Isu Pembangunan Tanah Tinggi: Dulu Selangor Sekarang Pulau Pinang?

Oleh: Che_Yan (December 26th, 2012) [Che_Yan,Utama][15 Comments »]

Pembangunan tanah tinggi merupakan satu bentuk pengiktirafan kepada sebuah tamadun bahawa tamadun itu maju. Sejak beribu tahun dahulu lagi manusia mengiktiraf pembinaan bangunan di kawasan tinggi adalah satu kejayaan yang hebat.

Di Malaysia, pembangunan tanah tinggi bermula sejak dari zaman sebelum merdeka lagi. Ianya diteruskan oleh pemerintah kini kerana permintaan yang tinggi oleh pasaran. Ini membuktikan kekukuhan ekonomi Malaysia yang sememangnya harus diberikan pujian.

Risiko pembangunan tanah tinggi adalah tanah runtuh yang boleh mengorbankan nyawa penduduk. Namun begitu dengan teknologi yang sedia ada, Malaysia telah berjaya meminimakan risiko tersebut sehingga ianya boleh dikatakan sangat rendah.

Beberapa tahun lepas kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor, kononya mengharamkan terus pembangunan di kawasan lerengan dan tanah tinggi. Ianya mungkin sebagai langkah untuk Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim untuk mempopularkan dirinya sebagai juara rakyat Selangor.

Tetapi, taringnya cepat-cepat disimpan apabila REHDA (Real Estate Housing Developers Association) mengugut akan menarik semua pelaburan mereka ke Selangor sekiranya pengharaman itu diteruskan. Tan Sri Khalid terus menikus dan menerima semua tuntutan REHDA. Kini pembangunan tanah tinggi masih terus berjalan di Selangor.

Kini di Pulau Pinang pula, pembangunan tanah tinggi yang tidak terancang sedang giat dilaksanakan oleh Kerajaan DAP Pulau Pinang. Tanpa memikirkan risiko yang harus diterima oleh rakyat, pembangunan tanah tinggi ini dilaksanakan secara rakus.

Kini terdapat lebih 19 projek perumahan dan komersil yang dilaksanakan di lereng bukit tanpa mengikut Garis Panduan Pembangunan Tanah Tinggi di Malaysia. Pembangunan tanah tinggi juga dijalankan di tempat-tempat yang berkecerunan tinggi sehingga melebihi 25 darjah dan tingginya melebihi 70 meter.

Projek pembangunan komersil ini dijalankan di beberapa tempat seperti Sungai Ara dan Batu Ferringhi kononya mencontohi kerajaan Hong Kong yang melakukan pembangunan tanah tinggi di tempat mereka.
Tidak salah untuk kerajaan Pulau Pinang atau mana-mana kerajaan negeri di Malaysia untuk melaksanakan projek tanah tinggi atau berkecerunan tinggi. Kerajaan Barisan Nasional juga melaksanakan projek tersebut, namun perbezaannya adalah adakah perkara tersebut mengikut spesifikasi keselamatan atau tidak.

Kerajaan Pulau Pinang dengan begitu gagah memetik Hong Kong sebagai kiblat pembangunan tanah tinggi mereka. Namun adakah mereka sedar, di Hong Kong, pembangunan tanah tinggi dilaksanakan oleh pemaju-pemaju dari seluruh dunia yang mempunyai teknologi tercanggih dalam bidang tersebut.

Sebelum sesuatu projek itu diluluskan, kerajaan Hong Kong akan membuat kajian terperinci tentang pelbagai aspek pembangunan tersebut. Mereka juga tidak akan meluluskan sesuatu projek sambil lewa. Bayangkan, sekiranya ada 1000 projek dicadangkan oleh para pihak pemaju, kerajaan Hong Kong akan hanya meluluskan satu atau dua projek sahaja. Tidak seperti kerajaan Pulau Pinang yang meluluskan projek mengikut hawa nafsu mereka sahaja.

Ada 15 Comments setakat ini.

  • tengkudin
    December 27th, 2012 at 8:27 AM

    biasalah..otak pakatan letak kat lutut..tak leh pk lagi dah..

  • raplahjingaa
    December 27th, 2012 at 9:27 AM

    Malaysian companies ?? berapa banyak company yang di miliki oleh cai pakatan haram ??? any comment ???

  • anakbochek
    December 27th, 2012 at 12:44 PM

    Nak burukkan negara patut2lah Mooh. Jgn jd juara copy and paste. Kau baca ke tak 2012 Bribe Payers Survey. Malaysia duduk no. 54/174 negara yang disurvey bersama dgn Turkey. Arab Saudi yang implement hudud pun duduk no. 66. berkongsi kedudukan dgn Kuwait.

    So, how the fuck you called Malaysia as The Most Corrupt Country for Business? Do you ever use your fucking brain to analyze the data. Damn, you’re such an arsehole bro.

    Sorry, bahasa agak kasar sikit. Sudahlah lari tajuk, cerita pun main copy and paste.

  • Moohyideeeeen
    December 27th, 2012 at 1:16 PM

    Yang mana satu gambar artis pujaan anda , A atau B;?
    .

    http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=2006

  • raplahjingaa
    December 27th, 2012 at 1:27 PM

    ooooo….PAS bagi tanah tu kat company yang di miliki oleh ngeh DAP bersaudara…so whats new ???

  • freemalaysiakini
    December 27th, 2012 at 1:30 PM

    Visit Freemalaysiakini2.com No subscription needed.

  • anakbochek
    December 27th, 2012 at 1:35 PM

    Haram padamu, halal padaku jua… PR oh PR.

  • raplahjingaa
    December 27th, 2012 at 1:43 PM

    NIK AZIZ MAHU PRESIDEN PAS PERTAHANKAN AMANAT !!

    Rantau Panjang :
    Mursyidul PAS Nik Aziz Nik Mat mahu presiden PAS Datuk Seri Hadi Awang mempertahankan amanatnya yang mengkafirkan UMNO.

    Menteri Besar Kelantan itu juga mengalakkan Hadi mencari jalan supaya dapat berhujah dengan pihak yang menentang amanat itu.

    ” Agama bukan milik dia seorang (Hadi), tapi hak semua, jadi kenapa pihak berkenaan tidak mahu berdepan dengan beliau ?

    ” Adakah di sebabkan rasa takut ? kalau begitu saya nak Hadi ajar mereka yang penakut ini sebab kemungkinan mereka takut tak dapat duit ” katanya selepas melawat mangsa banjir di Meranti.

    Nik Aziz turut meminta Hadi tegas dengan keputusannya mempertahankan fatwa yang yang dikeluarkannya pada 1981 itu, walaupun mendapat tentangan termasuk daripada Mufti Perak, Tan Sri Harussaini Zakaria.

    Sementara itu di Ledang, Ketua Kampung Anjang Batu, Atan Ahmad mengakui Amanat Haji Hadi tidak berjaya mempengaruhi pengikutnya di daerah ini walupun ada usaha untuk mengembangkannya.

    Ntah mengapa aku makin suka kat nik ajis sekarang ni…hehe

  • baba
    December 27th, 2012 at 1:57 PM

    selagi nama pakatan, semua benda yg boleh kaut duit, mereka akan sapu tak kira kepentingan rakyat atau alam sekitar.

  • sungai_siput
    December 27th, 2012 at 3:39 PM

    moohh

    dah nak masuk 2013 dah

    link kau msih lagi tahun 2006 ka????

    tak menureh langsong ekau ni jang….

  • ku2
    December 27th, 2012 at 11:06 PM

    ko je yang ada artis pujaan..ostajah AB..ostajah yang baru belajar alif baa taa..bodohla ko..kan puak pembangkang je yang mengusung artis pujaan yang kat luar dah tak laku..yelah pakatan karung guni..pungut je mana2 artis yang dah tak laku ajak g buat nyebar ajaran sesat korang tu..kesian tullah diorg nak tobat ko makin sesatkan..

  • ku2
    December 27th, 2012 at 11:08 PM

    alah diorg senang je cari duit ngan karung bergerak..bagi tulis kat karung tu jihat je puak2 bodoh tu masukkanlah duit..padahal yang bawak karung tu bukan dia niatnya jihat..niatnya jahat..nak nipu org2 yang dah sedia bodoh macam org yang pakai nick moo tu

  • pasdaplaknat
    December 28th, 2012 at 2:34 AM

    Kedah juga turut jejak langkah kawan2 LANUN mereka di Selangor dan Pulau Pinang dgn membotakkan kawasan tanah tinggi, hutan dara dan tadahan air..demi MENYAMUN duit sebelum tumbang PRU13 nnt

    Mereka sebat sebanyak2nya hasil alam yg ada.. seolah2 esok sudah tiada lg bg mereka. Projek2 mewah di tanah tinggi yg mewujudkan beza tara kasta kekayaan pemilik asing dan kezaliman terhadap rakyat bawahan.. wajah sebenar Pakatan Haram!!

  • Hamba Ar Rahman
    December 28th, 2012 at 4:24 PM

    Erm…mengurut dada aku baca cerita ni…macam tak percaya pun ada…takkan seteruk itu TGNA…adakah ilmunya melebihi kesemua mufti yang sudah bermesyuarat lama….aku harap cerita ini tidak benar…aku harap TGNA hanya berdiam diri…dan jangan banyak komen…takut salah cakap..dan menampakkan ciri2 kemunafikan dan kebodohan pula…

  • raplahjingaa
    December 28th, 2012 at 10:39 PM

    hehe…SS bukan hang tak tau….mooo ni dia retro sikit…peshen lamaaa.

Apa Pendapat Anda ?, Komen disini!

© MYKMU.NET. All Rights Reserved. Sign up for entries RSS and for the comments RSS.

Powered by WordPress. MyKMU.NeT theme by Jebon.