Kebebasan Beragama: SIS Sokong Izzah, Nak Saman Ke Tak?

Oleh: Adamyan (November 10th, 2012) [Adamyan,Utama][113 Comments »]

sis_support

PERTUBUHAN ‘Islam’ liberal, Sister In Islam (SIS) hari ini dilaporkan mempertahankan Nurul Izzah berhubung kenyataannya yang mahu kebebasan beragama turut diberi kepada orang Melayu.

Kata SIS, Islam bukan agama paksaan (sama macam cakap Izzah, ‘no compulsion’) dan siapa yang terus menjadi Islam kerana terpaksa adalah seorang hipokrit.  Yang SIS terlupa, perkara itu (kekal dalam Islam), ada disebut dalam Al-Quran, dan sesiapa yang melakukannya (keluar Islam) boleh dihukum bunuh!!

Tapi SIS, dia bukan tau pasal hukum, dia lebih kepada liberalisme, macam Izzah jugaklah.

Yang penting disitu, kenyataan terbaru SIS ini menunjukkan semakin ramai orang faham bahawa jawapan Nurul kepada soalan dalam forum tersebut memang merujuk kepada kebebasan beragama diberi kepada semua orang, termasuk orang Melayu.

Yang tukang tanya pun (Siti Kasim) faham bahawa jawapan ke atas soalannya itu memang bermaksud Nurul Izzah mahu kebebasan beragama diberi kepada semua (termasuk orang Melayu).  Sebab itu dia kecewa bila semalam Izzah jumpa Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan nafi ada keluar perkataan yang membawa kepada maksud itu.

Begitu juga dengan hadiri yang hadir, memberikan tepukan gemuruh kepada kenyataan Izzah tersebut, semua rasa kecewa, mungkin pertama kali terkena penangan penipuan waris Anwar Ibrahim.

Kalau Izzah tuduh kita salah faham atau Utusan selewengkan kenyataan, penulis nak tanya, kenapa kenyataan SIS itu sama maksud dengan jawapannya dalam forum tersebut?

Adakah SIS juga salah faham dengan kenyataan Nurul Izzah di forum itu?  Sebelum ini kita sudah persoal Malaysiakini yang keluarkan kenyataan hampir sama, kenapa terlepas dari diugut Nurul Izzah untuk disaman?

Bercakap pasal kenyataan SIS ini pun banyak boleh dicakapkan tapi kita tinggalkan itu dulu sebab SIS tak bertanding dalam pilihanraya.

Yang kita mahu tahu, apa maksudnya bila semua orang faham satu perkara sahaja dari kenyataan Izzah mengenai kebebasan beragama untuk semua yang dakwanya diputar belit UMNO dan Utusan?

Maksudnya, apa yang dia cakap dalam forum tersebut, memang betullah, jadi yang dia nafikan sangat itu kenapa pula?  Nak menipu?  Nak kelentomg?  Atau sebab nak selamatkan karier politik dia yang tak berapa nak cemerlang tu.

Kita faham, Izzah mahu main politik kata-kata, sebab bila BACA kenyataan itu, memang tak berapa nampak yang dia mahu orang Melayu juga diberi kebebasan beragama, tapi cuba bandingkan dengan kenyataannya dalam video yang dibawah dan komen dari situ.

Ia bukan apa yang TELAH dicakapkan, ianya tentang BAGAIMANA perkataan itu disebutkan.

Mana-mana satu pun, Nurul Izzah sudah hilang sokongan kedua-dua belah pihak, Melayu dan Kristian.  Bila dia sebut, undi melayu hilang dan bila dia tarik, undi kristian hilang.

Dalam hal ini Nurul sebut dua-dua sekali, jadi dua-dua hilanglah.

Tambah pulak bila pertubuhan Islam liberal macam SIS pun sokong Nurul Izzah, lagilah bertambah buruk kredebiliti anak sulung Anwar Ibrahim yang sedang bergelut nak mempertahankan kerusi Lembah Pantainya.

Nampaknya, Nong Chik juga yang untung.

Anyway, ini bukan tentang Nurul, (itu satu hal lah). Ini tentang dasar dan polisi kerajaan yang bakal nak dibentuk Pakatan haram ini nanti, kalau (penulis sebut kalau) mereka berjaya membentuk kerajaan di peringkat persekutuan.

Ada 113 Comments setakat ini.

  • Nadim
    November 10th, 2012 at 9:14 PM

    Admin…. ‘Org Tua’ tu kata akhbar yg salah lapor..

    Saya nak cadang admin untuk buat satu artikel – minit by minit insiden anak papa ni sehinggalah yg terkini…bermula dari dalam gereja, laporan M’Kini dan Utusan. Masukkan jugak pandangan puak2 depa mcm Dr Asri, Mujahid, Idris Ahmad, ‘Org Tua’, Siti Kasim termasuklah Papa dan Mama nya sekali… supaya pembaca dan rakyat boleh nampak ‘Chronology of event’ macamana celarunya puak2 ni utk spin cerita…

    Bagi refference kalau boleh bagi setiap kenyataan depa (nanti depa kata kita tokok tambah dan fitnah pulak). Dan buatkan dalam bentuk yg mudah utk org copy n paste, share dsbgnya….

    kita org akan pakat ramai2 sebarkan artikel tu satu Malaysia.

  • omega
    November 10th, 2012 at 9:15 PM

    apa2 pun nurul serta sis adalah jurucakap kepada IFC dan puak-puak yang mahu melihat pegangan umat agama umat islam di Malaysia runtuh. PAS hanyalah syaitan yang akan memberi fatwa bagi menghalalkan tindakan lidah syaitan. Nurul serta SIS ( anak Tun M juga sebagai ahli aktif ) berperanan utk membuka pintu kearah murtad.

  • raplahjingaa
    November 10th, 2012 at 9:15 PM

    SIS ?? adalah NGO yang pro barat dan macam jugak PAS mereka mengunakan Islam untuk kepentingan peribadi…depa ni rasa depa lebih kebaratan daripada orang barat…konon-kononnya moden, kalau hang tanya depa….imam perempuan pun depa akan sokong.

    Nasib baik depa kat malaysia…kalau kat arab saudi dah tentu sekor-sekor depa ni kena hukum pancung,

  • yon76er
    November 10th, 2012 at 9:20 PM

    Kalau dah babak nya tersohor dgn Adegan PUTAR BELIT baik kata2 mahu adegan2 RANJANG selama ini…inikan Anak Betino dia yg berlagak Pandai tapi Bengap bt Bodoh, nak kita Dengar or Percaya dgn kata2 Politik Hingusan yg x berapa dewasa. Bolih BELAH lah …..Ilmu kalau x cukup jangan nak memandai2 lah..kan dah makan diri….Kita tunggulah PRU13 nanti kemanalah Betino ni nak cuba nasib (Lembah Pantai dah serik kot) or nak Jual Kelentong mcm Babak dia…..

  • PASpartyNGOK
    November 10th, 2012 at 9:37 PM

    Bagi Anwar yang mengharapkan sokongan yahudi, pendirian saperti ini kena dia luahkan dari masa kesemasa. Kalau tak dia sendiri, anak dia pun boleh. Dia terpaksa tunjuk betapa atas pagarnya cara mereka beragama kalau tidak macamana nak harapkan dana yahudi beterusan masok.

    Walau apa pun yang bakal diputuskan oleh rakyat mengenai nasib Amwar, kleuarga dia dan parti dia, tetapi Anwar Ibrahim bakal menjadi satu bahan sejarah penting negara kita sebagai manusia yang menderhaka bukan saja terhadap bangsa, negara tetapi juga agama kepunyaan Allah yang kebetulan dia juga salah sorang penganut nya.

  • lady_j
    November 10th, 2012 at 9:46 PM

    taktik anwar yg diwarisi anaknya:

    – bagi kenyataan yg menyenangkan hati pihak2 mcm yahudi, kristian dsb

    – bila kantoi, cepat2 tukar kenyataan tersebut menjadi yg pro-islam, melayu dsb

    – salahkan media2 mcm tv3, utusan dsb kata dispin, media umno, diputarbelit dsb, sedangkan media pro pembangkang serta bukti video juga mengatakan yg sama

    last2 hilang dua2 pihak punya sokongan psl nampak putar belit, menipu, pendirian yg berubah2 tgk kat mana berada dsb

  • freemalaysiakini
    November 10th, 2012 at 10:06 PM

    Visit Freemalaysiakini2.com No subscription needed.

  • PASpartyNGOK
    November 10th, 2012 at 10:36 PM

    Apabila bermulanya wacana ‘menggembalikan PAS kelandasan perjuangan yang asal’ dengan 11 resolusi diperbincangkan secara tak langsung PAS akui bahawa mereka memang sedang berjalan diluar landasan muttakhir ini. Tanpa mengaku keadaan ini maka tak wujudlah idea wacana yang berbunyi sedemikian.

    Segala alasan diberi sebelum ini mengenai dakwaan yang sama tidak lain cuma penafian demi menjaga muka dan ia cuma membantu untuk jangkamasa pendek. Berfikir disudut positif PAS sudah mula diberi hidayah . Mereka mula memungut otak yang bersepah selama ini ketempat sepatutnya otak diletak.

    Agaknya apa Nik Ajis bakal hujahkan didalam sesi itu terutama bila tiba keresolusi yang mencadangkan penyatuan ummah termasok mempertimbangkan kerjasama dengan musuhnya dengan meninggalkan sekutu sedarah sedaging sepusat sepusingnya DAP dan PKR.

    Nik Ajis perlu memeras otak untuk reka ungkapan sesuai kalau tidak muka dia bakal merah padam. Dengan tahap kedegilan Nik Ajis dalam usia demikian agak sukar untuk dia berpaling . Tapi jika hal ini sebenarnya hidayah ,kita bakal lihat sesuatu impak positif mengambil tempat.

    Sekurang2nya untuk kebaikan mereka sendiri kerana mereka sebenar nya jauh tersasar dan agama sendiri tercemar tanpa mereka sedar.

  • bujuk
    November 10th, 2012 at 10:59 PM

    nak tanya jugak laaa… berani tak wakil UMNO masuk forum macam ni? Wakil PKR dan PAS dah boleh masuk majlis2 kristian untuk terangkan Islam. InsyaAllah… Islam akan semakin berkembang.

  • Brother_Borak
    November 10th, 2012 at 11:06 PM

    Assalam. Memanglah orang tua tu kata macam tu sebab apa wakil parti dia ada dalam forum tu masa Sister Izzah bercakap pasal murtad. Org tua tu dah tak boleh nak lari kemana dia nak bangkang kena batang hidung sendiri dia nak sokong pun kena batang hidung sendiri. Akhirnya orang tua tu terpaksa walaupun tak ada orang yang paksa dia untuk menyokong kenyataan Sister Izzah kerana undi pilihanraya. Moralnya disini kedua-dua parti tersebut dah plural dalam agama.

  • bujuk
    November 10th, 2012 at 11:16 PM

    Apa yg. aku faham dari video d atas..(sebenarnya aku tak faham.. hehe sebab aku tak pandai omputih) ada 2 isu, dari segi akedemik dan dari sudut perlembagaan. Secara ekademik memang takda dalam quran sebut Islam untuk bangsa2 tertentu… kecuali perlembagaan d m’sia yg. sebut melayu itu islam. Islam tak setuju semua perbuatan maksiat, tapi islam juga tak benarkan mengintip orang buat maksiat. Sebab tu tak mudah nak hukum zina dalam hudud.

  • bujuk
    November 10th, 2012 at 11:24 PM

    Aku secara individu menyokong forum berbezaan agama d luaskan, seperti contoh Dr.Zakir Naik(pengganti ahmad deedad) yg. datang m’sia menerangkan kehebatan Islam, quran dan Rasulullah. Semua agama boleh bersoal jawab.. dan ini adalah dakwah yg. hebat. Berbanding sekarang kita tak mampupun nak dakwah orang kafir kerana semua isu agama d klasifikasikan sebagai sensitif. Tapi CSL bebas kutuk Islam, tampa sebarang bantahan dari UMNO.

  • anakmelayu
    November 10th, 2012 at 11:31 PM

    perlu ke orang UMNO islam pergi ke gereja untuk mngikuti majlis yang dianjurkan gereja ni? ape hak gereja untuk membicarakan pasal hal Islam ni? ape pulak hak orang kafir yang menjadi panel untuk turut membincangksn isu ni?? tak ke bengong namanya tu huhu

    buat yang tak tahu…isu ni depa bincang di gereja Tabernacle USJ..huhu

  • Brother_Borak
    November 10th, 2012 at 11:34 PM

    Berkembang apanya kalau dah bagi tiket percuma untuk bermurtad bagi orang-orang Islam. Ini Sister Izzah yang cakap belum lagi kita kaji dan analisis anak arwah Yusof Rawa pulak yg cakap. Kita percaya skripyna sama dengan Sister Izzah.

  • tengkudin
    November 10th, 2012 at 11:37 PM

    orang tua kutuk nik ajis tu…tak tengok video ke?? terang terang nurul izzah murtad tu cakap…hehehe

    tapi anak dia marah la pulak..skrg sapa biol?? nik ajis la..hehe

  • Brother_Borak
    November 10th, 2012 at 11:40 PM

    Ya, kita tak bantah tetapi kita dah bagi penerangan kepada CSL berkaitan dengan hudud Allah melalui organisasi ILMU. Maka dengan itu CSL telah menghantar surat menerangkan dengan jelas konteks bantahannya dalam hudud. UMNO dah bagi penerangan kepada CSL tentang hudud. Pasberg ada bagi terang hudud kepada Kapal Karam?

  • raplahjingaa
    November 10th, 2012 at 11:55 PM

    Untuk terangkan Islam versi munafikun ??

    Hang jangan dok cover line la bujuk..orang Islam di Malaysia tahu sangat dah hangpa berkempen politik sampai masuk dalam gereja buat jualan lambak gadai agama.

    Minta maaf banyak-banyak bujuk…agama PAS dengan agama Islam amat jauh berbeza…dan binasa la mereka yang mempermainkan agama Allah swt.

  • Pak Long
    November 10th, 2012 at 11:56 PM

    Puan Bujuk.., kalau Puan tak faham omputih tolong diam. Takkan laki Puan seorang peguam tak mahu menghalusi Perlembagaan M’sia yang sebut Melayu itu Islam. Sepatutnya kita sebagai seorang Melayu bersyukur keluar jer dari perut ibu diazankan dan qamatkan mengikut cara Islam. Aku pun mengikuti forum Dr. Zakir Naik di PWTC baru-baru ini. Tun M dan Dr. MAZA pun ada masa itu. Dan juga aku pun terlibat dalam forum Sheikh Imran Hosein yang selalu datang ke Malaysia. Dia memang pakar dalam Islamic Eschatology atau Ilmu Akhirulzaman dan dia pernah memberi komen tentang parti PAS pimpinan Nik Aziz dan Hadi yang dikatakan parti Islam..

  • raplahjingaa
    November 11th, 2012 at 12:01 AM

    PAS yang tak mampu mendakwahkan orang kafir…kerana PAS amat jauh daripada memahami Islam itu sendiri.

    Berapa ramai dah kafir yang berjaya di Islamkan di negara ini…hang pi check kat PERKIM…dah beribu-ribu bujuk, dan ada di antara meraka yang menjadi ustaz dalam kesinabungan perjuangan Islam.

    PAS apa yang hangpa buat ? mengembangkan ajaran sesat…” berdakwah ” sampai ke combodia….bawa balik bini sorang satu….haram seduit pun tak guna lebai-lebai PAS ni.

  • raplahjingaa
    November 11th, 2012 at 12:02 AM

    hehe…puan.

  • alfie60
    November 11th, 2012 at 12:02 AM

    Marina Mahathir as a board member of SIS sapa pun tak bising!!
    Ambiga yang kafir sokong LBGT semua kutuk dia,Marina Mahathir yang sokong mereka sebelum Ambiga sapa pun tak kutuk.

  • StinGray
    November 11th, 2012 at 12:03 AM

    berani menjadi MURTAD apekejadahnya bujuk oii….

  • StinGray
    November 11th, 2012 at 12:08 AM

    Bujuk…layak ke nurul tu berforum dlm topik agama islam…kat mana dia ngaji..Al-Azhar ke??….hang kalau nk jilat pungkok depa pun, ingat2 la sikit…kenapa depa tak jemput pemegang kunci syurga tu…kan ke org tua kutuk tu paling alim dlm dunia sekarang ni…

  • raplahjingaa
    November 11th, 2012 at 12:32 AM

    Sapa marina mahathir ? orang BN ke ? anak bekas PM itu saja….Bekas TPM berlakon porno sampai popular kat Jepun tu siapa ?…hehe

  • raplahjingaa
    November 11th, 2012 at 12:34 AM

    Alaaaa sting bukan hang tak tau…agenda bujuk dengan agenda yahudi…bukan jauh pun bezanya, hati dah banyak titik hitam, itu la jadinya.

    Ulama-ulama terkemuka dah lama dok pesan, akan keujudan manusia macam bujuk ni…

  • Brother_Borak
    November 11th, 2012 at 12:50 AM

    Memang benarlah kenyataan kamu bahawa sesungguhnya kamu memang tidak faham. Dari dulu lagi sebenarnya kamu memang tidak faham, buat2 tak faham atau kedua-duanya sekali. Kamu kata dalam Al-Quran tidak disebut agama untuk sesuatu bangsa tetapi Allah menyatakan “Ku jadikan kamu dengan berbagai warna kulit supaya kamu kenal antara satu sama lain”. Apabila ada perbezaan warna kulit maka adalah sesuatu bangsa itu. Sememangnya agama Allah itu untuk semua BUKAN seperti ‘Pasberg for all’. Dalam surah Al-Kafirun, Allah menyatakan “Agamamu untuk kamu, agamaku untuk aku( nabi )”. Maka tidak boleh ada kebebasan beragama untuk orang-orang Muslim. Maka yang demikian juga perlembagaan negara dengan jelas menerangkan dalam artikel 11(4) iaitu orang-orang kafir adalah DILARANG memurtadkan orang-orang Islam. Perlembagaan negara dengan jelas melindungi kesucian agama Islam. Inilah perlembagaan yang kamu tolak dan cuba mengubahnya melalui Prof. Kangkong.

  • sungai_siput
    November 11th, 2012 at 1:03 AM

    bekembang islam apa nye bujuk bawah PAS dgn PKR ni…..???

    baru ni dok sokong orang kristian buleh pakai nama Allah…

    bila peguan lina joy ambiga nak gugur nama islam pada IC dia ,bukan main pemimpin PAS terpekik telolong bantah abih la kunun

    lepaih tu , pemimpin angkat sanjung jadi kan ambiga sebagai ketua demo rusuhan bersih

    SIS ni sokong nurul berkisar kejayaan pak nurul (nuar penyokong keselamatan israel) lantik amina wadud jadi pensyarah kat UIA,

    punya lah bebas liberal nya islam amania wadud ni sampai boleh jadi imam solat jumaat kat USA tuh, hebat

    tang mana islam berkembang tu bujuk???

    bujuk , setakat nak jual perkataan berani, kunun pejuang islam , simpan lah bujuk, apa kau ingat rakyat malaysia ni buduh piang sangat kah????

    dengan lim guan eng , ambiga pun pemimpin PAS kecut , ada hati mimpi kata pejuang islam…..

    apa dah jadi dgn akal kau bujuk????

  • raplahjingaa
    November 11th, 2012 at 1:08 AM

    Orang macam nurul boleh ” mengupas ” dan seterusnya mengeluarkan ” fatwa ” hal ehwal agama…

    Betapa sedihnya…ularmak-ularmak PAS tak rasa malu ke ??

    Tup..tup.. nik ajis pulak pi sokong, ntah la sapa berguru dengan sapa, nurul berguru dengan nik ajis ke, atau nik ajis yang berguru dengan nurul…hehe

  • raplahjingaa
    November 11th, 2012 at 1:36 AM

    Bujuk nak voucher syurga….

  • duluPas
    November 11th, 2012 at 2:17 AM

    ” Pasberg ada bagi terang hudud kepada Kapal Karam?”

    – sebenarnya, Kapal Karam yang bagi terang hudud kepada Pasberg, iaitu “langkah mayat aku dulu”

    – dan Niki Aziz dengan pun bersetuju dengan Kapal sambil berkata “dalam dada mu Kapal ada bulan”

  • Joned
    November 11th, 2012 at 4:02 AM

    SIS ini patut orang lelaki ajar, kita cabar mereka berdebat dengan ulama(golongan lelaki) tentang kebebasan beragama ataupun tentang orang Islam harus diberi juga kebebasan memilih(murtad).

    Mungkin akhbar Sinar Harian berminat nak anjurkan debat seperti ini, dr maza boleh menjadi moderator kalau dia nak. Tentang ahli panel, 2 ahli panel untuk SIS & seorang ahli panel pun tak mengapa untuk Ulama dari golongan lelaki.

    Apa yang pasti anak puaka atau marina tak akan berani tawar diri jadi ahli panel, hehehehe.

    SIS ini anti lelaki, mereka patut diajar beri kesedaran bahawa organisasi wanita seperti SIS tak layak bercakap nak berlagak lebih pandai dari lelaki bergelar ulama yang tahu-menahu tentang hukum-hakam sebenar Islam.

  • PASpartyNGOK
    November 11th, 2012 at 6:44 AM

    Kerajaan atau Umno dari masa kesemasa sudah terlaku kerap address topic yang serupa. Ini termasok lah NGO. Resolusinya walau bagamanapun tidak sebanyak apa yang PAS bentangkan. Kerana resolusi yang diperbentangkan oleh NGO mahupun kerajaan sendiri tentunya tidak ada cadangan untuk bersatu dgn PAS atau PKR.

    Soal takut atau berani tidak timbul kerana kita tahu kerajaan tidak nampak cara beselindung,jauh sekali salah cakap, tergelincir lidah atau terkeluar kandasan.

    Kerajaan diteraju oleh pemimpin banyak pengalaman bukan yang tangkap muat sekadar mengisi tempat kosong. Mereka yang ditangkat muat begini pastinya penuh dgn agenda caca marba yang sering hilang punca dan sering tersesat ditengah jalan sebelum sampai dipenghujung.

  • PASpartyNGOK
    November 11th, 2012 at 8:09 AM

    Nik Abduh sering didengar memberi komen mendatar tanpa senget sebelah. Nik Abduh sering membuktikan walau pun dia berpolitik tetapi sedar dia seorang muslim. Muslim perlu kedepankan agama anutan dan politik hanya perlu menyusul dibelakaang.

    Ini ternyata berbeza dengan bapaknya yang kedepankan kepentingan politik hingga dilihat seolah olah mempertaruhkan akidahnya kerana itu.

  • mm
    November 11th, 2012 at 10:33 AM

    Kebebasan beragama bukan ada Perlembagaan Malaysia yg digubal UMNO sendiri???

    Kalau betul2 lah Najib dan isteri seorang yg bettaqwa, wbb apa bila dia memgang kuasa dia tak laksana Syariat allah? eg Hudud? Rosmah pesal tak tutup aurat dan bersederhana?

    Tapi bila peluk Islam (kita dah tak boleh keluar Islam), pesal UMNO tak laksana Undang2 yg menghalang murtad in the first place????

  • mm
    November 11th, 2012 at 10:34 AM

    Sewaktu kes Lina Joy meletup
    UMNO menguasai 109 kerusi parlimen

    Lina Joy tetap murtad
    Walaupun MyKad beliau tertulis Islam

    Jika kita beri UMNO 109 kerusi parlimen lagi
    Sebagai reaksi kenyataan Nurul Izzah

    APA YANG DAPAT UMNO LAKUKAN BAGI MEMBENDUNG GEJALA MURTAD

    Peluang untuk penyokong UMNO nyatakan kehebatan UMNO
    Membela akidah ummah
    Dan meraih undi mereka yang marahkan Nurul Izzah

    Silalah respon
    109 kerusi parlimen
    Yang murtad tetap murtad

  • PASpartyNGOK
    November 11th, 2012 at 10:57 AM

    Gejala murtad sukar dibendung kerana ini soal akidah diri, kepercayaan/tauhid .Iman diserap hasil dari didikan. Iman dipupuk dan suasana sekitar memain perana. Umno memang gagal membendong walau segala usaha sudah dan sedang dibuat.

    Tetapi belum ada sesiapa orang Umno yang aktif atau tidak aktif, secara terbuka menyokong perkara mungkar, baik murtad, LGBT sapertimana Nurul Anak puaka yang desperate sedang lakukan.

    Untuk mengenali anak, kenalilah siapa bapaknya.

  • Anak_Nogori
    November 11th, 2012 at 11:07 AM

    Kalau Bujuk mengaku tak pandai bahasa omputih…Nik Aziz lagi lah..sebab tu dia sokong kenyataan Nurul tu.

    Saya rasa elok kita mainkan isu ni sampai pru13 nanti, sekarang ni pun saya lihat PKR dan PAS sedang kepanasan..dikalangan PAS sendiri pun berbeza pegangan, satu puak nak jaga politik, satu puak lagi nak jaga akidah..bagi PKR pula, memang mereka sedang tersepit dgn isu ini, satu masa mereka nak undi bukan islam, bila nurul lepas itu buat statement tak sokong murtad, org bukan islam mula menilai semula, mana satu nak percaya cakap nurul tu?

  • raplahjingaa
    November 11th, 2012 at 11:48 AM

    alahai mooo…bila NGO panggil puak-puak yang kononnya ” Islam ” dalam pakatan haram untuk bincangkan hal murtad ni…apa hangpa buat ? hangpa boikot perjumpaan sesama Islam..hangpa keluarkan sekular melarang cai-cai dari menghadirinya.

    Tha worst…hangpa angkat ratu perjuangan murtad si ambiga tu jadi ketua, buat rusuhan merosakan harta benda awam. Hang ingat rakyaat tak perhati ke ?

    La ni pulak…hangpa pakat sokong kenyataan pro murtad anak buluh betong tu.

    Aku tak hairan pun…puak munafikun akan mencari jalan sampai bila-bila untuk merosakan agama…

    Tapi apa pun moooo….kami adalah tembok yang amat kukuh dalam menghalang kerja-kerja syaitan yang hangpa sedang usahakan.

  • sungai_siput
    November 11th, 2012 at 11:58 AM

    sapa peguam lina joy tu mooh???

    bukan ka peguam lina joy, ambiga tu yg korang dok sokong dan julang sebagai pemimpin dalam rusuhan BERSIH tu……

    jadi pemimin PAS sebenarnya menyokong pembela murtad

    jgn divert isu yer mooh????

    tak cerdik sungguh komen hang noooo

  • Anak Lenggong
    November 11th, 2012 at 1:35 PM

    Puan Bujuk..ko tau tak apa tajuk forum tu..dan sape penganjurnya..cuba ko bayangkan kalau UMNO buat forum berkenaan dengan agama hindu ataupun kristian dibuat didalam masjid..aku rasa penuh la diperkarangan masjid tu dengan puak DAP/PAS dan PKR membuat bantahan…sekarang ko tanya

    bujuk says:
    nak tanya jugak laaa… berani tak wakil UMNO masuk forum macam ni? Wakil PKR dan PAS dah boleh masuk majlis2 kristian untuk terangkan Islam. InsyaAllah… Islam akan semakin berkembang

    Islam berkembang kepala hotak ko puan bujuk (kah kah kah)..islam makin dihina adalah sebab ada pemimpin islam yang berperangai saperti betina anak nuar dan jantan anak yusuf rawa..disebabkan nak sangat kuasa akidah dipermainkan..

    ehh.. tul ke ni bujuk saorang perempuan..pondan kut..

  • Anak Lenggong
    November 11th, 2012 at 1:39 PM

    Bila kes akidah ni melibatkan PKR/DAP dan PAS..seronok tengok puak dajal kat dalam ni mencari perbagai dalil untuk menyokong pandangan tersebut..tetapi cuba bayangkan perkara ni berlaku dan dilakukan oleh UMNO ataupun BN..rasanya penuh laa jalanraya diKL ni dengan samseng jalanan PAS buat bantahan..dan dajal2 kat dalam ni akan berterusan membuat kutukan dengan perbagai dalil pulak..

  • mm
    November 11th, 2012 at 2:17 PM

    Ambiga tu muslim ka??? Yg org muslim sedang berkuasa (Pok Jib), takk kan dia tak nak laksana Undang2 halang murtad. Najib takut kat Ambiga ka??

    Apa CHua Soi Leks hina Islam, kat mana umno waktu tu?? Mana Zulkifli Norrdin tu??

  • raplahjingaa
    November 11th, 2012 at 2:55 PM

    mooo…dalam hudud PAS ada tak hukum murtad…kalau ada apa hukumannya ??

  • zarman
    November 11th, 2012 at 3:05 PM

    Jauh lagi kefahaman hang dengan agama ni bujuk, kalau mcm tu punya kefahaman.
    Kalau masuk gereja untuk menyebabkan kita rosak akidah, baik jgn masuk.
    Dok belagak dpt masuk gereja, samalah jugak dengan berbangga minim beer… bujuk bujuk.. otak hang ni centre tak?

  • zarman
    November 11th, 2012 at 3:10 PM

    he he he betol…

  • zarman
    November 11th, 2012 at 3:12 PM

    Nik ajis berguru dgn sapa lagi….. dgn kawan dia tulah…

  • zarman
    November 11th, 2012 at 3:17 PM

    sebab itulah anwar sokong kemurtadan lina joy…. hang tak perasan ka mm? atau hang jadi pondan bila berdepan anwar?

  • zarman
    November 11th, 2012 at 3:21 PM

    Hang jgn tanya najib tu muslim atau berkuasa, hang tanya diri hang yang mangkok hayontu, hang islam ka kapir bila menyokong kenyatan nurul, menyokong pembela kemurtadan (ambiga), menyokong aljub ala kaum nabi lut…
    jgn asyik dok kira org, kira juga diri hang tu…. bodoh.

  • lady_j
    November 11th, 2012 at 3:26 PM

    apakah perlunya umno masuk forum sebegini? sedangkan kerajaan persekutuan dah menubuhkan berlambak2 agensi utk membantu umat islam dan mereka yg masuk islam macam jabatan2 agama, masjid2 dan mcm2 lagi.

    tapi lawak bila penyokong pembangkang buat2 tak nampak kat isu sebenar iaitu nurul izzah cakap bangsa melayu pun boleh ada kebebasan agama. benda yg even anak tuk guru pun tau salah dan kutuk, lawaknya bapaknya tuk guru pun tak berani nak kutuk.

  • lady_j
    November 11th, 2012 at 3:31 PM

    pas dah mengubah diri mcm sesumpah demi mendapatkan kuasa dgn bantuan pkr dan dap.

    teringat dulu pas sentiasa mengangkat diri menjadi juara anti murtad bila tiba kisah lina joy, aishah bukhari, azhar mansor dsb. tapi terus membaculkan diri bila berkuasa bersama2 dap dan pkr sampai ke tahap memecat hasan ali yg berusaha mencegah murtad.

  • lauk tambah
    November 11th, 2012 at 5:04 PM

    kau bangsat Bujuk….ingat politik singa malam..macam Barua agama Nik Ajis & BABI. Aku rasa nak penampo jer kau nih kalau ada depan aku. Sial

  • StinGray
    November 11th, 2012 at 5:08 PM

    moooo…bkn ke tok gurun hang ckp, org bkn islam hina islam takpe…depa dah ikut ckp tok gurun hang pun, hang nk marah…mcm lembu sakit mulut & kuku la hang ni moooo

  • lauk tambah
    November 11th, 2012 at 5:09 PM

    bangsat nauzubillah kau nih mooo taik lembu…otak letak kat bawah tapak kaki aik ajis lorr…

  • lauk tambah
    November 11th, 2012 at 5:12 PM

    Nik Najis maner reti tengok youtube… agenda UMNO dajjal katenya…hehe…Nik Ajis nih mewakili 0.001% daripada ulamak yg ada kat malaysia.. tk sehebat maner pun dia, juara pecah belah ummah. Bila dia pencen nanti kita bagi dia pingat Pemecah belah ummah…

  • bangKano
    November 11th, 2012 at 5:27 PM

    SIS bukan nya NGO anti islam dan mengamal kan falsafah liberalisme & pluralisme cipaan John Hicks. SIS memperjuang kan hak hak asasi muslim mengikut ajaran ALLAH terutama nya kaum wanita.SIS cuba menliberal kan segala dogma falasi yang kunun ataih nama islam yang menindas & diskriminasi gender. Ramai ibu tunggal muslim dapat nasihat & pembelaan guaman terhadap kes gantung tak bertali akibat sikap egois kaum laki laki patriakisme. Setiap ahli SIS semua nya berenteletual & pendidikan tinggi walau pun bukan dalam bidang fiqh syariah.Depa tau dan paham ajaran islam keghana depa jugak sering mengkaji ayat/surah alQuran secagha serius & berhati jernih. Aku jugak soghang laki laki tapi tak pernah skeptis pada perjuangan murni SIS.

    Pahami la dulu doktrin & perjuangan SIS kemudian baru la leh buat kritikan & saranan yang membina bukan mencaci menghina macam orang hilang akai.Jangan terikut ikut lagak segelintiaq agamawan/mufti yang menuduh SIS bermacam macam label penghinaan…jangan keghana metod perjuanagn SIS tak sama ngan cara klasik pihak berkuasa islam lantas di peleceh habih habih..!!!

  • bangKano
    November 11th, 2012 at 5:36 PM

    Hang ni mm memang bahlol sakan tak paham perlembagaan. Baca dulu perlembagaan kemudian leh mai bincang kat sini hai hai murtad.Pihak mana yang berkuasa melaksana kan hal hal islam ? Federal ka ato negeri ?

  • mm
    November 11th, 2012 at 5:36 PM

    La..kat Malaysia ni umno yg tolak Islam pun..tu yg penuh kat jalan raya.

    Takkan nak harap MCA support Islam pulak??? Tapi kalau parti lain cerca Islam, tu yg kami marah…. MCA cerca Islam, ada UMNO keluar statement?????

  • mm
    November 11th, 2012 at 5:37 PM

    Eh azhar Mansor kan idola Tun M???

    Mereka murtad sebab tidak ada Undang2 yg menghalang murtad. UMNO tak nak gubal ka Undamng2 tu sementara masih berkuasa ni???

  • bangKano
    November 11th, 2012 at 5:48 PM

    Memang betoi penganut agama lain tak leh mengada kan kempen,pendakwahan & pemujukan kat muslim supaya percaya kan agama depa ikut artikel 11(4). Tapi lagu mana plak artkel 11(1) ? Ada ka bole dipaksa penganut islam supaya kekai dalam akidah depa andai kata muslim ti cuma pada nama saja tapi jiwa tak langsung pada islam. Mahu ka kita simpan orang lagu ni dalam islam ? Kesimpulan nya biaq pi depa nak keluaq dari islam kalo kita mau islam sentiasa di hormati dunia. Menyimpan virus berbahaya akan memusnah kan badan & jiwa bangsa muslim.

  • mm
    November 11th, 2012 at 7:02 PM

    Anak sapa yg dok kat situ (SIS)????

    N Izzah bukan sokong murtad pun… Itu propaganda umno yg dah tak ada modal …

  • raplahjingaa
    November 11th, 2012 at 7:41 PM

    Bila azhar mansor ni murtad pulak ?? aku kenal dia personally, mungkin hangpa dengar khabar angin dari harakah !

  • raplahjingaa
    November 11th, 2012 at 7:46 PM

    hang moooo dah macam kamikaze jepun mabuk…hehe main serbu, tapi di tembak jatuh sebelum kena sasaran…hehe

    Ahli Syura PAS, ustaz Nasha pun suruh nurul bertaubat, hang kutu haprak pulak pandai-pandai kata dia tak bersalah.

    Zaman kegelapan pakatan haram makin lama dah makin dekat dah moooo…bila hangpa mengundang kemarahan Allah swt.

  • raplahjingaa
    November 11th, 2012 at 7:50 PM

    Islam teguh di bawah pemerintahan UMNO…hang jangan risau, petualang munafikun yang nak porak perandakan Islam kita akan tentang….ialah kutu haprak yang macam hang, nasi sebungkus teh tarik satu, agama pun hang sanggup gadai.

  • raplahjingaa
    November 11th, 2012 at 7:56 PM

    mooo…debate hang sesuai sangat kat hang dengat status cai haprak…

  • akuantiPAKATAN
    November 11th, 2012 at 8:32 PM

    Nurul bukan sokong murtad? Alahai mm, jgnlah berlagak naif pulak. Nurul Izzah tu nama je bertudung tapi bawah tudung ada salib kot. Cuba kau tolong check.

  • akuantiPAKATAN
    November 11th, 2012 at 8:35 PM

    La..kat Malaysia ni PR yg sokong murtad pun..tu yg penuh kat jalan raya.
    Takkan nak harap DAP support Islam pulak??? Tapi kalau parti lain cerca Islam, tu yg kami marah…. DAP cerca Islam, ada PAS keluar statement?????

  • Brother_Borak
    November 11th, 2012 at 10:08 PM

    Ya, kita simpan mereka sebagai saudara Islam kita sehingga akhir kalam mereka. Seorang pelacur diampunkan oleh Allah dosanya hanya kerana memberikan minuman kepada binatang yang kehausan. Jadi kenapa kita mesti biarkan mereka murtad walaupun jiwanya celaru? Disinilah pentingnya usaha dakwah. Kita jumpa mereka dan sampaikan berita-berita yang mengembirakan. Kola Rasulullah ” Sampaikanlah berita yang mengembirakan dan jangan menakutkan. Permudahkan dan jangan menyusahkan”. Dosa seseorang umat Islam itu adalah urusan mereka dengan Allah. Hak Allah adalah tanggungjawab kita untuk kekalkan dia sebagai Muslim. Hak Allah adalah HIDAYAH untuk diberikan kepada siapa yang Dia suka. Islam TIDAK akan dihormati kalau umatnya murtad TETAPI Islam akan dihormati kalau umatnya berkasih sayang, bermaaf-maafan, tolong-menolong, memberi makan kepada yang miskin, berpegang kepada tali Allah, merendah diri dan lain2 yang seakan akhlakan Rasulullah. Kita kecewa kerana kamu sanggup untuk gadai seorang Islam kerana untuk penghormatan dunia tapi kamu lupa pula pada akhirat. Dari mana kamu mendapat ilham untuk komen bergini? Ugkapan kamu sama dengan ‘Sister Izzah’ yang menggadaikan muslim untuk undi keseronokan dunia. Kembalilah kepada pangkal jalan. INGATLAH!!! Usaha Rasulullah itu untuk mengislamkan umat seluruh alam tapi kamu pula minta mereka dibiarkan murtad.

  • gambus
    November 12th, 2012 at 12:27 AM

    heheh bagus sungguh Nurul menerangkan mengenai Islam , menyokong murtad tu kira berani yeee , kenapa depan orang Islam Nurul tak mengaku kata kena putar belit , sedangkan ramai kristian sendiri dah mengakui Nurul sendiri menyokong Melayu sepatutnya bukan sahaja beragama Islam tapi agama lain-lain . Berani sungguh orang-orang PKR dan PAS yee

  • gambus
    November 12th, 2012 at 12:31 AM

    patutlaa bodoh dan bangang , bahasa english mudah pun tak faham tapi nak tunjuk pandai dasar tolol dan melacurkan agama jee kau ni… , dengan terang Nurul mengaku orang Melayu di Malaysia bukan sahaja beragama Islam tapi bebas beragama lain-lain , tak payah nak tipu dah ada bukti video lagi hahaha

  • gambus
    November 12th, 2012 at 12:34 AM

    Kalau kita bercakap dengan puak PAS yang bodoh dan tak tahu berbahasa english ni mereka ni dengan bongkak akan kata Karpal dah sokong hudud PAS .. hahahaha lawak beb tengok manusia-manusia tolol PAS ni , sah kena tipu PAS yang menyokong DAP yang anti Islam dan anti Melayu tu.

    Begitulaa betapa tak berpelajarannya penyokong PAS yang bodoh dan senang dilembukan

  • Topup
    November 12th, 2012 at 12:14 PM

    “Silalah respon
    109 kerusi parlimen
    Yang murtad tetap murtad”
    PR tak kesahkan hal2 murtad ni
    yang sangat dikesahkannya adalah kerusi parlimen
    Kalau nak sangat ‘kerusi ” tu tunggulah bila kerajaan buat perolehan baru
    mm ko boleh beli kerusi tu melalui perlupusan ! haha

  • StinGray
    November 12th, 2012 at 12:16 PM

    moooo…seminggu dua ni hang simpan muka hang dlm mangkuk jamban tau….malunya…hehehe

  • gambus
    November 12th, 2012 at 12:39 PM

    kau nak maki MArina tu tarak hal punya .. takde sapa nak backing .. tapi Nurul siap ada pejuang dan pemimpin tertinggi PAS siap bela beb , konon fitnah , padahal jelas Nurul kata Melayu tu sepatutnya bebas beragama .. itulah pemimpin PAS rupa-rupanya ramai yang bodoh dan tolol sebab taktau berbahasa english

  • nazwan
    November 12th, 2012 at 1:16 PM

    ???

  • hoodymack
    November 12th, 2012 at 2:03 PM

    bangang!!!!!!!wakil melayu PKR ngan PAS tu masuk majlis2 kristian tu nk kasik bola tanggung jee kt org kristian utk smash islam….

  • hoodymack
    November 12th, 2012 at 2:15 PM

    ade lagi si bodoh mm nih….memang btol laaaa ckp org2 tua, selagi ada bintang dan bulan, selagi tu laaa bebal si mm nih akan berkekalan….

  • hoodymack
    November 12th, 2012 at 2:15 PM

    ade lagi si bodoh mm nih….memang btol laaaa ckp org2 tua, selagi ada matahari dan bulan, selagi tu laaa bebal si mm nih akan berkekalan….

  • bangkano
    November 12th, 2012 at 3:30 PM

    Ahhh…sudah la bujuk tang UMNO semua hang pa balun jika tak menyanggah pendapat CSL hai hudud,tapi tang Karpal Singh tu dok menentang habih hudud pasai apa puak puak hang pa dok sengap…?

    Tolong habak mai pasai apa dok sengap macam oghang bisu..?

  • anakbochek
    November 12th, 2012 at 4:24 PM

    Betul2, nak kutuk Marina 7 hari 7 malam pun kitorang tak kisah. Dia bukan ada kepentingan apa2. Bapak dia pun cuma bekas PM je. Tapi kenapa orang PR tak kutuk Marina ye? Sebabnya dia takde kepentingan politik…, itu je punca sebenarnya. Orang PR hidup bersendikan politik je, bukannya Islam, dari ketua umum, mursyidul hingga ke pencacai sama je.

  • anakbochek
    November 12th, 2012 at 4:26 PM

    Nurul dan Mujahid tu pergi gereja sebab nak ceritakan kehebatan Islam, Quran dan Rasulullah ke? Apa kena mengena CSL dalam isu ni, CSL sokong Melayu murtad ke?

  • man on da street
    November 12th, 2012 at 4:37 PM

    Kepala otak lah kau bujuk, berani apa benda nya, mereka memasang perangkap dan kau dan puak puak kau memasuki nya ! Tak kah bodoh lu punya orang! Betul punya cetik punya akal. Sekarang dah pun kena checkmate, amacam mau pusing? Nafi pun kena , mengaku pun kena. Yo, Idiot now you get it, do you know how how to play this political game done by the christians/Dap’s? Konon si bujuk ni nak berlagak intellectual, tetapi , bodoh piang rupa nya. Menyokong kan ahli yang terperangkap. Padan sama muka bro nickky, sama terperangkap ngan political game christians. Sama lah dulu . Memberi keampunan kepada si exco yang menayangkan bulu, sampai ahli pas beramai ramai menangis ngan si “striptease” tu( ahli bukit lanjan). Agama berlainan, Allah tu Esa, satu, jangai lah memandai nak ubah pengajaran uagama Islam kepada fahaman songsang pas.

  • man on da street
    November 12th, 2012 at 4:49 PM

    Tu lah sebab nya bujuk lu ni , dok perabih beras aje kat sini. Mak bapak suruh gi sekolah, memonteng aje, lepas tu tak pandai omputih lak tu. Si barua izzah tu pun bukan pakai oxford english pun, kalu tak tau kan ada dictionary. Sebelum komen buat lah homework dulu, semacam semua ahli pembangkang. Cakap ikut sedap mulut aje. Tak ada isu di sini. Ada kah awak ini orang islam ke tidak? Jikalau orang islam , tentu faham . Jangan buat bodoh atau pun memang selama ini betul sangkaan saya memang awak ni dodoh? Ek eleh apa hal lah pulak cakap pasal zina ni? Kenapa, video tu besi ke? Macam video cina doll ngan video ice cream dalam tandas. Yo bro, zina yang dua ni kena awak meujuk? Yang ni memang susah lah kan, kecuali si video kamera tu bolih bercakap ye tak>?

  • man on da street
    November 12th, 2012 at 5:05 PM

    Yo bro, ko ni dah pandai agama sangat ke? Dok bercerita sangat pasal aurat ni , kenapa sewaktu mengerjakan fardhu haji, si kaum wanita ni di larang menutup muka dan bersarung tangan? Kan kah muka wajah tu aurat? Apa kah bertudung tu memenuhi syarat agama. Yang negeri di bawah pemerintahan pas selama dua puluh tahun pun tak mampu nak mempertahankan syariat allah . Lu dah gi sana belum? Kalau belum pergi tenguk sendiri! Jangan cakap tak serupa bikin lah bro! Kaum wanita, anak dara bersepah berjalan ngan selamba nya berjalan kat Kota Baru tak bertudung pun, tu negeri di bawah pemerintahn hipprokrit lah kut . ya tak? Jangan suruh orang lain buat jikalau sendiri pun tak mampu nak melaksanakan nya. Sekurang nya kami ni bukan nya hipprokit. Sembahyang hajt lah seribu kali pun jikalau allah tak memberkati nya tak akan di makbulkan nya jugak.

  • man on da street
    November 12th, 2012 at 5:18 PM

    mm says:”Silalah respon
    109 kerusi parlimen
    Yang murtad tetap murtad”

    Itu lu punya kenyataan bro. Yang ni lagi hebat. Si ahli Pas ni memegang jawatan EXCO dalam pentadbiran negeri Selangor,mempunyai menteri besar islam, bersultan kan orang islam, beliau cuba mengharamkan penjualan arak kepada orang islam. Beliau pergi ke gereja yang cuba memurtadkan orang islam. Parti pas yang konon nya lebih islam dari islam memecat beliau dari jawatan dan keahlian beliau di dalam parti islam. Tak payah pun memerlukan 109 kerusi parlimen ye tak Isk! Amacam, ada rasa macam ludah ke langit tak , timpa kat muka sendiri sekarang?

  • man on da street
    November 12th, 2012 at 5:33 PM

    Cakap pasal orang lain yang tidak bolih mempertahankan diri memang senang. Sama lah jugak apabila sewaktu pemerintahan Pas kat Trengganu , apa mereka buat kat Ayah Pin dan pengikut pengikut nya? Bertambah ramai lagi ada. Seawktu hujung minggu macam tapak pesta. Apa Pas buat? Tumpang sekaki bukak gerai mintak derma kut?

  • man on da street
    November 12th, 2012 at 5:43 PM

    Sebab MCA cerca islam, tu awak tak huraikan. Yang mereka cerca islam ada lah sebab penyelewangan parti ajaran sesat PAS punya fahaman., bukan UMNO, buat apa nak marah. Cuba lah tenguk hiraki pucuk pentadbiran BN , siapa yang menerajui nya? UMNO kan>? Cuba lak tenguk dalam pentadbiran pembangkang? Who calls the shot? DAP! Parti yang terang terang mahu menghapuskan melayu sejak berzaman, itu lah yang melayu haprak dalam pembangkang , melukut di tepi gantang menagih simpati mahu berkuasa! Ada parti melayu yang dominan tak mahu bergabung, si syaitan iblis pula yang bersekongkol. Tu lah otak melayu pembangkang ni jadi blurr!

  • man on da street
    November 12th, 2012 at 5:58 PM

    mm says:”N Izzah bukan sokong murtad pun… Itu propaganda umno yg dah tak ada modal …”

    Gua sian tenguk lu ni. Nak masuk medan perang tapi tak bersedia. Dok kena tipu aje olih pemimpin, akibat mati katak lah awak ni. Bercakap macam orang yang tak berintellect. Dunia cyber ni tiada batasan untuk kita mengorik rahsia, terutama sekali tentang si bangsat izzah ni sewaktu beliau berucap di gereja tarbanacle di subang jaya! Di dalam facebook video ini terserlah, di malaysiakini aliran pembangkang apa tah lagi lah mereka memuji sikap liberalisma nya, tiba tiba kau ni kata tidak pulak.Aik, katak mana bawah tempurung kau ni, si bro nickky ajij tu gua percaya lah , sebab selain dari bahasa syaitan beliau fasih bahasa urdhu saja, tu lah segan bertanya ngan cerdik pandai sesat jalan lah akibat nya! Dah kantoi dah kan. Bermakna , segala yang awak debate di dalam forum ni ada lah null and void. —-TAK BOLIH PAKAI, bahlol!

  • syaa
    November 12th, 2012 at 10:21 PM

    betul la bro

  • syaa
    November 12th, 2012 at 10:25 PM

    salah tetap salah.n.izzah salah pun kau sokong gak?bodo..

  • sungai_siput
    November 13th, 2012 at 8:42 AM

    pasai tu gelaran pencacai sesuai dgn MM nih

    dah terang2 pemimpin PKR nak roboh kan islam kat msia ni, dia dok sokong jugak…

  • bangKano
    November 13th, 2012 at 7:27 PM

    Memang patut jangan di halang muslim yang iman dah rapuh tu pi menganut agama lain. Biaq ka…biaq kan buat apa nak di halang. Ni semua kerja sia sia kita kongkong depa sampai di kurung jangan keluaq islam. Pada hal jiwa nya dah tak dak lagi percaya ajaran ALLAH. Biaq pi depa ni terima bahana di akhirat kelak. Tugas utama muslim sentiasa mendakwah kan segala kebaikan pada semua insan termasuk yang dah lama muslim. Insyallah usaha murni kita ni sinaq islam akan bertambah mencahaya dalam jiwa manuisia di seluruh sudut dunia….!!!

  • AnakBochek
    November 13th, 2012 at 11:58 PM

    Kepada yg murtad, baucer syurga boleh ambik kat sister Izzah.

  • AnakBochek
    November 14th, 2012 at 2:44 PM

    PAS nama je parti Islam yg sepatutnya mempertahankan Islam tapi sokong kenyataan sister Izzah yg menyokong org Melayu Islam murtad. Buang la serban besar tudung saji tu ke laut, tukar pakai kopiah Yahudi pulak.

  • bujuk
    November 15th, 2012 at 4:06 PM

    Bangkano… hang tau tak SIS ni SESAT lagi menyesatkan. Ayat Allah yg. terang2 pun dia langgar… tu pengerusi SIS pun tak tutup Aurat, SIS ni +- sama dengan Siti Zabedah Kasim tu… nak cerita pasal Islam, Aurat wanita pun tak tau. Kalau dia tau, maknanya mereka ni golongan FASIK. Tak layak nak cerita pasal ISLAM dan HUKUM/HAKAM kalau yg. terang jelas nyata pun dia langgar.

  • bujuk
    November 15th, 2012 at 4:10 PM

    Hang sokong ka MCA cerca ISLAM???
    Awat UMNO yg. ngaku Islam tak bagi penjelasan dan suruh MCA jangan campurtangan hal-ehwal agama Islam kalau tak tau?
    Aku boleh terima lagi takat CSL tolak HUDUD/Islam tapi mana perginya IMAN Najib bila dia senada dengan CSL pakai baju tolak hudud dan bagi jaminan pada MCA hudud tidak akan d laksanakan selagi UMNO/BN memerintah???

  • bujuk
    November 15th, 2012 at 4:12 PM

    Apa yg. DAP cerca ISlam??

  • bujuk
    November 15th, 2012 at 4:14 PM

    teguh amendanya, kalau MCA hina HUDUD… Najib diam seribu bahasa? bukankah hina hudud bererti hina Islam dan hina Allah dan Rasulnya juga??

  • bujuk
    November 15th, 2012 at 4:28 PM

    Lenggong.. PAS dah lama nak buat macam tu, tapi k’jaan (UMNO) tak bagi. D negara luar, berbincang topik perbezaan agama adalah biasa. Tapi m’sia tak mampu, kerana jaga sensitiviti kaum dan agama kononnya. Aku sokong kedatangan Dr.Zaki Naik(ulamak India) yg. datang bincangkan isu ni. Hebat… semua agama dan bangsa datang untuk dapat maklumat. Secara tak langsung, umat Islam mampu berdepan dengan orang kafir untuk menegakkan akidah umat Islam dan bukan menyerahkan segalanya pada k’jaan bila ada masalah perbezaan agama. Apakah kita tidak yakin tentang kebenaran ISLAM hingga kita takut d tindas agama lain???
    Nurul mungkin salah secara akedemiknya tapi benar secara prinsipnya. Sebabnya umat melayu d m’sia adalah Islam perlembagaan. Maknanya selagi ada darah melayu mereka adalah Islam walaupun cara hidup dan beragama adalah hindu, budha, kristian dan ethis. Siapa peduli tentang cara hidup mereka jika kalangan pemimpin pun sama? Mereka hanya kekal ISLAM d IC. Inikah yg. kita semua bangga2 kan? Islam kah mereka, jika mengucap 2 kalimah syahadah pun tak tau??

  • bujuk
    November 15th, 2012 at 4:36 PM

    Adakah k’jaan mewajibkan setiap anak melayu belajar agama sekurang2nya d SAR? sedangkan k’jaan mewajibkan semua rakyat berumur 7 tahun bersekolah. Apa akan jadi pada anak2 yg. tak persi SAR? Berapa ramai ibu-bapa mampu mengajar anak2 fardhu ain, solat, quran, tauhid, feqah dan sebagainya? Apakah anak2 ini mampu menjawab persoalan2 agama lain bila dewasa? tidak takutkah k’jaan tentang agama anak2 melayu ini d masa depan dan masa kini?
    Apakah k’jaan nak salahkan ibu-bapa yg. tak hantar anak2 ke SAR sedang k’jaan tak pernah TEGAS minta anak2 melayu ke SAR. Kajian rambang kurang 50% anak2 melayu ke SAR, maknanya 50% anak2 melayu berisiko untuk MURTAD kerana tidak faham isu AQIDAH ni.
    PAS ada tubuh PASTI dan SAR serta PONDOK untuk bantu umat Islam mendalami Islam… UMNO buat apa? jangan kata k’jaan dah buat macam2… kerana k’jaan dan parti adalah berbeza.

  • bujuk
    November 15th, 2012 at 5:11 PM

    check balik la… kronologi dia.
    Kenapa bila Khalid Samad ajak berdebat isu tersebut dia sembunyi???
    Kita sokong la langkah dia nak laksanakan Islam… tapi dalam politik, tak boleh gelojoh sangat. PAS melalui MP Shah Alam buat pelan2, cadangkan dalam MBSA melalui ahli majlis. Kemudian minta 7E keluarkan minuman keras dari kedai mereka.. bukan terus kompaun dan buat kecoh. Tapi bila dah kecoh jadi isu politik.. akhirnya dapatkah arak d keluarkan dari 7E? dah jadi balik asal… sepatutnya bila beberapa tahun isu ni berjalan dengan baik, semua 7E dah takda arak.. k’jaan boleh kuat kuasakan d seluruh negara pun sebab dah ada contoh dan d terima baik oleh semua masyarakat. Tapi jenis nak kejar nama dan populariti.. yg. d kejar tak dapat, yg. d kendong berciciran.

  • bujuk
    November 15th, 2012 at 5:15 PM

    Org. yg. tak bertudung tu kata Isteri PM tak bertudung korang tak berani tangkap dan hukum pun. Takkan undang2 d KL dengan k’tan lain2. Nan jawab apa??

  • bujuk
    November 15th, 2012 at 5:25 PM

    PAS dah terangkan pada pimpinan DAP dan PKR, HUDUD adalah perjuangan PAS. Dari servey yg. d lakukan UM, peningkatan 12% dari rakyat bukan islam yg. faham dan sokong hudud.. berbanding servey sebelum, membuktikannya. Mereka sokong hudud untuk umat Islam dan percaya ia dapat mengurangkan jenayah. Nak harap UMNO… Najib kata tidak akan laksanakan hudud selagi berkuasa. Lu fikir lah sendiri…

  • bujuk
    November 15th, 2012 at 5:29 PM

    Dia mungkin tak layak… sebab tu Ust.Harun Taib kata macam budak2. maknanya tak cukup ilmu… sebab tu juga dia telah buat kenyataan semula untuk melengkapkan kenyataan awal.
    Tapi bila dah d tanya.. dia jawab sekadar yg. dia faham. Aku yakin… Najib tak berani dan lebih jahil dari Nurul jika d tanya soalan demikian.

  • bujuk
    November 15th, 2012 at 5:35 PM

    Kalau tolak hudud sama dengan tolak Islam, MURTAD la. Macam Ust.Nasharudin Isa kata pada Karpal Sing. Ust.Fathul bari kata tak boleh tolak hudud k’tan & t’ganu kerana ia dari Quran walaupun ada sedikit perbezaan atas kekhilafan manusia(d maaf kan). Maknanya tolak hudud yg. d buat sesiapapun tak boleh… sedangkan Najib pakai baju tolak hudud PAS masa rasmi sidang MCA. Ada berani UFB tegur dia…

  • bujuk
    November 15th, 2012 at 5:38 PM

    Berapa orang ADUN PAS bukan MELAYU?
    Antaranya Anuar Tan(k.Bharu) dan Idham Lim(T.Gantung). Dalam PAS ada wakil rakyat CINA Muslim. Ni yg. ada jawatan… hang lagi nak pertikai dakwah PAS. Dalam UMNO ada???
    Tu Ridhwan Tee pun korang tak berani bagi jawatan dalam UMNO, walaupun selalu tulis sokong melayu dan umno.

  • bujuk
    November 15th, 2012 at 5:47 PM

    Dalam Islam tak seperti yg. hang fikir bangkano..
    BB.. Nurul mungkin silap dan dah betulkan kenyataannya, tapi tuan masih terus nak letakkan kesalahan pada Nurul dengan sebut nama sister izzah. Tuan ajak untuk umat Islam bertaubat dan kekal dalam Islam dalam satu masa, tapi tuan menghukum seseorang yg. telah membetulkan kenyataannya menjadi kristian. ADILKAH TUAN DENGAN ILMU TUAN?

  • bujuk
    November 15th, 2012 at 5:50 PM

    Apa komen dia???

  • bujuk
    November 15th, 2012 at 5:52 PM

    KUFUR ke idak kalau tolak HUDUD???
    Jika kata selagi berkuasa tidak akan laksanakan hudud?

  • bujuk
    November 15th, 2012 at 5:56 PM

    Bukan berlagak.. tapi berani ambil risiko. Nurul telah betulkan kenyataan beliau, jadi tidak adil untuk terus memangsakan beliau.

  • bujuk
    November 15th, 2012 at 5:59 PM

    Cukupkah dengan jabatan2 k’jaan?
    Apakah mereka yg. memeluk Islam itu jab. k’jaan yg. dakwah atau orang2 perseorangan?
    Org. politik mempunyai tanggungjawab lebih besar dari orang lain kerana mereka ada kuasa. Apakah Rasulullah serahkan pada jabatan k’jaan untuk berdakwah? atau Baginda sendiri yg. pergi berdakwah..

  • bujuk
    November 15th, 2012 at 6:01 PM

    Aku tak dengar pun Nurul suruh orang melayu MURTAD. Dia mungkin salah tafsir ayat “tiada paksaan dalam beragama”… tapi dia kata sebagai muslim dia tidak mahu saudara Islamnya murtad. Jangan putar belit semata2 nak hentam…

  • bujuk
    November 15th, 2012 at 6:07 PM

    Kita kena YAKIN, ISLAM itu BENAR. Pedulikan bola tanggung atau apa.. tapi selagi nait mereka BETUL, InsyaAllah ada kebaikannya.
    Seperti isu kebebasan agama ni, sekarang semua bangsa dan agama serta lapisan masyarakat faham bahawa umat ISLAM tak boleh tukar agama bukan sebab dia MELAYU tapi sebab dia d lahirkan MUSLIM. Semua orang juga tahu, tanggungjawab untuk jadikan anak mereka MUSLIM dan tidak gelincir aqidah. Seluruh masyarakat juga faham, kebebasan agama hanya tertakluk pada mereka yg. belum ISLAM, apabila mereka telah ISLAM mereka WAJIB mentaati semua hukum ISLAM.
    Aku yakin sebelum timbul isu ni, ramai yg. tak faham… sebab ramai yg. masih tolak hudud(hukum Islam). Moga lepas ni takda seorang muslim pun celupar nak tolak hudud.

  • bujuk
    November 15th, 2012 at 6:10 PM

    Kan baik… sekelian rakyat tahu batasan kebebasan agama menurut perlembagaan dan ayat Quran tiada paksaan dalam agama. Jadi lepas ni.. jangan senang2 nak tolak hudud, sebab ia adalah perintah Allah. Umat ISLAM wajib terima apa saja perintah Allah. Mungkin kita rasa ia rugi… tapi Allah jauh lebih mengetahui dan maha perancang.

Apa Pendapat Anda ?, Komen disini!

© MYKMU.NET. All Rights Reserved. Sign up for entries RSS and for the comments RSS.

Powered by WordPress. MyKMU.NeT theme by Jebon.