Menu Utama

Pelaburan Pulau Pinang Merudum Kerana Pelabur Tak Percaya DAP

Suatu ketika dahulu, Pulau Pinang merupakan antara negeri yang paling tinggi menerima pelaburan dari segi pembuatan. Malangnya, setelah lima tahun berada di bawah pemerintahan DAP, jumlah pelaburan terus menurun dari setahun ke setahun.

Pada tahun 2010, pelaburan di Pulau Pinang mencatat jumlah RM12.24 billion dan pada 2011 ia jatuh sehingga RM9.11 billion. Akhirnya, pada tahun 2012 jumlah pelaburan di Pulau Pinang terus merudum sehingga RM2.47 billion iaitu penurunan sehingga 73% sekali gus meletakkan negeri itu di tangga ke 6 dari segi jumlah pelaburan di antara semua negeri.

Lebih malang bagi Pulau Pinang apabila Syarikat Bosch Solar Energy telah membatalkan hasrat untuk meneruskan pelaburan di negeri itu yang berjumlah RM2.2 billion. Beberapa syarikat lain pula dikhabarkan telah mengeluarkan pelaburan mereka dari Pulau Pinang.

Dengan rekod pelaburan yang mengecewakan ini, Lim Guan Eng yang terlalu angkuh dan gemar memperlekeh pentadbiran Barisan Nasional wajar mencermin muka sendiri. Di manakah ‘cekapnya’ DAP jika jumlah pelaburan terus menjunam dari setahun ke setahun? Bagaimanakah DAP dikatakan ‘cekap’ jika masih tidak terfikir sebarang pelan bagi mengatasi penurunan ini?

Paling menarik, DAP yang terkenal dengan sikap rasis dilihat seolah-olah turut mengamalkan rasisme dalam menarik pelaburan. Ini berdasarkan kenyataan BN Batu Uban, Goh Kheng Sneah, bahawa Lim Guan Eng hanya berminat untuk menarik pelabur dari Taiwan, China, Hong Kong dan Korea iaitu negara-negara yang ‘sebangsa’ dengannya. Walhal, selama ini Pulau Pinang itu lebih banyak menerima pelaburan dari Amerika, Jepun, Jerman dan Netherland.

Apa yang berlaku membuktikan bahawa Lim Guan Eng bukanlah seorang Ketua Menteri yang bersifat ‘global’ yang mampu duduk setanding dan sebaris dengan para pelabur asing apatah lagi berurusan dengan duta-duta dan juga Menteri-menteri negara lain. Sedangkan, untuk menarik pelaburan langsung asing, seorang Ketua Negeri harus memainkan peranan besar dalam menjalinkan hubungan dengan negara-negara yang terbabit.

Selain itu, delegasi pelaburan juga perlu mempunyai karisma dan kebolehan untuk membuat promosi melalui media di negara-negara terbabit iaitu perlu menjalinkan hubungan dengan akhbar dan majalah yang berkaitan.

Melihat dari cara DAP mentadbir di mana pembentangan projek mega seperti terowong bawah laut yang kontroversi juga boleh tersalah taip dan mengira undi CEC yang tidak sampai 2000 juga boleh tersalah kira, maka kita memahami kenapa pelaburan di Pulau Pinang merudum.

DAP, khususnya, Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang, tidak mempunyai karisma dan kebolehan yang diperlukan untuk meyakinkan para pelabur. Lebih dari itu, reputasi dan imej beliau sebagai samseng, diktator dan penipu semakin tersebar dan terpahat kukuh sehingga menimbulkan rasa ‘cuak’ di kalangan pelabur.

Selain dari pelancongan, Pulau Pinang banyak bergantung kepada pelaburan dari segi ekonomi. Walaupun begitu, Lim Guan Eng nampaknya tidak begitu risau dengan apa yang berlaku. Malah, beliau lebih berminat untuk ‘meraikan’ kuasanya di negeri itu melalui projek merepek seperti membina ‘Burung Ubah’.

Di awal pemerintahannya pula, Lim Guan Eng sibuk mencabar agama Islam sambil memperkukuhkan kedudukan Kristian di negara ini. Beliau juga sibuk berpolitik menyerang UMNO dengan tidak henti-henti membangkitkan isu perkauman.

Kini sikap Guan Eng yang rasis, tidak prihatin dan samseng mula membawa kesan buruk kepada Pulau Pinang. Dengan reputasi Guan Eng yang cukup buruk sebagai Setiausaha Agong Parti, dan kelemahannya sebagai Ketua Menteri, DAP wajar memikirkan semula kedudukannya di dalam parti.

Apakah hanya kerana beliau merupakan anak kepada Lim Kit Siang maka semua orang perlu menutup mata atas segala kebebalan beliau? Atau apakah benar tiada siapa yang lebih layak dari Lim Guan Eng untuk menerajui Pulau Pinang, mahupun memegang jawatan Setiausaha Agong di dalam parti DAP?

Beruang Biru



« (Previous News)



32 Komen to Pelaburan Pulau Pinang Merudum Kerana Pelabur Tak Percaya DAP

  1. yuss says:

    kalau dah mulut bewak…..maka dgn siapa aja dia akn jd bewak, manalah manusia rasional nak berurus niaga dgn si lidah bewak……BEWAK TULLAH KAU ANAK LKS…MAMPOS LG BAIK DRP HIDUP WAHAI GUWANG ENGGGGGGG

    • prestarter finisher says:

      Saya tak percayalah dgn kenyataan di atas.Rakyat bukannya bodoh hingga tak pandai melihat keadaan. Biarpun dia org cina tapi kalau sekiranya dia berwibawa..pasti dia boleh memajukan p.pinang. Tengoklah negara china.Ia bakal menjadi kuasa ekonomi yg besar di asia. Yg tk baiknya di fikiran kmu ialah kamu terlalu fanatik dan negatif.

  2. Dgr nama je aje aku dah MENYAMPAH apa lagi nk tgk muka dia dua branak…

  3. WTF says:

    Pihak Fuckutan kena ingat, it is not easy to bring investment to the country…

    Segala cakap2 ekonomi puak2 Fuckutan adalah retorik jer…bukan praktikal pun

  4. jombo says:

    Mana dia puak pencacai pakatan aka toni mek.. takan tak mau mempertahankan tuan besar kot.

    • WTF says:

      Mek dah pertahankan pada jam 11:27 PM on August 26, 2013 and 12:12 AM on August 28, 2013 with a very WEAK ARGUMENT…

  5. WTF says:

    Ingat lagi Lee Kuan Yew lawat Penang masa 2008

    Jenuh ilmu Lee Kuan Yew bagi kat depa, tapi masih lagi tak dapat tarik investment…

    Padanlah Lee Kuan Yew kutuk puak2 pembangkang Malaysia, ajar mcm mana pun, BODDOW jugak….hehehehe

  6. PASpartyNGOK says:

    Malangnya kera sekor ini masih diberi mandat.

    Sudah 5 tahun dia koyak rabak kan bunga yang diberi. Kerana dia sekor kera dia mana tahu erti bunga, apa bunga, nak buat apa dengan bunga ?.

    Kita anggap saja ini ketentuan yang Maha Kuasa untuk menguji warga Penang. Supaya orang Penang tahu bahawa bukan mudah pilih leader untuk teraju. Salah pilih hancor lebur semua.

  7. reds says:

    matematik asas macam kira undi pon x reti…inikan plak nak bagi pelaburan billion2….sape nak percaya beb….

  8. Mek esah says:

    Dulu cina skrg pun cina….tinggal lagi dulu cina yg suka BN…tp skrg cina yg tak suka BN….

    • WTF says:

      Cina tak suka pun takper…

      Janji MENANG!!!

    • matkisah says:

      sekarang cina suka bohong melayu..tak kiralah cina bn ke cina pembangkang..asal nama nya cina mata sepet kaki penipu..orang melayu jangan termakan hasutan cina..mekesah kalau nak kolom konek cina lantak la ko..aku nasihatkan ko je..tapi lainlah kalau mmg ko suka palat cina..

    • Mawar says:

      Tak apa mek, kita pun tak mau simpan komunis. Ko nak, ko ambiklah!!

  9. raplahjingaa says:

    hmmm…duli cina sekarang pun cina..dulu suka, la ni tak suka…dulu ada menteri…la ni tak ada !! hehe..

    Dulu BN la ni pun BN !!

    • Mek esah says:

      Ada menteri ke tak dak menteri ke najib tetap sayang kan cina…tengok isu “apa lagi cina mau” kat utusan lepas pru 13 lepas…..skrg utusan kemungkinan disaman ( rasanya sandiwara je) demi jaga ati set2 berak tak basuh tu !!!!!!!

      • WTF says:

        Sapa yg nak saman Utusan…

        Samanlah!!! Tunggu apa lagi!!! Next PRU, hehehe…

      • sungai_siput says:

        cina dah mula cebok dah mek…

        kalau dak cebok, tak kan lebai2 PAS bertakbir bila cina baca ayat quran masa ceramah

        cuba tengok kat selangor abih di angkut amoi2/asuh2 yb cina masuk ke dalam masjid/surau bagi takzirah

        ye dak mek??

  10. tubir says:

    Kalau ekonomi negara jatuh dan pelaburan kurang masuk adakah kita akan cakap pelabur dah tak percayakan kerajaan yg memerintah? ataupun kita akan cakap ekonomi dunia merosot sebab itulah kurang pelabur nak masuk .entahlah …..sebab sejarah boleh diubah…..fakta juga boleh diubah ubah termasuk juga saksi boleh U turn……begitu juga bila orang besar kita katakan silap laku…..jika ianya dilakukan oleh orang bawahan orang akan kata salah laku …..

  11. Nizam says:

    Racist giler kelab penyokong UMNO ni..
    Statement memang tahap racist maut..
    Rasanyer, jika berlaku pertumpahan darah dinegara kita nie, kamu semua adalah sebahagian dari minyaknya..

    Kat kampung aku berlambak tugu 1-Malaysia kat depan rumah masing2..Mana hala tuju 1Malaysia nie?, rasa tak kemana kalau tengok posting dan statement hebat dalam website nie..rata2 dari sesi perbualan mengatakan kempen 1malaysia adalah kesilapan. berubah perlu bermula dgn diri sendiri,rumah sendiri,kelab sendiri dan etc..Jika kita masih dok keje sangsikan rumah orang lain..tak kemana la kita semua..
    Apa yg kita masih ada ? Melayu dan Islam ..Yang mana nak di dulukan nie ?Rata2 nampak macam melayulah kalau ikut posting2 kat dalam website ni..Habis kat mana Islam ? kalau ikut pemahaman aku dari pembacaan posting2 nie, macam takde jek ,macam tak nampak jalan, ade tu adalah tapi masih keberatan paksi Islam dimelayukan..
    Kepada pencari tapak untuk join berjuang seperti aku,nampak tak jumpa kelab laa.. Aku percaya ade ramai lagi Malaysian yg senasib dengan aku yg tgh cari tapak, kita di Malaysia tak kire di pihak pemerintah atau pembangkang masih terlalu terperangkap dalam polemik racist ..tak tahu lorr bila dapat keluar dari polemik nie..
    Pada aku, Islam itu dahulukan pada diri sendiri sebelum didakyah ke org lain, aku percaya ramai orang Islam diMalaysia nie pun masih keliru dengan agama yg mereka sendiri anuti.
    Pendidikan agama di negara yg agama rasminya Islam hanya berlegar sekitar dosa, pahala , haram ,halal ,wajib sahaja kebanyakkannya..
    Pada aku , termasuk aku sendiri – belum tentu sah Islamnya kalau sekadar disandarkan pada ucapan dua kalimah shahadah..Kita yang dikatakan sudah lama beragama Islam belum tentu mampu untuk menjawab soalan “apa itu Islam ?”

    Tak mengundi lagi la aku kalau keadaan berterusan camni..

    • reds says:

      abis tue..lu ingat cina tu x rasis… x belajar sejarah ke???skarang pon mereka mencabar agama ngan bangsa kita… lu betul2 sesat kat cni…

    • WTF says:

      Saudara Nizam…

      If you think this article is RACIST in nature, probably you should look at what Malaysiakini, FMT, Malaysian Insider, STAR articles in their news portal…

      Not to mention those RBA who KEEPS on churning RACIST INSULTS towards the Malays and Islam….

      Am I racist to your opinion for writing the above, do you care to elaborate!!!

    • matkisah says:

      bodohnya ko..mengucap dua kalimah shadat tu dah sah jadi islam..tak taulah ko ngucap apa..sampai tak tau yang ko sah islam ke tidak..bodoh punya budak

    • dotdot says:

      salammualikum nizam,, lu ni sebenarnya keliru dengan diri lu sendiri,,lu ni masih dalam mencari,,LU g la cari guru yg boleh menerangkn apa itu islam, awal agama mengenal allah, lu cari benda ni sampai lu jumpa,,”YANG AKU CARI SELAMA INI ADALAH DIRIKU SENDIRI” baru lu kenal sape tuhan kamu dan apa agama kamu,, cari la DIRI TERDIRI, DIRI SENDIRI, DIRI TERPERI.

    • susan garnet says:

      Keadaan memaksa saya menjadi rasis. Puak rasis manis mulut. Berhati-hati. Hanya segelintir kecil sahaja mereka tu tak rasis. Ada segentir pula tak nak jadi rasis tapi terpaksa juga sebab ‘peer pressure’ tak nak derhaka kepada keluarga.
      Ada paham!

    • Mawar says:

      Aku rase kau mungkin tinggal di area felda sebab tu ada lambang 1malaysia. Mungkin. Tapi tak kisahlah kau tinggal kat mana pun.

      Kau , aku rase mcm tak update dgn keadaan politik semasa. Benda rasis ni, pihak pembangkang sudah lama mulakan dulu. Kami mempertahankan especially hak melayu kita yang sedang digugat. Apakah kau tak sedar kalimah Allah jua sedang cuba dimanipulasikan supaya org Islam terkeliru penggunaan kalimah Allah di apdlm bible bhs melayu.

      Kenyataan demi kenyataan berbau rasis sudah diutarakan, kami tak akan duduk diam…jika diam maka bodohlah kami kerana membiarkan bangsa kami dihina. Perjuangan ini juga walaupun di alam maya, adalah demi anak bangsa kami seterusnya juga.

      Goodluck mencari diri anda sendiri, bila dah jumpa sila kembali pada saf yang sepatutnya.

  12. tebuan says:

    bukan takut DAP tapi UMNo sabotaj

  13. terangsang says says:

    nak perabis memang sonang. nak menyimpan susah nak mengumpul lagi payah. sekarang kerajaan bn banyak mengumpul jadi banyaklah yang mengidam nak perabis. secepat yang boleh sebelum kerajaan bn sendiri pandai perabis dengan brim, kedai 1m, perumahan rakyat dan sebagainya. sampai ke wang zakat pun depa idam tau. teringin nak tengok pembayar LHDN.perbandingan antara sektor, perkhidmatan dan kerjaya. bukan apa sebab kebelakangan ini macam ada setengah pihak mengatakan mereka sahaja bayar cukai, kakitangan awam dan orang miskin yang dapat nikmat sedangkan pembayar cukai tidak dapat apa apa. mohon pencerahan.

    • clarify says:

      Sakit hati aku dengar pembayar2 cukai kata duit habis pd org miskin dan kktangan kerajaan. Aku ni kktangan kerajaan dan pembayar cukai.Setahun aku kn bayar berbelas ribu.Kalaunk tahu kktangan kerajaanlah yg paling teruk kn bayar cukai. Dapat rm1 dari part time pun kn kira.Pihak LHDN lebih senang mengorek org mcm kami ni sbb tak payah mencemar duli menyiasat berapa kita dapat. Semua pendapatan kami walaupun rm1 akan sampai kepada LHDN. Takpercaya kau tanyalah semua penjawat awam yang layak bayar cukai.Si apek cina dan india hindu yg byk krj sendiri tu aku rasa banyak mengelak bayar cukai.Dapat bertimbun, bayar ciput.

Leave a Reply