Menu Utama

Muzakarah & Debat: Helah Politik Yang Tak Patut Dilayan

BAGAIMANA orang lain melihatnya penulis tidak pasti, tapi secara peribadi penulis melihat parti-parti pembangkang ini ditubuhkan hanya untuk mencari peluang mengalahkan parti pemerintah dan peluang untuk mentadbir negeri dan negara, tidak lebih dari itu.

Sebab itu apa akal dalam dunia pun akan digunakan untuk mencapai matlamat yang lebih besar, ada atas nama kebebasan bersuara, ada atas nama hak asasi manusia malah ada juga atas nama menerima apa yang dah dibuat d ibarat.

Orang barat buat macam kita ke?  Tajuk debat lain tapi isi debat lain?

Atau di barat ada berlaku parti A ajak parti B muzakarah, kemudiannya parti A menolak muzakarah dengan parti B sebab kononnya permainan politik?  Eh, siapa ajak siapa sekarang?  Sendiri ajak, sendiri tolak.

Apa sekalipun,  bottom line nya ialah tujuan parti pembangkang hanya untuk menjatuhkan parti pemerintah.  Itulah yang penulis faham, kok ada yang faham lain, penulis bersedia untuk mendengarnya.

Oleh dengan itu, pada firasat penulis, tak usahlah selepas ini kita begitu bersungguh-sungguh benar melayan sebarang permintaan dari parti pembangkang untuk bermuzakarah, berdebat dan seumpamanya.  Diakhirnya nanti, yang kelat hijau, masih kelat hijau, yang biru, putih dan sebagainya masih macam itu juga.

Tidak akan ada apa yang berubah sebab bukan tujuan mereka ditubuhkan untuk menunjuk siapa yang lebih layak berkhidmat kepada rakyat, tapi nak menjatuhkan kerajaan sedia ada.

Lebih malang, bila peluang debat dan muzakarah itu dijadikan pulak platform untuk mengutuk lawan masing-masing, bukan nak bincang atau bertukar-tukar pendapat.  Tidak ada siapa yang minat nak dengar pandangan parti-parti pembangkang dan janji-janjinya, tapi sebab ada yang gemar melayan, maka terjadilah apa yang penulis sebutkan di atas.

Yang penting tu, adakah ia menyelesaikan masalah?  Tidak juga.

Ambil contoh debat Bersih 3.0 yang lepas.  Kalau ditanya sorang-sorang, rata-rata akan kata Ketua Pemuda UMNO menang, tapi apa faedahnya?  Bersih 3.0 tetap dijalankan, 25,000 orang tetap turun, kekecohan tetap berlaku, yang bergaduh tetap bergaduh, kena pukul dan sebagainya.

Kalau selepas debat, Bersih dibatalkan, ada jugaklah yang nak ceritakan, tapi dengan kekecohan yang berlaku, silap-silap orang pun lupa ada debat diadakan sebelum rusuhan Bersih berlaku.

Memang setiap orang rasa berhak memberi pendapat masing-masing dalam soal ini.  Tapi penulis tidak bergantung kepada 1 atau 2 perkara semata-mata sebelum membuat rumusan bahawa debat dan muzakarah yang dianjur Pakatan haram ini hanya membuang masa.

Sudah banyak yang berlaku dan tajuk di atas adalah rumusannya.

Pakatan haram di Malaysia ini sekarang betul-betul beraja di mata, bersultan di hati.  Tak boleh terusik sikit atau berlaku keadaan yang tidak menyebelahi mereka, nescaya semuanya sudah jadi tidak adil.  Undang-undang (BAFIA) yang tidak pernah dipertikai sesiapa pun secara tiba-tiba menjadi zalim dan diletak setaraf ISA, hanya kerana PKR ada kepentingan dengannya.

Masalah dengan kita pulak, kita tahu masalah itu tapi kita tetap layan jugak kehendak puak-puak yang tak cukup akal ni.






128 Komen to Muzakarah & Debat: Helah Politik Yang Tak Patut Dilayan

  1. Jack says:

    Setuju dengan Adamyan. Melayan orang bodoh dan songsang lama2 kita pun jadi macam mereka.

    • sungai_siput says:

      analisa

      pembangkang perlu mengangkat KJ sebagai fihgter UMNO

      tujuan nya berharap- pucuk pimpinan UMNO akan meletak kan KJ lagi sbagai calon di negeri sembilan

      KJ factor utama ruyup nya PRU12 di dalam menentukan nama calon bertanding di parliment dan juga dun di seluruh negara/ dgn manapis dan fowaradkan kpd Pak mentua dia , paklah

      3 kali kj berdebat Rafizi 2x, ambiga 1x

      modus operandi debat

      pembangkang menggesa secara halus supaya di ambil fighter(KJ) jadi jadian UMNO gelaran secara halus yg di beri lah konon2 nya dari pembangkang

      impak debat kononnya KJ masih di perlukan dan pemimpin UMNO terpaksa menjaga ketua pemuda ini dan di benarkan lagi berpolitik

      tapi sebenarnya lebih menjurus kepada menyemai kembali kebencian para2 pengundi2 di DUN2 dan juga Parliment yg di gugurkan nama calon2 setempat dahulu oleh KJ pda PRU12

      jadi pengundi pada PRU13 akan terus bengang da tidak akan mengundi BN/UMNO, sekira nya KJ masih terus bertanding, lebih2 di negeri sembilan

      KJ memang ada karisma sbgai pemimpin, akan tetapi karakusan mencantas pemimpin setempat dan di gugurkan nama2 dari menjadi calon wakil rakyat dahulu, telah menyebabkan jentera UMNO lumpuh

      para pengundi bukan macam ahli politik yg faham akan keadaan semasa,ingatan pengundi masih segar dgn pemimpin2 setempat depa yg di gugurkan oleh KJ dahulu..jadi takut pengundi masih berfikir KJ ni masih lagi tukang cai nama calon yg bertanding….

      jadi KJ sebenarnya harus berehat…rehat lah dulu, demi kebaikan parti dan orang melayu

      jangan fikir keluar oxford dah cukup hebat

      betul bro KJ you memang ada talent jadi pemimpin, tapi bukan sekarang waktu nya, biar cool dulu

      itu lah sbenar nya kenapa di buat debat ni oleh pembangkang

      anwar ibrahim bukan calang2 politician, anwar ibrahim israel ni category World Heavy Weight Class, itu lah perumpamaan nya sekira nuar berahim di arena sukan tinju

      tak termakan dek KJ sebenar nya….

      nuar acah2 jer KJ tu jgn lah kj perasan bagus boleh boxing dgn nuar berahim tu…

      KJ di tunggang oleh anwar, tapi KJ tak sedar, macam saya kata kan tadi tak semestinya keluar oxford kita jadi hebat, yg belajar di UM pun belum tentu saudara KJ boleh balun…

      nuar pun belajar di UM tapi tak habis belajar lah

      nuar mmg cekap berpolitik, tapi kalau kita bersatu, berkerja sama sesama kita dalam segala hal, tolong menolong, tidak mementingkan diri dan juga bersepakat dalam pemilihan nama calon yg layak, cekap dalam segala tindakan

      insyaAllah kita boleh menang PRU13 ni

      hati2 dgn debat yg mempunyai agenda yg tersangat besar ni….

      • bujuk says:

        Maksud tuan ahli UMNO hanya mengundi meraka yg. kononnya berjasa. Dan tidak akan mengundi mereka yg. ingin taburkan jasa. Tapi apa yg. saya nampak pemimpin UMNO yg. d turunkan tak dapat terima hakikat dan arahkan penyokong mereka tak undi BN sebab dendam dan sakit hati. lagi satu mereka amat marah kerana bila tak jadi YB semua projek akan terlepas dan tak boleh rasuah ahli untuk pilih mereka lagi. Ini punca utama UMNO kalah… pemimpin dan ahli kejarkan rm dan projek, bila takda rm tak buat kerja dan tiada projek boikot parti. Ini yg. TunM buat bila keluar parti sebab anak dia dah d sekat projek k’jaan zaman PakLah/KJ.

        • sungai_siput says:

          berbeza dgn diturunkan dan di cantas…

          kebanyakan yg di naik kan di zaman KJ banyak yg rakus serupa geng2 nuar ibrahim jugak.. berpolitik untuk kuasa dan projek

          alhamdulillah…. rakyat tak beri undi pada depa, tapi harga nya ruyup, selangor,kedah,perak dan hampir2 n9

          kelantan aku tak nak sebut sbb dah kena doktrin dgn isle dio

          Tun M keluar pada UMNO bila Paklah tidak menjadi PM yg sebenar, jgn spin fakta bujuk…

          tapi la ni bujuk, yg berantakan mcm UMNO dulu adalah PKR dan PAS,

          kau tunggu lah pulak kesudahan nya macam mana PRU13 ni

          fakta tetap fakta bujuk… orang PKR benci dgn azimin

          Orang PAS benci dgn geng Nuar ibrahim dalam PAS

          jadi…. UMNO sedang kembali kukuh hasil kerja keras Najib dan pemimpin UMNO yg lain

          dan UMNO/BN sedang giat membela islam dan orang melayu begitu juga dgn kaum yg lain

          anwar tetap world class boxer dlm politik…mcm aku kata fakta tetap fakta…

          jadi debat2 ni semua jarum planning nuar yg support negara israel ni

          menang lah UMNO/BN ni bujuk

          penang, kelantan 50-50, itu pun fakta

          • bujuk says:

            Selamat bermimpi… PR takkan rugi dengan mimpi ko.

          • pasdaplaknat says:

            Insya Allah moga mimpin yg baik jd kenyataan
            UMNO BN Insya Allah akan menang majoriti besar PRU13 nnti Insya Allah aku xputus2 doa sbb aku takut sgt bala Allah akan timpa jika PR Laknatullah ini perintah

            ini shjlah usaha aku yg paling istiqamah yg mampu aku buat!

  2. Bulan Empat says:

    Tiada masaalah dengan perdebatan jika isu berkenaan memerlukan penjelasan segera dihadapan penyokong masing masing.

    Kita rasa debat antara KJ dengan toke lembu berjalan dengan baik sekali dan KJ ternyata berjaya handle issue dengan baik dengan kepakarannya.

    Debat yang baru lepas jauh lebih baik dari debat antara Chua SL dengan LGE dulu.

  3. AkuAnakMalaysia says:

    Najib masih takut untuk berdebat dan menyambut cabaran Anwar walaupun sudah di pelawa beberapa kali dah. Saya tabik dengan Khairy yang jauh lebih jantan berbanding dengan Najib.

    • sekarang melayu tak semua Islam says:

      Najib tak tahu cakap atau debat. Dia hanya tahu buat kerja saja. Pandai debat atau cakap tapi tak buat kerja sama lah macam cakap tak serupa bikin.

      • bujuk says:

        Kalau camtu, Najib tak layak jadi KETUA negara…. hahaha. Pengecut pun nak jadi ketua jugak…

        • botak says:

          standard pengundi malaysia dengar ceramah jer..debat debat dorang bukan ambil kisah pon.. tambah debat dengan pakatan haram..cakap lain tajuk lain.. dah jadi dasar anak haram, memang nak meruntuhkan kerajaan bn yang sedia ada.

        • jebat says:

          nak bagi pendidikan secara percuma di peringkat universiti. tapi yg hairannya janji pendidikan percuma kpd anak-anak pra sekolah pun tak terlaksana..
          antara fakta dan auta.. itulah janji ‘kerajaan’ bapak syaitan..

        • StinGray says:

          So, hang nak sapa jadi PM bujuk??….listkan calon PM hang kat sini…jom kita niai sama2…tu pun kalau hang bkn pengecut la….

          • raplahjingaa says:

            pilihan bujuk dari dulu lagi…nik ajis, alahai…

          • bujuk says:

            Dalam PAS ada ramai yg. layak.. selain TGHA, ada Husam Musa dan Salahudin Ayob. Ini pilihan aku…
            Kalau dalam PKR rasanya Anwar paling senior dan berkarisma. DAP kena terima hakikat, hanya orang Islam layak jadi PM. Tapi kalau LGE d beri hidayah oleh Allah untuk terima Islam, aku takda masalah…

          • jebat says:

            mat sabu boleh jadi PM..

          • raplahjingaa says:

            husam musa layak ?? salahuddin ? anwar ?….hehe mahpus tak layak ke bujuk ??

            depa tu semua bujuk….jadi ketua kampung pun tak layak…hang jangan dok berangan la nak calunkan depa jadi PM ! tolong lah bujuk…hang jangan memperbodohkan rakyaat malaysia…biarlah PAS saja yang bodoh !

          • bujuk says:

            Itu pilihan aku.. kan korang tanya pilihan aku, aku punya sukalah nak pilih siapa. Dalam UMNO siapa yg. korang fikir layak selepas Najib?
            … takdak kan. Tunggu Najib ruyup, baru korang berani taruk nama.

        • jinkun says:

          rafizi langsung xde point, alasan nak mansuh ptptn sebab dlm masa 10-15tahun ke depan hutang bertambah. Hutang bertambah pn kerajaan tak jejas sbb pandai cr duit. Bkn cm anuar pandai janji je. pendidikan tinggi percuma konon, pra sekolah pn xleh buat. Hutang bertambah sbb ptptn tak tekan mahasiswa suruh bayar, bayar sikit pn ok, itu satu kelebihan, tolak ansur. klau yg dpt result bagus xperlu bayar. NAK APA LAGI. Klau free student jd malas belajar, maklumlah free. kena bayar balik pn masih malas, cuba kena byr sendiri baru rajin belajar.

          • bujuk says:

            Kita saring la dulu… yg. betul2 nak belajar baru bagi belajar. Jangan jadi macam sekarang lepasan PMR semua wajib belajar… d sekolah ganggu kawan2 lain nak belajar. habis 1 kelas tak boleh belajar. Kalau aku ada kuasa patah balik macam SRP dulu hanya yg. layak naik ting.4, yg. tak layak tapi masih nak belajar bagi peluang 1x lagi. Jadi hanya mereka yg. nak belajar ada d ting.4 dan seterusnya. Mereka yg. tak nak belajar hantar ke teknikal dan berkebun atau kemahiran. mungkin mereka lebih sesuai d sana.

          • raplahjingaa says:

            saring ? hang cakap senang…saring konon…macam mana hang nak saring ?

          • StinGray says:

            TAk payah citer saring budak2 UPSR/PMR la bujuk…hang tu pun kalau di saring tak layak dok malaysia…mengganggu keharmonian dan akidah rakyat jea…

          • bujuk says:

            Bro… apakah cadangan aku langsung tak masuk akal?
            Hang p sekolah, tanya cikgu berapa ramai budak yg. p sekolah untuk buang masa, kacau kawan, samseng dan 1001 macam masalah. Mereka adalah golongan yg. taknak belajar tapi k’jaan paksa juga belajar. Aku faham tujuan k’jaa baik supaya budak2 ni tak buat jenayah/maksiat d luar tapi masalahnya pelajar yg. nak belajar yg. rosak. Sebab tu aku cadang hantar mereka p kursus kemahiran, berkebun, bertukang boleh juga kurangkan pergantungan pada pendatang asing.

          • StinGray says:

            Bujuk…budak yg pi sekolah buat kacau mcm samseng tu sebab bapak dia pun samseng jugak….kalau dah bapak macam berok lompat2 atas kereta polis, jgn salahkan kerajaan paksa anak2 depa pi sekolah….seorang babak yg berilmu dan beradab akan memastikan anak2 mereka berilmu dan beradab jugak……bkn jadi pengacau dan samseng disekolah…

            buat anak je pandai hangpa ni…tapi jaga anak tak tau…..penat bini2 hangpa mengandung 9 bulan…dah le kadang2 depa ni kena dot..dot..dot dgn hangpa…cian bini2 lebai kulup ni…

          • bujuk says:

            Kat sekolah aku dulu.. banyak yg. samseng ni anak POLIS. Sebab apa ye..?

          • pasdaplaknat says:

            cuba tgk tu..stail bujuk bawa fitnah..
            slow n steady je dia kutuk..
            ko xnk tanye aku ke kt sekolah aku ank Ostad PAS pun kaki samseng dn otak lucah?

            iman itu bukan hal warisan.. mcm ko lah..mak bapak ko mungkin elok pegangan Aqidah..tp dtg pd ko sesat dan ngok..jd balaci penentang Islam

          • pasdaplaknat says:

            itulah tandanya dasar betul Krjn BN. Mendesak semua rakyat melalui proses pendidikan formal sehingga sepenuhnya.

            Kalao ko ade kuasa alamatnya lingkuplah negara sbb ko tu pun low minded..cmne nk buat dasar cerdik.

            kita kena educate anak2 muda ni wpun dia main2 atau tk minat sbb ilmu tu akan beri kesan pdnya mungkin selepas keluar sekolah. org yg ada ilmu tetap ada peliharaan Allah

            org bodoh2 mcm Mahposs tu sbb apa dihina..sbb ilmu xde..bodoh lepas tu pamerkan kebodohan. mengaji takat mana?

          • bujuk says:

            Ada aku suruh berenti belajar???
            Aku cadangkan berenti sekolah… sebab ganggu orang yg. nak belajar d sekolah sedang mereka taknak sekolah. Aku suruh p belajar teknikal, memasak, berkebun dan sebagainya. Hang p sekolah, mintak kebenaran guru besar untuk duduk dlm. kelas terakhir ting. 4 @ 5. P seminggu cukup, lepas tu habak mai… pengalaman ko.

        • sekarang melayu tak semua Islam says:

          Siapa lagi yang layak pada ko kalu bukan KETUA liwat. KETUA liwat jadi KETUA negara pun tak ape lah asalkan pandai cakap kan…..hahaha.HIDUP KETUA LIWAT BAKAL PM KITA DI MALAYSIA. Nak tanya ko negara Malaysia ni negara ISLAM ke kalu KETUA LIWAT jadi PM ko nanti…….

      • mRsTURDY says:

        Kalu nak berdebat jugak tak ada tajuk yg sesuai melainkan tajuk “Liwat dan Kesannya kpd Agama Masyarakat dan Negara”

    • suppe says:

      AAM:

      Apa perlu berdebat dgn brader anwar..?? nak tunjuk sapa hebat atau kuatkah? anda boleh jamin brader anwar akan berhujah utk topik yg dikhaskan kah? kita tgk yg smlm pon x abis melalut si rafizi cerita pasal tajudin ramli lah, petronas lah… kalau pakatan tak ubah style kempen JANJIKAN BULAN DAN BINTANG, dh lama dh orang sokong pakatan..

      • bujuk says:

        Sejarah membuktikannya… debat Anwar dan shaberi chik, siapa yg. keluar tajuk.Orang cerita pasal ekonomi dia sebuk cerita pasal peribadi, bila balas balik isu peribadi dia tak terkata hingga berbuih mulut nak pusing cerita.

        • sungai_siput says:

          Bujuk debat ni adalah bukti kepada orang kafir2 bahawa orang melayu islam sedang bepecah belah….

          jadi orang kafir kan swing kepada yg lebih memecah belah kan nanti

          hang ni berpolitik tahap SRP lah bujuk….

          pakai la akal tu

          • StinGray says:

            piraahhh bujuk….muzakarah cara Islam tak mau….sibuk nak berdebat cara barat…pejuang islam konon….

          • jebat says:

            anwar aljuburi berani debat sebab video tak boleh jadi saksi..he..he..

          • bujuk says:

            Hang belajar mana.. ni?
            Calon Presiden semua berdebat, adakah itu tandanya rakyat Amerika berpecah? korang terikut-ikut sangat ucapan pemimpin UMNO yg. penakut sebab tu otak dungu. Aku ingat lagi pemilihan naib presiden UMNO,Astro awani tak silap aku pertemukan Rais yatim dengan Syafie Apdal… tapi orang UMNO pilih Syafie Apdal yg. langsung tak boleh berhujah jadi Naib Presiden. Apa yg. Syafie Apdal boleh buat? berbanding Rais Yatim yg. tiada jawatan? UMNO masih mengharapkan Rais Yatim jugak untuk naikkan imej najib. Iklas aku tanya korang siapa lebih layak antara ke duanya? Debat bukan lawan bertumbuk atau lawan pedang. Tak cedera dan tumpah darah pun, ia sekadar menilai siapa lebih berkarisma dan mempunyai idea yg. mapan untuk membawa m’sia ke puncak kejayaan.

  4. AkuAnakMalaysia says:

    Wah, sudah jawab? Tanya moderator kpd khairy. Padahal belum jawab. Rafizi tanya pegi mana semua duit utk pendidikan? YB Khairy jwb pendidikan antara item dalam belanjawan negara. Memang la dlm item, masalahnya org tanya mana duit tu pergi? Na? na? na? Kotoh! Begagar ko gaman?!! LOL!

    • StinGray says:

      kesian bapok rafizi semalam kena jerkah dgn KJ…mcm Mr.Bean kena marah jea muka si lembik tu….tapi Aljub suka jantan ala2 betina ni….

      AAM…hang jgn tersasul guna Bujang Senang plak….nampak mcm ramai la konon…hehehe..

    • zumazore says:

      talk only nothing happend!!
      buat report laa dengan POLIS (eeh kan dia orang ni tak percaya ngan polis), report laa ngan SPRM (eehhh dia orang kan kata SPRM pembunuh TBH ), wat laa report ngan BOMBA laa….
      AUTA LAA KO NI… APA PUN SENGAL MEMANJANG.. yang banyak fakta dari merapu ialah KJ… yang si konon BERSRATIGI sesangat tu yang kona sana kona sini tanpa fakta.. senang je, hutang mau bayar tak mau.. kasi pancung mau? sekolah agama tak?

    • Antihipokrit says:

      kalau ko biasa ikuti perdebatan dalam BI,ko akan tau jawapannya telahpun dia berikan..nak hurai dengan begitu panjang lebar dengan masa terhad?APA KO JAWAB?BETULLAH ITEM PENDIDIKAN!KAU NAK APA LAGI?TAKKAN NAK JAWAB MACAM TIME PEMBENTANGAN BUDGET!ADA PAHAM!

    • suppe says:

      AAM:

      rasanya KJ dh explain… cuma dia tak tambah nasi je utk panaskan PAKAR STRATEGIK EKONOMI PKR, Sedara AAM, kan setiap tahun ada belanjawan.. pergi la jengok dlm tue… dh tertera dan maklum brp bnyk wang sudah dilaburkan. kalau tak tgk belanjawan mmg la tak tau…. pada sy, septtnya soalan tu tak patut ditanya oleh RAFIZI, kerana jelas dan nyata, setiap tahun peruntukan utk PENDIDIKAN BERBILION BILION…. buka mata dan buka minda….

      • bujuk says:

        Belanjawan memang ada… tapi peruntukan yg. Rafizi sebut tu(2x) tak tau p mana. Kalau ada tentu KJ dah sebut, buat sekolah ke.. beli buku ke.. ni hilang tak dapat d kesan, sebab tu dia meraban cerita benda lain.

        • jebat says:

          kalau nak cerita pasal belanjawan buat la tajuk lain bujuk.. jangan jadi bodoh.. nak jawab dlm masa 3 minit pasal belanjawan..cuba ko tanya azmin pasal ibu dia dalam masa 3 minit..memang betul la kata org bapak borek anak rintik.. kalau lidah anwar tu berbelit2 apatah lagi lidah rafizi lembu..

          • bujuk says:

            Ini cerita peruntukan yg. k’jaan bagi/keluarkan tapi tiada kesan atau bukti penggunaan wang tersebut. Kemana terbangnya….

    • raplahjingaa says:

      laaaa…tanya duit untuk pendidikan pi mana ??….hehe

      apa dah tutup ke semua sekolah kat malaysia ??

  5. raja kongkiak says:

    Sebenaqnya depa dok nak berkempen di dalam TV sebab tuh depa mau sangat berdebat. Bagi depa bukan bab betul atau salah, yang penting boleh masuk ke dalam tv dan boleh berkempen politik pembangkang secara langsung. Tak payah nak layan sangat laa permintaan depa tuh. Najib kalau ikut gaya depa pukui gendang, haha dia pun akan sama dengan gendang depa..

  6. bujuk says:

    Hihiiii..
    KJ yg. berdebat dengan Rafizi, Najib yg. berpeluh. Mykmu pulak yg. meroyan…

  7. umnototok says:

    Setuju!!! Debat atau muzakarah yang dia mereka nak sangat tu sebenarnya untuk platform mencari publisiti sahaja….
    Dalam mempertikai kelemahan Kerajaan BN.. kononnya..siRafizi tak perasan bahawa dia sedang mengesahkan pengikrafan bahawa Kerajaan BN telah berjaya mengurustadbir Negara dengan baik maka adanya kemajuan Negara yang aman dan makmur, termasuk dapat mengutip hasil yang banyak, maka soal pembiayaan pendidikan, yang begitu tinggi dapat direalisasikan walau pun dengan polisi yang Pembangkang, sendiri pun mungkin tak mampu tak buat sekiranya mereka memerintah (tenguk sendiri kucar kacirnya Selangor dibawah Penasihat yang ‘tersuhur tu’).
    Dan jangan nak berdaleh pula bahawa Selangor telah ditadbir dengan baiknya???!!!
    Mereka sebenarnya hanya menyelinap dan menceduk pada ‘loop-hole’ yang memanglah biasa wujud dalam sesuatu pelaksanaan dan perjalanan pentadbiran. Tak siapa pun kata Kerajaan BN ini ‘perfect’ ..itu sebab kita lebih suka ‘pembangkang’ yang ‘membina’ bukan pembangang yang ‘gila kuasa’..dan ‘gila glamour’…

  8. Umnoover says:

    Realiti ialah kebanyakan pemimpin Umno kurang berani buat apa yg mereka nak buat.
    You can say what you like about KJ but at least this guy has the guts.
    I may not agree with KJ’s views but I think a lot of Umno people dislike him because they feel intimidated by him rather than anything else.
    The worrying part is Umno lack charismatic leaders. And there are too many old fashioned leaders who are detached from reality today..

  9. nangkabulat says:

    Dah terang2 nampak kebodohan Rafizi Lembu (RL) pun puak-puak pencacai kata dia lah hero, cool dan macam-macam sanjungan. Cool kepala bana korang lah. Kat sini kita tengok super pencacai tahap angkat najis si “Bujuk Longkang”, macam biasa lah kan tak payah nak ulas komen dia, anda boleh baca sendiri.
    Yang si BAHALOL sorang lagi tu mengaku sebagai “Aku Anak Malaysia” pulak sebut pasal RL tanya mana pegi duit utk pendidikan. Apa ke sengal, apa ke bangang sangat tahap BABI ni oiii. Jangan buta kan mata dan pekakkan telinga lah bodoh. Sudah lah lu bro, baik lu tanya itu MAharaja Fucktan Anwar peliwat tu…mana pegi jam omega…boleh jawab ke..pusing sana..tibai sini lagi mau kondem BN…citttttt…..cermin lah dulu diri fuckatan….

    • selamber says:

      hehe…semua pendebat2 diorng kata hebat, kool & hero..ambigay, rafizi, nuar & sapa2 lg…diorg tetap akan kata hebat walau pun sebenarnya diorng yg banyak kantoi & takde hebatnya pun…hebat konon..pehhh!!…provok je lebih.

      • bujuk says:

        KJ pun kami kata hebat jugak.. malah bukan kami je, moderator pun kata KJ hebat. Yg. berani kedepan memang hero.. yg. menyorok tu tentulah penakut.

        • selamber says:

          hehe..berdebat je nampak hebat konon..tapi melaksanakan keje & bila berdepan dengan masalah rakyat kecut je..hidung pun tak nampak..keje pun tak dibuatnya…membela rakyat la sgt

          • jebat says:

            yg menyorok kat kedutaan Turki ke bujuk..

          • bujuk says:

            Berdebat pun kami pergi, ke jalanraya pun kami redah. Demi menegakkan keadilan dan menghancurkan kezaliman tetap kami perjuangkan.

          • StinGray says:

            ekk eleh bujuk…bila hang pi semua tu….hang ingat aku lupa yea….hang dok kat rumah sbab bini hang suruh basuh kain hang gebang pi redah jalanraya yea….bujuk2…hang ni mcm ahli mesyuarat tingkap laa…gebang jea lebih…

          • bujuk says:

            That why aku tulis kami bukan aku… kami maknanya PR dan pencinta keamanan dan keadilan. Berjuang tak semestinya pergi ke medan perang, ada juga yg. berperang d medan seni dan medan pena.

    • StinGray says:

      Puak2 depa ni muka dah termalu dgn cool pun tak dapat nak beza….mcm citer pajero dgn waja tu la….

      Sudahnya satu fakta pun si lembik tu tak bagi….pusing sini, pusing sana jea…tiba2 jea dah sampai ke Turki..bila KJ jerkah dia pasal Turki, dia pi Finland pulak….lepas KJ bg fakta pasal Finland, dia lari pi U.S la plak…lepas pasal U.S pun dia kantoi, dia pi citer pasal KUIS…kat KUIS pun terkantoi la jugak sudahnya….

      Kalau diamati betul2, satu pun hujah balas KJ pasal negara2 tu dapat ditepis balik oleh si pondan tu……si lembik tu cuma reply dgn aksi malu2 babi sambil tersipu-sipu jea….mcm pondan la hero PKR ni….

  10. goblok says:

    nangka bulat jangan sebut lembu sensitif..kak ijat selinsing lengan nnti padan muka

  11. djray says:

    debat bodoh! hanya nak tunjuk sape yg handal bercakap je.. it’s all for personal gains.. the root must be agenda anwar, nawaitu x de yg lain hanya nak memecahbelahkan dan menambah keliru masyarakat..

    • iPas says:

      debat tak guna…mari kita ” berdebob ” – nak tahu makna debob tanya Mat Said Ganu…

      kah..kah..kah..

      • brahimLybia says:

        Wahai LiPas. Kenderaan anda kah itu?. Sudah berbeza kenderaan sekarang ini rupanya. Sedih kerana aku tidak dapat lagi memandu kenderaan seperti anda lagi. celaka kau Adi boroi, kau tipu aku dengan Amanat kau.

        Wahai LiPas. Sudah berbayarkah hutang kenderaan tersebut, jikalau belum, bayarlah dengan segera kerana setiap hutang perlu dijelaskan, jangan kerana ingin lari dari hutang negara di cagarkan, lantas merusuh dijalanan seperti berok dijuburi belacan. Celaka kau Pok Nik, kau hasut rakyat lagi. Siap kau!!!.

    • bujuk says:

      Ada ke berdebat memecah belahkan masyarakat? Berpecah ke US bila Hilary berdebat dengan Sarah Palin? Malah dah jadi budaya d sana setiap calon Presiden berdebat untuk d tentukan oleh rakyat kelayakan dan arah tuju negara. yg. berdebat hingga berpecah ni UMNO saja, sebab tu selalu tangguh pemilihan dan tak boleh lawan presiden.

      • selamber says:

        aik nak sgt berkiblatkan US..bujuk2..ko ni memang seangkatan dengan Nuar..bertopengkan Islam tapi munafik

        • bujuk says:

          Yg. baik kita jadikan tauladan, yg. buruk kita jadikan sempadan. Nabi pun suruh belajar sampai ke china… apa masalah?
          Berapa ramai pelajar m’sia belajar d US dan eropah.. kalau salah jagan hantar la..

      • sungai_siput says:

        itu US bujuk

        ni malaysia

        US boleh sex bebas , malaysia tak bleh bujuk

      • StinGray says:

        wah2…pejuang islam PAS sekarang ni dah Pandang Ke U.S..advance la depa la ni….

        Negara yg membunuh ramai umat Islam hang pi rujuk bujuk….mana rujukan firman dan hadith hang…dah convert jd buku jingga ke????….khawarij2…

        • bujuk says:

          Najib dulu belajar kat mana? Raja2 melayu hari ni belajar kat mana? Jangan jadi munafiq la bro… Islam tak ajar HARAM belajar pada orang kafir selagi Ilmu tersebut baik. Malah tawanan perang zaman nabi d minta ajar anak2 Islam sebagai ganti wang tebusan.

          • StinGray says:

            bujuk…ambik ilmu yg baik dari depa memang tak salah…tapi puak hangpa ambik ilmu2 yg tak baik dari depa…demontrasi, liwat, LGBT tu semua dari depa, awat yg hak tu hangpa copy bwk mai sini…

          • bujuk says:

            Sekarang tajuknya debat bukan LGBT.. faham bro. LGBT, PAS dah bersuara supaya haramkan Irshad manji masuk m’sia. Kenapa k’jaan tak halang? siap boleh bagi pidato lagi.. kalau ceramah PAS, k’jaan boleh halang kenapa pidato LGBT k’jaan lepas? berapa banyak kelab GAY dan lesbian d m’sia macamana boleh beroperasi kalau k’jaan benar2 haramkan LGBT?.. ce tanya Najib kenapa.

  12. Anak Lenggong says:

    RAFIZI HANYA BOLEH MENIPU PENYOKONG BANGANGNYA SAPERTI BUJUK, C5 DAN MOON SAHAJA…

    Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sememangnya debat antara Saudara KJ dan Rafizi mengenai topik PTPTN sangat hangat dibualkan. Ada yang mendakwa bahawa KJ memenangi perdebatan itu, ada yang mendakwa Rafizi yang menang, dan sebagainya. Di sini, izinkan saya menulis analisis saya mengenai debat tersebut. InsyaALLAH, saya akan mendedahkan fakta-fakta yang tepat dan benar mengenai debat itu.
    1. Sikap Rafizi yang cuba mengubah topik yang tidak berkaitan dengan topik perdebatan itu sangat mendukacitakan. Pertanyaan yang tidak berkaitan dengan topik bagi saya tidak usahlah dijawab oleh saudara KJ. Kalau perlu pun, itu mungkin dalam perdebatan yang lain.
    2. Saudara Rafizi kelihatan memilih perbandingan yang langsung tidak munasabah untuk menyokong pendapatan beliau mengenai pendidikan percuma. Malah, beliau memberi fakta yang salah kepada umum dan KJ tidak berkesempatan untuk membidas fakta Rafizi.
    3. Maka, tugas saya di sini untuk membidas saudara Rafizi. (Sebenarnya, saya sangat berkobar-kobar untuk duduk di tempat KJ kelmarin, hehehhe…) Pertama, Rafizi mendakwa bahawa negara Finland yang lebih miskin daripada Malaysia dan hanya bersumberkan satu sahaja sumber ekonomi iaitu Nokia yang itu pun sedang mengalami masalah kerana penguasaan Blackberry mampu memberikan pendidikan percuma kepada rakyatnya, mengapa tidak Malaysia. Benarkah dakwaan itu? Sini, Kapten Malaysia (hensem?) mahu menidakkannya. 🙂
    4. Finland sebenarnya mempunyai banyak sumber ekonomi. Saya sertakan statistik sumber ekonomi Finland untuk tatapan umum:
    RALAT: Statistik yang awal telah dikeluarkan selepas beberapa penemuan dalam sumber dan statistik yang baru disertakan di bawah. Terima kasih pada orang yang sudi menegur dan berkongsi dengan saya. Apa-apa pun, ianya tidak mengubah apa-apa bahawa sumber ekonomi Finland bukan hanya bergantung kepada Nokia sahaja.
    A.) Electronics (21.6 percent)
    B.) Machinery, Vehicles and other engineered metal products (21.1 percent)
    C.)Forest industry (13.1 percent)
    D.)Chemicals (10.9 percent).
    Apa-apa pun, di bawah ialah statistik daripada sumber saya sendiri.
    A) Agriculture and forestry 4.5%,
    B.) Industry 18.3%
    C.) Construction 7.3%
    D.) Commerce 16%
    E.) Finance, Insurance, and Business services 14.5%,
    F.) Transport and communications 7%
    G.) Public services 32.4%
    Sekarang ni, mana datangnya sumber dakwaan Rafizi yang mengatakan bahawa Finland hanya bersumberkan ekonomi daripada Nokia sahaja?
    5. Benarkah Finland lebih miskin daripada Malaysia? Saya nak tergelak mendengarkan dakwaan saudara Rafizi itu. Hehehehe… (gelak malu). Menurut data daripada Bank Dunia, Malaysia jauh ketinggalan dalam ranking GDP. Finland menduduki tangga ke-17. Malaysia punya kekayaan menduduki ranking ke-68. Apa kejadahnya nak bandingkan Malaysia dengan Finland yang lebih kaya daripada Malaysia. Bahkan dengan kekayaan negara yang ke-17 terkaya di dunia, Finland hanya perlu menangung 5 Juta rakyat Mereka sedangkan Malaysia yang mempunyai kekayaan yang ke 68 dunia, perlu menanggung 30 Juta rakyat Malaysia.
    Sumber saya di sini: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita#cite_note-3
    Perbandingan ini sangat tidak relevan. Anda cuba membandingkan epal dengan rambutan (bak kata saudara KJ). Saudara Rafizi ni, awak kena adil tau. Jangan nak spin fakta macam ayahanda Anugerah Tuhan kamu itu. Hehehehe.. tak baik tau. Kita ambil epal kalau nak dibandingkan dengan Epal. Erm… nak ambil contoh apa ya ?
    7. Dah dapat! Apa kata kita ambil Brazil yang menduduki di tangga yang lebih kurang sama dengan kita. Brazil ialah salah satu daripada negara yang mendirikan pendidikan percuma. Ya, pendidikan percuma tetapi tahukah saudara Rafizi bahawa cukai di Negara Brazil ialah antara yang tertinggi di dunia? Tak..tak… saya tak buat spesikulasi saya sendiri tau Pak Fizi ya? Tak percaya? Mari-mari, kita mengembara lagi. Biar celik mata semua.
    8. http://thebrazilbusiness.com/article/the-16-most-common-brazilian-taxes
    “Brazil is known for charging a high tax burden from its citizens and companies established. We will provide an overview of the most common taxes in Brazil, dividing them into Federal, State and Municipal taxes.”
    Kenyataan itu dipetik daripada orang Brazil sendiri. Lihat betapa tingginya dan banyak cukai di negara mereka untuk menampung pendidikan percuma. Rafizi kena terima hakikat nothing is free dalam dunia ini. Ada harga yang perlu dibayar sekiranya mahukan pendidikan percuma. Dan harga yang perlu dibayar untuk pendidikan percuma ialah CUKAI YANG TINGGI.
    9. Tak puas hati lagi? Mari-mari menjelajah negara nombor satu dalam sukan bola sepak ini. Lagi artikel yang merungut mengenai hidup di Brazil yang sangat tinggi dengan cukai. Mereka memberi tajuk kepada artikel ini dengan ayat ini:
    ” Everyday taxes in Brazil: IPVA, IPTU and IPTR!”
    Nak link ke ? Takut saya menipu? Ehh, jangan tuduh tau.
    Saya ni sesuci Anugerah Tuhan dan Pak Rafizi ye? (sarcasm). Nah, ambil ni:
    http://thebrazilbusiness.com/article/everyday-taxes-in-brazil-ipva-iptu-and-iptr
    10. Saudara Rafizi mengatakan bahawa pendidikan di Turki itu percuma. Heheheh, kaki kelentong betul lah awak ni. Awak fizi yang comel, tak nampak ke apa yang berlaku di Turki? Kalau pengikut-pengikut kamu, bolehlah kamu tipu ye? Tapi, tidak saya.
    http://www.businessturkeytoday.com/turkey-students-arrested-for-demanding-free-education-during-protests.html
    Eh, apa benda tu? Kata Turkey ni menyediakan pendidikan percuma kepada rakyat, tetapi kenapa sebaliknya? Sampai kena tangkap tu Mahasiswa Turkey. Hehehehe… Abam Rafizi, udah-udahlah tu ya menjadi penipu ?
    11. Kalau kita lihat pada permulaan debat, kita dapat melihat statistik dan nombor yang dikeluarkan oleh KJ mengenai perbelanjaan yang sedang ditanggung dan bakal ditanggung oleh kerajaan sekiranya mahukan pendidikan percuma. Kemudian, Rafizi membidas bahawa fakta itu penipuan dan mereka membuat kiraan mereka sendiri lalu menampilkan nombor mereka sendiri.
    12. Sekarang, saya mahu bertanya kepada semua, anda percayakah fakta daripada Rafizi ini sedangkan dia sudah menipu kita dengan teori Finland dan Turkinya? Sekali menipu, dua kali menipu, tak mustahil dia akan menipu untuk sekian kalinya memandangkan penipuan itu ialah darah dagingnya.
    13. Perkara lain, saya tak perlu saya ulas pajang lebar. Isu hutang dan sebagainya, saya rasa dah dijawab dengan kemas oleh saudara KJ.
    14. Oh ya, ada lagi yang saya nak perkatakan. Rafizi suruh sifu kamu tu tunaikan janji bulan bintangnya pada penduduk Selangor. Bukan satu dua ye, berbelas tau. Ini janjinya pada penduduk Selangor pada PRU yang lepas pun tak habis ditunaikan, ada hati bercakap mengenai topik yang lebih besar.
    15. Meh, saya senaraikan janji-janji puak anda yang tak tertunaikan sebelum nak menabur janji lain.
    – membuka tabung permulaan RM 100 bagi setiap anak kelahiran selangor.
    -memberi bantaun RM 75.00 sebulan bagi setiap anak yang dihantar ke nuseri.
    -memberi bantuan RM 50 kepada seorang bagi pendidikan pra sekolah.
    -memberi hadiah tawaran RM 1000 kepada setiap anak selangor yang masuk ke universiti.
    Dan belasan lagi janji-janji2 yang terabai.
    Kesimpulannya ialah kebanyakan daripada fakta yang dibentangkan oleh Rafizi sebenarnya lebih kepada puta belit yang dipelajari daripada sifunya Anwar Ibrahim. Dan motif artikel ini ditulis untuk menjawab tuduhan tidak berasas Rafizi. Setakat ini sahaja yang mampu saya nukilkan, InsyaALLAH kalau ada kesempatan, saya akan kembali menyambung artikel ini, mungkin dengan analisis yang lebih padat dengan fakta.
    Akhir kata daripada saya, TAHNIAH SAUDARA KJ KERANA berani berdepan dengan orang seperti Rafizi Ramli yang suka lari daripada tajuk dan kaki spin ini. Hehehehe…. Assalamualaikum.
    sumber : SINI
    Posted by JKKK Kota Sarang Semut

    • bujuk says:

      Betul hanya KJ saja yg. ada dalam UMNO. Yg. lain semua penakut.. tapi ada hati nak jatuhkan KJ. Sudah beberapa kali KJ sertai debat atau wawancara bersama PR dan NGO. CSL sekali debat dengan LGE, sama juga KSK dengan LGE juga. Dulu ada nazri Aziz dengan Salahudin.. tapi Hishamudin, Najib belum ada keberanian.

  13. kajol says:

    Brahim libya sape yg kena tipu…ling liong sik tipu siape..kik.kik.kik

    • P164 says:

      Aku rasa ko yang kena tipu dari pagi smpai petang, malahan smpai mati dengan puak2 pakatan haram ko tu…
      Bercakap berlandasan fakta dan realiti, bukan berdasaran nafsu…

      • bujuk says:

        Kalau kita lakukan semua perkara kerana Allah, jangan bimbang anugerah dari Allah. Tapi jangan lakukan kerana manusia atau makhluk.. walau banyak mana keuntungan d dunia tak boleh bawa ke akhirat.

        • selamber says:

          kencing la bujuk..lakukan kerana Allah konon..tapi menyokong pemimpin yg menyokong LGBT apa ke jadahnya..walau banyak mana keuntungan d dunia tak bole bawa ke akhirat..baru betul

          • bujuk says:

            Hang dok sebok LGBT kenapa.. hang sokong LGBT ke? ada tak mana2 ulasan aku yg. sokong LGBT, maksiat, gay, homoseks,judi, zina dan sebagainya?
            Patut2 la nak fitnah pun..

  14. kajol says:

    siapa yg lupuskan utang tajudin ramli lebih 500 juta jawab brahim libya..

    • brahimLybia says:

      Wahai kajol. Aku tidak mengenali siapakah Tajudin yang engkau maksudkan, malah jauh sekali tentang 500 juta tersebut, yang aku tahu cuma duit kutipan untuk tabung memali aku telah dikebas oleh penyamun-pemyamun yang mencampakkan aku keseorangan disini.

      Wahai kajol. Bolehkah anda membantu untuk mendapatkan wang-wang tabung memali tersebut?. Simpatilah pada mereka-mereka yang memerlukan wang tersebut setelah darah kami, kami dahulukan. Tolonglah wahai kajol.

      • bujuk says:

        hahaha.. tak tau isu negara pun nak celah jugak. Bro.. IBRAHIM LIBYA ni hebat ilmu agama dia, tinggi pergantungan dia pada Allah semata. Dia berjuang bukan kerana PAS, tapi kerana Allah. PAS hanya wadah perjuangan kerana dia tahu hanya PAS(parti politik) yg. perjuangkan ISLAM yg. sebenar. Walaupun telah mati sekian lama, namanya masih harum d sebut pejuang islam. Ini adalah tanda kematian pejuang Islam, nama mereka sentiasa d sebut.

        • selamber says:

          hahaha…bodoh2 je ko yang kene tipu ngan puak2 korang sendiri..bujuk..bujuk..

        • brahimLybia says:

          Wahai Bujuk. Aku mengaku aku tidak tahu isu tersebut kerana aku terlebih dahulu pergi sebelum isu itu wujud. Celaka engkau Adi kerana engkaulah aku dihina oleh Bujuk tidak tahu tentang isu negara. Kerana engkaulah aku pergi dahulu tanpa sebarang makna.

          Wahai Bujuk. Jangan engkau ulangi sebut nama aku harum di sebut sebagai pejuang Islam, sedangkan Tabung aku kalian ghaibkan dari pandangan. Tahukah anda Bujuk aku ini mati sebagai pejuang Islam?.

          • bujuk says:

            Sorry la bro.. ko tak layak nak guna nama Assyahid Ibrahim libya. Kalau ko tak nak syahid.. ko punya pasal, jangan d kaitkan diri yg. kotor dengan pejuang Allah.

          • pasdaplaknat says:

            sama ada dia harum ke syahid ke itu urusan dia dgn Allah. Cuma yg jahatnya ialah PAS amik kesempatan atas isu ini untuk gandakan keuntungan politik jahat

            PAS gunakan kesempatan untuk mencabul amanah terhadap keluarga2 mangsa dengan rakusnya merompak duit tabung memali yg bukan sikit jumlahnya!

            siapa xkenal sikap org PAS..matlamat menghalalkan cara.. bila xdk duit..agama pun dirosakkan.. Madrasah yg mulia pn dihina seperti reban ayam.
            PAS LAKNATULLAH

          • bujuk says:

            Bro.. kes memali ni dah puluhan tahun k’jaan pendamkan, tak selesai sampai la ni… kenapa? Ramai saksi yg. telah mati, adakah k’jaan tunggu hingga semua saksi mati baru nak sambung bicara? Fikir logik kat sini pun tahu.. siapa salah.

  15. kajol says:

    nak buat lawak bodo ke tajudin ramli,liong sik tak kenal..kah.kah.kah

    • brahimLybia says:

      Wahai kajol. Kenapa terlalu cabul mulut anda terhadap aku. Bilakah tarikh aku ditimbus tanpa mandi?. Masakan aku mengenali manusia-manusia selepas aku tiada lagi.

      Celaka engkau Adi. Kerana AMANAT engkau aku dihina oleh kajol.

  16. Antihipokrit says:

    DULU KERAJAAN BOLEH BAGI BIASISWA KERANA BILANGAN PELAJAR SIKIT.. KALAU BAWAH SKIM BIASISWA DULU LEBIH KURANG 20RIBU PELAJAR AJE YG DAPAT KE IPTA SETIAP TAHUN.. SEKARANG DIBAWAH SKIM PTPTN SETIAP TAHUN LEBIH 200RIBU PELAJAR DAPAT PELUANG KE IPTA DAN IPTS..

    INI LAH YG DINAMAKAN SUSTAINABLE EDUCATION POLICY.. BAYANG KAN KALAU KERAJAAN KENA TANGGUNG 200RIBU PELAJAR IPTA & ITPS SETIAP TAHUN.. BANYAK BILLION TU..

    YG PALING PENTING, SEMEMANGNYA TAK ADIL SEKIRA NYA BERJUTA-JUTA RAKYAT MALAYSIA BAYAR PELBAGAI CUKAI UNTUK MEMBOLEHKAN SEGELINTIR RAKYAT BELAJAR PENGAJIAN TINGGI DGN FREE..

    BUKAN SEMUA PELAJAR SEKOLAH BERJAYA KE IPTA DAN IPTS.. KERAJAAN PERLU SEDIAKAN JUGA DANA YG BESAR UNTUK PELAJAR MELAYU YG KURANG BERJAYA DALAM PELAJARAN.. BERBILLION2 KERAJAAN GUNA UTK BIAYA PELAJAR KURANG BERJAYA DLM SPM UTK SEDIAKAN PUSAT2 LATIHAN KEMAHIRAN SEPERTI IKBN, IKM, KOLEJ KOMUNITI, VOKESIONAL DAN SEBAGAINYA..

    BAYANGKAN KALAU SEMUA PELAJAR2 IPTA & IPTS DAPAT MENGAJI FREE MAKA KERAJAAN TIDAK AKAN ADA CUKUP DANA LAGI UTK MEMBELA NASIB PELAJAR2 YG KURANG BERJAYA YG LEBIH RAMAI BILANGANNYA UTK KE PUSAT2 KEMAHIRAN SEPERTI IKBN, IKM, KOLEJ KOMUNITI VOKESIONAL DAN SEBAGAINYA..

    ADAKAH ITU ADIL BAGI SEMUA RAKYAT.. PENGAGIHAN MESTI ADIL.. JANGAN YG PANDAI SAHAJA DAPAT SEMUANYA DAN YG KURANG PANDAI TAK DAPAT APA2..

    TAPI ORG BODOH PR MACAM RAFIZI TAK SAMPAI INTELEK MEREKA UTK BERFIKIR SEJAUH ITU.. MAKA JGN LAH KITA TERPENGARUH DGN IDEA BODOH PR..
    sumber:Ha Na.thanks

  17. cranell says:

    RAFIZI DAN KJ SUCK dua dua boleh berampus, kalau dua dua nak masuk pembangkang pun aku tak kisah hahahah KJ itu anak murid anwar ibrahim. selamat UMNO dan NEGARA tak hancur dibawah pemerintah pak mentua dia dan dia sebagai PUNAHSIHAT.. GET LOST KJ!!!

    • bujuk says:

      Kalau KJ masuk PR, UMNO hanya tinggal Hishamudin, Najib, Shabery chik… nampaknya kena panggil semula kak Ijat, boleh juga dia sinsing lengan.

      • sungai_siput says:

        btul ka bujuk

        hang mana tau????

        Ramai lagi pemimpin UMNO yg tak di dendang boleh pulas geng PR kau tuh….

        Kalau Najib pilih depa , merasa lah geng PR lari mcm anjing tercabut ekor nanti, hehe

        • bujuk says:

          Dalam UMNO mana boleh lawan tokey.. memang ramai yg. hebat, tapi tak boleh menonjol kalau tidak kena cahketing.

          • StinGray says:

            mcm hasan Ali ke bujuk….

          • bujuk says:

            Dia ni nak jadi MB… dahlah malas cerita pasal dia, buat tambah dosa je. Biarlah dia nak buat apa.

          • sungai_siput says:

            kalau dah lumpuh jentera UMNO PRU12 tu kira lawan lah tu bujuk…..

            tu yg tergolek paklah turun tuh…dgn KJ2 sekali ruyup….

            apa nak buat

            bujuk…..

            ustaz nasha PAS bukan ka dia kena cah keting sbb tak sebulu dgn pucuk pimpinan

            gobalakrishnan bukan kena main dgn anwar ka pasai azimin….

            kau duduk diam2 bujuk, kau pikir apa aku cakap ni…tak kisah lah duduk kedai kopi ka, drive keta sorang2 ka, duduk luar umah sorang ka malam hari pekena kopi…. pakai akal kau

            kalau kita berpolitik biarlah menguntungkan islam dan bangsa kita bujuk….

          • sungai_siput says:

            mcam ustaz nasha dgn ustz haron din ka bujuk

      • AkuAnakMalaysia says:

        Kak Ijat??dia jaga lembu suaminya pun sudah sangat sibuk..mana ada masa dan tenaga nak berdebat pulak.. Jika Ijat berdebat, hanya bunyi moo..moo berbuih dari mulutnya.

  18. mistri says:

    tak usah layan ajakan diaorang tu. diaorg tu cari can nak bentang fakta yg auta kpd umum jadi boleh tipu mereka yg tak tau nak cari fakta sebenar.

    buang masa debat & muzakarah dgn orang2 yg suka menipu.

    • sungai_siput says:

      Bung nuar nak keluar dalam main stream media tak lain tak bukan sbb nak berkempen, itu aje

      di US tujuan sbnar debat adalah kempen

  19. KUKUKAMBING says:

    Ramai yang tak sedor debat antara 2 ekor
    bahlol ni sebenor nya satu perangkap yang amat halus untuk memalukan PM .Sebenor nya 2 ekor bahlol ni bak kata mat salleh 2 faces from one coins Dua dua pun talibaru Mat punggkok .Cuma beza
    nya yang satu talibarut yang nyata manakala yang satu lagi talibarut secara tersembunyi Nasihat kita kepada puak puak pemjilt mat jubur terutama kepada moderator dia yang bongok tu sebelum kamu berangan nak cabar pm berdebat elok kamu cabar idola kamu mat jubur tu sumpah muhabalah atas dua isi ia itu isu saifu; dan isu dato t punya video Kalau ini pun tak ada berani nak buat seperti dato Najib buat sumpah isu Altantuya GET LOSTLA111111111

    • batu ladung says:

      mana dia berani…tembak peluru berpandu darat keudara kt cina doll berani la…hik..hik..hik..

  20. pasdaplaknat says:

    sbnya Anwar lah penegcut..
    dia berselindung dgn wajah ‘rakyat’ atau balaci2 setia PR.

    dgn crowd org yg byk tu bongkaklah dia cabar itu ini.. bygkan kalau dia sekor dua je..

    JAM OMEGA mana?

  21. Kajang pak malau says:

    As-salam

    Debat ini dah jadi amalan di negara-negara maju. Tak lama lagi kita akan mencapai tahak negara maju tahun 2020 (10 tahun lagi). jadi kenalah belajar dari sekarang.

    Debat pun bukannya susah sangat dan biasanya tidak ada sesiapa yang kalah atau yang menang.

Leave a Reply

Threesome