Menu Utama

Ustaz Kadir Sheikh Fadzir

oleh Ahmad Suffian

Alhamdulilah. Itulah ungkapan yang diucapkan oleh sebahagian besar orang-orang UMNO apabila Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzil mengambil keputusan meninggalkan Barisan Nasional dan menyertai Pakatan Rakyat. Pujian harus diberikan kepada strategi transformasi Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak kerana berjaya membuat ramai parasit-parasit di dalam UMNO dan Barisan Nasional berlari tidak cukup tanah. Sungguhpun begitu tidak dapat dinafikan banyak pertanyaan yang berlegar di minda orang-orang UMNO dan Pakatan Rakyat tentang sebab musabab Tan Sri Abdul Kadir keluar dari UMNO.

Tan Sri Kadir telah menjadi ahli UMNO semenjak tahun 1969. Sepanjang penglibatannya dia dilihat sebagai seorang pemimpin UMNO yang “biasa-biasa” sahaja. Tan Sri Kadir tidak mempunyai apa-apa skill atau kelebihan untuk dia terus diingati dan disanjungi sebagai pemimpin yang hebat. Dia bukan lah seorang pemidato yang hebat bahkan idea dan buah fikirannya tidak lah begitu menonjol. Ada dikalangan ahli UMNO yang berpendapat bahawa Tan Sri Kadir dilantik menjadi menteri hanya kerana beliau telah terlalu lama dalam UMNO dan beliau setia bersama Tun Dr Mahathir Mohammad semasa “pemberontakan” Tengku Razaleigh Hamzah pada tahun 1988.

Desas desus berfakta mengatakan bahawa Tan Sri Kadir Sheikh Fadzil amat kecewa dengan UMNO. Kekecewaan ini bukan kerana kekhilafan pengurusan UMNO, tetapi lebih kepada kekecewaan terhadap ahli dan dasar UMNO yang semakin lama semakin telus menolak politik kotor dan songsang. Kekecewaan beliau dikatakan bermula apabila beliau tidak terpilih sebagai Ahli Majlis Tertinggi UMNO pada tahun 2004.

Namun setelah begitu lama bergiat di dalam UMNO beliau terpaksa melepaskan kerusi tandingannya di Kulim Bandar Bahru pada pilihanraya 2008 untuk memberikan laluan kepada adik beliau yang tumpas kepada calon Parti Keadilan Rakyat Dato’ Zulkifli Nordin. Ternyata pilihan rakyat Kulim tepat, setelah menjadi wakil rakyat pembangkang sekian lama, Dato’ Zulkifli Nordin dipecat kerana suara lantang beliau mengkritik pentadbiran dan peribadi Mursyidul Am PKR Dato’ Seri Anwar Ibrahim secara terang-terangan. Dato’ Zulkifli Nordin dengan sukarela menjadi calon bebas yang semakin lama semakin popular dikalangan rakyat Malaysia.

Sungguhpun begitu nasib Tan Sri Kadir tampak suram. Beliau dalam keadaan resah gelisah memikirkan hari-hari mendatang. Kini beliau tidak mempunyai apa-apa jawatan dan posisi di dalam politik. Kaum kerabatnya pula hanya mendapat jawatan yang tidak mendatangkan apa-apa faedah kepada dirinya secara peribadi. Mungkin dek kerana tekanan hidup dan sumber kewangan yang terhad untuk menampung kehidupan mewahnya, Tan Sri Kadir dengan pantas (tetapi tidak bijak) merangka pelan politik baru agar namanya kembali harum kembali di pentas politik.

Setelah merangka, merancang dan menilik, beliau dengan sukacitanya keluar dari UMNO. Berita ini disambut dengan girang oleh Parti Islam Se Malaysia yang setia bertindak sebagai tong sampah politik untuk mengitar semula imej Tan Sri Kadir yang sememangnya sudah tawar. Ini dapat dilihat apabila Naib Presiden PAS Mahfuz Omar mengatakan ia merupakan tamparan hebat kepada Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak walaupun pada hakikat sebenar kesannya langsung tidak terasa.

Kegembiraan yang lebih lagi dapat dilihat di kem UMNO. Dengan keberangkatan Tan Sri Kadir yang sememangnya dianggap sebagai “dead weight” ataupun “beban mati” oleh ramai ahli UMNO, satu kelegaan dapat dirasai dengan jelas. Mungkin juga sebahagian daripada ahli-ahli UMNO gembira kerana tidak perlu mempertahankan lagi gaya fesyen pelik Tan Sri Kadir yang sememangnya terkenal dengan pemakaian “Bow Tie” dan memakai baju berwarna garang, yang hanya sesuai dipakai oleh badut di Sunway Lagoon.

Kelegaan ahli-ahli UMNO bertambah apabila mereka tidak perlu lagi mempertahankan Tan Sri Kadir daripada tuduhan ahli-ahli PAS dan PKR tentang kenakalan Tan Sri Kadir yang dulunya dituduh oleh PAS sebagai lelaki berhidung belang. Mungkin taktik yang sama perlu diguna oleh PAS untuk menyucikan semula imej Tan Sri Kadir sebagaimana taktik penyucian gagal yang dilakukan untuk membersihkan imej Dato’ Seri Zaid Ibrahim semasa beliau bertanding atas tiket Pakatan Rakyat satu ketika dahulu selepas dipecat oleh UMNO.

Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Dr Raja Ahmad Al-Hiss juga mengeluarkan kenyataan yang mengatakan perletakan jawatan Tan Sri Kadir menunjukkan ada sesuatu yang tidak kena dengan perjuangan UMNO. Persoalan yang perlu ditanya oleh rakyat Malaysia kepada Dr Raja Ahmad Al-Hiss ialah sepanjang 43 tahun bergelumang di dalam UMNO dan menjawat jawatan tinggi didalam kabinet, mengapa baru sekarang Tan Sri Kadir nampak kesalahan-kesalahan di dalam UMNO? Kenapa dalam 43 tahun bersama UMNO tidak pernah sekalipun Tan Sri Kadir mempersoalkan tindakan UMNO?

Selain dari cerita-cerita sahih dan kenyataan yang dikeluarkan oleh orang-orang PAS dan UMNO tiada siapa tahu apakah niat sebenar Tan Sri Kadir meninggalkan UMNO dan menyertai Pakatan Rakyat. Terlalu banyak kemungkinan yang berlegar-legar di ruang media masa. Ada yang mengatakan Tan Sri Kadir merajuk kerana dipinggirkan UMNO. Sesetengah pula mengatakan Dato’ Seri Najib enggan menolong Tan Sri Kadir yang telah muflis. Segelintir mengatakan Tan Sri Kadir telah ditolak apabila dia menyatakan keinginan untuk menjadi Pengerusi Malaysian Airlines System (MAS). Walauapapun, perjalanan politik Tan Sri Kadir tak ubah seperti seekor parasit. Lihat sahaja resam lintah, apabila lapar kaki manusia sanggup dijilat, apabila sudah kenyang, cepat-cepat si lintah itu melarikan diri. Sungguhpun begitu, mungkin ada bagusnya Tan Sri Kadir menyertai PAS. Mungkin warna-warna suram jubah PAS akan berubah menjadi warna-warna garang kegemaran Tan Sri Kadir. Mungkin juga ekor serban cukup panjang untuk diikat seumpama “bow tie” yang sering dipakai oleh Tan Sri Kadir semasa beliau bersama UMNO.

Alhamdulilah……. Seekor lagi parasit telah keluar.






33 Komen to Ustaz Kadir Sheikh Fadzir

  1. Unclejarum says:

    Umur dah Maghrib nak masuk Isyak
    Kerjaya politik dah hampir nazak
    Tapi fikiran masih tak cukup masak
    Sekarang hanya PAS dan PKR yang dia nampak
    Berjuanglah didalamnya … sesuai dengan orang yang berperangai HAPRAK.

  2. iPas says:

    akhirnya keluar juga Tan Sri Kadir dari tong taik Umngok…….ingat dak keluar dah…
    macam puak2 kat sini…….

    kih..kih..kih…

    • mRsTURDY says:

      Aku hairan macm mana dulu dia ni bulih masuk umno?..Sepatutnya kena masuk MIC sbb keturunan dia benggali roti!

      • najibutuh says:

        kenapa masa tu UMNO yang BODOH sangat terima dia ….

        Mahathir pun keling roti kenapa …

        bagi jadi Presiden UMNO….

        • selamber says:

          bodoh2 Tun pun dia dah jd PM & bwk kemajuan kat malaysia..bukan mcm korang..buat sampah je..ada tu bawak taik pulak..hmmm..BODOH

          • bujuk says:

            Aaa… kadir ni pun dah jadi menteri jugak. Ramai lagi saudara-mara dia dalam UMNO tu… korang taknak tendang ka.

        • mRsTURDY says:

          Mahathir tue orang melayu…Sapa kata dia keling roti?..Kulit dia sawo matang bukan hitam merelit cam kadiaq tue!!

          • bujuk says:

            Maksud hang Shahru Khan, Kareena, Aiswariya dan Amirta bachan tu bukan India ka… hohoho.

          • mustaqim says:

            awat aku taleh reply bujuk….

            shahru khan, kareena dan lain2 tu sama cam nik aziz…mana mengaku melayu…….ingat depa mengaku keling atau india……

    • aziz pukimak says:

      masuk gak Kadir dlm taik PAS. ingat kan jadi baik, rupanya sama pukimak mcm PAS.
      allhamdulillah……

      • yon76er says:

        Barang Recyle mcm nie dah tak buleh jadi apa pon….nak buat jadi botol kicap Tamin pon dah x blh….sesuai sgt lah PAS recycle dia dan jadikan lah apa2 yg patut………

  3. Cfu says:

    Alhamdulillah Kadiaq keluar UMNO. Kalau dulu masa Kadiaq jadi ahli Parlimen KulimBbBaharu, orang cina di sini semuanya menolak beliau. Jadi bila Kadiaq sertai PR, aku amat seronok sebab orang cina yg sangat benci Kadiaq akan menolak PR. Masih ingat lagi pada tahun 2007, Kadiaq telah menghina kaum cina di daerah Bagan Samak, Bandar Baharu sehingga semua kaum cina sepakat menolak calon BN Dato’ Aziz Sheikh Fadzir dalam PRU 2008.Baguslah Kadiaq keluar kerana beliau adalah taik yg amat busuk dalam UMNO.

  4. politikar says:

    dia keluaq umno tapi tak masuk lagi parti pakatan cuma dok atas pentas pakatan adik dia aziz dok cari projek dalam umno lagi

    aku pun mcm dia jugak…. keluaq umno sebab meluat dah dengan perangai kebanyakkan pemimpin umno tapi tak masuk pun mana2 parti lain

    • Cfu says:

      Hang pun macam Kadiaq juga, keluaq UMNO sebab tak dapat untung. Kadiaq tidak menjadi ahli parti dalam PR buat masa ni sebab dia nak tengok peluang boleh buat duit. Dah tau perangai Kadiaq dari dulu lagi.

      • najibutuh says:

        sebab pemimpin UMNO yang lain pun buat duit ….

        tak apa pulak ????

        • selamber says:

          nak maju kene la buat duit..tak kan makin miskin..ko tanya bos2 korang siapa yg tak buat duit?..kalau dia kata takde memang pembohong..ko pulak yg asik kene bohong dgn bos2 korang..BODOH

        • jebat says:

          barua tetap barua..pergi kemana2 walau israel pun org tetap kenal barua.. walau sekejap c4,jap lagi c5 pastu anwarbabi ke..org tetap kenal gaya penulisan barua..

      • StinGray says:

        p’tikaq….gebang kat sini hang keluaq umno sbab meluat dgn pemimpin umno….tapi dkt umah peluk bini menangis kena buang dgn umno sbab umno yg dah meluat kat hang….seduitXguna sapa pun tak suka….

    • yon76er says:

      meluat ko….atau ada sbab lain ??????? so dah xda Parti , PRU13 pangkah apa Bro????????????

  5. baba says:

    org sampah mcm ni patut tak diterima selepas dia keluar umno dulu lagi join semangat 46. org mcm ni hanya fikir diri lebih dari yg lain.

  6. najibutuh says:

    apa salah nya kalau dia nak keluar dari UMNO …

    biasa lah …dari PKR masuk UMNO pun ada juga

  7. yon76er says:

    Standard PAS/PKR lah ….Tukang Pungut SAMPAH…….tapi sampah kat Selangor dia org tak tau nak pungut lak……Mb Gagap lupa nak lantik Potfolio Menteri Sampah.. so bolih lantik SiKadiriak nie jawatan kosong nie……

  8. […] this link: Ustaz Kadir Sheikh Fadzir Tweet TAGS » features, komentar, mykmu, shahalamkini, tunjebat, utama, […]

  9. raja kongkiak says:

    Looooooooooooooooorrrrr….nak jadi PRESIDEN kaaaaa yang kalut semacam. Keluaq UMNO melompat atas grobok Pas meloncat di atas pentas wayang tongkoi DAP . hahaha last dah nak jadi Presiden parti IKATAN yang baru nak tubuh..Heheheh..Tedddiaaa baru kita faham, tak leh jadik Kapai Teghobang punya CEO ,jadik presiden parti buat sendiri..Agak-agak boleh ikut macam KITA kut nanti hahaha…macam-macam gila ada dalam dunai nih.

  10. chung hwarian says:

    cerita dia begini, dia tak dapat jadi pengerusi MAS. dia kecewa lalu terjadilah seperti lain-lain pemimpin umno yang kecewa. bau taiknya dihidu oleh al juburi, ditaburilah wang yang berwangi-wangi, maka masuklah dia ke dalam lembah kedurjanaan fuckatan pembangkang melalui parti kencing rakyat, dibawa masuk oleh aljuburi. nana, jaga belakang,

Leave a Reply