Menu Utama

Lahad Datu: Tahniah Anwar, Dua Perajurit Negara Telah Terkorban

Laporan rasmi setakat ini menyebut dua orang perajurit negara disahkan terkorban selepas terkena tembakan mortar yang dilepaskan oleh https://m.ak.fbcdn.net/sphotos-b.ak/hphotos-ak-ash4/484953_346210612162991_337659797_n.jpgkumpulan penceroboh yang menggelar diri mereka sebagai tentera Kesultanan Sulu.

Kedua-duanya anggota dari Unit 69 Komando dikenali sebagai Insp Zulkifli Mamat dan Sarjan Sabarudin. Sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah kepada mereka.

Mengikut laporan lain sekurang-kurangnya 10 orang dari kumpulan penceroboh terbunuh manakala empat yang lain cedera. 10 lagi menyerah diri dan selebihnya dipercayai melarikan diri.

Baru-baru ini, Anwar Ibrahim disahkan oleh akhbar Filipina sebagai dalang yang terlibat secara langsung menjemput kumpulan penceroboh ini ke Sabah selepas menabur janji untuk memberi kekuasaan kepada Sultan Sulu melalui pengisytiharan kuasa autonomi kepada Sabah.

Beberapa siri rundingan yang dijalankan untuk mencari penyelesaian secara aman sebelum ini langsung tidak dihargai oleh kumpulan penceroboh ini dek kerana gelap mata dengan janji Ketua Umum PKR itu.

Malah segelintir rakyat negera ini terutama sekali dari kalangan penyokong PR agak galak menabur propaganda menuduh tentera kita pengecut dan kepimpinan negara terlalu lemah bila berdepan dengan isu sebegini.

Walhal tujuan perundingan dijalankan untuk mengelakkan berlakunya pertumpahan darah yang hanya merugikan semua pihak, apatah lagi dikalangan kumpulan penceroboh ini ada yang terdiri daripada kanak-kanak, wanita dan orang tua.

Malah keselamatan dan nyawa ramai rakyat kita yang berada dalam lingkungan kawasan yang diceroboh oleh kumpulan itu juga perlu diambil kira.

Selagi ada jalan perundingan selagi itulah kita mencubanya, kecuali bila dalam keadaan sekarang kumpulan penceroboh itu sudah naik atas kepala, memulakan serangan, mahu tidak mahu terpaksalah kita bertindak balas.

Tentunya Anwar sedang tersenyum lebar tika ini dek kerana janji manisnya kini berjaya menimbulkan keributan.

Dua nyawa perajurit kita terkorban kerana permainan politik Anwar, adakah ia berbaloi? Untuk kepentingan politik Anwar dan PR tentu sahaja ya, tapi untuk kami majoriti rakyat Malaysia tentunya tidak sama sekali.

Persoalan sekarang, bagaimana nasib masa depan kehidupan balu dan dua anak Allahyarham Insp Zulkifli Mamat? Si anak kecil tentunya terjejas emosi dan rindukan dakapan mesra ayahnya, si isteri pastinya menderita kesedihan sekian lama tempohnya. Ada Anwar ambil peduli? Ada kalangan lahanat-lahanat pemimpin dan penyokong PAS, PKR dan DAP memikirkannya?

Dulu negara hampir jahanam gara-gara demonstrasi ganas peserta Bersih 2.0 dan Bersih 3.0 juga kerana permainan politik Anwar dan PR. Sekarang sekali lagi Anwar buat perangai menjemput kumpulan penceroboh dari luar untuk menghuru harakan negara. Selepas ini apa lagi?






84 Komen to Lahad Datu: Tahniah Anwar, Dua Perajurit Negara Telah Terkorban

  1. pasdaplaknat says:

    Celakalah puak2 penceroboh ini. Sudahlah masuk negara org mcm LANUN, pihak berkuasa sudah bagi ruang dan peluang yang panjang tp mereka khianat.

    Bangsa Sulu ini bangsa tak guna, elok sangatlah puak Dayak mau bermusuh dengan mereka!

    Pihak Tentera sepatutnya sudah ambil alih operasi ‘puding’ ini (puding=lembik)

    • bujuk says:

      patutnya hang celakakan ‘puding’ ni…. kerana pertaruhkan nyawa POLIS untuk operasi TENTERA. Sekarang hang apikan pulak dayak dengan sulu yg. ramai warisnya d lhd.datu…. bijak sangat la hang ni.

      • pasdaplaknat says:

        hang tu yg celaka.. batu api dn Munafiqun!
        Aku tk bijak tp aku tk redho dgn perangai MUNFAIQ mcm hang!

        • bujuk says:

          kalau dah ngaku tak bijak… tak salah la aku kata hang bodoh… heheh.

          • raplahjingaa says:

            Ngaku je lah bujuk, kenyataan memang perit, kalau hang muhasabah diri…hang nampak lah peluang perbaiki diri hang supaya jadi manusia yang dapat di terima masyarakat.

            Berusahalah bujuk…sikit demi sikit..

  2. pasdaplaknat says:

    Takziah dan simpati atas pengorbanan mereka-mereka yang mempertahankan keselamatan negara!

    Al-FATIHAH kepada janazah Insp Zulkifli Mamat dan Sarjan Sabarudin. Semoga Allah SWT tempatkan ruh kalian dr kalangan penjuang dan syuhada’ dari kalangan hamba yg diKasihi Allah.

    AL-FATIHAH!

    *jika benar Anwar dalang kepada kemaraan pemberontak ini, maka tanggunglah dosa2 berat yg berganda. Dajjal berupa manusia yg tidak layak hidup menghirup nikmat Tuhan!

  3. UMNOPOWER says:

    Sepatutnya RAMD sudah take over kes Lahad Datu ni sebab penceroboh adalah tentera Sulu, persenjataannya adalah senjata Tentera seperti mortar tersebut. Ini sudah jadi perang Konvensional . TENTERA must take over .

    • HackerXP says:

      ada maklumat menyebut, mortar yg dimaksudkan itu adalah pelancar bom yang dilekatkan pd senjata M16.

      • pasdaplaknat says:

        VAT69 ialah pasukan Komando Elit Polis, bukan tentera lagi. Mungkin pihak kerajaan tidak mahu naikkan ‘level’ ketegangan di peringkat awal. Bila tentera take over spekulasi akan jadi semakin besar..

        Tapi bila kes sudah berat macam ini, Tentera sudah kena ambil alih. Strategi tentera, krn mereka pemberontak bersenjata berat.

        Insya Allah tentera kita telah berpengalaman luas di negara2 bertelegah yg beperang sepanjang masa. Moga pemberontak SULU laknat ini ditawan sepenuhnay sepecapt mungkin.. AMIIn YA ROBB.

        Selamatkanlah kedaulatan tanah air kita dr Perlis sampai ke Sabah..Amiin Ya Allah!

        • bujuk says:

          K’jaan nak hantar tentera, UMNO tak bagi. Al-Maunah dulu pun k’jaan hantar tentera bukan polis.

          • pasdaplaknat says:

            UMNO takbagi? hng rasa dosa hang xcukup byk lg kot.. MUNAFIQ.

            Hang klu BODOH psl hal operasi keselamatan elok diam.

          • bujuk says:

            la kan…. korang kata k’jaan m’sia tu k’jaan umno. Jadi kalau k’jaan tak kasi maknanya umno tak kasi la…. kan.
            Takkan bila -ve umno tak campur bila +ve macam BR1M umno yg. buat pulak?

          • raplahjingaa says:

            Munafikun musuh Islam macam hang…cuba nak menangguk di air yang keruh…itu biasa.

      • bangKano says:

        Rifel tu bukan M16 tapi M303 yang mempunyai pelancar grenad. Selain tu ada la M79 sebuah pelancar grenad. Rifel M303 & M79 ada la buatan AS. PGA & entiti Komando 69 pun mempunyai rifel & pelancar grenad tersebut.

    • bangKano says:

      Tak kan la penceroboh yang tak sebaghapa ghamai tu ATM nak ambik alih. Tu kan tugas PDRM di bawah entiti nya PGA yang bertanggung jawab mengawal ketenteraman awam & keselamatan negara. Lain la kalo Tentera Filipina sendiri menceroboh perairan kita dan menyerang baru la ATM memain kan peranan depa sebenaq.

      • bujuk says:

        Al-maunah dulu tak sampai 50 orang, tentera yg. buat operasi. Ini masa kecederaan, umno bimbang rakyat marah guna operasi tentera….

        • pasdaplaknat says:

          UMNO tkbimbang dgn tipu fitnah org mcm hang.. silap dhulu UMNO mntk maaf, UMNO xprnh sslhkn org lain ats kelemahnnya..
          sbb yakinlah Allah bersama dgn org2 yg benar..

          tp PASprnh mntk maaf ke? kalah PRK salahkan UMNO, salahkan hujan..salahkan hantu.. manusia yg xberiman tp pura2 dgn Islam!

          kalau Anwarboleh menang PRU dgn cara kotor, yakinlah dia tkkn brjaya.. PAS tkkn mulia, Allah SWT pasti turunkan bala dan pembalasan. tggulah!!

          • bujuk says:

            umno memang hina…
            Sebab nak pru13…. depa hantar PDRM hingga terkorban sedangkan seatutnya operasi ATM.

          • bujuk says:

            umno memang hina…
            Sebab nak pru13…. depa hantar PDRM hingga terkorban sedangkan sepatutnya operasi ATM.

          • Jinkun says:

            bujuk tongong….kalau ATM pergi dulu pastu askar ATM terkorban cmne lak bujuk??? pada aku krjaan lg salah sebab tak hantaq bujuk…kalau bujuk mampos aman sikit msia amnya dan mykmu khususnya…kurang satu MUNAFIKUN….kahkahkah

          • raplahjingaa says:

            Hush ! puak munafikun macam bujuk…tak pernah terlibat dalam apa-apa perjuangan pun dari zaman Rasullulah hingga lah zaman sekarang.

    • bujuk says:

      Aku setuju… sepatutnya RAMD(Zahid) dah ambil alih sebab Hishamudin tak boleh d harap. Aku tak tau apa kejayaan yg. Hishamudin buat hingga ahli umno angkat jadi Naib Presiden paling kanan.

      • raplahjingaa says:

        Pondan tua yang jemput depa mai tu hang setuju jugak ke bujuk ?? tak kan pegawai tinggi risikan tentera filipina pun UMNO bayar kot ??

        celaka la manusia yang menyokong pondan tua tu…termasuk lah hang bujuk !! celako..celako..celako..

        • bujuk says:

          yg. ni hanya mainan politik umno kerana ramai penduduk lahad datu ada waris dengan orang sulu. Umno takut ambil tindakan kerana bimbang mereka akan d tolak PRU13. Untuk BERSIH kan diri, buat cerita Anwar jumpa Maisuri.. sedangkan takda kaitan pun Maisuri dengan Sultan sulu.
          Tak perlulah UMNO bersendiwara… rakyat tak caya kecuali macai2 umno je.

          • pasdaplaknat says:

            Celakalah hang Bujuk.. hang dgn Tin Chua sewel tu rupanya berjiwa yg sama. PArti lain2 tp sama tahap jahat.

            UMNO tk sejahat PAS, klu desprate mcm PAS, lupa diri sagala2nya snggup buat. MAsa UMNO perintah Kedah, hutang byk tp gunung ganang xdiusik..

            UMNO cerdik berakal tkkn buat keja bodoh gila.. UMNO tkperlu nk jd syaitan utk PRU13 krn PRU12 pun UMNO kalah teruk, xde sekor pencacai PAS-PRharam pn kena tembak atau kena bom.

            Lagi2 dlm keadaan skrg UMNO BN terus mara dgn rakyat.. ceramah2 PAS-PR kerusi dan syaitan yg byk dr org..

            sedar diri la bro..MUNAFIQ

          • bujuk says:

            sudah la…. orang ramai dah tau, najib nak tangguh PRU13. jijiknya politik umno, sanggup buat camni untuk tangguh PRU.

          • raplahjingaa says:

            Alhamdulillah…niat pondan tua tu nampak nya tak kesampaian…suka aku tengok sokongan besar-besaran rakyaat pada anggota keselamatan negara.

            Bujuk….bila anwar nak saman reuters dan tentera filipina ?? dia tak ada bisik kat hang ke ??

            dia nak saman utusan…tapi bila reporter tanya bila nak saman reuters depa kata…” tengok lah dulu ” hehe…

            tak ramai rakyaat yang bodoh macam hang kat negara ni, kalau ramai…lama dah pondan tua tu jadi peemmm.

      • Jinkun says:

        kenapa hang tak pertikaikan penglibatan nuar dalam insiden ni…jgn nak cari kelemahan menteri KDN je…sepatutnya hang kutuk dulu pemimpin hangpa yang kemaruk nak rampas sabah dan nak jadi PM (PukiMak) tu.

        • bujuk says:

          KDN memang lemah… bukan aku sorang je kata, macai umno dalam mykmu pun kata yg. sama.

          • Jinkun says:

            penglibatan nuar hang tak nak ulas ke?. kelemahan KDN dr pandangan rakyat biasa, mungkin KDN tak mahu perkara yg lebih buruk terjadi. BERShit hari tu pun KDN tak ambik tindakan kat nuar. dah jelas pencetus rusuhan masa bershit tu adalah nuar.

          • pasdaplaknat says:

            KDN tk lemah tp dsbbkan adanya pencacai PAS PKR DAP laknatullah mcm hang, KDN dilihat mcm itu. Anjing yg terjelir air liur cmm hang KDN buat kot mane pn ttp xbetul..

          • bujuk says:

            wah-wah PDL… dalam post yg. lain hang panggil Hishamudin dengan “PUDING” sekarang hang kata KDN tak lemah pulak. Betul la KDN tak lemah, tapi menteri dia lembik macam puding.

          • raplahjingaa says:

            Bujuk munafikun sedang memainkan peranan, seperti mana munafikun zaman rasullulah dulu…alhamdulillah setakat ni kita masih di dalam perlindungan Allah swt.

      • ku2 says:

        ko betul2 anak babi lah bujuk..negara tengah perang pun ko asik pertikaikan apa menteri buat..ko bising2 ni ko buat apa..goyang kote ke jual bontot..babi punya manusia..

        • pasdaplaknat says:

          Hishamuddin itu soal kedua.
          Diapun tertakluk pada Perdana Menteri
          Perdana Menteri mendapat nasihat dari Ketua Polis Negara dan Panglima Angkatan Tentera.

          Soal pertama ialah laporan perisik dan media Filipina mengesahkan penglibatan Anwar Ibrahim!!

          Jika soheh, kenapa si dajjal berkepala manusia itu sanggup khianat pd rakyat dn negara ini? Apakah jawatan Pi Em itu lebih besar dr neraka/syurga Allah Ta’ala?

          Kedua, Tian Chua-anjing PR mengatakan ini SANDIWARA UMNO.. mati orang dia ckp ini sandiwara?

          Mcm mana puak PAS boleh berkawan dagn angkat dajjal+syaitan+ anjing jadi sekutu?

          tolong jawab lah Bujuk?

          • Topup says:

            lepas pru 13 ni minta kerajaan siasat dgn mendalam dan heret pondan tua tu masuk penjara buat selamanya2 !

          • bujuk says:

            PDRM dan RAMD buat kerja betul… yg. tak betul dan sendiwara ni ialah UMNO/BN kerana takut rakyat sabah yg. ada waris dengan orang sulu tolak umno/bn PRU13 nanti.
            Tak perlu kait dengan Anwar… dia bukan PM, bukan Menteri juga bukan Ketua Menteri. Takda kuasa… takkan 1 dunia Anwar boleh bodohkan…?

          • pasdaplaknat says:

            Sebb tulah hang kena maki.. atau bg aku hang ni sejinak anjing yg diberi makan semasa menejlir lidah (hina sgt) tp gigit balik org yg beri makan.. jinak2 hang ialah jinak Munafik.

            Yg kaitkan Anwar dlm isu ini bukan UMNO, tp Intelligence Filipina, media2 Filipina, dn juga media kwn Anway-Reuters.

            JAdi ada asas dgn bukti2 bergambar. Tapi bila hang tuduh UMNO mcm itu.. hang juga sama JAHAT dan KURANG AJAR spt Tian Chua (semoga dilaknat Allah) punya statement juga-UMNO punya kerja.

            Aku yakin hang MUNFAIK.. jiwa hang kotor, hati hang sakit.. hang jauh dr kelompok hamba2 Allah yg beriman.

            jgn perasanlah mcm diri hang tu hebat dgn PAS.. parti pelacor.. parti jahanam. lahir dr parti inilah manusia2 JAHAT dan BUSUK hati berpanjangan.. inilah sifat SYAITON! bkn dr UMNO tp dr PAS..

            Jadi hang tuduh UMNO snggup korbankan nyawa2 perwira ini, UMNO yg duk bela mereka.. (yg caci dn hina mereka (ANJING) ialah PAS dn PR!!), MANA PULA BUKTI?? MANA?? TUNJUK LAH SEKURANG2 MASUK HPRAKAHDAILY ada DOKUMEN/GAMBAR.

            Bujuk=MUNAFIKTEGAR

          • bujuk says:

            Orang umno kata orang yg. baik2 tak maki orang, haram munafik/kafirkan orang dan tak boleh kata orang kalau takda bukti sahih…. tapi bahasa hang sikit punya cantik kalau dah marah…
            Hang sedar tak TunM mengaku umno/bn tu syaiton? hang duduk dalam parti syaiton sekarang.. hang sedar tak? bukan aku kata tapi tunM kata.

          • raplahjingaa says:

            hang tak malu ke buat fitnah bujuk ?? tu la, kalau hati dah terlalu banyak titik hitam…

            Si tua kutuk tu yang buat syaitan kawan, hang nak spin pulak….awat bujuk aku tengok hang desperate lain macam jer ??

            ialah…hari-hari ada laporan cai PAS keluar parti…hang jadi tak tentu arah kan ?? kan ??

            telan je la bujuk…orang dah tak suka.

      • yeop says:

        lu hingak apa bujuk..pei main bontot anwar jauh2..

  4. Anonymas says:

    Aih, dah janji dia tahun 2008 untuk orang Malaysia lebur dia pi berjanji pulak kat MNLF. Depa kat sana pun tertipu dengan dia. Anwar lidah biawak, tak pasal-pasal orang Islam berbunuh sesama sendiri. Janji dia jadi raja…raja drama

  5. tengkudin says:

    ALFTIHAH BUAT PERWIRA NEGARA KERANA MENJAGA TANAHAIR TERCINTA

    jadi puasla hati aljuburi pasal ni..sampai tian chua pun boleh lekehkan pengorbanan anggota polis tersebut..memang haram jadah malaun PR ni..

  6. StinGray says:

    Anwar Bin Ibrahim adalah sebabi-babi & sesial-sial mahkluk di muka bumi ni….

    • selamber says:

      ..mmg celako mamat tu..sepatutnya dia mmg mati dulu..sebelum jadi babi..ada hati nak jadi pembela rakyat konon..citt!!

      • pasdaplaknat says:

        itupun bro ‘penyembah’ die ramai.. termasuklah Hadi berok, Nik najis yg jd alat perkakas dia utk pecahkan umat Islam!

      • bujuk says:

        takpa…. macai umno mengata macamana pun daat pahala… teruskan untung2 masuk syurga umno, syurga Allah belum tentu.

        • raplahjingaa says:

          Jangan la merajuk bujuk….nak dapat nikmatg Allah hang kena cuba keluarkan diri hang dari syirik pada Allah dulu…minta ampun banyak-banyak…jauhkan diri hang dari PAS parti tajaan syaitan tu.

        • raplahjingaa says:

          Jangan la merajuk bujuk….nak dapat nikmat Allah hang kena cuba keluarkan diri hang dari syirik pada Allah dulu…minta ampun banyak-banyak…jauhkan diri hang dari PAS parti tajaan syaitan tu.

  7. PASpartyNGOK says:

    Felda Sahabat yg terletak di pinggir L/datu hanya beberapa minit perjalanan dgn bot dgn pulau phillipines . Disitu ditempatkan 1 batalion ATM sebagai pengawal. Dgn kekuatan sekecil itu Sabah boleh diceroboh bila2 masa melalui pintu masok sama kerana puak pemisah phillipines miliki senjata canggih jauh lebih baik dari yg anggota kita ada disitu.

    Semua yg pernah dibimbangkan menjadi kenyataan dan terbunuhnya anggota kita melalui cara ini adalah sesuatu paling tragik dan tidak kita ingini.

  8. Moohyideeeeen says:

    La..DSAI pulak yg terkorban….????? Yg KDN tu pondan ka??? Byk nya org yg tanpa IC, pesal KDN tak ambik tindakan??? Bila BERSIH nak berhimpun aman, KDN yg kecoh, bilah org komplain byk pendatang tanpa izin, umno buat tak tau….

    Bodo beno umno ni…

    • selamber says:

      hehe..ko punye BODO ingt kitorang tak nampak ke…BODO..

      • pasdaplaknat says:

        Klu kata pencacai PR mmg BODOH dan BEBAL. Isu yg kita ckp Anuar ialah pengkhianat atas segala pengkhianat! Sikapnya yg sgt ISIM GILA MABUK kuasa utk jd Pi Emm membuatkan dia akan guna apa shj jalan2 kotorrr!!

    • yeop says:

      lu cakap apa moo..pi main bontot anwar jauh2 dey..

  9. DataCode says:

    TUNGKU(Lahad Datu): Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib mengesahkan dua anggota keselamatan negara manakala 12 anggota kumpulan penceroboh dari Selatan Filipina terkorban dalam pertempuran antara dua kumpulan terbabit pagi tadi.

    Tiga anggota keselamatan turut disahkan tercedera dalam kejadian yang berlaku antara 20 hingga 30 minit pada jam 9.59 pagi.
    Beliau juga mengesahkan kumpulan penceroboh itu melepaskan tembakan terlebih dulu ketika pihak berkuasa keselamatan sedang mengetatkan kepungan di lokasi persembunyian mereka di Kampung Tanduo.

    Hamzah turut mengesahkan pihaknya merampas beberapa senjata antaranya M-16, pelancar roket, peluru dan beg pakaian.

    Berhubung perintah berkurung yang dikatakan dikuatkuasakan di Lahad Datu, Hamzah mengesahkan tidak mengeluarkan arahan seumpama itu kerana keadaan adalah terkawal. http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Polissahkanduaanggota_12ahlipencerobohmautdiLahadDatu/Article/

  10. DataCode says:

    Jika benar ada dalang dari dalam negara ini disebalik kejadian pencerobohan jangan dibiarkan menjadi duri dalam daging berpanjanganmkerana dia bisa membuat jatung dan hati membengkak malah bernanah.

  11. mek esah says:

    tidak lebih hanya sekadar menuduh tanpa sebarang bukti. kerajaan dok hayun batu ke..

    • raplahjingaa says:

      tuduh tanpa bukti ? bukti apa yang hang mau mek ? video hangpa kata besi…document hangpa kata kertas, saksi hangpa kata di upah.

      Bukti apa yang hang mau ??? munafikun macam hang tak layak nak di tunjukan bukti apa-apa pun…macam syaitan yang dah berjanji nak rosakkan umat.
      Layak ke ??

    • lady_j says:

      buktinya adalah dakwaan media filipina sendiri, reuters iaitu media antarabangsa serta percakapan dari militan serta agensi tentera filipina sendiri, yg sudah pasti umno langsung tak boleh dijadikan kambing hitam oleh pembangkang.

  12. bujuk says:

    Berlembut jangan sampai d pijak…
    Aku setuju langkah k’jaan untuk berbincang supaya takada pertumpahan darah. Tapi sekarang kena tegas, masa untuk rundingan dah cukup… ada darah dan nyawa rakyat m’sia sudah terkorban. Hishamudin sila bagi laluan pada Zahid untuk bertindak…
    Puak UMNO jangan nak tabur fitnah la… mana ada orang yg. nak beli tanah kalau takda geran. Mustahil orang sulu nak percaya pada Anwar yg. takda kuasa. PR tau UMNO elak pertumpahan darah kerana banyak kerabat orang sulu d lhd.datu… umno bimbang jika mereka tolak umno/bn jika ambil tindakan keras.

    • raplahjingaa says:

      Tak payah lah hang nak skima kat sini bujuk…munafikun macam hang dah bersarang dalam hati untuk melihat pertumpahan darah sesama umat.

      Khawarij macam hang nak berlakon…sumbang sangat !

      • Jinkun says:

        tu nak salahkan UMNO lah tu. Nanti kata UMNO jemput depa nak takut2 org sabah. Pasni mesti nuar salahkan UMNO insiden ni berlaku. celaka punya manusia, kemaruk nak jadi PM (Puki Mak dia).

        • pasdaplaknat says:

          Bujuk cukup jahat mulut lidah hang..
          Isu pencerobohan negara ini hang kaitkan dgn UMNO jugak? hang sembah Allah atau sembah manusia?

          Tuduhan pada Anwar berasaskan laporan perisik dan media Filipina, UMNO tidak sejahat PAS PKR DAP PR, gadai apa2 shj yg ada untuk kuasa.

          Jagalah mulut lidah hang sama, aku takut hang mati esok benda2 ini yg akan keluar masa hang sakaratul maut.

          • bujuk says:

            Jaga mulut dan tangan hang dulu… kalau tak boleh terima pandangan buruk orang pada kita jangan cipta keburukan orang. Kalau rasa pedih d nista, orang lain pun sama. Kalau nak anak2 jadi baik.. orang tua tunjuk contoh baik dulu.

          • raplahjingaa says:

            hehe…anak-anak hang mesti buruk perangai yea tak bujuk ?? ialah bapak depa kan hang…yang buruk perangai.
            Tapi aku berbaik sangak moga-moga anak hang dapat bimbing hang ke jalan yang benar…tak salah tu.

      • Topup says:

        bujuk hang tulis “”Mustahil orang sulu nak percaya pada Anwar yg. takda kuasa.”” tapi hang tu sangat percayakan anuar gay tu ! memang hang jenis sukan ludah ke langit

    • yeop says:

      hang hingak apa bujuk..pi main bontot anwar jauh2..

    • bujuk says:

      Apa yg. salahnya aku tulis…?
      Tapi kalau aku tulis baik2 korang maki jugak… takpalah, biarlah Allah saja tempat aku mengadu.

      • pasdaplaknat says:

        Hang kena maki sbb perangai hang Munafik..
        hang tkpernah bercakap atas kebenaran.
        Cuba tgk posting2 kt atas.. hang tuju pd UMNO.. yg aku tau setan besar ialah PAS laknatullah.. parti dokongan hang.

        PAS secara langsung menyokong agenda2 syaitan dr PKR DAP, bukan UMNO yg terlibat dlm soal2 pelik-menyanjung Mat Indera dan komunis tiba2 shj korek sejarah utk butakan dan fitnah org lain.

        Oleh itu mcm tu lah jugak sikap hang Bujuk. Org mcm hang klu duduk dlm satu Qaryah, pnduduk pasti benci, duduk sorng2 mcm kera..

        Kalau nk ckp soal Islam tulen, cuci diri dulu jgn celup2.

  13. lady_j says:

    http://mynewshub.my/2013/02/26/anwar-perlu-saman-reuters-manila-times-kalau-betul-bukan-dalang-insiden-lahad-datu/

    anwar sila saman reuters n media filipina kalau ini fitnah! lawak bila sekali lagi hanya umno saja dituduh, sedangkan sampai sekarang tiada seorang pun pemimpin bn sebut apa2 kaitan anwar dgn hal ni, hanya mereka dari filipina dan reuters saja.

  14. Anak Lenggong says:

    Salam takziah kepada keluarga anggota keselamatan yang meninggal dunia demi mempertahankan negara..tapi yang dikesalkan dan paling keji adalah puak celaka PR dimana soal mati pun hendak dipolitikkan.

    Tujuan kerajan membuat perundingan dan memberikan tempoh kepada pihak pengganas asing tu adalah untuk mengelakkan daripada sebarang pertumpahan darah persengketaan diantara kerajaan Malaysia dan Filipina serta dipersalahkan oleh masyarakat dunia..apa lagi dengan puak PR yang akan menangguk diar keruh…tetapi disebabkan mereka yang memulakan dahulu serangan dan telah mengakibatkan kemalangan maut dikalangan anggota keselamatan..Najib telah memberikan arahan kepada ketua polis negara dan ketua angkatan tentera supaya menutup sebarang pintu rundingan serta hapuskan semua pengganas tersebut.

    Bujuk..moon lembu pandai lak ko persoalkan adakah warga sulu tu nak percayakan kepada nuar brahi..tampa sebarang geran tanah tapi ko sendiri tak sedar yang kalian pun sama juga mempercayai bohongan nuar brahi tentang kes liwat dan sondol betina walaupun telah dibuktikan oleh hakim dimahkamah bahawa kemasukan kote dalam dubur memang berlaku serta ada video pun dikata besi..kalian juga turut mempercayai manifesto PR akan ditunaikan sedangkan dah terbukti manifesto 2008 tidak ditunaikan serta janji baru merupakan copy paste kepada janji lama…umpama menggoreng semula nasi yang telah basi..

    Bujuk..moon..mek esah..bukan minda dan luaskan pandangan laa..jangan terlalu taksub dan jumud kepada pemimpin dan parti..mereka tu manusia biasa sahaja tak boleh lari daripada melakukan kesilapan dan perasaan hasad dengki..gunakan otak anugerah allah yang diberi..jangan asyik dok dengar kelentong bulan dan bintang yang bakal diberikan oleh pemimpin ko sedangkan mereka sendiri mengakui didalam hati kecil mereka perkara ini tidak akan tertunai. pak Lobai ko cuma menjadikan cara pemaikan dan perwatakan sebagai islamik hanya untuk mengabui dan membohongi rakyat yang bangan saperti kalian je..perlaksanaan hukum hudud dah berpuluh kali dikata bukan perjuangan sebenar PAS sehinggakan Hadi sendiri mengatakan ianya tiada dalam alquran tetapi penyokong bodoh cam kalian berterusan dok mengatakan hukum adalah perjuangan PAS sedangkan suara kalian yang didengari adalah pekikan takbir dan gelak ketawa ditepi longkang disetiap ceramah PAS.

  15. nana says:

    kenapalah asyik nak tnding jari sesame sendiri..apa salahnya lupakan persengketaan sekejap dan duduk berbincang macamamane nak selmatkan saudara2 kite 2..ini tak..asyik mencari kesalahan orang then tuduh menuduh..dah kalau mcmni negara kene serang lagi pon masih tk akan sedar2..kesian la kt perajuit2 kita yang sanggup bergadai nyawa nak selamatkan negara…lepas 2 klao da kehilangan nyawa baru sibuk2 nk bagi anugerah itula inilah..time hidup xde pulak nk menghargainya…

  16. neutron says:

    Alfatihah… utk perajurit nagara..mamak tumpang sedih…
    Sini mamak kopi pes pendedahan dari itu worang yang kenal sama itu mastermind tentera Sulu.. ( Orang UMNOOO jugak..cacai mesti siok punya sebab mastermind worang UMNO… betulla itu Tian Chua cakap.. tapi dia punya statement sebelum ikita punya wira terkorban…) Mamak kopi pes yang penting saja sebab dia punya artikel banyak panjang… so enjoy the reading
    Tahukah anda?
    SELURUH Malaysia digegarkan dengan berita pencerobohan sekumpulan ‘Lanun’ (Mundu) yang kononnya tentera ‘Sultan Sulu’ sehingga Kampung Tanduo menjadi ‘Medan Perang’; gara-gara ‘kebijaksanaan’ Ketua Cawangan UMNO Sungai Nyamuk, Ahmad Malandi @ Mat Bom melakukan percubaan ‘Reverse Take Over’ sebagaimana yang saya jangkakan akan berlaku sejak 1999 lagi iaitu selepas saya memberi keterangan dalam Petisyen Pilihanraya DUN Likas.
    Ketika Pasukan Perisik Sabahkini.net memaklumkan bahawa Tentera Sultan Sulu menyerang dan menawan Kampung Tanduo sejak 12 Februari lalu, saya tergelak besar kerana saya tahu siapa yang tinggal di sana dan kenapa mereka mendarat di sana.
    Sebagai Mantan Setiausaha Eksekutif UMNO Silam, saya kenal hampir kesemua 402 Ketua Cawangan UMNO Silam ketika itu (1995-1997) yang majoritinya ‘Warga Penyu’ termasuk Ketua Cawangan UMNO Sungai Nyamuk, Ahmad Malandi yang mempunyai akal Abu Nuwas.
    Ahmad yang mempunyai akal kancil memang ‘Pakar Bom’ terutama membuat bom ikan dengan hanya menggunakan baja urea yang menjadi sumber pendapatan beliau sebelum FELDA ‘menceroboh’ tanah beliau dan saudara maranya seluas lebih kurang 100 hektar.
    Ahmad menjadikan ‘Penjara Air Panas’ Tawau sebagai rumah kedua kerana usahanya tidak pernah putus-putus mengugut Pegawai dan kakitangan FELDA yang beliau dakwa menceroboh tanah pusakanya.
    …. Sebenarnya Kerajaan Berjaya telah membatalkan semua permohonan tanah di Sahabat Pinggir dan Zon Keselamatan ketika menyerahkan kawasan yang menjadi Zon Persembunyian Lanun kepada FELDA untuk dibangunkan sebagai Rancangan Penempatan Tanah.
    Namun Ahmad yang mempunyai akal panjang telah membuat permohonan Tanah Adat dan disahkan PPHT Lahad Datu berdasarkan banyak pokok langsat dan buah-buahan yang kononnya beliau tanam; sedangkan kesemua tumbuhan tersebut adalah langsat liar yang bercambah semula jadi hasil daripada najis binatang yang memakan langsat, rambutan, terap dan sebagainya.
    Tambahan pula ketika itu, Ahmad dan saudara maranya telah bersetuju menyerahkan tanah tersebut kepada FELDA dan turut mendapat kontrak membangunkan tanah dan menuai buah sawit daripada FELDA.
    …. Mengikut risikan saya, koresponden Sabahkini.net di Langunyan, memaklumkan bahawa mengikut sumber, Sultan Jamalul Kiram III telah melancarkan serangan ‘Diplomatik Reverse Take Over’ dengan menghantar 1,500 tenteranya ke Sabah; masing-masing 300 orang tentera Tungku, Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Sandakan.
    Namun tidak diketahui apakah kesemua tentera berkenaan telah mendarat melainkan dilaporkan antara 100 hingga 300 yang mendarat di Kg Tanduo, Tungku kerana masih mengkaji modus operandi dan jejak mereka masuk ke Sabah; tanpa dapat dikesan oleh pihak berkuasa; apatah lagi perbatasan Malaysia yang sentiasa bolos dan mudah dibolosi PATI.
    Pasukan Perisik Sabahkini.net masih cuba mengesan kedudukan Ahmad dan anaknya Mohd Ali yang dipercayai menjadi dalang ‘pencerobohan’ ini kerana mengikut maklumat Hospital Lahad Datu, Ahmad sudah nazak dan dibenarkan dibawa pulang ke Kg Sungai Nyamuk, kerana dinantikan saudara maranya ‘Tentera Sulu’ yang terkepung oleh Pihak Berkuasa Malaysia.
    Anak perempuannya juga tidak dapat dihubungi untuk mengetahui keadaan bapanya yang semakin tenat. Bagaimanapun Perisik Sabahkini.net di Tanduo mengesahkan bahawa kunjungan ‘Tentera Sultan Sulu’ ini atas jemputan Ahmad dan anaknya Mohd Ali.
    Tambahan pula, Haji Musa yang merupakan pemimpin Nombor 2 dalam rombongan tentera berkenaan adalah besan Ahmad kerana anaknya, Mohd Ali bernikah dengan anak Haji Musa.
    Manakala pemimpin Nombor 1 kumpulan tersebut, Datu Ibrahim @ Datu Kuin Jamalul Kiram pula bernikah dengan anak Ketua Cawangan UMNO Sungai Bilis 2, Hussin Oyung.
    Agak mengejutkan kerana saya mendapat tahu anak Datu Ibrahim @ Amirul Kiram di Malaysia iaitu Datu Amir Datu Amirul, ialah Ahli UMNO Cawangan Sungai Bilis 2.
    Oleh itu tidak hairan jika kehadiran mereka tidak dapat dikesan Pihak Berkuasa yang belum pernah menggunakan ‘kecanggihan satelit’ di Jabatan remote Sensing negara untuk mengesan sebarang pergerakan keluar masuk bot besar atau perahu; apatah lagi ‘Pusu’ yang tidak mengeluarkan sebarang bunyi kerana eksosnya dibenamkan ke dalam laut.
    Dalam keadaan penuh curiga, orang awam sukar bekerjasama dengan pihak berkuasa yang disifatkan sering menyalahguna kuasa dan bertindak kasar dan menuduh pemberi maklumat sebagai penjenayah yang bersubahat.
    Saya terpaksa menahan ketawa membawa segala komen dan ulasan daripada semua pihak; apatah lagi ‘kependekan akal’ pihak berkuasa yang menghantar satu batalion tentera berkubu di Kampung Tanduo, Kampung Sungai Nyamuk, Kampung Sungai Merah untuk mengawal dan memantau ‘Tentera Sultan Sulu’; sedangkan pada hakikatnya hanyalah ‘Tentera Upahan’ Ahmad Malandi @ Mat Bom.
    Mengikut risikan Sabahkini.net hanya 76 orang sahaja ‘Tentera’ yang berjaya mendarat di Tanduo termasuk enam wanita untuk mempertahankan tanah adat yang didakwa milik Ahmad di FELDA Sahabat 18 setelah Ahmad menjanjikan mereka akan mendapat tanah yang telah ditanam kelapa sawit seluas beribu ekar di Felda Sahabat 18.
    Sabahkini.net mendapat tahu bahawa Datu Ibrahim @ Kuin Jamalul Kiram turut tercedera terkena peluru sesat; malah mereka berbalah dan tidak sehaluan lagi setelah perunding dengan pihak berkuasa melalui jalan buntu.
    Setelah membuat pertimbangan dan siasatan rapi, saya menganggap ‘Drama’ Ahmad Malandi hanya merupakan gertakan dan dalam keadaan fizikalnya sekarang, Mohd Ali tidak mampu melakukan apa-apa; malah terpaksa menggadai nyawa jika rundingan tamat. Lazimnya, jika mereka boleh masuk dengan senyap, maka sudah pastinya mereka akan keluar dengan lebih senyap daripada mereka masuk; sekalipun ketika pigak berkuasa sedang berkawal!
    Mungkin tiba masanya Menteri Pertahanan, Menteri Dalam Negeri, Ketua Polis Negara, Ketua APMM, Panglima Angkatan Tentera dan pihak berkuasa untuk bermuhasabah diri dan meletakkan jawatan kerana kejadian ini merupakan ‘kemaluan’ yang tidak dapat disorok daripada mata dunia yang melihat betapa rapuhnya sistem pertahanan Sabah; sehinggakan Ahmad Malandi @ Mat Bom boleh merancang ‘Pintomen’ serangan yang menyebabkan seluruh negara terpinga-pinga dan ketakutan.
    Masa untuk berunding telah tamat. Bagaimanapun 76 tentera palsu Sultan Sulu yang terpedaya oleh ‘Janji Terang Bulan’ Ahmad Malandi ini wajar diberi peluang menyerah diri secara sukarela dan perlu diadili di mahkamah Malaysia kerana masuk secara haram dengan niat untuk menderhaka kepada yang DiPertuan Agong!
    Sabahkini.net akan membongkar institusi Kesultanan Sulu dan apa relevannya lagi dengan Sabah dapat episod akan datang.
    (NOTA : Sabahkini.net telah menarik keluar Pasukan Perisikan di Tungku kerana hanya membuang masa dan keringat melaporkan ‘Drama’ yang mahu menyebarkan dakyah Sultan Palsu dari Sulu)

  17. ASANO says:

    Keselamatan dalan Negeri adalah t/jawab PDRM. Nampaknya pihak SB PDRM lemah dalam menganalisis ancaman penceroboh ini, orang-orang baru dlm SB tu dah berkarat dan terlampau relax. Tidak sama seperti masa amcaman komunis dulu dimanan SB cukup hebat. Kalau tidak masakan seorang pegawai kanan berpangkat SP boleh terkorban begitu sahaja. IGP kena buat sesuatu…..

Leave a Reply