Menu Utama

Kit Siang Terus Dilanda Meroyan Apabila Mahathir Sebut ‘Chinese Dilemma’

Di Malaysia, demokrasi bererti minoriti menguasai majoriti. Minoriti selagi boleh cuba menjadikan majoriti sebagai hamba dan minoriti sentiasa berusaha agar majoriti berada di bawah mereka, sekalipun Perlembagaan turut mencatatkan bahawa penguasaan majoriti tidak bermaksud hak-hak minoriti akan terbuang atau dihapuskan, bahkan hak mereka terpelihara dari segala segi.

Minoriti di Malaysia yang paling kurang ajar, sudah tentulah Chinabeng. Puak ini asalnya datang ke Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak sebagai hamba abdi di ladang lada hitam, lombong, ladang getah, mahupun sebagai pelacur menerusi sistem Kongsi yang memerlukan mereka terikat dengan hutang sampai mati.

Dari segi sejarah, mereka juga merupakan kumpulan yang paling menderita sewaktu berada di Tanah Besar Tong San. Selain berhadapan dengan ancaman kebuluran dan kemiskinan, strata dan status sosial mereka pula, menjadikan mereka sebagai kumpulan yang paling terdedah kepada pembunuhan beramai-ramai.

Justeru, mereka datang ke negara ini secara beramai-ramai, sama ada bersendirian mahupun membawa anak isteri, tinggal di pinggir hutan, terpisah daripada budaya mereka sendiri di Tanah Besar, apatah lagi dengan budaya tempatan biarpun kehadiran mereka tidak pernah diserang atau berhadapan dengan sebarang ancaman.

Perlindungan yang diberikan oleh British kepada mereka sepanjang tempoh penjajahan, membuatkan mereka besar kepala dan mula melihat Melayu-Bumiputera sebagai kelompok yang mesti ditakluk dan dihapuskan.

Peluang untuk berkuasa, kelihatan begitu hampir pada zaman Revolusi Kebudayaan China yang menyaksikan pentadbiran dan pemerintahan China telah bertukar dari Feudal kepada pemerintahan yang kononnya demokrasi sebelum diambilalih oleh Komunis di bawah pimpinan Mao Tse Tung.

Di Malaysia, kumpulan yang berkongsi ideologi cuba melakukan perbuatan yang sama. British yang terdesak untuk menghalau Jepun dari negara ini telah bersekutu dengan mereka, tidak sahaja memberikan latihan, bahkan turut memberikan bantuan persenjataan serta ubat-ubatan. British pada mulanya beranggapan Cina yang sedang hangat hati dengan kerenah dan kekejaman tentera Jepun di China, akan membuatkan mereka bersemangat dan dapat membantu British menumpaskan Jepun.

Namun akhirnya British sedar bahawa Parti Komunis Malaya tidak pernah berhajat untuk membantu British, sebaliknya mereka mahu menawan dan menjajah negara ini. British beralih kepada kumpulan Melayu-Bumiputera yang mereka pinggirkan sebelum ini. Force 136 yang sangat terkenal itu ditubuhkan dan pasukan gerila itulah yang berjaya menumpaskan banyak ketumbukan dan platun tentera Jepun di Tanah Melayu berbanding Gerila Komunis yang diketuai oleh Chin Peng.

Dari awal lagi Cina di Malaysia berada dalam dilema. Mereka tidak tahu siapa mereka yang sebenarnya. Mereka malu untuk mengaku yang mereka berasal dari golongan terhina di Tanah Besar Tong San dan kemudian mengecapi kemuliaan serta kemasyhuran di Tanah Melayu. Namun pada masa yang sama, mereka tetap mahu menonjolkan diri yang mereka adalah Cina.

Keterbukaan dan kesudian bangsa Melayu-Bumiputera menerima kehadiran Cina di Malaysia, membuatkan sekali lagi Cina berhadapan dengan krisis keyakinan. Bukan kerana layanan yang diberikan oleh Melayu-Bumiputera mengancam keselamatan diri serta harta-benda mereka, sebaliknya Cina beranggapan mereka perlu menakluk bangsa Melayu-Bumiputera di tanahair mereka sendiri.

Dek kerana itulah, mereka melakukan pelbagai perkara untuk menyekat atau menghalang Melayu-Bumiputera daripada menyaingi atau mengatasi Cina. Dan kebetulan pula, Melayu-Islam berpecah dengan sebahagian besar dalam UMNO manakala sebahagian lagi pula berada dalam PAS, serta perpecahan tersebut pula ditokok dengan ketaksuban serta kedaifan ilmu sehingga tidak dapat membezakan ajaran Islam dengan ajaran pemimpin yang sedang mengejar kuasa, membuatkan Cina berasa peluang mereka lebih besar jikalau perpecahan tersebut berterusan dan semakin melebar.

Justeru apabila ada pihak yang menyebut tentang cita-cita besar Cina terutama yang diketuai oleh Lim Kit Siang, pemimpin veteran DAP itu akan segera melompat dan menyifatkannya sebagai sesuatu yang tidak benar. Walaupun secara jelas, terang dan nyata DAP menentang Melayu, Islam, Bumiputera dan Raja-Raja Melayu selain Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan Islam sebagai Agama Persekutuan, Lim Kit Siang tanpa berasa malu, menafikannya.

Apa lagi yang mereka mahu nafikan?

Cina di Malaysia memang dalam dilema. Mereka gagal memahami budaya toleransi yang telah diamalkan oleh Melayu-Bumiputera semenjak Cina diberikan kerakyatan negara ini lagi. Dan sekarang menerusi penguasaan ekonomi, mereka cuba membesarkan penguasaan tersebut menerusi politik pula dengan memecah belahkan Melayu-Bumiputera menjadi fraksi kecil-kecil.

Lim Kit Siang faham tentang dilema yang sedang dihadapinya sekarang atau tidak?






28 Komen to Kit Siang Terus Dilanda Meroyan Apabila Mahathir Sebut ‘Chinese Dilemma’

  1. alimedanbaru says:

    CINA DAP SEMEMANG TIDAK PERNAH MENJIWAI BAGAIMANA MELAYU YG BERSOPAN SANTUN DAN BERTOLAK ANSUR BOLEH JUGA DGN SEBAB MENJADI KAUM YG GANAS, MENGAMOK DAN MENCARI MUSUH WALAUPUN DALAM LUBANG CACING TANPA BELAS KESIAN..

  2. Jambol says:

    Tidakkah kerajaan sedar mengenai perkara ini ? Soalnya mengapa dibiarkan golongan ini menghancurkan Negara ?

    Buat baik berpada-pada. Di Jerman, mereka baru bermastautin 6 bulan, sudah pandai berbahasa Jerman. Di Perancis, baru bermastautin 9 bulan, mereka sudah pandai berbahasa Perancis. Begitu juda di Amerika. Tapi di Malaysia, lahir di Malaysia, bersekolah di Malaysia dan membesar berpuluh tahun di Malaysia, masih tak boleh berbahasa Melayu. Inikah MALAYSIAN MALAYSIA ?

    Tegas dan beranilah. Jangan terlambat. Sekarang lah masanya. Masyarakat yang cintakan Negara ini akan bersyukur dan kukuh memberi sokongan kepada UMNO yang tegas dan berani.

    Fikir-fikirkanlah

  3. […] Read More: Kit Siang Terus Dilanda Meroyan Apabila Mahathir Sebut ‘Chinese Dilemma’ […]

  4. WTF says:

    Inilah dilemma org Cina di Malaysia…

    Tak tahu malu diuntung, tapi masih lagi tak berpuas hati dgn apa yg ada.

    Apa org Cina fikir org Melayu akan berdiam diri!!! Silap besar di situ, jgn lupa kalau perintah darurat tak diisytiharkan semasa peristiwa 13 Mei, mahu hapus ramai org2 Cina.

    Adakah ini yg mereka mahukan??? Tepuk dada, tanya selera.

  5. baba says:

    cina dah lupa diri dan mereka bertekad untuk “merampas” bumi ini dari org Melayu, sebab tu kit siang terasa pedas dgn kenyataan tun.

  6. sabbas says:

    Satu sejarah yang benar.
    Persoalannya siapakah yang telah menjadikan mereka besar kepala dan kayaraya sehingga mencabar Melayu/Bumiputra? Tak lain tak bukan ialah pemimpin-pemimpin UMNO sendiri yang mengambil mereka menjadi kroni dan memberi projek-projek dan lesen-lesen besar untuk jadi kaya raya. Kalau tidak macam mana pemimpin-pemimpin UMNO boleh juga keyaraya sedangkan gaji menteri dan wakil rakyat berapa sengat? Fikirkan lah.

    • randomsee says:

      benar UMNO mengkaya cina atas dasar yang dikatakan berat sebelah oleh kaum cina sendiri….malah ramai melayu Pas yang berjaya dengan dasar yang dibuat oleh UMNO…

      bayangkanlah kalau segala dasar itu nanti akan digubaloleh kaum cina komunis DAP bersama-sama Pas..adakah orang melayu akan merasa?…tgk sahajalah Pulau Pinang…kemana perginya rumah mampu milik yang dilaung-laungkan…melayu di pindah terus dari pulau ke tanah besar…itu pun masih tak sedar…

  7. melayu terpinggir says:

    tak perlu kita org melayu/bumiputera termasuk di sabah sarawak berpolimik pasal cina nie. kita mulakan kempen BUY CHINESE LAST yang sedang dijalankan! itu pengajaran terbaik pada bangsa yang tak sedar diri ini.Hasil kekayaan mereka dari sokongan melayu/bumiputera dan sekarang mereka kurang ajar!!

    BUY CHINESE LAST!!

    • WTF says:

      Aku sokong kempen BUY CHINESE LAST

      Kita kena berusaha memberi kesedaran kepada kaum Melayu dan Bumiputra supaya jangan lagi berurusan dgn kaum Cina

    • jombo says:

      Ayuh kita ramai-ramai teruskan kempan ABC!!!
      Aku dah mula beli barang keperluan kat kedai melayu, kedai 1 malaysia dan maideen. Tak pergi dah kedai aksesori kereta cina buat sendiri lagi jimat tekejut jugak bila dah tahu harga sembelih cina ni..

    • siputbaby88 says:

      Masalahnya sikap peniaga2 Melayu sendiri tidak menggalakan BUY MALAY FIRST..contohnya sebelum sambutan Aidilfitri yg lepas,kedai siapa yg lebih ramai dikunjungi orang Melayu?..

  8. PakChak says:

    Sedihnya ramai juga Melayu termasuk kanak-kanak yang tak tahu apa-apa sanggup menjulang lambang mereka (bendera DAP) kesana kemari.

  9. alimedanbaru says:

    Ada 3 orang Melayu bakal kita persoalkan didunia dan akhirat yg menyebabkan Melayu dipermainkan dan Islam dihina oleh Cina bangsa DAP.
    1. anuar ibrahim
    2. nik aziz nik mat
    3. hadi awang

    3 orang pengkianat bangsa tu, kalau lepas kat dunia, kita TUNTUT Allah buat pertuduhan atas mereka di Padang Mahsyar! Wbp Allah Maha Mengetahui perkara ini adanya..

    • WTF says:

      Pada situasi sekarang, mereka patut bersama kita org Islam. Sebaliknya, mereka bersama2 DAP yg nak meranapkan Melayu dan menghina Islam.

      Apakah mereka ini boleh dikategorikan sbg org yg cintakan dunia dan takut akan kematian?

      Mintak2 tiada lagi org2 sebegini…

    • mRsTURDY says:

      Jika di zaman Rasulullah s.a.w bayangkan apakah hukumannya jika orang2 yg mengaku Islam tiba2 berjuang di pihak Abu Jahal?
      [ DAP melalui Kapal Sink berkata langkah mayat dia dulu kalau nak buatkan Islam, sebijik sama mcm kata2 Abu Jahal ]

  10. randomsee says:

    DAP dan parti cina lain tidak ada semangat cintakan negara…kerana mereka masih lagi menyembah fahaman tanah besar China…apantah lagi sekarang CHINA mula menunjukkan kekuatan ketenteraan ingin menguasai pasifik…adakah orang cina di Malaysia boleh dipercayai lagi sekiranya china mula menyerang nusantara?

  11. PASpartyNGOK says:

    Dalam pada itu pun kita masih berdepan dengan bangsa kita sendiri yang terus menerus ingin jadi penjilat Cina. Mereka bersikap begitu bukan kerana mereka suka Cina. Mereka buat begitu kerana mereka memilih untuk tidak memihak kerajaan.

    Mereka bencikan pemimpin , secara tak langsong mereka bencikan semua. kerana dengan rasa benci ini mereka terpaksa memihak pada penentang kerajaan.

    Penentang kerajaan adalah puak kufar yang memang dari mula tak tahu di untung.

  12. Anak_Nogori says:

    Musuh melayu bukan saja datang dari DAP yg bersikap ultra kiasu sahaja…tapi datang juga dari Melayu2 yg perasan mereka urban.

    Kalau Melayu2 perasan urban tak sedar diri, Cina ultra kiasu ini lagi lah.

    PAS pula rela jadi khadham DAP..

  13. Topup says:

    Perhimpunan Agong Umno yg akan datang ni kena kasi pedas sikit , pewakilan kena main isu ‘rasis’ kuat sikit , kasi Presiden dengar , presiden masih tido lena

  14. musangberjanggut says:

    Presiden UMNO yang belai sangat2 mereka ni sampai naik tocang.

  15. anoi says:

    hanya det jugak terbaik ade sorong tarik dgn apa jua isu, baik agama, pentadbiran, rasis mahu pun golongan bangsawan, tiada tokoh yang seumpama beliau lagi, skrg ni pulak isu memperlecehkan agama dibuat oleh munafik islam bersongkongkol dgn pihak kapir, perlu ada peminpim berwibawa membenteras segala isu yang makin menimbun ini.

  16. ais says:

    ee cinabeng macam yahudi. tak ada tanah air, tumpang negara kita tetiba dia nak kebas. kena fikirkan tu. so pru14 mari pakat turun padang bantu bn dan umno.

  17. Oya says:

    Jom kawan2…kita pergiatkan kempen ini…
    B.C.L = Buy Chinese Last. Kita cuba sedaya upaya. B.C.L / B.C.L / B.C.L

  18. jombo says:

    Aku sokong ABC !! kuasa membeli ditangan melayu… komen kat sini jika sokong ABC..

  19. shawn says:

    Di Malaysia memang pelik, minoriti menguasai majoriti dalam membuat keputusan kerajaan. Cina sejak British lagi telah dianugerah beribu ribu hektar tanah di Malaya, sedangkan orang melayu hanya dapat beratus hektar sahaja dari British. Kalau tidak disebabkan tanah Tok Batin diberikan kepada orang melayu selepas merdeka, sudah tentu orang melayu tidak akan ada tanah lagi sebaik diberi kemerdekaan oleh British laknatullah. Inilah fakta sejarah. Sekarang cina terus menuntut supaya hak orang melayu dilupuskan supaya mereka boleh menguasai bumi ini. Sedarlah wahai orang melayu.!!

  20. shawn says:

    Saya merayu kepada mana-mana orang melayu yang kebetulan membaca komen saya ini dan dia ada akses atau hubungan dengan perwakilan UMNO yang akan berhimpun nanti, Tolonglah beritahu mereka bahawa kali ini kami orang melayu tidak lagi mahu bertolak ansur dengan pemimpin melayu yang pengecut dan lembik. Kami mahukan pemimpin melayu yang berani dan cukup kejantannannya! Kami mahukan pemimpin yang akan fokus untuk memperkuatkan orang melayu.

    • anoi says:

      kalu singapore siang2 lagi dah tekan melayu, mengapanye kite tak boleh tekan cinabeng? selagi kuasa ditangan elok cepat bertindak supaya mereka tidak mengada2 lagi. mca soi lek elok turun daripada berperanan dap ke2.

  21. siputbaby88 says:

    dalam situasi sekarang sultan/raja berdaulat kena main peranan untuk jadikan bangsa melayu berdaulat juga.. FIKIR-FIKIRKANLAH bagaimana cara yg terbaik..

Leave a Reply