Menu Utama

Coret Pagi: Minyak Naik, Naik Minyak…

HARI ini adalah hari paling celaru dalam negara ni, semuanya gara-gara pengumuman kenaikan harga minyak yang diumumkan kerajaan semalam.  Duduk pejabat, bukak facebook atau whatsapp, semua jadi tak betul.  Walhal tadi datang pejabat, tekan minyak laju macam itu juga, tak ingat-ingat yang cara itu meningkatkan lagi penggunaan minyak.

Bila minyak naik, pandai pulak bising.

Ada yang kononnya menyokong kerajaan tiba-tiba tukar tone Anwar Ibrahim dan sebagainya, sehinggakan persoalan bila diumumkan pun jadi isu besar juga – orang nak cari pasal macam itulah, tak dapat cuit yang itu, dia cuit yang ini.  Kisah penyeludupan minyak di sempadan pun dah tukar jadi kisah tahyul yang setaraf filem pontianak dan hantu Mak Limah.

Tapi inilah kisahnya pagi ini yang penulis lihat berlaku.  Dari malam tadi macam-macam bodoh keluar dah, tapi pagi ini keadaan bertambah parah – mungkin tak sempat isi penuh malam semalam sebab stesen minyak penuh.

Bukan penulis kata mesti bersetuju dengan setiap keputusan kerajaan, tapi dalam soal harga minyak naik macam diumumkan semalam, ia sudah jadi lumrah di Malaysia ini.  Zaman Mahathir yang dikatakan era kegemilangan Malaysia itupun kenaikan berlaku, zaman Paklah berlaku, zaman ini pun berlaku.

 Tidak ada apa yang baru.

Dalam masa sama, jangan lupa, kerajaan pun pernah dalam sejarah turunkan harga minyak juga, kalau tidak salah penulis 4 kali sejak Ogos 2008.  Datuk Seri Najib sendiri sudah pernah turunkan harga minyak ke paras RM 1.80 seliter, sebelum dinaikkan kepada RM 1.90 seliter pada 2010 – harga yang berkekalan sehingga semalam.

Adakah harga barang ikut turun setiap kali kerajaan turunkan harga minyak?  Tidak juga, sebab naik turun harga barang ini dikaitkan dengan banyak faktor terutamanya prinsip asas dalam ekonomi, demand offer (permintaan dan penawaran).  Adakah kerusi parlimen BN bertambah naik dalam PRU13?  Kita masih menang, tapi jumlah kerusi lagi teruk dari 2008, walhal minyak turun 4 kali!!

Jadi apa isu sebenarnya?  Penulis malas nak sentuh soal bersyukur atau kufur nikmat, takut perbahasan mati cepat sangat.

Yang penting untuk kita semua fahamkan, turun naik harga minyak bukan satu-satunya faktor yang menyumbang kepada tahap sokongan rakyat.  Macam yang penulis sebut semalam, Mesir pun minyak murah, tapi Presiden negara itu dah 2 orang yang kena buang.

Anwar Ibrahim pun tak berani janji nak turunkan harga minyak.  Tidak ada dalam mana-mana dokumen rasmi PKR, PAS dan DAP (tiga parti pembangkang yang bertanding dalam pilihanraya) bahawa harga minyak akan diturunkan.  Yang di jaja itu adalah janji yang dibuat Pakatan Rakyat – pertubuhan yang tidak sah dan berdaftar secara rasmi.

Tak percaya, sila periksa semula betul atau tidak, semua janji pembangkang dibuat atas nama Pakatan Rakyat, walhal yang bertanding dalam pilihanraya bukan Pakatan Rakyat pun tapi masing-masing DAP, PAS dan PKR.  Soal ini nampak remeh kepada yang nak memandangnya begitu, tapi itulah hakikatnya.

Kita pun tak terima janji dari orang yang kita tak pasti itu namanya atau tidak.

Belum disebutkan lagi dengan ancaman perang di Timur Tengah, harga minyak mentah di pasaran antarabangsa pun dah meningkat naik kepada USD 114 se tong, berbanding sekitar USD 60 se tong ketika penetapan pada harga RM 1.90 dibuat pada tahun 2010.

Again, ini semua alasan sama, setiap kali kenaikan berlaku inilah fakta yang akan ditampilkan.  Nak kata lapuk pun tak boleh juga sebab pembangkang pun guna alasan yang sama setiap kali – kenaikan harga minyak menyebabkan kenaikan harga barang.  Persoalannya disitu, kenapa yang kita lapuk, yang dia tidak?

Jadi kita terimalah hakikat, inilah setakat keupayaan negara kita untuk menanggung subsidi petroleum ini.  Harapannya setelah harga minyak kembali stabil bila kajian semula fiskal ekonomi negara dilakukan 6 bulan akan datang, kerajaan akan bermurah hati untuk mengkaji semula harga minyak ini.






78 Komen to Coret Pagi: Minyak Naik, Naik Minyak…

  1. Mohd Tasyahud says:

    Saya pun tak suka harga minyak naik. Tetapi kita perlu melihat ruang lingkup yang lebih besar sebanarnya dan bukan ruang lingkup PAS, PKR dan DAP. Bila harga minyak naik meroyan. Bila kerajaan umum gaji kakitangan awam naik, penjawat awam penyokong PAS, PKR dan DAP pun meroyan jugak sebab lambat naik.
    Inilah puak penentang. Hidup sentiasa menentang. Tak pernahnya nak bersyukur. Jawatan sekadar pegawai cabuk tapi nak pakai HONDA, BEE EMM bagai.
    Cubalah pikir2kan peribahasa orang tua2 dulu; “Ukur baju di badan sendiri”, “Besar periuk, besarlah kerak”. Sepatutnya ikut ajaran ISLAM sebenar; besederhana dalam kehidupan. Maaf saya buka ostad, jadi tak mahir pasal hadis dan ayat ALQURAN.

    • WTF says:

      Hehehe…suka perenggan last tu…

      Asalkan jgn Mooh tanya saudara Mohd Tasyahud ni keluar fatwa dan adakah saudara Mohd Tasyahud seorang al-Hafiz, kira okay lagi la….

  2. Nani says:

    Memang Kerajaan tanggung subsidi tapi …

    kenapa harga RON97 tak naik ?
    kenapa Rakyat Miskin terus tertindas ?

    Jika naik harga RON97, tentu kerajaan boleh jimat lebih banyak lagi.
    Kenapa cetek pemikiran mereka yg menasihatkan PM ?
    Atau memang sengaja nak susahkan Rakyat Miskin ?

  3. Mat Panjaqng says:

    Ada dua artikel yang kita semua patut baca berkaitan dengan kenaikan harga petrol dan disel seperti di bawah ini.

    http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Pengurangansubsidiminyaktepat_Pakar/Article/

    http://www.thestar.com.my/News/Nation/2013/09/03/RON95-goes-up-by-20-sen-Increase-a-must-to-reduce-countrys-fiscal-deficit-says-PM.aspx

    Bila harga petrol dan disel naik maka dijangkakan harga barang makanan di pasar dan di kedia-kedai runcit serta restoran dan hotel seperti sayur, ikan, ayam dll akan naik.

    Saya cadangkan ada diantara kita yang tinggal di Bandaraya dan Bandar patut berfikir dan merancang untuk balik ke kampong halaman dan membangunkan kampong sendiri dengan bercucuk tanam sayur-sayuran, buah-buahan, bela ikan, ayam, itik dan kambing dan menjual hasil tanaman dan ternakan kita ke Bandaraya dan Bandar.

    Saya percaya ada banyak dan luas tanah terbiar di kampong halaman kita di semua negeri di Semenanjung ini dan ada ramai anak-anak kita, yang berasal dari kampong dan tinggal di Bandaraya dan Bandar, yang telah lulus Tingkatan V, Kolej dan Universiti tetapi masih menganggur.

    Saya percaya jabatan-jabatan dan agensi-agensi Kerajaan dan Kementerian-Kementerian yang berkaitan dengan pembangunan kampong dan luar bandar, Koperasi kampong dan penganguran dapat memberi nasihat dan tunjuk ajar rancangan seperti yang saya cadangkan.

    Kalau mereka boleh kita pun boleh.

    • Hamba Ar Rahman says:

      Sebenarnya kalau tak nak balik kampung pun masih boleh menanam….walaupun aku tinggal di bandar…tapi tanah yang sekangkang kera tetap aku ikhtiarkan dengan menanam tumbuhan yg boleh dimakan….(kebanyakan orang bandar suka tanam pokok hiasan..aku lebih prefer tanam pokok yg boleh dimakan)….pokok2 seperti pucuk ubi….pucuk manis…serai…cili padi…kacang botol…kacang panjang…terung…peria….dan beberapa pokok lain (seperti kucai) sangat mudah hidup jika kita tahu cara…kalau tak tahu…boleh belajar di youtube dan internet…boleh juga dapatkan benih dari MARDI dan juga nasihat dari pegawai mereka….aku beli benih dari TESCO pun boleh hidup…..di MARDI ada satu teknologi baru….menanam menggunakan pot2 kecil yang mengandungi saliran udara dan tanah yang sesuai untuk tanaman2 pokok2 herba sayuran…aku dah lupa nama teknologi ni…tapi boleh cek di MARDI…atau UPM….kalau malas nak cek…tiap kali MAHA…boleh pergi usya pokok2 yang sudah ditanam ni…dan ubah saja ke dalam pasu….kita boleh buat tananam sayur kecil2 an secara bertingkat di dapur…boleh buat para bertingkat dan letak di belakang……bila nak masak…boleh petik jer….keuntungannya….dapat sayur free dan subur…takder contamination from pesticide dan boleh keluar peluh…kerana boleh senaman hujung2 minggu sambil gembur2 tanah…..

      • luvmy says:

        Sebenarnya klu kita berusaha dan rajin, tiada yg mustahil.. kdg2 saya rsa kita di malaysia terlalu dimanjakan..tu yg kurangnya sifat bersyukur dgn nikmat dan rahmat yg diterima..10 kebaikan yg kerajaan buat, 1 keburukan jgk yg dicanangkan…macai dan pemimpin PAKATAN x penat ke?? x pernah rsa puas dgn apa yg ada ke?

  4. ultra melayu says:

    harga minyak naik. realiti kehidupan masa kini. tidak ada benda yang kekal selama-lamanya..

  5. Anak_Nogori says:

    Ialah..siapa umat yg suka minyak naik barang naik..tapi kadang2 kita sebagai rakyat pun kena duduk fikir dgn tenang apa selamanya kita perlukan semuanya disubsidi sehinggakan negara terpaksa pula berhutang dan akhirnya bengrap….adakah bila negara sudah bengrap semata2 ingin menyenangkan rakyat dgn berbagai2 subsidi..apakah ianya hanya terkesan pada negara tidak pada rakyatnya sekali?.

    So..apa salahnya kita korbankan sikit berusaha lebih serta ejas sana sini utk mengimbangi kenaikkan 20 sen seliter ini dan akhirnya negara dan kita sebagai rakyat boleh selamat hidup sejahtera..contohnya kurangkan merokok misalannya, keluar setiap malam lepak contohnya..saya rasa kita mampu lakukan demi kita dan negara.

    • luvmy says:

      Setuju sesgt..merokok tiada faedahnya..
      1. merosakkan kesihatan sendiri & org sekeliling
      2. membazir duit
      3. membuang masa
      4. berbau busuk
      5. dll..1 faedah pun x de..

  6. TUBIR says:

    Saya tak kesah pun minyak naik ….lantaklah sebab saya bukan kaki merambu …..lagipun naik cuma 20sen je….siapa yg pakai kereta besar tu sendiri mau ingatla….bagi kancil dan proton tak ada hal punya ….sebulan dua ok lah tu dah biasa …..

    • bangKano says:

      Ala….. sekadaq naik 20 sen seliter pada hal…? Kan negara kita dah maju dan pendapatan ekonomi rakyat nya jugak meningkat jika di banding kan ngan Indonesia yang setengah dari kita kata kata amat teruk tu…? Rakyat bawahan Indonesia pun leh survive ngan kenaikan harga bahan bakaq berganda ganda dari Malaysia…

      Malu la kalo gini kita dok asyik melalak bila PM umum kan harga baru petrol beghapa sen sangat beza nya naaa… kalo di banding kan ngan Indonesia yang mana pendapatan perkapita rakyat depa lebih rendah dari kita kan…kan…? Depa leh survive pun dalam nilai rupiah masih menyusut,rakyat termiskin semakin ramai & pengangguran semakin meruncing masih lagi teruk dari kita…pasai apa kita tok leh survive yang mana income kita lebih tinggi dari depa hah…? Tang ni aku terpaksa salute kat rakyat Indonesia …kenderaan kecil & mewah tetap bersesak sesak di jalan raya macam di Malaysia jugak walo pun harga petrol semakin meningkat.

  7. tony gunawan says:

    orang umno macam tubir memang banyak duit!

  8. baba says:

    terima sajalah hakikat kenaikan harga minyak tu, cuma kita harap kerajaan pastikan harga brg2 lain tak naik mendadak mcm selalu.

  9. alimedanbaru says:

    apa pun setelah habis PRU13 Pakatan macam dah habis modal, Nuar pun kelamkabut cari talian hayat untuk kerajaan perpaduanlah, perundingan perpaduanlah.. tapi hari ni aku rasa Nuar dah lupakan sekejab soal perpaduan, harga minyak naik, Nuar akan naik minyak untuk siri gila jalanan. Nuar akan hasut pengikut yg boda tak tahu warna ekonomi dgn kenaikan minyak. Pakatan pun naik minyak tapi tak ada harga satu sen pun..hampeh!

    • WTF says:

      Hehehe…talking about kerajaan perpaduan Nuar Berahi Al-Juburi, look at PKR strategy pura2 puji Tanda Putera:

      http://www.nst.com.my/nation/general/penang-pkr-praises-tanda-putera-1.348309

      Cheh…ingat org nak caya ka PKR …pura2 jer…

  10. yon76er says:

    Naik ker??? x perasan lak…

  11. badrole amin says:

    fasal ron95 dan diesel naik 20 aku taknaklah jadi pendek akal tak boleh berfikir secara rasional macam sesetengah org konon kata pada PRU13 yg lepas pangkah BN tapi utk PRU14 tak nak pangkah lagi BN

    pakatan haram baru perintah 3 negeri macam di s’gor dan p. pinang, diorg buat tak kisah dan tak takut pun sama ada PRU14 dapat kekalkan kuasa atau tak nak naikkan sampai 100% surcaj air, sewa kedai, cukai pintu, saman parking dll

    aku pun tak terkecuali, minggu depan dan bulan depan akan hilanglah rungutan dan keluhan tentang ron95 dan diesel naik 20 sen ini…apa yg pasti mereka-mereka yg turut sama merungut dan mengeluh ini akan tetap meneruskan tabiat suka membazir duit seperti beli rokok, membeli barang tidak perlu atau dlm erti kata lain terus boros bila berbelanja

    jika bimbang sangat tentang ‘implikasi negatif\'(seperti kenaikkan harga barang) kesan dari kenaikkan 20 sen ini, kenalah mulakan dari sekarang buat perancangan kewangan utk perbelanjaan seharian

    anda tidak akan merasa terbeban yg lebih di akhir bulan, pertengahan bulan atau pada awal bulan jika buat perancangan kewangan itu…begitu juga kepada mereka yg belum membuatnya dgn lebih teliti

  12. […] yang mereka nak selama ini. Selebihnya berhubung kenaikan harga minyak sila klik link di bawah Link 1 Link 2 Link […]

  13. Mek esah says:

    Terima kasih kerana mengundi BN……Tradisi Membelit Rakyat…..kwa kwa kwa

    • WTF says:

      La, thank you jer…

      Mek ni mesti beratur malam semalam tunggu giliran isi minyak….

      Hehehe…

    • sireh ke gagang says:

      terima kasih sebab sudi jadi paria parti pas . membohong dan terus membangun untuk mebohong umat !

    • Mawar says:

      Mek oh mek, kau ni asyik meroyan macam hari2 dtg bulan jer….tradisi belit membelit tu dap, pkr dan pas…..kau punya hati dan mata dah buta lah mek….byk sgt makan benda haram yang manis di mulut
      Aku heran betul kenapa kau ni sokong kafir dap tu?? Cec pun tak lepas sebab excel tak mahir!! Tk pandai kira…nak salahkan komputer.
      Si pkr plakdgn agenda lgbt, kau ngaji tak…? Apa bahana Allah beri pada golongan homo dan lesbi….ke kau memang salah sorang yang suka aktiviti haram jadah tu? Diterbalikkan tanah ke bumi ……habis smua golongan lgbt….kesan sejarah tu masih ada….itupun kau nak berselungkur ngan puak2 yang sokong benda haram ni jugak ker? Mek oh mek….kau ni tersasar lah!!

      • WTF says:

        Mek tak pandai kira pun…

        Silap2 EXCEL pun tak kenal..

      • sireh ke gagang says:

        mek kira pakai jari je . orang dah kira pakai komputer , mek masih kira pakai jari .tak cukup jari tangan ,kaki sendiri , pinjam kaki jiran sebelah rumah pulak. hahahahah…mek2..

        • bangKano says:

          mek esah cuma pakai jari bila napsu syahwat memuncak keberahian nya… pepek nya dah naik kembang & bijik dah tegang…apa lagi jari jemari nya dok membelai & menggintil lembah yang gersang tu…!!!

    • badrole amin says:

      terima kasih kerana mengundi pakatan haram…manifesto bukan janji!

      apa kebendanya BN membelit rakyat, mana ada BN janji kata harga minyak dijamin tak akan naik…selalu nampak bodoh je bila memek esah membelit

    • gambus says:

      membelit dan menipu rakyat ni terkenal dengan pemimpin Pakatan jeee mekk oiii

    • bangKano says:

      Weiii mek esah gersang…aku jugak dok berterima kasih kat pemimpin Pakatan Rakyat melalui manisfesto depa janji nak turun kan harga petrol jika PR menang nanti…sedih nya nak wat lagu mana dah takdir ALLAH BN di menang kan oleh para pengundi dalam PRU13. Maka kantoi la Anuaq Juboq nak jadi PM.

      Kalo andai PR menang dah tentu rakyat Malaysia akan menikmati harga petrol turun sampai 50%…RON 95 jadi 0.95 seliter…mak aiii mughah tuuu. Tapi tu cuma janji Pakatan Rakyat bukan janji DAP,PAS & PKR. Sekali lagi penyokong tegaq lagi bebai dah kena kencin kat pemimpin kaki busuk PR macam hang jugak mek esah oiii….!!! Kes ni kalo bawak ke court tak kan menang punya sebab semua janji Pakatan Rakyat tu bukan nya janji DAP,PAS & PKR. PR tak pernah pun berdaftar ngan ROS jadi janji janji manifesto PR tok leh pakai tak sah & batal… pasai PR tu haram di sisi undang undang…. ada paham mek esah serba bebai macam pok lebai misai seghabai….?

      • Mek esah says:

        Ke situ pulak pergi nya…..banyak betul andaian org yang suka bersandiwara….jangan kamu memayahkan…hendaklah kamu memudahkan……ish ish ish

        • WTF says:

          Kenap Nicky Ajis tak pernah memudahkan perlaksanaan Enakmen Jenayah Syariah Kelantan 1993 yg diluluskan di DUN Kelantan semasa dia berkuasa menjadi MB Kelantan…

          Kenapa Mek???

          • Mek esah says:

            Si bangka madey tak bagi…..siap ugut lagi….mcm tu pun susah nak faham….jgn klu klex

          • WTF says:

            Mahathir jugak yg salah…

            Sukati kau leh MEK…

            Meh aku bagi sbb mengapa Nicky Ajis tak boleh buat…

            1) He is a incompetence (tak layak pun duduk jadi MB mana2 negeri)
            2) He likes to Procrastinate (atau ayat Nicky Ajis suka guna – CULAS)
            3) Takut kpd Karpal Singh dan Mahathir (tang ni hang yg kata, bukan aku) dari takut dgn Allah (gilo ker apa si Nicky Ajis ni…)

            HAHAHAHA…how can you respect an INCOMPETENCE, PROCRASTINATE AND A COWARD to be a leader…

            Padanlah Sultan Kelantan tak bagi Nicky Ajis jadi MB lagi….

            Mueh3

          • gambus says:

            mekk o mekkk , dah lamaaa Tun M letak jawatan , sampai laaa ni pun PAS tak pernah ada niat nak buat hudud … hehehe yang lawaknya PAS dah dapat kelulusan DUN

            Hanya kuasa menteri besar jee sekarang mekk untuk gazetkannya , PAS sendiri yang menolak dan tak nak buat hudud , tak payah nak fitnah orang lain mekkk

        • bangKano says:

          Sebenaq nya hang tu ada masaalah minda mek esah oiii….? Hang tak paham apa yang kami hujah kan jadi hang tak paham lalu hang kata kami coba nak menyusah kan bukan nok memudah kan.

          Bahasa kami mudah jerrr tak berbelit belit pun tapi minda hang tu yang sentiasa terbeit belit akibat fitnahan dari manusia pelesit…!!!

  14. PASpartyNGOK says:

    Harga minyak naik sebab subsidinya ditarik balik . Dalam pada tarik subsidi sebanyak 20 sen, sebenarnya jumlah subsidi kerajaan pada setiap litre minyak masih tinggi. W/bagaimana pun subsidi bukanlah hak yang boleh kita tuntut.

    Subsidi hanyalah satu prerogative. Subsidi adalah budi bicara serupa macam bonus. Gaji adalah hak. Kerja tak dapat gaji, kita boleh tuntut melalui undang2 kerana gaji adalah hak. Tapi kalau tak dapat bonus , tak boleh pergi mengadu kat labour office kerana itu hanya budi bicara majikan sama macam subsidi minyak oleh kerajaan.

    W/pun begitu, hal ini tetap akan jadi modal dan isu besar bagi penentang kerajaan. Dakwa mereka, harga minyak naik, semua benda akan naik kecuali satu. Yeini Hujan. Air hujan tak naik tapi turun sentiasa.

  15. jombo says:

    Macai pakatan diseru agar memboikot minyak petrol. Isi tangki keta dengan minyak sapi.

  16. bujuk says:

    Mana dia “Janji d Tepati”?
    Mana Slogan Rakyat d dahulukan?
    Hidup tetap berjalan seperti biasa, cuma inflasi makin tinggi. Apakah k’jaan dah takda ikhtiar lain selain naikkan harga minyak untuk kestabilan ekonomi kita? Rakyat umumnya boleh sabar dan terima kenaikan harga minyak.. masalahnya, apa barang keperluan yg. akan naik mengikuti harga minyak? Benar orang kampung naik honda cup dan kancil je. Tapi semua orang makan nasi, tepung, gula, minyak masak.. fikirkan apa berlaku bila teh tarik naik harga, nasi campur naik harga, rati canai pun naik harga juga. Ini yg. akan memeritkan orang kampung bila semua harga barang keperluan naik sedangkan pendapatan mereka tetap sama. Bagaimana nak beli baju sekolah, nak hantar anak ke sekolah, bagi makan-pakai anak2?
    Menteri tak pernah fikir sejauh ini… mereka dapat semua free.

    • WTF says:

      Tang mana kerajaan Malaysia janji harga minyak untuk kegunaan domestik takkan dinaikkan???

      http://www.1malaysia.com.my/manifesto/

      So, instead of whining, what is your solution to these predicament???

    • gambus says:

      hahahahaha INFLASI MAKIN TINGGI ??? kau ambik angka ni kat mana bujuk ??? kasi tunjuk kat aku !!! nak cakap pasal inflasi tapi taktahu , bangang punya macai

      Janji Ditepati laa tu kalau tak macam Pakatan janji minyak turun TAPI cukai dan saman pun boleh naik !! tak payah sembang pasal minyak laa macam tu , sampai subsidi air pun boleh tarik balik hahahahahahaha

    • man min says:

      assalam bujuk (klw ko islam)….kih kih kih….ko rse ape jalan terbaik dalam hal ini??..benda mkin kurang msti mkin mahal…lgpon bkn saje2 DS Najib nk naikkan…sume bersebab…keadaan ekonomi dunia yg dalang dlm hal ni….ade paham…sebelum mencaci dan menghina ko kne paham…tkut ko bru nk melangkah ke syurga kne tarik balik ke neraka sbb ko dosa ko dgn org lain x abis lg…begitu juga saudara2 ku seislam yg lain di sini…

    • sireh ke gagang says:

      hai abam bujuk . lama menyepi . bertapa dgn tok sasterawan jenglot tu ke , utk cari ilham klentong baru ? kih5..

  17. shambahasa says:

    Ron 95 skrg RM2.10 seliter setelah diberi subsidi 63 sen. Jadi harga sebenar Ron 95 sekarang RM2.73 seliter sedangkan Ron 97 tanpa subsidi RM2.70 seliter. Mohon…. penjelasan

    • WTF says:

      Maybe saudara shambahasa can refer to this…

      http://www.mykmu.net/?p=34631

    • Mek esah says:

      Benci mendengarnya….siang malam asyik dok ratib…subsidi,subsidi, subsidi….ayat subsidi ini hanya laku kepada penyokong tegar BN….alasan yg didendangkan setiap kali rega minyak dinaikkan…..

      • WTF says:

        La, dah benci la pulak…

        Semalam siap ucap terima kasih…

        Dah nyesal ker!!!

        Hehehehe…

      • gambus says:

        memang laa subsidi , kalau tak macam penang terus tarik balik subsidi air , puak pakatan macam ni kee nak turunkan harga minyak ??? ppuiiihhh laa , nak bagi subsidi air pun tak mampu ada hati nak turunkan minyak !

  18. melayu_islam says:

    Nampaknya puak2 pengampu amno ni mcm lembu Kene cucuk hidung.. .ade lg yg buat2 bdh stuju arge mnyk naik..x nmpk ke ksn pd Harge brg laen..KERAjaan ckp je kwl harge..nti naik gak.. betape lembunya Kuli Batak amno.. .rela menanggong beban yg spttnya x ditanggung..boss2 Korang enak berjoli dgn duit rakyat

    • WTF says:

      Hehehehe…semua org tahu para peniaga akan kesempatan..

      Yes, on the kawalan harga barangan, perlu dipantau selalu…

      Tapi, bila anytime kerajaan announce subsidi minyak untuk kegunaan tempatan dikurangkan, ramai rakyat Malaysia dok beratur isi minyak sebelum 12 tgh malam…

      Tak pulak aku tgk rakyat Malaysia beratur beli beras, tepung, roti dan lain2 sebelum 12 tgh malam..

      Kenapa ya!!!

      • gambus says:

        beras , tepung, roti , minyak masak , susu tepung , susu pelbagai jenis semua tu mana macai Pakatan ni nak faham , dorang punya otak ada kat harakah , apa yang harakah dan malaysiakini melalak dorang jadilaa burung kakak tua .. hahahahaha

        • WTF says:

          Kalau ikutkan, brg2 makanan tu kebanyakannya ada subsidi jugak…

          Bagi aku, peniaga2 ni yg ambik kesempatan…

          Apa perlu dilakukan, menjadi pengguna yg bijak…banyak tips ada on how to do groceries in a very economic manner…

          Cuma kena praktik jer…mula2 mmglah susah, tapi no worries, lama2 okay la bila dah biasa…

          • gambus says:

            semuanya ada subsidi , kalau rakyat negara inflasi tinggi macam Indonesia dan Thailand pun terkejut dengan harga kat Malaysia .. kalau seludup lebih untung daripada seludup minyak , tapi kemasukkan barang2 ni ke sempadan memang dikawal ketat .

            Dari segi barang keperluan ni pun yang semakin naik aku taktahu berapa lama kerajaan mampu bagi subsidi , berbillion tuuuhhhh

            harga-harga naik macam makanan direstoran ni mainan puak yang tamak jee

          • WTF says:

            Aku rasa kat Malaysia ni, kena praktikkan apa org2 US buat la…

            Buy dry groceries in big bulk, wish ada system coupon camtu … tapi selalunya inisiatif begini diambil oleh peruncit2 besar macam contohnya Wallmart…

            Alangkah bagus Mydin dan KR1M(rangkaian kedai org Melayu) buat gitu, bukan sahaja boleh menarik pelanggan, but sesuai dn tagline “Buy Chinese Last”…pasal cina2 ni dah kaya pun, buat apa nak bagi duit pada mereka…

            Di Singapore pun, dah ada system coupon ni…

          • WTF says:

            Selalu jugak bila buat groceries search for promotion buy 2 get 1 more free also helps reduce pembelanjaan…

          • WTF says:

            Pasal nak kurangkan penggunaan minyak pada kenderaan, apa kata practice car pooling…

            Pakat dgn kawan2 yg duduk dekat, naik kereta sama2 pergi kerja…

            Ambik giliran la…save jugak duit tu…

          • WTF says:

            Nak travel overseas, try pakai package groupon…

            Save jugak tu…banyak lagi tips ni…hehehe

          • luvmy says:

            Actually, mmg byk je cara utk kita berjimat..masalahnya macai ni suma x nk jimat..diorg nk disuap je tiap masa..G boikot harga minyak naik..korg g keje naik beskal mcm mat mat bangla…hah..kan senang..x payah risau harga mahal keta..harga tol naik..harga minyak naik..kekdg aku rsa mcm nk buang je macai pembangkang ni..memburukkan imej Malaysia je..

    • gambus says:

      deyyy macai , kenyataannya minyak ni akan naik lagi jika harga melambung , itu adalah fakta yang tak boleh dinafikan .. kuli batak macam kau mana faham , pemimpin PAS semuanya hidup mewah berjoli sampai bebas buat zina dan maksiat , macai macam kau jee mampu melalak ,

      aku confirm kalau Pakatan memerintah sendiri minyak akan naik melambung contohnya dah ada – air kat negeri Pakatan pun naik melambong , saman dan cukai boleh naik .. jadi buat penjilat macam kau baik diam jee laa hahaha

    • sireh ke gagang says:

      melayu islam , Assalamualaikum ! (Tak jawab , dosa aaa) .. Aku bukan macai mcm ko lah. aku ni pemerhati saje. kalau umno & bn silap , aku bedal punya .

      melayu islam bila amik lesen jadi macai PR ? opps… utk beginner , kena panggil PENCACAI. sebab cakap x guna akal dan buat propa bohong . kau ade bukti ke barang naik lepas ni ? kau sorg je ke yg menderita nanti ? cess !!

      • Hamba Ar Rahman says:

        Dia ni dah lama dalam ni Bro…tapi dia dah lama menghilangkan diri…dulu dia ni kalau bantai dalam ni kaw2 punya….and bahasa pun boleh tahan kurang ajor…ni masuk balik..sebb Bujuk dah tak larat nak handle kot…jadi dia tolong geng2 dia kat sini..hehehehe

  19. Hairul says:

    Assallammualaikum. Semua kat sini bijak berpolitik. Aku hanya pekerja kilang gaji tak sampai RM1200 ada kancil anak 4 orang. Sekarang ni ikut langkah korang yg pandai berkata kata. Aku tak merokok. Aku kena hantar anak gi sekolah. Bonus kalau ada cukup tuk beli baju anak2 sekolah. BRIM RM500. Bantuan sekolah RM 300 anak yg sekolah. Dah 3 tahun tak bejalan kemana. Owang umah suri rumah. So korang fikir la. Korang yg pandai bercakap, ada ke cara nak tambah pendapatan? Ada cara ke nak berjimat cermat? Keta pakai antar anak bini gi klinik kerajaan je. Naik bas gi kerja. Ada apa lagi kerajaan bantu? So korang yg bijak berkata kata jangan la tabur fitnah kat orang lain. Mana aku guna net? Kat kilang bila bos bagi. Lepas ni ron95 nak naik lagi. Gaji naik rm45 setahun. Cukup tak tuk aku teruskan hidup anak beranak?

Leave a Reply