Menu Utama

Penyangak Bersih 3.0 Hanya Berani Kacau Tempat Melayu Berniaga

Sejak zaman reformbasi hinggalah sekarang, sasaran utama tempat geng-geng pembangkang tunjuk lagak dan buang tabiat atas jalan hanyalah sekitar SOGO, Kompleks Pertama, Jalan Tunku Abdul Rahman (TAR), Central Market (CM), Petaling Street dan satu dua tempat lagi.

Di antara semua tempat tersebut pula, Jalan TAR, Kompleks Pertama & CM adalah lokasi paling kerap menjadi tumpuan demonstrasi dan kebetulannya tiap kali berlakunya demonstrasi dan kekacauan, ramai peniaga di kawasan ini akan menanggung kerugian.

Apa yang terjadi semasa demonstrasi Bersih 3.0 minggu lepas pun sama saja situasinya seperti zaman kegelapan reformbasi akhir 90-an dulu. Hanya dua perniagaan saja yang betul-betul untung sewaktu berlakunya tunjuk perasaan di atas jalanraya – jual air minuman dan pengangkutan LRT serta komuter.

Di sepanjang Jalan TAR misalnya, sebahagian besar peniagaan di bahu jalan terpaksa di tutup, hanya kedai makan dan gerai kecil yang berada di celah-celah bangunan saja yang beroperasi mungkin disebabkan lokasi mereka yang tersorok daripada lokasi utama tempat peserta demo berkumpul.

Manakala kebanyakkan peniaga Melayu di Kompleks Pertama juga ramai yang terpaksa tutup kedai pada 28 April lepas dan terpaksa menanggung kerugian yang bukan sedikit jumlahnya. Hingga kini belum ada berita samaada pihak Bersih 3.0 ataupun pemimpin pembangkang yang lain yang tampil ke depan untuk membantu mereka.

“Kami desak Ambiga membayar pampasan dan ganti rugi kepada peniaga kerana beliau adalah penganjur Bersih 3.0.

Bagi tujuan tersebut, Ikhlas telah membuka kaunter kepada peniaga di Kompleks Pertama bermula semalam bagi mengenal pasti peniaga yang mengalami kerugian bagi membolehkan mereka membuat tuntutan tafsiran ganti rugi kepada bekas Pengerusi Majlis Peguam terbabit.

“Setakat ini lebih 200 peniaga sudah tampil membuat tuntutan dengan jumlah tuntutan kerugian dianggarkan bernilai lebih RM200,000.

“Jumlah itu mungkin akan meningkat,” kata Presiden Ikhlas, Mohd Ridzuan Abdullah, yang memberikan tempoh seminggu kepada peniaga membuat aduan sebelum memanjangkan perkara itu kepada pengetahuan pihak polis. (M.Insider, 05 Mei 2012)

Jika dipandang dari satu sudut, pembangkang seperti Pas, DAP dan PKR kelihatan hanya berani terpekik terlolong dan tunjuk lagak di kawasan tumpuan peniaga Islam seolah-olah sengaja mahu mengacau periuk nasi para peniaga Melayu dan Mamak.

Timbul persoalan yang agak mengasak minda kita, kenapa geng-geng haprak Bersih 3.0 dan penyokong pembangkang tak berani berdemonstrasi dan bertumpu di lokasi seperti Bukit Bintang misalnya di hadapan Times Square, Lowyat, Lot 10 & Sungai Wang?

Adakah mereka takut peniaga Cina DAP marah? Atau risau sokongan pengundi Cina DAP kepada pembangkang akan merudum bila urusan bisnes mereka dikacau oleh aktiviti demonstrasi?






10 Komen to Penyangak Bersih 3.0 Hanya Berani Kacau Tempat Melayu Berniaga

  1. Santrang says:

    Rasanya DAP telah beri amaran jangan buat dalam kawasan ramai peniaga cina,jadi ambiga dan kuncu-kuncunya serta anwar setuju rosakkan ekonomi peniaga melayu dan mamak sahaja, itu baru adail. Itu jelas menunjukkan bersih 3, dan kuncu-kuncunya jadikan melayu sebagai korban , sungguh jahat perancangan mereka.

  2. Yop Tulin says:

    Dah banyak kali aku raise isu ini dgn kekawan yg sertai Bersih 3.0, kenapa dari zaman reformasi lagi ,diorang tak buat di Bukit Bintang? Cuba buat di kawasan india kat Brickfield pulak? Bagi diorang rase mcmane bila business diganggu.Sesungguhnya melayu yg sertai demo2 selama ini ( lebih 90% dari keseluruhan) memperbodohkan diri sendiri kerana merugikan bangsa sendiri.

  3. Adi Kencana says:

    DAP dah kontrol baik punya… PKR & PAS ikut telunjuk jaa…

    NURUL IZZAH: PENGUNDI LUAR NEGARA LEBIH PENTING DARI PENGUNDI DLM NEGARA? Baca di sini…

    http://apakecoh2.blogspot.com/

  4. penyokongketuanan says:

    mereka takkan merusuh tempat perniagaan orang cina punya. Melayu-melayu bodoh mana sedar mereka dikudakan oleh Cina Dap. Perniagaan orang Cina tak boleh diusik, kalau perniagaan Melayu, lingkup pun tak pe.

    Mana mereka ada fikir periuk nasi peniaga-peniaga Melayu, mereka kan bodoh, tapi tak boleh ajar.

    Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

  5. pasdapalaknat says:

    Jawatankuasa Fatwa kebangsaan MENGHARAMKAN semua bentuk perhimpunan yang memudaratakan seperti BERSHIT 3.0!

    SEPANG 6 Mei – Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia hari ini memutuskan adalah haram untuk umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang bertujuan tidak baik, melanggar undang-undang serta mencetuskan huru-hara dan kekacauan dalam negara…

    Siapa yg tolak fatwa ia telah mendekati KUFUR pada Allah!

    Otak orang waras akan terima kebaikan dan menolak keburukan. Otak orang sakit mental seperti AZMIN ALI SI TANGGANG MODEN-PENDERHAKA IBU dan SI TUA KUTUK NIK NAJIS dan si TUA GAY tu

  6. slg says:

    elok gak kalau buat kat bukit bintang …

  7. sudin budin says:

    Menang sorak kampong tergadai. Orang2 cina hapal ungkapan tersebut. Mereka masak dengan DNA org melayu.Perusuh2 apa bangsa pun tak akan di suruh buat demo d kawasan cina. Orang2 cina tetap akan pangkah dap tp pemimpin 2 tu semuanya kena singkir..Bukan cam pemmpin2 Melayu bodoh berpolitik…

  8. tok debot says:

    ngo ikhlas nk buat tuntutan kat penganjur bersih 3.0..yg aku pelik yg bt demo 2 semua peniaga melayu@caiumngok yg beriya2 nk bt tuntutan tp xda plak aku nmpk batang hidung peniaga ciana india kt demo 2..owner sogo 2 lagi besar business dia xda plak nk bt tuntutan apa2..

  9. mustaqim says:

    di georgetown pulau pinang…..terbaikkkk

  10. wak katok says:

    orang Melayu terutamanya harus menyedari dengan segera taktik licik dan jahat DAP ini untuk menguasai Malaysia ini berpaksikan slogan mereka ‘Malaysian Malaysia’ dengan tidak membenarkan mereka terus dijadikan alat untuk dipecahkan kesatuan Melayu yang telah diikat kukuh sekian lama..
    Melayu yang lupa sejarah terus sanggup membiarkan diri mereka dijadikan perkakas oleh DAP. Melayu yang hilang jati dirinya sudah mula rela menjadi barua DAP untuk menyerang sesama Melayu. Melayu yang semakin lupa Allah itu Tuhannya sudah mula bersedia untuk menerima agama-agama baru yang DAP sedang suntik ke dalam masyarakat hari ini.

Leave a Reply

Threesome