Anti Lynas: PR Galak Rakyat Hina Mahkamah

Oleh: HackerXP (November 26th, 2012) [HackerXP,KOLUMNIS,Utama][60 Comments »]

lynas24[1]

Semalam kumpulan anti Lynas berkumpul di Dataran Merdeka dalam usaha mereka meneruskan bantahan terhadap kilang nadir bumi http://blog.thomsonreuters.com/wp-content/uploads/2012/03/rare-earth-metals.jpg(rare earth) Lynas yang beroperasi di Gebeng, Kuantan yang didakwa mereka bakal mengakibatkan pencemaran pada alam sekitar dan membahayakan nyawa manusia.

Media pro pembangkang melaporkan sekitar 20,00 0 berkumpul di sana, sumber Bernama pula menganggarkan 2,000 orang manakala KLPos menyatakan ada sekitar 12,000 orang menyertai himpunan tersebut.

Penulis tidak berkesempatan ke Dataran Merdeka petang semalam disebabkan sedikit uzur selepas malam sebelumnya tergelincir dalam bilik air, namun berdasarkan maklumat beberapa rakan serta analisis gambar dari portal dan blog, penulis fikir angka 3,000 lebih lojik.

Satu yang pasti, jumlah kehadiran himpunan anti Lynas ini jauh lebih kecil dari penyertaan penyokong PR dalam Bersih 3.0 dan sedikit kurang berbanding  peserta Malam Ambang Kemerdekaan yang lalu.

Maklumat lain yang diterima dari seorang rakan yang hadir pula mendedahkan sekurang-kurangnya 100 orang Cina Singapura turut menyertai himpunan tersebut. Jika info ini sahih, bermakna penyertaan kali ini adalah kesinambungan dari beberapa penglibatan mereka dalam program anjuran PR sebelum ini.

Perhimpunan ini adalah lanjutan daripada acara berjalan kaki sejauh 300 kilometer yang bermula dari Kuantan hingga ke Dataran Merdeka yang disertai beberapa puluh orang dan dilancarkan oleh Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh lima hari selepas Mahkamah Tinggi menolak bantahan kumpulan anti Lynas.

Secara umumnya mereka dikatakan berjalan kaki, tapi realitinya sebahagian besar dari jarak 300km itu mereka lebih banyak berteduh dalam kenderaan berhawa dingin dan hanya turun semula berjalan kaki bila melalui kawasan di mana adanya ramai orang terutama sekali untuk bergambar dan mengambil video.

Niat mereka semua menentang kilang pemprosesan bahan nadir Lynas, akan tetapi hakikat yang pasti hampir semua yang berjalan kaki itu turut membawa bersama peralatan peribadi dan gadget seperti smartphone yang komponen dalamannya terperbuat daripada bahan nadir bumi.

Malah rata-rata penyokong PR dan NGO proksi mereka yang berhimpun di Dataran Merdeka semalam juga datang bersama pelbagai gadget elektronik seperti Ipad & Iphone, dengan kata lain membawa sama bahan nadir bumi untuk memprotes kilang pemprosesan nadir bumi. Kontradiks.

Pada hemat penulis, himpunan anjuran NGO proksi PR ini tidak lebih sekadar gimik yang menelanjangkan betapa hipokritnya pemimpin dan penyokong pembangkang. Jika benar mereka begitu prihatin isu alam sekitar, adalah lebih baik dicampakkan saja segala macam gadget elektronik itu, baru betul.http://cdn.physorg.com/newman/gfx/news/hires/thesilmetfac.jpg

Sambil berehat-rehat di rumah, elok juga luangkan sedikit masa untuk buang semua lcd monitor dan lcd TV memandangkan selagi semua barangan elektrik itu masih berada di rumah bimbang dikhuatiri kesan radiasi bahan nadir bumi akan membahayakan kesihatan anak beranak. Bahaya.

Satu perkara tersirat yang menarik perhatian penulis disebalik himpunan anti Lynas ini ialah, ia saling tak ubah seperti satu perhimpunan yang menentang dan menghina Mahkamah, malah kehadiran beberapa wakil rakyat dari PR termasuk Pengerusi DAP, Lim Kit Siang seumpama menggalakkan rakyat bertindak bertindak demikian.

Tindakan pemimpin bersekongkol secara terbuka menentang keputusan Mahkamah sepatutnya tidak berlaku kecualilah jika ia sudah menjadi tabie semulajadi pemimpin PR untuk meletakkan keadilan mengikut acuan mereka dengan mengabaikan kebijaksanaan pihak Mahkamah.

Bukankah apabila Mahkamah telah membuat keputusan maka sebagai pemimpin politik dan juga selaku rakyat yang bertanggungjawab untuk mematuhi penghakiman Mahkamah? Tapi ia tidak berlaku demikian sebaliknya pemimpin PR membiarkan sahaja penyokong mereka bertindak menghina Mahkamah.

Jika sudah begini lagaknya, bayangkan sekiranya negara ini benar-benar dikuasai oleh PR tentu sahaja banyak perilaku yang bercanggah dengan keadilan dan melanggar proses timbang tara bakal berleluasa. Kesannya, silap gaya negara ini akan kembali ke zaman undang-undang rimba.

Ada 60 Comments setakat ini.

  • Moohyideeeeen
    November 26th, 2012 at 3:00 PM

    Mahkamah bukan sekadar berasaskan Lord Reid, Malah yg di kawal oleh pihak yg berkepentingan politik….

  • anakbochek
    November 26th, 2012 at 3:10 PM

    PR is such a sore loser dari pemimpin hingga kepada cai bawahan. Mereka bukan faham bahasa.

  • awang
    November 26th, 2012 at 3:11 PM

    pasai tu lah anwar bebas…….

  • HackerXP
    November 26th, 2012 at 3:22 PM

    jika mahkamah lord reid dijadikan asas bantahan, eloklah suruh khalid samad, guan eng serahkan semula semua wang saman yang mereka menang melalui perbicaraan di mahkamah sebelum ni.

  • gambus
    November 26th, 2012 at 3:39 PM

    Muka-muka anti Lynas yang semuanya kaki penipu , demi kepentingan politik Pakatan baru nak berdemo , mana ada kisah pasal rakyat …

    Dulu masa Kg Buah Pala pun puak-puak DAPigs ni buat perangai macam ni – nak berdemolaa dan janji macam-macam , sekali dah menang dia halau dan siap maki lagi penduduk buah pala tu hahahahaha

  • freemalaysiakini
    November 26th, 2012 at 3:39 PM

    Visit Freemalaysiakini2.com No subscription needed.

  • Moohyideeeeen
    November 26th, 2012 at 3:47 PM

    Tak pa..nanti aku buat Lynas sebelah rumah hang…amacam??

  • Moohyideeeeen
    November 26th, 2012 at 3:48 PM

    La..hang pun sokong Lord Reid rupanya…umno sgt hang ni..

  • Anak Lenggong
    November 26th, 2012 at 4:02 PM

    Moohyideeeeen says:
    Mahkamah bukan sekadar berasaskan Lord Reid, Malah yg di kawal oleh pihak yg berkepentingan politik….

    3:00 PM on November 26, 2012

    Selalu nya bila ada kes noon suruh laporkan kepada Polis ataupun SPRM tetapi pabila kes tak menyebelahi puak dia mula la kata Mahkamah dikawal oleh Politik..woii mangkok..kalau mahkamah dikawal oleh politik..si nuar brahi tu dah masuk penjara kali kedua laa dan utusan malaysia tidak dipersalahkan didalam kes yang dia kena saman..

  • Anak Lenggong
    November 26th, 2012 at 4:03 PM

    Moohyideeeeen says:
    Tak pa..nanti aku buat Lynas sebelah rumah hang…amacam??

    3:47 PM on November 26, 2012

    Ko berak tepi jalan boleh laa moon..kalau berak depan nuar kang kena sondol pulak..

  • Topup
    November 26th, 2012 at 4:09 PM

    Mooh nak buka kilang lynas ? . Buat jamban pun belum tentu jadi . Puak hangpa mana reti bawa kemajuan , puak hangpa buat ceramah boley la ….

  • Topup
    November 26th, 2012 at 4:22 PM

    Apa yang depa syok sangat belarak buat kempen anti lynas . kilang tu dah mula operasi pun . ramai ‘pakar’ kata selamat .Aku bukan pakar menantang nadir bumi ni , semua industri ada kesan sampingannya …macam org hisap rokok la….ada banyak kesan sampingan tapi org hisap juga . kalau la Nik Aziz yg ‘berjaya’ tarik pelabur tu buka kilang Lynas di kelantan tak tau lah apa totok PAS akan ‘defend’ separuh mati kata selamat . Tapi malangnya kilang tu di pekan ..di parlimen DS Najib tu yg depa marah sangat ! Pusat Urut yg tumbuh mcm cendawan lepas hujan di selangor tak dak pulak totok PAS buat bantahan …hat DAP tu toksah cakap la sebab depalah punca banyak rumah urut . Hat mai dari pemimpin UMNO puak DAP melalak juai fitnah , puak PAS pulak telan hidup2 , melalak sokong tak tentu hala . Kalau totok PAS takut sangat dengan ‘nadir bumi” …buang la HP pakai publicphone ..boycot Handphone ! sebab hangpa toto2 PAS tak dak akai !

  • Anak Lenggong
    November 26th, 2012 at 4:33 PM

    Kalau dilihat majoriti yang membuat bantahan terdiri daripada Melayu PAS/PKR dan bangsa Cina yang datang daripada luar Kuantan. Sedangkan ratusan pekerja kilang Lynas majoritinya berbangsa Melayu serta warga tempatan bersyukur dengan pembukaan lynas dapat memberi makan dan sumber pendapat kepada penduduk setempat di Kuantan yang perlukan wang untuk meneruskan kelangsungan hidup. Mereka ini bersyukur kerana diberi peluang untuk terus bekerja di kilang tersebut setelah mahkamah memutuskan untuk meneruskan projek kilang lynas tersebut.

    Kenapa isu ini diperbesarkan sedangkan ia langsung tidak menggugat sedikit pun perniagaan dan urusan mereka kerana mereka datang daripada Penang dan Johor semua tinggal beribu-ribu kilometer dari Kuantan. Inilah kerja bangsat melayu PAS/PKR dan cina sial yang cuba mempolitikkan apa sahaja perkara demi kepentingan bangsa dan politik mereka. Melayu PAS pula merelakan diri untuk terus menjadi barua dan balaci serta kuli upahan sahaja.

  • PASpartyNGOK
    November 26th, 2012 at 4:37 PM

    Ghairah sungguh puak ini mencari kemenangan.

    Bukan lynas, bukan bersihkan SPR yang mereka perjuangkan. Mereka mahu mencipta huru hara kerana teruja lihat Mesir sedang memprotest Mohamad Morsi dan Thailand mahu turunkan adik perempuan Thaksin dari takhta.

    Mereka semua ini sering lupa dan selalu nyanyok bahawa kedua negara itu lain scenerio mereka. Hungry man is an angry man … itu yang berlaku dinegara tersebut.

    Msia rakyatnya bahagia. Yang ada 2, 3 kerat memprotest itu sebenarnya bahagia hidup mereka tapi diupah untuk mengatakan mereka merana.Dizalimi. Mereka ditindas. Mereka dipijak patah renyok. Kalau rakyat dizalimi disini Mak Lampir misalnya akan terus dizalimi dan dia akan terus menjual buah tepi jalan.

    Tapi Mak Lamir terlalu bahagia punyai banyak kereta.(dinegara yang zalim ke?)

  • megat rambai
    November 26th, 2012 at 4:38 PM

    moohyideeeeen bebal..ko boleh berambos ari malaysia ni..klu kite x percaye sistem kehakiman kite..kite nk peaye kt mne lg?jgn jd bangang sgt!!

  • raplahjingaa
    November 26th, 2012 at 4:47 PM

    Mooooo….bila hangpa nak pandai matematik ni ??

  • raplahjingaa
    November 26th, 2012 at 4:48 PM

    Kemajuan bagi depa hanyalah TESCO, ada TESCO kira maju la tu…hehe

  • HackerXP
    November 26th, 2012 at 4:52 PM

    aku percaya ketika Moo menulis komen di sini dia sedang guna komputer atau laptop yg komponennya diperbuat drpd kertas manila kad.

    TV lcd atau Led yg dia guna kat rumah pulak terbina dari daun-daun yg berguguran, kiranya recycle terus jadi TV.

    semuanya takde unsur rare earth. betul ka moo? tapi aku lebih percaya Moo cuma baca tajuk saja, isinya haram dia tak faham.

  • Anak Lenggong
    November 26th, 2012 at 5:04 PM

    Moon..bujuk..cuba baca ni…

    Heran bin Ajaib kalau sebelum ini susah betul nak lihat puak-puak Ca Ya Nun Alif ini keluar berdemo kerana kita tahu rata-rata bangsa mereka ini tidak akan buang masa dan melakukan sesuatu perkara yang tidak berfaedah bagi diri mereka atau bangsa mereka. Mereka lebih gemar menjadi pencatur kepada boneka pencacai parti pembangkang seperti PKR dan PAS untuk melaksanakan agenda mereka. Tetapi tidak kali ini iaitu kepada Projek Lynas ini. Mereka sendiri terpaksa keluar berdemo bagi menyuarakan bantahan mereka terhadap Lynas Project ini.

    Kenapa dan Mengapa ialah persoalan yang perlu tanya dan kita perlu tahu dan cuba kita kaitkan pula dengan sifat Ca Ya Nun Alif ini. Rata-rata semua tahu mereka ini adalah sebuah bangsa yang mengutamakan ekonomi. Dimana-mana mereka ini berjaya dari segi ekonomi malah Tanah Besar mereka pun dah jadi salah satu kuasa ekonomi dunia. Jadi sudah pasti kalau mereka beria-ria membantah projek tersebut apakah mereka melihat dengan adanya projek Lynas ini akan memberikan kesan yang begitu baik untuk bangsa Melayu dan Negara Malaysia yang mana mereka takut akan menganggu-gugat cengkaman ekonomi mereka ini pada Malaysia. Apakah dengan terlaksananya projek Lynas ini akan membuka peluang kepada bangsa Melayu untuk menceburi pelbagai bidang atau mengisi kekosongan dan menceburi bidang-bidang baru yang boleh di sokong atau tempias kepada pelaksanaan projek Lynas ini?

    Cuba kita bayangkan dengan pembukaan Loji Lynas ini berapa hampir 1000 peluang pekerjaan akan dibekalkan, sudah pasti akan ada 1000 rumah diperlukan baik dibina, di beli atau disewa diperlukan oleh 1000 pekerja itu tadi. katakan lah 500 adalah pekerja tempatan manakala bakinya pekerja luar yang terpaksa membeli atau menyewa rumah di kawasan persekitaran atau berhampiran. Ini sudah pasti membuka dan menyemarakan sektor “real estate”. Sudah pasti pula 500 pekerja ada dikalangan mereka sudah keluarga dan jumlah itu meningkatkan kepada katakanlah 2000 dengan purata 3-4 orang satu keluarga yang perlu kepada makanan. Pasti kedai runcit, kedai makan akan mendapat permintaan tinggi dari pekerja dan keluarga mereka tadi. Maka sektor perniagaan kedai makan akan berkembang pesat yang mana majoritinya sudah pasti kedai makan Melayu. Maklumlah bangsa Ca Ya Nun Alif ini mana minat kerja kat kilang atau loji. Kalau ada pun berapa kerat.

    Bukan itu sahaja pasti bila kawasan ini tadi padat dengan penduduk dengan kemasukkan pekerja-pekerja baru ke situ akan datang lah perlbagai kemudahan bersamanya seperti Giant atau Tesco, Kedai serbaneka, syarikat kemudahan-kemudahan pelbagai seperti Service Kereta, Service Motor, Kedai-kedai Barang elektronic dan dll akan menceburi market baru di persekitaran dan berhampiran Loji Lynas ini kerana terdapat “demand” yang tinggi untuk produk dan servis mereka itu tadi maka mereka akan pasti “supply” kan kepada mereka. Ini hukum ekonomi “supply and demand”. Jadi pasti ekonomi akan berkembang pesat di situ. Dan kalau “demand” nya tinggi dari kalangan mereka berbangsa Melayu sudah pasti “supply” nya majoriti juga dari orang Melayu.

    Jadi apakah dek kerana tidak mahu Ekonomi orang Melayu berkembang pesat maka puak-puak Ca Ya Nun Alif ini beria-ria membantah projek Lynas ini hinggakan yang jelas tidak merbahaya pun mereka kata bahaya. Pakar-pakar dan mahkamah pun dah putuskan Projek Lynas ini selamat maka atas alasan apa sebenarnya mereka ini membantah dan melakukan demo hijau di Dataran Merdeka ini.

    Posted by Muhammad Naguib bin Kaharudin

  • Moohyideeeeen
    November 26th, 2012 at 5:38 PM

    Hang pernah terpikir tak sebab apa kat Negara maju australia tak nak Lynas ni?????

    FYI, Lybas ni macam perusahaan kat “kitchen’..all the dirty works are here… Bahan2 ini adalah radioactive..

    Ya kita memang nak cari peluang pekerjaan. tetapi kalau awk ingat lagi kes Bhopal di India dan Radioactive Chernobyl di Russia, is it worth to take the risk???

  • Paklang100
    November 26th, 2012 at 5:38 PM

    Bukan kah ini kesenambungan bantahan pembukaan lombong di Bukit Koman, Raub?

    Sebab itu ramai peserta caya…..dalam demo ini.

  • AkuBenciPenipu
    November 26th, 2012 at 5:53 PM

    Motifnya…rasanya tidak perlu nak berselindung disebalik isu pendidikan dan anti-Lynas.Ia dilihat lebih kepada unsur politik untuk membakar sentimen perkauman menjelang pilihanraya umum ke 13.
    Kata orang sudah terang tak perlu bersuluh.Semua orang boleh nampak apa yang tersurat dan tersirat.
    Di Kuala Lumpur,lebih 10,000 orang atas nama Himpunan Hijau,konon untuk protes kilang Lynas berkumpul di sekitar Dataran Merdeka setelah sebahagiannya berarak dari Kuantan.
    Apa yang tak kena lagi? Jawabnya memang tidak ada isu kecuali hendak bikin heboh membakar sentimen kemarahan pada kerajaan.
    Lynas…saintis tempatan dan antarabangsa sudah kata kilang itu selamat.Mahkamah sendiri sudah buat keputusan tolak bantahan puak yang hendak menyekat operasi kilang.
    Bukan rahsia lagi pembangkang kini cukup kemaruk untuk menarik sokongan kaum Cina mengundi mereka dalam mengejar impian hendak ke Putrajaya.
    Maka berbagai sentimen dikocak.
    Memang anih kalau melihat gambar di media kalangan pekerja Melayu kilang Lynas menyambut dengan penuh kesyukuran keputusan mahkamah baru-baru ini menolak bantahan sedangkan kaum Cina meneruskan aksi protes mereka menerusi Himpunan Hijau.
    Biasanya mahkamah dijadikan institusi yang bagi kata putus terakhir bagi mana-mana pertikaian.
    Namun dalam hal ini nampak macam ada orang yang berlagak lebih dari ‘ professor serba tahu’ .
    Sebagai perbandingan ramai sekali rakyat yang diketahui amat tidak puashati dengan keputusan mahkamah membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim ‘atas sebab teknikal’ dalam kes liwat Saiful Bukhari Azlan.
    Namun tiada perarakan dan tiada perhimpunan dibuat untuk protes di luar mahkamah.
    Dalam kes dakwaan video seks ‘ imam besar’ pakatan pembangkang,pakar luar negara sahkan ia 99.9 peratus tulin.Namun pembangkang boleh tutup mata buat-buat tidak faham terhadap dakwaan moral yang jijik itu.
    Sebaliknya puak pembangkang dan mereka yang sewaktu dengannya kini merasakan seolah ada kuasa politik untuk terjah buat sesuka hati.

    wASSALAM.

  • raplahjingaa
    November 26th, 2012 at 6:08 PM

    Chernobyln tu stesyen jana kuasa nuklear yang guna enriched uranium..Bhopal tu pulak kilang kimia…

    hang ni mooo…kalau bercakap cuba nak berlagak pandai, substance kosong, main sebuat jer.

    Kenapa hutan yang gondol kat kelantan dan kedah tu hangpa tak mau buat demo…kesan pencemaran dah ketara, rakyaat minum air lumpur…ada hangpa peduli ??

    Tak ! sebab mangsa ti 90% adalah orang melayu, cina DAP tak kan peduli, melayu pakatan haram busy jadi cai DAP, sampai tak terpikir hal tu..

  • ElectroMagneticPulse
    November 26th, 2012 at 6:55 PM

    hang ni mooo… typical PR sangat..
    ape2 keputusan mahkamah yang x memihak pada PR… biasa lah.. penyokong macam kau ni akan keluar lah segala lord reid lah bagai.. kata x adil lah.. kate dikawal lah… tapi bile keputusan memihak pada PR.. kau tak kate ape lak… seolah2 PR tu maksum sangat…

    narrow minded…

  • ElectroMagneticPulse
    November 26th, 2012 at 6:59 PM

    moo…kau nak bukak kilang?.. mungkin agak mustahil… kalau bukak sebelah rumah pun ape masalah?…. kire ko nak cakap pasal radiasi la ni eh?..

    nnti kau balik… kau buang handphone, buang DVD, buang TV LCD tu, jangan pakai.. nnti kau kne radiasi… kan bahaya tu..

  • ElectroMagneticPulse
    November 26th, 2012 at 7:14 PM

    kawan… radioactive ade banyak jenis… tak semestinya radioactive tu bahaya macam bom nuklear… kalau kau nak tau.. cahaya matahari pun ade sinaran radioactive.. tapi dalam kuantiti rendah…

    kes2 yang kau sebut tu… itu logi radioaktif jenis ape?.. kau kne tau…

    Chernobyl tu nuclear power plant.. memang la tahap radiasi dia melampau..
    dia ade nuclear reactor… lynas ade ke nuclear reactor?… lynas ni produce bahan untuk buat sebijik device contohnya hanphone.. bahan nak buat touchscreen tu pun ade rare earth yang lynas kuarkan….

    Bhopal tu pulak kebocoran gas….

    dalam PAS sendiri ade pakar nuklear.. dah bgi penerangan dah yang lynas tak bahaya….

    kebenaran memang pahit bagi puak2 PR macam kau ni… jgn bodohkan diri…

  • ElectroMagneticPulse
    November 26th, 2012 at 7:19 PM

    diorang ni bukan ikhlas pun nak perjuang alam semulajadi… ni semua sebab perniagaan…. china pun ade bekalkan nadir bumi… so kalau malaysia bukak lynas… kacau la periuk nasi diorang…

    so ade kemungkinan juga itu sebabnya perotes ni dinuat… kalau nak kire saintifik.. dah terbukti kilang ni selamat.. dan memberi peluang pekerjaan kat warga tempatan… seterusnya membawa pada peningkatan taraf hidup mereka juga…

    kalau betul nak perjuang alam semulajadi… pasal keselamatan… tu kat kedah dgn kelantan.. dah berapa banyak pokok ditebang… banyak kesan buruk boleh jadi… kenapa tak bantah?..

  • gambus
    November 26th, 2012 at 9:04 PM

    otak bodoh macam kau yang jadi lembu DAPigs ni mana mampu berfikir nak bukak kilang? kau jadi tukang jilat bontot keluarga Lim jee!!! bodoh punya orang lembu DAPigs ni .. dah terang anjing DAPigs macam kau hanya menipu dan memfitnah pasal Lynas lagi mau cite pasal bukak kilang

  • gambus
    November 26th, 2012 at 9:06 PM

    yang pasti ramai cina-cina apek tu semua pakai smartphone yang akan boleh mutant kan keturunan nenek moyang mereka

  • gambus
    November 26th, 2012 at 9:09 PM

    patutlah bodoh baghal punya puak lembu DAPigs ni , dia pergi bandingkan Chernobyl dan Bhopal dengan Lynas??? hahaha …

    weiii mak bapak kau hantar belajar sampai tahap mana??? hahaha inilah contoh orang yang anti Lynas , alahaiii bangangnya patutlah ramai ramai yang sokong demo kepentingan politik puak DAPigs tu sebab otak dorang macam moooo

  • gambus
    November 26th, 2012 at 9:16 PM

    Pakar nuklear PAS dah jelaskan . Anda tahu apa yang beliau dapat??? beliau dimaki dan dimarah oleh pemimpin yang lebih Islam dari orang lain dan pengikut bodoh mereka HANYA kerana memberitahu hal yang SEBENAR .

    Sudah ternyata isu Lynas ini hanya la satu kepentingan politik Pakatan malah lihat sahaja demo anti Lynas semuanya adalah muka-muka puak DAPigs dan juga digunakan sebaik mungkin untuk menyelamatkan keturunan nenek moyang puak DAPigs , yangmana Lynas akan hancurkan monopoli negara china

  • bujuk
    November 26th, 2012 at 10:07 PM

    Takkan TPM pun hang suruh berambus…

  • bujuk
    November 26th, 2012 at 10:17 PM

    Bila CINA pulak mendemonasi demonstari lynas, mula lah cai UMNO kaitkan perkauman. Tapi bila ahli PAS yg. ramai dia kata d kudakan. Tapi ahli UMNO apa pun tak boleh…
    TunM kata wanita/pemuda dan puteri belum bergerak untuk PRU13. TunM kata lagi masih ramai pemimpin bahagian dan cawangan tunggu siapa yg. jadi calon baru nak kerja… kalau bukan calon pilihan, tutup bilik gerakan. Sebab tu jawatankuasa bagi amaran buang beberapa ahli yg. BELOT. tunM juga kata masih ramai pemimpin umno yg. rasuah tampa pedulikan rakyat makin menyampah…
    1 yg. +ve, dia kata Najib boleh menang, tapi UMNO/BN belum tentu.

  • StinGray
    November 26th, 2012 at 11:34 PM

    Pok Nikky sesat tu pun menyokong tegar Lord Reid…nak saman kerajaan pasal royaliti minyak pun pakai sistem tu jugak…

  • raplahjingaa
    November 26th, 2012 at 11:34 PM

    CIna DAP dah tentu perkauman….hehe, percubaan jahat hang nak kaitkan dengan Tun, selalunya percubaan jahat hang kat sini berakhir dengan hang jadi bahan jenaka kami !!

    Hang pun suka macam tu.

  • StinGray
    November 26th, 2012 at 11:35 PM

    buka rumah urut expert la puak2 hang moooo…

  • StinGray
    November 26th, 2012 at 11:38 PM

    hehehe…indon pun si mooo ni tak sampai lagi, ada hati nak gebang pasal Australia…hidup dlm khayalan dan dongeng harakah jea mamat ni…

  • StinGray
    November 26th, 2012 at 11:42 PM

    hehehe…ahli PAS ramai…kahkahkah…tapi menang kerusi ciput jea kalau dibandingkan dgn DAP&PKR…khadam memang la lebih ramai dari boss…tu perkara biasa…tak pelik pun…

  • gambus
    November 27th, 2012 at 12:48 AM

    perkauman pulak si penipu ni nak mainkan , nak terang lagi bersuluh anti Lynas adalah agenda politik puak racist DAPigs !!!

    Tengok sahaja yang join semuanya anjing-anjing DAPigs dan pemimpin bodoh mereka yang terus menyebarkan fitnah dan cerita bohong mengenai Lynas … apakejadahnya mereka nak perjuangkan alam sekitar???

    Ladang babi yang terang-terang kotor dan merosakkan alam sekitar kenapa puak racist ni tak bising?? malah puak DAPigs ni akan menggunakan kanak-kanak sebagai perisai jika kerajaan nak menghapuskan ladang babi yang nyata lebih teruk daripada Lynas .

    Nak boikot Lynas?? , tapi tengoklaa amoi DAPigs yang macam pelacur tu semuanya nak pakai gadget mahal dan canggih yang gunakan nadir bumi .. apake lancauuu nak boikot !

  • Topup
    November 27th, 2012 at 8:32 AM

    otak beku macam Mooh …acapkali suka memikirkan unsur negatif dari positif . Memikirkan akan kesan buruk , tidak mauhu memikirkan akan kesan baik yng boleh membawa kepada kemajuan dan kesehteraan . Wahai kawan2 dari penyokong UMNO …disini satu bukti kenapa puak penyokong PR selalu menyalahkan UMNO atas apa jua perkara yg boleh membawa kebaikkan yg UMNO lakukan. Mereka (totok PR) ini dilatih untuk mencari keburukkan dan membesarkannya agar kita sentiasa rasa bersalah dan takut. JANGANLAH kita berfikiran macam mereka . Jika ada perkara negatif atau yg membahayakan kita …kita fikirkan akan cara dan jalan penyelesaiannya

  • anakbochek
    November 27th, 2012 at 10:01 AM

    Tambah maju bila ejaan Tesco tu tulis huruf jawi. Maju + Islamik kata orang PAS.

  • mawar
    November 27th, 2012 at 12:24 PM

    Ini adalah sebahagian drp rehersal mereka untuk persiapan kalau mereka kalah dalam pru13 nanti. Mereka akan membuat kacau dgn menuduh berlaku penipuan dlm pru itu nanti.Kalau mereka menang (barang dijauhkan ALLOH hendaknya) semuanya OK.

  • baba
    November 27th, 2012 at 1:00 PM

    yg peliknya penduduk sana tak bising pun, yg bising org luar .,…..semuanya kerana politik

  • pasdaplaknat
    November 27th, 2012 at 1:06 PM

    Hehehaa..Lord Reid depa langgar habis hukum dan adat..

  • pasdaplaknat
    November 27th, 2012 at 1:08 PM

    itulah level pentadbiran PAS.. kosmetik dimana2 shj..

  • pasdaplaknat
    November 27th, 2012 at 1:11 PM

    semuanya jadi anjing..sama2 menyalak untuk membaham ‘tulang2′ dari Putrajaya.. Chinese sudah yakin tangga ‘kejayaan’ mereka tidak jauh ld kerana KUDA2 BODOH PAS setia untuk dikudakan..

    celah2 umat Islam tk tentu arah PAS tnpa segan silu doakan lg supaya kelompok Islam terus pecah.. tiada puak yg paling JAHAT memakai nama Islam pd masa kini melainkan PAS Laknatullah!

  • pasdaplaknat
    November 27th, 2012 at 1:20 PM

    PAS langsung xheran dgn Al-Quran yg berikan peringatan tentang tipu helah kaum kafir.. sudah terang Allah turunkan ayat puak2 kafir itu tidak akan ikut jejak langkah kita (Islam).

    Tp bagaimana PAS boleh beri penuh kepercayaan, maruah kpd DAP dn sekutu2 NGO luar yg bukan Islam, pd masa yg sama mahukan UMNO yg 100% Islam itu musnah? Siapakah yg jadi HAKIM skrg ni bujuk?

  • Mat Iwan
    November 27th, 2012 at 2:40 PM

    kekeke BUJUK dengan MOOO lembu mmg la BEBAl..kalau tak percaya MAHKAMAH habis kenapa la NURUL IZZAH nak saman UTUSAN?BEBAL sungguh BUJUK ni kan

  • Topup
    November 27th, 2012 at 9:31 PM

    macam mana nak sebut peliwat dlm bahasa arab supaya nampak peliwat mcm ‘ulama”

  • ku2
    November 27th, 2012 at 10:53 PM

    ko bodoh tak sekolah cuma amik maklumat dari ceramah pas yang penceramahnya kaki khlwat jangan nak tunjuk pandai..ko tau ke radioaktif yang macamana mengancam alam sekitar..yang ko tau bontot mengancam je..lain kali nak berbual agak2lah..jangan tunjuk sangat bodoh ko..malu mak bapak ko tau ada anak bodoh macam ko..

  • bujuk
    November 28th, 2012 at 12:00 AM

    Itu namanya PAS kudakan DAP hang tau tak.. hahaha. Serba salah la korang ni… ituari kecoh kata DAP kudakan PAS bila ramai melayu demo bersih. So.. sekarang PAS kudakan DAP la pulak.. apasal korang spin perkauman pulak?

  • Hamba Ar Rahman
    November 28th, 2012 at 1:29 PM

    Alahai Moo..janganlah menunjukkan kebodohan hang kat sini….takkan hang tak belajar biology kut dulu2…standard lah biology form 5 pun tahu benda ni….hang tau dak ‘endanger ecosystem’..ataupun ecodynamic biodiversity…kalau hang tak tahu jangan meraban bagi cadangan buat lynas sebelah umah sapa2….menampakkan sangat kebodohan hang….hang tau kah kesan2 pembinaan kilang di suka2 hati tempat saja…dan bukan tempat2 terpilih…hang tahu kah apa kesan lepas buka kilang (hatta kilang sabun pun)….di merata tempat tanpa ikut protokol…hang faham kah kesan2 tu…terhadap environment….eutrophication…soil erosion…thermo pollution etc…dan kesan2 terhadap biodiversity dan ecosystem…kalau hang tak tahu…pergi buka buku…baca balik…Lynas tu dibuka di tempat yang betul…tak salah dah tempat tu…aku malas nak terangkan panjang2…budak pure science form 5 pun tahu ecosystem ni….hang sure pernah belajar science dan geography dulu…takkan bengap lagi kut…..Lynas pun dah disahkan selamat…inilah masalah…. kalau tak faham…tapi berlagak macam faham…..

  • Hamba Ar Rahman
    November 28th, 2012 at 1:55 PM

    Kau jangan layan si Moo ni…dia dulu tak belajar science kut…tak boleh membezakan radioactive substance…ionising dan non ionising ray…nuclear products…chemical products…etc2…hari2 pun kita dapat panahan ultra violet yang jika berterusan tidak dilindungi boleh mengakibatkan gene atau chromosomal mutation….tapi kebarangkalian mendapat mutation tu berapa percent…kecik jer…begitu juga infra red….begitu juga radioactive ray dari bumi..belum masuk buat medical check up…X ray dan sebagainya….naik kapal terbang pun terdedah dengan ionising dan non ionising ray ni…kalau macam tu gamaknya…buat jer lah umah dengan metal plumbum….jangan buat dengan batu/simen….takut kena cancer…apa lah…

  • Hamba Ar Rahman
    November 28th, 2012 at 2:48 PM

    Mereka ingat…kalau Cina naik…esok2 hidup depa lebih senang sebab caya nun alif ni yang akan bagi depa makan…depa tak tau plak yang kalau caya nun alif dah pegang kerajaan…puak2 yang tak reti nak berdikari…yang kena suap makan gaji dengan kerajaan ni confirm tak boleh survive…hang ingat caya nun alif ni suka ker kumpulan2 yang tak mendatangkan kebaikan ekonomi pada depa…setakat bagi ceramah pagi petang…mana cukup nak tampung kos kehidupan makin tinggi…rata2 orang melayu peringkat bawahan (kerja makan gaji…kerja kampung)…berapa sen sangat pendapatan depa…kalau kerajaan dan ekonomi depa dah pegang…macam2 depa boleh buat..pinda perlembagaan etc…sok2…anak2 melayu ni jadi kuli jer lah kat company2 depa…lagi worse sok2 lebih ramai caya nun alif diserapkan dalam kerajaan…jangan mimpi yang melayu ni nak naik pangkat…almaklum jer…yang melayu ni…bukan spesis rajin…lebih suka bergosip dan bercerita hal politik…kerja kurang….hang tengok kepolisan cukuplaa..yang jaga kriminal dan inspektor2 high ranking byk puak depa…yg melayu2 ni jadi polis trafik dengan yang bawahan jer…walaupun KPN tetap melayu….

  • gambus
    November 28th, 2012 at 6:09 PM

    Pas nak kudakan DAPigs?? Pas mana ada otak nak kudakan DAPigs , malah Nik Ajis sendiri takut nak cite hudud kat Karpal dan Lim Kit Sial .. PAs ni hanya lembu belaan kepada DAPigs …

    Mestilah isu Lynas adalah strategi perkauman oleh puak DAPigs , satu sebab ialah fitnah yang berterusan oleh puak DAPigs dan mereka terus menipu mengenai Lynas , kenapa?? sebab taknak Malaysia mengatasi China dalam hal nadir bumi?? ataupun kilang Lynas tu hanya menguntungkan orang Melayu berbanding puak DAPigs yang benci dan anti kepada Melayu dan Islam

    Kalau mereka nak melalak macam anjing pasal alam sekitar , kenapa puak DAPigs ni berdiam pasal ladang babi yang kesannya berkali-kali ganda lebih teruk daripada Lynas , malah DAPigs telah mencetuskan isu perkauman bila kerajaan nak hapuskan ladang babi ini yang memusnahkan ekosistem sungai , laut dan kawasan persekitaran .. kenapa penyokong mereka buat-buat tak nampak dan buat-buat buta??? sebab ladang babi yang lagi teruk daripada lynas tu adalah milik cina makanya mereka buat tak nampak dan tak perlu diperbesarkan??

  • WTF
    November 28th, 2012 at 6:16 PM

    Jangan kata begitu, golongan Pas ni sebenarnya ada kepentingan dari segi ekonomi. La ni, mereka kutip derma masa ceramah, masuk tembolok sendiri. Bila golongan DAP memerintah, kena bagi ufti pada DAP.

    Banyak duit tu saudara

  • WTF
    November 28th, 2012 at 6:28 PM

    En. Bujuk ni buat lawak tak kelakar ker ni? Sampai ketawa terbahak2

    Saya amat sedih yg Pas sekarang ini deperkudakan oleh DAP, En, Bujuk tak sedih ker?

  • bujuk
    November 28th, 2012 at 11:08 PM

    Kan PAS sekarang bijak tak berjalan dari kuantan ke KL, suruh orang DAP/PKR je yg. jalan. Maknanya PAS lebih bijak.. jalan yg. dekat PAS monopoli, jalan yg. jauh suruh DAP.
    Tapi satu yg. aku heran… apasal polis hanya kawal lalulintas bila DAP berarak, tapi sembur watercanon dan gas beracun bila orang melayu PAS berarak. Sedang PAS berarak 1km je, DAP berarak lebih 100km.

  • raplahjingaa
    November 29th, 2012 at 1:42 AM

    Antara jalan atas jalanraya dengan berguling-guling atas jalan raya….mana yang bijak ??

    Bujuk…bujuk…

  • anakbochek
    November 29th, 2012 at 2:15 PM

    Nasib baik orang DAP tak suruh orang PAS jadi kaldai untuk ditunggang dari Kuantan ke KL.

    Dalam isu melibatkan alam sekitar ni puak PAS tak terlibat sangat sebab diorang mana reti isu alam sekitar ni. Nak bersihkan kawasan rumah sendiri pun susah ada hajat nak jaga kebersihan negara.

Apa Pendapat Anda ?, Komen disini!

© MYKMU.NET. All Rights Reserved. Sign up for entries RSS and for the comments RSS.

Powered by WordPress. MyKMU.NeT theme by Jebon.