|Laman Utama| MyKMU Forum | MyKMU WebTV | MyKMU Mobile Apps | MyKMU Mobile Site | MyKMU RSS Feed| MYKMU E-MEL: mykmunet@gmail.com

Editor: KuntaKinte Malaysia | Diterbitkan pada: 2 January 2013| Kategori: Utama | 83 Comments »

Azhar Idrus, Astro, Maharaja Lawak

Oleh Kunta Kinte Malaysia (Ciplak)

Nama Azhar Idrus tiba-tiba menjadi gah dan menarik ribuan penonton setiap kali beliau mengadakan persembahan terbuka. Baik anak muda mahu pun orang tua merasakan sangat seronok mendengar ceramah agama Ustaz Azhar Idrus. Ceramah agama Azhar Idrus bukan apa-apa. Bukan pembentangan pemikiran baru. Bukan ceramah ilmu Islam tulen dan bukan juga memberi apa-apa kesan terhadap tahap keimanan pendengar.

Sehingga hari ini belum ada seorang manusia pun diIslamkan oleh Azhar Idrus. Belum ada seorang pelacur pun dikembalikan ke jalan yang benar oleh Azhar. Belum ada sekumpulan Mat Rempit pun yang tiba-tiba bertaubat “nasuha” akibat ceramah Azhar Idrus.

Satu-satunya kejayaan Azhar setakat ini ialah memberi nafas baru kepada industri lawak negara. Jika dulu persembahan lawak “loyar buruk” hanyalah selingan persembahan pentas, konsert dan “funfair”, hari ini jenaka ini sudah mencapai tahap yang sangat mengkagumkan. Selain menarik puluhan ribu orang mendengar persembahannya, jenaka ini juga sudah berjaya menerobos pentas politik, masjid dan surau.

Baik anak muda mahu pun orang tua, Azhar Idrus susah menjadi ikon agama baru dengan hanya menjawab persoalan-persoalan agama secara jenaka “loyar buruk” atau “lawak bodo”. Misalnya, apabila ditanya bolehkah wanita masuk ke kawasan kubur, beliau menjawab, “kalau belum mati tidak boleh masuklah.” Maka jawapan seperti itu disambut gelak ketawa hadirin di dalam masjid. Suatu ketika dulu kita diajar adab di dalam masjid jangan berlebih-lebihan dalam sesuatu perbuatan baik bercakap mahu pun bergurau. Hari ini Masjid sudah menjadi tempat gelak ketawa yang melampau-lampau.

Isu-isu agama dijawab secara lawak jenaka, mainan bahasa dan penceramah agama yang tidak sealiran dengan beliau dipanggil bodo, bahlul di dalam ruang Masjid. Yang mendengar ceramah beliau lebih banyak ketawa mengekek daripada menjadi insaf dan menambah nilai keimanan dalam diri.

Di tangan Azhar Idrus, ajaran agama Islam telah direndahkan setahap pentas jenaka. Ajaran agama disampaikan untuk menarik populariti dan menjana kewangan. Justeru tidak hairan biarpun beberapa pandangan penceramah ini menimbulkan kekeliruan kepada umat Islam di negara ini ia tetap dibiarkan berleluasa.

Dari segi sambutan puluhan ribu Azhar Idrus boleh dikatakan setarah allahyarham Ahmad Deedat, penceramah dan daie terkenal yang pernah datang ke negara ini suatu ketika dahulu. Cuma bezanya, Ahmad Deedat mengangkta martabat Islam, membawa ilmu yang luar biasa, Azhar Idrus merendahkan ilmu dakwah Islam dengan loyar buruk, kata-kata kesat dan penipuan. Ya, penipuan yang akan saya dedahkan dalam tulisan berikut.

Ada orang bertanya mengapa Astro mewujudkan slot soal-jawab bersama Azhar Idrus sedangkan jawapan-jawapan beliau tidak mencerminkan keilmuan Islam. Jawapannya – Rating. Ini kerana orang Melayu Islam suka mendengar ceramah yang karut-marut, menghiburkan hati dan berbentuk jenaka. Orang Melayu memang terkenal dengan tradisi penglipur lara dan Azhar merupakan penglipur lara moden orang Melayu.

Cuma, kalau Astro mahu mengejar rating atas populariti Azhar Idrus maka masukkanlah beliau ke dalam Maharaja Lawak. Saya percaya lawak beliau lebih lucu dan sensasi berbanding Jozan yang semakin mengarut dengan lawak-lawak bodoh.

Lebih malang ketika peserta Maharaja Lawak dilarang membuat lawak-lawak yang membabitkan sensitiviti agama dan mana-mana individu, saluran Oasis Astro membenarkan seorang pelawak bercakap isu-isu agama.

Tapi apa diharap dari sebuah stesen televisyen yang dimiliki oleh seorang yang bukan Islam.

Ada 83 Comments setakat ini.

  • P164
    January 2nd, 2013 at 10:34 AM

    Ustaz Pas ni lulusan mana agaknya ye

  • Che Su
    January 2nd, 2013 at 11:00 AM

    Kira ok la jugak ilmu agama die nak dibandingkan dgn penulis blog ni kan..hehehe..nak tau lulusan mana rajin2 lah ikut kuliah dia. Dah kau lulusan mana?

  • m8
    January 2nd, 2013 at 11:10 AM

    dia lulusan afganistan(ada gambar dia tengah berjuang) dekat dekat negeri syaitan

  • zarman
    January 2nd, 2013 at 11:10 AM

    Dulu ust samsuri juga popular spt Azhar Idrus ni, mana saja ceramahnya akan penuh dgn belia dan org tua, Jualan kasetnya sangat laris, setiap kereta (melayu) ada kaset beliau. ceramah bersahaja dgn lawak yang menyebabkan orng ramai terhibur.
    Mungkin Allah telah menyedarkan beliau, kini beliau sangat kurang berlawak dlm ceramah, malah beliau sendiri mencela terhadap sesiapa yang terlebih melawak dlm ceramah.
    mungkin Azhar Idrus belum tersedar bhw Rasullullah tidak suka umatnya banyak ketawa, tambah lagi dlm isu2 agama. Baginda sendiri kerap menangis bila bicara soal akhirat.
    Sesuatu yg amat disukai oleh nafsu (ketawa) dan Syaitan (majlis lagha) pastinya akan diminati oleh ramai orang.

  • Baba
    January 2nd, 2013 at 12:46 PM

    Memang betul pun. Azhar idrus ni hanya pelawak terkenal di kalangan prnyokong pakatan yg jahil saja. Seorg ilmuwan islam tak akan merapu mcm dia ni

  • tengkudin
    January 2nd, 2013 at 12:48 PM

    Dia ni ustaz entertainment. Sendiri soal lepas tu sendiri jwb buat lawak. Elok la dia dipanggil OSTAD MEK DEE.

  • TUBIR
    January 2nd, 2013 at 12:59 PM

    Aku tengok dia ni macam prof serbatahu yang dalam majalah gila gila ….tidak lebih dari itu ……..Macam majalah gila gila orang muda suka baca dan ketawa …..tapi apa yang tertingal didalam hati ?
    Diahir zaman ini banyak orang akan diangap ustaz atau ulamak kerana pandai membaca sepotong dua ayat alquran dan boleh sedikit sedikit menghuraikanya mengikut logik fikiran …….Golongan muda dan tua suka mendengarnya terutama golongan yang tidak cukup masa

  • tengkudin
    January 2nd, 2013 at 1:03 PM

    Blom masuk ostazah maggi mee abby abadi punyalawak. Dulu berlakon jd maktom dlm hikayat putera shazlan. Astro ceria. Lawak jugak tu. maktiri la katakan masa tu…. Hehehe

  • tengkudin
    January 2nd, 2013 at 1:06 PM

    Aku baru nak ckp camtu. Muka sebujik cam prof serba tau lam majalah gilagila. Jd dia pun gilerrr

  • Baba
    January 2nd, 2013 at 1:17 PM

    Masuk abby abadi..azhar idrus lagi la by buat lawak sebab tak tahan tgk janda tu

  • tengkudin
    January 2nd, 2013 at 1:48 PM

    dulu kemain dia kondem pasal cara pemakaian KPOP masa himpunan belia kat putrajaya..tapi bila soh komen pasal konsert KPOP PGayR..terus diam tak berbunyi…

  • Tasyahud Akhir
    January 2nd, 2013 at 2:04 PM

    Benar tuan, aku pun salah seorang pendengar ceramah Ustaz Samsuri dan ada beberapa nama lain yang agak popular tetapi tidak keluar TV.
    Aku pun pernah beberapa kali mendengar ceramah UAI ni. Rasanya tak banyak ilmu yang berkesan dijiwa kerana lebih banyak ketawa di dewan solat daripada resapan ilmu ke jiwa.
    Mungkin benar kata penulis, kerana pada aku ceramah yang baik adalah sesuatu yang dapat meresap ke jiwa, membawa keinsafan, terasa dekat dengan Allah dan terasa banyaknya dosa sehingga mengalirkan air mata. Apa yang berlaku mutakhir ini dimasjid2 adalah jika bukan ceramah lawak jenaka, pasti majlis ilmu yang 70%nya politik dan maki hamun dan hanya 30% ilmu.. dan itupun dibuat secara ala kadar atas alasan kita dah selalu dengar dari penceramah lain.

  • Hamba Allah
    January 2nd, 2013 at 2:14 PM

    Bagusla.. Sesi menyumpat UIA.. Bertambahla pahala kalian ye.. Tq..

  • baba
    January 2nd, 2013 at 2:20 PM

    sebelum 2008 dia hentam bn , kerajaan syaitan kerana bergabung dgn kafirf, sekarang dia tak berani komen pasal pakatan rakyat. ni nama dia munafik terhebat,

  • Hamba Ar Rahman
    January 2nd, 2013 at 3:27 PM

    Aku mempunyai pendapat yang rasanya ramai juga tidak bersetuju….bagi aku…UAI ini tidak menunjukkan ciri2 bersederhana dan contoh untuk dijadikan ikutan…perkara pertama yang aku rasa pelik ialah…dia memandu FERRARI (yang mungkin boleh menimbulkan rasa riak/megah) dan mempunyai beberapa buah motor besar…aku bukan mempertikaikan kemampuannya…tetapi seperti ada yang tidak kena…apabila seorang ustaz yang menggalakkan perkara2 baik…menggalakkan bersedekah dan sebagainya pergi ceramah dan memandu kereta mahal…terutama jika ada pendengar2 yang miskin dan tidak mampu….ketika zaman Ustaz2 PAS mengutuk pemimpin2 BN yang hidup bermewah2…tiba2 ada segelintir penyokong PAS/ ustaz PAS yang kelihatan hidup mewah juga…pada ketika ada manusia yang sedang lapar dan tidak makan….bukan niat hendak rasa iri hati dengan kemampuannya…tetapi kelihatan sungguh tidak kena…aku tidak bermaksud menyuruh ustaz2 ni berzuhud…tapi memadai lah memakai kenderaan yang selesa dan tidak kelihatan terlalu mewah….jadi…di sini kita sudah nampak bahawa ada sedikit unsur2 keduniaan dalam jiwa UAI ini…wallahua’lam…..

  • tengkudin
    January 2nd, 2013 at 4:14 PM

    pasal dia makan kat McD pun dia pandai menipu….hehehe..

    Ustad ferrari boleh la..hehe

  • Eniaz
    January 2nd, 2013 at 5:14 PM

    Lulusan atok mu….Nabi (saw) tak pernah kata nak sebarkan ugamanya perlu kelulusan…BODOH……

  • randomsee
    January 2nd, 2013 at 6:56 PM

    saya tak pernah pun dengar dia ni berceramah…prefer pada ustaz kazim, walaupun orang PAS menuduhnya macam2..sekurangf2nya dia tu ada sekolah pondok, bela anak yatim …ustaz berjanggut ni …selain melawak dia duk chop orang sekular dan kafir suka hati pak dia….

  • tengkudin
    January 2nd, 2013 at 8:40 PM

    lawak maharaja lawak boleh la dia..takat buat joke..dah jadi ustaz..

  • lynkubeso
    January 2nd, 2013 at 9:28 PM

    ostad atau ostadah pas tak wajib ada lulusan apa pon. syarat kelayakan berceramah mesti berkebolehan memfitnah, menipu rakyat, cakap merapu dan jadi pelawak sampai pendengar leh kentut. tapi kalau nak bayaran bonus yang lumayan dari pas wajib memaki hamun pemimpin umno. kalau boleh memfitnah macam ostat janggut memang hebat bangat.

  • anakbochek
    January 2nd, 2013 at 9:33 PM

    Setuju sangat2. Ostat Mekdi.

  • lynkubeso
    January 2nd, 2013 at 9:56 PM

    taw tak per..hehehee

  • lynkubeso
    January 2nd, 2013 at 10:06 PM

    tak baik kata orang bodoh. nanti orang kata mike bodoh marah pulak..zaman nabi, nabi yang sebarkan agama selagi hayat ada. zaman sekarang orang guna agama sebarkan politik. tak perlu kelululan apa pon asalkan boleh bercakap maki hamun kira hebat dah..

  • tengkudin
    January 2nd, 2013 at 10:21 PM

    sbb tu macai macai PAS suka suka kafirkan orang….Nabi (saw) ada ke kafirkan sesama islam?? BODOH!!

  • JKKKKKK
    January 2nd, 2013 at 10:45 PM

    asyik2 perli JKKK gampang betui…. ustaz ini memang gila dan BODO

  • IbnuHakim
    January 3rd, 2013 at 12:10 AM

    Salam…

    Ada satu jawapan kepada soalan yang lebih kurang berbunyi begini…

    “Boleh tak kita mengambil wuduk di kolam renang”….. saya kira kolam renang itu merujuk kepada kolam renang di hotel sebab jarang orang melayu ada kolam renang di rumah…tapi tetap ada….

    Jawapan Azhar lebih kurang camni…

    “mengikut pendapat imam yang muktabar (dia tidak menamakan imam yang mana atau siapa) jawapannya dibolehkkan kerana airnya lebih dari dua kolah…. boleh sambil terjun niat….” sambil dengan gaya bahasanya disambut gelak ketawa…”

    Air kolam renang…walaupun nampak jernih api ia bukan air mutlak. Dah beribu orang mandi didalamnya dan ianya hanya nampak bersih kerana ia dicuci dengan klorin. Ianya air yang sama yang dicuci berkali-kali sedangkan ia bukan air mutlak tetapi air yang telah digunakan. Masalahnya, jika ada orang percaya dan mengambil wuduk (mandi hadas), maka siapa nak tanggung batal sembahyangnya kerana wuduknya tidak sah?

    Banyak lagi jawapannya tentang post mortem, tentang bidan bersalin yang menampakkan….maaf jika saya sebut…kebodohan. Ini realiti yang harus kita terima. Banyak pelajaran agama dan hukum yang harus diselaraskan dengan pengetahuan sains… bukan main beduk dengan ilmu talaqi sahaja.

    Ada juga orang bertanya…bolehkan kita tipu meter elektrik kerana bil elektrik sangat tinggi…jawapan si Azhar… boleh kerajaan yang ada sekarang zalim kerana tidak menggunakan turbo sepenuhnya di Empangan Kenyir. Ertinya, bolehlah kita mencuri di rumah cina kerana mereka adalah kafir?

    Sebenarnya, bukan Azhar sahaja yang silap. Tetapi mereka yang bertanya juga salah kerana soalan yang ditanya, adalah perkara asas yang wajib diketahui oleh semua umat Islam sejak akil baligh.

    Kebodohan mereka ditambah dengan keceluparan azhar.

    Di zaman Syaidina Ali r.a…. beliau akan menampar mereka yang bergelak ketawa di dalam masjid.

  • syaa
    January 3rd, 2013 at 12:31 AM

    nak sebar agama ajar org kafir masuk islam bukan kafirkan sesama muslim.dia sebarkan agama ker rosakkan agama?

  • raplahjingaa
    January 3rd, 2013 at 12:49 AM

    Ni la yang di panggil ostad comercial contemporary…Drive Ferarri, makan kat Mc Donald.

    Kat Malaysia jer yang ada species macam ni.

  • peYno
    January 3rd, 2013 at 8:02 AM

    hmmmm bodohnya lah komen pakcik-pakcik umno di sini.

    kesimpulan saya.

    umno itu adalah kebodohan.
    kebodohan itu adalah umno.

    ehehehe

  • org rumah
    January 3rd, 2013 at 10:04 AM

    Tak perlu kondem, terpulang pada memasing, tetapi pada keluarga saya, ustaz azhar banyak memberi impak, anak lelaki saya berumur 10 & 12 thn skrg suka mendengar ceramah2 agama dan pemahaman mereka tentang hukum hakam juga semakin baik setelah tertarik dengan ceramah ustaz azhar, saya rasa agak jarang bagi kanak2 seusia itu berminat dengan ceramah agama, anak saya bukan sekolah agama, cuma sekolah kebangsaan biasa. Mereka yg selalu update apa ceramah terbaru ustaz azhar. Kalau ada pihak yg mengatakan sebaliknya, terpulang kepada mereka tetapi saya bersyukur sekurang-kurangnya kehadiran ustaz azhar memberi impak positif kepada keluarga dan kehidupan saya.
    Kalau kita mencari kebenaran dan redho Allah, kebenaran dan redho Allah lah yg kita jumpa, kalau kita mencari kemungkaran dan murka Allah, kemungkaran dan murka Allahlah yang kita jumpa. Salam.

  • daudi
    January 3rd, 2013 at 10:48 AM

    aku suka dengar tazkirah HAMKA…bagai langit dgn bumi bila dibandingkan dgn lawak jenaka ostad Ferrari nih…

  • kamarul
    January 3rd, 2013 at 12:44 PM

    salam…..dari pada melayan hiburan berupa maksiat yang ditaja oleh kerajaan bee end rasanya lbh bagus dan lbh mendatangkan faedah mendengar ceramah dari UAI ini contohnya dimalam menyambut tahun baru ari tu…..ratusan ibu mendengar kuliah dari ustad ni dari melayan hiburan yang memang pasti penuh dgn maksiat yang ditaja oleh kementerian kebanggan umno diterajui oleh rais yatim tu kan tn-tn…..gunalah akal fikiran tn-tn tu…..jgn pi letak kat lutut….maksiat mcm tu kau orang sokong ye tak….

  • arongo
    January 3rd, 2013 at 2:00 PM

    assalamualaikum………..

    aku kat sini bukan nak cari gaduh,bukan nak memuja atau sewaktu denganya.ustaz azahar bagi aku adalah contoh terbaik dakwah masa kini.pengalaman aku,memula aku dengar ceramah beliau memang la terhibur dan habis kat situ je,tapi lama kelamaan aku sedar bahawa apa yg di katakan ustaz memang betul walaupun dengan cara dia.mengapa kita nak tentang orang yg menyebarkan syiar islam,apa kita nak jawab dihadapan ALLAH nanti?di saat orang islam pun jauh dengan islam,sedarla saudara penulis dengan keadaan ini.jangan kita tutup mata hati kita kerana bertentangan dengan pemerintah.

  • arongo
    January 3rd, 2013 at 2:05 PM

    janganla kita melaga-lagakan ustaz nie,kalau awk suka dengar ustaz kazim awk dengar jela,jangan awk kutuk ustaz lain pulak

  • arongo
    January 3rd, 2013 at 2:06 PM

    dakwah nak kena ada kelulusan ke..janganla kita simpitkan pemikiran kita

  • arongo
    January 3rd, 2013 at 2:09 PM

    awk kerja JPJ ke?sampai tahu FERARRI tu dia yang punya

  • arum
    January 3rd, 2013 at 2:14 PM

    PENULIS AKTIKEL NIE NAK TUMPANG GLAMER USTAZ AZAHAR JE,TAK LEBIH DARIPADA TU,LEPAS NIE MASYUK LA PENULIS INI.KAMU ORANG YANG KOMEN NI LA YANG MELOPONG..HUHU

  • cik kelisa
    January 3rd, 2013 at 5:55 PM

    best lagi tgk ceramah dr zakir naik. siap ada yg masuk islam waktu jgk. baru real pendakwah namanya.

  • PASpartyNGOK
    January 3rd, 2013 at 7:01 PM

    Munculnya Azhar bersama zaman kegemilangan Pelawak menggantikan aktress dan penyanyi.

    Sebelum ini hiburan kita dipenuhi dgn penyanyi yang dilahir dari berbagai program realiti TV. Tiap hari dan waktu penyanyi2 yg ramai tapi mutu tak menentu menghiasi dada akhbar dan program TV.

    Kini penyanyi sudah agak tenggelam yang timbul Raja Lawak. Trend semasa orang suka ketawa terbahak2 dari diam menikmati lagu merdu.

    Maka Azhar pun muncul dan menumpang trend ketawa berhak ini. Lalu dia pun sejahtera dgn rezeki melimpah ruah.

    Walau kita benci dia kerana di makan di McD dia masih ada share disana sini.
    Mampu pakai Harley dan Ferrari itu rezeki Allah yang dikurnia padanya. Kita tengok sajalah sambil2 belajar melawak, mana tahu boleh jadi popular lebih pada dia.

  • Politicalamity9
    January 3rd, 2013 at 8:20 PM

    jangan la defensive sangat Che su… cuba renung renungkan juga kebenaran.

  • cocd
    January 3rd, 2013 at 8:44 PM

    kalau berceramah agama penuh dengan riyak dan sombong. biarkanlah dia.

  • cocd
    January 3rd, 2013 at 8:46 PM

    betul, setuju

  • akuorangbenar
    January 3rd, 2013 at 9:48 PM

    ak arap mulut2 jahat korang sume nih Allah akan bg blsn…ak nk tnye korg sume korang dgn ustaz mne lgy bnyk ilmu…mne lgy fhm islam tuh….jgn main sdp mulut je kritik…
    -bape rmi org dh mule mnat k msjd sbb ceramahnye….msipun bnyk lwk tp cube dgr btul2…bnyk j kefahaman islam yg korg bleh dpt…drpd xde ilmu tp lagak mcm ulama’ brani n kritik ustaz…
    -krg sume pk org skrg nk k dgr ceramh juz straight lgsung xde humor….klu crmh cmtu mmg org tue jelh pgy…teknik yg ustaz lkukan sama seperti ulama’ silam yg mggunakan hiburan sbgi daya pnarik utk org dtg….apabile da rmi dtg dan org rmi rse friendly…brulah dyorg nk dgr crmh dan ingt stiap pljrn sbb ad humor tuh….cube slidik dlu kitab2 hadis nabi x kasi bny glk dlm situasi ap…jgn nak brckp ats nama nabi padehal jahil hadis..
    -korg taw die crmh mne….stu malaysia taaw x…mmg kprluan die pki kete dan moto 2 sume utk die prgi ke kuliah…xde megah 2 sume…die ad duit tu suke aty die…korg taw k bnyk mne die sdekh…korg yg ckp nih tgk diri 2 dlu…jgn ats sentimen politik…otak sume jd kabur..taleh pk….ego…
    last sali…jgn smpitkn pmikirn dgn kte dlm stiap hukum hnye ad satu pndpt ulama’….bnyk pndpt…suke atylah die nk amik yg mne…
    #a ahli umno tp ak rse malu ahli parti ak cmni….cmne umno nk mng….

  • raccun
    January 3rd, 2013 at 11:33 PM

    law stakat ada kelulusan tp dok cukur kening n tolak hukum allah buat2 ape lak nak jd….?hahaha sampah~~!!! HIDUP UAI

  • raccun
    January 3rd, 2013 at 11:38 PM

    nabi ade mkn duit rakyat…?nabi ade bom org…?nabi ade suke2 jatuh kan hukum sumbat dlm ISA tanpa siasat…?istri nabi ade ker rambut besar…?hahahaha bodoh….ilmu cetek dlm politik nak sumbat bab agama itu la jd nye…sampah ko nie tau x….

  • bujuk
    January 3rd, 2013 at 11:50 PM

    Bila orang jahil menilai ulamak…
    Aku nak bagi tau, Ustaz KAZIM Alias antara ustaz yg. hebat kerana ada pondok sendiri. Beliau juga mengajar d rumah MB Perak (YAB Zamry).
    Beliau pernah menjemput UAI untuk bersama beliau d dalam majlis yg. beliau adakan. Ustaz Kazim adalah antara ustaz yg. popular juga kerana beliau juga aktif dalam u tube. Mungkin juga rakyat mengenalinya sebagai ustaz umno.
    Kalau UAI kosong ilmu, tak mungkin Ustaz Kazim Al-Hafiz ni jemput beliau..

  • raplahjingaa
    January 4th, 2013 at 1:42 AM

    Hang nak cerita pasal Ustaz Kazim ke Ustaz Azhar ??

    Alaaa bujuk, PAS pun jemput cina kafir masuk masjid bagi takzirah…apa ke itu bermakna ilmu agama cina tu tinggi ???

    bujuk….bujuk….

  • neutral~
    January 4th, 2013 at 3:50 AM

    wei,,ni isu lapok la ADmiN oii,,
    pape jelah admin oii,,hang nk ckp pasai apa skalipun,,yang hampa sume duk kutuk die ni hangpa tu baguih sgt ke?suke suki menghukum owg,,muhasabah diri tu ckit,,,moge same2 mndpt hdayah,,tq ye sb tambah pahala beliau,,makin panjang umurnye,,makin melimpah ruah rahmat Allah atasnye,,allahuakbar! :)

  • neutral~
    January 4th, 2013 at 3:52 AM

    moge hidayah allah btambah ke atas kamu,,:)

  • neutral~
    January 4th, 2013 at 3:53 AM

    moge hidayah allah btambah ke atas kamu,,:)

  • neutral~
    January 4th, 2013 at 3:54 AM

    moge hidayah allah btambah ke atas kamu,,:)

  • smile
    January 4th, 2013 at 3:54 AM

    ADMIN ISU BASIIII~~~

  • neautral~
    January 4th, 2013 at 3:55 AM

    moge hidayah allah btambah ke atas kamu,,:)

  • neautral~
    January 4th, 2013 at 3:58 AM

    jgn cpt menilai orang dgn mata kasar,,tapi menilai ngn mata hati,,berfikiran positifla ckit,,moge hidayah allah btambah ke atas kamu,,:)

  • insan lemah
    January 4th, 2013 at 4:02 AM

    btambahla pahala uai bile diowg mengumpat,,syukran

  • myconan
    January 4th, 2013 at 5:39 AM

    kadang2 aku terfikir kenapa ada lagi manusia bangang yang masih menyokong umno…

  • Mat Iwan
    January 4th, 2013 at 7:38 AM

    Raplah, ambo rasa kelu, BUJUK MUNAFIK, dia mana ada rasa. Orang MUNAFIK aka FASIK hidupnya untuk pecah belahkan ummah aja. BUJUK hang masuk syurga bawa anak2 tak, kalu anak2 demo tak undi PAS, tak masuk syurga taw…Jangan demo sorang aja masuk.

  • Bungkus Najib
    January 4th, 2013 at 9:45 AM

    Buat persepsi sendiri tak tanya pendengar2 ceramah yang setia, alhamdulillah program UAI banyak menarik golongan belia.. UMNO ada buat program keagamaan di ambang Merdeka & Tahun Baru..??? maksiat lagi digalakkan & berleluasa ada la
    Gambar2 aset UAI bawak tu korang tau ke siapa yang punya? Jangan pandai2 menuduh tanpa bukti sahih

  • afiqsabtu
    January 4th, 2013 at 12:01 PM

    kalu hati pennuh penyakit dengki mcm nie lah jadi.mane ulama ustz umno,ustz umno adalah ustz plastik,pelesit

  • bujuk
    January 4th, 2013 at 10:54 PM

    bukan jemput atas kapasiti orang ugama, tapi kapasiti pemimpin rakyat. Susah cerita dengan orang jahil ni… semua dia pukul rata.

  • bujuk
    January 4th, 2013 at 11:00 PM

    UMNO pening… program tahun baru PR d dataran Shah Alam lebih 100,000 kehadiran. Sedangkan jemputan hanyalah UAI, Malik Nor, dan artis2 yg. berubah bicara santai anak muda islam. program umno semuanya lagho….
    kalau korang benar2 islam, program mana jadi pilihan?

  • Jebon Tua
    January 5th, 2013 at 12:19 AM

    Puiii…ko je lah tak jahil uwekk.

  • Jebon Tua
    January 5th, 2013 at 12:22 AM

    UMNO pening ke PAS PIS PUS pening. Hadi mabuk amanat dajal dia dah makan diri. Dok kata UMNO kapiaq, keja dengan DAP tak kapiaq ka? Jangan jadi Ham Jadah no haq haq haq. PAS PAS… hampa tau dok ngata ja kat oghang. Skrang kena batang idong sendiri, Pak Nik rasuah cina DAP tanah eh hadiah cina DAP tanah hahaha. Puiii

  • kru_syazwan
    January 5th, 2013 at 6:47 AM

    setuju dgn che su. dh ni style ustaz azhar utk tarik org muda mramaikan kuliah. bgtau aku, adakah cara dia mlanggar syariat? kalo ye, x pyh dtg. bg aku kuliah ustaz azhar jauh lg bgus dr hadir ke konsert2 n mjlis2 lagha yg x mnyebut nama Allah lngsung!

  • manok kokok
    January 5th, 2013 at 11:59 AM

    mudah faham penerangan yang diberikan oleh dgn UAI dan Ust DON..Astro sokong hal-hal keilmuan agama..seronok belajar dgn UAI berbanding UFB..insyAllah..mudahn diberi kekuatan utk beramal..

  • Izham
    January 5th, 2013 at 12:21 PM

    Kalo kita xsuka..xperlu lah kita dengar.. bagi aku UAI memberi ilmu.. cara dia mudah org muda terima.. xperlulah kita politikkan.. jangan kita jadi fanatik sgt macam pencacai Pas.. aku sendiri banyak benda ttg agama yang aku xtahu.. tp bila dengar ceramah dan soal jawab dia.. bertambah la sikit.. tolonglah kawan2.. kita jangan jadi taksub sgt.

  • Hamba Ar Rahman
    January 5th, 2013 at 2:37 PM

    Orang jahil lebih baik daripada orang yang berilmu tapi menipu, membelit, memfitnah…dan menyorokkan apa yang dia tahu…orang jahil…namapun jahil…kalau dah salah tu…sebab jahil lah namanya…..ada peluang boleh suruh pergi belajar…betulkan apa2 yg patut…tapi kalau pandai..tapi nak menipuuu aje kerja nya….baik tak payah hidup…

  • Eversoris
    January 5th, 2013 at 4:10 PM

    kalo x puas atie, ko tulis la surat suruh astro kenselkan show dia.takat cacai dalam blog,orang spastik pun boleh

  • Eversoris
    January 5th, 2013 at 4:12 PM

    berdosa ke drive ferrari?makan mekdi?

  • Eversoris
    January 5th, 2013 at 4:13 PM

    so? haram ke bawak moto besau? datuk K bawak ferrari korang x bising pon?

  • Zarman
    January 5th, 2013 at 6:34 PM

    Oi bujuk…. Program tanyalah ustaz diTV9, halehwal islam, tazkirah, semanis kurma, doa harian, halaqah, dan berpuluh yang lain termasuk dlm TV hijrah ….. Tu semua prongram umno lah tu mangkok. Bebal dan bodoh hang tu hang ambik kat hang sorang, bagilah kat org lain sama…. Jgn tamak.

  • anakbochek
    January 5th, 2013 at 10:52 PM

    Kalau dh taksub memang camtu lah, mana boleh cuit pun.

  • anakbochek
    January 5th, 2013 at 10:56 PM

    Puak2 ni kalau mention angka aku jadi skeptikal. Depa selalu inflate the figure, susah nk percaya.

  • lotusafia
    January 5th, 2013 at 11:32 PM

    OOO ni ustad bodo metang berok.

    memang byk lawak terkekih kekih semua dlm majlis nya sama ada d masjid / dataran.

    Yg rajin d sebutnya bodo metang berok

  • bujuk
    January 6th, 2013 at 12:27 AM

    Tapi dalam program yg. hang sebut tu takda pulak pemimpin umno. Mereka hanya ada d dataran, cauntdown to 2013 dan i-city bersama artis2.
    Betul umno ada sediakan program yg. baik, tapi tak bersama dalam program tersebut. UMNO sediakan sekolah dan night club… tapi pemimpinnya lebih suka p nightclub, contoh la.

  • bujuk
    January 6th, 2013 at 12:30 AM

    Yg. pandai tapi asyik menipu ni banyak duduk dalam umno. Tak caya boleh selidik sorang2 pemimpin umno… layak ke tidak kekayaan mereka dengan pendapatan mereka.

  • Hamba Ar Rahman
    January 6th, 2013 at 10:54 AM

    Yelah tuu…lupa plak aku….PAS dengan PKR maksum…jamin syurga…tak gitu Bujuk…hehe…

  • Hamba Ar Rahman
    January 6th, 2013 at 10:59 AM

    Hang ni tau semua aktiviti2 countdown lah apa laa…aku pun tak tau…yelah tak sempat pun nak tengok TV…paling2 pun tengok berita jer…tu pun time buletin utama jer…yang lain kalau sempat2 laa..entah2 hang pun join sama kot…kalau tak takkan hang boleh confirm semua tu ada artis…dan lagha…hehe…

  • Hamba Ar Rahman
    January 6th, 2013 at 11:01 AM

    Bukan apa…depa ni jiwa besar…hati besar…cita-cita pun tersangat besar…hehe..bagi chance jer laaa…

  • abu
    January 30th, 2013 at 8:40 AM

    Nabi x pandai membace, x layak la jd leader Islam ye dop encik pencacai umngok,, kelulusan jgn tnye la, bace pn x pandai,, lulusan ni sekular yg wujudkan,, ulama dulu2 mane ade sijil,, dorg belajar dr guru2 yg takde lulusan jugak,, tp ade ilmu yg di amalkan,, bukana ade lulusan phd bagai tp x amalkan

  • Ieysha top
    May 13th, 2013 at 11:34 AM

    Nk taw tentang agame kne blajr k university ke?rmai yg bg komen bodo dan merapu..kalau ko taw tntg agame ko pown xmerapu kt cni…korang ni bckp mcm xd otak,korang ke menilai dosa pahala kt dunia ni…ckp cm haram jadah,

  • muhammad
    October 9th, 2013 at 12:33 AM

    tahniah tuan..

  • muhammad
    October 9th, 2013 at 12:36 AM

    umno xsenang tgk org muda mnt cramah agama..nt mereka tergugat..

Apa Pendapat Anda ?, Komen disini!

© MYKMU.NET. All Rights Reserved. Sign up for entries RSS and for the comments RSS.

Powered by WordPress. MyKMU.NeT theme by Jebon.