Menu Utama

Walau Terluka Dihiris Tunku Aziz, Karpal Tetap Cuba Mencari Nahas?

Pengerusi DAP, Karpal Singh semalam melahirkan rasa terluka hatinya dengan kenyataan bekas Naibnya, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim yang menyatakan sokongannya terhadap semangat dan program transformasi yang diilhamkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Katanya, transformasi yang dilakukan oleh Perdana Menteri itu hanyalah di pinggiran (on the surface) dan ia sepatutnya dilakukan dengan lebih mendalam.

Beliau berhujah bahawa transformasi yang lebih mendalam ialah dengan memberikan taraf bumiputera kepada mana-mana warganegara yang lahir pada 31 Ogos 1957 dan mereka yang dilahirkan selepas tarikh itu.

“Langkah pertama yang mesti dilakukannya mengembalikan semula status bumiputera kepada semua warganegara yang lahir pada dan selepas 31 Ogos 1957, tarikh kemerdekaan negara ini,” katanya yang dipetik dari media, semalam.

Meskipun dalam kepedihan akibat “pendarahan tenat” pada hatinya, Karpal masih lagi sempat mencabar pelembagaan negara yang hanya mengiktiraf bangsa Melayu dan penduduk asal (orang asal) sebagai bumiputera di negara ini.

Dari “transformasi mendalam” Karpal itu, ia jelas menunjukkan bahawa Pengerusi DAP itu sengaja mencetus kontroversi dan menjemput kemarahan golongan bumiputera di negara ini.

Karpal dan DAP sebenarnya, dari dulu lagi memperjuangkan agenda pengiktirafan bumiputera kepada warganegara yang lahir pada tahun negara ini merdeka dan mereka yang lahir di sini selepas tarikh tersebut.

Persoalannya, meskipun sudah lebih dari separuh abad perlembagaan, kontrak sosial dan jus soli dipersetujui, apakah kita akan menerima dan bersetuju dengan kehendak DAP ini?

TIDAK SEKALI-KALI MUNGKIN TERJADI..!!! Itulah jawapan yang paling sesuai untuk “transfomasi dalaman” Karpal itu.

Sebenarnya, sebagai pengamal undang-undang yang berpengalaman dan lebih dari separuh umurnya bergelumang di dalam bidang tersebut, Karpal tidak sewajarnya meminta sesuatu yang mustahil seperti itu.

Niat dan permintaan seperti itu boleh disamakan dengan tindakan mencabar segala keistimewaan yang telah dipersetujui di dalam perlembagaan pada di zaman kemerdekaan lagi.

Sudah diberi kewarganegaraan, Karpal mahu merengek pula mahu status bumiputera? Diberi betis, Karpal mengada-ngada pula mahukan paha? Penampar mahu?

Pada pandangan saya, sikap Karpal dan DAP sejak ia ditubuhkan memang menjelekkan. Mungkin telah ditakdirkan bahawa Karpal dan DAP tidak terlibat dalam usaha Tunku Abdul Rahman dalam membuat draf perlembagaan dan tuntutan kemerdekaan dari Bristih.

Mujurlah Tun Tan Cheng Lock dan Tun Sambathan yang datang menemui Tunku Abdul Rahman untuk merayu membenarkan kaum Cina dan India untuk terus berkongsi kehidupan di negara ini.

Tunku Abdul Rahmah ketika itu cukup bermurah hati untuk memberikan taraf kewarganegaraan kepada bangsa Cina dan India yang ketika itu sangat menghormati hak dan keintimewaan bangsa Melayu sebagai bangsa bumiputera.

Ketika itu, sedikit pun tiada bantahan dari kaum Cina dan India tentang taraf kewarganegaraan yang diberikan kepada mereka, malah mereka cukup berterima kasih pada bangsa Melayu dan mengiktiraf ketuanannya di bumi Tanah Melayu ini.

Tapi saya fikir, jika Karpal atau DAP yang datang meminta hak status bumiputera pada Tunku Abdul Rahman ketika itu, saya yakin bahawa sudah lama kaum-kaum bukan bumiputera telah dihantar pulang ke negeri asal masing-masing!

Permintaan Karpal itu melampau namanya. Tamak! Rasanya, kalau boleh mahu saja saya mencadangkan agar mereka-mereka yang memperjuangkan permintaan seperti Karpal ini dilucutkan kewarganegaraannya dan dihalau keluar dari negara ini. Apa kata anda?

Saya rasa, transformasi melucutkan kewarganegaraan pada sesiapa saja yang mencabar hak dan keistimewaan bumiputera serta perlembagaan adalah satu “transfomasi mendalam” yang lebih baik dari “transformasi” yang diminta Karpal itu.






10 Komen to Walau Terluka Dihiris Tunku Aziz, Karpal Tetap Cuba Mencari Nahas?

  1. orang kampung says:

    Pooodahhh karpal….kasi cina sama india tukar nama dulu la dan kasi sekolah sekolah jenis kebangsaan cina @ tamil kasi transform dulula….chettt

    • apanama says:

      Betul. Setuju srjk semua mansuh dan buat satu jenis sekolah dulu baru boleh nak bising status bumi utk cina india… kalau itu pun tanak lu pigi mampos

  2. layarilah laman portal web berita terkini DAN PERCUMA

    Freemalaysiakini2

  3. Selamatkan Ummah says:

    Apa yg perlu dirisaukan hai Mr. Kapal, BN dibawah DS Najib menganggap semua kaum tetap diberi perhatian yg sama tinggal perhatian lebih kepada bumiputra. Kalau tak takan semua sekolah sekarang ni dpt bantuan tanpa mengira sekolah jenis apa-apa. Tapi Mr. Kapal kene ingat bumiputra masih lagi ketinggalan, mereka perlu dibantu tanpa gagal, dgn bantuan dan dasar-dasar kerajaan barulah mereka boleh berjaya seiringan dgn kaum lain. Dalam pada itu kaum-kaum lain juga tetap dibantu contohnya tempoh hari, bantuan Wang Pendahuluan Pembiayaan (WPP) PTPTN sebanyak RM1,500 telah diberikan kepada semua kaum (1 Malaysia)dalam usaha meringankan beban sesebuah keluarga. Banyak tu Rm1,500 banyak benda boleh beli, bukannya dengar cakap Anuwar hapuskan PTPTN. Apa besok dia boleh bantu ke yuran anak-anak yg nak ke IPTA/S, kalau semua free maka bertambahlah hutang dgn hutang yg ada. Boleh dapat free dgn syarat cermerlang dlm pelajaran barulah mereka betul-betul berusaha bukannya sempat pergi demo bersih, pas tu mintak duit tambang dari orang lain. Apa-apa pun DAP kena tukar mentalitilah, asyik hentam BN tapi mintak itu dan ini, kalau tak jadi bumi pun mereka tetap rakyat Malaysia.

  4. pasdaplaknat says:

    Karpal ngok ni mau hantar dia balik Gujerat India!!

    Kita sudah terima konsep JUS SOLI itu lah pengorbanan dan kontrak yang kita dh berikan paba bangsa lain.

    Sedikit keistimewaan Bumiputera itupun nk dilanyak lagi? Melampau. Tapi melampau lagi Nik Najis!

  5. Bulan Empat says:

    Karpal perlu terus berpolitik dan membangkang. Negara perlu pembangkang. Tetapi dalam pada itu DAP perlu dibendung supaya sais kepala mereka tidak membesar dari hari kehari.

    Akibat terasa kepala dia sudah membesar itulah membuatkan karpal bercakap saperti orang lupa diri. karpal perlu diingat bahawa dia asalnya pendatang. Pendatang yang disahkan status menjadi tidak berapa haram.

    Bendunglah DAP supaya dia kekal bersais macam zaman Lee Lam Thye dulu. Tak besar mana. Tak kuat mana tapi suaranya tetap dirasai diskala suam suam kuku.

    Apa yang terjadi sekarang agak melampau kerana satu negeri diberi pada mereka.

    Besarlah kepala mereka.

    • bangKano says:

      Ni semua salah orang melayu yang bebal macam keldai demi politik sanggup menggqdai kan marwah bangsa & agama. Pasai dengki,iri hati kat pemimpin kerajaan & UMNO yang dah berjaya menjana ekonomi & taraf sosial rakyat Malaysia….

  6. spana hidup says:

    Adakah orang bukan melayu semua boleh berbahasa melayu mcm org cina di indonesia? ni dah 54 tahun merdeka ada yang ckp melayu pun tak boleh camna nk iktiraf bumiputera. ini termasuk la karpal dan pemimpin2 pr khususnya dari dap. semua sekolah vernacular hendaklah ditutup dan guna seskolah satu bahasa sj. kl boleh semua rakyat malaysia mempunyai nama melayu atau nama malaysia. boleh ke mr. karpal?

  7. djray says:

    elok halau je si tua terkutuk pembela penjenayah tu.. mmg jenis biawak yg x low class..

  8. Melayu Tulin says:

    ISA dah mansuh dah itu yg berani sangat benggali ni mempertikaikan kedudukan kaum bumiputera ni,agaknye dia nak merasa penampar sebagaimana yg berlaku pada tahun 87 oleh allahyarham Pak Kiyai Arsyad kot.agak nya ada ke yg seberani Pak Kiyai pada tahun 2012 ni??????

Leave a Reply

Threesome