|Laman Utama| MyKMU Forum | MyKMU WebTV | MyKMU Mobile Apps | MyKMU Mobile Site | MyKMU RSS Feed| MYKMU E-MEL: mykmunet@gmail.com

Editor: kakchah | Diterbitkan pada: 11 May 2013| Kategori: Berita,Utama | 32 Comments »

MCA Tolak Jawatan Bila Tembelang Komplot Bersama DAP Terbongkar

 

Chua Soi Lek

Mengapa MCA tetap enggan menerima sebarang jawatan dalam kerajaan di peringkat persekutuan dan negeri berikutan prestasi buruknya pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) baru-baru ini. Adakah benar ianya kerana mereka malu dengan prestasi buruk atau adakah sebenarnya kerana mereka sedar bahawa  tembelang mereka menyokong DAP telah terbongkar?

Kononnya MCA  akan mematuhi resolusi yang dibuat pada mesyuarat agung tahunan 2011 dan 2012 bahawa MCA akan menolak semua jawatan dalam kerajaan, jika prestasinya lebih teruk pada PRU13. Kononnya MCA  ingin menekankan bahawa keputusan untuk tidak menerima jawatan dalam kerajaan datangnyan daripada EGM yang diluluskan sebulat suara.

Sebenarnya MCA tidak pernah bersungguh-sungguh berusaha untuk memenangkan Barisan Nasional dalam PRU 13 baru-baru ini.  Mereka bertindak ala kadar sahaja.  MCA tiada sebarang perancangan  dan tindakan serius untuk menarik pengundi Cina. Adalah mustahil mereka tidak tahu keperluan dan kemahuan sebenar pengundi Cina sehingga mereka gagal menarik pengundi Cina untuk menyokong mereka.

MCA hanya memenangi tujuh daripada 37 kerusi Parlimen dan 11 daripada 90 kerusi Dewan Undangan Negeri yang ditandinginya pada PRU13, menyebabkan ia diberi gelaran memalukan ‘seven-11 party’ atau parti tujuh-11 sedangkan pada 2008, MCA memenangi 15 kerusi Parlimen dan 32 kerusi Dun.

Sebelum ini kita telah banyak kali menegur MCA apabila gagal mengawal berita yang dimanipulasikan dalam akhbar milik MCA iaitu The Star. Adun DAP bebas menulis dan mencatur berita dalam The Star sesuka hati mereka. MCA hanya membisu seribu bahasa yang mencerminkan bahawa MCA memberi lessen besar kepada DAP untuk berkempen dalam The Star.

Menurut seorang kawan penulis, beliau telah memberitahu modus operandi DAP yang menghampiri pengundi Cina secara “one by one”  “personally” bagi memastikan bangsa Cina faham matlamat DAP. Namun saranan kawan penulis telah dipandang sepi. Persoalannya adakah mereka ini terlalu malas untuk berusaha untuk Barisan Nasional atau sebenarnya mereka berkomplot untuk memenangkan DAP.

Ini semua menjadi pengajaran yang cukup mahal untuk kita mengatur strategi terbaik menjelang PRU14 nanti.

Ada 32 Comments setakat ini.

  • jawalenga
    May 11th, 2013 at 9:42 PM

    saya amat bersetuju dgn pandangan di atas, ini jelas terjadi dimana-mana PDM BN di johor apabila rakan sekutu MCA menjauhkan diri…apabila dipanggil mesyuarat penyelarasan mereka memberikan pelbagai alasan yg lunak utk tidak dpt bersama..malah yg paling memalukan apabila pada hari pengundian, tanpa malu dan segan silu memakai topi dan baju BN..tetapi merayu pengundi cina memangkah pembangkang…kami semua memerhatikan…namun utk tidak menimbulkan kekecohan pada hari pengundian…terpaksa ditelan…JELAS MCM BERSEKONGKOL DGN DAP UTK MENJATUHKAN KERAJAAN BN…

  • baba
    May 11th, 2013 at 9:42 PM

    memang betul, mca gagal menandingi kehebatan dap terutama di alam maya. sekiranya mca benar2 ikhlas, mereka haru smenunjukkannya skrg dan tanpa apa2 jawatan

  • JinKun
    May 11th, 2013 at 9:43 PM

    memang ada komplot kot..gerakan pun sama. kenapa kedua2 presiden parti tak nak bertanding dalam pru13??? presiden mca siap warning nak boikot BN kalau ong tee kiat di calonkan kembali.

  • randomsee
    May 11th, 2013 at 10:17 PM

    selepas sahaja PRU12, MCA dilihat tidak bermaya dalam kempennya, baik diluar atau dialam maya…tidak seperti UMNO yang berusaha membentuk pasukan membantu kempen, menganalisis keperluan melayu bandar dan luarbandar dan mendekati pengundi yang berpontensi….

    agak malang bila melihat MCA , Gerakan tidak berbuat apa-apa sedangkan mereka tahu tahap penerimaan pengundi pada mereka adalah tidak baik…

  • raplahjingaa
    May 11th, 2013 at 10:45 PM

    Tu pun Najib masih tak sedar-sedar…

  • Cfu
    May 11th, 2013 at 11:36 PM

    Ingat 3 perkara sebelum datang 3 perkara:
    1. Bersatulah melayu sebelum bersatunya cina menjadi satu parti.
    2. Peliharalah ketuanan melayu sebelum melayu bertuankan bangsa lain di bawah PR.
    3. Islam dimartabatkan oleh UMNO sebelum Islam dipermainkan oleh PR.

  • alfie
    May 11th, 2013 at 11:40 PM

    Sudah ada perjanjian awal MCA dengan DAP. MCA akan memberi peluang untk DAP menang dengan melemahkan parti mereka,dan dengan UMNO mereka kunonnya kata kalau MCA kalah ia akan keluar dari kerajaan BN. Kesimpulannya bila BN tak dapat undi CINA,MCA tak bersalah dan UMNO tak akan marah mereka tetapi di hati mereka,MCA suka kerana orang CINA sudah BERSATU. Small price to sacrifice for the unity of ALL Chinese,and controlling all the powers in Malaysia. Unfortunately their never thought without the chinese,BN/UMNO can still form a government. All these are planned and conspired way in advance,to the extend Anwar was cock SURE it will work and he will be in power with the chinese. ALLAH masih sayang dan melingdungi kita.

  • shawn
    May 12th, 2013 at 12:03 AM

    “Sebenarnya MCA tidak pernah bersungguh-sungguh berusaha untuk memenangkan Barisan Nasional dalam PRU 13 baru-baru ini.”
    memang benar sebab semasa saya membantu calon Melayu berkempen di Seremban dan saya amat hairan kerana calon MCA tidak berkempen malah poster BN terlalu sedikit sebaliknya calon DAP posternya di merata tempat. Maklumat yang kami perolehi MCA telah awal awal lagi tidak serious untuk melawan. Memang GANJIL.

  • Mamu Perak
    May 12th, 2013 at 12:08 AM

    Selama ini hak orang cina dan india di pertahan oleh Umno.Sejak dari merdeka hanya UMNO sahaja yang memperjuangkan hak bukan melayu di malaysia.
    Umno pi bagi tau seluruh orang Melayu, kita hidup di malaysia berbilang kaum.
    Hak orang bukan melayu pun kita kena bagi.
    PAS bukan main marah , mereka canang seluruh malaysia yang UMNO hanya bantu orang bukan melayu
    Di masjid masjid ceramah ustaz ustaz yang pro PAS kempen jangan ucap selamat pd perayaan bukan melayu, jangan undi bukan islam , jangan beli di kedai kedai orang bukan islam .
    UMNO menjawab kita hidup 3 kaum, tak boleh macam itu. Umno jawab Hudud belum boleh dilaksanakan sebab ada kaum bukan islam. Umno toleransi dalam banyak hal untuk mempertahankan hak bukan melayu.
    Tapi akhirnya orang orang cina yang dipertahan UMNO selama ini cuba melupakan itu semua . Mereka lupa semua itu dan mula berkhayal bercinta dengan PAS, PKR. Kamu silap wahai orang cina.

  • tubir
    May 12th, 2013 at 12:11 AM

    DSN mesti diadili didalamperhimpunan UMNO akan datang …pasa saya DSN banyak membuat kesalahan kepada orang orang UNMO.Memang tidak dinafikan sokongan melayu masih kuat kepada kerajaan terutamanya UMNO…akan tetapi ianya akan lebih kuat jika perkara perkara tertentu tidak najib Lakukan sebelum PRU13 yang lalu.
    Saya tidak mahu mengulas perkara ini dan tidak akan mengemukakan cadangan secara terbuka ………Saya akan tunggu dan akan dibangkitakan semasa persidangan UMNO nanti …..perbincangan secara tertutup perlu dijalankan untuk PRU14 ….Tindakan perlu dilakukan dengan penuh stratigi.
    Tiada gunanya hanya kita yang beria ia inginkan perpaduan dan bertindak setiakawan sedangkan merika merika dalam diam memusuhi kita …….Manis dimuak tapi hati busuk penuh dengan niat untuk menumbangkan BN dan UMNO.Ingatlah Najib dinaikanoleh orang orang UMNO…dan Najib juga boleh dijatuhkan oleh orang orang UMNO juga ……

  • raplahjingaa
    May 12th, 2013 at 12:38 AM

    Najib perlu melakukan perubahan drastik dalam cara pemerintahan, Najib gagal dalam memperkasakan kerajaan, dosa najib yang paling besar adalah dia gagal memperkasakan UMNO !!

    Cara pemerintaha apologitic dan berbaik-baik dah tak releven lagi, Kalau cara najib sekarang ni di gunakan UMNO semasa
    menuntut kemerdekaan dulu…aku rasa sampai sekarang pun kita tak akan merdeka !

    Najib terhutang budi yang amat-amat sangat pada orang-orang kampung yang masih sayangkan agama dan bangsa mereka.

    Kita tunggu barisan kabinet najib nanti…kalau mangkuk-mangkuk kaki bodek dan pondan-pondan expired di kekalkan…aku rela melihat gerakan menukar Najib !!

    Ingat Najib hanya seorang manusia, UMNO adalah roh perjuangan agama dan bangsa, mengorbankan Najib adalah harga yang sebesar zarah jika di bandingkan dengan kerosakan pada UMNO.

    apa pun najib masih ada satu peluang terakhir untuk redeem kesilapan yang dia lakukan.

    Satu peluang terakhir !!

  • bujuk
    May 12th, 2013 at 1:11 AM

    MCA dan parti2 komponen BN yg. lain telah d hina dan d fitnah bukan2 oleh UMNO. Dulu parti2 inilah UMNO menumpang tuah untuk menang selesa. Hari ni kalau boleh mereka hendak tendang MCA dan Gerakan…. begitulah ceritanya. Api perkauman sentiasa d cucuh, UMNO lupa tahun 1999 siapa penyelamat UMNO d kala orang melayu beralih arah? UMNO lupa waktu tersebut mereka membuat persempadanan semula yg. memberi ruang dan peluang UMNO mendapat semula kemenangan 2004.
    Kepada parti2 yg. masih bernaung dalam BN, SEDARLAH… perkara inilah yg. berlaku pada PAS dulu d kala UMNO kuat dan tidak memerlukan rakan2. UMNO hanya mahu berkawan dengan orang yg. menang dan boleh menjadikan tongkat untuk mereka berdiri. Tapi bila mereka berlari, kawan2 akan jadi musuh, tongkat dah jadi penghalang. Mereka akan cari kawan baru….
    Baguslah PAS dan DAP tak mudah mengalah, punya jati diri dan maruah. Apakah setelah d tuduh parti ajaran sesat, parti syaitan, parti komunis, parti kafir, perkauman dan semua gelaran buruk… hari ini sekali lagi pemuka2 UMNO merayu PAS dan DAP untuk duduk sebumbung berbakti pada rakyat dan negara. UMNO memang parti yg. tak tau malu dan tak sedar d untung.
    Sedarlah… rakyat dah tolak UBN bila majoriti pengundi memilih PR.

  • JinKun
    May 12th, 2013 at 1:29 AM

    tak payah lah hang duk meroyan kata rakyat dah tolak umno bn. sekrg ni hang nak jd pejuang mca dan gerakan lak ke?? aku rasa tak perlu kot, cukup jadi penjilat jubo ganti kertas tisu cina dap je. cina mca dan gerakan dah guna air utk bersuci bukan mcm cina dap yg masih lg tebal kecinaannya warisan dr tnh besar china. kahkahkah

  • raplahjingaa
    May 12th, 2013 at 2:02 AM

    Orang Melayu tak pernah beralih dari UMNO buj…Sebab UMNO itu adalah melayu dan melayu adalah UMNO.

    puak hang merempat meroyan di jalanan sebab apa ? sebab UMNO adalah melayu dan melayu adalah UMNO, mana mungkin kerajaan lain terbentuk tanpa UMNO ??
    itu adalah mustahil !!

    majoriti ?? laaaa hang ni tak faham-faham rupanya buj..2004 maajoriti rakyaat kelantan menolak PAS, tapi kerusi PAS melebihi UMNO, maka si tua kutuk tu terus menjadi MB kelantan.
    Itu sistem westminister yang kita amalkan.

    Jenis hang ni buj, jenis yang tak tau malu, jenis cai yang tak ada maruah dan harga diri !

    elok la tu…tempat orang macam hang adalah di jalanan..

  • raplahjingaa
    May 12th, 2013 at 2:18 AM

    by the way buj..dah terlanjur hang merempat di jalanan tolong clear kan poster-poster pembangkang yang mengotorkan pemandangan…kebersihan tu adalah separuh dari iman kami.

    hehe..

  • yeop
    May 12th, 2013 at 4:28 AM

    INIKALILAH BARU TEMBELANG MCA PECAH.. MANYAK MUSUK PUNYA CINA .. INIKALI SAMPAI LAINKALI UMNO SULAH TATAK CAYA SAMA UNDI CINA LOLL..

  • Morsidol hamPAS
    May 12th, 2013 at 9:24 AM

    Ada possibility jugak ekk tapi strategi depa silap mungkin depa ingat majority pengundi cina bagi kat DAP dan dgn sebilangan undi pecah malayoo depa blh tumbang kan BN…..Allah maha melihat…Allah maha mengetahui siapa yg sebenarnya pertahan kan Islam sebabtu la Parti tu maseh menang dan maseh dapat kuasa pemerintahan

  • pasdaplaknat
    May 12th, 2013 at 10:26 AM

    Bujuk..hang klu beri statement shj mesti FITNAH.. sedarlah hang tu lebih hina dn kutuk dr anjing kurap tepi jalan. Diri hang sndiri kotor dgn dendam kesumat syaitan.. hang nk berbangga apa Bujuk?

    Hang nk berbangga apa dgn pencapaian buruk PAS? UMNO tk pernah khianat pd parti komponen, MCA adalah dr rumpun Cina Kafir, kita berbaik dgn sangkaan mereka faham, tp plg malang ialah PAS.. nama shj Islam tp sama jahat mcm DAP Laknatullah.

    Apa DAP buat pd PAS di Pulau Pinang? hang tak malu ke nk bersuara kutuk pihak lain?

    Hang tksedar diri ke DAP tuduh PAS mcm2 bila kalah di Kedah?

    Hang tk tgk ke DAP keldaikan PAS si Selangor??

    Hukum Islam ke HUKUM SETAN yg PAS akan tegakkan di Selangor?

    sedar diri dlu bro.. UMNO meningkat tau kerusi- 88 parlimen, DAP+PAS=PKR =89.. UMNO kukuh Insya Allah. PAS ??

  • pasdaplaknat
    May 12th, 2013 at 10:27 AM

    Betul..soheh.. kuasa Allah SWT.. kita tgk mereka merancang strategi cukup hebat utk jatuhkan BN.. ALLAH MAHA BESAR!! ALLAHU AKBAR!

  • pasdaplaknat
    May 12th, 2013 at 10:34 AM

    Wahai saudara2, jgn kita hina dah terlalu salahkan DS Najib. Jg ikut resam ini, bila kalah atau gagal sesuatu kita saling hetam pemimpin.

    PAS lebih buruk gagal, UMNO berjaya sbnrya.. tp faktor Racist Cina yg amat dashyat serangan fitnah mereka melalui media FB, SMS.. ditambah gelombang kesumat bencikan Melayu, dn cita2 utk bina MALAYSIAN MALAYSIA.. tidk dpt dibendung lg.. TOLONG LAH JANGAN KUTUK DS NAJIB.

    Bila kita memimpin organisasi, di saat kesusahan inilah kita dambakan sokongan ahli.. dan yakinlah keberkatan dn pertolongan Allah SWT akan tiba. Kesepakatan membuat sesuatu yg tersilap adalah lebih baik dr bersendirian pd sesuatu yg baik- (Saidina Ali R.A)..

    DS Najib dimaki berterusan oleh Cina2 DAP Laknatullah.. syaitan dgsbnya.. adakah kita juga mahu tambah sama dosa pd DS Najib? APa salah dosa dia sbnrya?

    DIa telah cuba utk jd pemimpin yg adil pd semua kaum. Dia pun tk tahu akan jd khianat begini oleh bangsa Cina. Berilah dia peluang utk atur strategi..

    Kita patut fikir DS Najib mewarisi negara yg sememangnya sudah rosak.. cantik diluar tp hanya kosmetik.. Zaman Tun M adalah pengakhiran kpd tipu helah Cina kpd Melayu.. cubalah belajar mengkaji dr suka menyalahkan..

    ‘Semoga kesatuan kita mmbawa berkat dn pertolongan Allah..

    Mana2 dsar Krjn yg tk betul.. betulkan mengikut slauran Insya Allah.. kita wajib bersatu utk lawan musuh2 Laknatullah ini..

  • pasdaplaknat
    May 12th, 2013 at 10:44 AM

    Saya sendiri amat sedih dan gusar dgn perilaku binatang Pakatan Haram, diketua DAP yg skrg sedang menggila dan memprovokasi berterusan. Kita org Melayu seolah2 hilang taring.. berbalah sesama sendiri. dn PAS hanya jd MUNAFIQ paling besar di abad ini.

    Tinggalkan lah PAS..dn kukuhkan UMNO. Tegur Pemimpin kita dan kempimpinan dgn cara yg elok.. Allah sayangkan UMNO..sbb itu Allah dtgkn ujian mcm ini. UMNO tidak tumbang wpun diserang bertalu2..

    UMNO terus kukuh dn itulah Allah SWT mahu tunjuk.. 79 kpd 88 kerusi parlimen dn Kedah kembali pd UMNO menandakan hikmah besar.

    Allah SWT mahu UMNO semakin cntik. dibaiki kekurangan.. sempurnakan mana yg kurang, dr segi mendekati Islam, mendekati org Melayu, kesilapan2 lalu terlalu percayakan Cina dan India bukan Islam.. itulah tanda ALLAH SAYANGKAN UMNO.. yakinlah saudara2.. ALLAH SWT pelihara UMNO krn JASA kebaikan UMNO dlm perkiraan-NYA.

    Berapa banyak dlm dunia negara Islam telah hancur.. saudara2.. lihatlah limpahan nikmat, Malaysia Allah jdkan sumber rezeki pd saudara2 kita di Indonesia.. di Bangladesh.. mereka dtg ke sini utk mencari rezeki.. mereka bawak balik rezeki, apakah kita tk nmpak itulah kasih sayang Allah kpd hamba-NYA.. umat Islam dtg ke negara ditadbir Islam utk cari rezeki..

    Saya amat merayu kita satukan hati2 kita. Lihat betapa dahsyatnya himpunan DAP membenci dan menghasut kpd pergaduhan, kerosakan dna penipuan di Kelana Jaya dan di Batu Kawan semalam?

    Betapa sedihnya semua ini berlaku setelah PRU13 BN gagal, tp mereka terus mengasak UMNO.. Utusan Malaysia diGODAM.. PAPAGOMO di godam.. beberapa bloq Melayu lain di GODAM..

    apakah jasa kita? kita hanya mampu berkata2.. yg menanggung bebannya ialah pemimpin2 kita.. bersatulah wahai saudara2ku.. dtglah ke Pulau Pinang lihatlah sendiri mcm mana racist Cina skrg berganda2.. mereka berarak2 dgn dgn bendera DAP-PKR dan PAS..

  • pasdaplaknat
    May 12th, 2013 at 11:01 AM

    Saya juga amat sedih dgn perilaku MUNAFIK org2 dlm PAS.. ust2 PAS dlm FB dn blog terus menerus BERBOHONG selepas PRU13, mereka terus menghasut kepada kejatuhan BN secara HARAM.. mereka ini ustaz2 yg diberikan ruang berdakwah oleh krjn dlm TV-Radio.. tp mereka khianat, mereka tidak jd DAIE sebaliknya PARASIT2 yg berkata BOHONG lagi KEJI..

    Kita perlu gerakkan NGO2 Melayu Islam utk bantu perjuangan. NGO2 Cina tidak begitu banyak tetapi mereka sepakat dan kuat. Mereka meletakkan agenda dgn jelas. Perkauman mereka dilapik dgh WASILAH.. jadi sukar utk dituduh mereka.

    Perkauman Melayu kita terlalu lurus.. mereka mudah serang kita semula. Paling penting bg kita ialah mulakan dgn kesepakatan melalui ekonomi.

    TIADA ALASAN LAGI UNTUK TIDAK MEMBELI BARANGAN KEPERLUAN KELUARAN BUMIPUTERA..

    GULA-Gula Padang Terap (GTP)
    GARAM-Halagel, Mukmeen, Co-OP 1Malaysia
    BERAS-Faeza, Juara Selera (Kumpulan Hj Zakaria-atas mcm2 jenama, sold at MYDIN oulets), Kedah Rice.
    KICAP-Adabi, Kipas Udang, Tamim
    BISKUT – Noraini’s (jenama GOODKISS)
    MINYAK MASAK – SAJI, ADELA (FELDA-FGV), SAJI (SIME DARBY)
    SUSU PEKAT – Alif (SIME DARBY)
    FROZEN – RAMLY, PURNAMA, AYAMAS, NAFAS
    REMPAH -ADABI, FAEZA

    ada byk lg yg yg ada dlm pasaran, siapa yg tahu boleh add lagi.

    jika sebuah keluarga Melayu beli semua ini, bygkan hasilnya jika 1 juta keluarga Melayu? 10 juta? keununtungan byr zakat&cukai, invest ke capital company tu utk kembangkan lg bisnes..

    apakah Cina masih berani?

  • Adam Abdullah
    May 12th, 2013 at 2:43 PM

    Pemimpin dalam UMNO di peringkat Persekutuan dan Negeri perlu ambil tahu apa sebenarnya orang Cina dalam MCA, Gerakan dan dalam DAP khasnya dan seluruh kaum Cina di Malaysia amnya mahu dari UMNO dan dari Kerajaan BN.

    Mereka tidak cukup ke apa yang mereka perolehi dari zaman sebelum Merdeka, selepas Merdeka hingga sekarang.

    Lihat sahaja sekeliling kita di Pekan, Bandar, Bandaraya bagaimanakah maju mereka dibandingkan dengan kita kaum Melayu dan Bumiputra.

    Sudah dapat megkaji dan mengenalpasti apa yang mereka mahu barulah UMNO/BN buat keputusan selanjutnya.

    Maklumat-maklumat, lapuran, komen-komen dan pandangan serta opinions dalam the Star dll surat khabar Cina perlu juga diteliti dan difahami untuk mengtahui hati perut mereka MCA, Gerakan, DAP dan NGOs kaum mereka.

  • JinKun
    May 12th, 2013 at 3:07 PM

    tak susah nak tahu apa cina mahu. ekonomi cina dah kuasai. pendidikan pun depa dah kuasai…ada byk sek jenis keb cina kat msia ni, uni pun dah ada….uni swasta dah berlambak. hanya satu je lagi depa tak dapat. KUASA POLITIK. depa dah dapat kuasai politik kat penang, perak dan selangor. utk mencapai cita2 politik dap hanya satu je lagi kemahuan org cina iaitu majoriti kerusi parlimen. sebab tu kerusi parlimen pas semakin berkurang, dap semakin bertambah. bila dap dpt majoriti kerusi parlimen senanglah agenda depa utk menghancurkan melayu. jangan hanya pandang apa yang tersurat…perkara yang tersirat tu adalah agenda utama puak rasis cina dap.

  • Adam Abdullah
    May 12th, 2013 at 3:08 PM

    Mungkinkah MCA secara tidak langsung telah membantu Pakatan Rakyat melalui DAP untuk mendapatkan kemenangan di Selangor, Pulau Pinang dan di Bandar-Bandar dan Bandaraya?

    Dengan cara itu mereka berharapan apa yang orang Cina dan kaum perniagaan Cina mahu (entah apa kita tak tahu) Pakatan Rakyat dapat menubuhkan Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri dan DAP dapat diwakali dalam Kerajaan tersebut dan dapat mewakali kaum Cina dan seterusnya memimpin serta memerentah dalam Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan-Kerajaan Negeri dan melaksanakan harapan dan cita-cita kaum Cina dan perniagaan orang Cina di Bandar dan Bandaraya.

    Mereka berharapan Bandar-Bandar di Malaysia dimana kaum mereka ramai dapat dimajukan seperti Beijing, Shanghai, Hong Kong, Singapura, Sydney, Canbera, London, New York, Toronto, Taipeh, Seoul dan lain-lain Bandaraya di dunia dimana keluarga Cina Malaysia yang sudah kaya raya melancung setiap tahun dan menghantar anak-anak mereka melanjutkan pelajaran dan ada pula yang telah menjadi permenent resident dan kewargenaraan dan menjalankan perniagaan.

    Bukankah MCA pada suatu masa pernah mempertikaikan pimpinan dan pentadbiran UMNO/BN? Bukankah Chua Soi Lek pernah berkata “BN is being dominated by UMNO”?

  • Hamba Ar Rahman
    May 12th, 2013 at 4:15 PM

    Hang nak cerita apa ni Bujuk….

  • Adam Abdullah
    May 12th, 2013 at 5:35 PM

    PAS dan PKR, Anwar, Wan Azizah, Azmin, Nurul dan Razimi; Haji Hadi, Nik Aziz dan Mat Sabu sokong sangar Lim Kit Siang dari DAP untuk mencapai hasrat dan harapan mereka apa kita boleh buat. Tengok sahajalah.

    Muda-mudi kita yang terpelajar dan berkelulusan kolej dan universiti pun sudah ramai menyokong mereka.

    Mereka pula yang memberi nasihat kepada ibu bapa mereka yang dahulunya menyokong UMNO/BN supaya menyokong PKR/PAS/DAP. Itulah kebolehan Anwar selepas disepak dari UMNO dalam tahun 1998.

  • Adam Abdullah
    May 12th, 2013 at 5:52 PM

    Semasa berkempen Anwar ada dilapurkan berkata bahawa apabila PR dapat rampas PUTRAJAYA dan Kerajaan Persekutuan mereka akan ambil alih semua GLCs Kerajaan Persekutuan dan susun semula pentadbiran mereka. Kehendak siapakah itu semua yang sebenarnya? Semua mereka mahu.

    Mungkinkah itu semua kehendap kaum Cina yang tidak puas hati dengan sedikit kejayaan orang Melayu dan Bumiputra melalui NEP?

    Anak muda-mudi semua fikir-fikirkanlah. Siapa akan untung dan siapa akan rugi, siapa yang mendapat dan terus maju dan siapa yang ketinggalan, siapa kaya dan siapa akan tinggal ditakuk yang sama dan asik terus tinggal di kampong dan balik kampong.

  • Adam Abdullah
    May 12th, 2013 at 6:03 PM

    Kak Chah, Saya dah tinggal, tidur, makan dan minum dengan orang Cina semenjak tahun 1971. Sebenarnya orang Cina dan kaum Cina semenjak awal tahun 2012 lagi mereka sudah mula bercakap pasal DAP dan sokong DAP. Kalau ada diantara mereka yang membangkang cakap-cakap baik pasal DAP dan cakap baik pasal BN ada diantara mereka akan berkata kepada saudara atau rakan Cina mereka, “You ni tak mahu tolong Cina. Tolong Melayu buat apa, dapat apa.”

  • chemanchemut
    May 12th, 2013 at 6:31 PM

    MCA tidak berusaha seperti DAP.

  • chemanchemut
    May 12th, 2013 at 6:33 PM

    SEBAB MEREKA SUDAH TAHU TSUNAMI KAUM CINA?

  • DataCode
    May 13th, 2013 at 5:13 AM

    Setuju sangat..beb…habislah kilang gula..kih kih

Apa Pendapat Anda ?, Komen disini!

© MYKMU.NET. All Rights Reserved. Sign up for entries RSS and for the comments RSS.

Powered by WordPress. MyKMU.NeT theme by Jebon.