Menu Utama

PAS Ucap Selamat Tinggal Kepada Perlaksanaan Hudud

Umum sudah maklum manifesto PR sempena PRU 13 sepatah perkataan pun tidak menyebut perihal perlaksanaan hukum hudud, membuktikan PR tidak berhajat pun untuk membantu merealisasikan gebang politik yang dicanangkan oleh PAS.

Atau boleh juga dikatakan bahawa PAS sudah tidak berminat membicarakan perlaksanaannya kerana sudah memahami senario semasa dan populasi penduduk negara ini belum mengizinkan ke arah perlaksanaannya.

Tapi penulis lebih percaya, ketidaksediaan PAS mendesak rakan sekutunya dalam PR seperti PKR dan DAP memasukkan janji perlaksanaan hudud adalah disebabkan polisi PAS sendiri yang sedari awal lagi hanya berminat memanipulasikan undang-undang Islam itu demi meraih kepentingan politik kepartian.

Ini dibuktikan dengan kenyataan pada 14 Disember 2011 oleh seorang pemimpin PAS Kelantan yang juga adalah ADUN PAS Pasir Tumbuh merangkap Timbalan Ketua Penerangan PAS Kelantan, Ahmad Baihaki Atiqullah yang pernah menegaskan bahawa;-

“Keuntungan bagi PAS mungkin di negeri yang ramai orang Melayu tapi di negeri luar seperti Selangor boleh jadi tidak untung. Apabila isu hudud di manipulasi, mungkin ada ‘backfire’ daripada pengundi bukan Islam,” demikian katanya ketika ditemu bual oleh Malaysiakini di Kota Bharu hujung pada hujung tahun 2011.

Walau dibaca berulang kali kenyataan pemimpin PAS itu, ia tetap membuktikan satu perkara, yakni isu perlaksanaan hudud yang sering menjadi zikir politik PAS sejak hampir 3 dekad lalu nawaitu utamanya hanyalah untuk manfaat kepartian PAS sahaja.

Kenyataan Timbalan Ketua Penerangan PAS Kelantan itu juga banyak kebenarannya kerana terbukti betul hudud hanya mainan politik PAS, ia terbukti di Kedah sekalipun PAS menguasai negeri itu tapi satu draf hudud pun langsung tak di bawa ke DUN untuk dibincangkan, hatta di Perak sebelum kejatuhan Kerajaan DAP-PAS juga isu hudud menjadi taboo bagi pimpinan PAS.

Sementara di Selangor yang mana PAS turut menganggotai Kerajaan Negeri juga tak kedengaran kesungguhan PAS untuk membicarakan isu hudud apatah lagi untuk mengusulkan draf mengenainya di DUN Selangor.

Tapi disebalik semua itu, di Kelantan dan Terengganu isu hudud masih terus dimainkan oleh PAS dan seringkali menjadi bualan hangat penyokong mereka baik di kedai-kedai kopi mahupun ketika mereka melakukan ziarah kempen politik dari rumah ke rumah.

Tidak pernah lekang dari kutukan dan makian penyokong dan pemimpin PAS terhadap Kerajaan Pusat yang ditunjangi UMNO dan BN, kononnya kerana menolak perlaksanaan hudud dan enggan memartabatkan undang-undang Islam.

Tidak cukup dengan propaganda sedemikian, ditohmah pula yang UMNO lebih mendaulatkan Perlembagaan buatan manusia ataupun kerap digelar oleh penyokong PAS sebagai perlembagaan Lord Reid, perlembagaan penjajah dan jahiliah.

Untuk menampakkan perbezaan PAS supaya lebih kelihatan Islamik berbanding UMNO maka pemimpin dan penyokong PAS tanpa segan silu mendabik dada yang Al-Quran & Hadis serta undang-undang Islam akan berada di kedudukan tertinggi berbanding Perlembagaan Negara sedia ada sekiranya PAS dan PR memerintah Malaysia.

Sama ada mereka sedari atau sengaja buat pekak dan bisu, semasa PR melancarkan Buku Jingga yang menjadi Dasar Bersama PR dan ditandatangani sama oleh Presiden PAS, Abdul Hadi Awang secara jelas memberi jaminan kepada rakyat Malaysia bahawa PR berikrar akan mempertahankan Perlembagaan Negara dan segala isi peruntukan yang terkandung di dalamnya.

Bagi rakyat Malaysia yang waras dan segelintir penyokong PAS yang masih berakal tentu faham ikrar dalam Buku Jingga itu seperti boomerang yang tepat ke dahi pemimpin dan penyokong PAS. Bak kata orang tua-tua, ibarat menjilat ludah sendiri.

Kandungan Manifesto Rakyat, Pakatan Harapan Rakyat yang dilancarkan oleh PR dan dipersetujui bersama oleh DAP, PKR dan PAS semalam yang langsung tidak menyentuh isu hudud, barangkali sesuai kalau dikatakan manifesto itu ibarat nota selamat tinggal oleh PAS kepada isu perlaksanaan hudud.

Malah tidak keterlaluan jika penulis katakan Manifesto PR itu juga simbolik pengakhiran propaganda PAS untuk mengangkat kedudukan Al-Quran & Hadis ke tempat tertinggi mengatasi Perlembagaan Negara sekarang yang dikatakan sekular dan jahiliah.

Ia satu kejayaan manis kepada Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim kerana buat pertama kalinya Anwar menepati janji. Kenapa penulis berkata demikian? Ada sebabnya.

Pada 9 November 2011 sewaktu Anwar berdialog dengan kira-kira 200 orang pemimpin masyarakat Cina dari 65 NGO di Subang Jaya, Selangor, Ketua Umum PKR itu telah secara terbuka menegaskan janjinya bahawa isu perlaksanaan hudud tiada tempat dalam dasar PR

Anwar mengulangi bahawa Pakatan berfungsi atas dasar bahawa sebarang keputusan mesti mendapat konsensus kesemua ketiga-tiga parti komponennya dan mengikut perlembagaan persekutuan, atau jika tidak, ia tidak akan dilaksanakan.

Katanya, apabila orang bertanya tentang pendiriannya mengenai undang-undang hudud, beliau memberitahu mereka bahawa pendirian PKR dan Pakatan Rakyat adalah untuk menyokong perlembagaan. Anwar Ibrahim, Meloyakini, 9 November 2011

Lebih setahun berselang, terbukti Anwar menepati janjinya. Semalam Manifesto PR dilancarkan setelah dipersetujui dan ditandatangani bersama oleh Presiden PAS, Abdul Hadi Awang serta pemimpin PKR dan DAP. Tiada bantahan dari PAS sekalipun janji hudud tak termaktub dalam agenda PR.

Penulis cuba membayangkan entah apa reaksi rakan-rakan dari PAS jika mereka menyedari selama bertahun-tahun lalu mereka sudah tertipu dengan propaganda bombastik berhubung isu hudud. Mungkin akan ada yang hentak kepala pada dinding atau ada tepuk dahi berkali-kali tanda kesal di kencing hidup-hidup oleh PAS.

Tapi betulkah penyokong PAS akan menyedari dan benar-benar menginsafinya? Jangan bermimpi, sebahagian besar ahli dan penyokong PAS sudah diasuh untuk wala’ buta tuli pada pucuk pimpinan parti, usahlah pelik kalau dalam jangka waktu terdekat ini UMNO & BN juga yang jadi sasaran tohmahan mereka.






58 Komen to PAS Ucap Selamat Tinggal Kepada Perlaksanaan Hudud

  1. baba says:

    sejak mimpi putrajaya mereka dah gadaikan Islam dah.lagi pun dari dulu dok lacurkan agama demi populariti mereka

  2. alfie says:

    Dah tak dak huduh,kalimah Allah pun mereka jual kat orang kapiar.

  3. Visit Freemalaysiakini2.com No subscription needed.

  4. Moohyideeeeen says:

    Satu lagi spin BN….

    • tu je?
      tang mana spinya?.. dah memang betul takde hudud dalam manifesto PR… so kalau PR jadi kerajaan pusat pun, hudud takkan terlaksana.

      sebab PKR dan DAP nak anwar jadi PM, anwar tu sapa?.. dia tu pejuang pluralisma.. dia sendiri tolak hudud.. pasai apa lebai PAS tak kapiaqkan dia?.

      hahaha….

      dah takde hujah, takleh terima, kata orang spin…. tongong.

    • Jinkun says:

      satu lagi pembohongan PAS yg terserlah. selama berpuluh2 tahun org melayu diperbodohkan oleh PAS demi undi.

    • bangKano says:

      Spin kepala tongkoghak hang Mooh….pemimpin PAS la yang dah kona baring 180 darjah. Dulu heboh nak kan hudud tapi la ni dah hilang semua retorik busuk tu. Pasai nak kuasa dapat wang,harta & pompuan pejuangan asai dah di buang jauh jauh…sungguh munafik puak puak goblok hang pa ni.

      Jadi sapa yang dok spin BN ka PAS dalam PR ka…?

    • Anonymas says:

      Apa spin-spin, tengok sendiri dalam manifesto mereka. Mana ada hudud? Kalau ada tolong scan lepas tu post di imageshack.us. Aku nak tengok jugak siapa akan jadi khalifah, Guan Eng atau Nga Komeng??

    • bangKano says:

      Sapa spin sapa Mooo serba tongong oiiii…? Pi tengok kat Kelate dah lebih 22 tahun PAS pegang kuasa di bawah MB Pok Nik sasau lagi nyanyok tu…sampai dia dah tak gi di lantik semula sebagai MB Kelate tanda tanda syiar isle pun tak nampok apa apa pun apa lagi hudud yang di gembaq gemboq tu.

      Memang patut la Pok Nik tak lagi di lantik MB sebab sultan Kelate dah muak ngan segala pemuhungan & kemunafikan dia tu… nampak jerrr zuhud tapi sebenaq nya semua kentut……

      Jadi mantan MB Kelate tu sebenaq nya dah spin sute & ghakyak Kelate kata nok memperjuang ke isle dan belagok zuhud…. nate beghuk semua penyokong tegaq tongong PAS termasuk hang Moooo serba bengong tu…..!!!!

  5. Topup says:

    Hudud adalah bujuk !

  6. Anak Lenggong says:

    Dah beratus kali para pemimpin PAS menyatakan bahawa hudud bukan perjuangan mereka lagi tapi penyokong bangang saperti bujuk,mm,moon lembu saje yang sengaja butakan hati, pekakkan telinga dan masih mengatakan hudud adalah perjuangan PAS..sedangkan mereka ni cuma penjilat tegar yang cuma dok berborak dikedai kopi, dipantry pejabat dan yang sering dok bergelak ketawa dan melaungkan suruan takbir pabila sibadut diatas pentas ceramah PAS buat lawak dan menjatuhkan maruah orang lain. Mereka ini lah juga akan menjadi samseng jalanan, kuli batak dan melayu upahan yang dipergunakan oleh nuar brahi, cina DAP disetiap program yang dijalankan oleh puak mereka…yang kesiannya mereka ini cuma berani pabila menentang kaum sebangsa sahaja tetapi akan menjadi saekor kura2 pabila berdepan dengan kaum lain ataupun melayu PKR.

    ehmm.nak tanya mana pulak pegi nya mek esah..aikk baru sikit kena selak kain udah malu nak tunjukkan muka kee..nak nasihatkan mu mek esah oii..bebaik ko selak kain tu ..dalam PAS banyak kaki sondol..kalau berdepan dengan nuar brahi pulak depan belakang disondolnya.

  7. mek esah says:

    tak pernah luput pun…bila menang nanti pandai le kita buat kira…pas memang berpengaruh dalam pakatan….depa tak boleh buat main2….set bn bijak sungguh bab laga melaga ni….harapkan dia sekelumitpun tak berniat nak buat hudud…komen memanjang…dekat 60 tahun dah boh…mengaku je negara Islam disegani..tak terdetik ke ?

    • PAS paling berpengaruh?.. ahak ahak… macam mana PAS paling berpengaruh kalau calon PM adalah Anwar? macam mana PAS nak laksana hukum islam kalau PMnya pejuang pluralisma?. laga melaga bukan kerja BN, tapi PAS, melalui amanat hadi PAS berjaya memecahbelahkan umat islam dan merosakkan aqidah umat islam, melalui PAS politik kebencian mula meresap dalam jiwa rakyat dan PAS menolak perpaduan sesama islam sebaliknya mengalu-alukan perpaduan sesama kafir harbi yang secara terang-terangan menolak islam serta hukumnya. melalui PAS jugalah kalimah Allah mahu dijual pada kafir, PAS rela kalimah Allah disyirikkan!… dengan orang2 macam ni ke kita nak harapkan untuk jaga ISLAM di Malaysia?… terang2 aku tolak bulat2.

    • bongKano says:

      Perrahhh la lu……PAS bepengaruh dalam PR tok sah gebang la. Aku nak tanya berapa kerusi parlemen & DUN Selangor tu tolong habak mai jangan dok kelentong bikin cong melambong lambong bagai tong kosong jerrr….?

    • bangKano says:

      Perrrahhhh cakap hang ja melambong lambong bagai tin kosong semua cong jaa. Mana bukti PAS berpengaruh dalam PR. PAS dah jadi kacongan punahsihat PKR & DAP ikut semua cakap depa pasai nak kuasa jerrr. apa bukti PAS berpengaruh ha../ Nak haghap kan jumlah keghusi yangb dio emangni dalam PRU12 hampeh setakat ciput jerr. Sebab tu PAS jadi balaci DAP sepanjang hayat.

      mek esah oiii jangan nak kelentong la kami ni bukan tongong bengong macam puak puak hang pa yang dah terlopong mulut tu akibat kena cong habih kat pemimpin kokak nampak jerr waraq tapi haprak macam penyangak tu…..!!!

    • anakbochek says:

      Mek Esah, anda bercakap bagaikan budak2 yang baru kering hingusnya. Anda masih terpesona dan terfana dengan gula2 hudud yang ditabur oleh PAS? Anda ingat PAS paling berpengaruh? Come on, wake up dan give yourself and big slap on the face.

    • Lady j says:

      Atleast mak esah mengakui yg pas skrg ni tgh menganjingkan diri dgn dap n pkr,dgn alasan ‘lps pru lain cerita’.

  8. Anak Lenggong says:

    Mek esah..PAS paling berpengaruh ke dalam PR..kah kah kah..betul tu mek..sebut je pasal hudud..terus kena sergah ngan karpal singh terus kecut kote..nak pujuk si singh tu sampaikan nike ajis terpaksa potong kek b’day dirumah karpal.

    Sudah2 laa berangan tu mek oii..kata je nak buat hudud tapi nak laksanakan camner..dah setahu lebih kelantan menubuhkan AJK untuk menkaji perlaksanaan hudud diketuai oleh timbalan menteri besar dan anak nike ajis sendiri tapi sehingga sekarang baru sekali je bermesyuarat tu pun untuk perlantikan AJK nya sahaja…so camni ke nak buat hudud mek esah oii..jauh panggang daripada api la..

    Dah berulang kali pemimpin ko kata hudud bukan tujuan sebenar PAS..cuma bebudak tak betul dan terlalu junud dan taksub saperti ko je yang dok kata PAS nak buat hukum hudud..kalau betul cuba ko bentangkan kat sini draf pindaan hudud tu.

    Mek esah..dasar pemerintah bukan dengan perlaksanaan hukum hudud je..skop nya luas..seluruh umat islam didalam dunia ini menjadikan Malaysia negara islam contoh cuma dikalangan rakyat negara ini yang berperangai saperti ko je yang tak mengitirafnya sedangkan dalam kehidupan seharian ko ..ko sendiri mengambil bahagian dan melaksanakan apa yang telah kerajaan sediakan.

    Kalau setakat cakap kosong tak tak bikin apa2 boleh la mek oii..teruskan lah membiarkan diri ko diperbodohkan dan ditipu oleh pemimpin ko dengan menjadikan islam sebagai umpan untuk menipu kalian.

  9. raplahjingaa says:

    Tu la hang mek…si tua tu pun sebenarnya tak terdetik pun nak laksanakan hudud….dia tau cerita hudud dia senang di jual pada orang-orang macam hang…orang yang kurang berfikir.

    Dulu kecoh nak buat hudud, bila di desak keluarkan undang-undang hudud…si tua 2 ekor tu pun keluarkan enekmen hudud PAS. Had terengganu nya lain..had kelantannya lain, lebih kurang 54 muka surat…hangpa ingat 54 muka surat enekmen jenayah hudud PAS boleh pastikan negara aman ?? buka minda tu sikit mek.

    Bila bersatu dengan DAP, hadi boroi kata hudud hanya 0.0001% daripada Islam, si tua kutuk nik ajis pulak kata, kalau tak mendesak tak payahlah di laksanakan hudud.

    Cuma orang macam hang mek yang dah terbeli cerita hudud ke dua-dua si tua tu, terpaksa telan air liur dan pertahankan cerita hudud tu….kami dah tau lama dah.

    so mek…tak payah lah hang bawa keluar kad hudud PAS kat sini, hang pun tau kami pun tau…tu cuma cerita dongeng klasik PAS yang di beri nafas baru.

    Dah mek…hang pi tolong mak hang ambil baju kat ampaian dah petang ni.

  10. Andik says:

    Mek esah ooi… tak usah nak jual temberang di sini… kalau nak jual temberang tu..jual kat bangla…tapi hati hati mek esah oil… takut kena sondol bangla la pulak… kah kah…

    • bangKano says:

      Servis Mat Bangla banyak best woooo…jilat dari kepala sampai ka hujung kaki apa lagi tang celah kangkang mek esah yang dah gersang tu…gerenti julin bijik mata mek esah bila kena servis ngan Mat Bangla ni. Depa tu perdulik apa mek esah dah menopos janji dapat lubang penuh ngan bulu beseghabut berbau hapak tu dah cukup baik punya.

  11. PASpartyNGOK says:

    PAS telah buktikan bahawa mereka puak yg paling bongok dlm PR. Bongok kerana mereka buktikan yg mereka bertaraf pak pandir moden atau pak turut. Sekutu suruh berdiri, mereka berdiri, sekutu kata duduk, mereka duduk.

    Sekutu mereka yg taksub duniawi mintak mereka gadai harta yg tak ternilai harga, mereka pun gadai. Lalu bangga mendabik dada yg mereka telah sel;amat gadai agama sendiri.

    Muslidur am dia kata rakyat semua bertaraf haiwan kerana terima bantuan kerajaan. President dia kata amalan itu amalan fir’aun. Cukup geliga otak mereka putar belit, belit dan putar. lain2 hal mereka kembali bongok.. dan itu pun hak mereka. hak utk jadi bongok.

    • gambus says:

      pencacai PAS mana ada maruah !!! pemimpin mereka dihina DAPigs pun mereka senyap membatu !!! yang lebih hebat lagi mereka menyokong membabi-buta walaupun sanggup membelakangkan agama !!!

  12. gambus says:

    PAS buat hudud pun tunggang terbalik , sampai hudud PAS da dua versi iaitu Kelantan dan Terengganu , ini laa jadinya apabila mempermainkan dan memperolokkan hukum Allah… malah lebih teruk lagi hudud PAS menghalalkan suami sodom isteri .. dasar hina orang celaka PAS ni semua !!!

    Yang lebih hebat lagi sekarang hudud hanya perkara kecil dalam Islam , itupun selepas menjilat bontot DAPigs , sebelum ni habis sesama Islam dikafirkan oleh pemimpin dan pencacai PAS !!!

  13. tengkudin says:

    dah habis la…harapan totok PAS!!…duduk la bawah celah kelenkang DAP dan PGAYR!!!

  14. mek esah says:

    betul le set ni meraban sakan…baca statement yg terang lagi beersuluh pun nak spin giler…bila masa mek cakap PALING berpengaruh…tengok elok2…sebelum tulis mek dah fikir benda ni…tiba2….ooo patut le, hang selalu baca utusan kan?
    utusan meloya memang pakar le dalam bab spin menyepin ni…he he he

    • gambus says:

      mekk selama ni apa undang-undang Islam telah tertegak dinegeri Pakatan mekk ???

      disko , rumah urut dan pub , arak yang selama ni PAS kafirkan UMNO .. sekarang ni pulak PAS mengamalkan dan membenarkannya mekk !!! cakap guna akal mekk , kau sendiri mengaku kau bodoh dan tak sekolah tinggi .. jadi baik jangan tunjuk diri tu pandai kalau dah nyata mengaku bodoh hhahahahaha

    • Hamba Ar Rahman says:

      alahai mek nii…nampak sangat amateur kat sini…kalau bab2 spin tu juara nya puak2 hangpa laaa…tak caya?? pergi laa lepak kat blog geng hangpa….oopss terlupa..mek pun sure meloya nak lepak dekat blog puak2 hangpa…sebb takdak info yg credible…banyaknya ditokok tambah dan fitnah..sebb tu walaupun mek nak mengata set2 BN…tapi akhirnya mek sendiri ketagih nak lepak dalam nii..tu tandanya benci tapi rindu…kwang3x…

  15. mek esah says:

    lagi satu mek fikir hang semua ni sekolah tinggi2 kan ?…tak le mcm mek ni, sekolah atap je…tp otak tak laju mana….hudud kat kelantan bukan salah ibu mengandung tapi bapa tiri yg jahat…dia tak nak bagi
    laksana hudud…bapa tiri tu masih ada sampai sekarang walaupun dah agak bangka sikit…kalau tak percaya hang pi tanya dia…tapi ingat, jangan cuba nak spin pulak tau…he he he

    • gambus says:

      memang patut kau sekolah tak tinggi mek , meroyan macam orang sewel .. itulah pencacai PAS , bengap tak habis-habis hahahaha

      mek DUN Kelantan telah meluluskan Hudud PAS tu mek , cuma kuasa di tangan nik ajis sahaja ..

      jangan nak buat fitnah ada orang halang mekk (baca betul surat Tun M tu) jangan nak berbelit-belit pasal kerajaan akan guna akta darurat etc .. akhirnya kuasa ditangan nik ajis mekk !!!

      Nik ajis tahu hudud PAS mmg sah tak betul dan nik ajis sendiri tahu dia memperolok-olok dan mempermainkan hukum Allah … nik ajis tahu hudud PAS tak lengkap !!!

      nik ajis buat-buat buta hudud PAS sendiri membenarkan suami sodom
      isteri

    • anakbochek says:

      Sebab Mek ni sekolah atap maka senang la segala jenis Tuan Guru berserban nak kelentong Mek.

      “tak pernah luput pun…bila menang nanti pandai le kita buat kira…pas memang berpengaruh dalam pakatan…”

      Memang benar Mek tak kata PALING berpengaruh tapi gaya Mek cakap seolah2 PAS ni ada bargaining power which in reality they don’t.

      Jadi apa kata Mek bukakan minda Mek tu, walaupun Mek sekolah atap, tak perlulah Mek bawa mentaliti sekolah atap tu di sini. Kita ni hidup zaman internet Mek oii…

      Pasal bukan salah ibu mengandung tu, bapa tiri cakap suruh check DNA dulu. Ibu mengandung tuduh bapa tiri tak mahu bertanggungjawab. Sekarang ibu mengandung sudah kawan sama Gay dan Ah Chong dan ibu mengandung sudah “GUGURKAN” kandungan sebab kawan Gay dan Ah Chong suruh. Hina benar “ibu mengandung” versi PAS ni.

    • Jinkun says:

      MEK, sebelum nak kata bapa tiri mek dok bui mek keno tanyo dulu watpo bapa tiri mek dok bui…ni bak sedara ipar dua pupu tiri mek nok royat ko mek lah sikit…draf hudud PAS sesat mek weh….dalam draf hudud PAS tak jd kesalahan kalu suami masukkan pelir dale jubo mek….mende ni yb zul pernah persoal dale parlimen….psl tu bapa tiri mek dok bui laksano…takut nanti isteri2 kat kelantan dok buleh gi jual kat pasar, sakit jubo kena bahe tok laki nat2 male…tongong

  16. bujuk says:

    Penyokong2 PAS jangan risau.. benar perlaksanaan HUDUD tiada dalam menifesto tersebut tapi ia juga tidak menolak perlaksanaan hudud. PAS bertegas akan laksanakan hudud d negeri2 yg. PAS kuasai seperti k’tan dan t’ganu jika PR berjaya kuasai PUTRAJAYA. Pemimpin PAS tak gugurkan HUDUD dari perjuangan, ini kerana ia adalah tuntutan/perintah Allah. Setiap perintah Allah kita kena laksanakan… tak mampu dengan tangan dengan hati itulah selemah2 iman. Tapi kalau hati pun tak suka… maknanya dah tiada iman.

    • anakbochek says:

      Bersetuju untuk tidak bersetuju.

      0.0001% ajerrrrr…

    • HackerXP says:

      Bujuk oii.. utk laksanakan hudud di mana-mana negeri kot mana pun perlu ubah dan pinda dulu perlembagaan.

      utk lakukan itu, ia memerlukan minima 2 per 3 sokongan dlm Dewan rakyat.

      jika PR memerintah, dgn senario PAS sbg balaci dalam PR skang ditambah dgn pendirian PKR dan DAP yg “NO HUDUD” maknanya PAS akan terus berangan je.

      • bujuk says:

        Untuk ubah perlembagaan kena kuasai parlimen(putrajaya) dulu. Sebab tu PAS tak perlu gopoh/gapah… ikut step, jangan gelojoh macam Hasan Ali… semua melepas.

        • gambus says:

          untuk hudud ni tak perlu dapat kebenaran daripada Kerajaan Pusat .. malah Surat Tun M kepada NIk ajis dulu bukanlah satu surat mengugut dengan undang-undang TAPI surat menegur kesalahan Hudud PAS …

          Hudud PAS ni dah diluluskan oleh DUN kelantan hanya menunggu Nik Ajis gazetkan sahaja , banyak artikel aku dah baca pasal ni TAPI blog UMNO terlalu lembab memainkan isu ini .. alasan nik ajis tak gazekan ialah dia buat fitnah konon Tum M menghalang padahal surat Tun jelas menegur kesalahan hudud PAS , lepas tu nik ajis macam orang nyanyuk salahkan pulak pada Mageran laa darurat laa .. sekarang kuasa ditangan nik ajis bujuk woiiii !!! pemimpin kau yang kuat melacurkan dan mempermainkan Islam !!!

          utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1008&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_02.htm

          theunspinners.blogspot.com/2012/10/enakmen-hudud-lulus-1993-kenapa-tak.html

    • gambus says:

      bila pencacai Pakatan dah jadi gilerr dan angau inilah contohnya hahaha melebihi kuasa daripada pemimpin mereka … kakakaka

      kelakar laa woiii pemimpin PAS kata hudud perkara kecil dalm Islam tak payah buat pun kiranya , malah pemimpin PAS sendiri menyokong buku jinggay Pakatan yang takde hudud !!! Lebih lawak lagi bakal PM mereka iaitu Anwar sendiri taknak buat hudud

      Masuk pencacai PAS terus jadi sewellll dan gila babi , meroyan sakan gilerr woiiii

      Hudud PAS dah berpuluh tahun banyak kesalahan yang tak dibaiki , malah hudud PAS menghalalkan suami sodom isteri mereka !!! Kalau kau nak sokong hudud PAS yang sesat pergilaa bujuk , jangan kau nak hina dan mempermainkan hukum halal haram Allah .. sesuka hati mak bapak kau macam pemimpin PAS tu semua

      • bujuk says:

        hudud umno mananya pulak?
        dah lebih 56 tahun perintah, dah nak terlungkup pun…. takda bayangan pun.

        • gambus says:

          kenapa kau tanya hudud UMNO ?? sedangkan pemimpin bakal PM kau sendiri dah menolak hudud bersama DAPigs dan PKR !!! Malah PAS sendiri akui hudud ni hanya perkara kecil dalam Islam !!! tak usah kau nak menipu dan mempermainakn hudud laa bujuk .. dasar PAS celaka !

          Selama 60 tahun PAS wujud bujuk !!! selama itulah hudud mereka caca marba dicipta oleh seorang sahaja dan mempunyai dua versi yang berlainan . Hudud PAS bukan dibuat oleh Majlist Syura atau so called alim ulama PAS .. tapi hanya seorang bujuk .. itupun berterabur dari segi undang-undang dan lebih hina lagi hudud PAS menghalalkan suami sodom isteri !!!

          kalau itu yang kau sokong mmg celaka laa pencacai PAS !!!

          UMNO telah perjuang Islam lebih dari PAS , sehingga perjuangan Islam UMNO ditakuti oleh PAS , dan itulah yang terjadi kepada Ust Nasha dan Hassan Ali , mereka dihina , difitnah oleh pemimpin dan pencacai PAS bukan kerana mereka menyokong UMNO tapi perjuangan mereka dengan Islam sebenar yang melangkau parti politik !!!

        • bangKano says:

          Weiiii…bujuk hang ni mengigau apa…? Bila masa plak UMNO janji nak laksana kan hudud..? Apa yang aku tau cuma ustaz ustaz bengong hamPAS tu yang dok sakan melalak serata kampong di Kelate & Terengganu dalam tahun 60’an saja nak membodo kan rakyat desa serba jahil tang isle.

          UMNO sejak dalam Perikatan lagi dah laksana kan cagha hidup isle ikut alQuran & Sunnah membangun kan taraf hidup & ekonomi rakyat terutama nya melayu. Dari titik itu UMNO dah banyak membangun kan sekolah & institusi pengajian tinggi nak memberi ilmu pada anak anak melayu termasuk ahli & pengikut pembangkang. Dah ghamai rakyat melayu dah jadi ahli perubatan,saintis,ahli ekonomi,ahli falsafah.guru dll hasil sistem pendidikan UMNO/BN. Termasuk Harun Din,Ismail Kamus,Yahya Awang,Fazil Noor,Fauzi Shaari dll semua nya pemimpin hebat PAS. Setengah nya pesara kerajaan bila bersara teghuih join PAS kunun nak perjuang kan isle…pasai apa depa tak letak jawate semasa berkhidmat dalam kerajaan jika tulus & jujoq nak perjuang kan isle. Napa nak tunggu sampai capai bersara wajib baru nak join PAS..? Dah la tu kutuk & tuduh kerajaan korup,zolim,tak demokrasi dsbnya tapi masa masih dalam kerajaan depa dok sengap jerrr bila dah pencen mola nak melalak. Ni la sikap hipokrasi ustaz & ahli PAS tu sebab sebahagian besaq oghang melayu dah tak yakin & meluat ngan idealisme PAS sampai hilang 2 kerusi parlemen & sebuah negeri di Kedah bala kemunafikan PAS dalam PRU13.

    • Jinkun says:

      PAS parti sesat….hadi ada ciri2 munafik, bukan ulama….hudud 0.0001% je dlm quran, cukup perlembagaan yg sedia ada….negara islam takdak dalam quran, yg ada negara berkebajikan….HADI kata….tongong

      • gambus says:

        nak buat camana , dah terang PAS menolak hudud ciptaan mereka sendiri .. TAPI bujuk lagi hebat dia boleh menipu dan kata hudud tu tetap ada dalam manifesto walaupun Pakatan dah menolak , tak tulis dan tak sebut hahahahahahahaha adduhhhh bebal tahap baboon bujuk kalau bercakap

        • bujuk says:

          nak fitnah pun patut2 la… bila pulak PAS cipta HUDUD, ini perintah Allah. Hang jangan permainkan perintah Allah… gelincir akidah nanti. Dah tu fitnah aku pulak kata hudud ada dalam manifesto…. hang reti baca ke tidak? aku kata manifesto TAKDA KATA MENOLAK HUDUD.

          • gambus says:

            hudud PAS ada dua satu versi kelantan dan satu versi terengganu , hudud PAS juga tidak lengkap , dibuat oleh orang yang takde otak .. malah lebih hina lagi hudud PAS menghalalkan suami sodom isteri mereka .. SEKARANG SIAPA YANG GELINCIR AKIDAH BUJUK !!! inilah PAS mempermainkan hudud Allah dan mempersendakan hukum halal haram !! orang PAS ni hanya mempermainkan hukum hudud demi parti politik celaka mereka !!!

            Apa pulak aku tak reti baca , mana ayat dalam manifestipu Pakatan tu kata mereka tak tolak hudud !!! kau bangang kee apa !!! Kalau dah tak masuk dalm manifesto makanya mereka menolak !!!

            Malah dalam buku jinggay juga tak sebuat pasal hudud !!! Anwar bakal PM kau sendiri dah menolak hudud !!! dasar munafik celaka punya pencacai PAS , nak mempermainkan hudud sahaja !!!

          • Jinkun says:

            dah makin teruk hg bujuk…makin tongong…hg gak kata dalam kencingfesto pr memang tak tulis nak laksana hudud, tapi bila dah kuasai putrajaya gerenti laksana hudud…nak mrh org lak…bengong…tongong…bebal…babi.

          • raplahjingaa says:

            Mana bujuk ??? tak malu sungguh !! ada ke patut dia kata hudud PAS adalah hukum Allah ?? dia tak mengaji ke apa.

  17. DataCode says:

    Hudud,hudud,hudud itulah PAS yang akhirnya melutut dikepala lutut DAP,hamPAS

  18. raja kongkiak says:

    Pas nak buat hudud? hahah parti melukut di tepi longkang kepada DAP. Hudud belom terlaksana Melutut kepada DAP depa dah buat lama. Penyokong LiPas saja yang kelam dalam celik. Pas bukan berpengaruh cuma dah terpengaruh dengan agenda laknatullah adalaaaa. Penyokong LiPas tak payah laa nak bengong dalam bengap. Bengong semalam pun belum habis lagi dah mai pulak bengong baru ..kacau laaaa.

  19. ann says:

    umno bila nak buat hudud?

  20. ann says:

    laaa… knp perlu approval dari moderator ni? segan ke? ke takut org bg hujah kaw2? hehe.. malu la moderator ni.

    • bangKano says:

      UMNO tak pernah janji nok laksana kan hudud sebab sifat alami komposisi penduduk Malaysia ni pelbagai etnik,agama,kepercayaan/ideologi & bahasa.Tambahan plak penduduk islam melayu cuma 59% jerrr baki nya etnik & agama bukan islam. Tu sebab UMNO paham sukaq nak laksana kan hudud dah tentu depa ni tentang.

      Hang tau tak pemimpin PAS sendiri pun paham hudud tak semudah di laksana kan atas faktor faktor ni. Tapi pengikut bangang PAS termasuk hang ni bujuk yang tolol habih masih taksob ngan idealisme PAS yang mengaghut tu. Tu sebab sampai la ni kat Kelate,Trengganu & Kedah di bawah PAS tak pernah nampak bayang bayang hudud…!!!!

Leave a Reply