Menu Utama

Hanya Orang Yang Terpesong Saja Yang Akan Sertai “PAS BARU”

Baru-baru ini PAS begitu seronok menyiarkan berita-berita mengenai seorang bekas Pengarah Jabatan Siasatan Bukit Aman yang menyertai parti itu pada satu majlis ceramah yang berlangsung di negeri Perak.

Pelbagai kenyataan dan puji-pujian dibuat mengenai Datuk Fauzi Shaari yang menyertai PAS, yang menyatakan bahawa kononnya tujuan penyertaannya itu adalah untuk “memperjuangkan Islam mengikut lunas demokrasi yang dibenarkan”.

Malah laman lidah rasmi PAS, Harakahdaily, berlebih-lebih memuji Fauzi dengan menyatakan bahawa penyertaan individu seperti itu akan memberikan pengaruh positif yang meluas kepada parti tersebut.

Layaknya, penyertaan seorang Fauzi itu bagaikan PAS disertai oleh 1,000 orang UMNO ke dalam PAS pula…

Pada saya, penyertaan Fauzi ke dalam PAS adalah satu tindakan yang melambangkan semangat demokrasi sememangnya subur di negara ini. Dalam ertikata lain, setiap individu bebas untuk memilih parti politik masing-masing.

Namun, apa yang dipersoalkan ialah tujuan dan perjuangan setiap parti yang dipilih oleh setiap rakyat di negara ini. Bagi konteks bangsa Melayu, UMNO dan PAS dilihat parti politik Melayu yang dominan.

Persoalannya, apakah benar PAS memperjuangkan Islam mengikut lunas demokrasi yang dibenarkan?

Sedangkan rata-rata majoriti rakyat Melayu Muslim di negara ini melihat PAS kini sangat berbeza pejuangannya dengan PAS dulu. Situasinya kini bagai ada “PAS lama” dan “PAS baru”. Maknanya, ada perubahan dan perbezaan dalam perjuangan kedua jenis PAS itu.

Kenyataan “PAS baru” telah menyimpang dari tujuan dan perjuangan asal “PAS lama” bukanlah menjadi satu rahsia di kalangan umat Islam dan para pemerhati politik di negara ini. Bukan saja begitu, perkara tersebut turut diakui oleh Mufti Perak yang disegani, Tan Sri Harussani Zakaria.

Misalnya, undang-undang tubuh PAS sejak ditubuhkan adalah untuk memperjuangkan sebuah ‘Daulah Islamiyyah” (kerajaan Islam) dan melaksanakan hukum hakam Allah SWT yang berasaskan sumber sunnah wal jamaah (Al-Quran, Hadis, Qias dan Ijmaq).

Namun sejak bersekutu dengan “syaitan”, Mursyidul Am PAS, Nik Aziz Nik Mat dan melalui Presidennya, Abdul Hadi Awang, selamba sahaja menegaskan bahawa PAS kini memperjuangkan “kerajaan kebajikan” dan hukum hakam Islam, termasuk hudud, bukanlah lagi satu keutamaan mereka.

Itu baru satu contoh sahaja. Belum lagi disebut mengenai perlaksanaan atau muamalah pentadbiran PAS yang dihapuskan begitu saja di beberapa negeri jajahan Pakatan Haram seperti yang berlaku di Selangor, Perak (hampir setahun), Kedah, Kelantan dan Pulau Pinang.

Malah, mana-mana pemimpin PAS yang cuba melaksanakan perjuangan dan dasar PAS di dalam kerajaan negeri Pakatan Haram, pasti akan menerima bantahan, disingkir dan dipecat begitu saja oleh parti “isle” tersebut.

Namun, bila ditegur mengenai pemesongan perjuangan PAS itu, maka para pemimpin PAS itu akan menuduh individu yang memberi teguran ikhlas itu sebagai “agen UMNO”, “barua UMNO”, “anjing UMNO” dan pelbagai carutan lagi. Apakah itu cara orang Islam menerima teguran?

Nik Aziz pula cuba menyatakan bahawa “kerajaan kebajikan” itu sebahagian dari agenda “kerajaan Islam” yang diperjuangkan PAS. Padahal, selepas dia berkata begitu, teruk juga dia diherdik dan dihentam oleh DAP! Tapi Nik Aziz tetap “tebal muka” dan tetap “menyondol” Karpal…

Jika nak dikatakan konsep “kerajaan kebajikan”, UMNO dan BN sejak dari merdeka lagi sudah melaksanakan dasar tersebut. Contohnya, kebajikan itu diberikan melalui PTPTN dan Felda. Tapi, Pakatan Haram cuba pula putar belitkan dan cuba hapuskan pula kebajikan itu. Patutkah begitu?

Sebenarnya, saya sedih dengan apa yang menimpa PAS sekarang. Tapi, nak buat macamana? Bila ditegur secara membina, kita dikatakan berniat jahat dan “anjing” Sedangkan Harussani yang menegur pun digelar sebagai “anjing” di dalam khutbah, apatah lagi kita…

Harap kawan-kawan dalam PAS yang faham tentang apa yang cuba disampaikan ini supaya berusaha melakukan transformasi untuk mengembalikan PAS kepada perjuangan asalnya. Tak payahlah jadi “keldai” kafir harbi dan agen Yahudi lagi. Mereka hanya mahu “kuda”kan PAS sahaja…insaflah.






134 Komen to Hanya Orang Yang Terpesong Saja Yang Akan Sertai “PAS BARU”

  1. Fazli Yusof says:

    hahaha….bekas polis yang bakal dikeldaikan…..

  2. Anak Jantan says:

    tarik balik je pencen dia….lepas tu suruh dia mintak kat LiPas tu…..agak2 boleh dapat tak ?

    • iPas says:

      mun ingat pencen hok mak bapak umngok punya ke…. mun ingat najib & menteri2 terima gaji
      hok mak ayah dia beri ke…. hoiii gaji tu dari hasil cukai , hok rakyat malaysia …. bukan hok rakyat
      umngok.. kih..kih..kih…

      • jebat says:

        wow..marahnye..politik pas pis pus memang mcm binatang sumpah-sumpah..asal musuh je.. maki hamun tak ingat azab Allah..bila musuh masuk PAS mulala dipuji dan dipuja..samalah dulu jika sokong kafir haram..tp sekarang halal..he..he..kalau dah kemaruk kuasa anak bini pun dikongsi-kongsi..patut la Allah sentiasa memberi kemenangan kpd UMNO…dah 12 PRU..

        • Anti rasuah says:

          kalaulah kejayaan dijadikan ukuran untuk menunjukkan tingginya keimanan atau baiknya seseorang, saya rasa mesti ramai bangsa bangsa non muslim di malaysia yg jauh lebih berjaya daro org melayu, mereka lebih baik.?…. Well itu bukan fakta. Saya adalah pengundi atas pagar yg tgh memerhati sgl website kedua dua belah pihak. Ternyata website penyokong umno ni, mcm takde cerita,,,, org org dia ckp takde point, contoh masa debate khairi rafizi tempohari, kj tak menjawab soalan tentang 250 juta duit petronas… Ni saya tgh fikirkan, siapa sebenarnya penyokong umno ni…selain dari kereta yb menjalar, dan kaya raya penuh skandal dgn artis, adajuga yg leka dgn ketuanan melayu nya….. Tapi saya pelik, siapa yg tuan? Tengok org umno, dari atuk cucu cicit, dialah jadi pemimpin, takde org lain ke? Yg melayu bagus bagus tak dpt tempat, anak tan sri juga yg dpt tempat. Tu yg harta berlambak sampai tujuh keturunan tak habis..marilahnkita semua wahai ahli umno, berubah jadi lebih baik, gunakan akal kecerdasan, duit gukanlah segalanya, ingat, pemimpin umno, susahlah nak cari yg humble, semuanya pakai lamborghini, mana dia dapat duit ni, duit cukai rakyat biasa ke…aduhai sedihnya, kalau kita kekalkan pemimpin macam ni…cuba tgk nik aziz, very humble, saya tengah nak cari pemimpin umno yg mcm tu…tolong carikan icon umno….susah betul nak cari yg byak yg ada scandal dgn artis..mcmmana melayu nak maju kalau asyik pilih pemimpin mcm ni….please umno, jgnlah sampai org atas pagar mcm saya pun confuse

      • mudimkg says:

        pirahhhh..hok hok hok mak bapok mu bayar cukai pon tak penah..nak cakap pasal cukai..bengong punya orang.

      • pasdaplaknat says:

        iPAS ngok.. mu Ingat Pork Nik jd MB tu free of charge ke? Lillahita’ala ke smpai anak menantu kaya raya dr kebanyakkan rakyat yg hanya minum air kotor??

        Kalau gitu mu ghoyak ke imam2 PASngok jgn ambil gaji le.. jadi imam mana boleh byr2…kerja ibadah..boleh cmtu??

        pencen, gaji, honororium, subsidi mmg duit hasil cukai DAN PERNIAGAAN NEGARA!!

        mu bodoh lah..mu bodoh sgt2 iPAS.. mu ghoyak srupa berok atas pokok..
        cukai- mu bayar bape juta setahun cukai utk mu claim duit mu..? duit aku pun ade jgk. entah cukai pn xbyr..bohong je lebih..

        cukai – mana datang cukai? datang dr pendapatan dan perniagaan yg PESAT. Kalau kerajaan BODOH mcm PAS perintah, dasar nk bina ekonomi pun bodoh, xreti tadbir negeri wpun negeri kaya, asyik pulun kroni, rakyat xjadi kaya, perniagaan tk masuk.. mu ghoyak ke aku..MANA NK MARI CUKAI??

        mu ngok..kalau dasar BN tk ok..mana nk dtg cukai berbillion..bapak mu nk kasi cukai bape billion ha? itu sbb hasil izin Allah melalui pemikiran dan dasar UMNO BN yg bijak dan koprehensif tarik pelabur, berniaga, untung so baru dpt kenakan cukai.

        cukai – kalao cukai kutip banyak pulak.. td dasar BODOH serupa DAP, agak2 kita rasa tk cukai tu?? subsidi ubatan hospital, pendidikan percuma dari darjah 1-tingkatan 6, subsidi itu ini, kaya mewahnya kita sampai TERJEMPUT warga asing dtg keje sini..

        mu pikir wak2 indon tu nk naik ke bot pancung ke sini kalau setakat nk makan angin? mu bodoh iPAS oii sbb otak mu di asuh olehg puak2 bodoh bangang dlm PAS

        asal sebut duit je itu cukai duit rakyat..kepala hotak mu le ..kalau krjn tu kutip cukai tp xmau bg kt rakyat..kita boleh rase kn cm skrg??

        mcm DAP nk buang kakitangan awam, nk hapus subsidi rumah2 ibadah, mu tahu tak ngok oii..masjid2 dan surah2 ada subsidi khas air letrik dan tangki najis..

        mu bukak lah otak selut mu iPAS oii.. jgn bohongi Allah dgn nikmat yg diperolehi!

        • Anti rasuah says:

          Kesian tengok mu yg komen ni..mesti tak sekolah tinggi belajar akaun…toksah ghoyaklah mu..nampak sgt kebodohanmu..i pun umno jugak..tapi tak srbodohmu…duit cukai tu duit kita..pergilah mana mana negara kat dunia ni…mana ada dtg duit tu…mcm juga kita kerja, bos tak kasi duit, itu hak bos ke..mu bodoh betul jgn byk ckplah, malu kalau org pas baca…

          • StinGray says:

            sekejap pengundi atas pagar..kejap org umno…baru sekali dua bg komen pun dah nampak kemunafikan….org PAS boleh lah hang temberang bro….hang baru belajar nak menipu ke??….

            siapa la yg hantar hang kat sini…..apa la hang ni aljubs, budak ni tak abih training jadi jebon hang dah antar kat sini…emmmm

  3. batang naik says:

    PAS masih boleh pertahankan Kelantan dlm PRU13 namun kembali menjadi pembangkang di Selangor & Kedah. Celaan kepada UMNO selama ini bakal kembali ke dlm diri PAS. Balasan untuk mereka yang mengkhianati perjuangan.

    • iPas says:

      sila kan bubar parlimen… sila kan… kita tengok siapa yg lingkup, orang2 cina & india
      dah dok sabar nak pelekup kepala pemimpin umngok…

      kah..kah..kah..

      • jebat says:

        alahai nak cabar bubar parlimen?? ko tanya khalid gagap ngan LGE babi tu.. nak ke diorang bubar DUN serentak dgn Parlimen..dah lebih 50 tahun malaysia buat PRU..sampai skrg UMNO jadi kerajaan..Allah tetap bersama UMNO.. nak bagi PAS jadi kerajaan..alamat jadi keldai dan babi tunggangan DAP la..

        • Anti rasuah says:

          Segagap gagap khalid dia berjaya naikkan nama PNB dulu tau…mesti PNB ko tak tau..tulah aku tengok komen kat website umno ni komen dia takde fakta, byk emosional, mcmana aku nak sokong umno ni, byk penyokong dia bodoh bodoh…

          • StinGray says:

            umno pun tak mau hang jadi penyokong…level2 mahfuz bean jea standard hang….tak membantu pun…akai pendek…cita2 besar >>> Mat Jenin…

      • zumazore says:

        taun dulu pun cakap cam ni gak .. dulu lagi laa cakap macam ni… taun-taun dulu pun cam ni gak cakapnya..
        yang penting cakap bia di buktikan!

      • bujuk says:

        najib kata masa himpunan UMNO d Bkt.Jalil.. “rasa nak jumpa Tuanku sekarang jugak..” sampai laniii.. tak dengar khabar PRU13.

      • pasdaplaknat says:

        Aku sangat yakin dgn doa dan kuasa Allah
        skrg ni aku tgk mmg Cina tolak BN UMNO krn dasar racist mereka wpun merekalah KING RASUAH dn penyelewengan, manakala INDIA lebih dr 50% sudah tolak Pakatan Haram

        Tapi aku dh ckp pd kawan2 aku yg sokong BN UMNO, 1minggu sblm PRU13 pakat2 janji kita buat solat hajat sendiri2 mntk Allah Ta’ala dgn KuasaNYA tumbangkan dan kalahkan Pakatan Rakyat supaya maslahat umat Islam dan bangsa2 Melayu dan lain2 selamat dr bala bencana Pakatan Haram

        usah berlagaklah iPAS..cabar bubar Parlimen..ko yakin sgt UMNO boleh tumbang? ko tahu ke perancangan Allah?

        nk urus sampah pun tk reti2, bekalah air asas kehidupan pn pun bodoh xreti nk urus..ade ke Khalid Bangang tu ckp bekalan air selangor cukup…reserve air mentah hanya 2.75% kepala hotak die..

        dia ingt boleh senang2 cedok minum air Sungai Klang tanpa dirawat…mau mampos suruh dia buat dululah..

        so otak boodh mcm ni ke teringin nk tadbir Putrajaya?? pegi mampos leh Pakatan Haram!

        • bujuk says:

          Agaknya sebelum ada paip air… macamana datuk/nenek kita minum air? diorang rawat sendiri kut.. sebab kebanyakannya mati tua dan bukan mati minum air sungai atau air telaga.

    • Anti rasuah says:

      perjuangan apa ke bendenya…

      • StinGray says:

        Dah lebih 50 tahun dah malaysia ni aman…kerana perjuangan sapa???…Aljubs atau pork nik ke???…pasal mat sabu ke???…

        • Anti rasuah says:

          amanlah…yg kaya raya nya ko ke? Byk dpt projek kroni..kalau ko kata org aljubs aku tak taulah altantuya ziana zain depan belakang…puas hati?????

          • StinGray says:

            hanya org yg malas mcm hang je yg hidup papa kedana kat malaysia ni….org indon sanggup meredah lautan utk cari rezeki kat sini…yg hang pulak sibuk menuduh org lain….dasar puak pemalas…

          • Anti rasuah says:

            siapa yg pemalas? Aku ke ko? Aku belajar pandai jadi org tak mcm ko bergantung kat kontrak rasuah umno…

          • StinGray says:

            hang belajar pandai…hehehe…plz la, jgn buat lawak paling bodoh dlm dunia….kalau hang tak bergantung pd kontrak umno, apa lubang lu menyalak mcm dah setahun tak makan kat sini…mcm dah setahun tak dapat projek dari umno….org cerdik tak bagi kontrak kat org bodoh….paham kan.. hang golongan mana……laki sapa la ni….bodoh…

  4. bujuk says:

    ‘PAS baru’ pun ada jugak… jangan samakan PAS dengan UMNO. PAS tak pernah d haramkan dan dari dulu hingga sekarang perlembagaan PAS tak berubah. Patutkah kata2 orang yg. tak pernah masuk PAS(harusani) jadi sandaran. Dia ni dari dulu memang totok UMNO. D.Harusani ni paling gelabah bila 4 negeri jatuh d tangan PR, sebab dia bimbang melayu jatuh. Pada beliau hanya UMNO parti yg. jaga melayu, tapi dia lupa.. apa UMNO buat bila dia persoalkan isu murtad. Siapa d belakang beliau menyokong.. aku hormat dia sebagai MUFTI yg. banyak Ilmu, tapi dia perlu hormat ILMU dan kedudukan dia dulu.

    • raplahjingaa says:

      Perlembangaan PAS tak pernag berubah…tapi dasar PAS berubah seminggu 4 kali !…alaaaaa bujuk bukan hang tak tau…sat aku nak peringat hang,

      Saudara-saudara sekelian percayalah,
      Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.

      Percayalah saudara-saudara sekelian,
      Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan ‘politik suku, agama suku’.

      hehe…kena sergah dengan benggali wheel chair…hang sengap ruyup !..tok guru hang pulak tergagap-gagap…adi pulak, dia pusing cerita 360 darjah.

      Siap mati syahid lagi tuuuu….apa la dalam kepala otak hangpa cai semua…macam tu pun hangpa boleh percaya….!!

      • brahimLybia says:

        Wahai Saudara raplahjingaa. Tolonglah jangan saudara ulangi AMANAT tersebut lagi. Tolonglah saudara Raplahjingaa. Kerana AMANAT tersebut lah aku kehilangan segala-galanya.

        Wahai Bujuk. Celaka lah anda bersama empunya AMANAT celaka itu. Tergamak engkau memperkecilkan seorang ilmuwan Islam kerana mempertahankan Parti PAS anda yang langsung tiada diceritakan di dalam AL-Quran Nul Karim, Hadis Qudsi dan Hadis-Hadis Rasulullah S.A.W. Tidakkah engkau gentar akan balasan dari Allah S.W.T kerana kebiadaban lisan anda?

        Wahai Bujuk. Allah telah berfirman ( Al-Baqarah:211) yang bermaksud “ Kehidupan dunia dijadikan indah dalam pandangan orang-orang kafir, dan mereka memandang hina orang-orang yang beriman”.

        Sedarlah wahai Bujuk, menghina ahli ilmu adalah salah satu sifat orang-orang kafir sekali gus juga salah satu ciri orang-orang munafik, seperti mana hal yang ditetapkan oleh firman di atas.

        Wahai Bujuk. Allah S.W.T juga berfirman ( surah al-Hijr: ayat 68) bermaksud : “ dan merendah diri lah kamu dengan orang-orang yang beriman.

        Wahai Bujuk. Bertaubatlah saudara sebelum ajal mengundang tanpa diduga.

          • StinGray says:

            tak tido hang malam ni bujuk…malam ni plak malam jumaat…hang jawab la bujuk….aku pun suspen dgn BL ni…semacam jea…ieeee..

          • pasdaplaknat says:

            padan muka ko bujuh..mau basuh dgn clorox otak taksub die!

        • melayu_islam says:

          org jahil berucap…x sedar kta diri sendiri…ko gune nick sape…ust Ibrahim Libya kn…USTAZ tu kan… guna nama dia..burukkan org lain…mknanya kau menfitnah org yg dah mati…mknanya ko sndiri yg menghina ahli ilmu…ko serupa dgn ape yg ko ckp tp ko x sdr..sbb ko x dgr nasihat org…sbb taksub sgt sgt assobiyah melayu yg xda ape2 kelebihan tanpa iman…

      • bangKano says:

        Perlembagaan PAS tak beghubah macam UMNO jugak tapi pemimpin PAS yang haprak,tamak serakah kuasa sanggup mengkhianati perjuangan asai PAS ikut perlembagaan parti.Kata nok tegak kan isle & hudud..perrrahhh..habuk pun tarak apa…??? Sampai 24 tahun PAS pegang kuasa kat Kelate hudud pun masih kat mana…mungkin kat muzium kot…?

      • bujuk says:

        Apa yg. salah dengan amanat tersebut? TGHA masih suruh bergantung pada Allah dan bukan bergantung pada PAS apatah lagi pada TOGHUT…

        • StinGray says:

          Dak Bujuk…tak salah kepalo hotak ekau…Allah tak ponah suwuh sesamo muslim berbunoh-bunoh….ekau jgn cakap ikut suko tokak ekau jo bujuk….melantun kono samba potir nanti…

          • bujuk says:

            Memang tak boleh berbunuh sesama muslim, tapi demi pertahankan Quran dan Hadis boleh.. Abu Bakar selepas kewafatan Nabi menyerang sekumpulan umat Islam yg. engkar bayar zakat. Apakah Abu Bakar bersalah menyerang umat Islam yg. tak bayar zakat? Apa bezanya PAS berlawan dengan UMNO yg. taknak HUDUD?

          • raplahjingaa says:

            PAS nak ke hudud ?? hang ni bujuk…dah berapa kali aji adi pesan kat hang…hudud tu hanya 0.0001% drp Islam, dah berapa kali aji adi nak pesan kat hang…kalau banyak masaalah hudud tu tak mendesak…
            karpal sink tau…kit siang tau..

            cai-cai macam hang jer tak tau…dan saja di ” tak tau ‘ kan….agar senang nak jadikan orang macam hang keldai-keldai pengangkut barang….

            hang faham kan….

          • StinGray says:

            laaaaa..

          • bujuk says:

            Hang jawab aku dulu… betul/salah tindakan Abu bakar serang puak muslimin yg. enggan bayar zakat?
            Hang jagan temberang PAS taknak HUDUD, tiada pemimpin tertinggi PAS yg. mansuhkan HUDUD dari perjuangan PAS.
            Aku bagi contoh..
            Ko baru kahwin, ko nak rumah, Tv, kereta, mesih basuh, aircond, pingan mangkok, katil dan berbagai. Kalau ko bukan orang kaya, takda kad kredit dan tak mampu nak sediakan semua sekali serentak… biasanya ko tak beli rumah dulu sebaliknya ko sewa… betul tak? apakah rumah tak penting? tentu penting, tapi ko masih boleh sewa rumah untuk sementara sebelum memiliki rumah sendiri. Ini yg. berlaku pada PAS yg. nak laksanakan HUDUD.

    • zassss says:

      Harussani hormat AlQuran dan hadith, dan dia bercakap berteraskan dua sumber tersebut. Dia tak hormat ILMU yang menyelewengkan ALQuran dan hadith seperti yang dilakukan oleh juak-juak hamPAS!

      • iPas says:

        Harussani memang hormat Al Quran, tapi harussani juga sanggup hidup dibawah
        perlembagaan Lord Reid , seorang kafir berbangsa yahudi dan beragama kristian..

        isk..isk..isk.. hurussani…harusanni…

        • selamber says:

          lerrr..ko suka la harussani tu bersekongkol dgn pengkhinat2 negara ye..ooo..faham la bahwasanya korang ni jugak pengkhianat negara ye..

          lipas..lipas..pandai menghasut ko ye

          • jebat says:

            islam sangat la anwar yg duk meliwat tu..tunggang cina doll..

          • Anti rasuah says:

            islam sangatlah pemimpin umno yg penuh skandal tu dari satu artis ke satu artis, pastu tak berani masuk court pulak tu…senyapkan diri je..kalau berani resign lah..takut..takut hilang kuasa harta….

        • raplahjingaa says:

          Piiraaah !! tok guru tua kutuk hang tu pun hidup di bawah perlembabagaan Lord Reid sampai beranak cucu..apa hang cerita ?

          Haji adi hang hidup dalam perlembagaan Lord Reid sampai buncit perut berbini-bini..hang dok buat drama kat sini.

          Hang ni lawak laaaa…

          • bujuk says:

            Ye… tapi mereka tak redha dan tak junjung lord reid tu. Berbeza dengan UMNO(Najib) yg. sanggup pertahankan lord reid selagi BN berkuasa bila CSL ugut keluar BN jika HUDUD d laksanakan.

          • StinGray says:

            Dah 22 tahun, si tuo kutuk tu junjung lord reid ekau kato dio tak redho bujuk…..malah den dongar sampai dlm kubo pun dio nk jadi MB kelantan…apo la bingai sgt ekau ni bujuk…

            Bujuk…kona sini kona sano HUDUD jugak yg ekau spin….buek masjid pun PAS tak roti ado hati nak temberang bab HUDUD….

          • bujuk says:

            Kalau junjung buat apa perjuangkan HUDUD hingga bergaduh dengan Karpal? Buat apa berlawan dengan UMNO, baik dia baca kitab kat orang kampung, tak perlu pening kepala jadi MB. Tapi sebab perjuangkan Islam, TGNA sanggup bersusah payah walaupun dah tua dan tak sihat lagi.

          • raplahjingaa says:

            aikkk ada yang terbaru ke ? bila pulak si tua tu bergaduh dengan karpal ?…berani ke dia nak cari gaduh dengan karpal ?

            karpal gentil jangut dia sikit…sengap ruyup la tok guru hang bujuk….alaaaa bujuk kenyataan tu rakyaat satu malaysia dah tau…

            hang ni…hang tau ke tak tau…

        • jinkun says:

          ko nlg teruk sanggup bersekongkol ngan yahudi, kalau kafir sokong yahudi kita dah tahu dia kafir, tapi aljuburi ni mengaku islam tapi bapak segala yahudi sokong yahudi. n ajis lak pegang quran tapi sanggup kata Allah mencarut, ibadah kata demonstrasi. H hadi lak kongsi kuasa ngan mca mic jd kafir, bila Pas bermukah ngan Dap boleh lak. aper citer. memang bangsa DAJJAL laknatullah. iPas lak sokong n jd pcacai so memang HARAMJADAH LA NAMANYE.

    • StinGray says:

      Bujuk…kami pun tak pernah samakan UMNO dgn PAS…malah kami sering berdoa agar kami tidak menjadi seperti PAS yg diketuai oleh BAPAK KAFIR….

      walaupun kami belum tentu masuk syurga mcm puak2 hangpa, tapi kami redha dengan ketentuan ilahi…walaupun pihak kami yang menyuburkan Islam di negara ini, kami sedar yang kami mustahil mampu menandingi kehebatan puak2 hangpa yang fasih dan petah mengubal semula firman2 Allah dan Hadith2 Rasulllah. UMNO tidak akan sama dgn PAS…dan kami tidak akan menjadi sama dgn PAS.

      Semoga Allah tidak menyesat kami seperti mana tersesatnya puak2 PAS. amin..

      • jebat says:

        aminnnnn…..

      • bujuk says:

        UMNO memang banyak bina masjid dan laksanakan Islam, tapi maaf cakap.. amalannya jauh. Buat masjid tapi bila Ustaz mengajar dan bertentangan dengan kehendak UMNO.. mereka akan d buang. Kutip zakat, tapi duit zakat d laburkan bukan d beri pada yg. hak. Buat MUSABAQAH, tapi isi kandungan dalam Quran tak ikut. Rasuah, riba, judi, zina dan pelbagai perkara maksiat tidak d hukum mengikut hukum Islam. Ini adalah parti yg. KUFUR NIKMAT KUASA. Allah bagi kuasa supaya dapat laksanakan AGAMA ALLAH, bukan menyekat agama Allah.

        • StinGray says:

          wah2 bujuk…sodap nyo mulut ekau fitnah org umno….gayo ckp dah macam tuhan plak si bujuk ni…

          Bujuk…puak mano yg tercokek bulu kat tokak tu…sapo yang yg nak poi haji FOC tu….sapo yang selenggok dongan bini org dalam train…

          Kalau umno parti kufur dah lamo Allah musnahkan….tapi parti sapo yg dah lamo beranggan nak jadi pemerintah, tapi Allah tak izinkan sampai skrg…mesti ado sobabkan bujuk…sobabnyo parti puak ekau tu parti sosat dunio akhirat….yang jadi ketuo pun Bapak Kafir…bingai

          • bujuk says:

            Mana sama isu peribadi yg. entah mana korang kutip dengan isu hudud yg. terang2 d tolak UMNO. Isu peribadi kalaupun betul, jika bertaubat.. InsyaAllah Allah akan ampun. Tapi isu tolak hukum Allah ni boleh kufur tau… umpama orang tak puasa dengan orang yg. halang orang berpuasa. Orang tak puasa, boleh khada puasa dan minta ampun pada Allah, orang yg. halang orang berpuasa kena mintak maaf pada orang tersebut, kemudian baru mintak ampun pada Allah. kalau 1 m’sia macamana nak mintak ampun?
            Tuan.. firaun jadi pemimpin ratusan tahun, apakah firaun tu tidak KUFUR? ujian Allah itu bermacam ada d uji dengan harta, wanita, pangkat, kuasa, kemiskinan, kehinaan dan belbagai. Apakah kita yakin dan tabah dalam menghadapi setiap ujian Allah dengan bergantung harapan hanya pada Allah semata-mata selepas berusaha sedaya upaya.

          • raplahjingaa says:

            betul tu bujuk…aku sokong hang, Alaah bagi ujian kat kita sebagai hambanya, tengok sejauh mana iman kita…

            aku rasa tu la di jadikan nik ajis…sebagai ujian kepada hambanya…yang mana kuat maka di tolak lah ajaran nik ajis….yang mana tak kuat, maka rugi lah mereka bila mereka bersekongkol dengan nik ajis….

        • Bujuk Bingai says:

          Hidup Bujuk…Aku sokong ko 100%.Memang UMNO ni adalah parti yg. KUFUR NIKMAT KUASA. Allah bagi kuasa supaya dapat laksanakan AGAMA ALLAH, bukan menyekat agama Allah.
          Itulah sebab ALLAH laknatkan parti UMNO n i untuk perintah MALAYSIA selama-lamanya Bujik…
          UMNO ni dah kena LAKNAT Bujuk….kita sembahyang Hajat kat Stadium Bukit Jalil pun tak guna…pasal UMNO ni memang dah kena laknat..itu sebab dia dapat perintah dah lebih 50 tahun…kita pulak sembahyang Hajat mintak macam2 Bujuk…mintak pendekkan umuir Najib pun ada…satu pun ALLAH tak approved Bujuk…aku pun dah letih asyik sembahyang Hajat jee..

          • StinGray says:

            tajam….hehehehe

          • bujuk says:

            Hak Allah untuk perkenankan doa kita. Yg. penting iklas dan sentiasa berserah pada Allah semata2. Ingat kisah nabi Nuh a.s. yg. berdakwah pada kaumnya hampir 1000 tahun, hanya ada 80 orang pengikut. Adakah itu tanda Allah suka pada Nabi Nuh atau Allah laknat dia?

      • Anti rasuah says:

        ko ni emosional sangat, apalah yg nik aziz buat sampai ko ckp dia mcm tu? Berdosa tau…kau tau dari mana datang perkataan bapak kafir, dari mulut org yg tumbuk mata org lain sampai lebam tapi tak ngaku, dah terkantoi baru ngaku…percaya ke perkataan keluar dr mulut org yg tak boleh dipercayai?….

        • StinGray says:

          AR..yg hang kutuk pemimpin lain tu dpt pahala ke??…hang ni syiah/khawarij/parasit ranting mana plak…

          Memang pok nik babak kapir…keje dia dari dulu sampai skrg asik mengkafirkan org jea…tp yg kapir harbi tu la yg dia pi peluk cium…

          Hang plak percaya ke perkataan yg keluar dari mulut peliwat dan penzina…hang percaya ke perkataan yg keluar dari mulut manusia yg keluarkan amanat yg menghalalkan darah sesama muslim….hang percaya ke perkataan yg keluar dari mulut mahkluk yg mengaku lebih baik berkawan dgn syaitan….bengong…

          • Anti rasuah says:

            Lebih baik lah dari aku percaya dari mulut org yg makan duit rakyat, duit aku duit ko duit mak bapak akau dan ko…selain dari tu bukan dari org yg ada affair dgn ziana zainaltantututu, bukan dgn org yg habiskan duit aku beli cincin 24 juta, beli nandbag seharga rumah yg aku pun tak mampu beli…ko jgn jadi bodoh sokong org mcm ni…ko pun duduk rumah setinggan kot..atau ko owner sekincan ikan bakar yg tak laku tapi sanggup kasi org lain lamborghini, takpun yg ada affair dgn nora danish…hish org umno ni main artis je…

          • StinGray says:

            org yg ada affair dgn bini org hang tak perasan ke??…hang ni pemalas, sebab tu hidup melarat…dah le miskin cemburu pulak dgn kejayaan org lain….usaha sendiri la woii….

            yg main dgn bini member sampai keluar anak tu boss sapa ekk…

  5. raja kongkiak says:

    Pas memang tak pernah diharamkam. Tapi pas memang siang malam buat kerja haram. Lagi kejadahnya pas yang rasa diri mereka halal sanggup menyokong perbuatan yang haram seperti liwat sesama jantan,balun bini orang, kekeseronkan di waktu jam 2.00 pagi malahan sanggup menhalalkan perbuatan menjadikan bilik hotel sebagai klinik buasir pada suaru waktu dulu. Itu semua memang tak haram bagi pas, tapi memang haram jadah kepada umat islam yang lain.pemimpin pas mana ada yang hormat orang lain yang lebih berilmu, haaaa makalau ada artis baru nak kenal dunia, masuk pas yang tuh depa hormat sakan. Dalam pas ilmu paling afdhal boleh belajaq ialah mengumpat dan menfitnah.Kan kaaaaa…

    • Anti rasuah says:

      apa agaknya yg pas buat kerja haram? Umno buat kerja baik ke? Genting tu kerja baik ke?

      • StinGray says:

        merusuh mcm berok tu keje baik ke???…tercekik bulu bini kawan tu baik ke???…berjubur tu baik ke???…counseling bini org pukul 3 pg dlm hotel tu baik ke???

        • Anti rasuah says:

          lebih baik dari kena tangkap khalwat kat port dickson, atau bekas ketua menteri melaka yg rogol underage gierl..kuang kuang…

          • StinGray says:

            yg menengek atas chinadoll tu boss sapa yea…imam mahadi konon….hehehe

          • selamber says:

            ostat yg bg kuliah sampai nak subuh kat bini orang kat hotel swiss garden kat kuantan..bukan ke puak2 korang..hehe

          • Anti rasuah says:

            at least kena tuduh berani bawak court, adalah maruah, kena pecat masih org sokong, cuba ko tengok org umno, RTC melaka, kena tuduh, hilang jawatan, habis terus…org pun tak sokong. Yg dgn adik ipar, bekas menter besar sgor, terus senyap..takde siapa sokong, at least anwar berani fight dlm court..ko punya umno, mahkamah perancis panggil tak betani.pengecut!,, takde telor..tu yg ko nak jadikan pemimpin..koun sama dasat takde telor…kesian bini ko

          • StinGray says:

            kalau ada telor pun tak kan nak tayang kat satu dunia telor sendiri, mcm telor boss hang tu….bodoh…

          • selamber says:

            telor ko besar sagt ke..hehe..sudah la DLM umno yg bersalah tetap bersalah..kalau dah salah terima la akibatnya hilang sokongan..tp ko tengok la bos korang sendiri..tak mengaku pun..tangguh2 kes smapai 60 kali..siap bukti pun tak percaya jugak hmmm mmg BADIGOL punya mangkok..

  6. AkuAnakMalaysia says:

    Tajuk article ini lebih sesuai kalau berbunyi begini:
    Orang Yang Terpesong sonsang Saja Yang Akan Sertai “UMNO BARU”

  7. AkuAnakMalaysia says:

    Puak UMNO Dan perkasa sekarang sudah jadi macam samseng..kalau berani, pergilah Israel lawan sama puak Hamas. Itu lebih hero daripada tunjuk samseng dan buli di Malaysia sekarang.

    • raplahjingaa says:

      yang rempuh polis tu bukan samseng ?…yang pukul polis tu bukan samseng ?

      hang tau ke apa makna samseng tu ? hang tak tau nii..

      • StinGray says:

        Apo bingai sgt si dak AAM ni…buek apo poi israel lawan puak hamas…..sapo hamas sapa zionis pun tak tahu…hehehe…buek malu pok nik jo…standard cai Aljubs…

        • ambo says:

          AAM suruh perkasa g israel lawan ngan hamas sbb AAM sokong puak2 zionis..sm la dgn AYAHDA ANUGERAH TUHAN die tu..kantoi di situ…bapak borek LEMBU rintik..

    • iPas says:

      doh… bos dia kat putrajaya kaki samseng belaka ..kih..kih..kih

      • jebat says:

        hanya samseng saja yg tahu main depan belakang..jantan betina dia balun..bini org atau pelacur tak jadi masalah..

        • Anti rasuah says:

          hai cakap tu beralas sikit…yg pemimpin umno lain tu lagi teruk ko ni tak baca suratkabar altetnatif ke…baca mainstream media tak perluas knowledge ko…cuba tengok negara luar, jgn jadi mcm lagu jamal, seperti katak bawah tempurung…

          • selamber says:

            Jauhnya nak g tengok negara luar nak buat ape..pekara yg baik bukan korang nak ikut buat contoh..budaya2 keganasan la jugak yg pemimpin2 korang bawa kat pengikut2 yg BADIGOL..katak bawah tempurung konon..pehhh

          • Anti rasuah says:

            konon tak nak tengok negara luar. Memang lah ko katak beli barang made in negara luar, teknologi hanfon ko pun dari negara luar, tivi ko tengok dari teknologi negara luar..buka minda lah katak

          • StinGray says:

            depan mata pun tak nampak ada hati nak tengok jauh2….mcm budak tak abih buku iq’ra 1 ada hati nak baca Quran….pirahhhh…

          • selamber says:

            mcm yg aku sebut le td ko ni pun tak faham2 ke atau buat2 tak faham..ada perkara baik yg perlu kita ambik & ada perkara yg tak baik yg kita tak perlu..tp puak2 korang ni tak reti nak ambik yg baik..tp pekara yg tak baik dibawak masuk & dijadikan ikutan..BADIGOL tul le ko ni..buka minda..buka minda tp sendiri punya minda pun sempit

  8. Shah says:

    Rakan-rakan penyokong PAS perlu sedar agama kita ISLAM sudah ditegakkan di negara kita.Agama kita ISLAM sudah berjaya dijadikan agama panduan dalam pemerintahan. Islam terbukti menjadi agama mendamaikan semua agama. ISLAM juga berjaya dipertahankan di Malaysia walau berkongsi kuasa.

    • Anti rasuah says:

      mananya negara islam kalau ikut undang undang british..ko ni ckp tak buat homework lah, masuk uni mana, ckp pakai faktalah beb…ni penyokong umno tak buat homework..malu aku

      • StinGray says:

        dah 22 tahun pok nik makan gaji ikut undang2 british….kalau boleh sampai dlm kubur pun dia nk ikut undang2 british….hang tak perasan ke…buat homework kalau kualiti sampah pun lagi memalukan….bengong…

        • Anti rasuah says:

          ko yg bdoh bahalul..penyokong umno ni aku kategorikan ada dua, pertama… Bodoh bengap bahalul..kedua yg rely kat kontrak umno..alias kroni…ko dalam kategori pertama aku rasa..

          • StinGray says:

            aku kategorikan penyokong penjubur ni satu jea…..hidup dalam kejuburan aljubs…hang tak payah nk pilih pun…

          • selamber says:

            ala..ko pun bukannya betul..bahlol jugak..korang ingt Pakatan haram ni suci bersih drpd rasuah ke…piiiraaah..lagi ganas..lagi kuat rasuahnya

  9. Siti Nordiana says:

    Hidup….!!! PAS….!!!

    • StinGray says:

      Tibe2 jea…sengugut ke ape???…

      • pasdaplaknat says:

        heheh kasihan..mek PAS gedik ni
        buta tuli sokong org sesat2

        mcm arb Quraish, bila Nabi datangkan Tauhid kepada Allah..bawa cahaya petunjuk yg benar dan jelas tp mereka duk keras hati situlah..

        mereka tahu itu karut..tp hati mereka keras..tetap dgn “hidup al latta…hidup al uzza”

    • Anti rasuah says:

      woit kenape terselit penyokong pas sorang ni

  10. baba says:

    pas sekarang dah jadi sekular dah, parti amat sekular sehingga pm kafir pun mereka sanggup lantik.

    • pasdaplaknat says:

      itu balasan Allah..Allah kalihkan mazmumah tu pd mereka semula..sbb mereka fitnah UMNO byk sgt!

      • Anti rasuah says:

        macamlah umno tak fitnah…ko kena byk observe sekeliling lah beb…baca both sides punya pendapat..jgn jadi katak bawah tempurung

        • StinGray says:

          kalau dah baca both sides pendapat…tak payah lah jadi lalang…..

          • Anti rasuah says:

            ko yg bodoh bahalul..dengar sebelah pihak. ?ko sekolah darjah enam ke..bengap betul budak ni

          • StinGray says:

            hai… tak sokong peliwat pun hang kata benggap…apa punye tolol la bahalul sekoq ni….

          • selamber says:

            nampak mcm pandai..bnyk membaca konon..bnyk observe konon tapi..BODOH dalam menilai..hmmm..pandai kata org bodoh tp diri sendiri lg bodoh..

          • Anti rasuah says:

            at least peliwat peliwat di pun yusof qardawi sokong, ko punya pemimpin kaki betina, takut bini, rampas bini org, bini dulu sihat dia kata gila, sembah sami hindu…mana ko nak?

          • StinGray says:

            Yussof Qardawi sokong peliwat!!!!?????…hehehe lawak la hang ni…..hang baru murtad ptg tadi ke???…kat gereja mana hang pi convert..

          • selamber says:

            sapa Yusuf Qardawi tu?..tiada ulamak kat Malaysia yg jadikn dia rujukan kecualai anwar berahim je…itu pun dah nampak yg tak kene..kenenya pada anwar je..

          • Anti rasuah says:

            nampak sangat kejahilanmu bro..the most renowned islamic scholar yusoff qardawi pun korang tak tau…oh my english!!

          • selamber says:

            alahai ko ni al yg paling jahil..nama Yusuf Qardawi tu dimanipulasi oleh anwar untuk kepentingan diri dia..konon utk mendapat sokongan org Islam supaya mempercayai dakyah & perbuatan dia..utk kepentinagn politik dia..adoyaiii..BAHLOL ko ni ye

  11. akmal says:

    sila pilih kenyataan yang betul:- a)sokong pas sokong islam .b)tak sokong pas tak sokong islam

    • pasdaplaknat says:

      ko xbg pilihan jawapan habis..ni cmne nk jd pengadil ni..hehe
      c)sokong PAS Islam lingkup
      d)tak sokong PAS-selamat Islam, selamat umat dunia akhirat!

      • Anti rasuah says:

        cuba buktikan..bezakan kelantan dengan….melaka? Yg berjaya kat melaka tukaum apa? Ko tengok kelantan very maju..tulah jgn jadi katak bawah tempurung..

        • StinGray says:

          kelantan very maju…..hehehehe…tahun ni hang ambik PMR ke SPM….maksud hang pasal TESCO tu ke…..kesian plak dgn hang ni…

          • Anti rasuah says:

            cuba bandingkan kelantan dgn trengganu…beb compare apple to apple le…ni mesti tak masuk universiti ni..paling pun ko hidup dpt kontrak umno…kuang kuang

          • selamber says:

            Rakyat kelantan banyak yg berhijrah keluar pun..bukan nak kata tak bagus tp bermaksud lebih ramai yg mencari peluang di luar negeri (kelantan)..tak salah pun..cuma faham maksudnya

          • StinGray says:

            aku belajar kat oversea… assignment aku takde tajuk comparison between Kelantan & Terenganu….hang cikgu tadika pasti ke???…low class…

          • Anti rasuah says:

            dari gaya cakap ko bro. ?ko mesti tak sekolah tinggi…aku sekolah tinggi, dengar ckp aku bro….ko kena tipu dgn suratkabar dan org umno..cuba ko peratikan, org umno tu kaya raya, takde sekor pun yg humble, cucu kononnyaulamak dari johor pun jadi penyanyi pakai seksi, ko tengok org pas…susah ko nakncari org mcm tu..dia orang hati tak besar, kerja lillahitaaala..

          • StinGray says:

            hang sekolah tinggi, sbab skolah hang tu atas bukit…ilmu hang rendah tahap longkang jea….sekolah tinggi…hehehehe….SPM jea ke??…

          • Anti rasuah says:

            kala aku kata aku ada master degree dar london kommesti tak percaya. Ko jgn percaya sgt suratkabar je..dia org bias…ko tau tak bias..tapi aku dah nak off dari sini..nampak gaya aku buang masa dekat ko rang. ?bebal lg bahalol. ko tau kings college london..aku tak rasa ko tau..ntah ntah nama universiti kat malaysia paun ko tak tau..silap kau berinteraksi dgn katak. Pergi lah dgr lagu omputeh takpe, sokong english premier league takpe, tapi berita cnn, al jazeera, dia kata media luar nak porak perandakan..yg ko tengok bola daai tak bangun pagi sembahyg susbuh tu..tu takpe..eh minda korang memang telh di umno kan.. Umno memang nak simpan org meelayu bodoh macam korang ni utk aset dia…selagi tulah mereka berkuasa utk makan duit cukai kita…Hidup pakatan rakyat,! Iam out bye. Seamat tinggal dengan dunia kebodohan mu….

          • selamber says:

            Adusss!!..sedih la negara punyai rakyat yg belajar tinggi konon sampai luar negara..tp rupanya takde la pandai mana pun..BODOH jugak..pelajaran je tinggi tp ilmu kontot je..ini lah hasilnya fahaman liberalisma yg bukan menyumbang kebaikan untuk negara malah nak merosakkan negara..hmmm..BODOH jugak org yg pandai ye

          • StinGray says:

            hehehe…master degree…spelling pun bersepah ada master degree..kah kah kah….org ada master ni ada class, semua depa dok jaga, bkn mcm hang mengeja pun tak tau…hang baru google ke King college tu…pi study la…SPM dah dekat ni…hehehe

  12. raja kongkiak says:

    Hahahah…kumpulan LiPas sedang berganding bahu dengan pencinta lubang taik. penggemar poen rewang,peminat mencuci lobang longkang sejenis dan mereka yang suka kahwin sesama jenis..Kita tabik laa kat penyokong LiPas kerana tetap setia dibelakang LGBT..hahah.hahaha hahah…LiPas patut di sembor dengan racun serangga..pembawa penyakit berjangkit!

    • Anti rasuah says:

      kalau kau tak sokong bersih sebab ambiaga, mesta kau tak sokong umno sebab APCO…ha. ?mana teruk…tulah beb asik baca utusan je..cubalah baca the edge ke, harakah ke…ko ni katak bawah tempurung, get all the infos then you filterlah mana yg lojik, ko tak bodoh kan?

      • selamber says:

        ko lebih berat ke belah kiri sebab tu ko kata mcmtu..jgn kerana banyak membaca berita ko jadikn alasan yg keputusan ko tu betul

        • Anti rasuah says:

          yg ko tu tak berat sebelah. ?asik baca mainstream media..cuba tengok cnn, aljazeera..ke tak tau ckp omputeh. ?tulah org mcm ko ni lah diperbodohkam umno..no

          • StinGray says:

            fuyooo…CNN….lebih israel dari israel la mamat ni….kesian budak pandai ckp org putih ni…buta2 kena tipu dgn omputeh…bodoh…..

          • Anti rasuah says:

            bola tgk omputeh tak sesar, mkn kfc mcdonald ko lagi bodoh, kasi duit kat israel tak sedar..ko tau albert einstein tujewish, kalu mcm ti jgn pakai apa2dr einstien..tengok berita tak bermakna sokong bro…dari ko mkn mcdonald tu pun sama je bro bodoh ooops

          • selamber says:

            tah2 ko yg pelahap..ckp tak serupa bikin..mmg la ada jenama2 yg berasal darinegara yg kita anti..walaupun secara tak langsung..tp sendiri mahu ingt la bro..tah2 ko dgn ank2 bini ko yg suka melantak semua jenama makanan tu..jangan pandai ckp je

        • selamber says:

          ko kalau pandai sgt buat ape nak melawan2 & menentang2 kerajaan..ko percaya ckp org luar yg belum tentu diorang punya observeationnya..tapi ko bulat2 percaya otang luar & merosakkan negara sendiri..pandai ke tindakan macamtu??..jawabnya..BODOHHH la

          • Anti rasuah says:

            ni sekor lagi berok bodoh…tulah ko langsung tak baca media alternatif, dari situ ko boleh buat comparison…jgn dengar sebelah pihak je…bila dengar omputeh tetus kata org luar tak boleh percaya..open your mind bro

          • StinGray says:

            bukak citer pasal CNN, dah kantoi lari pi macd…besar punya bahalul la hang ni….mcm mahfuz bean jea level hang ni…low class..

          • selamber says:

            hehe..berok tu kuarga ko ke..boleh faham pulak perangai berok hehe..
            sebenarnya fikiran ko yg dah terpengaruh dengan berita dari media2 luar tu..& kebanyakannya media luar dipengaruhi oleh yahudi yg mahu memecahbelahkan rakyat negara kita ngok..kenyakannya..tp tak semua la..jadi ko yg konon pandai jangan la jadi bodoh sudahnya..BODOH

          • Anti rasuah says:

            ko punya bung mokhtar lagi mt bean…bila ko kata israel, aku masukkan topik mcd sekali. Tulah betapa srmpitnya otak ko, cnn israel..mc d tak..ko tau tak, bila kata israel. Orgbakan ingat mcd. Ko ni mmg katak

Leave a Reply