Menu Utama

Rakyat Selangor Tak Perlukan “Air Liur” Faekah…

Giat sungguh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid “Gagap” mengarahkan Setiausaha Politiknya, Faekah Husin, mengelilingi Selangor menganjurkan Forum Air Selangor bagi memperjelaskan tentang isu masalah air yang menghantui rakyat.

Sejak mengambil alih Kerajaan Negeri Selangor, rakyat Selangor dan sekitar Lembah Klang tidak putus-putus menghadapi masalah gangguan air dan ia semakin meruncing dari hari ke hari hinggalah hampir tamat tempoh penjajahan Pakatan Haram di negeri termaju itu.

 Sudah seminggu, Faekah menggerakkan pasukan“auta”nya ke Pandan Indah untuk bertemu rakyat tapi hadirin yang hadir boleh dikira dengan jari.

Malangnya, dalam forum berkenaan tiada seorang pun pakar industri air dijemput untuk menjadi panel. Hanya Faekah saja yang berdiri dan bercakap di atas pentas di depan hadirin“menjual air liur”nya.

Siapa Faekah untuk bercakap mengenai permasalahan air di Selangor? Dia bukan pakar dalam bidang itu. Dia hanyalah seorang bekas peguam yang berhenti kerja dan menceburi bidang politik yang cuba menegakkan benang yang basah demi kepentingan Khalid. Itu saja.

Peguam menjual “air liur” dan Faekah perlu tahu bahawa rakyat tidak memerlukan “air liur”nya bagi memenuhi keperluan hidup mereka seharian. Rakyat mahukan bekalan air bersih! Itu fakta dan isu sebenarnya.

Ketika berdiri di depan rakyat, Faekah benar-benar melepas geram berceramah politik. Boleh dikatakan tidak ada satu pun kenyataannya yang berbentuk praktikal yang menyatakan tindakan segera yang bakal diambil untuk mengatasi masalah gangguan bekalan air yang dihadapi rakyat.

Mungkin Faekah belajar dari Khalid yang hanya tahu bercakap, mencadangkan, mengesyorkan kajian dan berforum tanpa sebarang tindakan yang mampu memberikan kelegaan di hati rakyat yang sedang menderita.

Tak habis-habis Faekah memburuk-burukkan syarikat konsesi air Selangor, SYABAS. Padahal, syarikat itu berjaya mengurangkan air tidak terawat (NRW) dari 42% kepada 35% sejak beroperasi membekalkan air bersih di Selangor dan Lembah Klang.

Walaupun menunjukkan prestasi yang baik, Kerajaan Pakatan Haram Selangor seolah-olah sengaja melakukan sabotaj terhadap syarikat itu dengan tidak meluluskan permohonan pinjaman. Padahal, SYABAS hanya memohon kelulusan dari Khalid untuk meminjam dari bank. Apa masalahnya? SYABAS minta duit dari Khalid, kah?

Paling mengejutkan, Khalid sebenarnya tahu bahawa nilai kesemua syarikat konsesi air di Selangor ialah RM12.1 bilion. Tapi dia sengaja menawarkan harga RM9.65 bilion untuk membeli syarikat-syarikat itu dengan alasan “amal jariah untuk rakyat”. Syarikat mana yang sanggup rugi berbilion ringgit?

Lagipun, Khalid “Gagap”pernah“tergagap” membeli syarikat Talam Corp dengan harga yang jauh lebih tinggi berbanding harga pasaran. Kenapa dia beli syarikat itu dengan harga tinggi sedangkan ia memiliki hutang beratus juta? Kerana nak selamatkan “syarikat kroni”nya, kah?

Mengejutkan, Kerajaan Pakatan Haram Selangor tidak segan-segan mengumumkan bahawa mereka akan menggunakan dana rezab berjumlah RM2 bilion sebagai “deposit” untuk membeli syarikat-syarikat tersebut.

Dalam ertikata lain, Khalid tak punya aliran tunai untuk membeli syarikat-syarikat konsesi itu dan terpaksa mengeluarkan wang simpanan dari “tabung” kerajaan negeri yang sepatutnya disimpan untuk digunakan di wkatu kecemasan.

Bukan sedikit nilai RM2 bilion dan Khalid mahu menggunakan wang rakyat untuk memuaskan hatinya melaksanakan penstrukturan air di Selangor? Nampaknya Selangor benar-benar miskin sehingga terpaksa “mengorek tabung”!

Melucukan hati, Faekah melalut pula dalam ucapannya dengan melaungkan misi Pakatan Haram yang mahu menjajah Putrajaya.

Nak uruskan air di peringkat negeri pun tak mampu, ada hati Faekah nak sebut nama Putrajaya? Dia tak cermin diri, kah? Eloknya Faekah ambil alih “balairaya” sajalah. Itu pun belum tentu lagi mampu, kan?






71 Komen to Rakyat Selangor Tak Perlukan “Air Liur” Faekah…

  1. DataCode says:

    CEEEEEEEEEEEZZZZZZZ.Ada hati nak beli syarikat pengurusan air pulak dah sigagap nih..buat bertambah gagap lagilah nampaknya…

  2. Moohyideeeeen says:

    I processed thousands of ICs for Sabah illegals’

    Kemengan BN patut di tarik balik!:
    Zulaikha Zulkifli
    1:39PM Feb 28, 2013

    A former ISA detainee has claimed she and her group had helped process “thousands of identity cards for Sabah illegal immigrants in the early 1990s to help topple the PBS state government.

  3. raplahjingaa says:

    Minta celah off tapic..

    Rupa-rupanya adi roy yang sain deklarasi pakatan haram membenarkan nama Allah swt digunakan gereja sebagai tuhan mereka !!

    Ini dededahkan oleh pondan tua PKR semasa ceramah di ketereh, Kelantan.

    laaaa..ulamak PAS rupanya yang beria-ia mengadai nama Allah.

    Celaka sungguh hadi awang !!

  4. Andik says:

    Sudah le moo….kau asyik ulang ulang cerita yg dah basis….kenyataan nya Najib sudah pun membuat sumpah laknat diatas isu terms debut bagi membersihkan namanya… Anwar idola kau tu bila lagi nak buat sumpah diatas tuduhan liwat?.. ooii….. tarakk telur ka….. ptuiii..

    • syaa says:

      mane nuar berani bersumpah,takut kerana salah.berani kerana benar.takut allah laknat dia sbb pergunakan nama allah dlm sumpah palsu dia.cai cai pakatan jer yg bodo kena tipu dgn nuar.

      • Moohyideeeeen says:

        Syaaa,

        Ko ni tak habis2 bersumpah. Org kata bersumpah tak ikut ajaran Islam , melainkan dalam keadaan yg sgt terhad. Hang tak belajo..Tu la bodo dok baca Utusan dan TV3 lagi. Sampai Utusan pun Rugi sekarang…

        • at least do something untuk buktikan seseorang tu benar. bukan pakai air liur je… anwar kata dia tak buat, macai macam kau pun semua pecaya… nuar pakai air liur je pun dah berjaya bodohkan macai macam kau… senang2 je idup dia…

          nampak kan sapa pengecut sebenar?…

          utusan rugi tak rugi tu bukan isunya… utusan selalu bagi cerita berfakta… tapi berfakta macam mane pun.. bila sampai kat macai yang ade ciri2 assobiah macam kau, semua fakta pun tipu…. tapi kalau kene kat pemimpin PR, walau bende tu tak jelas pun kau pecaya buta2…

          we can see who is the real stupid and idiot…

        • syaa says:

          takut kerana bsalah la tu.tuihhh

        • Jinkun says:

          Sumpah dengan nama Allah.
          Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
          مَنْ كَانَ حَالِفًا فَلْيَحْلِفْ بِاللَّهِ أَوْ لِيَصْمُتْ.
          Sesiapa yang ingin bersumpah, maka bersumpahlah atas nama Allah atau (jika tidak) maka diamlah.[5]
          Maka orang yang ingin bersumpah hendaklah menyebut “Wallahi”, “Billahi” atau “Tallahi” yang semuanya bermaksud “Demi Allah”. Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no: 2679 (Kitab al-Syahadat, Bab bagaimana cara bersumpah).

          Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pernah bersabda:
          رَأَى عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَجُلاً يَسْرِقُ فَقَالَ لَهُ: أَسَرَقْتَ! قَالَ: كَلاَّ! وَاللَّهِ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ! فَقَالَ عِيسَى: آمَنْتُ بِاللَّهِ وَكَذَّبْتُ عَيْنِي.
          (Nabi) ‘Isa ibni Maryam (‘alaihi al-salam) melihat seorang lelaki mencuri, lalu dia berkata kepadanya: “Apakah kamu mencuri?” Lelaki itu menjawab: “Tidak! Demi Allah yang tiada Tuhan melainkan Dia!” Maka ‘Isa berkata: “Aku beriman kepada Allah dan aku mendustakan mataku.” (1)
          Demikianlah besarnya kedudukan sumpah di dalam Islam sehingga ia diunggulkan atas mata yang melihat. Berdasarkan hadis ini juga, jika bertembung antara sumpah dengan sesuatu yang lain, maka yang diunggulkan ialah sumpah.

          [1] Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no: 3444 (Kitab Ahadits al-Anbiya’, Bab firman Allah berkenaan Maryam…).

    • Moohyideeeeen says:

      Ajaran apa yg ko pakai nak buat sumpah laknat ni??? Kalau macam tu ramai org yg kena hukum tali gantung, kemudian buat sumpah laknat, lepas tu lepas ler…

      • pemikiran jangan sempit sangat…

        orang yang dihukum gantung tu hukuman dijatuhkan bila bukti jelas..

        tapi kes najib yang dituduh anwar ni… anwar dan PR sendiri tak pernah bagi bukti yg jelas.. terang lagi bersuluh… so untuk buktikan dia sungguh2 tak bersalah… dia buat sesuatu untuk buktikan… bersumpah laknat, kalau betul najib menipu.. dia sanggup dilaknat oleh Allah…

        tapi sampai sekarang dia idup lgi… alhamdulillah siap berbakti pada rakyat…

        anwar buat apa?… calit air liur kat muka macai, pastu macai pun pecaya..

        suruh bersumpah takmau….. alasan tu bukan ajaran islam… adakah berdosa buat sumpah laknat sebegitu?… time ni la sibuk cakap bukan ajaran islam…

        nik aziz sambut hari jadi kat rumah kapal sink potong kek, itu ajaran islam kah?.. kan nik aziz tu “ulamak”.. patutnya dia tau…hehehe…

      • Topup says:

        ajaran agama islam lah, ala dlm isle pas tak dak sumpah cam ni yg ada maki dan melakhnat org

  5. sumber kadilan daily rupanya, relevan lagi ke paper tu?…. aik, pendedahan kat keadilan daily je ke?… kenapa tak buat pendedahan media lain dengan youtube sekali?..buat temuramah bala tu, pastu masuk youtube…. aku pun nak tau jugak mana bukti dia… setakat cakap, budak PASTI pun buleh..

  6. Moohyideeeeen says:

    kenyataan apa, Najib sendiri yg sign surat benarkan kita Injil Bahasa melayu.

    • raplahjingaa says:

      Injil bahasa melayu ?? tak ujud injil bahasa melayu selagi BN memerintah, yang ujud ialah injil bahasa indon yang di seludup masuk oleh puak habibie kawan baik pondan tua PKR.

    • Topup says:

      hang ada simpan kat umah ker mooo injil sesat tu ?

    • pasdaplaknat says:

      Tudier Mooh desperate tahap gaban.. tipu kering.. Injil Indonesia ade la..

      • bujuk says:

        Indonesia tu guna bahasa cina? jepun? inggeris? atau MELAYU?

        • raplahjingaa says:

          Indonesia guna bahasa indonesia la dol !!

        • anakbochek says:

          Orang Indonesia tidak pernah claim mereka orang Melayu. Diorang claim diorang ni orang Indonesia dan dah tentulah bahasa diorang bahasa Indonesia jugak. Itupun kau nak spin. Bujuk2.

          • bujuk says:

            Orang m’sia pun tak claim mereka orang Indonesia atau brunai. Tapi kita serumpun… MELAYU. Walau beza negara, bahasanya sama. Bahasa Melayu adalah bahasa nusantara… itu sejarah.

          • Jinkun says:

            bujuk tongong….jangan lah tunjuk sgt ketongongan hang kat sini….kalau hang nak tahu pasal nusantara baik hang baca wikipedia. Bo La Wei tunjuk tongong hang, malu org kampung hang nanti….kahkahkah. FELDA idea PAS apa cite??? munafik!!!!

  7. Moohyideeeeen says:

    Gambar2 Pemimpin PR yg tak pernah disiarkan…

  8. raplahjingaa says:

    Nak siarkan pic perosak agama ? udah-udah la tu mooo…hang nak tengok muka depa hang pi tengok harakah !

  9. randomsee says:

    ada kerajaan PR selangor kisah kalau rakyatnya putus air? yang mereka kisahkan bila anwar tak keluar air mani sahaja…

  10. Topup says:

    propa pkr lagi….

  11. mek esah says:

    memang masalah air selangor berpunca dari SYABAS….kerjanya hanya mengaut untung dan mensabotaj kerajaan negeri…..dasar penswastaan yang diperkenalkan oleh si bangka yang langsung tidak menguntungkan rakyat !!!!!!!!

    • pasdaplaknat says:

      Kaut untung? janji bg air free dr Syabas ke dr si GAGAP Lembu? SYABAS tk tipu, GAGAP yg tipu kan.. tdak guna punya leader PR.. jamban style..

    • ciku says:

      Masalah berlaku di SYABAS pula berpunca dari kerajaan negeri… kau nak cara kelantan? dasar baguih yang mana rakyat perlu korek perigi cari air sendiri.. kuar modal sendiri minum air tak di rawat..
      Penyelesaian kerajaan negeri terdahulu lebih berhemat kerana kepentingan rakyat di dahulukan.
      Sebelum ini PUAS juga bermasalah, tapi rakyat lupa kerana kita tidak disusahkan dan diheret untuk terlibat sama memikirkan masalah tersebut.
      Jangan jadi bodoh..

  12. pasdaplaknat says:

    propa PKR lagi..
    paper plg tklaku.. bawha lg dr cerita dongeng..

  13. Moohyideeeeen says:

    Kumpulan penceroboh Filipina, yang berkubu di Lahad Datu untuk minggu ketiganya, mengesahkan laporan mengenai tembakan dilepaskan kira-kira 24 jam lalu tetapi mendakwa mereka hanya melepaskan tembakan untuk memberi amaran kepada pasukan keselamatan Malaysia.

    Azzimudie Kiram, adik kepada Sultan Jamalul Kiram III, memberitahu Malaysiakini bahawa pihaknya mengesan enam anggota tentera Malaysia mendekati Kampung Tanduo sekitar 5 petang semalam dan melepaskan tembakan ke udara.

    “Semua orang bergegas pergi ke sana, jadi saya pun ikut. Bila sampai, saya tanya kepadanya (pengawal) apa yang telah berlaku.

    “Mereka beritahu saya tembakan itu dilepaskan ke udara bertujuan untuk memberi amaran kepada mereka (tentera Malaysia) bahawa mereka telah dikesan. Menurut mereka terdapat enam askar Malaysia dalam tiga kumpulan dan mereka melarikan diri,” katanya melalui telefon.

    Bagaimanapun, beliau berkata kumpulannya seramai kira-kira 130 tidak niat untuk menyerah diri.

    Beliau juga mengesahkan kumpulannya menerima risalah memberi amaran terakhir, dan menggesa kumpulannya supaya menyerah diri, tetapi beliau berikrar bahawa mereka akan terus “berada di situ sehingga keadaan itu diselesaikan.”

    Bagaimanapun, beliau bertegas bahawa kumpulannya yang bersenjata – yang mahu menuntut wilayah Timur Sabah sebagai sebahagian daripada Kesultanan Sulu atas sebab-sebab bersejarah – tidak berniat untuk mencetuskan konflik.

    Mengenai bekalan makanan untuk kumpulannya, Azzimudie berkata kepungan ketat pasukan tentera sekitar Kampung Tanduo telah dihalang penghantaran makanan menyampaikan, sambil menambah: “Kami, rakyat Suluk, sudah biasa hidup dalam hutan”

    • Topup says:

      berita dari mana ni moo? gaya bahasa mcm la ATM tu penceroboh. ATM tak mau mereka matikatak sebab tu dikepong dan dipujuk supaya keluar ! Takat 150 org kalau betul nakbuat cara ganas tak sampai sejam semua geng sultan sulu tu mampuih !

    • Jinkun says:

      penceroboh negara pun puak2 cai PR sokong…memang babi la hangpa…pukimak…ptuiii.

  14. AkuBenciPenipu says:

    Lagik Porpa Lembu..bila masa utusan Rugi…yang Rugi PGyar, DAP dan PASpis pus sebab x ramai rakyat malaysia baca berita akhbar diorg.heheehh

  15. raplahjingaa says:

    Dalam Islam ada ke ulama macam nik ajis dan adi roy ?? tak ada ! yang ada dalam agama sesat PAS jer !

    Hang belajo kat depa ke mooo ?? patut pun…

  16. Moohyideeeeen says:

    Komen pencacai umno pls..:
    .
    .
    “projek IC Mahathir, Siti Aminah MahmudBekas ahli Umno, Siti Aminah Mahmud, 63 (kiri), berkata, beliau bersama kumpulannya pernah membantu pendaftaran setengah juta kad pengenalan (IC) kepada pendatang tanpa izin di Sabah untuk dijadikan pengundi BN.

    Menurutnya, pendaftaran segera itu dibuat di bawah ‘projek IC Mahathir’ dari 1990 hingga 1994.

    “Setiap kali dihantar berguni-guni (IC). Ia diproses dalam jangka masa sebulan. Katakan (pendaftaran) dibuat pada satu hari bulan, maka ia (IC) akan diserahkan pada tarikh yang sama pada bulan yang akan datang,” kata bekas ahli Umno Cawangan Skudai Kanan, Johor Bahru itu pada sidang media di ibu pejabat KEADILAN hari ini.

    Bekas tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) itu ditemani Ketua Wanita KEADILAN, Zuraida Kamaruddin; Pengarah Guaman, Latheefa Koya dan Ketua Biro Kebudayaan dan Kesenian Majlis Pimpinan Wanita KEADILAN, Dayangku Intan.

    Siti Aminah berkata, pendaftaran projek IC itu bermula di pejabat Umno Sabah di Simbulan, dalam bangunan dimiliki Datu Mustafa Harun, pemimpin Usno Sabah.

    projek IC Mahathir

    Dedahnya, projek itu dibuat ‘dengan kerjasama’ Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Sabah yang turut mengarahkan penerima IC terbabit mengundi BN dalam pilihan raya umum.

    Siti Aminah berkata, semasa bertugas sebagai Pegawai Penerangan Umno, lima peranan beliau dalam ‘projek IC Mahathir’ adalah untuk membantu kempen Umno di Sabah, menambahkan undi Melayu, mencari pemastautin Sabah yang tidak memiliki IC dan memastikan Parti Bersatu Sabah (PBS) tumbang.

    “Masa mengurus untuk orang ambil IC, kita pergi ke tempat yang sudah sedia dengan satu ‘ketua’. Bila kita sampai di satu-satu kawasan, senarai nama telah siap, meliputi nama asal atau bukan asal,” katanya.

    “Bila kita tengok ada nama bertentangan dengan nama orang Islam, kita ubah jadi nama Islam. Lepas itu kita ambil gambar dan cap jari dan hantar ke pejabat Umno,” jelas Siti Aminah lagi. Lebih 57 komen rakyat tentang Mak Siti di sini.”

  17. Moohyideeeeen says:

    Koh Jun Lin
    9:45PM Feb 28 2013

    Kumpulan penceroboh Filipina, yang berkubu di Lahad Datu untuk minggu ketiganya, mengesahkan laporan mengenai tembakan dilepaskan kira-kira 24 jam lalu tetapi mendakwa mereka hanya melepaskan tembakan untuk memberi amaran kepada pasukan keselamatan Malaysia.

    Azzimudie Kiram, adik kepada Sultan Jamalul Kiram III, memberitahu Malaysiakini bahawa pihaknya mengesan enam anggota tentera Malaysia mendekati Kampung Tanduo sekitar 5 petang semalam dan melepaskan tembakan ke udara.

    “Semua orang bergegas pergi ke sana, jadi saya pun ikut. Bila sampai, saya tanya kepadanya (pengawal) apa yang telah berlaku.

    “Mereka beritahu saya tembakan itu dilepaskan ke udara bertujuan untuk memberi amaran kepada mereka (tentera Malaysia) bahawa mereka telah dikesan. Menurut mereka terdapat enam askar Malaysia dalam tiga kumpulan dan mereka melarikan diri,” katanya melalui telefon.

    Bagaimanapun, beliau berkata kumpulannya seramai kira-kira 130 tidak niat untuk menyerah diri.

    Beliau juga mengesahkan kumpulannya menerima risalah memberi amaran terakhir, dan menggesa kumpulannya supaya menyerah diri, tetapi beliau berikrar bahawa mereka akan terus “berada di situ sehingga keadaan itu diselesaikan.”

    Bagaimanapun, beliau bertegas bahawa kumpulannya yang bersenjata – yang mahu menuntut wilayah Timur Sabah sebagai sebahagian daripada Kesultanan Sulu atas sebab-sebab bersejarah – tidak berniat untuk mencetuskan konflik.

    Mengenai bekalan makanan untuk kumpulannya, Azzimudie berkata kepungan ketat pasukan tentera sekitar Kampung Tanduo telah dihalang penghantaran makanan menyampaikan, sambil menambah: “Kami, rakyat Suluk, sudah biasa hidup dalam hutan”.
    _________________

  18. Moohyideeeeen says:

    Senarai panjang hutang yg akan kita tuntut:

    1. PKFZ = RM12 billion
    2. Submarine = RM500 million
    3. Simedarby = RM964 million
    4. Paya Indah Westland =RM88 million
    5. Posmalaysia (transmile) = RM230 million lost
    6. Eurocopter deal = RM1 billion waste?
    7. Terengganu Stadium Collapsed = RM292 million
    8. MRR2 repair cost = RM70 million
    9. Maybank Overpay for BII = RM4 billion
    10. Tourism -NYY kickback = RM10 million
    11. 3 paintings bought by MAS = RM1.5 million
    12. Overpayment by Sport Ministry = RM8.4 million
    13. London ‘s white elephant sports complex = RM70 million
    14. MRR2 Repairs = RM70 million
    15. MATRADE repairs = RM120 million
    16. Cost of new plane used by PM = RM200 million
    17. InventQ irrecoverable debt = RM228 million
    18. Compensation for killing crooked bridge = RM257 million
    20. Lost in selling Augusta = RM510 million
    21. Worth of AP given out in a year = RM1.8 billion
    22. Submarines (future Muzium Negara artifacts) = RM4.1 billion
    23. PSC Naval dockyard = RM6.75 billion
    24. The Bank Bumiputra twin scandals in the early 1980s saw US$1 billion = RM3.2 billion in 2008 ringgit
    25. The Maminco attempt to corner the world tin market in the 1980s isbelieved to have cost some US$500 million. = RM1.6 billion
    26. Betting in foreign exchange futures cost Bank Negara Malaysia = RM30 billion in the 1990s.
    27. Perwaja Steel resulted in losses of US$800 million = RM2.56 billion.
    28. Use of public funds in the Valuecap Sdn. Bhd. operation to shore up the stock market = RM10 billion
    29. Bank Islam scandal = RM 700 million losses.
    30. The sale of M.V. Agusta by Proton for one Euro making a loss of €75.99 million =RM348 million.
    31. Wang Ehsan from oil royalty on Terengganu from 2004-2007 = RM7.4 billion.
    32. For the past 10 years since Philharmonic Orchestra wasestablished, this orchestra has swallowed a total of RM500 million.Hiring a kwai-lo CEO with salary of more than RM1 million per annum !!
    33. In Advisors Fees, Mahathir was paid RM180,000, Shahrizat AbdulJalil (women and social development affairs) RM404,726 and Abdul Hamid Othman (religious)RM549,675 per annum
    34. The government has spent a total of RM3.2 billion in teaching Maths and Science in English over the past five years. Out of theamount, the government paid a whoppingRM2.21 billion for the purchaseof information and computer technology (ICT) equipments which it isunable to give a breakdown. Govt paid more than RM6k per notebook vsper market price of less than RM3k through some new consortiums thatsetup just to transact the notebook deal. There was no math &science content for the teachers and the notebooks are all with theteachers’ children Bridge”
    37. RM1.3 billion have been wasted building the white elephantCustoms, Immigration and Quarantine (CIQ) facilities on cancellation ofthe Malaysia-Singapore scenic bridge
    38. RM100 million on renovation of Parliament building and leaks
    39. National Astronaut Programme = RM 40 million
    40. National Service Training Programme, yearly an estimate of RM 500 million
    41. Eye on Malaysia = RM30 million and another RM5.7 million of free ticket
    42. RM2.4 million on indelible ink
    RM38.5 billion to 20 highway companies. RM380 million windfalls for 9 toll concessionaires earned solely from the toll hike in 2008 alone
    44. RM32 million timber export kickbacks involving companies connected to Sarawak Chief Minister and his family.
    45. Two bailouts of Malaysia Airline System RM7.9 billion. At atime when MAS incurring losses every year, RM1.55 million used to buy three paintings to decorate its chairman’s office.
    46. Putra transport system bailout which cost RM4.486 billion.
    47. STAR-LRT bailout costing RM3.256 billion
    48. National Sewerage System bailout costing RM192.54 million.
    49. Seremban-Port Dickson Highway bailout costing RM142 million.
    50. Kuching Prison bailout costing RM135 million
    51. Kajian Makanan dan Gunaan Orang Islam bailout costing RM8.3 million.
    52. Le Tour de Langkawi bailout costing RM3.5 million
    53. Wholesale distribution of tens of millions of shares in BursaMalaysia under guise of NEP to cronies, children and relatives of BNleaders and Ministers worth billions of ringgits
    54. Alienation of tens of thousands of hectares of commercial landsand forestry concessions to children and relatives of BN leaders and Ministers worth tens of billions of ringgits
    55. Since 1997, Petronas has handed out a staggering RM30 billion in natural gas subsidies to IPPs who were making huge profits.In addition, there were much wastages and forward trading of Petronasoil in the 1990s based on the low price of oil then. Since the accountsof Petronas are for the eyes of Prime Minister only, we have absolutelyno idea of the amount.
    56. RM5700 for a car jack worth RM50
    57. Government-owned vehicle consumed a tank of petrol worth RM113 within a few minutes
    58. A pole platform that cost RM990 was bought for RM30,000
    59. A thumbdrive that cost RM90 was bought for RM480
    60. A cabinet that cost RM1,500 was bought for RM13,500
    61. A flashlight that cost RM35 was bought for RM143
    62. Expenses for 1 Malaysia campaign paid to APCO worth of RM77million?
    63. RM17 billion subsidy to IPP
    64. Scandal NFC Cow and Condo RM250 juta, Sharizat ‘s husband is paid RM100K per month
    65. …more to come “

  19. raplahjingaa says:

    laaaa..propa lagiii..

  20. raplahjingaa says:

    Propa lagiii…moooo hang la ni dah jadi anee propa..hehe

  21. Anak Lenggong says:

    Moon Lembu yang ni ko tak nak cakap ke..

    Kesal Pengumuman Raja Nong Chik: Zamri

    Penyelaras Parlimen Titiwangsa, Ahmad Zamri Asa’ad Khuzaimi yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan mempersoalkan pengumuman dibuat Menteri Wilayah Persekutuan & Kesejahteraan Bandar; Dato Raja Nong Chik untuk membangunkan rumah mampu milik di Kg Bharu.

    “Apakah kuasa dimilikinya tidak dapat dicabar sesiapa dengan sewenang-wenangnya mengumumkan apa jua projek tanpa perbincangan dengan penduduk?”

    Beliau berkata demikian ketika mengulas pengumuman dibuat Raja Nong Chik untuk melaksanakan projek rumah mampu milik di Kg Bharu yang menjadi antara 10 projek berskala besar, selain pemangkin pembangunan di kawasan rizab Melayu tersebut.

    Projek itu akan dilaksana Perbadanan Pembangunan Kg Bharu bersama DBKL, Pejabat Tanah & Galian serta agensi lain di tapak Pasar Minggu Kg Bharu.

    Ahmad Zamri berkata, Raja Nong Chik sepatutnya berbincang atau mendapatkan persetujuan penduduk sebelum mengumumkan sebarang projek.

    Laaaaaa, si Ahmad Zamri ni ketinggalan zaman dan bodohh ke?

    Untuk makluman Ahmad Zamri, sebelum penubuhan Perbadanan Pembangunan Kg Bharu, telah diadakan roadshow di kesemua tujuh kampung di dalam kawasan Kg Bharu iaitu Kampong Atas A, Kampong Atas B, Kampong Masjid, Kampong Periuk, Kampong Hujung Pasir, Kampong Paya dan Kampong Pindah untuk mendapatkan pandangan pemilik tanah mengenai pembangunan yang mereka inginkan.

    Rata-rata penduduk risau mengenai nasib anak cucu mereka yang tidak mampu membeli hartanah di KL. Mereka mahukan pembangunan di Kg Bharu tidak meminggirkan anak-anak Kg Bharu. Kalau boleh, selain dari projek mewah, biarlah dibangunkan juga rumah mampu milik.

    Untuk makluman Ahmad Zamri juga, Lembaga Penasihat Perbadanan Kg Bharu dianggotai oleh kesemua tujuh ketua kampung dari Kg Bharu turut membangkitkan isu yang sama dalam mesyuarat Lembaga Penasihat.

    Jadi, pembangunan yang dicadangkan oleh Kerajaan ini memang berdasarkan kemahuan dan keperluan anak-anak Kg Bharu sendiri!

    Kalau kau tak percaya Ahmad Zamri, kau cubalah sekali-sekala turun padang ke Kg Bharu dan tanya penduduk, “Pakcik/Makcik setuju tak kalau dibangunkan rumah mampu milik supaya anak-anak Kg Bharu mampu memiliki rumah sendiri di dalam kawasan Kg Bharu?”

    Aku berani jamin, kalau 100 orang kau tanya, semuanya akan jawab dengan lantang, “YA, SAYA SETUJU!!”

    Nampak jelas PAS dan Pakatan tidak ikhlas dalam membantu rakyat. Kalau mereka ikhlas, sudah tentu semua projek yang menguntungkan rakyat disokong, tidak kisahlah walaupun ia datang dari BN. Ini tidak, semua projek dari BN semuanya nak dibangkang! Kepentingan rakyat ditolak tepi, yang penting matlamat politik sempit mereka tercapai!

    Aku nak tanya kau sikit Ahmad Zamri, kalau rumah mampu milik untuk golongan marhaen kau tak sokong, pembangunan macam mana yang kau nak untuk Kg Bharu?

    Kau nak pembangunan mewah macam Datum Jelatek yang Kerajaan Selangor buat tu ke? Projek mewah yang menyebabkan 650 keluarga Melayu dihalau keluar macam anjing kurap semata-mata kerana Pakatan nak buat untung. Dah la Melayu kena halau keluar, lepas tu pembangunan mewah tu dijual pulak kepada Cina Singapura! Baki yang tak terjual kat Singapura baru nak jual di Malaysia. Itupun yang mampu beli cuma jutawan bukan Melayu. Mana taknya, pangsapuri mewah berharga RM800 ribu hingga RM10 juta, Melayu mana yang mampu beli? Akhirnya Melayu semua tersisih, bukan Melayu gelak besar.

    Macam tu ke pembangunan yang kau nak di Kg Bharu?

  22. Anak Lenggong says:

    Insiden jambatan runtuh di Persimpangan Bertingkat Science Park 2 yang dibina oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS)!!!…kesian kerajaan pusat juga yang salah tetapi punca sebenarnya tiada penyelenggaran dilakukan oleh pihak PKNS. Sebenarnya bila buat sesuatu tu mestilah ada penyelenggaraan dan penyelenggaran pulak mestilah dilakukan mengikut jadual yang ditetapkan tampa memotong atau menidakkan kos yang seharusnya dilakukan bagi penyelenggaran jambatan tersebut. Tetapi PKNS bawah pentadbiran Kerajaan Pakatan Selangor?

    Potong semua kos penyelenggaran yang ada. Malah bukan sahaja jambatan yang runtuh ini sahaja tidak diselenggara banyak lagi isu isu yang berkaitan dengan penyelenggaran diabaikan oleh Rejim Pakatan Selangor seperti sampah yang membelenggu rakyat Selangor. Longkang yang mana menyebabkan Puchong dan Klang mengalami banjir dan bermacam macam lagi.

    Lihat saja lah jalan jalan yang begitu teruk di Selangor berlubang sana sini hasil dari kos penyelenggaran yang telah dipotong oleh kerajaan negeri? Kos penyelenggaran dipotong yang memaksa kerja yang sepatutnya berjalan setiap bulan dijadikan hanya 3 bulan sekali.Tengok kes air pula..kos penyelengeraannya disekat oleh kerajaan selangor.

    Yang peliknya kerajaan PR dengan pantas bertindak menyalahkan UMNO dan BN dalam pekara ini walhalkan kita sendiri tahu setiap yang dibina mestilah diselenggara. Tubuh badan kita ni pun mana yang patut dicukur kita cukur demi nak jaga barang kita Tip top dek oiiiii.

  23. DataCode says:

    Mereka sanggup mengeluarkan bajet RM 2b untuk membeli syarikat konsesi air di Selangor dilihat sesuatu yang bukan janggal,kerana apa yang mereka buat sebenarnya berdasarkan keuntungan semata-semata.

    Pekara laun yang penting,seperti membina rumah mampu milik tidak pula diberi perhatian yang sewajarnya.

  24. syaa says:

    yg baca harakah lgi bodo..harakah sejak mula dterbitkan sampai la ni tak pernah untung.rugi memanjang.sampah sape nak beli.

  25. kang says:

    jgn lupa rembat bini orang..

Leave a Reply