Menu Utama

Nasib Guan Eng: PKR Kata Tokong, PAS Kata Khalifah

bmstatue1

NASIBLAH Ketua Menteri terbuang ini.  Sejak berjaya mengemudi DAP menang di Pulau Pinang, dah macam-macam gelaran diberi kawan dan lawan.  Dari yang sebaik-baik gelaran sehinggalah yang sinis-sinis dan berbaur kutukan (sebelum ditukar menjadi ‘penghargaan’).

Mana-mana satu pun, tetap PAS yang bodoh.  Kerana nak menjamin jawatan Mat Sabu dalam Lembaga Pengarah Perbadanan Air Pulau Pinang dan jawatan Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang kepada parti tersebut., PAS sanggup gelar menatang haram jadah ini sebagai Khalifah Umar.

Nik Aziz terconggok 22 tahun sebagai MB di Kelantan tak pernah diberi gelaran yang suci-suci (paling tinggi Wali Selipar), Guan Eng pulak yang dapat.  Mungkin gelaran Khalifah itu terlalu kecil untuk Nik Aziz, gelaran Nabi (disebut Ustaz Budak) dan dewa mungkin lebih sesuai.

Yang penting, nak tengok haprak tak haprak PAS, kat sinilah.  Sanggup buat apa saja demi jawatan yang tak seberapa.

Datang PKR pulak, panggil Guan Eng sebagai Tokong.  Riuh rendah di kalangan orang Pulau Pinang dengan gelaran baru untuk Ketua Menteri ‘taichi’ ini – Tokong Lim.  Taichi sebab dia suka alihkan kesalahan kepada pentadbiran terdahulu, yang bawah dia semua suci bersih macam bedak.

Gelaran Tokong Lim ini penulis lihat orang sebut di mana-mana, bukan di Pulau Pinang sahaja.  Tapi ramai yang tak tahu bahawa Guan Eng sudah diangkat taraf oleh Gereja Kristian sebagai Father Joseph walaupun masih mengaku Buddha.

Sementara Guan Eng dah menghala ke gereja (Church), orang dah gelar dia Tokong Lim pulak.

Moral penulis, inilah politik pembangkang yang beri banyak color di negara ini.  Orang pembangkang kurang nak cakap pasal kejayaan di negeri-negeri yang mereka perintah, orang lebih senang timbul isu yang macam ini supaya kelemahan pentadbiran orang tak nampak, atau dalam erti kata lain, ilmu divertlah.

Serupa Nik Aziz di Kelantan, dari segi kejayaan mentadbir tak banyak yang boleh dicakap, majoriti ‘kejayaan’ Nik Aziz adalah dari perkara yang tak boleh diukur macam insaniah, rohaniah, Islamiah dan sebagainya.  Nak ukur macam mana tu?

Pendekatan sama nak digunakan di Pulau Pinang sekarang.

Tapi jangan kalau Menteri Besar yang nak disingkirkan untuk diganti dengan pemimpin pilihan masing-masing macam Azizan Razak di Kedah dan Khalid Ibrahim di Selangor.  Seinci-seinci kesalahannya dicari dan disebut.  Tak dapat dia, Setiausaha Politik pun jadi.  Asal saja boleh dikaitkan.

Jadi janganlah kita terbuai pendekatan politik yang seumpama ini.  Dalam apa keadaan pun, kualiti kepimpinan itu yang perlu diutamakan.

Dulu kita ukur kejayaan memerintah dari projek pembangunan yang dibawa.  Hari ini kita tahu, buat banyak projek pun kalau hanya untuk orang kaya sementara orang miskin dipinggirkan, itu masih tidak berkualiti, walaupun projek ada.






48 Komen to Nasib Guan Eng: PKR Kata Tokong, PAS Kata Khalifah

  1. yeop says:

    dalam sejarah..satu2nya khalifah yang pergi tokong.

    • niel says:

      orang cina mana ada pantang larang yeop..
      semua boleh .. asalkan ada untung. yang guan eng takut kalau memeluk islam jer. sebab lancau potong..hahahaa

  2. dolly says:

    pakatan haram jadah je yang gelar si bangsat tu khalifah..tapi bagi kita si bangsat ni khalamyalah=haram jadah la beb…

  3. StinGray says:

    Hangpa semua kena faham DAP tu majikan depa….berani ke depa nak melawan tempat depa berteduh….

    Biasa la…benda2 mcm ni sinonim utk puak2 yg bersatus balaci…

  4. Anak_Nogori says:

    Dua2 parti tetap barua DAP.

    PAS je jenis tak tahu malu mengaku partinya dominan dlm pakatan haram.

  5. pasdaplaknat says:

    BERITA:
    PEMBANTU KHAS EXCO KERAJAAN DAP PULAU PINANG SOROK DADAH DALAM BADAN

    Bernama hari ini melaporkan perbicaraan seorang pembantu khas kepada exco kerajaan DAP Pulau Pinang telah dibicarakan oleh Mahkamah Majistret di atas pengalahgunaan dadah dana mahkamah menetapkan 10 Okt depan untuk mendengar perbicaraan kes penyalahgunaan dadah seorang pembantu khas kepada Exco Pulau Pinang.

    Majistret Arif Mohamad Shariff menetapkan tarikh itu selepas dipanggil memberi keterangan di mahkamah pada perbicaraan kes itu.

    Aidi Rafizul Idrus, 37, didakwa memasukkan dadah berbahaya ke dalam badannya di sebuah rumah di Jalan Paya, Berapit, di sini pada 10.30 pagi 29 Nov tahun lepas.

  6. pasdaplaknat says:

    PANASS!! Tempat Maksiat Sebelah Pejabat MB Kedah!!

    ALOR SETAR – Jijik dan sakit mata melihat pelbagai aksi pasangan ‘berasmara’ di Taman Jubli Perak atau lebih dikenali dengan Taman Rimba yang menjadi tumpuan orang ramai untuk melakukan senaman pada waktu pagi dan petang.

    Pekerja yang melakukan pembersihan di kawasan itu, Junaidah Yusof, 29, berkata, pasangan yang tidak segan silu melakukan hubungan seks di kawasan terbuka itu kerap dilihat pada hari Jumaat dan Sabtu.

    Menurutnya, kawasan yang dipenuhi dengan pokok dan suasana yang redup itu disalahgunakan golongan itu untuk melakukan aktiviti maksiat. “Sepanjang tempoh lima bulan saya bekerja di sini, kerap kali saya menemui kondom, pakaian dalam wanita dan lelaki di merata kawasan riadah ini.

    “Mereka yang melakukan maksiat ini langsung tidak mempedulikan orang ramai yang berjoging ataupun bersenam di sini kerana apabila ditegur kami pula yang akan dimarahi oleh mereka” katanya kepada Sinar Harian.

  7. pasdaplaknat says:

    TERKINI!! LAJIM LUAH HASRAT KEMBALI KEPADA BN!!

    Berita yang baru diterima dari Sabah memaklumkan, kegagalan Lajim membawa masuk YB-YB UMNO dan BN ke dalam Sabah Front dan seterusnya menyokong Anwar telah membuatkan Anwar kembali melenting dan membuli Lajim.

    Lajim gagal menarik YB Datuk Ghapur dan 4 ADUN UMNO, Lajim juga gagal menarik YB Bung, malah kegagalan Lajim menarik Datuk Osu Sukam, Datuk Hajiji, Datuk Karim Bujang, Datuk Datu Amir Kahar menyertai Anwar pada 12 Ogos yang lalu menunjukkan kelemahan Lajim yang membuatkan Anwar melenting.

    Mantan SU Lajim memberitahu kita bahawa Lajim telah diperdaya dan terpedaya, janji-janji Anwar untuk membawa masuk jutaan Ringgit ke dalam saku Lajim sebenarnya hanya janji. Kata Lajim, “bagaimana aku mau beli mereka jika wang yang Anwar janji tidak masuk?. Hanya air liur sapa mau masuk?”

  8. pasdaplaknat says:

    Hahaha pencacai2 PAS dan PR tentu sebok nk pikir cmne nk covber isu2 berlambak2 ni. Belum lg masuk isu Anwar terbaru, isu keluarga pemimpin PKR lahir anak luar nikah..

  9. bujuk says:

    Semua gelaran yg. baik2 pada pendokong pakatan. Tapi paling hebat bila TUNM kata PR macam Malaikat la…. tak terjangkau.

    • StinGray says:

      cukup2 la tunjuk kebangangan hang bujuk…..hang ni boleh disamakan dgn PERIBAHASA ‘ BODOH MACAM LEMBU ‘ ‘ KELDAI HENDAK DIJADIKAN KUDA ‘….tak terjangkau..

    • Anak_Nogori says:

      bujuk..cer citerkan camner tun cakap pr macam malaikat..saya terlepas pandang lah isu tu.

  10. PASpartyNGOK says:

    Bila kafir laknat dibenar masuk bertazkirah depan mimbar pakai mikrofon yang bilal guna utk azan, khatib guna baca khutbah dan imam mengimamkan solat… pas kata semoga pendekatan ini akan meniup zat baru kedalam hati kafir itu buat mengenali islam lantas seterusnya terbukak hati utk masok islam. Tapi sehingga kini sampai masjid dikotori najis kafir tetap berkulop. Dalam hati kita mengutuk ” sial nya manusia bawah pas ini ”

    Alangkah murninya niat pas. Suci sungguh, sesuci embun pagi. Kafir telah diletak kedarjat paling atas oleh manusia penganut pas. Mulia kerana kafir menjanjikan kuasa, kafir menjamin rezeki, kafir menjamin kemakmuran hidup dan masa depan anak bini serta generasi seterus nya.

    Mana taqwa, mana aqidah yang jadi ikutan umat islam.

    Ada ke sesiapa sedar atau semua buta kayu dek dibuai mimpi indah.

    Allah maha kaya dan Dia maha tahu. Persatuan ini bakal pecah berderai dan mereka kembali menagih cinta tak lama lagi.

    giman untuk baca masjidne

    • bujuk says:

      Sebelum PR perintah Penang, siapa yg. UMNO lantik jadi KM taktau. Islam agaknya khoo soo kun dengan Lim Chong Eu dulu kot, takda kulup ke?
      Rasanya tak salah mintak doa pada tuhan supaya orang Kafir berubah, sebab Nabi pun pernah Doa minta Salah seorang dari 2 Umar masuk Islam. Allah perkenankan bila Umar Al-Khatab memeluk Islam.

      • raplahjingaa says:

        tapi bujuk…nik ajis pulak minta doa supaya orang Islam yang lain pecah perut…hehe, ada ke nabi pernah berdoa macam tu ?

        • bujuk says:

          Dia DOAkan orang yg. ZALIM berubah atau pecah perut. Alhamdulillah nampak macam nak berubah bila tubuh jawatankuasa petroleum…
          Seluruh rakyat bersyukur, pemimpin UMNO k’tan pun dah ubah cakap. Kalau dulu kata luar perairan k’tan dan sebagainya, sekarang dah lembut minta duit royalti diguna sebaiknya untuk rakyat.

          • StinGray says:

            Tapi last2 perut sendiri yg nak pecah…terlentang kat hospital…org tu elok jea perut dia….

          • raplahjingaa says:

            sting…tu la yang dikatakan balasan allah datang dalam berbagai bentuk dan cara…

          • bujuk says:

            kebenaran akan timbul bila kita mengadu pada Allah, cuma lambat dengan cepat je..
            BN(bankrup negara) katanya…. tapi BN boros berbelanja, ada ke punya nak tarik orang ke bukit jalil esok cabutan bertuah hingga 1 juta, pengangkutan percuma, live show lagi, dengar kata ada t-shirt, topi dan elaun khas pada jabatan dan swasta. UMNO akan kata bukan duit k’jaan… pada orang bodoh, orang bijak dia tahu semua perbelanjaan tersebut akan d tolak cukai yg. merupakan pendapatan negara.

          • raplahjingaa says:

            Kerajaan bagi kat rakyaat bujuk oiii..yang hang dengki sangat tu apasal ? kalau hang teringin, hang pi la jugak…kat hang pun depa bagi aiiih..depa tak pilih kasih.

      • PASpartyNGOK says:

        Soal Soo Kun jadi KM dan Lim Chong Eu juga KM P.Pinang tidak pernah dipersoalkan sesiapa. Kerana P.Pinang diberi sebagai token kepada leader Cina walau Gerakan tidak melebihi kerusi dipunyai Umno di pulau itu.

        Semangat setiakawan, tak tamak kuasa di P.Pinang seharusnya dibuat panduan oleh semua orang . Walaupun begitu baik dizaman Chong Eu atau Soo Kun makhlok berkulup ini tidak pernah mengotori rumah iabadah islam saperti dilakukan sekarang. Tak pernah pun cina2 itu diangkat , dimulia sebagaimana pas muliakan Guan Eng. Dalam pada dimuliakan oleh satu pihak tidak pernah terjadi dalam sejarah seorang KM dihina begitu terok lebih dari Guan Eng.

        Guan Eng cina hina berkelas rendah dan ko pemuja bertaraf bahlol.

        Ko boleh faham ke argument mudah macam ini. Kalau ko masih tak jelas kita orang Umno suka sekolah kan ko.

        • raplahjingaa says:

          …dan semasa gerakan memerintah…barisan exco negeri adalah hampir sama rata antara cina dan melayu..tak ada tulisan cina pada papan tanda nama jalan, tak ada tulisan cina yang melampau pasa billboard kerajaan..pokoknya tak ada yang pelik-pelik di pulau pinang.

          Bila DAP memerintah…aduhai tinggal seekor dua exco melayu, tu pun kena panggil guan eng tokong !!

        • bujuk says:

          Ape ke bangangnya UMNO ni, HAK MELAYU yg. d perjuangkan sanggup d beri pada CINA yg. sekejap2 d maki hamun dan d julang keris. Alasannya SETIAKAWAN?
          Apa ko bagi KUASA pada KAWAN ko untuk jaga rumah ko, sedangkan ko tercongok dalam rumah? Buat apa bertanding pilihanraya kalau menang sekadar nak jadi pengikut…

          • StinGray says:

            Yang memang tapi jadi balaci tu PAS…berdehem sikit si karpal, terlonteh abih seluar dalam Pok Nik…

          • raplahjingaa says:

            Amboi bujuk…sejak bila hang berani mengata kat PAS ni ? hang jangan derhaka bujuk, PAS amat perlukan orang macam hang…hehe

          • bujuk says:

            PAS akan jadi pemimpin jika d beri AMANAH, InsyaAllah. PAS akan pertahankan HAK yg. rakyat bagi pada PAS. PAS tak BACUL dan DAYUS macam UMNO yg. serah kuasa setelah d beri mandat dan Amanah walaupun sebelum tu menagih simpati dan mengemis undi.

          • raplahjingaa says:

            PAS dah jadi pemimpin bujuk…habis anak bini orang depa buat onak..duit ringgit apatah lagi….

            so rakyaat pilih BN laaa, tapi kita negara demokrasi mesti ada pembangkang, hang tau kan sapa pembangkang ?

      • Anak_Nogori says:

        tapi bujuk..umno tak pernah kutuk soo kun dibelakang masa mesyuarat..tapi pkr buat..dia kata guan eng tu sombong dan bongkak.

        Satu lagi bujuk..pas ada satu kerusi du dipenang..kenapa guan eng tak lantik dia sebagai exco?..kata rakan gabungan.

  11. bujuk says:

    3 pemimpin BN d beri amaran kerana bantah syeksen 114A.

  12. matp says:

    bujuk tak terjangkau utk menjawab persoalan yg dilontarkan. memang patut d sekolahkan budak sekor ni

  13. OrangPekan says:

    Memang susah pencacai PR nak tepis atau divert cerita-cerita panas dari PAS,PKR dan DAP ni.Allah tunjuk satu per satu. Supaya kita jangan jadi golongan sum mum buk mum. Cari lah kebenaran… hidup UMNO, hidup BN…hancurlah PR !!

  14. PASpartyNGOK says:

    Sebelum bujuk, kita ada Farid yang sentiasa melawan arus, berpecah arang berkerat rotan… tentang tetap tentang.

    Arguement Farid banyak teori copy paste sama macam Mooo. Bujuk tak ada copy paste sangat tapi hot mereka ini lebih kurang sama. Mungkin jugak dua nama ini orang sama.

    Disebelah sini pulak kita ada Mohar Mentari antaranya yang sudah pencen. Kita berharap yang mana diam membisu, bolehlah kembali aktif. Apa salahnya kita jolok kiri sikit, kanan sikit asalkan tak tersalah jolok.

    Aku sendiri bukan orang politik pun. Saja buat gempak saja. Kerana untuk hidup buat masa ini aku tak perlu berpolitik, berniaga sendiri lagi baik. Perniagaan yang menjana tunai tiap tiap hari tanpa perlu mengharap kontrak tanpa jadi kroni sesiapa. Aku kroni pada perniagaan sendiri. Walaupun begitu kerajaan yang baik perlu disokong.

  15. WTF says:

    Apasal sampai sekarang negara Malaysia TAK BANGKRAP lagi Bujuk!!!

    Cuba ulas sikit!!!

Leave a Reply