|Laman Utama| MyKMU Forum | MyKMU WebTV | MyKMU Mobile Apps | MyKMU Mobile Site | MyKMU RSS Feed| MYKMU E-MEL: mykmunet@gmail.com

Editor: Adamyan | Diterbitkan pada: 22 October 2012| Kategori: Adamyan,Utama | 135 Comments »

Inilah Masalahnya Bila Pakatan Tak Berdaftar

SUDAH sampai ke telinga penulis bahawa para peguam Pakatan Rakyat akan memberikan hujah bahawa kerajaan Selangor sekarang tidak puya locus standi untuk melaksanakan janji pilihanraya (manifesto) 2008 kerana janji itu dibuat atas nama Barisan Alternatif!!

Perkara ini disampaikan sendiri kepada penulis oleh sumber terdekat dengan salah seorang peguam yang dilantik kerajaan negeri Selangor untuk menangani isu saman oleh beribu-ribu penduduk Selangor akibat kegagalan kerajaan negeri tersebut menunaikan janji pilihanrayanya, termasuk satu yang dilaksanakan – pemberian air percuma.

Malah sumber tersebut berpendapat, kerajaan Selangor punya peluang yang cerah untuk menang!!  Dahsyat tak dahsyat.

Sebetulnya penulis tidak begitu terkejut kerana inilah masalahnya bila tubuh pakatan politik tapi tidak berdaftar.  Memang boleh gebanglah “kami sudah berpakat, ini nama pakatannya, bla bla bla”, tapi dari segi meritnya tidak ada.

Janji, manifesto, harapan atau apa sahaja yang dikeluarkan pihak ini, secara undang-undangnya tidak terpakai kerana mereka bukan pertubuhan yang sah dari segi undang-undang di Malaysia.  Kalau nak dakwa dakwi, tidak boleh kerana mereka bukan berdaftar.

Dan kita perlu ingat, hari ini Anwar buat janji guna nama Pakatan Rakyat, bila dah berkuasa besok, dia boleh tukar nama itu kepada apa yang lain pulak, Pakatan Nasional ke, Barisan Rakyat ke, apa nama sahajalah, asal saja dia tidak tanggung akibat kalau gagal laksana janji nanti.

Kalau itu berlaku, dengan siapa rakyat nak mengadu masa itu?  Tengok macam di Selangorlah sekarang, pergi Mahkamah pun silap-silap buang kes!!  Nak salah Mahkamah pun tak boleh, siapa suruh percaya penipu?  Dah tau dia tak rasmi yang pergi dengar juga apasal?

Inilah yang rakyat Malaysia ini perlu tanya dengan diri sendiri, boleh pakaikah cakap atau janji orang-orang macam ini bila jelas sekali mereka tidak boleh dipertanggungjawabkan kalau janji itu tidak dilaksanakan nanti?

Boleh pakai?

Macai dan balaci Pakatan, toksah ambil kira sebab kita semua tahu otak depa memang dah dari azali tak betul.  Sokong buta tuli tanpa ada dakwa dakwi kerana yang penting bukan janji itu sangat, tapi asal Anwar naik jadi Perdana Menteri sahaja.

Nak kata tak bagi peluang, dah bagi peluang di 4 negeri.  Kecil punya janji taraf-taraf negeri pun tak boleh nak penuhkan, apa gebang janji lebih besar di peringkat persekutuan.  Puncanya?  Sebab bukan nak laksanakan sangat pun janji-janji tu, asal dapat berkuasa sudah.

Ada 135 Comments setakat ini.

  • pasdaplaknat
    October 22nd, 2012 at 11:26 AM

    Hmmm..senang2 je BA/PR HARAM ni kencing rakyat dengan janji.. last2 xde ‘locus standi’ pulak.. janji air liur je lah..

    Semasa kempen pilihanraya mcm nak rak menabur mcm2 janji.. lepas menang cari alasan macam2 untuk elak tunai janji begitu mudah pemangkah2 PR dipermainkan..

  • raplahjingaa
    October 22nd, 2012 at 11:32 AM

    Satu contoh paling baik…KEMUNAFIKAN !!..lepas tu ada hati nak ceita pasal hudud.

  • pasdaplaknat
    October 22nd, 2012 at 11:34 AM

    KERAJAAN PAS KEDAH PENGAMAL RASUAH!

    KUBANG PASU 20 Okt. – Penyelewengan yang berlaku melibatkan pembelian saham projek pembalakan dan peladangan bernilai RM31.21 juta oleh Kedah Corporation Berhad (KCB) di Papua New Guinea telah mencemarkan nama baik negara ini serta negeri Kedah kerana ia tidak pernah berlaku sebelum ini.

    Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Tun Mahathir berkata, penyelewengan yang berlaku amat mengejutkan kerana beliau difahamkan terdapat sejumlah wang diperuntukkan untuk menyogok menteri di Papua New Guinea untuk projek tersebut.

    Kerugian yang dinyatakan dalam Laporan Audit Negara 2011 itu membabitkan pembayaran goodwill kepada vendor sebanyak RM1.21 juta, pembayaran perbelanjaan mobililisasi (RM3 juta), komisyen dan yuran guaman pinjaman (RM1.6 juta) dan pinjaman dari lima syarikat dan kos berkaitan (RM7.68 juta) mulai 2007 hingga Mac 2011.

  • pasdaplaknat
    October 22nd, 2012 at 11:36 AM

    PR sentiasa dlm LAKNAT ALLAH.
    Mereka mengakui sgt tahu dan hebat tentang ‘ketelusan’, bab hukum Allah (PAS) ..tp merekalah PENCABUL JANJI dan HUKUM paling dahsyat..

  • pasdaplaknat
    October 22nd, 2012 at 11:39 AM

    PEMUDA PAS KUALA KEDAH BERLAKON BUAT LAPORAN POLIS ISU PENYELEWENGAN RUMAH KOS RENDAH DI KEDAH – PEREBUTAN KUASA MB DI KEDAH ISU SEBENAR!

    ALOR SETAR 21 Okt. – Pemuda Pas Kuala Kedah mahu siasatan lanjut dijalankan terhadap penyelewengan yang berlaku dalam pengurusan perumahan awam kos rendah di negeri ini sepertimana dalam Laporan Ketua Audit Negara 2011.

    Sehubungan itu, Ketuanya Mohd Azizi Abdullah hari ini membuat laporan polis dan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di sini.

    “Salinan laporan itu telah dihantar kepada pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negeri, Ahmad I’zzat Mohd Shauki yang juga Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri untuk tindakan lanjut.

    “Kita tidak mahu sebarang penyelewengan berlaku di bawah Kerajaan Pakatan Rakyat tidak diambil tindakan. Jika penyelewengan itu berlaku tindakan undang-undang patut diambil dan jika tidak, satu mekanisme untuk membetulkannya perlu dikenal pasti,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

    Laporan Ketua Audit Negara 2011 baru-baru ini mendedahkan kerajaan PAS Kedah dikesan membuat pembayaran sebanyak RM2.55 juta kepada lima kontraktor yang tidak berdaftar dengan Pusat Khidmat Kontraktor bagi melaksanakan kerja-kerja penyenggaraan tujuh perumahan awam kos rendah sepanjang 2010 hingga 2011.

    PAS LAKNATULLAH.. PRU13 siapa undi PAS ibarat mengundi puak MUNAFIQUN!

  • pasdaplaknat
    October 22nd, 2012 at 11:44 AM

    Moral of sthe story : Allah Ta’ala mencampakkan kehinaan kepada Rejim PR-PAS.

    PAS sendiri yg beramal dengan rasuah memberi suapan RM1.21 juta kepada Menteri di Papua New Guinea – terang2 mereka kunun mahu ‘BERSIHkan’ UMNO/BN. tapi mereka sendirilah SHIT!

    mcm mana puak2 yg tahu dn kunun sgt prihatin dgn hukum2 Islam tp sendiri yg langgar hukum?

  • Topup
    October 22nd, 2012 at 12:00 PM

    Grenti lepas ni akan ada post dari juak2 “pakatan’ akan cari ruang untuk membela pakatan dengan menyalahkan UMNO atau BN . Isu ini akan di”spin” untuk menyatakan yang salah ialah kerajaan BN

  • bujuk
    October 22nd, 2012 at 12:11 PM

    Rakyat umum dah tahu dah semua saman isu air ni helah UMNO je. Hanya pecacai umno je yg. percaya boleh saman k’jaan atas isu air ni. Bila dah tak boleh nak bawak isu ni, korang cipta berbagai alasan. Sebelum ni korang kata ada bukti dan fakta kukuh dan akan menang. Awat yg. bawak isu ni bukan peguam UMNO ka? apa peguam umno bodoh sangat tak teliti dulu isu boleh menang ke tidak hingga hasut rakyat buat benda bodoh. Isu ni akan makan UMNO…. seperti senjata makan tuan.

  • bujuk
    October 22nd, 2012 at 12:19 PM

    Undi UMNO seperti undi CSL yg. menyerang hudud tampa batas. Dulu CSL kata hilang akal, pusing jam ke belakang, sekarang dia kata hilang 1.2 juta pekerjaan maksiat(genting & rumah urut), negara MUNDUR, dan pakai baju-T sebagai lambang tolak hudud(Najib pun pakai baju yg. sama). Wanita MCA kata hudud membenarkan orang kafir d rogol. Hang boleh terima penghinaan HUDUD yg. jadi perintah Allah. Karpal sing tolak hudud, tapi tak hina hudud.. dia hanya cabar langkah mayat dia je. Tapi MCA hina hudud depan PM (seorang Islam/melayu.. dan pemimpin negara Islam contoh kata korang). Kalau aku jadi Najib dan2x aku balik dan tak rasmikan AGM MCA ni.

  • bujuk
    October 22nd, 2012 at 12:25 PM

    PAS tak lindungi mereka jika k’jaan nak hukum atas kesalahan mereka. Kita serah mereka pada SPRM dan pihak berkuasa jika benar bersalah..
    Itu bezanya PAS dengan UMNO yg. simpan dan pertahankan kesalahan pemimpin UMNO. Contohnya isu NFC, bila dah jelas dan tak mampu lagi d tutup baru suruh letak jawatan dan siasat.. dan korang pun dah senyap sikit. Tak pertahankan lagi Kak Ijat tu..

  • bujuk
    October 22nd, 2012 at 12:44 PM

    Najib kata.. kalau bagi peluang pada PR nanti nak pilih BN semula tak boleh. Aku ingat kalau kalah PRU13 ni BN akan hancur/bubar. Silap2 MCA,MIC dan parti2 kecil akan joint PR. Habis macamana nak pilih BN? Silap2.. sekali dengan UMNO masuk PR… hahhaha.
    Najib… bagi amaran macam dah tak yakin menang PRU13, cai-cai kat mykmu camana?

  • bangKano
    October 22nd, 2012 at 12:47 PM

    Hang ni balik balik cakap pasai hudud pada hal pemimpin PAS sendiri tak dak minat lagi nak laksana kan hudud. Kita dah bagi peluang kat depa bila memegang kuasa kat Terengganu,Kelantan & Kedah. Pasai apa MB masin masin tak mau laksana kan hudud hah ? Pok Nik dah pegang Kelantan dah 22 tahun tapi habuk HUDUD pun tarak. Ni semua gebang pemimpin hampas haprak PAS. Ironis nya Kelantan la ni kerajaan PAS dah bentang kan Bajet Negeri Kelantan 2013 di persidangan DUN.Dapat tau cuma RM1 juta jerr di peruntuk kan pada MAIK berbandin RM1.7 juta pada tahun 2012.Ni apa ceghita bujuk oiii ? Kata nak ” Membangun Bersama Islam ” tak kan peruntukan ciput ja. Patut nya kerajaan negeri tambah kan lagi peruntukan tahunan tu jika betoi pemimpinn PAS nak penaik kan isle. Macam mana MAIK nak guna dana untuk mengembang kan aktiviti isle nak bayaq gaji pegawai & staf MAIK dan imam imam pun tak cukup.

    Ni menunjuk kan PAS memang munafik kata nak perjuangan isle tapi sebenaq nya peruntukan dari Bajet 2013 sumbangan Kerajaan Pusat depa nak lencongan kat perkagha lain untuk kepentingan parti & politik pemimpin PAS Kelantan menghadapi PRU 13.Patut la Pok Nik beriya iya mau tanding lagi di DUN & parlemen. Saja nak kekai kan kemewahan & kekayaan dunia.Memang pemimpin PAS ni setan berwajah kan ulama haprak nampak saja waraq tapi kaki toraq sokmo…

  • bangKano
    October 22nd, 2012 at 12:55 PM

    Ah..sudah la jangan banyak torak hang pa ni tunggu & lihat apa akan jadi pada PR dalam PRU 13 nanti. La ni dah banyak skandal busuk pemimpin PR yang tebongkak akibat doa tokguru tokguru depa dulu. La ni Allah dah perkenan doa depa ngan menyerlah segala kebusukan PR biaq rakyat menilai kewibawaan pemimpin hati busuk hang pa…

  • delta_source
    October 22nd, 2012 at 12:57 PM

    Anwar Ibrahim sendiri kata hudud tiada tempat di dalam dasar Pakatan Rakyat.

  • bujuk
    October 22nd, 2012 at 12:58 PM

    m.kini kata perhimpunan MCA pakai baju-T tanda tolak hudud, tak seperti selalu pakai kemeja Putih. Hairannya Najib pakai baju yg. sama..? APAKAH NAJIB NAK BAGITAU DIA JUGA TOLAK HUDUD, selepas dulu dia kata ‘SELAGI UMNO PERINTAH M’SIA TAKKAN LAKSANAKAN HUDUD’. Bongkak dan sombongnya Najib ni pada Allah.. Orang Melayu yg. mengaku Islam WAJIB tolak pemimpin macamni.. kerana telah membantah perintah Allah secara terang2 DUA KALI.
    Kalau Najib baca aku nak kata CELAKA LAH KO NAJIB JIKA KO BUAT BENDA NI DALAM SEDAR. atau DIA MINTA MaAF PADA SELURUH UMAT ISLAM ATAS PENGHINAAN INI.

  • delta_source
    October 22nd, 2012 at 1:02 PM

    Kenapa lak media-media pakatan dan pro pakatan dok puji pengurusan kewangan Kedah sebagai baik? Takde pun yang suruh buat laporan SPRM dan/atau tindakan diambil pada mereka yang terlibat?

  • bujuk
    October 22nd, 2012 at 1:02 PM

    Sebab tak boleh.. bro, bolehkah KDN benarkan k’tan ada polis, penjara sendiri? Tak boleh.. tutup mulut.
    Aku tak suka nak ulas hudud jugak.. tapi menggelegak hati aku bila cina kapiaq hina hudud dan Najib buat bodoh jeee..

  • bujuk
    October 22nd, 2012 at 1:03 PM

    Tapi PAS tetap akan perjuangkan HUDUD.

  • bujuk
    October 22nd, 2012 at 1:04 PM

    Sebab negeri UMNO KORUP berkali ganda dari Kedah.

  • bangKano
    October 22nd, 2012 at 1:10 PM

    Bukan UMNO yang bodo tapi rakyat yang jahil jadi penganut totok PR yang bodo pi dok caya kat kelentong Anuaq & The Gang. Dah tau PR tak di daftaq buat apa hang pa pi pecaya segala janji palsu pemimpin haprak PR ni ? Memang sejak dari awai lagi pemimpin dalam PR saja nak membodo kan rakyat jahil macam puak puak hang ni. Depa tau ideologi pemimpin DAP,PKR & PAS berlainan mana mungkin dapat bersatu dalam satu pakatan. Jadi depa tak payah daftaq janji dapat jatuh kan BN tu saja.Dalam kempen & ceghamah politik PR buat macam macam ceghita torak kata BN/UMNO kaki rasuah,kejam,diktator & rejim dinastisme. Apa peghangai busuk ada kat depa lalu depa pi kata UMNO ahli politik kaki busuk ghembat duit rakyat pada hai depa la yang kaki busuk kaki ghembat segala gala nya termasuk pungkoq & pantat bini oghang.

    Ada ka kita dengaq pemimpin UMNO kaki ghembat pungkoq & pepek pompuan bini kawan hah..? Kalo ada tulong beghi tau kat sini wahai bujuk….!!!

  • bujuk
    October 22nd, 2012 at 1:15 PM

    UMNO yg. jaja isu ni… hang duk marah rakyat buat apa. Rakyat faham apa yg. PR nak buat dan apa yg. d tawarkan. UMNO saja nak jadi BATUAPI, sekarang sendiri kepanasan…
    bab rembat pungkok dan bini orang aku tak berani nak sebar fitnah walaupun ada dengar jugak. Tapi isu camni kalau takda 4 saksi, baik diam…

  • HeroTamil
    October 22nd, 2012 at 1:34 PM

    PAS bersetuju utk tidak bersetuju tentang hudud…Ikut buku jinggay.

    dalam buku jinggay ada HUDUD?

  • HeroTamil
    October 22nd, 2012 at 1:36 PM

    Islam PAS, dikatakan UMNO buat..hukumnya haram.

    Jika PAS buat..hukum HALAL, kerna Kununnya UMNO pun rasuah…hikhikhikhikhik..

    Kitab mana lu guna?

  • mustaqim
    October 22nd, 2012 at 1:37 PM

    lagi2 isu hudud..pening…jual la hudud dan nama ALLAH untuk kepentingan pas..nanti ALLAH jual korang balik kat akhirat…….

    ikhlas atau tak korang lebih tahu….ALLAH lagi22222 tahu….selamat berjaya depan ALLAH…

  • Mat Iwan
    October 22nd, 2012 at 2:06 PM

    tk laksana hudud tk semestinya masuk neraka kn BUJUK? UMNO atau PAS msk neraka? di Padang Masyar ALLAH tak tnya PARTI MANA?hrp BUJUK tak bawa ke kubur bendera PAS

  • baba
    October 22nd, 2012 at 2:15 PM

    dua dr negeri pakatan perintah adalah negeri yg termaju di malaysia, masih tak dpt nak tunaikan janji?

  • raplahjingaa
    October 22nd, 2012 at 2:26 PM

    Hudud PAS ? tak yah lah Najib nak ulas…nik ajis tu pun tahu bebenar cerita di sebalik polimik Hudud ni…jadi alat politik untuk tipu orang macam hang.

  • raplahjingaa
    October 22nd, 2012 at 2:31 PM

    Perjuangkann hudud dengan buat fitnah sana sini, menipu dah jadi darah daging, mengutuk orang dah makanan harian.

    Aku rasa lebih baik hangpa utamakan jawapan-jawapan pada soalan yanag malaikat akan tanya dalam kubur nanti.

    …dan aku pasti malaikat tak kan tanya ‘ hang datang dari negara yang amalkan hudud atau tidak ”

    ingat tu bujuk…

  • raplahjingaa
    October 22nd, 2012 at 2:35 PM

    Rakyat faham ? hehe….dengan menolak pakatan haram dari memerintah negara ?

    sapa cikgu sekolah hang dulu bujuk ?

    hmmm..tak kena kat hangpa, minta 4 saksi..bila kena kat hangpa tak ada saksi pun hangpa tuduh macam-macam.

    Contoh Jelas Kemunafikan…PAS !

  • raplahjingaa
    October 22nd, 2012 at 2:37 PM

    Macam mana BN nak kalah kalau sokongan majoriti rakyaat adalah pada BN ??

  • pasdaplaknat
    October 22nd, 2012 at 2:39 PM

    Hujahlah dgn bujuk setan tu, makin lama makin jauh bujuk setan tu dr landasan org Islam. Syahadah kita Allah dan Rasulullah sbg ketetapan, sahadah bujuk setan ialah PAS dan politik. Kita perlu faham ketetapan Hudud ada maslahahnya bukan sewenang2 kita boleh hukum kafir atau masuk beraka krn soal ini. Yg bhaya dn masuk neraka iala bila perkudakan agama utk tipu org. spt penipuan PAS dn bujuk setan yg letak Hudud tu sama spt Rukun Agama. Bahaya bila Aqidah xbetul keutamaan Agama di ubahsuai ikut nafsu

  • pasdaplaknat
    October 22nd, 2012 at 2:48 PM

    Islam letakkan consistancy atau Istiqamah sbg kualiti. Jika ckp soal Hudud tp bab Aqidah pn xlepas, bab Solat pun tunggang langgang, maki, fitnah, ckp bohong, menipu, khianat pd amanah, bagaimana Allah nk berikan Hidayah, Inayah Nya pd PAS.? Ingtlah, agama lahir utk ketaqwaan, bukan perjudian utk merebut kuasa. PAS dn pencacainya spt bujuk laknat hanya dlm tipudaya syaitan..

  • anakbochek
    October 22nd, 2012 at 2:56 PM

    Kata2 hikmat “agree to disagree” tu sapa yang cakap dan akui? Tidakkan Pakatan sendiri yang “agree to disagree”? Siapa Pakatan itu? UMNO, MCA, MIC atau PAS, PKR dan DAP? Hahaha… orang PAS dalam posisi untuk menjilat air liur sendiri tapi tengok kiri kanan dulu takut “taiko” besar marah.

  • anakbochek
    October 22nd, 2012 at 3:01 PM

    Korup RM10 dengan RM100 juta beza cuma pada nilai muka sahaja. Tapi pada moralnya tetap sama sahaja dan pastinya lebih teruk lagi pada orang Pakatan sebab mereka menuduh UMNO/BN sebagai korup tetapi rupa2nya mereka pun 2×5. Kita ingat dengan serban dan kopiah sebesar tudung saji nafsu kepada harta,pangkat dan betina dapat dikawal rupa2nya sama sahaja.

  • raplahjingaa
    October 22nd, 2012 at 3:02 PM

    PAS akan lindungi sesiapa saja hatta syaitan sekali pun kalau dalam firasat benak nik ajis ianya dapat memberi kelebihan politik kepada pakatan haram.

    dulu mat sabu kata anwar al juburi….la ni al juburi tu dah jadi penyambung nyawa untuk PAS.

  • raplahjingaa
    October 22nd, 2012 at 3:04 PM

    hehe…

  • raplahjingaa
    October 22nd, 2012 at 3:08 PM

    Hang ni bujuk sehari kalau tak fitnah tak sah !!

    Penghinaan cuma pada PAS jer !

  • Moohyideeeeen
    October 22nd, 2012 at 3:18 PM

    UMNO sebab apa selepas 1988, tak pernah guna nama UMNO Baru?????

    Bukankah parti umno yg asal dah haram???? Oooopsss!!

  • gambus
    October 22nd, 2012 at 3:19 PM

    kes ni sama juga macam hudud , semuanya takkan mereka laksanakan pun , PAS hanya melacurkan agama untuk kepentingan politik mereka .. dan muka ulamak mereka semua adalah muka penipu , pembohong dan munafik !!! seperti juga penipuan dalam manifesto mereka

  • Moohyideeeeen
    October 22nd, 2012 at 3:20 PM

    Ko memang tak nak hudud, cakap jer.

    Bila kita kata jual hudud lak??? korang yg sedang mmemegang tampuk kuasa, laksana jer.. Apa..Takut kat Chau Soi Seks ke??? he..he…

  • Moohyideeeeen
    October 22nd, 2012 at 3:22 PM

    Untuk laksanakan, Kerajaan negeri PR (dah [pass dah Bill Hudud) memerlukan consent dari Kerajaan Persekutuan. Pesal kerajaan persekutuan tak bagi consent???? Tun M tak nak yer???

  • PASpartyNGOK
    October 22nd, 2012 at 3:23 PM

    Kita tahu puak ini akan gunakan segala technicality untuk menggagalkan sebarang tuntutan. Supaya dipenhujung jalan mereka akan diselamatkan oleh kelemahan technical yang terdapat sana sini seterusnya menidakkan pihak plaintif hak mereka sama macam Anwar dan kes main buntutnya.

    Mereka akan berbuat apa saja demi menyelamatkan mereka didunia walau akhirat tetap tidak terlepas.

    Manusia ini jenis hampas yang nilainya tak ada langsong.

  • gambus
    October 22nd, 2012 at 3:38 PM

    ehhh bangang dasar pelacur agama kau ni ingat aku bodoh kee !!! , kau ingat ni apa ke? undang-undang hudud yang kau boleh buat main-main dan dilacurkan ke?? tu laa kau bodoh nak mampus .. hudud patutnya sama tapi kenapa Kelantan dan terengganu lain-lain , malah dalam hudud Kelantan sodomi tidak salah ..

    Tak guna kau punya puak PAS yang melaurkan agama dasar anjing kurap kau ni! Banyak kesalahan dari segi undang-undang perlu diselesaikan . Apa nik aziz buat? apa majlis syura buat?? yang draft hudud tu bukan nik ajis dan bukan majlis syura maupun ulamak PAS tapi seorang sahaja yang dibayar ratusan ribu ringgit oleh PAS .. banyak konflik undang-undang dan undang-undang yang tak jelas .. tapi sampai sekarang tak pernah dibetulkan sebab hudud ni hanya mainan dan alat seperti pelacur agama oleh puak PAS !!!

  • StinGray
    October 22nd, 2012 at 4:05 PM

    harap2 fatwa ni pun menggelegakan hati hang jugak bujuk…

    “Kita bersyukur dengan pendirian DAP sekarang, kerana mereka sudah berubah sikap dan sanggup bekerjasama dengan PAS, asalkan tidak mendirikan negara Islam” – Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian 12 Mei 1999.

  • StinGray
    October 22nd, 2012 at 4:09 PM

    Perjuangkan HUDUD pala hotak hang bujuk…baca org tua isim ni punye Fatwa meroyan dia..

    “Bukan sahaja dalam menifesto, dalam perlembagaan PAS sendiri memang tidak mengandungi satu perkataan pun untuk menubuhkan sebuah negara Islam, dia (DAP) boleh tengok sendiri dan baca perlembagaan itu.” – Nik Aziz Nik Mat,4 Ogos 2001.

  • StinGray
    October 22nd, 2012 at 4:12 PM

    Apa hak hang bujuk nk mewakili suara rakyat selangor…ada aku suruh hang jadi wakil aku…kalau dah kantoi dok diam2…muhasabah diri…taubat…bknnya spin ala2 keling mabuk tuak…

  • StinGray
    October 22nd, 2012 at 4:15 PM

    Jgn gebang pasal Hudud la moooo, kalau slogan negara islam pun boleh dia lelong mcm dia lelong tongkat buruk cabuk dia tu…

    “PAS Sedia gugur slogan negara Islam, jadi untuk mencari perdamaian itu, setakat mana yang boleh kita hendak kepada Islam, tapi kalau nampak menyusahkan tak apa…” – Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian, 25 Jun 1999.

  • Hamba Ar RAhman
    October 22nd, 2012 at 4:30 PM

    Dalam satu artikel (Mingguan Malaysia, semalam)ada laporan temu ramah dengan bekas ketua pengarang Suara keadilan…dia memberitahu bahawa dalam 20 blogger Pembangkang…adaaa lah lebih kurang 5 blogger penyokong kerajaan…erm…apa maknanya tuu…ada sapa2 nampak apa yang individu tu cuba nak bagi tahu…aku tak nak ulas…kang kata aku menyokong hang pulak Bro Rap…faham2 sendiri lah yer…kalau tak faham bahasa perumpamaan…nasiblaa…

  • Moohyideeeeen
    October 22nd, 2012 at 5:37 PM

    Apa yg hang cakap ni Gambus???

    Sekarang yg berkuasa ialah umno. So bila dah pegang kuasa tu aku nak tanya la, apasal tak laksana Hudud??? Takut kat Chua Soi Leks ka??

    Jgn nanti bila dah kalah PRU baru nak kecoh!!!

  • gambus
    October 22nd, 2012 at 5:59 PM

    tau kau malu nak pusing-pusing .. hudud PAS kelantan membenarkan suami mereka sodom isteri , gila nak mampus punyak pelacur agama ni !!! tgk sahaja sapa yang draf hudud , bukan nik ajis , bukan ulama PAS dan bukan majlis syura .. semuanya sibuk dok rompak harta rakyat .. dasar pelacur agama !!!

    Bak kata Hadi awang sesmasa menang terengganu hudud hanya o.oooo1 persen dalam Islam

    Bak Kata ustaz zizan semasa menang kedah , hudud ni tak perlu sebab hanya perkara kecik dalam agama

    Bak kata bekas MB paling gila dalam Malaysia Nizar , yang beliau akan report polis kepada sesapa yang membangkitkan hudud di Perak

    hahahahaha

    Kau nak cakap apa lagi ??? Anwar sendiri kata No to Hudud !!! apa yang kau melalak macam lembu suruh UMNO ni ..

    Dan yang paling menarik hudud kat kelantan membenarkan suami sodom isteri hahahahaha dasar pelacur agama punya puak munafik PAS ni , dasar bersifat binatang .. hanya mempermainkan agama Allah !!!

  • pasdaplaknat
    October 22nd, 2012 at 6:00 PM

    MooLembu, ko tu sekular, jahil bodoh bab Islam lebih baik diam dn jgn acah2 Hudud utk tiru kelaknatan Bujuk. Soal Hudud terlalu byk sgt dimainkan oleh PAS sehingga byk fitnah berlaku. Keutamaan/ maslahat Hudud ada peringkatnya dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, seperi yg digariskan oleh para ulama yg hadir di Seminar Metaati Umara’, tuntutan Hudud byk dipesongkan oleh PAS. PAS, mereka yg ijtihad Hudud itu tahap wajib khatei skrg tp mereka yg langgar dn berhelah. Itu satu dosa besar krn ibarat org yg mengijtihad air suam itu ialah air arak dn org itu minum maka HARAM dan BERDOSA seperti minum arak.
    Tiada siapa takut pd CSL. Yg pengecut dayusnya ialah PAS pd DAP..semuanya gugur krn DAP..ko bodoh ke buat2 xnmpk?? Dlm PKR lglah xde lah wujud bab soal agama.. PKR tu diketuai pluralism agama.

  • siamang Gagap
    October 22nd, 2012 at 6:05 PM

    Kalau sekali rakyat undo mereka maka 10 tahun lagilah merana. Rakyat dah serik dan tahu kerajaan negeri sekarang hanyalah lanun berlesen serta teramat korup. Kroni mereka disetiap lubuk yg sedia melahap jika ada peluang.

    Elok benar nama Pakatan Rakyat ditukar kepada Perompak Rakyat.

  • siamang Gagap
    October 22nd, 2012 at 6:20 PM

    Harapkan nik aziz yg semakin lupa diri serta ada pengikut taklid buta Mak laksana hudud, samalah seperti meminta anuwar jangan sondomi lagi. Alahai, mooooo…… PR bukan sahaja haram bahkan patut do Haramjadah jer

  • delta_source
    October 22nd, 2012 at 6:37 PM

    Ketua Hakim Syarie Kelantan pula kata Kerajaan Negeri kelantan tidak bersungguh-sungguh nak laksanakan hudud.

  • delta_source
    October 22nd, 2012 at 6:38 PM

    Harakah tak sebut pun masalah Kedah. Puji semuanya bagus jer.

  • delta_source
    October 22nd, 2012 at 6:49 PM

    Dah tu kenapa agaknya ketua hakim syarie kelantan kata kerajaan kelantan tidak berusaha bersungguh-sungguh untuk laksanakan hudud?

  • ninjaturtle
    October 22nd, 2012 at 8:29 PM

    Pas Pis Pus orang bincang soal janji ni merepek meraban apa pasal..
    memang Pas nak Mampos..

    sekarang baru aku paham..
    kenapa Khalid boleh selamba dek je kata Janji manifesto tak perlu ditunaikan..

    Rupa rupanya dah memang dah ada niat nak kelentong rakyat..

    Amik ko setangan pengundi Selangor..

  • ninjaturtle
    October 22nd, 2012 at 8:39 PM

    Sejak Hadi Awang kata negara Islam tak ada dalam al Quran, dan hudud cuma 0.0000 tah berapa ..% .. aku dah mula seleweeng otak aku bab hudud ni ..
    So tak yahlah korang nak jadi juara hudud lagi… tak yahlah nak jaja sana sini lagi hudud untuk dapat pengaruh ..

    Pada aku hudud yang diperkatan oleh puak puak Pas Pis Pus di Malaysia ni tak lebih dan tak kurang untuk meraih undi dan sokongan je.. tu sebab Hadi Awang dan Khalid gagap boleh senang senang dan selamba je cakap macam tu..

    puak puak pencacai mereka , sebab dah malu besar, lacurkan semula hudud untuk raih simpati, lepas tu bila dah besar kemaluan dan dah habis hujah, cakap lah orang itu kroni, orang ini rasuah dan bla bla bla..

    Memang pundek lah korang..

    kalau pun benar ada dikalangan pemimpin BN yang rasuah dan menyeleweng itu kerana mungkin kuasa ditangan mereka..

    tapi yang aku pelik,, puak puak Fuckatan ni yang tak ada kuasa penuh pun dah macam macam masalah rasuah, moral dan macam lagi, bayangkanlah kalau dapat kuasa nanti .. poodah.. lancau koranglah Pas Pis Pus..

    Memang sial dorang ni..

  • PASpartyNGOK
    October 22nd, 2012 at 8:58 PM

    Tapi yang dihebohkan mereka terbalik pulak brader. Semua macai, cacai dan pencacai pengangkat najis yang mereka didik diracun kepala otak mereka untuk menjatuh kerajaan yang korup kononnya.

    Sedangkan kerajaan tak ada pulak kita tengok bapak nya chief , emak 2nd chief dan anak dibawah. Ada juga gandingan ayah dan anak. Kalau berlaku pada kerajaan pasti kronisme dailaung sampai putus anak tegak, agaknya.

    Apa yang mereka buat sekarang bolehlah kita di panggil Nonok- ism ATAU cipap pukisma.

  • Zarman
    October 22nd, 2012 at 9:26 PM

    Ha ha ha bukan menggelegak hatinya, tapi otaknya… Otak selut taksub. Jangankan kata hudud diabaikan, kalau pok nik kata pas hanya perguna hudud untuk berkuasa pun, otak pentaksub mcm bujuk ni akan terrima.

  • Zarman
    October 22nd, 2012 at 9:36 PM

    Maaf… Kedua dua persoalan drp stingray dan delta tu tak boleh dijawab dan diperkatakan, nanti dah dikira menghina ulamak. Perbuatan menghina ulamak(buatan) adalah salah disisi puak khawarij – Mooooooohyideeen

  • pasdaplaknat
    October 22nd, 2012 at 9:56 PM

    Bujuk Pemutar Alam@Munafik.. aku bukan kesah soal siapa nk hukum PAS (moga Allah yg akan HUKUM pemimpin2 PAS dgn seberat2 hukuman)

    Aku persoalkan PERANGAI PEMIMPIN PAS yg MAHA MUNAFIQ.. ckp org itu rasuah org iniu rasuah… tp terang2 mereka yg beramal dgn rasuah.

    Aku ckp soal KHIANATNYA pemimpin PAS yg mengepak hebat kunun tahu hukum Allah, bagus lah konon ‘warak’ dari org UMNO.. tp kenapa jahanam mcm ni pulak??

    Kenapa pergi rasuah Menteri di Papua untuk dptkan projek balak? DI mana HALAL HARAM? Dimanakah sandaran keberkatan pd Allah?

    Dimanakah JANJI sebagai pejuang ISLAM?
    Kedah bukan ditadbir oleh MAT REMPIT.. tp oleg seorang OSTAD (yang begitu lagak sombong dgn ijazahnya dhulu)dn dlm PAS ada Syura Ulamak.. rupanya lebih syaitan dr dr syaitan-!

  • pasdaplaknat
    October 22nd, 2012 at 10:00 PM

    Org mabuk mcm Bujuk ni ke jd contoh cyber troopers PAS? Bawak mengucaplah bujuk oii..hang ni over sgt dh.. aku takut hang ni dh jatuh KUFUR bujuk oii!

    Bila kita dedahkan kesesatan dan khianat mereka pd Islam mereka cepat2 cari Chua Soi Lek.. cari kelemahan org lain. Mereka yg buat janji, yg hukum org lain kufur bila xbuat hudud tiba2 CSL yg kena? LGE dn Kit Sial xkena pulak?

    Aduhh.. Allahu Akbar.. bahasa apa lah nk ajar budak sekor ni!

  • pasdaplaknat
    October 22nd, 2012 at 10:04 PM

    itulah perang saraf PR.. mereka tahu mereka lemah dn sedang ditolak rakyat tp taktik psikologi terbalik ini digunakan untuk pengaruhi dan bohong rakyat supaya xyakin dgn BN. Padahal mereka 80% nazak..

    Janji manifesto pun boleh ckp xpyh tunai.. so apanya liabiliti undi rakyat pd mereka?

    so HUDUD pn kalau janji boleh mungkir juga.. tambah lah langsung xde janji dlm Jinggay Book.. fikir2lah dgn akal yg waras.. TOLAK PAKATAN RAKYAT Insya Allah selamat dunia akhirat!

  • pasdaplaknat
    October 22nd, 2012 at 10:09 PM

    Hudud ada level hukumnya pada pemerintah, tp jangan pulak pergi samakan HUDUD seperti salah satu Rukun Islam..

    PAS selama ni buat projection pd kita seolah2 kita semua dlm keadaan murka Allah kerana xbuat HUDUD.. sedangkan Ulama’2 yg menghadiri Seminar baru2 ini menggariskan Hukum Allah itu ada ‘rukhsah’nya berdasarkan keadaan semasa sesebuah negera.

    Kita pula sekarang bukan berada dlm satu kepimpinan Khulafa’/Khalifah Islam tunggal, sebaliknya berpecah2 sebagai negara yang kecil-kecil di kelilingin oleh kuasa2 besar Kafir, dengan segala macam bentuk fitnah dn propaganda buruk.

    Jadi kita sesat seperti PAS, janji HUDUD, dhle xbuat lepas tu tinggalkan segala kefardhuan Islam yg lain.. Masjid xmau bina, tp boleh bina Markaz PAS besar2 juta2..

  • pasdaplaknat
    October 22nd, 2012 at 10:12 PM

    pd satu hal mereka bermatian2 (HUDUD PR) pada satu hal mereka bodoh2kan (kemaksiatan pemimpin PR).. lagi besar hal DAP punye pasal..semua hal2 di atas sudah TAK JADI HAL.. hmm..

    Cmne ni? Xkonsisten..

  • StinGray
    October 22nd, 2012 at 10:40 PM

    hehehe..

  • freemalaysiakini
    October 22nd, 2012 at 11:09 PM

    layarilah laman portal web berita yang disediakan PERCUMA tanpa perlu melanggan Freemalaysiakini2.com , sebarkan kepada rakan-rakan anda.

  • Anti maksiat
    October 22nd, 2012 at 11:14 PM

    Aku nak tgk bujuk, nik aziz dan hj hadi qazafkan mat sabu kerana memfitnah anwar kaki jubur. Tiada 4 saksi bujuk oiiii.

  • bujuk
    October 22nd, 2012 at 11:28 PM

    CSL ulas hukum HUDUD, dia tak sebut pun hudud PAS. Kenapa korang pertahankan sangat CSL yg. menghina hukuk Allah ni? Masa filem IOM, kemain hebat korang marah penghina Rasulullah.. tapi bila hudud yg. Allah perintahkan korang boleh sokong pulak orang yg. hina hudud?
    Moga Allah sedarkan korang sebelum terlambat..

  • bujuk
    October 22nd, 2012 at 11:33 PM

    Walaupun 1 dunia tolak hudud, seorang MUSLIM tak boleh tolak hudud kerana ia perintah Allah.
    Setuju untuk tidak bersetuju, maknanya orang muslim boleh amalkan hudud, tapi orang kafir tak boleh d paksa keatas mereka undang2 hudud.
    Hakim syarie tu laksanakan sendiri undang2 hudud kalau dia boleh buat tampa persetujuan k’jaan pusat.

  • bujuk
    October 22nd, 2012 at 11:39 PM

    Mari check sama-sama siapa yg. KUFUR.
    1. Hang sokong hudud ke tidak?
    2. hang sokong Najib pakai baju-T masa sidang himpunan MCA yg. bermakna tolak HUDUD ke tidak?
    3.Hang akan undi BN(MCA) yg. hina hudud ke tidak?
    Siapa yg. kufur, orang yg. sokong hudud atau tolak hudud dengan pelbagai alasan. Aku tak paksa UMNO/BN laksanakan hudud, tapi sokonglah undang2 Allah ni. Tapi kalau dah tolak hudud(pakai baju-T MCA)nak kata apa lagi?

  • bujuk
    October 22nd, 2012 at 11:41 PM

    Aku tak kata halal… tapi siasat dan ambil tindakan jika bersalah. Tapi korang hanya nampak salah PAS tak sedar salah UMNO yg. lebih besar dan merosakkan. Ni namanya HAPRAK…

  • bujuk
    October 22nd, 2012 at 11:42 PM

    PAS takda kuasa untuk melindungi… MP PAS bukan menteri dalam negeri dan menteri kehakiman.

  • bujuk
    October 22nd, 2012 at 11:47 PM

    Kejahatan bukan tertentu.. zaman rasulullah pun ada pencuri d kalangan sahabat, buktinya ada hadis yg. nyatakan Rasulullah izinkan dia mencuri tapi tak boleh menipu. Tiap2 hari rasulullah tanya samada dia mencuri atau tidak. Akhirnya dia tidak lagi mencuri kerana malu pada rasulullah. Jadi d mana2 ada orang jahat samada islam, yahudi, kristian dan berbagai agama lain. Tapi takda agama yg. suruh buat jahat.
    Persoalannya apakah mereka d hukum atau d lindungi bila ada kalangan ahli mereka buat jahat.

  • bujuk
    October 22nd, 2012 at 11:50 PM

    kan demokrasi.. korang kata siapa menang maknanya rakyat bersama parti yg. menang, takkan dah ubah pulak.

  • bujuk
    October 22nd, 2012 at 11:54 PM

    Persoalannya apakah hakim tersebut dah berusaha bersungguh2? kalau dia hebat sangat, boleh langgar arahan k’jaan persekutuan suruh dia laksanakan, k’jaan negeri akan sokong.

  • bujuk
    October 22nd, 2012 at 11:58 PM

    Tak laksanakan hudud.. insyaAllah tak masuk neraka(kalau tak berkuasa la, yg. berkuasa lain). Tapi kalau tolak hudud, setakat ilmu yg. aku ada kufur. hudud ni wajib d laksanakan oleh orang yg. berkuasa, tapi kalau orang yg. berkuasa dah berikrar takkan laksanakan hudud selagi berkuasa, dan korang masih nak sokong orang yg. kufur ni. Korang jawablah nanti bila Allah tanya kenapa kamu sokong orang yg. taknak laksanakan hudud sedang dia berkuasa.

  • pasdaplaknat
    October 23rd, 2012 at 12:01 AM

    Bujuk Munafik, hang meroyan apa xhabis2 ni?? Baik hang bertaubat byk2 merepek meracau bukan2. Takut dgn DAP lepastu tuduh UMNO plak.. Xde sapalah nk heran dgn hujah putar belit ko.. Dulu part time skrg dpt upah lvh kot dh full time jd ANJING PR?!

  • bujuk
    October 23rd, 2012 at 12:11 AM

    PAS rebut kuasa sebab nak tegakkan Islam.. salah ke?
    Lepaskah aqidah ko kalau tolak hudud(1 daripada perintah Allah)?

  • bujuk
    October 23rd, 2012 at 12:17 AM

    Tuan Gambus.. nak tanya sikit solat pengikut Imam Hambali, Syafie, Maliki 100% sama ke tidak? bukankah perbezaan antara ulamak itu satu RAHMAT? maknanya hang buat yg. mana2 ikut ijtihad ulamak muktabar boleh. Sebab tu kita solat tarawih 20 rakaat walaupun Rasulullah buat 8 je. Dalam bab solat pun dah berbeza, apasal dalam bab perlaksanaan hudud tak boleh berbeza sedikit pun.

  • bujuk
    October 23rd, 2012 at 12:19 AM

    Tapi mereka tak tolak hudud seperti UMNO tolak hudud bila Najib kata “hudud takkan d laksanakan selagi umno berkuasa”.

  • bujuk
    October 23rd, 2012 at 12:24 AM

    Masalahnya Najib pakai BAJU-T yg. sama dengan sekelian ahli MCA(biasanya pakai kemeja putih)membawa maksud tolak hudud. Seperti pemimpin PR pakai baju kuning semasa himpunan bersih, bermaksud menyokong segala tuntutan bersih. Apakah najib juga TOLAK HUDUD? aku tak pertikaikan tak mampu nak laksanakan hudud, tapi tolak hudud ni KUFUR bro…

  • bujuk
    October 23rd, 2012 at 12:33 AM

    Sembang pasal syahadah.. kalau hang mengaku Allah tu tuhan dan hang tu hamba, dunia dan segala isinya Allah yg. jadikan, apasal hang nak tolak perintah Allah? Apakah Najib lebih besar dari Allah? Apakah CSL lebih bijak mengatur negara dari Allah? Tak gelincirkah aqidah kalau tolak perintah Allah?

  • bujuk
    October 23rd, 2012 at 12:36 AM

    Maksudnya mereka sokong k’jaan tapi tak sokong pemimpin k’jaan.

  • bujuk
    October 23rd, 2012 at 12:38 AM

    Aku tunggu dari tahun lepas lagi… Najib tak berani nak umumkan. Sekarang lagi dia tak berani, jadi terpaksa habiskan tempoh dan serah pada Muhyidin jawatan presiden tampa jawatan PM.

  • bangKano
    October 23rd, 2012 at 1:43 AM

    Hang ni bodo ka apa tak baca Perlembagaan Persekutuan ka ? Polis & Penjara ada la di bawah kuasa kerajaan Persekutuan bukan nya kerajaan negeri. Kalo nak tubuh kan jugak kena la pinda perlembagaan tu. Tapi mudah ka nak pinda perlembagaan ? Kena dapat sokongan padu dari 2/3 ahli parlemen cek oii.

    Molo punya olang ta tak baca. Baca anam Ipoh mali kincing ta lak munyi maaa…!!

  • bangKano
    October 23rd, 2012 at 1:59 AM

    Kes Liwat l & ll telah bejalan tapi Kes Liwatl di tolak mahkamah ataih alasan kesilapan. Dalam kes rayuan kes ni menang pada Anuaq di Mahkamah Persekutuan panel hakim kata liwat tetap dah berlaku.

    Kes Liwat ll tindakan rayuan telah di fail tunggu penghakiman jerr bila bila masa.

    Pakai 4 saksi apa menda ni bukan kes zina tapi liwat. Liwat bukan zina cek oii…Zina leh mengandung kat pompuan tapi liwat pungkok laki laki ato pompuan tak leh belaku kehamilan, tu sebab aku kata liwat bukan zina ada paham…? Hang tak belajaq biologi ka ?

  • bangKano
    October 23rd, 2012 at 2:05 AM

    Apa salah ka Najib tak umum PRU 13 sebelum habih tempoh ? Kalo salah suruh la peguam hang pa bukak fail kat mahkamah kata BN bertindak di luaq bidang kuasa perlembagaan & undang undang. Jangan cakap macam burung kakatua dalam sangkak tu dia tu hewan hang ni manusia guna akai la bila nak becakap…!!!

  • bangKano
    October 23rd, 2012 at 2:11 AM

    Apa pasai hang tak mau tanya kat Pok Nik & Azizan pasai apa depa tak laksana kan hudud ? Hang pi dok melalak kat sini apa yang hang dapat ?

    Jadi sapa yang dok tolak hudud la ni ada ka pak ustaz & tokguru sewel PAS yang selalu dok sakit sakit masuk hospital berkali kali tu ?

  • bangKano
    October 23rd, 2012 at 2:18 AM

    Alah cakap tak seropa bikin pi tanya kat Pok Nik & Azizan yang di gelaq tokguru kunun tinggi ilmu isle dan ada kuasa la ni pasai apa tak laksana kn hudud..? Depa bedua tu tak dosa ka….? Betoi mangkok hanyun hang ni….

    Tang kat UMNO hang nampak na tapi kat tokguru haprak hampeh tu hang sengap pulak pasai apa ? Ada ka Pok Nik & Azizan tu kapiaq ato muslim beriman…?

  • bangKano
    October 23rd, 2012 at 2:20 AM

    Buat apa tanya kat kami tanya la kat Pok Nik & Azizan tu pasai apa depa tak buat hudud la ni. Ada ka dasaq perjuangan PAS dah berobah ?

  • bangKano
    October 23rd, 2012 at 2:26 AM

    Podah kunun rebut kuasa nak tegak kan isle apa yang kita tau pemimpin PAS asyik nak rebut bini member sebab kepala batang peliaq depa dah tegak mencanak nak tunggu tibai cipap tembam dah gersang tu apa cerita ?

  • bangKano
    October 23rd, 2012 at 2:33 AM

    Ni sekoq burung kakaktua bengap memanjang….kalo dah tau tak dapat restu dari kerajaan pusat pasai apa lulus kan rang undang undang hudud tu.Apa hang ingat kerajaan pusat ada kuasa ka nak buat hudud. Betoi punya bingai hang ni lain kali semak &n kaji la Perlembagaan Malaysia kalo tak paham pi tanya la kat peguam ka sapa sapa ka yang arif tang perlembagaan.Hang pi dengak kelentong pak lebai PAS nak buat apa apa depa tau depa tu bodo macam hang jugak.Bukan ka ni satu helah nak menipu rakyat kunun depa tu islam..

  • jagat
    October 23rd, 2012 at 8:28 AM

    pas pejuang hudud toya hang… abih yg dok telan duit rakyat apa crita. bro, nk ckap pasal hudud pun bg la betoi diri dulu.. hg mai tengok kat gunung inas baling, depa tebang pokok balak dan cakap kat rakyat nak buat ladang rakyat tp hampeh ada la pokok getah sepokok dua kat bwh bukit tu. atas bukit yeelek.. habih, crita kt org kg kata krajaan ngeri dpt duit banyak tp nk dapat satu projek kat kg pun susah. mana pi duit tu. bujuk, klau hg kata aku tipu mai jmpa YB johari (pas).. blh smbang ngan dia dan p tengok sndiri

  • lady_j
    October 23rd, 2012 at 8:45 AM

    Nak kelentong apa lagi pas? Ketua hakim syarie dan aziz bari pun cakap kelantan boleh laksana hudud. apsal tak buat lagi sampai skrg? ke harakah menipu?

    —-

    Hudud boleh dilaksana di Kelantan

    Harakahdaily, 07 Okt 2011

    KOTA BHARU, 7 Okt: Wacana Perlaksanaan Hudud di Negeri Kelantan semalam antara lain merumuskan bahawa Kelantan berhak dan boleh melaksanakan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II (Hudud) 1993.

    Malah, menurut Ketua Hakim Syarie negeri, Datuk Daud Mohamad salah seorang panel wacana itu berkata, undang-undang itu perlu dilaksana segera kerana sudah 20 tahun diluluskan tanpa perlaksanaan.

    Tambah beliau lagi, bagi mencapai hasrat itu Kelantan perlu segera mewujudkan dua mahkamah iaitu Mahkamah Syariah Khas tiga hakim dan Mahkamah Rayuan Syariah Khas lima hakim.

    “Bagi perlaksanaan hukum ini, pihak kami sudah bersedia dan hanya menunggu keputusan kerajaan Kelantan sahaja dan ia bukannya mudah untuk menjatuhkan hukuman kepada pesalah kerana pesalah atau yang dituduh perlu melalui beberapa proses seperti saksi yang cukup dan sebagainya,” katanya di dewan Teratai Kompleks Darulnaim, di sini.

    Selain beliau, wacana tersebut turut menampilkan Ahli Majlis Agama Islam Dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (Maik), Datuk Mohammad Daud Iraqi dan Pensyarah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Prof Dr Abd Aziz Bari.

    Tambah beliau lagi, Akta Mahkamah Syariah 1965 (Pindaan 1985) juga tidak wajar dijadikan halangan untuk melaksanakan hudud di negeri itu.

    Mengulas dakwaan perlaksanaan hudud bertentangan dengan perlembagaan, Daud pula berkata, Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan memberikan hak yang jelas kepada setiap warganegara mengamalkan agama masing-masing termasuk masyarakat Islam yang mahu mengamalkan hudud.

    Malah, ujarnya sebarang undang-undang yang menyekat kebebasan ini sebenarnya yang patut dipertikai.

    “Perkara 11 memberikan kebebasan mengamalkan agama, kenapa kita nak takut, kita nak amalkan agama kita, kita nak laksana, tanggungjawab ini tertanggung kepada kerajaan yang akan ditanya Allah di akhirat nanti kenapa luluskan enakmen tetapi tidak laksana,” katanya.

    http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/5852-hudud-boleh-dilaksana-di-kelantan

  • pasdaplaknat
    October 23rd, 2012 at 9:22 AM

    Bujuk Munafik, ko xhabis2 tuduh UMNO tolak Hudud, sdngkan yg menolak Islam dn perlembagaannya ialah PAS dn PR. PAS hnya berlakon dn menipu soal Hudud dn Islam. Kita xminat nk hujah dgn bangsa Munafiq PAS soal HUDUD krn bab Aqidah pn tunggang langgang, Allah Taala pun PAS boleh buat jual beli.. Mcm mn satu kaum yg tidk sepenuhnya beriman dgn Allah spt PAS layak berckp soal perintah Allah sdngkn mereka sudah byk ingkar dgn Allah?? Syaitan dlm bdn ko dn beranak jd bape ekor bujuk???

  • Topup
    October 23rd, 2012 at 9:39 AM

    memang patut pun kau (bujuk) kata macam tu sebab 20meter padu tiap bulan kau dapat free . Cuba tak dapat mesti melalak punya

  • Topup
    October 23rd, 2012 at 9:41 AM

    Ntah lah … kata orang tolak tapi sendiri tak mau buat …apa punya konsep laaa. Orang koma di hospital pun tak punya otak macam bujuk

  • Dato k
    October 23rd, 2012 at 11:00 AM

    hg undi pakatan haram(dap)yg tolak hudud ke tidak?

  • bujuk
    October 23rd, 2012 at 11:23 AM

    Mereka bukan PM, orang yg. berkuasa. Hudud wajib d laksanakan oleh mereka yg. berkuasa, takda kuasa hanya boleh nasihat orang yg. berkuasa.

  • bujuk
    October 23rd, 2012 at 11:26 AM

    TGNA dan Ust.Azizan tak kata taknak laksanakan hudud jika jadi PM. masalahnya yg. boleh laksanakan hudud hari ni k’jaan persekutuan yg. tunjangnya UMNO dan presidennya Najib. Kalau PM ialah TGNA, aku akan tuntut pada TGNA untuk laksanakan hudud.

  • Pemerhati
    October 23rd, 2012 at 11:31 AM

    Aku nak komen sikit tentang kenyataan Bujuk berkenaan 4 orang saksi, dalam perkara ni nampak sangat yang bujuk memang jahil dalam menafsir tentang hukum tersebut.

    Berkenaan 4 orang saksi yang dimaksudkan bukan semata-mata saksi yang melihat kejadian seperti zina, rogol, liwat berlaku depan mata mereka tapi diambil kira jugak doktor yang membuat rawatan, polis yang membuat siasatan, pihak forensik dan juga pihak-pihak lain yang bertanggungjawab dalam kes-kes seperti ni.

    Kalau semua kes-kes tersebut semuanya mengharapkan ada 4 orang saksi melihatnya alamat mangsa kejadian tidak mendapat keadilanlah. Semua kes terpaksa ditutup atau dibuang kes begitu sahaja kerana tiada 4 orang saksi yang melihatnya.

    Contohnya aku ambil liwat berlaku ke atas diri hang ataupun saudara perempuan hang dirogol tapi tiada 4 orang saksi yang melihatnya akhirnya kes terpaksa ditutup sebab tiada orang yang melihatnya sebagai saksi, masa tu pasti hang akan merasakan hang dianiaya dan ketidakadilan berlaku ke atas diri hang kan….?

    Seperkara lagi jika hang diliwat atau saudara perempuan hang dirogol, ada 4 orang saksi melihatnya kenapa 4 orang itu tidak menolong saja daripada melihat saja hang diliwat dan dirogol.

    Jelas di sini Bujuk hang hanya menafsirkan hukum tersebut hanya mengikut selera hang saja supaya hang terus-terusan dapat membela puak-puak yang sokong dan hang sanjungi. Apa nak dihairankan Nabi Muhammad manusia utusan Allah pun ada orang yang menentangnya inikan pula pemimpin UMNO seperti Najib yang hanya manusia biasa sahaja.

  • bujuk
    October 23rd, 2012 at 11:31 AM

    hihihi… hang ngarut apa? ada aku kata salah.. aku kata tak berani@penakut.

  • bujuk
    October 23rd, 2012 at 11:33 AM

    Liwat camana.. doktor kata takda PENEMBUSAN?

  • bujuk
    October 23rd, 2012 at 11:38 AM

    Aku undi PAS, apasal pulak nak kena undi DAP? Kalau terpaksa pun, MCA kata DAP telah berjaya meyakinkan bukan Islam hudud tidak menyusahkan mereka dan dapat mengurangkan jenayah. Ni CSL kata dalam himpunan MCA yg. Najib rasmi.

  • bujuk
    October 23rd, 2012 at 11:39 AM

    Kalau ada hudud, aku jamin mereka tak berani buat sebab tangan mereka akan d potong. Orang jahat ni d mana2 pun ada..

  • bujuk
    October 23rd, 2012 at 11:46 AM

    bro.. PAS usulkan enekmen HUDUD k’tan sedangkan masa tu takda 2/3 majoriti jugak. Tapi atas kehendak Allah enekmen hudud d k’tan lulus 100%. Waktu ni tak berani sorang pun YB umno tolak. Apakah sebelum d bentangkan d dewan rakyat UMNO dah mengaku kalah? buat dulu.. InsyaAllah dengan penerangan yg. jitu dan pertolongan Allah perlembagaan dapat d ubah. Tapi mahukah UMNO? itu persoalannya.. PAS takkan pertikaikan UMNO lagi jika UMNO telah laksanakan tugas mereka sebagai k’jaan untuk melaksanakan hudud, walaupun tak berjaya. Tapi kalau UMNO sokong MCA tolak hudud, semua umat Islam patut hukum UMNO.

  • pasdaplaknat
    October 23rd, 2012 at 1:21 PM

    Itulah bahayanya manusia2 dlm PAS. Mereka mentafsir ayat2 hukum secara Harfiyah, bertunjangkan nafsu politik.

    Fiqh Mua’sir- (Feqah Semasa) iaitu satu kupasan dan istimbath hukum berkaitan dgn ayat2 Ahkam supaya hukum FEQH diselaraskan dengan perkembangan zaman seperti yang digariskan oleh ulama’2 Ahli Sunnah Wal Jamaah.

    Sebagai contoh zaman dahulu tidak ada Ecstacy/Syabu maka para ulama’ mengistimbtahkan hukum HARAM nya dadah berdasarkan mudharat dan kemabukan seperti arak/khamar.

    Apabila zaman ini ada CCTV, SAINS FORENSIK, PAKAR2 Perubatan dlm bidang O&G, maka penggubalan hukum berkaitan akan mengambil kira keadaan ini.

    Jadi jangan rosakkan Aqidah kita dengan meniru perangai perosak2 agama dlm PAS. Mereka hanya GILA pada kuasa POLITIK dan HUDUD hanyalah TOOL/ ALAT mereka untuk capai matlamat itu. Merekalah PENDUSTA dan MUNAFIQ!

  • bujuk
    October 23rd, 2012 at 6:10 PM

    Hang dah belajar dan tanya Ulamak ke sebelum cerita kat sini. Ayat Quran sebut macam tu, aku nak bagi tau hang 4 saksi tersebut untuk hukuman ZINA bukan isu rogol atau paksa liwat. Rogol dan Liwat bukan hukuman HUDUD. Inilah masalahnya orang UMNO hingga orang Islam sendiri tak tau apadia hukum HUDUD, kesalahan apa yg. kena hukum hudud. Nak bagitau.. walaupun dah banyak kali jugak aku tulis. Hukum hudud antaranya adalah bab MURTAD, Minum Arak, Mencuri dan Zina.. jenayah yg. lain samada hukuman takzir atau kisas.
    Sebab tu sepatutnya dari dulu kita ada forum atau tanyalah ustaz tv9 bincangkan pasal HUDUD supaya umat Islam dan kafir faham. tapi sebab UMNO ni takut rakyat tolak mereka, penerangan pasal hudud tak pernah d ketengahkan. Samada d sekolah atau IPT.

  • bujuk
    October 23rd, 2012 at 6:15 PM

    Apakah seminar ulamak tersebut kata tidak wajib pemerintah Islam melaksanakan HUDUD? atau dia kata boleh tangguh sehingga suasana mengizinkan?
    Sekarang ini UMNO dengan angkuh dan sombong kata “TIDAK AKAN LAKSANAKAN HUDUD SELAGI MEMERINTAH M’SIA”. Maknanya dalam suasana sesuai atau tidak UMNO tidak akan laksanakan hudud.

  • bujuk
    October 23rd, 2012 at 6:23 PM

    Aku tau hang pandai Ilmu agama.. janganlah jadi perosak agama dengan menyatakan kebathilan. Zaman dulu pun boleh check zina ke tidak, tapi untuk hukum hudud Rasulullah tetap mintak 4 saksi yg. adil atau pengakuan penzina untuk d hukum. Kerana penzina ini telah insaf dan bertaubat.. mereka tahu jika telah d hukum d dunia maka mereka selamat dari hukuman Allah d akhirat.

  • bujuk
    October 23rd, 2012 at 6:28 PM

    Semua dah siap, cuma tunggu PM kata boleh laksanakan, kerana tampa kerjasama POLIS dan PENJARA siapa yg. nak laksanakan semua tugas hukuman?
    MB dan YB serta hakim syarie takda kuasa nak laksanakan hukuman. Mereka boleh jatuhkan hukuman saja. Jadi tanyalah PM, izin ke tidak?

  • bujuk
    October 23rd, 2012 at 6:33 PM

    kalau jadi k’jaan persekutuan pun takda kuasa@ bodoh, PRU13 bagi PR pulak perintah.. taulah macamana PAS nak luluskan rang undang2 hudud ni.

  • Hamba Ar RAhman
    October 23rd, 2012 at 9:02 PM

    Alaa…kenapa lerr semua duk serabut dan kecoh pasal hudud ni…tak kira lah dah buat hudud ker…dah draf ker…belum ker…semua orang Islam wajib patuh pada suruhan Allah dan tinggalkan yang dilarang…takkan lah nak cegah mesti ada hudud dulu…bistu kalau duduk di negara kafir macam di states sana…orang Islam boleh la sesuka hati nak buat onar dan dosa…hudud mesti lah ada dalam diri masing2 tertanam walaupun kerajaan belum wartakan…itu tanggungjawab wajib umat Islam…kecoh jer….

  • Hamba Ar RAhman
    October 23rd, 2012 at 9:19 PM

    Pendapat aku ler…jenayah berlaku bukan sebab tidak ada penguatkuasaan undang2…atau pun polis tak buat kerja…ataupun tak der hukum hudud…tetapi kerana manusia telah hilang norma2 hidup…masing2 terlalu materialistik….tak kira apa agama pun…semua agama menggalakkan benda baik dan membenci perkara2 jenayah dan perbuatan sumbang…apabila dunia telah terlalu moden…ramai manusia hilang jati diri…belajar agama…tapi tak praktik…tahu agama, tapi buat2 lupa atau jahil…ada yang lahir saja Islam…tapi tak macam Islam…bagi yang non muslim pula…material mengatasi norma murni…jadi yang perlu adalah…anjakan paradigma terhadap sikap2 negatif kepada positif…ramai orang sekarang hidup dalam stress…tak kira yang tahu agama…tidak tahu atau tiada agama…jadi…masing2 perlu kembali kepada fitrah yang baik..norma hidup yang baik…membaik pulih masyarakat….bermula dalam diri…kemudian keluarga terdekat…then kejiranan…then masyarakat…then negara…tanggungjawab jatuh kepada semua…kepada anda…dan juga saya…maka…lebih baik kita mendakwahkan diri kita dahulu…then…kepada rakan taulan…then kita boleh cerita bab lain…rumah orang sebelah kita belum cuba nak dakwah…kita nak cerita hal satu negara…sungguh sedih…

  • Hamba Ar RAhman
    October 23rd, 2012 at 10:05 PM

    Tak salah Bujuk…memang tak salah…rebutlah guna senjata pun…kalau memang Islam itu tunjang utama perebutan kuasa…cuma satu saja rakyat minta…pastikan PAS benar2 tegakkan addeen jika dapat memerintah…jika PAS gagal menunaikan janji…tanggunglah dosa kerana menipu rakyat yang terpedaya dengan janji kerana agama…ingat tu…tu termasuk kamu sekali Bujuk…kerana kamu pun sama juga duk promote kami rakyat2 ni sokong PAS..undi PAS untuk agama…kami pegang cakap hang tuuu….kalau Islam x dapat ditegakkan atas apa alasan sekalipun…kami akan tuntut di akhirat kelak…sebab kami anggap PAS ni wakil kami untuk menegakkan Islam di Malaysia ni…esok…jangan melarikan diri atau cuba tuding menuding pada orang lain…itu memang benar2 munafik….

  • duluPas
    October 23rd, 2012 at 10:15 PM

    Bila MCA masuk Pakatan, PAS kena lah pula keluar Pakatan sebab MCA menentang hudud. Tak ke gitu Bujuk?

  • Hamba Ar RAhman
    October 23rd, 2012 at 10:25 PM

    Alaa bro…buat lah apa2 kempen pun..ceramah lah apa2 pun…rakyat sekarang bukan macam zaman dulu..boleh dibodoh2 kan…pemimpin datang dan pergi for sure…kami rakyat sangat faham susah senang hidup dalam dunia realiti sekarang yang serba serbinya mencabar…minda dan material….jadi…akhir sekali tolak campur darab bahagi…bagilah apa alasan…rakyat akhirnya akan memilih kerajaan yang boleh memerintah dengan stabil…menjana ekonomi yang baik untuk rakyat…menyediakan persekitaran yang harmoni dan tiada huru hara…dan itu lah punca ramai rakyat asing memilih Malaysia…kempen ler korang bagai nak rak pun…rakyat tak bodoh laaa…tak payah ler penat anak tekak dan jari2 nak taip duk berkempen dalam nii…

  • Hamba Ar RAhman
    October 23rd, 2012 at 10:32 PM

    Nak tanya soalan bodoh sikit…Ulama2 PAS ada join sekali tak seminar ulama tu? kalau ada…baguslah…boleh mereka berdiskusi mana yang patut..dan mungkin boleh cari penyelesaian terhadap topik hudud yang tak habis2 lagi nii…

  • bujuk
    October 23rd, 2012 at 10:39 PM

    Alhamdulillah.. jika tuan iklas. Kita manusia hanya boleh berusaha, aku yakin pada PAS sebab perlembagaan dia selain ulamak sebagai ketua. Dalam PAS kalau ketua jelas gelong boleh tunjuk Quran/hadis supaya perbetulkan. Dalam dunia ni takda yg. maksum kecuali Rasullullah.. tapi Ulamak adalah pewaris Nabi. Daripada mengikut yg. tak tau hakikat Islam, Iman dan Ehsan baiklah kita bagi sokongan pada orang yg. tahu semua tu… iaitu para Alim Ulamak.

  • Hamba Ar RAhman
    October 23rd, 2012 at 10:45 PM

    Aku pun berharap sangat hudud ni di laksanakan…dan aku sangat berharap kepada ALLAH ..supaya jika hudud dilaksanakan…maka sesapa yang suka buat fitnah…berbohong akan ditangkap dan dihukum seadil adilnya…pencuri walaupun jahat tapi dia hanya buat jahat kepada orang yang mencuri…tapi si pembohong dan pembawa fitnah bagi aku kesalahan lebih besar…sebab mereka ni perosak ummah…sebab tu Rasulullah (s.a.w)dah bagi warning awal2 terhadap satu kaum akhir zaman yang menjadikan fitnah ni makanan ruji depa…Ya ALLAH yang MAHA BESAR…yang memegang arasy MU yang mulia…KAU tunjukkan lah jalan MU yang benar terhadap semua hamba MU yang ikhlas mencari keredhaan MU…dan KAU buka kanlah pintu hati orang2 yang khianat terhadap agama MU agar kembali ke jalan MU..dan jika mereka tetap berdegil..kau humbankan lah mereka ke tempat yang sepatutnya…amin…amin ya rabbal aaalamiinnn…

  • raplahjingaa
    October 23rd, 2012 at 11:15 PM

    alaaa bujuk…lindungi macam hangpa lindungi ambiga, lebih kurang macam tu lah…hmmmmmm

  • raplahjingaa
    October 23rd, 2012 at 11:19 PM

    Hang cakap tu betul bujuk…tapi hangpa duk cerita pasal hukum berzina, hukum mencuri. hukum fitnah, hukum pecah belahkan ummah, hukum kufur pada Allah swt…hangpa tak pernah cakap pun…tak pernah pun buat ceramah…apasal haa n??

  • raplahjingaa
    October 23rd, 2012 at 11:21 PM

    Rogol dan liwat bukan hukum hudud ?….hmmmmmm

  • raplahjingaa
    October 23rd, 2012 at 11:24 PM

    Apa yang dah siap bujuk ?? draf hudud kelantan dan terengganu pun dok lintang pukang…kelantan lain, terengganu lain..

    Macam tu hang kata siap ????

  • raplahjingaa
    October 23rd, 2012 at 11:25 PM

    hehe…no comment.

  • raplahjingaa
    October 23rd, 2012 at 11:27 PM

    hush ! sakan jugak hang…hehe

  • raplahjingaa
    October 23rd, 2012 at 11:37 PM

    Alaaa bujuk…paderi kristian memurtadkan orang Islam kat gereja PJ hangpa siap pertahankan, yang tangkap tu Datuk Hassan ali orang kuat PAS Selangpor…bukan orang UMNO pun.

    Dia lantang menentang dakyah paderi kristian dalam memurtadkan orang melayu…apa hangpa buat ?…hangpa PECAT dia !!

  • raplahjingaa
    October 23rd, 2012 at 11:41 PM

    Alaaa bujuk hang…kalah cai PAS duduk di kawasan DAP, katalah kat Pucung ke, hang ingat depa nak undi BN ke ? mesti la depa undi DAP kan ?

    Bujuk…bujuk…

  • Pemerhati
    October 24th, 2012 at 9:32 AM

    Aik Bujuk marah nampak, hang ni nampak sangat jenis golongan yang jahil marakap yang anggap diri dia saja yang betul orang lain semuanya salah belaka. Kenyataan hang tu nampak sangat macam hukum Islam tak lengkap hanya untuk perkara tertentu saja setengah boleh guna hudud setengah lagi tidak. Hakikatnya hukum Islam ni menyeluruh.

    Hang ni memang jenis manusia cerdik dalam kebodohanlah. Baru hari ni aku dengar yang liwat tak termasuk dalam zina dan tak terpakai hukum hudud ke atasnya, yang aku tau liwat tergolong dalam zina jugak yang disebut zina luar tabi’e, memang betullah sangkaan aku hang ni penganut fahaman Syiah. Untuk pengetahuan hang Bujuk cayang aku ni bukannya orang UMNO tak pernahpun aku isi borang keahlian UMNO. Lainlah hang ahli PAS (Parti pemecah-belah Umat Islam Malaysia) seumur hidup.

    BUJUK = Bersama UMNO Jom Undi Kerajaan (UMNO & BN)

  • Hamba Ar RAhman
    October 24th, 2012 at 11:16 AM

    Aku pun terfikir macam tu jugak…mustahil Islam ini tidak adil dan tidak cerdik….Islam lah satu2 nya agama yang tersangat advance dan mendahului segala agama lain dalam pelbagai bidang…Islam tidak mengajar ummatnya taklid membuta…Islam sangat syumul dan relevan ke akhir zaman…jadi ianya perlu sesuai dengan fitrah dan logik juga..(kecuali hal ghaib…yang tidak boleh dibuktikan dengan logik)….sekiranya tiada ijtihad yang logik dan cerdik…nampak sangat Islam itu bukan agama yang sesuai sepanjang zaman…bermakna Islam ada kekurangan lah…itu amat mustahil…hanya kerana kita tidak faham sains dan beberapa perkara…jangan lah kita menolak sesuatu atau taklid membabi buta…aku rasa…jika ke-empat Imam itu masih hidup zaman ni…beberapa fatwa akan diubah…kerana Imam yang 4 itu bukan nya bodoh…mereka faham dan mereka buat kajian…orang Islam sekarang taklid melulu sebab tak cukup ilmu…tak faham…kalau tahu agama..agama saja…kalau tahu sains…sains sahaja…mana ada lagi ulama seperti Ibu Sina..Ibnu Khaldun dan sebagainya….sebab itu sekarang Islam semakin naik di barat…ramai saintis2 di barat sudah pun memeluk Islam…mereka ini…bukan setakat peluk Islam…tetapi sangat2 beriman dan faham…tentang kejadian alam…mereka tidak hanya convert dan lahir Islam…tetapi ikhlas convert kerana faham mengapa dunia ini wujud etc…bukan seperti kebanyakan muslim di timur…yang lahir2 terus Islam…tapi tak dak inisiatif nak mengkaji kejadian Allah dan seterusnya beriman dengan kukuh dan percaya sedalam dalamnya…

  • Pemerhati
    October 24th, 2012 at 11:29 AM

    Seperkara lagi Bujuk sebagai orang Islam kita juga perlu merujuk kepada Hadith Nabi juga kerana sesuatu ayat yang dijelaskan didalam Al-Quran bersifat umum dan dinilah fungsinya Hadith Nabi bagi memperincikan lagi ayat Al-Quran. Bujuk janganlah pula hang antara orang yang tergolong golongan anti Hadith.

  • Hamba Ar RAhman
    October 24th, 2012 at 11:34 AM

    Ini aku nak bincang dengan hang mengenai tafsiran ayat dalam Al Quran…aku tak nak diskus hudud…sekarang ni kalau hang cek di internet..hang akan dapat tahu yang saintis2 barat sudah terkejut beruk sebab teori Big Bang telah pun di diskus di dalam Al Quran (dalam surah At Tariq dan beberapa surah lagi)…lagi yang mereka terkejut beruk ialah teori tersebut menceritakan secara terperinci dan membetulkan sebahagian teori big bang yang sebelum ini mereka found out…link mana aku tak ingat…(lama dah aku baca)..hang cari lah…tapi point aku…kalau yang tafsir tu masa zaman2 nabi dulu…manalah depa tahu itu cerita tentang teori big bang…zaman dulu mikroskop pun takdak…tapi ada cerita tentang kejadian fetus/janin…yang sangat tepat dan tidak sedikit pun silap…maka benarlah Al Quran itu mukjizat…kerana ia merupakan time tool/time machine yang boleh explain semua kejadian dari zaman sebelum bumi ini wujud sehinggalah bagaimana bumi ini hancur esok2…ada cerita pasal firaun dan macam2 lagi penemuan sains…point aku ialah…bila kita nak tafsir…kita kena ada ilmu…tafsiran pada zaman dahulu…kemungkinannya akan berubah 50 tahun akan datang…bergantung kepada ilmu yang ditemui pada masa tersebut…hang nampak tak point aku…masalahnya kita tak ada ramai saintis/ilmuwan Islam…kita hanya bergantung dengan penemuan saintis kafir…alhamdulillah sekarang islam semakin berkembang di barat…aku doakan labih ramai saintis NASA dan Barat menerima hidayah…pada masa itu…barulah Islam benar2 akan dapat ditegakkan…kerana ianya kelihatan sangat hebat dan mendahului agama lain….wallahua’lam….

  • Hamba Ar RAhman
    October 24th, 2012 at 11:46 AM

    Lagi satu aku nak komen ialah tentang bertanya Ustaz..aku pun rajin juga tengok rancangan TV9 ni…tapi kadangkala aku tak dapat nafikan ada setengah2 jawapan tu aku fikir ustaz tidak dapat menjawab secara terperinci…aku berpendapat…perlu ada gabungan saintis dan ustaz di dalam rancangan…..dan Ustaz2 yang benar2 faham..tentu akan mendapatkan info2 daripada saintis, doktor dan sebagainya untuk memberi hukum..malangnya…kadangkala di negara kita…apabila ada ustaz yang memberi komen yang kita rasa pelik sedikit daripada Ustaz2 kat kampung kita bagi tahu…kita akan terus menolak dan tak ikut….kita taklid membuta ustaz2 pondok di kampung kita…bagi aku personally…kita perlu luaskan skop pemikiran…perlu berfikiran terbuka..dan berilmu (bukan setakat ilmu agama)…supaya kita lebih dapat faham dan menerima perkara2 baru…idea2 baru…

Apa Pendapat Anda ?, Komen disini!

© MYKMU.NET. All Rights Reserved. Sign up for entries RSS and for the comments RSS.

Powered by WordPress. MyKMU.NeT theme by Jebon.