Ngeh, Ngeh, Apa Kaitan Syed Mokhtar Dalam Lu Punya Drama?

Oleh: Adamyan (December 29th, 2012) [Adamyan,Utama][41 Comments »]

Nik Aziz Islamkan Nga dan Ngeh

DAH tak dapat lagi ditahan-tahan sikap anti Melayu pemimpin DAP ini ya, sehingga bila nak mempertahankan diri dari tuduhan korup pun, Ngeh Koo Ham cuba mengaitkan perkara itu dengan jutawan Melayu, Tan Sri Syed Mokhtar Bukhari.

Seolahnya, adalah menjadi satu kesalahan besar untuk orang Melayu jadi Jutawan.

Ngeh hari ini dipetik media tempatan sebagai berkata, “Kalau hendak tanya dan belajar bagaimana dapat duit banyak, tanyalah mereka yang lebih berjaya seperti Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary dan billionair lain”.

Apa hal pulak nama Syed Mokhtar terkait dalam kekorupan Ngeh menerima tanah dari kerajaan Kelantan atas balasan melantik Nizar jadi MB Perak?  Kononnya, dia (Ngeh) bukan penjawat awam sehingga menjadi kesalahan untuk menjadi kaya, habis, Syed Mokhtar tu penjawat awam ke?

Betullah seperti yang dihebohkan kebelakangan ini, cina DAP ini sedang menyasarkan jutawan Melayu untuk diserang kerana DAP percaya hanya cina sahaja yang layak menjadi kaya di negara MALAYsia ini.  Gamaknya tak cukup kaya lagi cina di negara ini, sehinggakan satu-satunya jutawan Melayu yang tersenarai di kalangan cina-cina yang lain itu juga yang disebutnya.

Apa Ngeh tak sebut nama jutawan cina yang lain, macam Robert Kuok, Lee Kim Hua, Lee Shin Cheng, Teh Hong Piow, Quek Leng Chan dan lain-lain, kenapa hanya Syed Mokhtar?  Walhal, depa semua tu lebih kaya dari Syed Mokhtar pun.

Dalam masa yang sama, penulis rasa Ngeh cuba nak mengalih perhatian masyarakat dari masalah sebenar dia dengan cuba menimbulkan isu perkauman seperti ini.  Ngeh tahu, dia pasti sangkut sebab semuanya sudah jelas bahawa ‘penganugerahan’ tanah lebih 4,000 hektar itu berlaku betul-betul berlaku selepas Nizar dilantik sebagai Menteri Besar Perak.

Yang bongok saja percaya perkara itu kebetulan.

Ngeh tak usahlah nak kelentong kononnya nama dia digunakan dalam kedua-dua syarikat tersebut untuk mewakili ‘sekumpulan besar pelabur’ yang lain, siapa nak percaya temberang murah macam itu.

Kalau orang UMNO bagi alasan macam ini, bertan-tan sindiran dan sumpah seranah yang ditujukan kepada individu tersebut.

Bagilah alasan yang masuk akal sikit, nama saja graduate dari universiti tersohor, Universiti Malaya tapi kualiti Ngeh memang jelas nampak hampeh, sebijik  macam budak sekolah tadika.

Begitu juga dengan surat sokongan yang dijadikan alasan pembelaan.  Apa kaitan surat sokongan pada 2005 itu dengan Ngeh ambil alih syarikat yang terima tanah beribu-ribu hektar dari Nik Aziz.

Sumber memaklumkan penulis, trasnkrip perbualan Nik Aziz dan Ngeh pada suatu malam dibulan Mac 2008 adalah berbunyi seperti berikut

.”Latok Ngeh, kalau gua bagi lu tanah atas lu punya nama, nanti nampak sangat loor..ini ada satu company sudah ada libu-libu hektar Kelantan punya tanah, lu ambil alih ini company (guna proksi), serupa macam gua bagi lu tanah jugalah, boleh ka latuk?  Bole aa, nanti itu Nizar kasi angkat jadi Menteli besar Perak ya.

Oh ya, penulis suka nak sebutkan disini, Upayapadu Sdn Bhd ini hanyalah diversion saja sebab Ngeh hanya pegang 40% saham saja dalam syarikat itu.  Yang seboleh-bolehnya cuba nak disorokkan sekarang ialah syarikat Efektif Kirana yang memiliki 51% saham dalam Upayapadu Sdn Bhd.

Syarikat inilah yang dimiliki 99% oleh Ngeh, 1% lagi oleh 2 yang lain.

Sebab itu Nga Kor Ming (sepupu Ngeh), buat-buat diam taknak masuk campur, sebab pembabitan dia hanya dalam Upayapadu, sedangkan yang control Upayapadu ialah Efektif Kirana yang dimiliki Ngeh sepenuhnya.

tendang

Ada 41 Comments setakat ini.

  • al fonso del neri
    December 29th, 2012 at 9:02 PM

    sial punya cina!!!

  • omega
    December 29th, 2012 at 9:09 PM

    Rupa gampang saja ngeh dan nik aziz. Dua-dua jenis tak sedar diri. Lagi teruk bila MB seorang melayu dan islam sanggup jual agama dan maruah diri demi kelangsungan parti yang mengamalkan dasar syubahat dengan syaitan tak apa, asalkan putera jaya boleh ditawan. Lahanat sungguh

  • takbai
    December 29th, 2012 at 9:28 PM

    ngeh tu memanglah gampang, tapi yang paling haram jadah tu nik najis. tok guru apa yang sanggup ‘kowtim’ tanah di negeri sendiri. malu jer kelantan gunakan nama ‘serambi mekah’.

  • MenantuOrgFelda
    December 29th, 2012 at 9:48 PM

    (rujuk gambar) nga berak tak cebok (lap pakai tisu), kencing tak basuh tapi dibenarkan nik aziz duduk atas tikar sembahyang?

    kenapa aku nampak macam 3 kafir dalam gambar tu, bukan 2?

  • raplahjingaa
    December 29th, 2012 at 10:30 PM

    Sat lagi tunggulah melayu-melayu kuno PAS akan berpatah arang mempertahankan cina DAP ni.

    Syed Mokhtar melalui AL-Bukhary foundation telah banyak membina masjid dan surau di seluruh negara. Malah kubah masjid negara yang ditukar pun adalah hasil pembiayaan Syed Mokhtar.

    Ada dia minta recognation ? tak ada semuanya dilakukan secara low profile.Dia dulu orang susah dan bila senang dia banyak membantu menaikan syiar Islam di dalam dan luar negara.

    Aku rasa jasa dia pada syiar Islam beribu kali ganda daripada nik ajis yang tak ada apa jasa pun selain daripa melingkupkan.

    Mungkin atas dasar inilah Syed Mokhtar di serang oleh DAP.

  • lidi
    December 29th, 2012 at 10:39 PM

    Erkkkk sultan kelantan tak kan senyap kot…tanah jajahan sendiri…di bagi pada org mcm tu saje..apa tanah tu mb punya ke?

  • PASpartyNGOK
    December 29th, 2012 at 10:46 PM

    Tok guru sedang rancak melelong agamanya. Dia sedang asah parangnya tajam2 lalu diberi pada kafir utk menyembelih bangsa seagamanya sendiri.

    Mereka sedang enak dibuai mimpi indah setelah dijanjikan kuasa.

    Mereka hidup dengan teori menkafirkan sahabat segama mereka tanpa bersedia ‘mengislamkan’ mereka kembali.

  • PASpartyNGOK
    December 29th, 2012 at 10:52 PM

    Apakah dia ingat dengan membenarkan kafir jejak masok tempat ibadah mereka akan membolehkan kafir itu diberi hidayah. Atau sekurang2nya boleh menyuntik rasa tawadhuk mereka terhadap islam?.

    Hakikatnya Kafir tetap kafir. Kafir semua itu dlm hati mereka akan tetap berkata.. apa masjid kau orang semua boleh sumbang pada kami. Apa faedah solat kau orang kepada kami.

    Kami ada agama sendiri. kami berdoa pada tuhan kami. Tak ada apa yang terlalu besar dengan Islam kau semua.

    Ye.. ini lah hakikat sebenarnya bila kita orang islam berdepan dgn kafir serupa ini.

  • njah50
    December 29th, 2012 at 10:57 PM

    Menyampah betul melihat monyet dua ekor tu duduk dalam masjid bersebelahan tok guru. Manusia dia ekor tu mempersendakan agama Islam tok guru tak sedar ke. Tok Guru, tok guru!

  • tengkudin
    December 29th, 2012 at 11:23 PM

    sebenarnya dia nak soh rakyat jgn beli roti gardenia..dia soh beli roti masimo robert kouk tu..biasalah..hati busuk..sampai bila bila tetap busuk..

  • syaa
    December 29th, 2012 at 11:45 PM

    betul betul ayam jantan berkokok ekor bergelumang taik.tuih tuih tuih.pakatan haram cilako.inikah muka muka pejuang bersih?BERSIH YG SEBENARNYA KOTOR KOTOR KOTOR.TUIH TUIH TUIH.

  • baba
    December 29th, 2012 at 11:57 PM

    cina memang semua dengki dgn kejayaan syed mokhtar, dlm 10 terkaya ada satu melayu pun mereka dah tak dpt terima, bayangkan negara ni dibawah pakatan…..hancur org melayu,

  • raplahjingaa
    December 30th, 2012 at 1:08 AM

    KAT BAWAH NI ADALAH CHAIN SMS YANG RANCAK DISEBARKAN DALAM MASYARAKAT CINA.

    “Dear friends, please boycott and stop buying gardenia bread !

    Barisan Nasional is all out against Chinese Tycoon Robert Kuok !
    BERNAS ( BN ) bought over Gardenia and straight away stop buying flour from FFM Berhad (Robert Kuok) . Robert Kuok then started Massimo Brand. Selling RM4,00 bread at RM2.50.

    BN rips you off while Robert Kuok subsidise your essential items !
    (Sugar, Flour, Oil etc)

    Please share this ”

    Depa buat-buat bodoh…Robert Kuok tak bagi 1 sen pun subsidi kepada sesiapa pun, semuanya di tanggung oleh kerajaan.

    dan depa juga buat-buat bodoh…roti massimo di jual pada harga RM2.50 walaupun harga jualan sebenarnya adalah RM4.00…adalah kerana nak sabotaj roti Gardenia yang jauh lebih murah.

    Di kebanyakan instituisi industrial catering,pemberian tender di tetapkan pada harga paling murah dan qualiti yang baik. Percaya atau tidak di kebanyakan tempat roti massimo di tenderkan hanya murah 5 sen sahaja dari roti Gardenia.

    Punya busuk hati depa ni…
    Ada jugak melayu kuno yang dok pi jadi tukang salak depa…

  • EVLee
    December 30th, 2012 at 3:55 AM

    1. Disebalik ‘kehebatan’ orang2 Cina dalam bidang perniagaan, strategi utama yang mereka pegang dan pentingkan adalah penglibatan kaum mereka dalam ‘pengeluaran /penghasilan dan rangkaian pembekalan’.
    2. Kiranya kaum mereka tidak terlibat langsung dalam sesuatu produk di antara titik A-Z, dengan sendirinya mereka tidak akan menyokong produk tersebut. Dari dulu lagi, mereka sentiasa berpesan -pesan dalam hal sebegini. Saya beranggapan bahawa inilah bentuk ‘silent warfare/economic warfare’ yang telah berjalan sekian lama.
    3. Dalam kes Gardenia ini, selain dibeli/dikukuhkan oleh Bernas; FFM kehilangan sokongan dan Gardenia pula terus menjadi saingan utama. Mereka tidak boleh menerima dan membiarkan perkara ini berlaku.
    4. Saya tak berapa ingat masalah Proton dulu, yang pastinya mereka pada mulanya nak boycott kereta Proton. Dan kita boleh lihat pada projek Halal Hub, mereka adalah ‘key players’. Kalau tak ada/diberi pada mereka, besar kemungkinan sukar nak ‘take’off’ atau tak berjaya langsung.
    5. Dari kecil saya bergaul dan bekerja dengan kaum Cina. Saya bagitau mereka, kalau saya berbelanja di kedai Melayu, sudah tentu ada Cina dapat merasa ‘somewhere along the way'; tapi kalau saya berbelanja di kedai Cina, BELUM TENTU Melayu dapat merasa duit saya. Begitu juga halnya dengan projek2. Kalau orang Cina yang dapat, belum tentu ada Melayu yang merasa tempiasnya. Tapi kalau orang Melayu yang dapat projek, SUDAH TENTU Cina dapat tumpang sekaki. Jadi jangan komplen banyak2. (Dan saya sudah melihat kawasan di mana kedai-kedai runcit Melayu lebih besar dan berdaya-saing dari kedai-kedai runcit Cina yang berhampiran).
    6. Seperkara yang MEREKA AKUI dan kita pula terlepas pandang, kuasa membeli terletak di tangan orang Melayu. Kaum mereka hanya bermewah dalam musim2 tertentu sahaja manakala orang kita jarang berkira, terutama dalam perbelanjaan harian. Mereka MEMANG mengharapkan aliran tunai dari kaum kita untuk ‘sustain’ perniagaan mereka.
    7. Bila ada rungutan kerana perangai kaum mereka yang ‘melebih’, saya selalu katakan; kalau kita sangggup bersusah sedikit, kurangkan atau jangan berbelanja di kedai mereka. Sebulan? Haru-biru mereka jadinya. 3 bulan? Dah tentu ada yang bunuh diri. Entahlah, cakap lebih-lebih nanti….dikira menghasut pulak…waullahua’lam.

  • gambus
    December 30th, 2012 at 4:44 AM

    itu belum cite lagi dengan anak-anak yatim dan pelbagai biasiswa

  • gambus
    December 30th, 2012 at 4:46 AM

    ngeh dan nga telah menunjukkan sikap anti melayu dan anti Islam , berapa banyak jutawan cina yang ditolong kerajaan kenapa si racist anjing DAPigs ni tak sebut nama mereka !!! mmg celaka puak DAPigs ni !!!

  • PASpartyNGOK
    December 30th, 2012 at 7:14 AM

    Berpuluh tahun BN memerintah bersama sahabat lain bangsa, berbeza agama… kita tak pernah tengok mereka berbincang politik atau strageti di tempat ibadah. Masjid, surau utk beribadah, bukan tempat bincang pasal tanah beribu hektar. Pun bukan tempat berbincang utk berdalih dan menipu rakyat. Banyak tempat lain utk berbincang politik, bincang teknik menipu, bincang dolak dalih dan berdusta.

    Perkarangan masjid utk orang islam berkumpulk jalankan aktibiti masyarakat setempat juga aktibiti agama, tidak pernah dibuat tempat beriadah besama kafir . Kerana kafir sudah tentu tidak tutup aurat semasa riadhah. Apa perlu tertib aurat pada kafir kerana kafir memang tiada istilah aurat.

    Tetapi budaya ini dibawak oleh Nik Ajis dan pAsnya. Kita mintak mereka tunjukkan stats pada semua semenjak kafir memijak temapt mereka sujud, berbogel depan masjid utk exercise, berapa ramai kafir itu sudah potong lancau mereka dan bersyahadah ???????

    Nik Ajis akan mengaku YELllek. Tak dok sore pung. Aku bodo, aku bahaloo. kata Nik Ajis.

    utk

  • syaa
    December 30th, 2012 at 9:52 AM

    yg bersekongkol dgn DAPigs lgi cilakoo.

  • Anak_Nogori
    December 30th, 2012 at 9:52 AM

    DAP pun dah belajar dgn PAS macam mana nak halalkan yg haram..DAP dan PAS sama saja syaitannya.

  • raplahjingaa
    December 30th, 2012 at 10:42 AM

    Tu la aku katakan…ekonomi Malaysia sebenarnya terletak di tangan orang melayu…tetapi kita tak pandai menggunakannya…sejak semenjak ni ramai orang melayu yang dah celik dan mula menggunakan kuasa beli mereka untuk menaikkan bangsa sendiri dalam perniagaan, dan ianya di sedari oleh kaum cina.

    So apa yang mereka harus lakukan…pilih puak melayu yang paling bodoh…dan pergunakan mereka untuk merosakan ekonomi bangsa sendiri…siapa puak tu…PAS la siapa lagi !!

  • tengkudin
    December 30th, 2012 at 10:56 AM

    aku setuju pendapat ko EVLee..kuasa membeli adalah dari kaum melayu..kalau pi pasar sapa yang rajin pergi pasar beli belah kat pasar beli barang basah? orang melayu jugak..

    kalau kita tak beli barang mereka..aku rasa hancus la…perniagaan depa ni..

  • tengkudin
    December 30th, 2012 at 10:58 AM

    yagng berpeluk dengan DAP lagi haram jadah…siap tunjuk tanda bagus lagi..

    kalau dia kata DAP tu syaitan..maknanya dia pun syaitan jugak..syaitan bisu..

  • korokstabang
    December 30th, 2012 at 11:52 AM

    400 hektar tanah konsasi balak, tanah dapat balak pun dapat ini di panggil rasuah berganda tip top punya level rasuah, oii pengarah sprm kelantan tak buat kerja kaaa atau sudah dapat tiket sorga pok nik

    muehhhahahahahahaha

  • Hamba Ar Rahman
    December 30th, 2012 at 12:36 PM

    Satu contoh melayu yang gigih…dia bermula hanya dengan memiliki 2 buah lori….dia mempunyai 4 lesen pada masa itu…dan ketika itu ada Cina mahu beli lesen dia…tapi dia tak mahu jual…setelah business mengangkut barang dengan lori mendatangkan hasil…dia move on dengan mengambil lesen beras…dia naik dan lebih maju selepas itu…beliau seorang yang sangat low profile dan merendah diri…beliau jarang menghadiri majlis2 keraian etc…dan sering menghantar wakil sahaja..pada satu ketika beliau pernah hanya memandu proton perdana sahaja…sedangkan beliau telah pun jutawan ketika itu…saya sangat bersetuju….jasanya melebihi TGNA….akhlaknya pun kelihatan lebih baik…tidak sombong…merendah diri….sering meng’infak’kan harta nya untuk Islam….jika puak2 DAP tak kepoh…mungkin tidak ramai generasi muda yang mengenali beliau…kecuali golongan2 korporat dan dalam perniagaan…

  • Hamba Ar Rahman
    December 30th, 2012 at 12:42 PM

    Aku sangat bersetuju…walaupun ekonomi mereka pegang…tetapi sebenarnya pembelinya adalah ramai melayu…jika kita semua boycott jangan pergi kedai depa…memang parah….biarlah kedai melayu menjual mahal sedikit..tetapi kita perlu menyokong kedai2 melayu ini…untuk jangka masa panjang….

  • raplahjingaa
    December 30th, 2012 at 12:53 PM

    HAR…sampai sekarang ni pun dia masih memandu proton perdana V6.

  • raplahjingaa
    December 30th, 2012 at 12:57 PM

    Kita bersangka baik…kedai orang melayu mahal sikit tak pe…mereka bayar zakat perniagaan, dan ianya untuk kemajuan orang Islam jugak.

    Atas dasar tu jugak dulu aku support KOHILAL….tapi hampeh ! kedai macam tu pun boleh bangkrap…lingkup !! lepas tu ada hati nak cakap business juta-juta !!

  • Hamba Ar Rahman
    December 30th, 2012 at 1:22 PM

    …..tapi tak dinafikan roti massimo tu rasanya memang lebih sedap dan tebal sikit dari roti gardenia…apa pun kita kena support business orang melayu…hehe

  • tengkudin
    December 30th, 2012 at 3:03 PM

    PENGARAH SPRM dah kene suap dek nik ajis..cam kes dulu dulu la…tambah pulak timbalan SPRM punn orang PAS…..sapa nama nya….

    takkan dia tak nak tiket syurga dari nik ajis kan! kan ! hehehe

  • gambus
    December 30th, 2012 at 5:47 PM

    Lagi satu saudara sebab kedai melayu mahal ialah pembengkal yang dikawal oleh orang cina mengenakan harga yang tinggi kepada peniaga Melayu .. ini adalah fakta!!!

    Saya telah bertemu peniaga Melayu berkaitan hal makanan , bengkel motor dan kereta . Mereka sendiri mengeluh sebab mereka tak dapat bersaing harga dengan bengkel lain dan sebab itu bengkel melayu banyak yang harga mahal sedikit dan tidak mempunyai banyak spareparts .. inikah yang dikatakan oleh puak DAPigs sebagai bersaing secara adil dan saksama???

  • ku2
    December 30th, 2012 at 11:39 PM

    dah nama dia cina ..mana nak suka org melayu yang berjaya macam syed mokhtar..perlu diingat tu bukannya ngeh je peel macam tu..semua muka sepet peel macam babi..tak sedar diri menumpang kat tanah melayu..yang jadi baruahnya pemimpin2 melayu yang nak memancing undi cinalah..buatkan cina babi ni pijak kepala..

  • mRsTURDY
    December 31st, 2012 at 12:05 PM

    Seronok mereka dgn tindakan bodo N.ajis..sekor terseNGEH dan sekor lagi terngaNGA!!

  • fatahismi
    December 31st, 2012 at 5:01 PM

    Aku marah ni…

  • ku2
    December 31st, 2012 at 10:46 PM

    org PAS kata itu bukan suapan..tu kongsi keuntungan…hehhehe

  • bujuk
    January 1st, 2013 at 11:02 AM

    Aku cadangkan k’jaan keluarkan senarai MP dan ADUN yg. ada sykt. dan berniaga. Atau buat satu undang2 semua ADUN dan MP tak boleh berniaga, ahli perniagaan nak jadi ADUN dan MP kena jual semua syer dan letak semua jawatan dalam sykt. perniagaan. Dalam erti kata lain mereka hanya jadi ADUN/MP saja seperti penjawat awam kena letak jawatan jika jadi ADUN dan MP. Selagi tiada undang2 berkaitan, isu seperti ni takkan selesai.. dan tak boleh nak dakwa apa-apa kerana ia bukan satu kesalahan.

  • Ujang Naro
    January 1st, 2013 at 12:16 PM

    Sprm klantan buat keje cara islam laa tuu…hahaha

  • raplahjingaa
    January 1st, 2013 at 6:22 PM

    Elok jugak tu bujuk…aku cadangkan hang himpun semua cai PAS…dapat 50,000 pun cukup la…buat demonstrasi bantah ADUN/ahli parlimen yang ada perniagaan….ok gak.

    Isu nya bujuk bukan ADUN jadi ahli perniagaan…isunya Nik ajis bagi tanah kat adun DAP, sebagai imbuhan lantik nizar colok sebagai MB perak yang paling singkat dalam sejarah…

    Isunya bujuk rakyaat kelantan di zalimi…tanah pulak di beri pada DAP…percuma !!

  • lotusafia
    January 1st, 2013 at 7:01 PM

    bujuk memang x mau paham issue

  • anakbochek
    January 1st, 2013 at 10:12 PM

    Kalau tanah tu dapat kat isteri2 diorang tu bolehlah tahan lagi, ini dapat kat mangkuk 2 ekor tu. Bayangkan kena tang Shahrizat pinjaman suami dia pun dia kena jawab dan dia dipertanggungjawabkan. Bila kena kat 2 ekor DAP tu kira halal pulak.

    Cai oh cai… sekarang nak divert isu suruh istihar harta. Adoilaaa…

  • Anonymas
    January 2nd, 2013 at 2:04 AM

    loh apa barang disabitkan ke Syed Mokhtar pulak. SM banyak tolong orang miskin dan kurang berkemampuan dan tak ambik income dari judi macam Lim Goh Tong atau Robert Kuok

    Dia tu dapat tanah free dari Tok Guru macam mana? Dia anggap cara dia yang ‘bawah meja’ tu sama halal macam SM Al Bukhary buat? Banyak cantik

  • Anonymas
    January 2nd, 2013 at 2:05 AM

    Ngeh bengang sebab dia nak makan KFC, sekali pergi tu ayam habis. Haaa haaa haaa!

Apa Pendapat Anda ?, Komen disini!

© MYKMU.NET. All Rights Reserved. Sign up for entries RSS and for the comments RSS.

Powered by WordPress. MyKMU.NeT theme by Jebon.