Menu Utama

Bersih 3.0: Pendekatan Lama Anwar Dikalahkan Pembaharuan Polis

BUAT julung-julung kalinya dalam sejarah, Anwar tewas dalam perang propaganda media untuk menjatuhkan imej dan reputasi kerajaan dalam soal penganjuran demonstrasi haram Bersih 3.0 ini.

Dek kerana terlalu kerap menggunakan pendekatan yang sama setiap kali mengadakan demonstrasi, Anwar tidak langsung mengambil tahu pelbagai pendekatan baru yang digunakan kerajaan dan polis – kesilapan yang akhirnya memakan diri sendiri.

Sekarang fahamlah penulis kenapa ketika Bersih 2.0, polis mengunci Kuala Lumpur, tapi dalam Bersih 3.0, polis tidak mengambil pendekatan sedemikian.  Penulis yakin polis mahu mencuba dan melihat pelbagai pendekatan untuk mematahkan demonstrasi yang sedang ddan akan berlangsung.

Mungkin kalau boleh diputar semula masa, Anwar mungkin mengambil keputusan membatalkan Bersih 3.0 kerana jelasnya ia mendatangkan lebih banyak keburukan dari kebaikan kepada Pakatan haram yang dipimpinnya.

Kesilapan yang pertama ialah apabila imej video menunjukkan Anwar mengarahkan para perusuh merempuh halangan polis untuk ke Dataran Merdeka.  Itu sahaja menjadikan Anwar seorang penjenayah kerana melanggar perintah Mahkamah Majistret yang menghalang demonstrasi diadakan disitu (Dataran Merdeka).

Pusinglah macam mana pun, video tersebut memang arahan Anwar untuk para perusuh merempuh halangan polis kerana tidak lama selepas berbalas-balas isyarat dengan Azmin, sekatan polis dirempuh para perusuh.

Itu yang pertama.

Kesilapan yang kedua bila sidang media Anwar yang sepatutnya menjadi medan Anwar memfitnah polis dan kerajaan dengan pelbagai dakwaan tidak berasas, bertukar menjadi peristiwa memalukan bila seorang peserta Bersih 3.0 memberanikan diri masuk ke dalam ibu pejabat PKR untuk mempersoalkan kejadian pada hari tersebut.

Yang mempersoalkan itu bukan pula orang Melayu tapi orang Cina – kaum yang diwar-warkan sedang memberikan 100% sokongan kepada Pakatan haram pimpinan Anwar walaupun beruk yang diletakkan sebagai calon.

Kesilapan yang ketiga ialah bila imej perusuh menyerang kenderaan polis sehingga hancur menjadi tatapan jutaan rakyat yang kesal dengan kejadian seumpama tersebut.  Tidak kurang juga imej perusuh menendang anggota polis yang sedang jatuh, turut menjadi hiasan hampir kesemua media arus perdana.

Tuduhan Anwar mengenai keganasan polis kurang disokong oleh gambar dan video, kalau ada pun lambat mengambil tempat.  Sementara imej dari pihak polis pula menderu-deru masuk pada hari kejadian tersebut berlaku pun!!

Anwar tidak tahu yang polis telah memenuhkan lokasi perhimpunan dengan CCTV dari pelbagai sudut bagi memudahkan operasi penyuraian perusuh.  Kalau dulu, semua pun dipantau melalui visual dari helikopter, tapi sekarang semuanya dilakukan di darat.

Tidak hairan kenapa pergerakan polis begitu teratur, dimana kelompok-kelompok ini berkumpul dan bersembunyi pun dapat dihidu oleh pihak polis.  Selepas rusuhan yang besar gagal, ada beberapa cubaan oleh anak jahanam Nurul Izzah dan Tian Chua untuk mengadakan siri rusuhan kecil, tapi itupun dapat dipatahkan pihak polis.

Semuanya kerana koordinasi dari banyak pembaharuan yang diperkenalkan pihak polis.

Dek kerana terlalu tertekan, pemimpin Pakatan harami terpaksa menuduh polis sebagai pihak yang bertanggungjawab ke atas semua insiden tersebut, termasuk menuduh ada dikalangan anggota Unit Amal PAS yang dikatakan menyamar untuk membuat kecoh!!!

Macam itu punya parah ya.  Macam mana pemimpin PAS tidak boleh kenal dengan unit ‘jaga’ mereka sendiri pun penulis kurang pasti.  Kalau jumlahnya ribuan sangat, takkan dikalangan mereka tidak sedar siapa yang menyamar dan siapa yang tidak?

Dari satu sudut yang lain, lihat sajalah bagaimana mudah pemimpin PAS seperti Salehudin Ayub yang membuat tuduhan tersebut mencuci tangan, melepaskan kesalahan kepada penyokong bawahan mereka.

Semua inilah yang buat Anwar tewas dan kerajaan menang!!






35 Komen to Bersih 3.0: Pendekatan Lama Anwar Dikalahkan Pembaharuan Polis

  1. tengkudin says:

    hahahaha..Anugay KANTOI SEKANTOINYA…HEHEHEHEH

  2. randomsee says:

    demo ini gagal sepenuhnya apabila anwar berahi mula mengambil alih peranan NGO…bila dah partai politik yang mengetuai perhimpuanan , dah tentu matlamat mereka nak menghuru hara dan melakukan rampasan….Pas pun sama terbabit…unit amalnya dah jadi jentera merempuh halangan polis….

  3. penyokongketuanan says:

    Ada dakwaan dia hiv. logik juga dgn gaya hidup. Pasal tu agaknya sanggup buat apa saja untuk memerintah, termasuk menghasut penyokong untuk merusuh. Masa dah nak habis agaknya.

    Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

    • kamarul ariffin hj nordin says:

      Ntah apa yg dorg mksudkan BERSIH 3.0. Yg nyata dan sya fham brmksud BODOH..BAHLUL dan BANGANG. Brmula dari pmimpin smpailah pngikut2. Apa ke jadah bwak anak bini ke prhimpunan..mrosakkn aqidah anak2. Msih tk sedar diri yg anak2 dorg tu skolah di skolah krajaan. Dpt bntuan sbsisdi dari mula kita merdeka. Apa lg yg dorg nk? Nak kata dorg ni bersih sgt..poorahh!! Boleh blahh. Sya puas mrantau ke negara asing. Malaysia di bawah naungan krajaan BN still the best!. Krajaan beri mcm2 kmudahan kpd kita..maka kitalah yg sptutnya gunakn pluang utk maju dimasa hdapan. Kpd mereka yg myokong ‘BERSIH’ sdarlah diri..suluh diri pd crmin dan tnya diri kita sndiri. Pmimpin ‘BERSIH’ hnya pntingkn diri dan kuasa!! Sdarlah bhawa pmimpin inilah yg mnjahanamkn negara dan generasi kita yg akan dtg.

    • bangKano says:

      Aku dok agak sama jugak andain hang ni,sebab bila nengok wajah malaun CIBAI ni dah keruh,murtam & hodoh tambah pulak cengkung,wajah masuk ke dalam. Dah sah dia ni ada hiv……!!!!

  4. omega says:

    Anuwar dimasa akan datang lebih layak menghasilkan filem prono buat tatapan rakyat malaysia terutama lebai2 pas. Mereka pasti tertarik dan boleh praktik kisah ais krim konekto dengan lakon layar oleh pemimpin atasan Penipu Rakyat.

    Selamat berjaya dengan kerjaya baru dimasa hadapan buat idola gay dan lesbian.

  5. Mohd Najib Budiman says:

    Email-email dari Kelab UMNO ini perlu ditulis didalam font saiz besar (14) untuk memudahkan ramai golongan membacanya dengan mudah dan terang di didalam handphone anak-anak mereka. Lock screen supaya tidak membaca kekiri kekanan walaupun font berubah saiz besar ataupun kecil. Sebagai orang tua mereka ambil masa membaca tulisan yang kecil dan malap. Mungkin penuturan ayat yang baik, lembut dan pendek perlu digunakan supaya orang menilai dengan baik kerajaan sekarang.

  6. kudabelang says:

    dah mmg dasar bodoh….beruk sarkas lagi pandai….mampus la ko anu war..hidup pun menyusahkan org lain jaaa…..bangang nak mampus….setakat nak nafikan without proof….baik ko sembang ngan budak2 PASTI laaa….mungkin depa bleh caya..pas tu ikut jadi beruk mcm hang….bodoh…tadak akai….bengap..

  7. kulaan says:

    Itu baru teknologi manusia menggunakan CCTV yang Allah S.W.T. ilhamkan kepada manusia yang ikhlas menjaga keselamatan demi Islam dipertahankan di Bumi Malaysia.Bayangkan CCTV di akhirat nanti.

    Subhanallah.. Sesungguhnya pertolongan Allah adalah benar yang tidak mahu membenarkan pemimpin yang menyokong LBGT menang pada agenda mereka pada kali ini.

    Satu demi satu persoalan dibongkarkan.

    1. Di kala hamba yang diutuskan bernama Anwar mengarahkan dan menghasut sebagai ujian kepada umat Islam di Malaysia.
    2. Di kala golongan kafir harbi yang memulakan rusuhan dan kemudian meninggalkan umat Islam bergaduh sesama sedara mereka.
    3. Di kala gambar dimanipulasi dan fitnah dibongkarkan dengan fakta kebenaran.

    Dikala kita diuji dengan kesusahan dan kepayahan serta perasaan keluh kesah atas perpaduan umat, Allah telah menunaikan janjinya bagi memberikan kemenangan ke atas kebenaran mengatasi kebatilan.

    Ya Allah, Engkau telah makbulkan doa insan-insan kerdil seperti kami.Kami bukannya ulama yang disanjung dan kami tidak mampu mengumpulkan beribu-ribu pengikut menandah tanganmu di stadium-stadium demi menunjukkan kekuatan. Kami hanya insan kerdil yang mahukan umat Islam bersatu. Kami hanya mahu dibukakan hati-hati sedara seislam kami agar bersatu. kami bersyukur atas nikmat Mu ya Ilahi. Peliharalah negara kami ini.Jangan Engkau uji kami dengan ujian yang tidak mampu kami tanggung. Hanya padaMU kami berserah. Ameen..

  8. Mohd Najib Budiman says:

    Kajian perlu dilakukan, mengapa orang awam boleh turut serta dan jadi emosi. Dari bilangan yang menyertai, berapa ramai dari kakitangan kerajaan & swasta, berapa umur mereka, apakah pekerjaan mereka, apakah pendapatan mereka dimana alamat rumah mereka dan banyak lagi. Apakah tidak ada usaha untuk berjumpa sendiri dengan mereka ataupun buat program ambil berat keluarga mereka. Pedekatan UMNO perlu berubah, contoh DSN. Jika ada masa lapang saya percaya DSN akan baca semua email dan jawab semua email dgn fikiran yang tenang. Tetapi kelab UMNO banyak tak guna peluang ini dengan baiknya. Banyak kecoh dan keruh. Jika perlu ulas dengan baik biar semua gologan cendikiawan dan pelajar melangan maklumat web MyKMU.net.

  9. armymelayu says:

    Syukurlah doa-doa kami makin termakbul, Allah sudah menunjukkan kepada kita akibat-akibat perjuangan sesat golongan pelaku seks bebas. Inilah kelakuan kejam dan tidak berhati perut terhadap umat manusia, melakukan kezaliman, membunuh, mencaci juga menyebar fitnah. Semoga rakyat Malaysia sedar dan akan berusaha menjauhi diri dari kempimpinan politik pakatan haram yang keji. Cuaca pun semakin panas dari hari ke hari. Malaysia yang aman pun akan jadi hancur. Syabas kepada rakyat Malaysia yang berada di pihak BN mahupun berkecuali yang sentisa menjauhkan dari melakukan kerosakan walaupun setiap hari diuji dengan dakyah fitnah sesat pembangkang. Syabas dan penghargaan yang tidak terhingga di atas kesabaran pihak berkuasa yang tetap bersabar menjalankan tugas demi cintakan keamanan dan menyelamatkan nyawa manusia. Semoga setiap orang yang beriman akan mendapat hidayah dari apa yang Allah telah tunjukkan.. Amin..

  10. ANTIpkr says:

    Dari 3.0 akan jadi 4.0, 5.0 dan seterusnya yang bakal dirancang. Apa lagi yang Nuar ada kecuali membayar cacai untuk merusuh.

    Puak mereka tahu yang mereka bakal tewas di level playing field. Jadi tak ada cara lain kecuali merusuh.

    Terlalu hina manusia bernama Nuar Berahim ini, semua orang tahu.

  11. bobman says:

    anwar ni kiranya wajib dihapuskan, sebelum lebih ramai rakyat mati dan menderita, sebelum negara hancur musnah….

  12. tukul says:

    tk sabar nk undi BN

  13. Invisiblemen Al Mahdi says:

    Aammiiiiin untuk doa saudaraku Kulaan.Amat benar kita bukan ulama yg memiliki beribu penyokong tapi hanya insan kerdil berharap pada Allah SWT.Insyaallah semoga Allah SWT kabulkan doa yang mulia itu.

  14. Nash says:

    Muak dan kembang dah tgk muka2 yang bertopeng ni. Hati busuk xde sifat kasih sayang sesama islam, sesama bangsa.. kasih pada negara apatah lagi.. HARAM!!! lebih baik tulis kat BC dan IC tu keturunan / bangsa : TAK TENTU HALA!!

  15. Nkama31 says:

    Lain kali, DBKL dan rakyat semua paksa Anwar, Azmin,Ambiga, dan anak-anak masing-masing, datang balik KUTIP sampah di KL itu sampai semua sampah yang ditinggalkan oleh “pengikut-pengikut” mereka, sampai sampah itu dah clear 100%.

    Confirm mereka bertaubt tak nak anjurkan lagi

    haha

  16. orang kampung says:

    anua berahim memang babiiiii lebih baik berambus aje dari malaysia niii termasuk puak2 lebai pas buat menyusah orang ramai aje…banyak kerugian dan kemusnahan yg dibuat oleh puak2 babi kuning ni…lahanat la kou anuar nok aziz ambabiga dll…keluarrrr kou sialll

  17. Ashly says:

    Apa kata habiskan saja Al Jubori & rakan2
    Baru aman Malaysia.

  18. sman says:

    1.Bagaimana dengan budak samsing yg menendang polis tu?.Takan nak biarkan begitu saja.Kalau di tatap betul-betul rasanya betullah orang yg di maksudkan tu.Mintalah polis siasat dan tangkap samsing ut.Jangan biarkan.

    2.Sekarang selepas melihat perangai merusuh Anwar mungkin ada kelainan sedikit sentimen orang Cina,terutamanya yg berharta benda.Kalau mereka tak sayang pada harat mereka elok mereka sokong Anwar,kalau tidak misti fikir panjang kerana akibatnya besar.Kalau berlaku kacau bilau harta benda mereka akan jadi asap nanti,saham merudum, perniagaan hancur.

  19. wan says:

    tengok pada mak wan dan annuar kat press conference muka depa satu family yang nak menegak benang basah,satu usaha yang tidak berlandaskan kebenaran tak akan kemana,sampai bila nak hidup kepuraan ni,buat lah macamana pun ,benda yang tak betul ni makin hari makin menjerot,di muka mereka dah jelas kelihatan,with time situation will get worse ,pihak yang benar ni hanya perlu bersabar.

  20. pemerhati says:

    azmin muke x puas ati tgk anwar kene hentam…wan azizah tahan nak senyum tgk laki kene hentam…hahahaha

  21. Antihipokrit says:

    siapa lagi kalau bukan kita!penyokong dan pengundi senyap adalah majoriti terbanyak d negara kita!saya tergolong di antaranya dan saya akan undi BN!

  22. abe says:

    Bila diajak mempertahankan islam tak begitu beraninya mereka ini, tapi bila menyokong agenda jahat anugay ni terus je bertindak tanpa berfikir akibatnya.Moga Allah selamatkan Malaysia dari pemimpin bacul seperti anugay ini.

  23. anti bohmau says:

    mcm Tun pernah syorkan,

    nwar & keluarga besar dia ni, elokla diberi sebuah pulau yg jauh dari negara ni & hantar sekali orang2 totok pr ke sana supaya dia boleh jd PM pulau batu sebutir & memerintah ikut kepala lutut dia!!

    kita pakat tengok bgmn kucar-kacernya negara dia nnt dgn permainan jijik sesama puak2 dia!!

    • arel says:

      salam..

      setuju ngan anti bohmau..

      tp pulau mana lak yg nk TERIMA dia jadik PM??

      oowh.. ada ada.. pulau MADAGASCAR kot.. yg mcm dlm cite katun MADAGASCAR tuu.. elok sgt laaa.. hahaha

  24. timah says:

    tak sabarnya nak undi BN!!

Leave a Reply