Terowong RM8 Bilion Untuk DAP Sahaja, Bukan PAS Atau PKR?

Oleh: dukeofmontecristo (March 25th, 2013) [dukeofmontecristo,Utama][15 Comments »]

guan-eng

Mungkin terlalu terdesak untuk mempertahankan kerajaan DAP di Pulau Pinang, Ketua Menterinya merangkap Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng baru-baru ini mengumumkan cadangan pembinaan sebuah terowong dasar laut di negeri itu.

Kononnya dia nak bina terowong itu bagi menghubungkan Bagan Ajam dengan Gurney Drive di pulau tersebut. Dianggarkan bahawa Guan Eng dijangka menghabiskan sebanyak RM8 bilion wang rakyat Pulau Pinang bagi tujuan tersebut.

Di sebalik kisah pembinaan terowong itu, desas-desus di kalangan para penyokong PAS dan PKR mula kedengaran. Mereka membantah keras pembinaan terowong itu khabarnya. Tapi bantahan mereka bukan kerana pembaziran wang rakyat…

Bantahan dari penyokong PAS dan PKR itu dikatakan berpunca dari tindakan Guan Eng yang tidak membahagi-bahagikan “kek” projek berkenaan sesama PAS dan PKR. Dalam ertikata lain, PAS dan PKR tidak termasuk di dalam projek “rompak wang rakyat” itu.

Guan Eng makan seorang saja? Khabarnya tidak begitu…

Ketua Menteri itu dikatakan telah mengagih-agihkan projek RM8 bilion wang rakyat itu kepada kroni-kroninya di dalam DAP. Ia dijangka akan mengukuhkan lagi kedudukan “Dinasti Lim” di dalam DAP pada masa akan datang.

Paling menarik, Guan Eng juga dikatakan berangan-angan untuk ditabalkan sebagai Perdana Menteri sekiranya Pakatan Haram berjaya menjajah Putrajaya pada PRU ke-13 ini. Tentang Anwar Ibrahim, Guan Eng yakin Karpal mampu membuat “peliwat tegar” itu bisu selamanya…

Di dada-dada akhbar sebelum ini kerap disiarkan tentang kemarahan rakyat terhadap cadangan Guan Eng itu. Di Pulau Mutiara itu, rakyatnya bangkit dan semakin sedar tentang muslihat pemimpin DAP yang seolah-olah mahu terus memperbodohkan mereka.

Terbaru, rakyat Pulau Pinang menyerbu KOMTAR di tengah bandaraya Georgetown. Motifnya ialah untuk membantah tindakan Guan Eng yang mempergunakan tanah seluas kira-kira 44.51 di Tanjung Pinang untuk digunatebus oleh kontraktor-kontraktor kroninya.

Apa muslihat Guan Eng melalui projek berkenaan? Apa perlunya sebuah projek mega semewah RM8 bilion di saat-saat akhir ini? Penggal penjajahan Cina “chauvinis ultra kiasu” itu bakal berakhir kurang sebulan lagi, sempatkah dia nak bina terowong tersebut?

Lagipun, Jambatan Pulau Pinang Ke-2 sedang dalam pembinaan. Apa perlunya sebuah terowong yang mahal harganya buat masa sekarang? Sengaja nak buang duit rakyat dan mengkayakan kroninya?

Kalaulah DAP dan Pakatan Haram kalah teruk pada PRU ke-13 ini dan projek tersebut telah ditandatangani sebelum PRU, Guan Eng mahu Kerajaan BN disaman pemaju projek kerana membatalkan projek membazir itu?

Dengan dana sebanyak RM8 bilion itu, adalah lebih baik sekiranya Guan Eng mengumumkan projek pembinaan rumah kos rendah di pulau tersebut. Sekurang-kurangnya, projek itu dibuat demi mendengar suara rintihan rakyat yang kurang berkemampuan, bukan?

Lagi pun sebelum ini rakyat sudah berulang-ulang kali mendesak agar Guan Eng membina rumah yang mampu dimiliki mereka dan bukannya rumah mewah yang mahal dan hanya mampu dibeli oleh kroni-kroni DAP.

Tapi nampaknya Guan Eng sekali lagi menjemput kemarahan rakyat di Pulau Pinang dengan mengkayakan kroni dan sanak keluarganya. Belum pun selesai isu pengunaan kalimah “Allah”, Guan Eng sudah berani cari gaduh lagi?

Saya tak tahu apa yang istimewanya DAP di pandangan PAS dan PKR di Pulau Pinang. Melalui dasar-dasar “Khalifah” mereka itu, PAS dan PKR dilihat seolah-olah “pencacai hina” yang langsung tidak dihargai di mata DAP.

Mana maruah PAS dan PKR di Pulau Pinang? Di kala rakyat marhain yang ditindas Setiausaha DAP di Pulau Mutiara itu, para pemimpin PAS dan PKR menikus takutkan Guan Eng. Mereka-mereka itukah yang dipilih rakyat Pulau Pinang sebagai pemimpin? Astaghfirullahil’azim…

Ada 15 Comments setakat ini.

  • Anonymas
    March 25th, 2013 at 3:16 PM

    Kalau nak tau ke siapa kek tu dibahagikan sila rujuk DAPinsider atau Stopthelies. Ada disiarkan powerpoint yang digunakan untuk present kepada ahli kerajaan negeri. Sebahagian keuntungan pergi ke ayahnya (ditulis sebagai DAVY), sebahagian pergi ke Anwar (ditulis sebagai ANNIE). Ada banyak lagi

  • wanyee
    March 25th, 2013 at 3:23 PM

    dia nak buat kubu nak simpan harta rampasan rakyat kat dalam terowong tu

  • ElectroMagneticPulse
    March 25th, 2013 at 3:32 PM

    apesal PAS tak doa kehancuran kat LGE ni?..

    terang2 dia ni tak peduli pasal rakyat kat P.pinang… yang dia sibuk buat rumah kos mampu milik harga 400k dgn trowong harge 8bil…

    baru2 hari tu Mooo duk post link teranugkite tunjuk LGE kat dapoq dia… konon pemimpin berjiwa rakyat…. puiihhh…!!!

  • pasdaplaknat
    March 25th, 2013 at 4:17 PM

    DAP LGE ni sudah gila meroyan. Dia ingt penang tu besar mana nk buat terowong dasar laut pada kedalaman yang tk masuk akal. Penang Port akan jadi mangsa.. lagi 2 buah jambatan mana mau buang? Pembaziran atas nama KEANGKUHAN!

    Goergetown selalu menerima tempias gegaran gempa bumi dari Indonesia.. apakah hebat sgt teknologi DAP rasa TIDAK PEDULI dan TAKUT kesan ancaman malapetaka akibat terowong?

    Apa pula keuntungan sekelip mata company2 anak cucu DAP yg buat untung berganda2, dapat tanah lagi tebus lagi, kutip tol lagi.. lanun DAP ‘membantu’ rakyat Penang.. merompak dan merosakkan Pulau Pinang.

  • ElectroMagneticPulse
    March 25th, 2013 at 4:31 PM

    dulu janji nak hapuskan tol jambatan pulau pinang… sampai sekarang tol tu masih operate.. sekarang nak buat terowong lgi… tu kompem2 la kne kutip tol.. lau tak nnti kos nak selenggara nak cekau duit mane…

  • DataCode
    March 25th, 2013 at 8:03 PM

    Antara sebab DAP Pulau Pinang buat begitu kerana sudah tahu PRU13 nanti mereka akan mengalami tentangan hebat yang mungkin membawa kerusi-kerusi yang dipegan oleh DAP akan kehilangan,jadi sebagai umpamnya,DAP umumkan projek besar-besar supaya rakyat yakin dan percaya seterusnya memberi sokongan terus kepada DAP.Namun begitu PRU 13 nanti ramai yang berpendapat DAP Pulau Pinang akan hilang banyak kerusi-kerusi yang sedia dan kemungkinan hilang terus kuasa pemerintahan.

  • gambus
    March 25th, 2013 at 10:26 PM

    Terowong rm8 billion menunjukkan pemimpin Pakatan adalah seorang munafik dan fasik , dengan menyokong penipu-penipu ini membuktikan pencacai Pakatan hanyalah pengikut tahap najis hahahaha

    Pemimpin Pakatan sendiri telah menipu untuk tidakn membuat Tol baru dalam manidesto sebelum ini . Membuktikan pemimpin Pakatan telah menipu dan takkan tunai janji mereka

  • WakKang
    March 25th, 2013 at 10:51 PM

    Janji nak hapuskan tol kat Penang pun tak terbuat, mimpi nak bina terowong bawah laut pulak!!! Bodoh punya kiasu!!!
    Guan Eng tau dia akan kalah. So, sebelum dia hilang kuasa, dia nak rampas tanah di Penang untuk dia dulu. Terowong tu soal kedua. Dia tau memang belum tentu boleh buat. Yg penting tanah yg dia nak guna untuk bayar projek tu dipindahmilik dulu kat syarikat tu.

  • anak penang
    March 26th, 2013 at 12:52 AM

    jangan kata nak buang tol penang, nak kurang pun senyap ja. hampeh pun PR. PAS kena kuda ja ngan DAP. Melayu penang dah macam sampah ja, masa Gerakan(BN) kira ok lagi, melayu bole sama2 cari duit lebih2 lagi meniaga. sekarang pegang teloq ja la.

  • Mel
    March 26th, 2013 at 1:13 AM

    Aku xkan bagi atau halal kan walau 10sen pun diberi pd kerajaan DAP ni…nk suh aku byr cukai kat kerajaan DAP? Jgn haraplahh..aku kerja penat2 x pasal2 nak bg diaorg? Lu org pikir la baik2…lebih elok kasi kat BN sekurang2nya ramai melayu terbela..

  • yoep
    March 26th, 2013 at 1:20 AM

    mungkin dap tanding atas tiket pas dlm pru nanti..ibarat penyamun guna pistol utk merompak… hanya ahli gengster saja yg bg undi…

  • Hamba Ar Rahman
    March 26th, 2013 at 3:15 PM

    Hang nak OK duduk Penang tak dak masalah bro…tapi hang kena pandai bodek kroni2 DAP…hang kena jadi barua depa…do dirty jobs for them…aku ada sorang kawan yg OK duk kat sana…tapi faham2 laa…everything must come with a price, right….

  • Hamba Ar Rahman
    March 26th, 2013 at 3:31 PM

    Bro…kengkawan aku yang caya nun alif ni…walaupun depa dengan kita baik…(baik bersebab laa)…tapi bila aku borak2….kita boleh nampak kecenderungan depa kat mana….aku berani bet yg undi depa tak kan satu pun bagi kat BN…tak tahu laaa kalau2 ah so…ah so dan pakcik2 tua yg hidup susah tu…zaman2 depa undi BN dulu….tapi…puak2 caya nun alip ni…kau cakap apa pun…depa jauh lebih racist dari kita….anak aku cukuplaaa….yg aku hantar sekolah Cina dulu….memang racist sungguh…tapi aku hantar juga…biar dia rasa susah….dan struggle….

  • pasdaplaknat
    March 27th, 2013 at 12:05 AM

    Hamba Ar Rahman, betul tu..DAP mem privatized-kan Pulau Pinang mcm milik DAP.. plg JAHAT ialah PAS yg jd anjing DAP dgn jayanya.. Salleh Man dayus!

  • pasdaplaknat
    March 27th, 2013 at 12:18 AM

    Setuju HAR, bngsa tu ultra racist.. beranak pinak kaya raya pn ckp baasa Melayu mcm itik.. racist bgsa2 lain boleh kuasai jg bahasa kebangsaan.. mknanya racist mreka sgt tajam, intense dn berterusan!

    racist dan kesatuan undi mreka ckup tegar jdkn mreka bangsa yg di’jaga’ semua parti. Tapi aku tkpernah nk termakan sikitpun dgn lakonan mreka. Cuma jgn berperang fizikal mcm 13 mei, sebaliknya AJAR dan PIJAK muka mreka melalui kuasa membeli dn ekonomi Melayu..

Apa Pendapat Anda ?, Komen disini!

© MYKMU.NET. All Rights Reserved. Sign up for entries RSS and for the comments RSS.

Powered by WordPress. MyKMU.NeT theme by Jebon.