Menu Utama

16 September: Mengingati Pembohongan Anwar

TANYA generasi muda hari ini apa yang mereka ingat tentang sambutan 16 September.  Percayalah, majoriti daripada mereka akan lebih ingat tarikh 16 September sebagai tarikh Anwar ‘sepatutnya’ angkat sumpah jadi Perdana Menteri 4 tahun dulu iaitu pada 16 September 2008, daripada 16 September sebagai hari Malaysia.

Sebelum ini rakyat kita tidak ada masalah langsung pasal mengingati sambutan 16 September sebagai hari Malaysia.  Datang Anwar dan pembohongannya berbulan-bulan sebelum itu, langsung orang lupa pasal hari Malaysia.

Kalau tidak kerana kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib isytihar 16 September sebagai cuti umum. penulis ingat langsung orang tak tau itu hari Malaysia dah, sebaliknya hari Anwar ‘sepatutnya’ jadi Perdana Menteri!!

Sebetulnya, projek 16 September 2008 tidak pernah wujud.  Angka-angka yang disebutkan Anwar itu juga tidak pernah ada.  Anwar sengaja reka semua itu kerana dia nak letak tekanan pada kerajaan Abdullah Ahmad Badawi dengan menakutkan pelabur asing kononnya berlaku ketidak stabilan politik di Malaysia.

Kebetulan, kestabilan politik adalah antara faktor utama pelabur datang ke negara ini, kalau nak kira tenaga buruh murah, lebih baik mereka pergi China.  Ini juga bukti Anwar tidak peduli pasal negara asal sahaja dia boleh jadi Perdana Menteri.

Sebab itu Anwar reka 16 September dengan harapan pelabur lari, pekerjaan kurang dan Anwar dapat ulang semula zaman reformasinya tahun-tahun 1998 dulu.

Yang ramai dari kita tidak tahu, apa yang berlaku sebenarnya ialah, wakil Anwar telefon beberapa orang Ahli Parlimen BN dan tawarkan jawatan dalam kerajaan kalau mereka bersetuju melompat parti.

Jumlah yang dihubungi Anwar tidak sampai 5 orang, itupun semua menolak.  Jadi yang Anwar gebang 31 orang Ahli parlimen BN sudah bersetuju untuk melompat itu sejak Jun 2008 itu, hanya auta, bohong.

Itu sahaja ceritanya, segala yang lain itu hanyalah pembohongan belaka.

Logiknya disitu, Anwar dakwa (rujuk video dibawah) sudah ada sokongan untuk bentuk kerajaan pusat sejak Jun lagi, tapi kenapa dia masih nak tunggu 16 September?

Sebetulnya 16 September ini dipilih sebab selain signifikasi dengan hari Malaysia, Anwar mahu bermain dengan masa, dengan harapan apa yang dirancang (pelabur lari, pengangguran meningkat dan rakyat bangkit memberontak) akan berlaku.

Kebetulan ekonomi dunia pada waktu itu sedang mengalami kemelesetan, lanjutan dari krisis sub prima yang sedang melanda Amerika Syarikat.  Kesempatan dari inilah yang Anwar cuba ambil dengan cipta pembohongan 16 September.

Tapi Allah swt masih sayangkan negara kita dari jatuh ke tangan pemimpin tidak bermoral seperti Anwar Ibrahim ini.

Ini sepatutnya jadi teladan kepada rakyat Malaysia supaya terus menolak Anwar dan Pakatan haram yang dipimpinnya.  Tidak ada apa yang betul dengan perjuangan Anwar Ibrahim sekarang, semuanya tentang membohongkan rakyat untuk kepentingannya sendiri, tidak lebih dan tidak kurang.






30 Komen to 16 September: Mengingati Pembohongan Anwar

  1. raplahjingaa says:

    Yang paling bodoh…dia menipu beberapa orang menteri kononnya yang di pertuan agung dan panglima angkatan tentera sedang menunggu ketibaan dia di istana negara untuk serahkan watikah.

    Last sekali apa yang dia dapat ? kerusi kayu dan kabinet besi, bangsat macam tu bukan perdana menteri jadi ketua kampung pun dia tak layak !!

  2. mRsTURDY says:

    From Bangkok To Orlandor,
    Bukan saja bengkok malah Landur!

  3. PASpartyNGOK says:

    Ingat BOhoNG ingat Anwar. Ingat DUstA ingat Anwar. Pada semua generasi beringus yang baru bersunat belum hidup masa Anwar jadi menteri, belum baca buku 50 dalil kenapa Anwar…PM, belum idup waktu tilam diusung kesana kemari masa perbicaraan… GOlongan budak beringus yang baru bersunat ini seharusnya jgn duduk menYebok kacau urusan orang dewasa kerana anda semua memang tak TAHu cerita.

    TAk tahu sebelah mana pangkal, sebelah mana hujung. Tapi kalau anda semua bijak dan mahu gunakan kepala hotak yang Allah beri utk tujuan elok, MAka anda seharusnya menghalusi peristiwa 16 SEpt, 3 tahun lepas. Anda fahamkan cerita saiful dan kes mahkamahnya yang sedang berjalan. Anda tonton balik video yang ditunjuk oleh 3 datuks(walau video itu TERamat jijik bagi manusia waras), anda fahamkan kembali kes omega hilang tak tahu kemana… PAsti anda akan dapat reti dan huraikan Apa JEnis spesisKAh manusia yang nama nya Anwar Berahim, yang separuh dari anda cuba pertahankan.

    Naik loYA tekak aku sebut nama itu, so aku check out and bye bye for now.

    • pasdaplaknat says:

      Bro..kita yg sedar ni loya tekak dan meluat tp cai2 kategori ‘sakit’ mcm Al-Sodomi tu sgtlah berbangga dgn penipuan dan dosa2 begini. Lihatlah ade sekor penjilat tegar org MUNAFIQ kt sini.. entah apa lg bukti yg dia nk Allah tunjukkan br dia nk beriman.. bangsa2 yg kufur dgn nikmat Allah-PAKATAN HARAM!

      • PASpartyNGOK says:

        Kita perlu beristiqamah mendoakan mereka semua diberi hidayah. Diberi kesedaran bahawa individu yang mereka bela dan pertahan sebenarnya ‘not worthy of any support’

        • Hamba Ar Rahman says:

          Itulah yang sebaiknyaa…kita tidak boleh jemu untuk mendoakan kebaikan…kita juga tidak boleh berputus asa menunjuk kepada jalan kebaikan…hidayah Allah kadangkala boleh tiba when u least expect it…

      • Hamba Ar Rahman says:

        Keras juga komen saudara tu…nampak macam benci sungguh…:)

        • pasdaplaknat says:

          Cuba baca Sirah Nabi, Rasulullah berlembut dengan siapa dan tegas dengan siapa. Nabi keras dgn org2 Munafiq. Nabi tegas dgn sahabat yg tahu tp buat2 tak tahu. Jangan terikut2 dgn ‘jarum’ lakonaan bujuk sehingga ‘kasihan’ pd mereka. Ketahuilah mereka sgt banyak rosakan masyarakat dgn sikap ini.

  4. bujuk says:

    Dulu masa PR tawarkan hari m’sia, semua pemimpin dan macai UMNO bantah dengan pelbagai alasan. Hari ni k’jaan dah istiharkan hari m’sia, mereka jugalah yg. jadi juara.
    Kepada rakyat sabah & s’wak ingatlah ini adalah perjuangan PR pada anda sebelum memerintah. Pastinya banyak lagi yg. anda semua dapat jika PR yg. memerintah.

    • azam says:

      dpt juboo dah kompom

    • raplahjingaa says:

      PR memerintah ? nuuu..dah dekat seribu orang fail saman di selangor sebab tak dapat air percuma….hmmmmm

    • pasdaplaknat says:

      bujuk dia ni memang makin sewel bg komen..xreti malu, menjilat bapak penipu besar, Islam xajar pun berbohong utk menang.

      pastinya banyak bala dan musibah jika Pakatan Haram dan PAS Laknatullah perintah..

    • bujuk says:

      Tapi betul.. kan, dulu korang maki hamun pihak yg. mencadangkan hari m’sia?
      Hampa takmalu ka.. sekarang nak sambut pulak. Macam ibu/bapa yg. tak restui anak dia kawin, tiba2 bangga dan riuh sekampung bila dapat cucu. Orang kampung semua menjueh mulut. Tak salah.. tapi janganlah berlebihan.

      • raplahjingaa says:

        hang bujuk spin bagoih nampak…bila orang kata hang munafik, hang tak ngaku, tapi tengok la akai hang…

        Pakatan haram nak gantikan hari kebangsaan/merdeka dengan hari Malaysia…tu la sebab hangpa kena maki.

        tujuna hangpa jelas…nak menafikan usaha-usaha UMNO dalam mencapai kemerdekaan, sebab sebagai khadam hangpa akur dengan DAP dalam cubaan pondan menukar sejarah.

        Sebab tu hangpa kena maki hamun !!

        • bujuk says:

          Buktikan PR nak gantikan hari MERDEKA dengan hari M’sia? Siapa yg. cakap, d mana, bila?
          PR janjikan pada penduduk sabah & s’wak hari M’sia, tak pernah aku dengar PR nak hapuskan sambutan MERDEKA.

      • Hamba Ar Rahman says:

        Aku nak keluar tajuk sikit lah…kerajaan kita ni pun satu…banyak sangat bagi cuti…aku kalau boleh nak kurang2 kan lagi…rasanya Malaysia ni lah paling banyak cuti berbanding negara lain…Aku pernah duduk luar negara 10 tahun…tak lah banyak bebenor cuti umum macam kat MAlaysia ni…

        • pasdaplaknat says:

          Cuti itu satu rezeki.. manfaatkanlah cuti untuk eratkan silaturrahim, ziarah menziarah.. paling tidak cuba penuhkan saf2 masjid bagi cukup 5 waktu krn hari2 lain mungkin bg alasan sibuk dan letih..
          jdlah hamba yg bersyukur bukan mengeluh dengan kebaikan.

          • bujuk says:

            Tuan, solat 5 waktu berjemaah d surau/masjid tu jangan tunggu cuti, jangan beralasan sibuk dan letih. Jadilah hamba yg. berSYUKUR, jangan nampak kebajikan dunia semata2. Bersyukur bukan ucapan terimakasih dan alhamdulillah saja, kena patuh setiap perintah dan jauhkan larangan Allah tampa mengira d mana, bila, senang, sibuk, sihat, sakit, kaya, miskin.

  5. Mat Iwan says:

    Dan bujuk juga, PR sekarang menawarkan Sang Saka Bangsa menggantikan Jalur Gemilang. Adakah bakal menjadi kenyataan? Bujuk oh bujuk, Itu Janji ke Manisfantasi?

  6. pasdaplaknat says:

    Sorry lupa nk buat greeting 2 hari lepas..pd penganut2 Pakatan Haram

    16 September.. SELAMAT MENYAMBUT HARI PEMBOHONGAN ANWAR IBRAHIM-BAPAK PEMBOHONGAN NEGARA!! hehehe…

    untuk rakyat selain dr penganut Pakatan Haram- SELAMAT MENYAMBUT HARI MALAYSIA Semoga Allah berikan hidayah dan taufiq-NYA untuk jadi negara yg diredhoi..serta pelihara negara ini dalam keberkatan dan dijauhi dr musuh2 yg tersembunyi atau yg nyata…

  7. akuantiPAKATAN says:

    Masih belum terlewat rasanya. Ucapan setinggi tahniah kepada DS Anwar Ibrahim di atas ulangtahun perlantikannya sebagai Perdana Menteri pertama Kerajaan Pasir Berdengung.

    Moga beliau ceria selalu hendaknya.

Leave a Reply