Menu Utama

Bangkang dari Longkang: Jangan Terasa Beb!!!

Tabie semulajadi cili bila tergigit rasanya pedas. Tabiat semulajadi orang yang suka buat onar cukup-cukup anti dengan pak polisi. Peel perangai tok guru politik ‘berijazahkan’ surat pekeliling, dia suka memanggil buruk pada ulama lain kerana berasa dirinya terlalu alim.

Manakala resam orang gila mengejar kuasa dia suka berangan dan berbohong kemudian tibai keliling samarata samarasa depan belakang sama saja.

Berbalik pada masalah cili dan kepedasan semulajadinya, sukalah penulis nak mengingatkan semua penyokong dan peminat dunia politik tanahair – jangan cepat terasa bila sesuatu perkara terkena atas dahi sendiri.

Demikianlah bila kita mengulas fenomena baru klip video pendek “Bangkang dari Longkang (BanDaLo)” yang sekarang tengah top di channel Youtube, kenapa ramai penyokong Pas, PKR dan DAP tiba-tiba jadi panas punggung meroyan tak tentu pasal?

Apa ke helnya nak terasa dengan lawak komedi gelap lakonan beberapa pelawak tempatan walhal tiada satu pun dialog spontan mereka merujuk secara spesifik kepada sesiapa atau mana-mana organisasi? Jadi, sepatutnya jangan terasa beb!!!

Dah namanya komedi, layan sajalah sambil berhibur tapi kalau ada yang tersindir duduk senyap-senyap sajalah, kot kalau tetiba marah dan maki hamun maknanya sahihlah orang itu dah gigit cili. Tak gitu?

“This dark comedy was created by a bunch of Malaysians to laugh at a bunch of Malaysians. It touches on many topics from day to day situations to even politics. If you feel this video was intended for you, jangan terasa beb!”

(1. Bila Pilihanraya?    2. Esok nak Demo ni    3. Demo Anti Demo)

https://i0.wp.com/4.bp.blogspot.com/-iaCDXJWzH2I/T6_JRu4DLUI/AAAAAAAAF5I/jg0ThvMbiWE/s1600/duduk+&+Jilat+Licin+Bersih.jpg?resize=211%2C158Kempen Aiskrim 1.0

Begitu jua bila kita menyentuh kempen Makan Aiskrim Duduk & Jilat 1.0 yang berlangsung di Dataran Shah Alam Isnin lepas yang  fokusnya untuk menunjuk cara yang betul bila makan aiskrim.

Cuma peliknya, bila penulis menjelajah beberapa blog pembangkang dan forum internet, kelihatan ada komen-komen yang marah dengan kempen makan aiskrim cara betul. Rata-rata yang tidak senang dengan kempen tersebut semuanya penyokong PKR dan Pas.

Tema kempen “Duduk & Jilat”, entah apa yang salahnya dengan tema sedemikian dan apa salahnya makan aiskrim? Penulis sendiri hampir tiap hari makan aiskrim pelbagai jenama kecuali pada waktu selsema atau demam.

Sepanjang sejam kempen berlangsung tiada pula aksi cumbu rayu ataupun adegan raba meraba antara jantan dengan perempuan atau jantan sesama jantan.

Semuanya berlangsung aman tenteram dan meriah apabila lebih 300 batang aiskrim berjaya di bahagi-bahagikan kepada orang ramai. Tiada perlanggaran undang-undang dan tiada kereta polis diterbalikkan.

Lebih sopan lagi mereka menunjuk ajar kaedah betul makan aiskrim, duduk kemudian baru jilat dan bukannya berdiri sambil makan aiskrim ataupun makan aiskrim sambil menjilatnya dalam tandas.

Sehingga hari ini penulis terus tertanya-tanya kenapa penyokong pembangkang mentafsirkan kempen tersebut sebagai lucah dan kenapa mereka marah-marah? Ada sesiapa boleh jawab?

Err.. ada ke sesiapa yang makan aiskrim dalam tandas? Biasanya bila ada yang marah-marah tu selalunya ada something ataupun mungkinkah mereka salah faham terhadap kempen makan aiskrim disebabkan otak kuning?






13 Komen to Bangkang dari Longkang: Jangan Terasa Beb!!!

  1. melayu_islam says:

    jijiknye pelakuan kamu suma….harap2 dgn prangai buruk cmni brtambh cepat la terkuburnye amno bn…org mcm ni x lyak dijadikn ikutan,tauladan bahkan x lyk jd pemimpin pon…

    • sungai_siput says:

      ye lah tu

      mat sabu kata sokong komunis bunuh polis melayu bukit kepong, kira boleh lah…

      nuar ibrahim yg sokong segala tindakan untuk keselamatan negara israel , boleh di jadi kan ikutan ka???

      sex bebas, ambik gambar pussy eli wong lepaih tu sebarkan , kira bermoral kah???

      ustek badrul duduk dgn bini org dlm hotel, sbb nak bagi nasihat pkui 3 pagi , boleh di jadi kan ikutan lah….

      si nizar tipu jerkah orang UMNO, siap harakah tolong gebang kan, lepaih tu keluar video terbukti kantoi dan menipu, boleh di jadi kan ikutan kah???

      sudah MELAYU_i……

      lagi satu jgn lah pakai perkataan islam tu, tak menunjuk kan ciri ciri islam langsung hang ni

      islam jumud, sempit fikiran sempit dada

    • pasdaplaknat says:

      Jijik? kenapa? makan dan jilat aiskrim itu HARUS..jika aiskrim itu ada logo JAKIM..

      Jijik??..kalau dh jijik kenapa masih menjadi pencacai kepada peliwat, penzina?

      sbg contohlah..tauladan apakah yg dibawa oleh Abng Mat-Mah untuk syarie kita ikuti?
      tauladan apakah yg kita boleh tiru dari Anwar kaki penipu serta banyak lakukan perkara KOTOR tu?

      Tauladan apakah yg ada pada si Kafir penentang Islam Ambega??

      jgn hujah bab tauladan kalau ko sndiri yg ngok dan buta hati..memalukan umat Islam je!

  2. sungai_siput says:

    ada sapa nak nak pakai nick name masuk bakul angkat sendiri ni/ a.k.a sombong dan menunjuk nunjuk

    melayu_islam dah ada di gunakan, aku tolong create kan lagi

    Melayu_qiamullail
    Melayu_bersolah
    Melayu_sukazikir
    Melayu_selaluMengaji
    Melayu_Sufi
    Melayu_Berpuasa
    Melayu_sukapUmrah

    p/s jangan lah juai maruah islam ni

    bak kata video Bangkang
    udah udah lah

    • pasdaplaknat says:

      itu icon2 Munafik yg sama brand nya dengan Parti Isle Se-malaysia..

      letak brand utk tipu dan bohong org tentang Islam!

      • sungai_siput says:

        bukan tuan

        enekmen 14 unde2 isla PAS kata boleh liwat isteri
        j
        adi kita dah tau niat sebenar depa

        PAS= Parti Anal Sex

  3. tengkudin says:

    hehehe..lawak siottt video ni..SAPA MAKAN CILI DIA TERASA PEDASNYA..

    KITA TENGOK SAPA YANG KENEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE……hehehe

  4. pasdaplaknat says:

    Aiskrim tu xpedas dan sedap bg org yg xde ‘sex’ minded.. atau pernah lakukan kekejian mcm ‘sedara2’ Anwar Ibrahim..

    jd kita xkisah asalkan tidak niat sbg kejijikan..

    kalau kit aniat nk tiru si mangkok hayun bongok dlm video tu maka salahlah perbuatan tu..

    contoh : Pn Bujuk (bukan nama sebenar)sedang minum teh bersuaminya..tiba2 dia bergurau dgn suaminya..bang..sedapnyer..air beer/ arak ni..sayag tgh minum ni.. (sambil minum)..jd Hukum minum teh tadi jadi berdosa dan HARAM kerana kita bayangkan dan niatkan teh itu sbg arak yg diharamkan..

    so hati2 jugak..

    • armandulA says:

      Takkan la bayangkan air teh sebagai bier ketika minum jadi haram…? Ajaran agama dari mano nih…? Islam melarang meminum arak kerana memabukkan peminumnya dan melakukan segala tindakan keburukan di bawah sedar,sedangkan air teh yang dibayangkan bier langsung tak memabukkan pun…..

      Kalian jangan la coba nak sesatkan lagi keopercayaan islam kito tu…cukup-cukup la tu….!!!

      • sungai_siput says:

        iyo boto tu waghiihh

        bagus teguran tu, semoga amalan kito dari haghi ko haghi semakin baik dan kerap di perbetul kan

      • melayu_islam says:

        xsgke ade org mcm ni…ape la yg ust kt skolah dlu ajar agknye…

        arak tu kan bende haram..yg brangan duk minum bende haram tu knpe…blagak nk tiru org kafir..kan tiru org kafir tu mkne ikut agama depa…

        nk tye kau…asal x pure2 mkn babi skali..buat la daging potong2 mcm babi..pas tu barangan mkn babi… boleh ke…

      • pasdaplaknat says:

        Salam armandulA,

        Maaf saya keluar topik sikit, penjelasan berkaitan isu ini mesti difahami ditakuti kita buat perkara yang sama.

        Memang hukum Feqh melarang kita menyamakan suatu yang halal dengan yang telah diharamkan.

        Sebagai contoh, kita sedang makan nasi lauk ayam, tetapi kita ckp pada kawan2 kita..”aku tengah makan daging babi ni..sedapp llaah..” maka waktu itu hukumnya jatuh haram kerana I’TIQAD kita melampaui yang HALAL tadi.

        Arak memang jelas haram kerana sifatnya, itu soal pertama, soal kedua minuman atau makanan halal yang kita I”tiqadkan sebagai benda yang HARAM wpun main2 ia boleh jatuh hukum haram.

        Ini bukan saya yang cakap, ini hukum Feqh, dan Ulama’ nk memelihara kita supaya bersih hati dan perbuatan dari percampuran yang haram dan syubhah

        Kes ini berlaku pada tahun lepas bila tetiba keluar ‘Beer HALAL’ atau BAK KUT TEH HALAL (daging babi halal), maka Ulama’ telah mengharamkan penggunaan nama tersebut kerana hal2 yang boleh bersamaan dgn I’tiqad dan masalah2 penipuan di masa depan.

        Kesimpulannya, jika minum teh I’tiqadlah sbg minum teh, tapi kalau minum teh I’tiqad sbg minum arak, Haram lah hukum meminum tersebut.

        Ni bukan ajaran sesat ye.. 🙂 cuma pautan kitab nk terangkan xde, nanti sy masukkan semula jika jumpa. rujuk Ustaz sy dlu dlm Kitab Bulughul Maram (Syarah Feqh) jika tk silap

        Wallahua’alam.

        • pasdaplaknat says:

          sedikit penambahan,

          asas amalan dlm Islam ialah NIAT.

          “Innama A’malu binniat, wa innama likullimri in Maanawa” = Drpd Umar R.A katanya,Rasulullah S.A.W tlh brsabda:

          Sesungguhnya sesuatu perkara itu tergantung kepada niatnya, dan sesungguhnya bagi tiap seseorang apa yg diniatkannya..

          (Hadith Muttafaqun Alaihh)

Leave a Reply