|Laman Utama| MyKMU Forum | MyKMU WebTV | MyKMU Mobile Apps | MyKMU Mobile Site | MyKMU RSS Feed| MYKMU E-MEL: mykmunet@gmail.com

Editor: Adamyan | Diterbitkan pada: 6 September 2013| Kategori: Adamyan,Utama | 46 Comments »

Minyak Naik: Apa Sebab Nak Marah Najib, Ada BN Janji Minyak Turun Ke?

PETANG semalam penulis berkunjung ke sebuah pasar malam bagi membeli barang keperluan.  Nasib tak baik terserempak pulak dengan jiran yang penulis tahu memang totok pembangkang.  Tak bagi salam, terus saja penulis disindir begini, “Tula kau, undi lagi Najib, kan minyak dah naik”.

Nasib baik penulis memang terlatih untuk bersoal jawab dalam hal ini, terus saja penulis ajukan soalan, “Bila yang Najib janji minyak turun?”  Langsung jiran tadi ambil sayur yang dia baru beli dan beredar dari situ.

Secepat ia bermula, secepat itu jugalah ia berakhir.

Walaupun ringkas, tapi inilah hakikat yang ramai dari kita terlupa – sesiapa yang mengundi BN dalam PRU13 yang lepas, memang sedia maklum bahawa BN pada bila-bila masa tidak pernah berjanji akan menurunkan harga minyak atau berjanji semua harga barang akan murah sepanjang masa.

Justeru, tidak timbul langsung persoalan BN menipu sesiapa atau mengundi BN menyebabkan harga minyak naik kerana BN memang sudah jelas dari mula, tidak pernah janji untuk tidak naikkan harga minyak selepas PRU13.

Penulis sendiri sebagai penyokong BN tidak pernah rasa tertipu pun atau rasa buat kesilapan seperti yang didakwa pembangkang.  Sebab penulis tahu perkara tersebut tidak pernah dijanjikan BN dan ini kita sudah tahu dari mula.

Yang banyak bising-bising sekarang ni, keliru antara janji yang dibuat pembangkang dan BN.  Kebodohan jenis macam mana ni, minta BN laksanakan apa janji yang pembangkang buat?

Mungkin masih terlalu awal, tapi setakat ini penulis tidak lihat ada sesiapa yang terkesan dari kenaikan harga minyak yang berlaku.  Stesen minyak dan jumlah kenderaan di atas jalan masih macam biasa, tidak ada perubahan langsung.

Yang pecut kereta macam orang gila pun masih ramai atas lebuhraya – penulis tahulah sebab penulis guna lebuhraya untuk pergi balik tempat kerja hari-hari.

Semua ini secara tidak langsung menyanggah dengan sendiri dakwaan pembangkang bahawa kenaikan ini menjejaskan rakyat.  Tak payah Najib bukak mulut pun semua orang yang ada mata dan tidak buta, boleh melihat hakikat sebenar yang berlaku – bertentangan sangat dengan apa yang pembangkang gebang.

Dalam masa sama, penyokong pembangkang pun nampaknya kecewa sangat kerana pemimpin mereka tidak begitu bersungguh untuk mengambil kesempatan atas pengumuman kenaikan harga minyak yang dibuat kerajaan tempoh hari.

Anwar Ibrahim sebagai contoh, entah kenapa tidak banyak sangat bercakap tentang kenaikan minyak ini.  Walhal inilah modal terbesar dia sebelum PRU13 yang dulu, “Pakatan menang 5hb (Mei), minyak turun 7hb”.  Berapa banyak turun, berapa lama turun, dia tak cakaplah, gila ke nak cakap, nanti banyak pulak soal jawab.

Anwar mana tahu jawab, dia hanya tahu soal itu dan ini.

Tapi untuk kita semua, fahamkan yang ini, tidak ada sebab untuk marah BN atau Najib sebab kita memang tidak pernah tipu rakyat dengan gula-gula minyak turun.  Semuanya bergantung kepada kemampuan kewangan negara dan harga pasaran semasa.  Kalau minyak turun mendadak, kerajaan berkemungkinan besar akan ikut turunkan juga.

Nak kata mustahil pun tak boleh, sebab ia (harga minyak turun) pernah berlaku dulu dan tidak mustahil berlaku lagi dimasa hadapan

Ada 46 Comments setakat ini.

  • kekuda
    September 6th, 2013 at 11:45 AM

    tajuk yang menarik.. rasanya semua penyokong BN sedia maklum BN tak pernah janjikan harga minyak turun. mereka undi bukan kerana minyak.
    kalau PR menang pun, belum tentu harga minyak turun, ntah nanti dispinnya harga minyak rambut yang dijanjikan turun.

  • Mek esah
    September 6th, 2013 at 12:25 PM

    Dangkal sungguh…..komentar setaraf spm….ish ish

  • anakbochek
    September 6th, 2013 at 12:26 PM

    PR hanya menawarkan manifesto yang mencari populariti sahaja. e.g hapuskan PTPTN, yuran IPT percuma, turunkan harga kereta, turunkan harga minyak, turunkan harga barang, bagi itu, bagi ini dan macam2 lagi.

    Tapi sorry, aku tak percaya sebab mahkamah dah memutuskan yang “MANIFESTO BUKANLAH JANJI” dan kalau ada yang cuba bawak ke mahkamah memang kalah sebab kes sebelum tu dah jadi precedent. So PR boleh tabur berjuta2 manifesto sebab takde sapa boleh bawak mahkamah.

    Dan dalam kes kenaikan harga barangan ni, letak lah pendebat terbaik dari Oxford sekalipun untuk mewakili kerajaan, dah tentu dia akan kalah berdebat dengan macai2 macam Mooh dan Tony walaupun dia membawa fakta dari langit. Kena pulak debat tu Sinar yang anjurkan. Kalah menang bukan dikira dari segi fakta tetapi dari sudut berapa banyak “Booo” dan “Takbir” yang dilaungkan.

    See… bukan susah jadi pembangkang. Hanya tabur manifesto dan ajak berdebat.

  • WTF
    September 6th, 2013 at 12:44 PM

    Kira lagi baguslah drpd komen setakat belajar darjah 6 mcm hang Mek…

  • baba
    September 6th, 2013 at 2:35 PM

    ada najib kata undi bn minyak takkan naik? ada najib kata undi bn minyak akan turun? bengong la.ingat kita ni negara opec ka, kaya dengan minyak?

  • bangKano
    September 6th, 2013 at 2:37 PM

    Weiii mek esah janda gersang….aku tengok komen hang pun setaraf ngan budak tadika jerrr…ada hati nok nilai artikel bernas oghang lain.

    Podaaahhh…sana leh cakap la gebang jerr le bila demo ghoyak selalu guno otot tapi otak demo dok simpe kak palo lutuk…!!!

  • bangKano
    September 6th, 2013 at 2:49 PM

    Yang buat janji dalam manifesto pilihan raya ada la Pakatan Rakyat…bukan nya DAP,PAS & PKR. Pemimpin PR memang licik nik nipu rakyat yang bengong macam mek esah,Moo,bujuk dll yang seangkatan ngan mazhab depa. Depa kencin habih kat puak puak serba pandir ni supaya menyokong sampai ke akhir hayat. Bawa kes ni ke mahkamah pun akan tak di layan walo pun ke ICJ…yang buat janji ada la gabungan parti yang tak pernah di daftar kan ngan ROS…top top nak saman plak DAP,PKR & PAS kunun ketiga tiga parti tu bersekutu di bawah PR. Apa punya bingai totok totok pengikut PR yang serba tongong ni.

    Bodo punya manusia….lembu pun ada akai tak pernah menanduk tuan nya yang dah beri makan kenyang kenyang… hang pa dah kena tipu…padan muka…!!!

  • merahputih tongtaik
    September 6th, 2013 at 4:09 PM

    ALASAN GOBLOK.. taraf tongtaik

    KUALA NERANG – Kerajaan persekutuan tidak memberikan subsidi kepada pengeluar tenaga bebas (IPP) untuk menghasilkan bekalan elektrik, sebaliknya bantuan yang diberikan itu adalah subsidi kepada rakyat.

    Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Mahdzir Khalid bantuan sebanyak RM13.70 bagi Juta Unit Termal British (MMBtu) yang diberikan kepada IPP adalah untuk membantu rakyat mengurangkan tarif elektrik.

    “Kalau ikut pasaran harga gas ialah RM44 bagi setiap MMBtu dan kerajaan beri subsidi sebanyak RM13.70 MMBtu.

    “Jika tiada subsidi ia akan membebankan rakyat kerana terpaksa membayar bil elektrik pada kadar mungkin sehingga RM800, RM900 setiap bulan. IPP dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) terpaksa melepaskan keuntungan itu,” katanya kepada pemberita di sini hari.

  • gambus
    September 6th, 2013 at 4:40 PM

    taraf tongtaik ?? itu nama kau weiii

    betullaa GAS dan letrik tu kerajaan bagi subsidi kalau tak mampus laa macaii macam kau , semua benda nak murah tapi nak berlagak dengan barang mahal nombor satu .. ni laa macai

  • gambus
    September 6th, 2013 at 4:42 PM

    kalau orang yang tak bertaraf macam puak Pakatan ni mekk , melalak pasal harga naik

    TAPI Pakatan sendiri hapuskan subsidi air dan naikkan hingga 100 % , sampai cukai pun naik , ni memang dah kira bangsa punya Pakatan ni mekkk , orang macam Pakatan ni nak turunkan harga minyak ?? pigidaaaa

  • gambus
    September 6th, 2013 at 4:45 PM

    itulah manifesto bukan janji , teringat pasal kolej milik negeri Pakatan dulu yang naik berkali ganda dan susahkan pelajar

    http://www.bharian.com.my/bharian/articles/YuranKUINnaikmulaiJulai_Azizan/Article

    dan ini

    http://www.mykmu.net/?p=19308

    contoh puak Pakatan yang asyik menipu rakyat …

  • gambus
    September 6th, 2013 at 4:48 PM

    air pun mereka boleh tarik subsidi , silap-silap minyak pun takde subsidi dibawah puak Pakatan ni

  • reds
    September 6th, 2013 at 5:08 PM

    diorang tau ape pasal kenaikan harga gas ngan arang batu kat dunia nih….kenaikan harga kos kabel, tiang, kos operasi…tau petik jek ade api…da tolong bagi murah lagi mau komplen…ptuihh..

  • sireh ke gagang
    September 6th, 2013 at 7:28 PM

    spm lagi tinggi dari darjah 6 . hahaha..

  • sireh ke gagang
    September 6th, 2013 at 7:29 PM

    brader ni asal marah , mesti meroyan maki nama sendiri . wakakaka… dh 2x aku nampak .

  • Hamba Ar Rahman
    September 6th, 2013 at 8:17 PM

    biasa lah bro….bukan minyak jer naik harga….air ketum pun dah naik harga bro….mana tak hangin mamat tu….

  • WTF
    September 6th, 2013 at 8:37 PM

    Hehehehe…

  • sungai_siput
    September 6th, 2013 at 9:00 PM

    patut penulis jawab

    undi BN bukan sbb nak minyak turun atau naik, tapi ngundi supaya jangan Kalimah Allah dgn maruah agama islam tergadai di Malaysia ni

  • PASpartyNGOK
    September 6th, 2013 at 9:15 PM

    Harga minyak diturunkan 20 dinegeri Selangor dan Pulau Pinang berkuatkuasa serta merta. Penurunan ini atas dasar timbangrasa dan keprihatinan kerajaan pakatan dinegeri masing2.

    Antara minyak yang telah diturunkan harga sebanyak 20 sen itu ialah minyak gamat, minyak angin, minyak dagu dan minyak senyonyong. Minyak diesel dan ron 95 tidak termasok dalam senarai harga yang diturunkan.

  • bangKano
    September 6th, 2013 at 9:47 PM

    Dalam Buletin utama jam 8.00 mlm tadi 6/9/2013 PM telah menjelaih kan rasional tang justifikasi pengurangan subsidi petrol RON 95 & RON 97. Menurut beliau ada la tak adil jika subsidi petrol khusus untuk rakyat Malaysia di nikmati juga oleh golongan kaya,pendatang ngan izin/tanpa izin & rakyat negara jiran di utara & selatan tanah air. Solusi nya kerajaan telah menarik subsidi 20 sen bagi RON 95 & 15 sen RON 97 di samping akan membuat pemberian bantuan terus pada rakyat sasaran melaui BR1M & memberi insentif pada golongan pertengahan untuk meneruih kan hidup mendepani masaalah inflasi & kenaikan sara hidup. Dengaq habaq ada ura ura kerajaan akan reviu pemberian BR1M dari pendapatan rakyat kurang RM3,000 sebulan ke tarif baru RM4,000 sebulan. Kalo betoi berita ni ada la satu idea & tindakan relatif & praktis untuk membela rakyat yang hidup dalam serba kesempitan.

  • bangKano
    September 6th, 2013 at 9:51 PM

    Weiiii…ni lawok bodo ke ato sinis terhadap PR hah…? Kalo minyak senyonyong turun 20 sen maka ghamai la pak lobai PAS menonong nonong caghi pompuaan kunun dah kena pengasih tu….!!!

  • bujuk
    September 7th, 2013 at 10:01 AM

    kenyataannya…. tampa IPP, TNB mampu salur tenaga mencukupi pada rakyat m’sia. Ingat debat Anwar vs Shabery Chik? k’jaan masa tu janji nak kurangkan/hapus IPP secara berkala (Mustafa Muhammad), hingga sekarang dah lebih 7 tahun tak-tau berapa IPP yg. dah tutup.
    BAKUN.. apa cerita? dah ada hasil ke?
    Ni zaman tunM punya projek.

  • raplahjingaa
    September 7th, 2013 at 10:38 AM

    Hang kalau tak mampu bayar duit letrik, buat la cara tak mampu, ni semua appliences hang nak pakai, tapi bayar letrik hang tak mampu, tu pun hang nak salahkan orang lain.

    Mentaliti subsidi kat cai pembangkang ni terlalu menebal, kerja malas asyik dok menepek kat markas PAS, kopi o dengan roti kapal, sampai ke petang, lepas tu semua nak free ??

  • gambus
    September 7th, 2013 at 2:52 PM

    mehh bujuk tunjukkan kat aku kerajaan nak kurangkan dan hapuskan IPP ni , maklumlaahhh cerita daripada orang munafik ni kita kena selidik dulu …

    Pasal debat tu paling kelakar , anwar suruh kerajaan kurangkan subsidi kepada IPP , bangangnya agaknya Gas dan arang batu kau ingat harga dia kekal sepanjang zaman kee ?? harga dia pun akan meningkat mengikut harga market .. kalau kurangkan harga akan naik laaa harga letrik !!!

    macam macai Pakatan ni laa , kerajaan sendiri tulis elektrik kat umah tu subsidi terus meroyan sakan

    amenoworld.blogspot.com/2011/12/kenapa-dalam-bil-tnb-sebut-pasal.html

    ni laa contoh macai Pakatan , benda baik kerajaan terus jadi macam berukkk

    Lagi satu buku jinGay pakatan tu dah tak relevan pasal nak turunkan harga minyak sebab negeri Pakatan sendiri naikkan harga air dan hapuskan subsidi air !! agak-agak air tu tengah mengingkat kee kat Pasaran dunia ?? kakakakakak

    manusia yang jelas munafik macam Pakatan ni nak sembang pasal kurangkan harga minyak ?? hahahaha harga air pun tak mampu kurangkan pigiidaaaaaaa !!!

  • raplahjingaa
    September 8th, 2013 at 12:12 AM

    Hush hang !!….mek ada skill, dia ada talent bela beruk panjat petai…beruk chipanzi yang depa hantar pi outer space pun kena pakai seat belt..beruk mek bela panjat pokok petai bogel jer !

    Aku nak tanya hang, berapa ramai forumer kat sini yang ada skill tu ??
    moral of the story, jangan pandang rendah kemampuan mek !! hahahahahaa

  • WTF
    September 8th, 2013 at 2:38 AM

    Hehehehe….mmg skill tu…

  • bujuk
    September 8th, 2013 at 9:17 AM

    Bro.. hang lahir tahun bila?
    Kalau hang tak tau cerita shabery chik berbuih mulut d belasah Anwar, baik hang duduk tepi. Sykt. IPP semua kepunyaan taiko2 besar kroni pimpinan k’jaan. Mereka dapat untuk besar sebab ada perjanjian dengan TNB yg. wajib beli tenaga dari IPP walaupun TNB cukup tenaga sendiri. Malah IPP d beri subsidi yg. besar tapi TNB kena bayar IPP dengan harga yg. lebih besar dari yg. TNB beri pada rakyat. Nak kata TNB beli mahal jual murah, macamana nak untung? Tapi itulah perjanjiannya yg. sebabkan CEO TNB waktu tersebut tak setuju dan berlaku ‘blackout’ seluruh negara yg. sebabkan CEO tersebut letak jawatan kerana PM minta beliau bertanggungjawab.
    Aku nak tanya kalau hang ada kereta sendiri yg. hebat dan belbagai, perlukah hang sewa kereta orang yg. kurang hebat dengan harga tak munasabah?
    Ini berlaku pada TNB yg. ada sekian banyak empangan hidro tapi kena beli jugak tenaga dari IPP dengan harga yg. lebih mahal dari tenaga yg. mereka keluarkan…

  • raplahjingaa
    September 8th, 2013 at 10:40 AM

    laaaaa…cerita harakah hang bawa mai.
    hang bagi detail boleh tak ? berapa IPP jual, ? berapa TNB beli ?, harakah style jangan lah bawa masuk sini bujuk oiii…hang silap tempat.

  • gambus
    September 8th, 2013 at 2:51 PM

    hahaha siapa yang tak ingat debat anwar tu bujuk !!! meroyan semua kata anwar berjaya ?? apa yang dia berjaya ??? nak turunkan harga minyak ?? tgk kat negeri Pakatan air pun tak mampu nak bagi subsidi , sampai cukai pun naik berganda !!! kakakakakakakakakakak sebab tu bagi aku , kekalahan BN beberapa negeri aku boleh kata Blessed In Disguise .. sebab kita boleh tgk betapa munafik dan menipunya puak Pakatan ,negeri sendiri pun taktau nak tadbir dalam ekonomi sekarang !

    mehh tunjuk kat aku mana dia , sesiapa yang kata nak hapuskan IPP ni , kenapa kau larii bujuk !! kisah debat ni habis semua media Pkatan main , mana diaa ?? takkan takde kot pasal nak hapus IPP ni

    Lagi sau TNB rugi kau kata ??? KASI TAHU AKU TAHUN BERAPA TNB RUGI ??? CEPAT BUJUK JANGAN JADI BACUUULLLL !!!

    Yang kelakar dalam debat tu anwar ada kata dengan rm5billion subsidi dia boleh murhakna harga ?? kepala hotak dia , harag GAS dan arang batu sentiasa naikkk laa bebal

    SAPA TAK KENAL IPP , yang diperkenalkan oleh Anwar , sebagai menteri yang berunding dan Menteri kewangan masa tu , kau ingat boleh hapuskan IPP ni macam tu jee , anwar sendiri yang dah tetapkan kena bayar pampasan yang beratus juta jika nak hapuskan . TAPI dengan kebijaksanaan kerajaan BN yang HEBAT dan HANDAL berjaya juga mengekang dengan mengubah beberapa perjanjian .

    Mehh aku tanya kau , apa dia yang IPP ni dapat subsidi ??? CEPATTT BUJUKKK JANGAN LARIIII MACAM MANUSIA BACULL DAN MUNAFIK !!! Nagitau apabenda yang dorang dapat subsidi !!! Tapi takpe ni aku jawab untuk kau hehehehe , kerajaan hanya subsidi GAS !!! subsidi GAS yang dinikmati juga semua rakyat Malaysia ..

    Dalam debat tu anwar BERJANJI akan kurangkan subsidi GAS ni kepada IPP , ni KEPALA HOTAK KAUU MACAI , kau kurangkan subsidi atau tarik balik , melambung laa tariff elektrik bodohhh !!!

  • bujuk
    September 8th, 2013 at 3:06 PM

    Batalkan perjanjian TNB dengan IPP. Tenaga hidro TNB cukup untuk keperluan negara. Itu aku cakap.. kalau dah ada kereta sendiri yg. jimat minyak, kenapa nak sewa kereta lain yg. mentekedarah minyak?
    Ini yg. k’jaan kena selesaikan…
    Takkan nak suruh pembangkang selesaikan, sedang kuasa d tangan k’jaan. IPP tu pulak kroni pemimpin k’jaan.

  • gambus
    September 8th, 2013 at 7:37 PM

    kau tak jawab soalan aku !!!

    TNB rugi kau kata ??? KASI TAHU AKU TAHUN BERAPA TNB RUGI ??? CEPAT BUJUK JANGAN JADI BACUUULLLL DAN LARI MACAM PONDAN ANWAR !!!

    Kau kata , kerajaan Bn berjanji nak batalkan dan kurangkan IPP ! mana dia fakta tu !! tunjukkan kat aku !! kenapa kau bacull dan penakut bujuk ???

    ni pasal IPP

    SAPA TAK KENAL IPP , yang diperkenalkan oleh Anwar , sebagai menteri yang berunding dan Menteri kewangan masa tu , kau ingat boleh hapuskan IPP ni macam tu jee , anwar sendiri yang dah tetapkan kena bayar pampasan yang beratus juta jika nak hapuskan . TAPI dengan kebijaksanaan kerajaan BN yang HEBAT dan HANDAL berjaya juga mengekang dengan mengubah beberapa perjanjian .

    Sekarang kau kata lagi tenaga hidro mampu tampung keperluan negara ??? kepala hotak kau laa macai !!!!

    Sebelum ni juga kau kata kurangkan dan jangan bagi subsidi kepada IPP , ni cakap orang yang takde otak macai macam kau jee dan pemimpin Pakatan yang bodoh tuuu !!!

    inilaa taraf pencacai dan pemimpin Pakatan kalau nak bercakap , harrkkk tuuiihhh !!! bebal nak mampus !!!

  • WTF
    September 9th, 2013 at 9:21 AM

    Dahlah Bujuk…

    Hang kalau takder fakta, jangan bawak lawak jenaka hang yg tak kelakar kat sini…

  • kekuda
    September 9th, 2013 at 11:52 AM

    minyak KY jelly turun tak?

  • kekuda
    September 9th, 2013 at 12:28 PM

    untuk pengetahuan bujuk, mengikut statistik 2009, kuasa hidroelekrik yg dijana di Malaysia hanya 8.5% daripada kapasiti keseluruhan.

  • dotdot
    September 9th, 2013 at 12:41 PM

    pembetulan anak bocek,,bukan takbir tapi TAKEBEEEERR ( TAKE BEER )

  • bujuk
    September 9th, 2013 at 3:13 PM

    Patut ka cerita 20 tahun dulu diulang2. 20 tahun dulu memang tak cukup tenaga, tapi sekarang kenapa masih d teruskan. Masa kita umur 1-5 tahun, logik la kalau ada pembantu rumah untuk suap kita, tukar lampin dan sebagainya. Takkan dah umur 20 tahun nak pembantu lagi? Kalau nak pembantu juga namanya dah tukar jadi Isteri.
    Aku tak kata TNB RUGI, tapi TNB memang rugi berniaga dengan IPP ni. Nasib baik ada tenaga hidro yg. boleh tampung kerugian berniaga dengan IPP.

  • bujuk
    September 9th, 2013 at 3:20 PM

    Lepas ni korang kira sendiri…
    Berapa kos bantuan k’jaan berbanding kos rakyat kena bayar d sebabkan kenaikan harga minyak ni. Seimbang atau macamana..
    Jangan kira harga minyak saja.. tapi semua benda yg. naik harga d sebabkan kenaikan harga minyak. D kl mungkin tambahan rm1 setiap hari atas harga minyak. 365 hari rm365 setahun. Tak kira balik kampung, pergi holiday, kenduri, ziarah saudara-mara dan lain2. Itu pun dah lebih BR1M rm500. Belum kira kenaikan beras, tepung, gula, gas dan lain2.

  • WTF
    September 9th, 2013 at 3:32 PM

    Apa hang cerita ni Bujuk???

    Siapa Menteri Kewangan pada tahun 1993 yg meluluskan perjanjian berat sebelah antara IPP dgn TNB…

    Jawablah!!!

  • gambus
    September 9th, 2013 at 5:28 PM

    dah berbelit pulak kata TNB tak rugiii TAPI rugi berniaga dengan IPP , lahanat mana yang buat perjanjian buat IPP tu agaknya bujuk ?? kau ingat nak batalkan kontrak IPP ni macam cerai talak jee kaa ???

    Mana dia fakta kerajaan kata nak hapuskan IPP ni ?? dasar bacul dan penakut punya munafik bujuk !!!

    aku tanya lagi kepala hotak kau mana yang kau guna TNB mampu dengan kuasa hidro jee ???

    Dasar malaun munafik kalau nak bercakap , aku tau semua yang kau cakap berdasarjan mulut penipu anwar dan harakah jeee .. sebab tu semua fakta kau senang jee dibodohkan ..

    Terutama pasal nak hapuskan subsidi IPP , ni kepala hotak orang yang nak menipu jee , woii bodoh kau hapuskan subsidi GAS tu , mencanakk naik laa bil letrik bodoh !!!

    kestabilan harga letrik yang murah di Malaysia bergantung kepada pelbaga perkara , terutama subsidi GAS ni .. kalau TNB yang buat sendiri pun , kerajaan memang perlu subsidi GAS ni untuk stabilkan harga letrik .. harga GAS pun makin lama makin naik kau tau tak munafik bujuk oiii !!!…

  • gambus
    September 9th, 2013 at 5:33 PM

    woii bodoh beras , tepung , gula , gas semua tu barang kawalan dan diberi subsidi oleh kerajaan BN yang penuh telus dan prihatin terhadap rakyat , tak macam Pakatan air pun ditariknya subsidi , penipu Pakatan macam ni kata nak turunkan harga minyak ??? kakakakakaka dasar munafik !!!

    Yang nak naikkan harga dan mengambil kesempatan terhadap rakyat ni bujuk , biasanya peniaga-peniaga yang baruaaaa Pakatan jee !!!

  • gambus
    September 9th, 2013 at 9:01 PM

    woii manusia pemfitnah dan penipu bujuk ??

    mana fakta kau kata kerajaan nak hapuskan IPP ni !!! kenapa kau tak jawab dan larii macam pemimpin kau yang pondan tu !!!

    mana fakta kau kata hidro dah mampu tampung keperluan rakyat malaysia , weiii manusia penipu dan pemfitnah !!! mana kau !! dalam artikel lain kau boleh komen , dasar pondan seperti pemimpin pakatan punya puak munafik .. dah kantoiii cerita dan fakta hanya fitnah dan penuh penipuan terus lariiii

    hanya mampu bagi komen yang serupa perumpamaan bangang jeee … itulah bujuk bila penipuan dan fitnah dia dah terbongkar , larii seperti pondan anwar yang menyorok ke kedutaan turki hahahahahahahahaha

  • mek esah
    September 13th, 2013 at 9:08 AM

    “Raikanlah pemberian bonus 20 sen seliter…Ikhlas Dari Kami BN…hehe

  • mek esah
    September 13th, 2013 at 9:11 AM

    subsidi,subsidi,subsidi…..eh betul ke kerajaan Pakatan tarik balik subsidi?

  • gambus
    September 13th, 2013 at 4:26 PM

    air kat Penang naik , kau nak cite apa macai ?? cukai kat selangor pun naik mencanak ?? kau nak sembang apa lagi macai ??

    tapi macai macam kau mekk memang bebal , hadiah air naik dan cukai naik ni adalah hadiah daripada kerajaan Pakatan kakakakaka

  • WTF
    September 13th, 2013 at 5:43 PM

    Apasal Mek,

    Hang tak percaya ka??? Dalam manifesto FUCKUTAN, ada cerita nak lower water tariff…

    Tak caya Mek…cuba baca link di bawah:

    http://www.therocket.com.my/en/manifesto-rakyat-pakatan-the-peoples-hope/

    Baca bawah headline “The people’s well being” no. 3:

    3. Lower water charges

    Padahal, kat Penang, surcharge air dah naik….

    Apa cerita Mek??? Kerajaan negeri Pulau Pinang di bawah DAP pun tak boleh kawal harga air (walaupun dah berjanji nak rendahkan surcharge air), boleh ker dia nak kawal harga air, ataupun harga minyak satu Malaysia????

    PUAK2 FUCKUTAN NI INCOMPETENCE SANGAT LA….

  • WTF
    September 13th, 2013 at 5:44 PM

    Lol, itu jer mampu cakap…

    Hang tak makan ker hari ni Mek????

Apa Pendapat Anda ?, Komen disini!

© MYKMU.NET. All Rights Reserved. Sign up for entries RSS and for the comments RSS.

Powered by WordPress. MyKMU.NeT theme by Jebon.