Menu Utama

Bersih 3.0: Provokasi Anwar & Peranan Unit Amal Pas

Sejarah merekodkan dalam kebanyakan demonstrasi jalanan di negara kita tonggak utamanya tidak dapat tidak, pasti adanya kelibat seorang munafik dan musibat bernama Anwar Ibrahim samaada melibatkan pembabitannya secara langsung mahupun sebaliknya.

Baik ketika Anwar berstatus pelajar UM (Demonstrasi Baling 70-an), Rusuhan Reformasi 90-an, Rusuhan Bersih 2.0 tahun 2011 mahupun rusuhan Bersih 3.0, kesemuanya membabitkan peranan Anwar Ibrahim sebagai tukang provokasi yang berjaya menyemarakkan semangat amuk dalam jiwa peserta demonstrasi.

Malah semasa Anwar berada dalam kerajaan pun, satu insiden demonstrasi ganas menentang persidangan berkaitan Timor Timur (Timor Leste) pernah juga berlaku yang mana ia diketuai oleh rakan rapat Anwar Ibrahim, Saifudin Nasution yang sekarang ini adalah Setiausaha PKR merangkap Ahli Parlimen PKR Machang.

Turut sama aktif dalam bantahan tersebut ialah seorang lagi sahabat Anwar, Abdul Rahim Ghouse. Rentetan dari eksiden tersebut Anwar meraih populariti dikalangan orang Melayu Islam, satu keadaan yang cukup kuat untuk dikaitkan dengan ‘tangan’ Anwar yang ketika itu adalah Timbalan Perdana Menteri.

Dalam kes Bersih 3.0 yang sebenarnya lebih sesuai digelar sebagai Kotor 3.0, perlanggaran undang-undang dan rempuhan penghadang polis berlaku sebaik sahaja Anwar dan Azmin Ali selesai berbalas isyarat.

Menurut beberapa laporan media pula, semasa Anwar menyampaikan ucapan di Masjid Negara beberapa kenyataan untuk ‘memerdekakan’ Dataran Merdeka juga kedengaran yang kemudiannya disambut dengan laungan bersemangat daripada peserta demonstrasi.

Provokasi yang jelas matlamatnya ke arah mendorong peserta Bersih 3.0 memfokuskan kepada usaha menceroboh Dataran Merdeka sekalipun telah wujud arahan mahkamah yang melarangnya.

“Kita akan ke Dataran dan merdekakan dataran kita hari ini”- Anwar ibrahim, 28 April 2012

Manakala peranan anggota Unit Amal Pas selain menjadi tukang kawal keselamatan pemimpin pro lgbt, mereka juga memainkan peranan sebagai antara peserta awal yang mengetuai rempuhan sekatan polis ketika di KLCC dan terlibat secara langsung mencabut penghadang jalan di Dataran Merdeka.

Perhimpunan yang kononnya mahu di adakan secara aman dengan janji tidak akan menceroboh kawasan yang di pertahankan oleh pihak polis dan FRU akhirnya bertukar menjadi kacau bilau dek kerana provokasi Anwar dan tindakan bodoh unit Amal Pas yang mahu berlagak hero.

Bila FRU bertindakbalas dan polis mula mengambil tindakan tegas mempertahankan arahan mahkamah demi keutuhan undang-undang, pembangkang mula bising seolah-olah polis dan FRU pula yang mesti berlembut dengan perlanggaran undang-undang yang dimulakan oleh peserta Bersih 3.0 dan Unit Amal Pas.

Pun begitu kita tidak menolak kenyataan masih ada segelintir anggota Unit Amal Pas yang teguh berpegang pada matlamat asal menjaga tertib peserta demonstrasi.

Bagaimanapun penafian pemimpin Pas kononnya anggota Unit Amal Pas langsung tidak terbabit melakukan jenayah pelanggaran undang-undang tetap satu kenyataan politik kerana bukti video & gambar yang direkodkan membuktikan sebaliknya.

Apa nak dihairankan dengan dengan penafian mereka, sejarah telah acapkali membuktikan Pas mahupun Anwar cukup bijak membakar semangak khalayak di masa yang berlainan mereka juga gemar bermain silat kata terutama dalam hal mengelak bebanan tanggungjawab.

Saksikan sedutan rakaman video berikut yang menceritakan segalanya.






32 Komen to Bersih 3.0: Provokasi Anwar & Peranan Unit Amal Pas

  1. Moooohyideen says:

    Not allowing Dataran to be used for peace assembly venue is the main provoke already.

    • publicopserver says:

      look at the damages done!

      allowing demonstration at the dataran is the same as allowing it to be damaged by the bersihjijik mobs!!

      you have no shame!!

    • tocamba76 says:

      one of PR idiots..alwiz spinning around like the bastard ambiga…

    • penyokongketuanan says:

      Itu bukan provokasi’

      Itu Kedaulatan undang-undang. Cabarlah kalau nak. Dia tak cabar pun, main langgar aje. Ini satu cerita.

      Bersih bukan saja nak demo, tapi nak merusuh. Kerajaan bagi tempat yang kalau merusuh pun, kerosakan minima, seperti d stadium, tapi tak nak. Itu bermakna Bersih memang nak merusuh di Dataran untuk impak semaksima mungkin, dengan kehadiran ramai media asing yang akan memburukkan imej negara.

      Dengan kata lain, nak khianat negara.

      Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

  2. OrangPekan says:

    Breaking the law i.e. going against the court decision disallowing the use of Dataram Merdeka is the main reason for chaos.The culprit who provoked them to do that was non other than Aljuburi Laknatullah.

  3. tengkudin says:

    dah bagi stadium merdeka..tak nak pulak..dulu kemain sibok nak buat kat stadium…bangan BERUKSHIT 3.0 ni..hehe

    • Moooohyideen says:

      Kami dah bagi notis awal nak buat kat Dataran 2 wekks before, kalau tak allow apasal kasi keputusan at the 11th hour??

      • botak says:

        lu sapa..xlebih dari petualang negara yang wajib dihapuskan dari negara ini..pundek

      • Fazli Yusof says:

        Woii bongok…..ambiga yang lambat bagi notis….lepas je bagi notis….terus datuk bandar tawarkan 4 tempat untuk buat demontrasi…..la ni sapa yang lambat….menipu je tak habis habis!!!

      • StinGray says:

        berok by notis….hehehe

      • raplahjingaa says:

        kami tu sapa moooo ? DBKL dah reject pada hari yang sama…tu la hang aku dah pesan toksah dok bacah harakah, nanti otak hang jadi tumpul ! la ni apa dah jadi ? bukan takat tumpul saja…tapi dah benak !

      • faizal says:

        Bodoh..dalam akta DBKL kata tak bleh..tak bleh la..abis tu bila PR ambil alih ko nak langgar akta langgar lah bengong punya moooooo nama pun dah mcam lembu

  4. Moooohyideen says:

    The Law is under BN.

    They can even public not to pary at the mosques.

    Pimpinan Najib UMNO laknatullah!

    • P164 says:

      Pimpinan Anwar dajal….
      Apa yang ko sibukan sgt nk berhimpun. Nk tunjuk penyokong PR ramai, manusia bertamadun berfikir dengan waras sebelum bertindak.
      Kerajaan dh bnyk bertolak ansur dalam banyak hal..
      Hormat lah cikit kerajaan pilihan majoriti rakyat.

    • penyokongketuanan says:

      Rule of law is the pillar of society. Your lawyer friend Ambiga knows that, and accordingly told her supporters not to enter Dataran. It’s the bloody fools wearing red that took the law into their own hands and stormed the place. They were the instigators of the violent behavior (read anti establishment) of protesters, sparked by the hand signals of the sodomite.

      This time they were asking to get Dataran, what if next time they ask to enter PM’s office, in the guise of handing a memorandum. Or is it that their every wish must be granted under the threat of violence?

      And what if they RULE the country, would they break every law of the land on a simple whim? Or would they turn violent if every demand is not met?

      Your logic is FLAWED and LOPSIDED.

      Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim.

    • StinGray says:

      lawak la english hang mooo…hang pakai english yellow monkey ke???

    • raplahjingaa says:

      Moooo ! tolong la jangan guna english…hang merapu tak ketahuan grammer, tungging terbalik…urban konon…urban taik minyak !!

    • dugo says:

      What are you trying to say. I cannot understand your English. Please elaborate, or ask your cikgu pak Samad to teach you English.

    • Buujuk says:

      Itulah kerajaan BN nakkan kau belajar bahasa inggeris betul betul, kau dan Pak Samad bangkang.

      Inilah akibah nya “public not to pary”. I guess you yourself do not understand what you had said. I pity you mr moo. This is standard pkr mentality. They feel they are too smart and know everything.

    • dugo says:

      Itulah kerajaan BN nakkan kau belajar bahasa inggeris betul betul, kau dan Pak Samad bangkang
      .
      Inilah akibah nya “public not to pary”. I guess you yourself do not understand what you had said. I pity you mr moo. This is standard pkr mentality. They feel they are too smart and know everything.

      Harap pi sekolah balik sebelum nak demo2 ni, supaya faham apa sebenarnya yang tersirat di sebalik Bersih 3 tu.

  5. SERAM says:

    MANUSIA YANG KELAHIRANYA KEDUNIA INI YANG TAK SAH TARAF MEMANG SUKA BENDA NENDA YANG HARAM ,SEBAB KEDATANGAN NYA KEDUNIA INI SECARA HARAM ,SEBAB ITULAH DIANYA SUKA MEMBUAT FITNAH ,MEMAKI HAMUN ORANG ,SELAIN SUKA DENGAN CARUT MARUT…………SERTA UMPAT KEJI

  6. azman says:

    Moo….ko punya english aku tak faham…tulis Melayu lah… doesn’t bring any meaning…They even public not to paray at the mosques. Cuba cerita baik-baik apa ko nak maksudkan…dalam Bahasa Malaysia. Oh ye ko dah tengok Debat Abmpiga dengan KJ pasah bershit 3.0 aku harap ko tengok dan fahamkan betul-betul…tu pun kalau ko faham Bahasa Inggeris dengan baik.

    • bluekang says:

      tu yg dia sokong bersih tu..pasal tak tahu apa2…debat tu lagi le dia tak paham..are u a comedian Mooo?

  7. armandulA says:

    Alamak teruknya bahasa ingeris si Mooo ni. Kalau tak mahir berbahasa inggeris gunakanlah bahasa melayu. Ni tak sengajo nok tunjuk konon dirinyan tu hebat lagi intelektual tapi mutunya amat jelek sekali…

    Ikau cayo la kecek ambo….

  8. wan zack says:

    Puak-puak yang menyertai demo bersih 3.0 ibarat binatang peliharaan diberi makan tahi. Tidak ada otak dan senang dipengaruhi. Menjadi alat kpd orang gila kuasa. Mereka ingat mereka akan senang jika pakatan haram memerintah. Jangan mimpilah sama akan berlaku di iraq dan libya rakyat makin susah dan keganasan berlaku disana sini. Fikir2lah yaa.

  9. publicopserver says:

    lads,
    bersih is not bersih at all by defying all rules & regulations. even if there’s no court order, one can simply expect what will happen if dataran were used by the demonstrators…they became demons themselves. how could they control the demons from within? Only Allah knows…
    it’s time to tell anwar, HE’S NOT THE CHOSEN ONE! period!

  10. Kalau asal pun dah kawwin lari kat siam, dapat pulak pengikut bodoh dan jenis pengamal gay dan sex bebas, disokong pulak oleh ulama munafik keluaran PASTI, maka beginilah jadinya.Tapi setakat di dataran merdeka sahaja, dan tak merebak ke tempat lain, jenis penunjuk perasaan pulak kalau dah lapar balik cari nasi, pakai baju kuning semasa tunjuk perasaan saja bila balik serkup baju lain kat luar, dah tu setakat lima atau enam jam sahaja,ekekeke, tak ada apa bendanya.
    Buat lah lagi bersih 4, 5, atau 1000 sekali pun tak nye jadi macam libya, mesir atau syiria. Penunjuk perasaan pembangkang jenis kecut telur, hati tak cekal macam kat negara Arab tu. Sementara itu, marilah kita berbangga kerana negara ini sekarang dan InsyaAllah pada masa BERPULUH TAHUN akan datang kekal di bawah pemkerintahan BN.Bagi chance lah kat dia orang nak tunjuk sikit-sikit gila-gila tu. Anggap macam hiburan saja. Ekekkeke

  11. OPPPPPS, mulai sekarang bukan lagi unit amal Pas, tapi unit anjing Pas. Hebatnya Pas.

  12. Nicky Najis says:

    Tuan Khalifah Lim Guang Eng kata.. Haiya… manyak modoh itu olang pas, halap kopiah je.. suluh selebu dia selebu manyak modoh itu olang. He..he.. takpa itu Tuan Gulu N.Ajis sudah kasi upah maa..

  13. qaseh says:

    saya rsa disini org yang berdemonstrasi xslh sbb kita perlu lihat apa perkara yang nak disuarakan yang nak disampaikan oleh merka dlm perhimpunan tersebut..klu yang berlandaskan syarak dibolehkan klu yang melanggar hukum syarak diharamkan..sy rsa tuntunan yang mereka akan bt xde yang melanggar hukum syarak..so korg blh bg pndangan knpe bersih xbaik…??? ada korg brani nak bt mcm nie..korg stakat maki hamun org nie nmanya org yang bodoh sja yang berunsurkan makian..klu org yang berpendidikan tinggi dia xkn maki hamun sesuka hati tnpa membuat analisa dan survei tuk memastikan berita yang disampaikan adalah benar belaka..so pikir2 kan lah apa tindakan korg perlu ambil tuk memastikan pemerintahan adalah adil dan saksama…sekian

Leave a Reply

Threesome