|Laman Utama| MyKMU Forum | MyKMU WebTV | MyKMU Mobile Apps | MyKMU Mobile Site | MyKMU RSS Feed| MYKMU E-MEL: mykmunet@gmail.com
Editor: Adamyan | Diterbitkan pada: 9 May 2013| Kategori: Adamyan,Utama | 13 Comments »

BN Tidak Mendiskriminasi Kaum Cina

POLITIK Malaysia 15 tahun dulu penuh dengan ‘pencerahan’, terutama bila ada pertembungan idealogi antara PAS dan UMNO.  Maklumlah, waktu itu PAS dan DAP relatifnya 2 parti berbeza, PKR pula baru wujud dan kurang pengaruh.

Apa maksud pencerahan?  Bila UMNO bangkang hudud, perlu dicerahkan bahawa hudud yang ditentang bukan hudud Islam, tapi hudud PAS, Islam yang dipersoalkan juga bukan Islam yang dibawa Nabi Muhammad saw, tapi Islam sesat PAS.

Tapi bila PAS bergabung dalam Pakatan Rakyat, isu pencerahan ini tidak lagi wujud kerana hudud bukan perjuangan, Islam hanya sampingan, yang utama pada PAS hari ini ialah impian ke Putrajaya.  Buat satu ketika, semua kita cakap satu bahasa.

Hari ini isu pencerahan timbul semula, cuma bukan melibatkan PAS lagi sebaliknya DAP.

Semuanya setelah keputusan pilihanraya umum ke 13 baru-baru ini menyaksikan pemulauan besar-besaran orang Cina lanjutan hasutan berbaur perkauman DAP terhadap parti-parti komponen BN sehingga calon-calonnya ditolak sepenuhnya oleh orang Cina, walaupun dari kalangan bangsa mereka sendiri.

Tindakan yang mengundang pertanyaan banyak pihak, apa dosa BN terhadap komuniti tersebut?

Pertanyaan dalam bentuk tajuk utama akhbar Utusan Malaysia kelmarin dan susulan berbentuk sokongan dari Perdana Menteri, diputar belitkan parti pembangkang terutama DAP dengan gambaran seolah-olah membuktikan komuniti Cina akan dipinggir BN untuk tempoh 5 tahun yang akan datang.

Anwar yang cuba menyembunyikan kelemahannya menguasai undi Melayu, selain cuba mengelakkan perbalahan dalam soal jawatan MB di Selangor timbul di permukaan, mengambil peluang ini untuk menjadi hero dengan menjanjikan harapan palsu kepada masyarakat Cina – bahawa keputusan pilihanraya ini belum muktamad dan Pakatan Rakyat masih ada peluang dan orang Cina tidak akan tertindas, kononnya.

Justeru, penulis ingin membuat pencerahan disini bahawa BN tidak mendiskriminasi orang Cina seperti dakyah Anwar Ibrahim dan DAP.

Cuma atas pilihan komuniti itu sendiri, orang cina tidak mahu bersama-sama kerajaan dan dengan itu segala polisi yang akan diputuskan nanti adalah mengikut kehendak kabinet yang akan dibentuk tanpa penyertaan wakil-wakil MCA dan Gerakan yang menolak jawatan dalam kerajaan kerana prestasi buruk dalam PRU 13 yang lalu.

Ini bukan balas dendam, ini bukan cerita penganiayaan, tapi demi menghormati kehendak masyarakat cina sendiri.

Tapi taklah sampai tak makan, orang Cina bijak berniaga dan mampu menguruskan hidup tanpa bergantung pada kerajaan.  Hanya perkara-perkara  berkaitan polisi kerajaan itu sahajalah dimana masyarakat Cina tidak ada penyertaan, apatah lagi terlibat dalam membuat keputusan.

Menganiaya? Tidak sekali.

Jangan salahkan BN kenapa perkara ini terjadi, BN sendiri pun hanya dapat 3% undi cina, bakinya diserahkan tanpa belah bagi kepada Pakatan Rakyat.  So, serve you right!!

Ada 13 Comments setakat ini.

  • raplahjingaa
    May 9th, 2013 at 10:58 PM

    Apa-apa je lah…kerajaan harus keluarkan cina-cina yang jadi penghasut di dalam GLC, dan Syed Mokhtar tolong keluarkan cina yang bermaharalela dalam tradewind..aku tau sangat perangai depa ni.

  • alfie
    May 9th, 2013 at 11:10 PM

    Kartun di atas makna maksud tersirat bagi pembaca Cina ada lah kuasa undi adalah di tangan mereka untuk UBAH kerajaan. Dengan berani mereka yang menyiarkan kartun ini adalah ‘signal’ kepada pembaca Cina untuk undi Pakatan. Tanda2 support kepada pembangkang sudah TERSURAT. Dari segi news pulak AStro bila BBC interview Stanley Thai dari Supermax Berhad berkata rakyat Malaysia ‘is better off with Pakatan’,tanda tanda untuk berpaling tadah sudah ada.

    Dengan 97% orang Cina undi pembangkang ini bermakna Cina MCA dan Gerakan pun undi pembangkang!!!!! The ‘pendora box’ sudah dibuka dan agak susah bagi kita untuk dapat balik keadaan saperti dahulu. Bila kita tengok majlis makan besar besaran yang di angur oleh BN,Cina cina sial ini tidak malu sebab dia sudah tahu keseluruhan bangsa sudah belot BN walaupun perbuatan mereka adalah hipokrit. Tetapi kita tak boleh nafikan tangkapan oleh Kit Siang bahawa orang melayu BODOH adalah BETUL.

    Yang pelik pulak bloggers pro BN pulak di tangkap oleh polis tetapi pihak pembangkang yang menyebarkan fitnah2 di lepas pulak.

  • alfie
    May 9th, 2013 at 11:12 PM

    Saya ada bukti orang orang cina ini dalam kumpulan DRB dari bukti facebook mereka. Lantang mereka kutuk!!!

  • anoi
    May 9th, 2013 at 11:15 PM

    bahlul depa ni hanya sorang jutawan saja nak dipersoalkan tak ke tamak namanye banyak jugak orang kita dok sokong depa. sebenarnya rata2 pemimpin umno berkualiti ilmunye nak harap pas pis pus serban berlilit aje.. bayangkan kalau orang luar datang bertamu, cakap orang putih pun tak reti ape lagi soal ilmu berniaga. nengok lah kelantan kotor segala sudut. soal kebersihan yang penting tuntutan pun tak beres. pakatan tu hanyalah individu yang kecewa nak jual negara.cakap berserabut.

  • EVLee
    May 10th, 2013 at 2:46 AM

    1. Boss RP… “BN is corrupted to the core”. Tak boleh diperbaiki, sebab tu perlu ubah kerajaan. Non-negotiable, tiada kata dua. Kalau dah bertekad begitu, sila tinggalkan perkhidmatan dalam kerajaan, GLC dan sebagainya. Tunggu apa lagi… kecuali mereka ni semua hipokrit atau muka tak tau malu…
    2. Boss RP… BN> 133 kerusi, 86 di Semenanjung, 47 dari Sabah & Sarawak. Sabah & Sarawak adalah ‘Kingmaker’. Jadi kartun di atas tiada makna…cuma pembohongan atau DECOY? BN kena tumpu dan pastikan tiada yg melompat dari Sabah dan Sarawak. Biarkan Si Sepet dengan labu-labunya ketika ni…

  • brother_borak
    May 10th, 2013 at 3:18 AM

    BELILAH BARANGAN MELAYU DI KEDAI MELAYU…

    BOIKOT BARANGAN CINA DAN KEDAI CINA…

    BERKHIDMATLAH DI SYARIKAT MELAYU DAN BERHENTILAH MENJADI KULI ORANG CINA LAGI.

  • yeop
    May 10th, 2013 at 3:44 AM

    Bukan salah bn/umno..sebaliknya Ketuanan Melayu yang wujud sekarang adalah atas kehendak kaum cina jugak.. mereka dah lama kenyang. sumbangan pm pada mereka dianggap sebagai satu penghinaan.

    mulai sekarang kaum cina makan saja kertas undi yang mereka perolehi sampai ke pru14. ibarat kata orang cina “tatak loit, tatak makan, mati lol, mesti mau untong maa, inikalilah masa tipu melayu..

    calon cina yang menang, semuanya hasil kerja keras orang umno dan ehsan pengundi bukan cina. harapkan mca loit habit undi talak..manyak musuk punya olang, inikalilah(531).. olang cina makan tak habis lol..

  • faisal
    May 10th, 2013 at 3:57 AM

    Satu kaum/ummah sedang mendominasi yg lain…siapa sedang mendominasi siapa? fikirkanlah…insyaallah dgn izinya..

  • PASpartyNGOK
    May 10th, 2013 at 7:53 AM

    Bagi cina dunia perniagaan hanya untuk mereka. Bagi mereka melayu tak seharusnya berniaga kerana melayu tak pandai berniaga. Yang pandai berniaga hanya cina. Sebab itu segala usaha dilakukan mereka untuk mengurangkan kemaraan orang kita saperti Syed Mokhtar Albukhari dlm empire perniagaannya, sebagai contoh.

    Melihat semua ini kebanyakan melayu buat macam tak kisah , melayu tidak berapa komitted utk terus beli roti gardenia kerana pada mereka semua roti sama saja.

    Orang melayu pandai berniaga tapi melayu cuma kurang tekun, sifat yg dipandang rendah oleh cina. Kalau ada 2 projek yang sedang berjalan, buat longkang tepi highway melayu buat sementara retaining wall tepi bukit cina buat. Masa projek berjalan separuh semua nampak OK. Bila projek hampir siap, kita akan dapat agak yang mana projek cina dan yang mana melayu buat.

    Tergores hati melayu bila cina komen, “Ini projek kita pun sudah tahu. Ini projek bukan cina punya. Cina bikin bukan ini macam punya ”

    Itu lah standard kita sebenarnya. Sebab itu pada cina berniaga dunia dia bukan untuk melayu. Melayu cuma boleh berpolitik, boleh kerja makan gaji dan bukak warong kecik tepi kedai mereka, dipasar malam, dipasar tani.

  • pasdaplaknat
    May 10th, 2013 at 8:40 AM

    Ya setuju, teyl tu. Standard berniaga org Melayu terlalu jauh dr yang sepatutnya untuk atasi prestasi bangsa Cina.

    Diperhatikan org Melayu boleh berniaga, setup awal sesuatu company org Melayu memang boleh buat lebih hebat dr Cina, spt alatan dan logistik. tp malang, org Melayu cepat JEMU dan MALAS. Perniagaan tidak dianggap maruah bangsa, hanya skdr cari makan. Tiada rasa itu adalah fardhu kifayah besar.

    Org Melayu cepat puas hati dgn prestasi. Jual makan, untung sehaja mau fikir, re-invest utk beli alatan baru, kerja maintenance spt cucian, dan side-cost utk kedai itu mereka KEDEKUT dan anggap TAK PENTING.

    Bila pelanggan lari, dlm benak otak ialah SANTAU/SIHIR kedai sebelah.. mula cari bomoh.. bukan cari ALLAH..

    org Melayu tidk mahu istiqamah dan bijak HIDU kehendak pasaran dan pelanggan. Jika 10 org berniaga buat kek-moist.. semua pattern sama.. xde sorng nk fikir cmna utk bezakan sikit.. sama ada pckaging atau cosmetic kek, perasa dn sbgnya..

    Sy bukan dlm bidang ini.. tp sy memerhati rak2 di TESCO, GIANT, kelemahan ketara org Melayu masih jelas. Packaging dan pengiklanan masih lemah, push-up iklan amat pnting.. product bangsa Cina awl2 kita lihat meluat.. DAIYA.. tp iklan push-minda diteruskan akhirnya org Melayu suka bnda glamer..

    sy tkpasti apa kerja DEWAN PERNIAGAAN MELAYU.. adkah DATO2 dan TAN SRI2 dlm tu hanya fikir nk LOBI KONTRAK.. hnya tahu berdamping dgn MENTERI? sbb itulah bngsa CINA melaut dan tk hormat kapasiti berniaga org Melayu (jika betul budaya ini).

    Kita menguasai kuasa membeli.. tp usahawan Melayu tkmahu memenuhi kehendak ini. mereka gemar keluakan produk2 PELIK yg hanya boleh makan/pakai sehari dua.. bukan produk harian.

    Seterusnya perniagaan org Melayu mudah runtuh bila bertukar tangan-Bapa meninggal-anak ambil alih.. rosak.. legasi hanya berdasarkan individu bukan SISTEM dlm company..

    taktahulah siapa yg kena ambil tggungjawab ini utk sedarkan dan betulkan bisnes org Melayu.. hanya Melayu yg mixed-India, atau Mixed bangsa yg pndai berniaga shj kelihatan berjaya..

    wallahualam

  • Hadi suhaimi
    May 10th, 2013 at 10:12 AM

    Org mlelayu kena bersaig dan belajar dgn org cina, kerana org cina tamadun nya lebih dahulu dri org malayu. Nabi pernah bersabda , menuntut ilmu lah kamu hingga sampai kenegeri cina, tapi ada banyak pekara yg kita tak boleh ikut perangai cina, cina berniaga tiada halal haram, dan suka bermuka muka , yg penting untung, org melayu kena sedar , yg tingal pd org mlyu cuma kuasa, jaga lah kuasa yg ada jgn kita berbalah sesama kita, org mlyu memang baik hati dan tak lokek kuasa, org mlyu boleh kongsi dgn org cina india dan yg lain2, utk mentabir negara malaysia, TAPI ,,,,,, jgn lawan dan pijak kepala taukey!!!!!!

  • baba
    May 10th, 2013 at 2:34 PM

    kalau dulu org cina sibuk berniaga dan mencari duit, apabila mereka sudah menguasai perniagaan di malaysia sekrang mereka gilakan kuasa pulak. jadi mereka akan menguasai malaysia dgn politik dan ekonomi……..bangun melayu. sedarlah.

  • Adam abdullah
    May 11th, 2013 at 1:23 PM

    BN tidak pernah discriminate kaum Cina. Bagaimana boleh mereka buat tuduhan bahawa BN discriminate kaum Cina sedangkan BN mempunyi dalam barisannya parti MCA,Gerakan dan PPP di Semenanjung yang mewakali kaum Cina dan lain-lain kaum seperti India dll (dalam Gerakan dan PPP).

    Keputusan PRU 13 menunjukkan majoriti kaum Cina yang dahulu menyokong MCA, Gerakan, PPP khasnya dan BN amnya menjauhkan diri daripada MCA/BN, Gerakan/BN dan PPP/BN. Mengapa mereka “swing” berubah angin sebagitu rupa, apa sebabnya?

    Saya percaya “angin” yang meniup mereka dari BN ke DAP/PR telah bermula semenjak tahun 1998 lagi atau lebih awal. Antara beberapa sebab ialah “angin” yang bertiup dalam
    MCA, Gerakan dan PPP – pergolakan dalaman, pergolakan kepimpinan.

    Sebab kedua ialah “angin” tomahan dan tuduhan bermacam-macam terhadap pemimpin UMNO/BN dan pentadbiran mereka serta agensi dan jabatan kerajaan yang dipimpim mereka.

    Ketiga ialah “angin” melalui alam cyber, You Tube, blog, sms dll yang tidak dibalas, terbalas dan diberi penjelasan oleh mereka yang dituduh dan ditomah maka yang tidk benar ramai muda mudi dan pengundi ingatkan benar maka “angin” yang bertiup menghasilkan perahu kaum Cina dll bangsa dan kaum sampai ke pengkalan DAP/PR.

    Ada komen lain?

Apa Pendapat Anda ?, Komen disini!

© MYKMU.NET. All Rights Reserved. Sign up for entries RSS and for the comments RSS.

Powered by WordPress. MyKMU.NeT theme by Jebon.