Menu Utama

Kalimah Allah: PAS Makin Celaru, Setuju Dengan Tak Setuju

PAS nampaknya sudah semakin celaru dan keliru dengan polemik kalimah Allah untuk digunakan di gereja ini.  Sejak dimulakan semula Guan Eng dalam perutusan Krismasnya tahun lepas, PAS pulak yang lebih kecoh dari DAP, apa halnya ntah?

Tapi kalau dibenar menekalah kan, penulis rasa puncanya sebab PAS tersepit dengan masalah ini.  Ibarat diluah mati Nik Aziz, ditelan mati Hadi Awang.

PAS sebenarnya menyokong DAP dan PKR, tapi kalau sebut terang-terang kang, umpama bunuh diri saja.  Maka itu macam sekaranglah, yang bercakap hanya ‘pegawai rendah-rendah’ (memetik kata Bishop Katholik, Dr. Paul Tan Chee Ing).  Nik Aziz dan Hadi Awang semua pakat kunci mulut.

Ramai tak tahu, PAS cukup lega bila Mahkamah Tinggi pada 2010 menggantung keputusan membenarkan majalah Gereja menggunakan perkataan Allah dalam terbitannya.  Dengan keputusan itu, PAS boleh jaga air muka depan DAP dan PKR.

Depan ahlinya pulak, PAS boleh terus menerus main wayang.  Semua orang tahu perkara ini tapi demi politik, tahan sajalah.

Tapi bila Guan Eng buat kecoh, PAS mula pening kepala semula.  Dalam hati ramai penyokong PAS, celaka punya Guan Eng, dekat-dekat  parlimen nak bubar ini jugaklah dia nak buat hal.

Timbalan Presiden PAS yang pro komunis, Mat Sabu pulak hanya memburukkan keadaan bila menyelit di tengah-tengah polemik dengan mengumumkan PAS menerima perkara tersebut berdasarkan keputusan yang katanya dah dipersetujui Presiden dan Mursamdul PAS pada 2010.

Kenyataan Mat Sabu ini berlawanan dengan Timbalan Mursyidul Am PAS, Datuk Harun Din yang terus terang tidak bersetuju dengan perjuangan DAP tersebut. Untuk makluman, kalau nak diikutkan dari segi hieraki, Harun Din lebih tinggi kedudukkannya dari Mat Sabu sebab Harun Din Timbalan Mursamdul, Mat Sabu baru Timbalan Presiden.

Jadi kalau tanya penulis, cakap siapa yang patut dipakai, sudah tentulah cakap Harun Din.

Ini bukan isu kecil, ada gereja yang pernah dibakar sebab orang marah isu ini dipolemik dan dipolitikkan.  Penulis tidaklah menyokong perbuatan tersebut, tapi itu sekadar peringatan betapa sensitifnya isu ini dikalangan sesetengah orang.  Yang pendek akal akan ambil tindakan drastik seumpama itu.  Puak ini peduli apa pasal undang-undang.

Semua inilah yang menekan PAS.  Selepas 2 tahun, ingatkan dah reda, rupanya bila Guan Eng cuba cucuh sikit, dah meledak ramai orang.  Tapi dah nama pun DAP (bawah sikit dari komunis), dia peduli apa dengan orang Melayu.  Dalam parti dia, ‘Melayu’ yang dimenangkan untuk jawatan CEC itupun, bukan Melayu, sebaliknya cina.

Maka itu penulis tidak hairan sedikit pun kalau PAS ambil keputusan menyokong DAP dan PKR agar kalimah Allah digunakan oleh pihak gereja selepas ini – mengulangi keputusan yang telah dipersetujui pada 2010.  Pedulilah dengan Haron Din, pedulilah dengan majoriti penganut PAS yang lain.  Depa itu bodoh, apa saja yang pemimpin di atas ini cakap, depa akan sokong.

Kalau PAS ini diibaratkan pelacur jalanan, dia akan rela disondol DAP, dari depan baik, mahupun dari belakang sebab ‘harganya’ sudah kena.  Janji jadi Menteri, janji jadi Duta, janji kuasa, janji duit (lebih banyak duit) – jangan kata kalimah Allah gereja boleh guna, tikar sembahyang pun PAS akan jadikan tisu tandas untuk DAP guna.

Itulah nilai PAS sekarang, kalau nak tahulah.






73 Komen to Kalimah Allah: PAS Makin Celaru, Setuju Dengan Tak Setuju

  1. omega says:

    Setuju utntuk tidak bersetuju… last sekali itulah komen hj hadi.

  2. Zarman says:

    Percayalah, dlm pas hanya ada sekerat dua pemimpin yang agak perihatin kpd islam…. Salah seorang ialah ust Nasha….
    Itupun dah dipinggirkan oleh puak parasit untuk melemahkan pengaruhnya. Apalah nasib puak2 ni, tiap hari kerjanya nak menjahanamkan agama.

  3. gambus says:

    dalam hal macam ni pun PAS masih nak bermain politik .. mmg gilerrr

  4. raplahjingaa says:

    Equation nya bukannya susah pun…secara amya melayu dah berpecah 3, UMNO, PKR dan PAS, sekarang pecahkan pulak PAS kepada dua, jadikan 4, di campur pulak dengan melayu yang jenis tak angkat pot, di tambah pulak yang diatas pagar, menjadikan orang melayu berpecah kepada 6 atau 7 kumpulan…

    55% orang melayu berpecah kepada 7 kumpulan….45% ” yang lain ” akan menolak ketepi perbezaan dan bersatu…peluang keemasan tak harus di lepaskan…

    DAP punya akai hangpa jangan lupa !!

  5. jeffry says:

    DAP DAH IKAT TGN PAS..PKR DAH LIWAT PAS HABIS2AN..PAS DAH TAKDE APE2 LG YG TINGGAL KECUALI SERBAN DGN JANGGUT UTK TUTUP KEPALE JEK KEHKEHKEH

  6. PASpartyNGOK says:

    Tak ada banyak beza sama ada pAs setuju atau tidak secara resmi mahu pun sebaliknya mengenai membenarkan kafir laknat menggunakan nama suci ALLAH dalam kita bible mereka.

    Ini kerana pAs memang sudah lama letak Islam for sale demi cita2 politik mereka.

    Itu semua sudah diucap banyak kali. Sudah ditulis berulang2 bahawa mereka sanggup rosakkan apa saja termasok agama sekarang. Lepas menang baru mereka betulkan sikit2.

    Ini ke pimpinan yang perlu di ikut ?

  7. Moohyideeeeen says:

    Yg celaru tu umno…

    • rakanBN says:

      siapa yang celaru bos?
      1.Pemilihan dap salah kira undi?
      2.Akhlak pemimpin suruh penyokong demo.
      3.Kesepakatan penggunaan kalimah Allah.
      *BN sudah tegak memerintah selama berapa tahun?kalau celaru sudah lama negara kita jadi syria!
      apalah bos ni!

  8. Moohyideeeeen says:

    Ini bukan salah guna kuasa?:
    .
    .
    Pengawal peribadi Rosmah Mansor dilaporkan telah menghalang para wartawan dari terus mengasak Rosmah dengan soalan mengenai pendedahan yang melibatkan dirinya oleh Usahawan Kontroversi Deepak Jaikishan, menimbulkan persoalan kenapa beliau takut untuk menjawab? Pengawal Peribadi itu pasti tidak akan bertindak sedemikian jika tiada arahan yang dikeluarkan oleh Rosmah Mansor sendiri..

    Kejadian dilaporkan telah berlaku ketika majlis pelancaran Roti 1Malaysia oleh Rosmah..

    Baca ni..

    KUALA LUMPUR: From her alleged gem-stone links with carpet dealer Deepak Jaikishan to her purported hand in P Balasubramaniam’s second statutory declaration (SD), Rosmah Mansor has become juicy fodder for a public hungry for answers.

    But while pressure mounted on Rosmah to respond to the incriminating allegations, the self-proclaimed First Lady of Malaysia today continued to remain mum during her public appearance, despite being pestered by reporters several times throughout the day over the issue.

    A journalist from news portal Malaysiakini bore the brunt of it when he approached the premier’s wife from the sidelines while she exited the launching of the Roti 1Malaysia Charity Programme.

    As he was asking his question, a bodyguard emerged from the crowd and grabbed his arm, effectively halting the reporter from pestering Rosmah further.

    “Where are you from?” the male bodyguard demanded once he moved the reporter out of Rosmah’s path.

    Unwilling to reveal his company’s name, the reporter, who was almost half the bodyguard’s size, simply replied that he was from “the media”.

    “I just want to ask her a question,” the reporter explained, while a curious Rosmah stood by to witness the scene unfold.

    But the bodyguard curtly replied: “No need.”

    As Rosmah walked away, a female bodyguard appeared and stood in the reporter’s way to stop him from pursuing her.

    Later, as Rosmah dined with the event organisers in a restaurant, an officer from the Prime Minister’s Office interrupted FMT’s attempts to approach her table.

    “It’s not nice to ask her questions now,” said the officer.

    “You can ask her questions during her press conferences.”

    Meanwhile, a group of journalists waited patiently at the restaurant’s exit to pounce on Rosmah as she was leaving.

    However, they too were foiled; officers escorting Rosmah told the ambushing reporters to “give cooperation”.

    Defeated, the journalists backed off ~ Free Malaysia Today

    Pepatah Melayu ada mengatakan “Berani kerana benar, takut kerana salah” boleh dikaitkan dengan tindakan Rosmah Mansor ini.

    Jadi fikir-fikirkan….

    Buat pencacai UMNO yang masih sibuk nak membela Rosmah Mansor ni.. sebelum korang pertahankan dia, korang pergi tanya Dr. Novandri (MiM).. adakah sebab sebenar beliau terpaksa meminta maaf dari Khalid Samad?

    Laporan tentang Blogger MiM minta maaf dari Khalid Samad tu sila baca di ( SINI )

    PANAS!! Takut rahsia terbongkar, Rosmah arah Pengawal Peribadi halang wartawan yang tanya tentang tuduhan Deepak..

    • lady_j says:

      aik bila rosmah kununnya mengelak ditanya psl deepak dikatakan takut. habis yg anwar 1 family yg meroyan bila ditanya pasal jam omega yg memang ada kaitan dgn kes video seks suatu masa dahulu, tu takpa ke?

      yg rafizi pun tak menjawab persoalan yg konon dokumen dari deepak yg dia tayangkan, last2 deepak cakap tu bukan daripadanya tu kenapa?

      dan bukankah msiakini pun menfitnah pasal konon cerita “Black rose” oleh deepak, sekali deepak sms cakap suruh jangan babitkan namanya pasal dia tak buat, tapi sampai la ni media2 pembangkang err i mean neutral buat pekak je, tu apakes?

      belum lagi cerita deepak yg cakap berbelit2, kejap tak kenal bala kejap kenal, anwar kata takde kena mengena sekali deepak cakap anwar suruh jumpa, tu apakes?

    • anakbochek says:

      Apa kena mengena kalimah Allah dengan Rosmah ni? Rosmah mufti kah?

      • gambus says:

        biasalaa lembu DAPigs , semata-mata nak lari daripada menjawab isu kalimah Allah , isu yang telah dilacurkan oleh PAS

        • bangKano says:

          Dah dasaq oghang oghang bengong hampweh PAS bila tak dapat kioaih dep[a dok cuna alihb ke topik lain ato buat buat call telefon kunun ada hal mustahak. Ni la trick lama puak puak bengap PAS ni bila kita berhujah secara intelektual. Depa buat bodo seolah olah dah habitual.

          Tu la sebahagian sifat & mentaliti yang dominan dari puak puak hampeh PAS nih…!!!

    • iye ke rosmah elak?…

      boleh caye ke… maklumla… Free Malaysia Today la kn…

      hahaha….

      habis bile anwar taknak jawab sal liwat, bile anwar marah wartawan bile ditanya sal video… tu taknak cite ke kenape?..

      hehe…. nnti ade himpunan samsidar bertujuan nak halang samsidar jadi saksi… aik.. kenape ye?.. kalau xde ape2 xkan nak halang…hahaha…

    • rosmah bagi arahan kat pengawal peribadi…

      anwar bagi arahan kat polis mase dia dalam BN dulu…

      sape yang bapak kaki salah guna kuasa?..

    • Anonymas says:

      Hahaha bodyguard Al Juburi lagi best. Takde tanya-tanya soalan, terus acu pistol. Silap silap BENGGG!!! mati ko

    • 123 says:

      Moo tukar topik sebab kalah. kah kah kah

    • 123 says:

      Betul ke cerita ni ? mana dapat ? Kalau cerita pasal anuar kenapa tak percaya yea…

  9. Mohd Taib Kamin says:

    Apabila parti yang kononnya memperjuangkan kesucian Islam ‘bercelaru’ dalam isu pokok yang boleh memudharatkan aqidah Islam itu sendiri bermakna parti tersebut dengan sendiri membuktikan bahawa mereka hanya menggunakan label Islam untuk memperbodohkan penyokong mereka. ‘Ulamak2’ mereka sendiri nampak telah hilang pendoman sehingga ada diantara mereka yang terus menjadi PEKAK ,BISU dan BUTA (PBB). Politik berada diatas Islam. Hari ini PAS dilihat mengamalkan politik suku dan agama suku, lebal yang mereka gunakan selama ini untuk memperlekehkan UMNO. Akibatnya pemimpin2 PAS hari menjadi TIGA SUKU. Pemimpin2 PAS hari ini dilihat semakin jauh tersesat dari pegangan Islam. Mereka seolah2 tidak lagi memahami Surah Al-Kafirun yang membawa kesimpulan jelas : “BAGI KAMU AGAMA KAMU DAN BAGI AKU AGAMA KU”.
    Kepada ‘ulamak2’ PAS, mungkin ada baiknya jika mereka membuang serban dan jubah mereka kerana alasan serban dan jubah itu mengikut sunnah Rasulullah sudah tidak boleh dijadikan alasan lagi untuk menutup kelemahan mereka sebagai ulamak PBB. Janaganlah lagi menipu ahli2 PAS dengan retorik dan hipokerasi sedangkan pada hakikatnya mereka tahu bahawa mereka sekian lama menipu dan berbohong kepada penyokong2 taksub mereka. Wallahualam.

    mtk

  10. mel says:

    Kasihan PAS..itu sahaja ungkapan yang boleh saya ungkapkan.

    Lebih teruk lagi..kasihan bangsaku

  11. Moohyideeeeen says:

    KOTA BHARU: Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (gambar), mengulangi lagi bahawa kerajaan negeri membuka pejabatnya 25 jam sehari untuk disiasat termasuk kes 4,400 hektar tanah yang dimiliki oleh syarikat pemimpin Perak.

    Menurutnya, kerajaan negeri tiada masaalah langsung berhubung perkara itu kerana Kelantan sebuah negeri yang sentiasa bersifat terbuka.

    Menurutnya, berhubung kes yang didakwa pemberian tanah keapda syarikat yang dimiliki dua pemimpin DAP Perak itu, beliau memberitahu pegawainya telah menyerahkan fail berkaitan urusan pajakan itu kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

    “Saya beri peluang kepada orang buat apa saja (menyiasat) termasuk melalui suruhanjaya diraja ke, dan saya selalu sebut pejabat saya ni dibuka 25 jam sehari bukan 24 jam,”ujarnya.

    http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/15751-saya-buka-pejabat-25-jam-sehari-untuk-siasatan-tg-nik-aziz

    • bukan ahli UMNO.. cuma penyokong, hehe says:

      25 jam sehari? jam pun tak pandai tengok macam mana nak memerintah.. hihihi

    • hoodymack says:

      bangang!

      • Moohyideeeeen says:

        Apa yg bangang??? koraang ni Islam kat mana?? Hudud pun tolak.

        • hoodymack says:

          ko lah bangang……ape pengertian hudud yg ko paham lembu?ko list kan satu2…

          • raplahjingaa says:

            mooo..yang lain dia tak peduli…enekmen jenayah PAS sek 14 yang dia seronok sangat tu…boleh liwat bini,yang tu yang dia tak tahan sangat tu…marah benar mooo dengan kerajaan sebab tu..

        • anakbochek says:

          Ultrabangang punya cybertroopers. Apa ke jadah isu kalimah Allah spin ke Rosmah, spin ke balak and finally spin ke hudud.

        • bro moo… kau bising orang tolak hudud..
          tapi pas sendiri tak buat ape2 pasal hudud…? setakat berkokok.. lepastu tuduh orang tolak islam… tapi cadangan untuk melaksanakan secara adil langsung xde…. hudud PAS buat pon tak betul..

          kalimah Allah PAS bgi kristian guna, PAS bagi orang kapior masuk masjid, PAS boikot himpunan pertahankan akidah…

          dimana ISLAM PAS?…

          dan siapa kau nak persoal keislaman orang lain?…

          da la bongkak, perasan lagi islam.. perasan algi bijak… padahal bangang..

          same macam HADI pemimpin PAS yang kau puja tu….

          isu tabung memali sampai sekarang tak terjawab.. sampai pemegang amanah kebajikan memali sendiri dah bersuara dengan buku…

          last2 kne hina dgn “ulamak” PAS…

          itu ke cara islam yang kau sokong Mooo?…

        • Hamba Ar Rahman says:

          Hang Islam tang mana plak…

        • gambus says:

          DApigs pun dah tolak hudud , PAS pun dah kata hudud dah jadi kebajikan .. hadi bawang juga berkata hudud perkara kecil dalam Islam .. camana ni moo lembu???

        • Anonymas says:

          Hadi Awang sendiri tolak hudud. Dia kata Hudud takde dalam Al Quran.

          Dia pun bangang jugak ke Moo? Dia kan ustaz?

    • WakKang says:

      Setakat tau kulit, tau sebut Hudud, dah nak dabik dada. Pi ngaji la duluuuuu…..

      • hoodymack says:

        moo bangang…..ni aku kasik contoh hukum hudud..nak sgt kan…

        1. membenarkan kafir laknatullah mengguna pakai kalimah Allah (bole diketegorikan hukum murtad), hukumnya mati

        2. kebas tabung memali (mencuri), hukumnya potong tangan

        3. bersekedudukan (bole mendatangkan syak berzina – bilik 121 & gerabak keretapi), hukumnya rejam

        sila lah komen….maaf jika salah

        • gambus says:

          DApigs yang memperjuangkan isu kalimah Allah , sampai rakyat yang lepas berumur 18 tahun bebas memilih agama sendiri hehehe tapi bila org Islam dalam DAPigs bujuk sanggup pulak mengangkat mereka sebagai “Pemimpin Islam” ,

          gila bujuk ni .. dia dah lupa sebab banyak sangat buat fitnah sampai terlupa DAPigs juga menetang hudud PAS tu hahaha lawak

  12. Moohyideeeeen says:

    Hukum salam dgn Bukan muhrim ikut pendapat UMMU UMNO, Masyitah:
    .
    .
    “Beberapa ketika yang lalu gambar Ustazah UMNO Dr. Mashitah Ibrahim yang arif tentang hukum Islam sedang mencium tangan Pak Lah telah tersebar dilaman Blog, FaceBook dan juga Twitter.

    Beliau bersalam dan mencium tangan Tun Abdullah Badawi bekas Perdana Menteri Malaysia sambil diperhatikan oleh Menteri Agama, Jamil Khir yang tersengeh-sengeh.

    [ ]

    Ramai yang mempersoalkan tindakannya itu, ini kerana sebagai seorang Ustazah beliau sewajarnya lebih arif tentang apa yang dihalalkan dan apa juga yang diharamkan dalam Islam.

    Sedangkan Pak Lah adalah lelaki yang bukan mahramnya…

    Begitu lama jawapan dari Ustazah UMNO itu dinantikan, akhirnya beliau menjawab juga dalam artikel di ruangan soal jawab “Anda musykil Dr Mashitah jawab” Sinar Harian.

    Beliau menjawab satu soalan yang mempersoalkan “Apakah hukumnya Muslimah bersalam dan mencium tangan bukan muhrimnya?”.

    Antara jawapan Ustazah UMNO itu ialah “Ulama berbeza pendapat tentang hal ini. Namun jika berjabat tangan disertai dengan perasaan ghairah dan boleh mendatangkan fitnah maka hukumnya adalah haram”

    http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=2298

    • lady_j says:

      http://www.mykmu.net/wp-content/uploads/2011/01/salam-Izzah-225×300.jpg

      gambar di atas tu apa hukumnya pulak?

    • lady_j says:

      atau yg ni?

      http://pengundibaharu.blogspot.com/2011/12/apa-guna-wan-azizah-bersarung-tangan.html

    • bangKano says:

      Kalo takat bukak pejabat 25 jam sehari tu memang betoi maa…. cukup jerr ke jam 25 pegawai depa tutup kunun nak cuti cover balik masa bertugas seharian melebihi 24 jam…lepaih tu depa dok sakan buat claim overtime he…he..he…..bengong sungguh puakmpuak bengap PAS nih…

    • bangKano says:

      Apa masaalah nya pompuan berjabat tangan ngan laki laki salah ka…? Lain kali pahami betoi betoi teks alQuran cakap pasai SENTUH. Dalam alQuran ALLAH bermahfum pasai persetubuhan suami & isteri bukan pasai menyentuh kulit ka tangan ka apa bala lagi…Sentuh dalam ayat berikut nya dalam teks tersebut ada la ganti nama untuk persetubuhan. Jadi SENTUH bukan bemakna menyentuh kulit antara pompuan & laki laki tapi bemaksud persetubuhan antara mereka.

      Perkataan ni la yang jadi polimik sampai la ni akibat penafsiran salah oleh para penafsir klasik teks alquran tuu….!!!

    • 123 says:

      Gambar tu besi (hadi cakap) aje, jangan percaya sangat. cium tu tak bukti apa2 pun sebab itu besi aje tu.

  13. bujuk says:

    PAS tak izinkan kristian guna perkataan Allah dalam bible… sebab tuhan kristian bukan Allah tapi god atau lord. Jadi d terjemahkan god/lord adalah tuhan (umum), sedang Allah adalah nama khas. Walaupun begitu kita tak boleh nafikan Allah adalah tuhan Nabi Isa yg. menjadi anak tuhan pada kristian. Aku lebih suka jika ada perdebatan langsung menjelaskan isu ni supaya orang awam lebih faham, secara tidak langsung boleh dakwah orang kristian yg. nak guna nama Allah ni. Aku yakin ulamak2 kita mampu berhujah dengan jelas, minta D.Harun Din wakil umat Islam dan carilah siapa no.1 kristian d m’sia. Pairin atau Idris Jala pun boleh.. aku yakin ISLAM adalah MULIA dan tiada yg. lebih mulia dari Islam. Jangan elak dari bincangkan persoalan ini… kerana ia adalah peluang menyatakan kebenaran Islam.

    • ya.. Nabi isa adalah muslim dan dia menyembah Allah yang satu… tapi bile kristian yang pakai, maksud tu dah lain… tuhan triniti…

      dalam ISLAM Allah itu yang maha esa..

      tapi debat tu aku sokong juga…
      bukan setakat Harun din.. bariskan sekali para ilmuan Dari PAS UMNO dan lain2… duduk sebaris..berjuang demi islam berdebat empertahankan ISLAM…

      persoalan pada kapior….kenapa nak sangat kalimah Allah ni?…
      selame ni pakai God ade masalah ke?..

      antara kemungkinanya… islah untuk menjadikan atau menampakkan semua agama sama… atau boleh dikata pluralisme..

      • anakbochek says:

        Setuju bro. Inilah pluralisme agama at it’s best. Bukan coincidence bila sebelum ini Sister Izzah menyokong Melayu Islam untuk murtad, ini pun pluralisme agama jugak. Agama Islam bukan lagi agama rasmi dan agama Islam adalah sama sahaja tarafnya dengan agama2 lain.

        Memang haramjadah PR ni, dan 2x haramjadah kepada PAS yang bukan sahaja gagal untuk mempertahankan kesucian Islam dan kalimah Allah sebaliknya tunduk kepada desakan rakan pakatan demi survival politik mereka. Phuiiii…

        • aku pn x faham la sahabat…

          kenapa PAS yang kononya perjuangkan islam tu senyap bile nurul izzah kata bagi kebebasan pada melayu untuk pilih agama…

          dalam perlembagaan dah tertulis… Melayu mestilah islam… disitu kita dapat lihat agama islam begitu dipelihara…

          tu pun kerajaan dituduh tolak islam…

          datang minah name izzah ni.. nak mencemar lak perlembagaan tu… haihhh… rosak otak gaknye…

          • bujuk says:

            Kita memang nak anak-cucu keturunan kita Islam semua… tapi takdir Allah tak boleh d nafikan jugak. Jika Anak/isteri nabi Nuh a.s pun tak beriman. Ayah Nabi Ibrahim pun buat patong. Untuk mengelakkan anak-cucu kita kufur/ murtad Allah suruh kita laksanakan HUDUD, d mana siapa yg. MURTAD d buang negeri atau pancong. Ini hukum Allah untuk jaga Islam. Tapi kita taknak pulak laksanakan perintah Allah ni.

          • Hamba Ar Rahman says:

            Ntah kenapa aku rasa hang cakap tak ikhlas…aku rasa kalau BN laksanakan hudud pun confirm kamu akan spin kot lain…dan menyalahkan kerajaan kot lain…itu alasan kamu jer Bujuk….aku dah buat keputusan…kamu memang taksub dengan PR…kalau satu hari nanti…PR buat sesuatu yg mungkar pun kamu akan tetap sokong dan tak komen apa2…

          • gambus says:

            tgk ayat kat atas tu bujuk kata PAS tak sokong penggunaan kalimah Allah menggantikan God , tapi kat posting ni bujuk cuba nak jadi pembelit pulak hahaha dasar PAS pelacur agama !!!

            takdir tu tak boleh nafikan bujuk oiii , tapi kita boleh lakukan selagi mampu macam menentang penggunaan kalimah Allah , menentang pemimpin Pakatan yang menyokong murtad , menentang ambiga yang disokong PAS untuk membenarkan remaja berumur 18 tahun memilih agama mereka sendiri !!!

          • bujuk says:

            HUDUD adalah pencegahan yg. ALLAH bagi untuk protec umat islam dari MURTAD. Korang boleh kata apapun pada aku… tapi fikirlah sebaiknya kebenaran Quran.

          • gambus says:

            Al Quran tu memang benar tapi kau tu adalah penipu dan pemfitnah , golongan yang menghalalkan fitnah demi politik !!!

            – kalau PAS benar-benar tak mahu golongan ini murtad kenapa bila kuasa dalam genggaman mereka , mereka buat-buat buta dengan fakta Hassan Ali pasal kes murtad – malah PAS sendiri tutup mata apabila DAPigs cuba memutarbelit laporan dan cuba memfitnah JAIS

            – Macai PAS dan pemimpin PAS sendiri berpeluk dengan puak anti Islam dan pro murtad Malaysia seperti Ambiga !!!

            Kau tak perlu nak cakap pasal hudud , sebab hudud telah dilacurkan dan dipermainkan demi politik PAS

    • raplahjingaa says:

      Hang ni bujuk…lebih-lebih pulak…naib presiden PAS kata tak pe boleh gunakan…yang hang cai ni pulak lebih-lebih kata tak boleh.

      • gambus says:

        Dengan keluarnya kenyataan oleh Hadi ,kita akan lihat bujuk berpusing-pusing untuk membelit macam isu air !!! hahahaha

        • bujuk says:

          Aku masih konsisten dengan pendirian aku, melainkan ada alasan yg. lebih kongkrit. Dasarnya mereka boleh sebut/guna perkataan Allah tapi bukan menyekutukan Allah. Kalau mereka kata ALLAH itu bermaksud GOD atau TUHAN. Mereka masih tak boleh guna sebab ALLAH adalah perkataan ARAB dan bukan perkataan MELAYU atau CINA. Maka mereka kena guna perkataan TUHAN dan bukan ALLAH dalam bible melayu. Tapi ikut perlembagaan, kristian tidak boleh d dakwah pada orang melayu, maka bible melayu tak patut wujud kerana tujuannya nak mengajar kristian pada orang melayu. Minta KDN bawak isu ni ke mahkamah untuk tafsirkan undang2 seterusnya mengharamkan bible melayu.
          Selama hari ni… takda lagi bible melayu d semenanjung setahu aku.

          • gambus says:

            yang hadi halalkan penggunaan kalimah Allah dalam bible tu apa maksudnya bujuk??

            untuk menggantikan nama God kepada Allah atau untuk menyebutnya sahaja ???

            yang sibuk tanya pasal najib buat apa?? yang menjual nama Allah ni adalah PAS .

          • bujuk says:

            Yg. tu hang p tanya HADI, itu kenyataan beliau dan bukan kenyataan aku. Setau aku Hadi benarkan penggunaan nama Allah, tapi tidak boleh DISALAHGUNAKAN. Tiada keterangan maksud disalahgunakan.
            UMNO patut laksanakan HUDUD sebagai tindakbalas kristian nak guna nama Allah dalam BIBLE sebagai protec umat islam MURTAD.

          • gambus says:

            Kalau dah membenarkan nama Allah digunakan oleh orang kristian dalam bible , itu adalah bukti nyata telah disalahgunakanlaa bujuk .. kau guna fakta apa ni alahaaiii ..

    • gambus says:

      habis Mat sabu tu semua ahli apa bujuk?? ahli maksiat alagapas kaa hahahaha , kau ni cakap berbelit laa

    • lady_j says:

      aik bukan hadi, mat sabu n tuk guru setuju ke kristian guna perkataan Allah dalam bible? u ni nak hilang tiket syurga ke melawan tuk guru?

    • Anonymas says:

      Aku sokong bujuk ganti mat sabu sebab bujuk lebih ISLE dari Mat Sabu. Mat Sabun sokong penggunaan kalimah ALlah, Bujuk tidak.

      Bujuk, aku masukkan nama hang dalam muktamar 2013 nanti

    • 123 says:

      Bujuk dgn moo mana ada pendirian. Cuba kalu umno kata boleh digunakan org kristian, komen2 diatas tukar dari sokong pas terus kutuk umno. Kita dah paham dah perangai moo dan bujuk ni….

  14. WakKang says:

    Wak nak bagi tau kat DAP, GuanEng, Karpal dan KitSiang …….langkah mayat aku dulu!!! Tu pun belum tentu korang boleh guna perkataan Allah tu. Ramai lagi muslim macam aku ni yg akan terus menentang kau!!!
    Nik Aziz , Hadi …… Ada berani kaaaa…??

  15. Anak Lenggong says:

    bujuk says:
    PAS tak izinkan kristian guna perkataan Allah dalam bible… sebab tuhan kristian bukan Allah tapi god atau lord. Jadi d terjemahkan god/lord adalah tuhan (umum), sedang Allah adalah nama khas.

    Lu sape bujuk oii..nak cakap camtu ..ko cuma macai je takde suara pun dlm PAS..sama saperti hudud ko kata PAS berjuang untuk hudud sedangkan pemimpin ko kata hudud bukan perjuangan PAS…dalam kes ni tengok ni apa kata pemimpin ko yang gila kuasa dan duit..semuanya disebabkan takutkan kepada sikapir..semua boleh je..nanti lain kali guan eng ataupun nuar kata bini boleh dikongsi pun pemimpin ko ok..sebab mutaah..

    Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyatakan parti itu kekal dengan pendirian yang dibuat sebelum ini bahawa golongan bukan Islam menggunakan kalimah Allah sebagai rujukan terhadap Tuhan bagi Agama masing-masing.

    Beliau berkata demikian sewaktu sidang media di ibupejabat PKR yang turut dihadiri oleh Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, Penasihat DAP Lim Kit Siang dan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu.

Leave a Reply