Menu Utama

Reformasi Tinggalkan Anwar, Apa Lagi Yang Dia Ada?

Menjelang PRU ke-13 ini, ramai rakyat Malaysia berdebar-debar menantikan pengumuman tarikh pembubaran Parlimen apabila dikatakan bahawa pilihanraya kali ini dijangka sengit apabila BN kembali bangkit sejak tsunami politik pada tahun 2008.

Pada PRU ke-13 ini juga bakal menentukan nasib Anwar Ibrahim, sama ada dia akan meneruskan kariernya sebagai ahli politik atau bertukar profesyen sebagai “guru”. Risau juga kalau dia jadi guru, takut habis pelajar-pelajar jambu “disebatnya”…

Menanti kelibat tarikh pembubaran Parlimen Malaysia, saya agak kasihan pada Anwar yang kini dilihat sebagai liabiliti atau “biawak hidup” yang perlu digalas oleh anak isterinya serta rakan-rakan opportunis yang mengejar kuasa sepertinya.

Pada penglihatan saya, tidak seorang pun yang benar-benar tulen memperjuangkan keadilan sebagaimana perjuangan asal kelompok kumpulan “Reformasi” yang sanggup mati membela Anwar atas tuduhan liwat I di mahkamah pada tahun 1997-1998 dulu.

Ketika itu, Zulkifli Noordin, Ruslan Kasim dan Ezam Mohd Noor merupakan “trio” yang paling diberikan perhatian oleh pihak PDRM yang mengawal keadaan dari sebarang kekacauan yang cuba dicetus oleh ketiga-tiga sahabat paling rapat Anwar itu.

Biar berdepan dengan cota, belantan, rotan atau “water cannon” sekalipun, mereka tidak akan berganjak dari jalanraya dan melaungkan “reformasi” sekuat dan sebanyak mungkin. Perkataan “reformasi” bagaikan zikir bagi mereka…

Ketika itu, Chandra Muzzaffar yang berkerusi roda pun sanggup berada di tengah jalan demi Anwar. Begitu juga dengan nama-nama seperti Zahrain, Zainur Zakaria, Zahid Mat Arip, Lokman Adam, Marina Yusof dan Nallakaruppan. Mereka ini berada di barisan hadapan demi menyokong Anwar.

Masa silih berganti. Anwar dilepaskan oleh Tun Pak Lah dan dia bebas bagai “peliwat bersiri yang mencari mangsa”. Bertindak sebagai “sesumpah” di luar negara dan meraih sokongan dari sahabat-sahabat Yahudinya, Anwar menyusun strategi dari jauh.

Dia kembali ke Malaysia dengan niat mahu menjadi Perdana Menteri. Dia buat kacau sana sini, namun dia mungkin tidak lupa untuk memenuhi tuntutan hawa nafsunya sebagai “haiwan dua alam”. Dia rakus terhadap mangsa, walaupun sopan pada mulanya…

Bila terkantoi berkali-kali, ramai sahabat-sahabatnya yang menjauhkan diri dan meninggalkan terus pemimpin kesayangan rejim Zionis Yahudi Isreal itu.

Zaid Ibrahim, Wee Choo Keong, Tan Tee Beng, Badrul Hisyam Abdullah, Anuar Shaari, Gobalakrishnan, Sulaiman Abdullah, Hamdan Taha dan Azwandin juga meninggalkan PKR. Malah ramai blogger “die hardcore” yang menyokong Anwar pula bertindak meninggalkan Anwar.

Keluarnya tokoh-tokoh tersebut dari PKR meninggalkan Anwar bererti mereka turut membawa ribuan pengikut mereka meninggalkan kem “peliwat tegar” yang tidak bermoral itu. Mereka terus-terang mendedahkan bahawa mereka sudah hilang keyakinan pada Anwar.

Kini, tinggallah Anwar dengan anak isterinya yang terpaksa menebalkan muka memperjuangkan cita-cita Anwar menjadi PM. Dia hanya ditemani oleh opportunis seperti Azmin Ali, Rafizi Ramli, Zuraida “Mak Lampir”, “Sam Ketot” dan beberapa muka baru yang berjaya dikelentongnya…

Selain itu, PKR yang dipimpin Anwar dilihat sebagai sebuah parti yang paling lemah berbanding sekutunya PAS dan DAP. PAS punya kekuatan sokongan akar umbi manakala DAP pula punya kelebihan mendapatkan sokongan kaum Cina. Anwar ada apa? Habuk pun tiada…

Namun berbekalkan kelebihan Anwar yang pandai menabur auta di pentas ceramah, Anwar cuba menonjolkan diri mahu menjadi PM sekaligus menafikan peluang Hadi dan Dinasti Lim. Masing-masing nak jadi PM, tapi takut nak beritahu. Mungkin takut “dicantas” awal. Hanya Anwar yang muka tak malu mempromosi diri…

Persoalannya, apakah Anwar akan berjaya menempelkan diri sebagai PM negara ini pada PRU ke-13 ini? Secara rasionalnya, saya tidak nampak dia akan berjaya. Dia tiada kekuatan “team reformasi” seperti dulu dan banyak terpalit dengan skandal serta salah laku moral yang “luar biasa”.

Sehingga kini Anwar masih gagal untuk menjelaskan mengapa rakan-rakan “reformasi”nya itu meninggalkannya. Begitu juga dengan hal seperti “rakaman video China Doll”, jam tangan Omega, “air mani di dalam dubur Saiful” dan banyak lagi persoalan “ajaib” yang belum dijawab.

Orang seperti itukah yang mahu diangkat menjadi PM? Rasanya kalau dia berkarier sebagai ahli politik di US atau di negara-negara maju, sudah lama Anwar jadi guru, kan?






128 Komen to Reformasi Tinggalkan Anwar, Apa Lagi Yang Dia Ada?

  1. randomsee says:

    Jika dilihat pada situasi sekarang, PKR hanyalah parti yang tiada ahli parti yang ‘hardcore’ , tidak seperti UMNO dan Pas yang mana ahli partinya sejujurnya setia.

    PKR hanya mengharapkan manusia yang bergelar melukut ditepi gantang sebagai ahlinya…adakala ada ahlinya mempunyai keahlian DAP , PAS dalam masa yang sama…lihat sahajalah bila ada pemilihan parti, PKR bergolak dan ketidak celaruan…

    hari ini PKR hanya dilihat sebagai batu loncatan pada anwar untuk menjadi PM, itu pun anwar sudah berjanji dengan DAP bagi mengimbangi pengaruh PAS yang dilihat sedang mengintai jawatan PM .

    PKR hanya pegang NIk Ajis sahaja bagi menuetralkan PAS dari tunjuk belang sebenarnya, tolak tepi Presiden dan timbalannya sebagai tidak berfungsi..tapi sudah kedengaran dari akar umbi Pas yang tidak menyenangi anwar sebagai PM sekiranya PR menang….mereka inginkan pemimpin dari parti mereka…apa-apa pun PKR dah hancur, akalu anwar mati dicabut nyawanya oleh Allah swt..akan terkuburlah PKR bersama jambunya si anak penderhaka azmin.

  2. PASpartyNGOK says:

    Bolehlah kita katakan bahawa PKR yg tertubuh utk perjuang satu individu sudah tidak relevan dlm arus perjalanan politik negara.

    Sebut nama Anwar Ibrahim, semua akan terasa geli gelaman , rasa jijik dan kotor. Ini bukan hanya kerana kegemaran Anwar pada benda yg jijik dan kotor saperti pelacur yg hina dan buntut lelaki yg meloyakan (walaupun utk didengar)… tetapi kerana kotornya fikiran Anwar, visi dan tindak tanduknya kearah pencapaian matlamat yg memang carca merba. Budak2 cakap ‘entah ke apa-apa’.

    Sekejap, kejap demo mengganas, sekejap2 demo. Berbohong, berdusta macam tak fikir hari kematian sendiri. Macam tak ada agama, tak ada Allah, tak ada qadak dan qadar.

    Tak takut tua ke, tak takut sakit ke. Sakit tak boleh bergerak, setengah sen pun tak ada guna. Duit 15ton berat dalam kantong pun tak ada faedah bila sakit, lepak, tak boleh nak angkat jari. Dari mana datang nya kudrat , dari mana datangnya sakit serta musibah..?.

    Wallahualam.

  3. Moohyideeeeen says:

    Kat atas tu semua muka lapar RMRMRM.
    Yg berlambak tinggalkan BN hang tak nak letak ker??? Kalu tidak takkan BN hilang 2/3??

    • Topup says:

      moo..buat lah gambar cam di atas tu ! kami nak komen lak . Aku rasa yg kluaq BN pi joint PR tu muka2 kalah pru12 !

      • raplahjingaa says:

        Mooo saja aku nak bagi tau hang, kot-kot hang lupa, sorang bekas pemimpin UMNO telah mendengar perintah tuhan untuk menyokong PAS….dan kini dia menyokong Pakatan haram.

        hang teka siapa dia ???
        hahahahahah….mamat rambut sintetik warna orange.

        Orang yang mengaku berbicara dengan tuhan…elok lah berada dalam PAS !!

        • Moohyideeeeen says:

          Itu propa umno biasak la.. Baik hang pi nite club Awie atau menari Gangnam dgn Pok Jib tu..

          • dah xde hujah… cakap itu propaganda…
            sejak dua menjak ni aku tengok kau suka betul dengan pekataan “propa” ni kn…

            hahahahaha

          • raplahjingaa says:

            Malu terima kenyataan ke moooo ?? alaaa..khadir tu elok la duduk dalam pakatan haram….anugerah tu boleh cakap dengan tuhan !!

            Orang macam tu hangpa punya asset !

        • Topup says:

          ‘mamat’ tu memg ada cakap dengan tuhan …sebab tuhan dia ialah tuhan nik ajis !

        • pejuang IMR says:

          Moo Oooi…. kalau kau pikir kau lebih tahu, lebih arif tentang perjuangan, lebih tahu dan pandai tentang perangai, pemikiran, moral serta ketulusikhlasan si idola kau tu dari muka-muka diatas tu, nasihat aku baik cepat-cepat kau nilai semula tanggapan dan sokongan membabibuta kau tu terhadapnya. Jangat asyik syok sendiri memuja orang yang salah. Sebab muka-muka kat atas tu bukan sembarangan orang.

    • atas pagar says:

      Pakatan apa ada?janji terang bulan!PENIPU NO SATU.

    • mana kau tau semua kat atas tu lapar RM?..
      itu tuduhan tak berasas lahir dari perasaan marah kau je tu kn?..

      kalau berlambak, sebuatkan nama diorang..
      setau aku BN hilang 2/3 sebab antaranya rakyat kecewa dengan pemerintahan BN mase tu.. itu kesilapan BN dan kelemahan BN…pemimpin BN mengaku silap dan minta maaf.. dan sekarang berusaha untuk jadi lebih baik…bukan macam pemimpin PR yang hanya tau menuding jari kat orang lain…BN hilang 2/3 bukan sebab ramai yang keluar parti….

      kalau ade sila sebutkan… kalau ade pun tak la seramai PR kehilangan ahli kn?…

    • ciku says:

      join Parti/Pemimpin Kena Reject (PKR)

      • Moohyideeeeen says:

        Kalau kena ‘reject’ macam mana BN boleh hilang 2/3??? Nasib baik ada PATI yg ada ic kat Sabah…

        • Topup says:

          Rilek la moo …tak lama mana lagi saja pru13 ni , lepas ni kita tengok la 2/3 tu buleh kat sapa ! Aku yakin BN dapat la tapi bukan 2/3 tapi 9/10 …1/10 jer pr punya !

        • ciku says:

          BN hilang 2/3 sebab rakyat reject, bukan sebab yang’kene reject’ tu jadi ‘baguih’… rata2 rakyat sudah serik dan pengajaran bagi kedua2 belah pihak, kerajaan dan rakyat.

          Cermin lah diri sebelum mendabik dada..
          Aku pun puas hati masa BN kalah teruk, terlepas jugak geram aku masa tu, tapi myesal tak guna, JANGAN ULANGI KESILAPAN LALU DENGAN MEMPERTARUHKAN MASA DEPAN ANAK2 KITA! PR NIH Parti Reject!! PRosak!! Punah Ranah!! Perabih Reta (harta) dan sebagainya.. TAK BOLEH PAKAI!

        • Jinkun says:

          pati yg ada ic kt sbh tu org suruhan nuar jubo…hg check lah dulu nuar baik ngan sapa, presiden indonesia yg dibaptiskan digereja…tu masa nuar ada pengaruh lah. brp ramai nuar import pati dr indon??? tapi sampai skrg tak jadi PM lg…kesian nuar mengidam nak jd PM…kalau tak leh jd PM pn takpe janji dapat POEN.

    • adnan says:

      PRU12 tu kita cuba try test pembangkang…sebab tu dia menang…PRU13 balik undi BN….pembangkang jadi kerajaan tak mengembang tapi asyik mengangkang je…suey le..

    • ku2 says:

      takpe muka RM..jangan jadi macam nuar muka jubo..ko plak muka babi…

  4. dato k says:

    minta moo tlg senaraikan pemimpin2 UMNO/BN yg tinggalkan parti,..jgn lari arr

    • Moohyideeeeen says:

      DSAI – ex Timbalam Presiden, TAR Ex PM, Datuk Onn EX Prsiden UMNO, Sheikh Fadzil (ex Menteri), Chua Jui Meng, ..kalau sekadar bagi nama macai ADUN/MP… tak payah ler..semua tu nak RM jer…

      • tu je mooo….

        PR bukan setakat pemimpin yang keluar…tapi ahli akar umbi sekali keluar… kalau nak dikira dari dulu sampai sekarang.. dah beribu dah…

        ape2 pun.. tggu je la PRU ye… kita tengok… sapa yang lingkup.

        • bujuk says:

          betul la EMP… kalau ikutkan, PR dah takda ahli kan… tapi apasal boleh tawan 5 negeri pru12?

          • yang aku maksudkan sejak pilihan raya 2008 sampai la ni… cube hang kire bujuk dah berapa ramai tinggalkan PR…

            tu pun kalau boleh kira… sebab ramai sangat…

            ada tak hang degaq banyak kali ahli UMNO atau BN cawangan tu cawangan ni kluaq parti beramai-ramai macam ape yang berlaku pada PR?…

            PRU-12 ramai undi perotes bujuk… BN lemah masa tu… bukan rakyat betul2 sokong PR pun…. la ni depa dah tau, dah masak dgn perangai PR yg kuat kencing rakyat….

          • raplahjingaa says:

            Tu sebab ahli UMNO yang protes pak lah.
            kita tengok PRU 13, kalau pakatan haram dapat kekalkan satu negeri pun dah cukup baik !!

            ceramah pakatan haram di bangi semalam…tak sampai 30 orang yang hadir…tu di bangi !!

          • gambus says:

            bujuk jangan nanti kalau kalah kau nak fitnah orang lain pulak hahaha takpa BN kalah kitorang rilek jee tak buat perkara yang dilarang Allah macam orang Pakatan iaitu fitnah dan tipu sana sini

          • anakbochek says:

            PR tawan 5 negeri tu sebab “pengundi syaitan” Bujuk. Nik Aziz yang mengaku kalau syaitan nak tolong pun dia terima. Nak kena suruh SPR check balik dalam daftar pengundi tu, ada tak nama2 syaitan dalam tu.

          • bujuk says:

            takpa… sedapkan hati korang, dalam PR memang dah takda ahli. Hairannya dengan sebab undi protes dah boleh tubuh 5 negeri…. hahaha.

          • WakKang says:

            Hang masih mimpi ka bujuk. Terlalu seronok dgn PRU12 sampai tak sedar sedar.
            Ni PRU13 dai mai la, jap lagi. Realitinya sekArang PKR tu dah tinggal rangka je, mcm tengkorak!!! Bendera pun adele sekeping dua celah pokok!!
            …apahal? Blum dapat RM dari Yahudi Zionis ke???? BN bagi BRIM tak nak ….sombong!!! Tapi ambik jugak tu!!!!!!

      • anakbochek says:

        DSAI bukan tinggalkan parti ngok. Dia kena pecat pasal salah laku moral yang melampau.

        Tu je nama yang kau boleh bagi. Dato’ Onn tak payah sebutlah, hormatlah kat dia sebagai orang yang menubuhkan UMNO.

      • Topup says:

        Yg dah meninggal dunia kau ungkitkan buat apa moo…yg ada at atas tu semuanya masih hidup lagi !

        • bujuk says:

          tunM keluar UMNO zaman Paklah… hahaha.

          • raplahjingaa says:

            Kat mana Tun la ni ? PAS ke ? hehe
            Dah la bujuk…dari 38 orang, la ni tinggal anak-beranak 3 orang jer.

          • tapi ade dia menentang UMNO ke bujuk?…
            x kan…

            yang keluar PR sekarang ni menentang habis habisan PR…. orang PAS pun dah mula naik pentas UMNO untuk bgi kesedaran betapa rosaknya PAS dan PR…

          • Topup says:

            jangan pos banyak sangat benda2 lagu ni …naik naik meremang bulu roma bujuk dengar hahaha

          • bujuk says:

            Zaman PakLah memang dia tentang UMNO, dia kata UMNO busuk hingga ke USUS. UMNO parti rasuah… bila gagal jadi perwakilan PAU, dalam UMNO hanya ada orang bodoh kerana cerdik pandai semua dah masuk PAS/PKR bila UMNO halang bijak pandai jadi ahli parti takut jawatan ketua bahagian/cawangan d cabar. Itu antaranya…

          • WakKang says:

            Ye la … Pasal PakLah dok kesian dengan Anwar sipeliwat tu!!!dok lepaskan dari penjara!! Anak keponakan dia …..apa nak buat!!
            Anwar punya pasal juga la Pak Lah jadi serba salah!!

      • raplahjingaa says:

        Sheikh fadzil tu ex menteri mana moooo ?
        hehe…hang main hentam ikut suka hati hang jer.

        laaaa orang yang dah arwah pun hang kira sekali ke moooo…hehehehe.

        • ciku says:

          Bro maaf mencelah, malaun tu memang ex menteri..

          Timbalan Menteri Luar Negeri (1983)
          Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri (1990)
          Timbalan Menteri Sumber Manusia (1995) Timbalan Menteri Dalam Negeri (1999)
          Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan (1999)
          Menteri Penerangan (2004)

          Dia keluar pasai masa tu dia nampak BN lemah dan RM masyukkk dari nuar…
          Spesis lalang besyukurlah kita dah tau hati perut dia.
          Allah S.W.T dah cabut duri a.k.a lalang nie dari BN dan biarlah mereka merasa bangga dengan pemimpin ‘reject’ seperti ini..

        • bujuk says:

          Syeikh Fadhil tu nama Ayah dia la…

      • Jinkun says:

        nuar jubo ex Timb Presiden yang kena tendang…tak sama cam kat atas tu…depa dgn rela hati keluar PR…tongong.

  5. raplahjingaa says:

    Mereka-mereka ini adalah antara 38 orang pengasas PKR….35 dah sedar kebobrokan pondan tua dan keluar parti.

    Drp 38 pengasas PKR, sekarang cuma tinggal 3 orang, pondan tua, bini dia dan anak dia.

    Dia no 1, bini dia no 2 dan anak dia no 3 !!….

  6. Moohyideeeeen says:

    Utusan Melayu (M) Bhd mencatat kerugian sebelum cukai sebanyak RM15.50 juta dalam tahun kewangan berakhir 31 Disember 2012 berbanding keuntungan sebelum cukai sebanyak RM16.356 juta pada tempoh yang sama sebelumnya.

  7. Moohyideeeeen says:

    ELectroMagnetic kata “PR dah reput……”. Aku nak tanya, takkan najib nak tunggu hujung nyawa nak announce electin sbb takutkan parti yg dah reput tu??

  8. ciku says:

    ———-
    “If we keep on arguing, quarrelling, there is no point because the purpose of religion is for harmony, for love. So we follow that value. We realised that we are not converting each other because we realise that respect is more important… If the person already chooses their own belief, so let them choose as long as they are happy,” added the priest.
    ———-

    Kalau dah begitu kenapa masih mau ganggu? Islam agama rasmi bukan sekadar respect tapi perlu ‘difahami’..

    Allah S.W.T adalah TUHAN sekelian alam
    bukan Allah itu maksudnya Tuhan!

    Apa tujuan kau Moo?

    • Moohyideeeeen says:

      Islam agama rasmi…apa maksud tu, sekadar penghias ka??? kalu hudud pun tolak????

      • ciku says:

        sapa tolak bro?

        belum mengamalkan hudud tak termasuk dalam dosa besar, finah @ menuduh apa hukum bro?

        kita cuma highligt hudud,
        cammana Nabi akhir zaman yang mana mempunyai 7 ‘keajaiban’ sewaktu kelahirannya disamakan dengan mamat kampung?
        bagaimana hukum umat Islam mengkafirkan saudaranya? bagaimana hukum pemimpin hangpa mengajar pengikutnya membenarkan fitnah untuk tujuan politik?
        dan paling malang menggunakan kesucian Islam sebagai senjata untuk berkuasa?

        Adakah Islam hanya sekadar penghias bagi puak hangpa?

        • Topup says:

          sebenar nya bro ..si moo ni tak perjuangkan hudud pun , hudud adalah alat untuk org kampung yg tak berapa tahu politik untuk mereka dapat undi, kat melayu di bandar cakap lain , kat cina cakap lain , Aku dah lama tak terima pas membawa islam sebagai pegangan . Mereka sememangnya hanya merperalatkan agama islam untuk merompak harta rakyat !

        • ciku says:

          ye bro, dari tahun 2010 lagi dia dok berkokok riuh mende sama, takpe dia ulang, kita ulang jugak.. tengok sejauh mana hujah dia..

          mamat ni memang tak reti di ajar, tak paham2, benak sikit otak dia..
          tak pa lah..
          orang benak cenggini tak makan di ajar pun, kalau di ingatkan balik bidaah dia, kita dapat pahala free..

          dah lama dah den tak menyibuk kat sini hehe.. kekawan dia mana ya? dah tak boleh bertelur ka? ka dah tak de ‘telor’.. heheh

        • anakbochek says:

          Mooh ni memang tak tahu apa2 pun pasal hudud. Dia ni mengikut orang je. Bila orang sebut hudud dia pun hududlah, bila orang sebut ROE, dilution of interest dia pun mengikut sekali. Bila suruh explain tak reti, lepas tu mengata orang bodoh.

          PR memang suka sangat dengan pencacai yang tak nak berfikir ni.

        • ciku says:

          hahaha ya bro..

          bukan tak nak, tapi tak reti huhu..

      • raplahjingaa says:

        Mana punya usatzah hang kutip quote dia ni moooo ??

        “She also pointed out that the Quran requires Muslims to read all religious scriptures, including the Bible, to learn more about other religions”

        al-Quraan mana yang katakan orang Islam perlu membaca semua kitab agama lain ni…

        moooo…hang ni dah jauh tersasar niii…

        • ciku says:

          Tidak boleh menekuni (mempelajari) sesuatupun dari kitab-kitab yang mendahului Al-Qur`an, berupa Taurat, Zabur atau Injil atau selainnya dengan dua sebab :

          1) Sebab pertama : Sesungguhnya semua yang bermanfaat di dalamnya (kitab-kitab tersebut) Allah Subhanahu wa Ta’ala telah menjelaskannya dalam Al-Qur`anul Karim.
          2) Sebab kedua : Sesungguhnya di dalam Al-Qur`an telah terdapat perkara yang mencukupi dari semua kitab-kitab ini, berdasarkan firmanNya Ta’ala :
          نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ
          “Dia menurunkan Al Kitab (Al Qur’an) kepadamu dengan sebenarnya; membenarkan kitab yang telah diturunkan sebelumnya”. (QS. Ali ‘Imran : 3)
          Dan firmanNya Ta’ala :
          وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ
          “Dan Kami telah turunkan kepadamu Al Qur’an dengan membawa kebenaran, membenarkan apa yang sebelumnya, iaitu kitab-kitab (yang diturunkan sebelumnya) dan batu ujian terhadap kitab-kitab yang lain itu; maka putuskanlah perkara mereka menurut apa yang Allah turunkan”. (QS. Al-Ma`idah : 48)

          Adapun seorang penuntut ilmu yang memiliki ilmu yang dengannya (boleh memahami Al-Quran keseluruhannya) dia boleh mengetahui yang benar dari kebatilan,
          maka tidak ada larangan (baginya) untuk mengetahuinya (Injil) untuk membantah apa yang terdapat di dalamnya berupa kebatilan dan untuk menegakkan hujjah atas para penganutnya.
          (Majmu’ Al-Fatawa, Syaikh Ibnu ‘Utsaimin rahimahullah jilid 1 soal no. 5)

          Dengan turunnya Al-Quran, secara tidak langsung semua ajaran kitab-kitab yang terdahulu termansuh dengan sendirinya.
          Al-Quran menyatakan bahawa Injil dan Taurat telah ditahrif (diubahsuai iaitu ditokok tambah dan dikurangi) oleh penganut-penganutnya yang menyeleweng selepas Nabi Isa diangkat ke langit.
          Bagaimanapun orang Islam dilarang mempertikai Injil kerana tidak diketahui bahagian mana adalah bahagian asal. Di dalam buku Injil Khatolik terdapat lebih banyak buku berbanding yang digunakan oleh Protesten.[1]
          Di dalam surah al-Maidah, ayat 13 – 14, Allah Taala berfirman yang bermaksud : (dipetik dari Tafsir Pimpinan Ar-Rahman Kepada Pengertian Al-Qur’an terbitan Bahagian Hal Ehwal; Islam, Jabatan Perdana Menteri, Malaysia)
          13. “Maka dengan sebab mereka mencabuli perjanjian setia mereka, Kami laknatkan mereka, dan kami jadikan hati mereka keras membantu (tidak mahu menerima kebenaran). Mereka sentiasa mengubah Kalimah-kalimah (yang ada di dalam kitab Taurat dengan memutarnya) dari tempat-tempatnya (dan maksudnya) yang sebenar, dan mereka melupakan (meninggalkan) sebahagian dari apa yang diperingatkan mereka dengannya. Dan engkau (wahai Muhammad) sentiasa dapat melihat perbuatan kianat yang mereka lakukan, kecuali sedikit dari mereka (yang tidak berlaku kianat). Oleh itu, maaflah mereka (jika mereka sedia bertaubat) dan janganlah dihiraukan, kerana sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalannya.”
          14.”Dan di antara orang-orang yang berkata : Bahawa kami ini orang-orang Nasrani, Kami (tuhan) juga telah mengambil perjanjian setia mereka, maka mereka juga melupakan (meninggalkan) sebahagian dari apa yang diperingatkan mereka dengannya, lalu Kami tanamkan perasaan permusuhan dan kebencian di antara mereka, sampai ke hari Kiamat; dan Allah akan memberitahu mereka dengan apa yang telah mereka kerjakan.”

          Perbezaan antara Injil dan Bible
          —————————
          Perkataan “Injil” di dalam al-Quran tidak merujuk kepada Kitab Bible kini yang dimiliki dan dibaca oleh penganut-penganut agama Kristian, ataupun keempat-empat Gospel. Perkataan “Injil” yang digunakan dalam Al-Qur’an, Hadith, dan dokumen-dokumen Islam yang awal merujuk khas kepada wahyu Allah kepada Nabi Isa a.s, dan tidak merujuk kepada “Bible” yang dipegang oleh agama Kristian masa kini.
          Di dalam al-Quran, dengan jelas menyatakan bahawa manusia telah mentahrif (mengubah, iaitu menokok-tambah dan mengurangi) sebahagian kitab Injil, khususnya rujukan-rujukan yang mengatakan bahawa Nabi Isa anak tuhan oleh pengikut-pengikutnya, serta peristiwa-peristiwa yang terjadi selepas Nabi Isa diangkat ke langit.
          Berdasarkan ajaran Islam, Nabi Isa tidak meninggal dunia sewaktu disalibkan dan kemudian dihidupkan semula (seperti yang dikatakan dalam kitab Bible). Umat Islam meyakini bahawa Nabi Isa a.s telah diangkat naik ke langit oleh Allah Taala (beliau tidak pernah disalibkan) dan akan turun kembali di akhir zaman sebagai umat Nabi Muhammad s.a.w.

          Apapun semua telah dikisahkan oleh Allah S.W.T dalam Al-Quran sehingga tidak perlu lagi kita mencari selainnya.

          Pada pendapat saya mereka sengaja menggunakan perkataan lembut ‘REQUIRED’ untuk membenarkan apa yang mereka mahukan.

          Banyak di antara kita tidak sedar akan ‘psy war’ ini, amat halus permainannya sebagaimana perjuangan mereka untuk menggunakan perkataan Allah.

          Agak mengecewakan sebagai umat yang mengaku Islam, cuba memperlekehkan pemimpin dengan menyunting (copy paste) berita yang disiarkan tanpa memikirkan impact (serta dosa) kepada umat Islam jika mereka tidak@kurang memahami apa yang cuba disampaikan.

          Petunjuk yang bagaimana lagi perlu di turunkan oleh Allah S.W.T untuk menyedarkan kita atas UjianNya untuk kita.. Ujian berjawapan, tapi masih ramai yang gagal..
          Subahanallah..

        • bujuk says:

          Ini yg. aku suka pasal ciku…
          Benarlah apa yg. ko copy ni, tapi takda salahnya kalau kita tahu ajaran agama yg. lain. Bukan untuk d amal tapi untuk protec bila d serang atau provokasi. Tapi mestilah tahu pasal islam dan quran dulu… bimbang tersasar tampa pedoman quran/islam.
          Aku baru baca pasal seorang paderi vetican yg. istihar manganut Islam d majlis kristian. Yg. mana antara lain dia kata merasa ada kekosongan dalam ajaran kristian menyebabkan dia membaca kitab pelbagai agama hingga ia menyelidik Islam. Barulah ia bertemu kebenaran yg. ia yakin kebenaran islam itu.
          Sesungguhnya Allah akan memberi kita hidayah jika kita mencari kebenaran dalam beragama… insyaAllah.

          • raplahjingaa says:

            Hang faham tak maksud ” required ” tu bujuk…ialah hang lepasan PASTI tapi tak kan lah basic English macam tu pun hang tak faham.

            Tak hairan la hangpa selalu jadi keldai DAP.

          • anakbochek says:

            Betul tu Bujuk, takde salahnya kalau kita tahu ajaran agama yang lain. Yang salahnya bila dah tahu agama lain, kita “kongsi pulak kalimah Allah” dengan agama lain tu. Hebat korang punya ilmu mantik ni.

      • pejuang IMR says:

        Dalam manifesto PR baru-baru ni ada hudud ke

      • pejuang IMR says:

        Dalam manifesto PR baru-baru ni ada hudud ke.

      • ni aku tanya kat hang…. adakah islam tu hanya tertumpu pada hudud?…

        islam patut dilihat dalam konteks yang luas… adakah selama ni kerajaan BN langsung tak laksana perkara islamik?…

        PAS hanya laungkan hudud sana hudud sini…tapi PAS tak pernah bagi idea macam mana nak laksana dengan ADIL…

        adakah islam tu hanya perlu dilihat hanya pada hudud?…

        ape rancangan PAS untuk laksana hudud jika dapat putrajaya?.. takde… PAS hanya tau berpekik hudud saje….

      • anakbochek says:

        Hudud alagaPAS 0.0001% ajew.

        • Jinkun says:

          hudud bg niknajis macam budu la kat kelantan. kalau makan nasi takdak budu dok sedak….sama gak dalam politik, takdak hudud tak mengancam lah. tak gitu???

  9. Mohd Taib Kamin says:

    Reformasi Anwar Ibrahim sudah ditukar kepada reforBASI. Tranformasi yang dilakukan oleh DS Najib telah menunjukan hasil positif. Majalah2 antarabangsa yang dahulunya digunakan oleh Anwar Ibrahim pun sudah mula mengiktiraf pencapaian DS Najib. Pakar2 ekonomi dari dalam dan luar negara juga telah memberikan analisa positif keatas transformasi yang diperkenalkan oleh DS Najib. Pada masa sama majalah2 dan media2 barat sudah mula mempertikaikan Anwar Ibrahim. Tidak cukup dengan itu Manakala reforBASI Anwar Ibrahim masih lagi menggunakan tektik demonstrasi. Jadi apa yang tinggal pada Anwar Ibrahim? Anwar Ibrahim akan terus bercakap merapu. Di hadapan audien Sarawak baru2 ini Anwar Ibrahim kata ‘Hadi Awang’ tidak tahu apa2 sekadar mengikut sahaja’. Dihadapan penyokong2 Pas Anwar Ibrahim kata Hadi Awang yang merangka dan menandatangi kenyataan ‘ Menyokong penggunaan kalimah Allah dalam bible versi Melayu’. Dihadapan Cina Anwar Ibrahim kata, ‘anak Cina anak saya’, didepan India, Anwar Ibrahim kata ‘anak India, anak saya’. Depan Melayu, Anwar Ibrahim kutuk Cina dan India. Belakang Israel Anwar Ibrahim buat demonstrasi kutuk APCO, depan Israel Anwar Ibrahim menyokong segala langkah untuk mempertahankan keselamatan Israel.

    Kesimpulannya, Anwar Ibrahim yang dikaitkan dengan kebobrokan moral, berpeluh2 mencari jalan untuk terus penipu dan berbohong. Maka tepatlah apabila The Economist menggelarkan Anwar Ibrahim sebagai pembohong manakla The Times pula melabelkan Anwar Ibrahim sebagai ‘sesumpah’. Anwar Ibrahim TIDAK BOLEH dipercayai sama sekali. Wallahualam.Wallahualam

    • Moohyideeeeen says:

      La…’nyawa2 ikan’ rupanya…. ish..ish…ini baru ‘nyawa2 ikan’ nak tunggu hari terakhir tempoh 5 tahun..kalau tak ‘nyawa2 ikan..’ , aku tak dapat bayangkan….ish..ish..

    • Moohyideeeeen says:

      Mohd Taib Kamin..

      artikel syok sendiri…. baik hang jgn buang masa…hang cuba selidk macam mana kawan hang si Taib Mahmud dan keluarga dapat kumpul kekayaan berbillion t… sampai hari ni SPRM kecut teloq nak siasat…

      • ciku says:

        takut nak selidik anwar?

        buang la masa hang sikit untuk selidik..

        bagi penganut Islam yang bukan sebagai penghias, masa yang digunakan untuk berfikir untuk mencari kebenaran adalah lebih baik… gunalah masa hang tu baik2.. ‘tukar’lah cara berfikir.. ish ish..

      • EVLee says:

        Sejak bila Mohd Taib Kamin tulis artikel utk hang…? Sejak bila Mohd Tain Kamin makn gaji dengan hang utk investigate kes2 tak puas hati hang…? Boleh berambus lah

      • Topup says:

        rilek la moo ..takkan artikel cam tu kau nak panic ?

      • anakbochek says:

        At least dia tulis sendiri Mooh. Tak macam hang copy paste je. Lepas tu hang pun tak faham apa yang hang copy paste.

  10. bujuk says:

    Dari keputusan PRU12 aku simpulkan… semakin banyak pemimpin PKR yg. tinggalkan Anwar semakin ramai rakyat yg. sokong Anwar. Jadi PR tak berlu bimbang kerana undi pemimpin dengan rakyat adalah sama. Sebab itu PRU12 PR perintah 5 negeri walaupun puluhan pemimpin PR keluar parti.
    Populariti Najib pun makin menurun dari 63% ke 61% seperti yg. d umum merdeka center walaupun PM sedang rancak menabur BR1M pada rakyat. Belum cerita populariti BN.
    TunM semakin gelabah…. hingga keluar perkataan kad ahli PAS/DAP dan PKR boleh lalu TOL percuma..hahaha.

    • ciku says:

      eh abang bujuk, salam, sehat? haha lama tak becerita…

      Mana sama bro, undi rakyat untuk pemimpin, undi pemimpin PR untuk diri sendiri.. tu yang rakyat bimbang, pemimpin PR tak perlu bimbang pasai masuk poket sendiri, pemimping BN risau pasai mana nak cekau duit untuk tepati janji.. alih2 duit poket kami yang kena sebat..

      • bujuk says:

        sebab tu pemimpin yg. masuk poket sendiri PR dah buang. Yg. ada hari ni InsyaAllah yg. baik2…
        Ciku.. hang p mana?
        Aku sihat lagi…

        • raplahjingaa says:

          hehe…

        • anakbochek says:

          Yang baik-baik? Yang baik2 cuma jadi macai atau jadi maskot je. Yang bermasalah jadi tokong besar e.g Anwar “chinadoll” Ibrahim, Mat Saburit, Ostat Badrol “kaunseling 3 pagi” Amin dan Azmin “aiskrim jamban” Ali.

          Bujuk, Bujuk… kau punya denial syndrome makin tenat sekarang ni.

    • masa PRU-12 sebenaye PR pun tak sangka diorang boleh menang… tapi diorang ade kelebihan sebab time tu pemerintahan BN lemah… ape kne balun dengan PR, depa duk tadah je.. tapi sekarang keadaan dah berbeza bujuk…. mana hang tau rakyat makin ramai sokong PR?… aku rasa dah ramai rakyat nampak PR ni penipu..dan menyesal sokong PR.. siap beratus2 silap2 dah beribu pun masuk UMNO atau keluar parti…

      jgn duduk dalam mimpi lgi bujuk..

      PR menang dulu pun sebab dapat undi protes…. bukan rakyat betul2 sokong pun…

    • Jinkun says:

      hang tak payah nak simpulkan lah bujuk. hang memang dah berbelit2. ckp berbelit lebih dr keling…rakyat mana semakin ramai sokong nuar??? rakyat china kot??? psl nuar memang suka chinadol…kahkahkah.

  11. freemalaysiakini says:

    Visit Freemalaysiakini2.com No subscription needed.

  12. Moohyideeeeen says:

    response saya terhadap komen Ciku:

    “.
    .
    apa tolak bro?

    belum mengamalkan hudud tak termasuk dalam dosa besar, finah @ menuduh apa hukum bro?
    Komen Moo: Pemerintah yg berkuasa, wajib laksana.

    kita cuma highligt hudud,
    cammana Nabi akhir zaman yang mana mempunyai 7 ‘keajaiban’ sewaktu kelahirannya disamakan dengan mamat kampung?
    Komen Moo: Ini propa umno

    bagaimana hukum umat Islam mengkafirkan saudaranya? bagaimana hukum pemimpin hangpa mengajar pengikutnya membenarkan fitnah untuk tujuan politik?
    Komen Moo: Ini propa umno. Bila kami fitnah??? Kami saman kes PKFZ melibatkan lebih RM12 billion wang rakyat, semua ada dokumen, pesal susah sgt nak tangkap jerung besar.???? Ini baru 1 contoh??? pesal Hutanh TS Tahuddin Ramli RM589 juta dilupuskan???
    dan paling malang menggunakan kesucian Islam sebagai senjata untuk berkuasa?

    Adakah Islam hanya sekadar penghias bagi puak hangpa?
    Komen Moo: Islam adalah sekadar amalan superficial bagi umno/amalan turun temurun.

  13. DataCode says:

    Anwar masih ada harapan untuk menjadi perdana menteri kepada anak beranak dia,sebab itulah awal-awal lagi dia pilih anak bini jadi pemimpin dalam parti,sebab dia dah tahu tak akn dapatnya beliau untuk jadi PM negara,jadi PM untuk anak beranak dia pun oklah,,lagipun dia dah lama sangat mabuk.

  14. baba says:

    lepas pru13 ni pas dan dap pulak akan tinggalkan anwar, beban kpd mereka.

  15. Yang pertama , masuk surga ,nabi muhammad s a w ,dari bangsa arab ,
    Salman al-farisi ,dari bangsa parsi ,
    Suhaib , dari bangsa rom ,
    Bilal ,dari bangsa habsyi ,
    Yang di rindui surga ,
    1 ,ali bin abi talib , 2 salman al – farisi , 3 amman bin yasir ,4 miqdad bin aswab .
    1 rejab puasa di tulis puasa 60 bulan pertama kalinya jibril kepada nabi ,hal 441 kitab( mukhasafah qulub ) atau penenang jiwa ,hasil tulisan imam al-ghazali r a ,
    Zulkaedah ,zulhijjah ,rejab,muharram, 4 bulan haram yang disebut di dalam al quran .
    Dari anas r a ,hadis dari rasulullah s a w ,siapa berpuasa 3 hari dalam bulan haram di tuliskan pahala ibadah 900 tahun ,
    Berdoa pada 4 malam ,1 malam adha,2 malam fitri ,3 malam nisfu syaabab ,4 malam pertama bulan rejab ,
    2 malam raya untuk malaikat di langit ,1 malam nisfu syaaban ,2 malam lailatul qadar .
    3 malam utama, setiap bulan/bulan haram ,tanggal 13 ,14 ,15 kaleder islam .
    Ibnu athaillah ,abu talib al makki , sofyan at-tsauri .
    Penunggu pintu langit yang tujuh ,1 nabi adam ,2 nabi yahya dan isa ,3 nabi yusuf , 4 nabi idris ,5 nabi harun ,6 nabi musa ,7 nabi ibrahim .
    Arti dari iman , memberi makan dan menyampaikan salam .

  16. Anak Lenggong says:

    bujuk says:

    sebab tu pemimpin yg. masuk poket sendiri PR dah buang. Yg. ada hari ni InsyaAllah yg. baik2…
    Ciku.. hang p mana?
    Aku sihat lagi…

    3:12 PM on February 28, 2013

    Yang tinggal sekarang isyaalah kaki boleh dicucuk idung dan boleh dibeli ngan RM ke bujuk..

  17. alfie says:

    A picture is worth a thousand words,itu lah peribahasa orang putih. Gambar di atas patut di jadi kan POSTER PRU13 untuk BN atau NGO’s dengan caption “Mereka ini semua adalah pengasas KeAdilan dan Reformasi,pun telah meninggal kan ANWAR….anda bila lagi!!!!!
    Ia patut di tujukan kepada pengundi dengan maksud jika tak sokong BN takpa tapi jangan bagi UNDI mereka kepada Anwar.
    Kita kena faham PRU yang lepas ramai yang undi PR sebab mereka benci kan wakil wakil BN/UMNO sudah jadi sombong dan angkuh dan lupa dataran dan bukan kerana PR adalah sebuah parti yang berwibawa. Saya harap jentera BN jadikan ini salah satu poster.

    Saya masih ingat PRU yang lepas di Penang,markas pembangkang memainkan video2 yang berunsur fitnah ‘non-stop’ hari sampai orang dah dengar complete message mereka.
    Klip2 yang di buat oleh blogger2 BN tentang Anwar patut di transfer kepada beribu thumb drive dan di main kan di pondok2 BN dengan atmosphere CARNIVAL. JOM TINGGAL PR!!! Suasana ini akan appeal kepada segment orang muda.

  18. bujuk says:

    hihihi…. tak habis lagi kalimah Allah korang. Sudah2 la… 1 m’sia dah tahu MSU tak benarkan kalimah Allah dalam bible, tapi benarkan semua orang guna kalimah tersebut asal tidak d salahgunakan.

  19. Mokhtar! says:

    “Reformasi Tinggalkan Anwar, Apa Lagi Yang Dia Ada?”

    Ejakulasi.

  20. KuntaKinte Malaysia says:

    Anwar tinggal Fareez lagi

Leave a Reply