Menu Utama

Latarbelakang Lebuhraya ‘Syurga’ Di Kelantan

Dalam artikel kronologi yang seringkas mungkin ini, penulis hanya ingin berkongsi latarbelakang serta hanya sedikit ulasan berkenaan projek lebuhraya Kota Bharu-Kuala Krai (KB-KK) yang sekarang sedang hangat digebang merata alam oleh pemimpin dan penyokong PAS.

Umum sedia maklum sejak seawal bulan Disember 2010, dunia politik tanahair telah dihangatkan dengan desas desus dan khabar angin yang bertiup kencang menjangkakan parlimen akan dibubarkan dan pilihanraya umum ke 13 bakal dilangsungkan dalam bulan Mac 2011.

Ramalan tersebut kemudiannya tersasar lantaran itu ia dianjak pula dengan jangkaan ianya akan diadakan pada akhir tahun yakni bulan November 2011.

Tidak semena-mena pada tanggal 10 Ogos 2011 (Sinar Harian 11082011), Husam Musa mengumumkan kerajaan PAS Kelantan akan membina lebuhraya KB-KK yang panjangnya 63 km secara penswastaan dengan kos sekitar RM1.9 bilion dan apabila ‘siap’ kelak mungkin pengguna akan dikenakan tol.

info sampingan: pada 18 Mei 2011 iaitu kira-kira tiga bulan sebelum Husam dan kerajaan PAS Kelantan mengumumkan lebuhraya ‘syurga’, Kerajaan Pusat melalui agensinya JKR ada menjawab persoalan seorang pembaca Berita Harian berkaitan jalan baru Kota Bharu-Kuala Krai-Gua Musang-Simpang Pelangai (Central Spin Road sebahagian dari Central Spin Expressway). sekian.

Pada 24 Ogos 2011 (Sinar Harian Online 24082011), Husam Musa mendakwa tiga (3) syarikat kelas A berminat telah menghantar tawaran masing-masing untuk membida projek lebuhraya sepanjang 63 kilometer itu.

Seterusnya pada 15 September 2011 (Haprakdaily 15092011 & Sinar Harian 16092011), sekali lagi beliau mengulangi pengumuman bahawa kerajaan PAS Kelantan telah tekad akan membina lebuhraya KB-KK itu secara penswastaan dan diikuti dengan pengesahan kadar tol yang akan dikenakan adalah pada tahap minima yang tidak membebankan pengguna.

Selanjutnya kata Husam lagi, kutipan tol akan dibatalkan sebaik sahaja pakatan pembangkang mengambil alih kerajaan pusat dan royalti minyak dikembalikan. Dengan duit royalti itu, lebuhraya tersebut akan diambil alih oleh kerajaan negeri.

Respon terakhir bagi tahun 2011 berkaitan ura-ura lebuhraya tersebut datangnya dari Nik Aziz melalui kenyataannya pada 18 Oktober 2011 semasa sidang DUN Kelantan. Kata Nik Aziz, kerajaan Kelantan sedang meneliti cadangan tersebut yang akan dibangunkan dengan kerjasama swasta.

Kelihatan seakan bersungguh benar kerajaan PAS Kelantan tika itu mahu membina lebuhraya Kota Bharu-Kuala Krai sekalipun kantung kewangannya tipis dan belanjawan negeri acapkali mengalami defisit manakala di masa yang sama hutangnya dengan kerajaan pusat terus meningkat kepada lebih satu billion.

info selingan: salah satu sumber kewangan negeri ialah konsesi kayu balak. kebetulan tahun 1978 PAS jatuh di Kelantan selain kes tikam belakang kawan, juga turut melibatkan skandal kawasan balak. kebetulan juga, ladang rakyat di Gua Musang turut dibangunkan di kawasan yang ada kayu balak. sekian. 🙂

Bagaimanapun barangkali disebabkan ramai pihak telah tampil secara lantang mempertikaikan kenapa perlunya diwujudkan kutipan tol sedangkan selama ini pakatan pembangkang khususnya PAS dan PKR sering mendakwa kutipan tol adalah bentuk penindasan kapitalis terhadap rakyat, maka untuk seketika isu lebuhraya tidak lagi kedengaran.

Dan tarikh 11.11.11 yang dikhabarkan parlimen akan bubar akhirnya berlalu begitu sahaja, turut berlalu dan senyap sepi ialah perkhabaran berkenaan lebuhraya ‘syurga’.

Tahun baru 2012 kemudiannya menjelang tiba, tika itu hangat isu Anwar Ibrahim dan pemecatan Hasan Ali dek angkara tangan ghaib dari PKR dan DAP.  Saat ini tidak kedengaran walau sebutir kata perkhabaran terkini perihal lebuhraya yang gah diwar-warkan beberapa ketika sebelum ini.

Tika ini juga kembali hangat desas desus dan ura-ura pilihanraya umum ke 13 kemungkinan akan berlangsung sekitar Jun 2012 selepas beberapa ramalan sebelumnya tidak menepati sasaran.

Tiba-tiba pada 12 Februari 2012 (Haprakdaily 12022012), Husam Musa kembali membuka mulut katanya, kerajaan negeri telah menerima cadangan dari lima (5) buah syarikat yang berminat dengan projek lebuhraya KB-KK sepanjang 73 kilometer itu sejak tawaran dibuka dari 2 Januari 2012 hinggalah ditutup pada 9 Februari 2012.

Agak menghairankan kerana sebelum ini dalam kenyataannya pada 24 Ogos 2011, Husam mendakwa telah menerima cadangan dari tiga syarikat kelas A. Kenapa pula sekali lagi tawaran dibuka pada 2 Januari hinggalah tawaran ditutup pada 9 Februari 2012 yang menyaksikan lima syarikat dikatakan telah menghantar cadangan projek?

Pada 3 April 2012, semasa berucap di majlis Makan Malam Dana Piliharaya PAS Kawasan Kota Bharu, Husam mendakwa “tiga dari tujuh tender syarikat yang memohon tander untuk mengambil bahagian dalam pembinaan Lebuhraya Kota Bharu-Kuala Krai, akan dibawa ke mesyuarat exco pertengahan April”.

Sekali lagi timbul persoalan dalam benak penulis, kenapa angka syarikat yang memohon boleh berubah-ubah. Dari tiga menjadi lima dan sekalipun tawaran telah lama ditutup, tiba-tiba sekarang menjadi tujuh pula? Ada sesiapa yang mahu memberi penjelasan?

Kemudian pada 10 Mei 2012 (Haprakdaily 10052012), Husam mengumumkan pembinaan lebuhraya akan dimulakan pada akhir bulan ini disamping itu katanya lagi konsep lebuhraya tersebut adalah bebas tol kerana ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan negeri.

Bagaimanapun pada 16 Mei 2012, konsep bebas tol dengan tanggungan sepenuhnya oleh kerajaan negeri telah ditukar menjadi konsep gotong royong dengan mengharapkan derma dari rakyat serta pihak lain bagi menjayakan projek berkenaan.

Menurut Husam, konsep tersebut diperkenalkan bukan kerana ketidakmampuan kerajaan negeri sebaliknya untuk menanam semangat kerjasama dikalangan rakyat yang sebelum ini hanya pernah terdedah terlibat langsung menderma dalam pembinaan masjid dan surau sahaja.

Jelasnya lagi, jajaran pertama lebuhraya tersebut akan melalui kawasan Hutan Lipur Bukit Bakau. Untuk makluman, Hutan Lipur Bukit Bakau juga adalah antara hutan simpan yang digazetkan oleh Jabatan Perhutanan. Boleh tahan banyaknya kayu balak di sana 🙂

Akhirnya pada 28 Mei 2012, Nik Aziz menyempurnakan majlis pecah tanah untuk permulaan projek tersebut di Kampung Berangan Mek Nab, Machang, Kelantan.

Juak-juak PAS bersorak sakan bangga seolah-olah sebaik sahaja majlis pecah tanah selesai, lebuhraya ‘syurga’ juga sudah terbentang siap untuk diguna. Tiada terdetik walau sekelumit persoalan, semuanya angguk dan gembira.

Ada penyokong PAS yang sudah tidak sabar menderma wang ringgit sebagai jaminan penghubung menuju ‘syurga’ dek kerana kata Nik Aziz adanya pahala untuk sesiapa menderma menjayakan projek lebuhraya tersebut tanpa terfikir risiko tragedi tabung memali mungkin berulang kembali.

Agaknya, jika mereka mengikuti kronologi dan percanggahan demi percanggahan dengan banyak persoalan bermain di minda sejak awal cetusan idea Husam Musa, adakah mereka berani menyatakan lebuhraya KB-KK tidak akan menerima nasib sama seperti projek kambing jamnapari?

Pesan penulis cuma satu, bila dekat pilihanraya pandai-pandailah jaga duit dan harta benda kalian semua, bukan apa menjelang pilihanraya akan banyak tabung dan kutipan derma datang dan pergi. Banyak wayang dan banyak temberang, gitulah selalunya.

Apapun, terpulang pada pembaca untuk menilainya mengikut gerak hati masing-masing, sambil itu bloggers RBF ada banyak persoalan dan info menarik untuk kita semua baca dan hayati. Manakala bloggers TheFlyingKick ada info berkaitan RMK9 pembinaan Jalan baru Kota Bharu – Kuala Krai.

info tambahan: bagi yang berminat untuk mengetahui betulkah Kerajaan Pusat langsung buat tak endah pada kebajikan dan kemudahan asas untuk rakyat Kelantan sebagaimana kerap di tuduh oleh PAS Kelantan, boleh layari link berikut. (Info: RMK9 – Siap / Ikut Jadual / Lewat).

* Bila pula stadium di pasir putih nak mengalami pecah ‘dara’ selepas lebih setahun ditayangkan di panggung opera. bulan april tak jadi, nak buat dalam bulan jun ka? atau nak tunggu lepas belanjawan september nanti?






110 Komen to Latarbelakang Lebuhraya ‘Syurga’ Di Kelantan

  1. tengkudin says:

    masjid pun tak mampu nak bina…ada hati nak bina highway..apa kata buat depan rumah nik ajis dulu…hehehehe

  2. kudin says:

    Husam tu dah mandi junub ke belum…bau masam aje.

  3. bujuk says:

    K’tan nak buat sendiri tapi Pusat dah rompak royalti sebab tu harapkan bantuan rakyat supaya kemudahan sama-sama dapat d nikmati. Ya.. k’tan bukan negeri kaya, tapi rakyatnya suka berderma dan harapkan pahala supaya aman sejahtera d sana. Kalau buang duri d jalanan pun dapat pahala, takkan bagi bantuan buat lebuhraya tak dapat apa.. tapi yg. penting iklas kerana Allah bukan kerana PAS, UMNO, TGNA, Najib atau makhluk yg. berbagai nama.

    • jebat says:

      satu lagi angan2 dari kerajaan PAS.. jernihkan dulu air tu bro..

      • StinGray says:

        Bujuk….apa citer Batu Asas projek jambatan PIS melintasi Sg.Kelantan – Palekbang 16 tahun dahulu. Mana Jambatannya????….menipu jea kerjanya Pok Nik NI……dari muda sampai la ke tua kutuk….bodoh betul sapa2 yg undi Parti PIS laknatullah ni…

      • jebon says:

        ala masaalah air ni dari BN dulu pun xsettle2 gak.nak cakap pasal air konon baik hang cakap pasal air kote kan lbh baik

        • Pasdaplaknat says:

          Ye ke? Jd UMNO lh yg bina paip yg ada skrg ni…PAS xreti dh nksiapkan?? Bodohnyer 22thn kencing rakyat…weiii penjajah British lg bagus dr PASial lah dlm bab sediakan bekalan air!!

    • raplahjingaa says:

      royalti apa bujuk ? royalti budu ke ?…hang ni macam buih laa

    • bajuk says:

      senangnya jadi pemimpin PAS,dahlah dapat elaun banyak bila jadi adun,ahli parlimen dan exco.Nak buat pembangunan pun minta duit rakyat juga.Baik tak payah jadi pemimpin.tak ada idea langsung nak fikir cara nak buat sesuatu pembangunan.

  4. bujuk says:

    “Pembinaan lebuh raya sepanjang 73 kilometer yang bertaraf R5 dan R9 persimpangan bertingkat serta 2 buah kawasan Rehat dan Rawat (R&R) itu dijangka menelan kos antara RM1.5 hingga RM1.8 billion.”
    Agak2 kalau k’jaan pusat buat, cukup tak 1.8 bilion, 73 km?

    • selamber says:

      Agak2 kerajaan PAS cukup ke kewangan utk membiayai kos sebanyak RM1.8bilion tu..?..bagi 600juta pun tak nampak ape2?…

      • StinGray says:

        Dulu bukan main lagi PIS menfitnah BN…konon2 kalau BN rasmi projek dekat2 pilihan raya tu semua rasuah politik….yg pok nik buat tu apa????..pala hotak hangpa la…

        sudah lah….. projek Kambing Jamnapari pun failed….buat bazar pun menipu perniaga2….ada hati nk buat lebuh raya….pecah tanah konon…tanah org asli yg hangpa rampas tu dah settle ke???..

        oiii pok nik..pi settle dulu ayaq karat yg hang bg minum hari2 kat rakyat kelantan tu…bodoh betul si tua kutuk ni….

        • raplahjingaa says:

          1.8 billion bujuk ? hang boleh minta cost breakdown tak dari nik ajis tu…lepas tu hang tanya dia pulak kontrektor mana yang nak dapat projek tu…

          minggu depan hang bagi tau kat kami tau…hehe

      • jebon says:

        Nak nampak camner bagi duit x cukup. kalau aku bagi hang seposen gi beli lembu boleh nampak x. kalau curi mmg leh nampak

      • Patriot says:

        Kita tunggu jelah…nanti tempat pecah tanah tu tinggal tugu je la…tak caya ko tunggu la tarikh estmate siapmtu sampai, satu kilometer jalan pun tarak

    • bangKano says:

      Jangan mimpi la kerajaan PAS nak bina lebuh raya..sedang kan ura ura nok bangun kan stadium & jembatan yang heboh sikit masa dulu habuk pun tarak….

      Cakap jerr lebeh kaki kelentong punya pemimpin haprak nampak waraq ni… Ni semua gimik PRU 13 jerr…!!!

    • jebat says:

      kalau kerajaan pusat tu diterajui “bapak syaitan” anwar aljuburi tak cukup bujuk..

    • jebon says:

      aku rasa x cukup kena tambah jadi 18Bil sebab jerung2 dan boya duk nganga nak ngap dah.

    • bajuk says:

      lebuhraya pantai timur sepanjang 163 dari lanchang pahang ke kuantan kosnya lebih kurang RM2.3 bilion tapi panjangnya lebih 2 kali ganda drp kelantan punya lebuhraya.Agaknya kalau kelantan buat kosnya jadi RM4 bilion.Tapi tak cerita banyak pasal lebuhraya tu,lebih baik settle kan dulu masalah air bersih kerana tu lebih penting.

  5. baba says:

    org pilih kerajaan untuk bantu rakyat, ni terbalik, rakyat dibebani dan disuruh mengeluarkan kos untuk bina lebuhraya.

    • selamber says:

      gotong royong bro…hehe

      • bangKano says:

        Nama pun gotong royang habih memulun makanan depa pun tarik diri pulang…perut dah kenyang ngantuk nok tidoq la. Tu la budaya gotong royong orang melayu la ni tak jamuan makanan depa sah tak mau datang,ni kan pula nok gotong royong buat lebuh raya ambik masa bertahun tahun nok siap kan…lebuh la semua semangat hangat hangat taik ayam pengukut akai sampah ni…

        • bujuk says:

          Salah tu.. tu gotong-royong bangsa UMNO je camtu.

          • selamber says:

            ooo…unit amal ek..jihad!!..buat jalan hehe

          • StinGray says:

            buat masjid pun tak mampu…temberang tahap berok nak buat highway plak…tahun 80an dulu boleh la pakai taktik bangang mcm tu….sekarang ni org ramai dah tau, PIS ni penipu…duit memali berjuta tu pi mana pok Nik…hang guna beli plate no kereta hang ke????…hang tau tak yg hang tu penipu bodoh pok nik…

          • jebon says:

            gotong royong ke gotel kote

          • pasdaplaknat says:

            Unit ANJING AMAL PAS ‘gotong royong’ merusuh sepak terajang POLIS..

          • selamber says:

            daripada merusuh & buat kacau kan elok kalau unit amal bergotong royong buat jalan (highway) dah tentu dapat pahala…tak ke gitu kan bujuk…haaaa..jgn spin..jangan spin..hehe

    • jebon says:

      rakyat dah lama dah terbeban tp bkn kerna pas tp umnoooooooo

      • Pasdaplaknat says:

        Itu ko yg kate…sbb ko tu pencacai jerr..kena kencing selalu dgn PASPiss hari2 sampai xblh fikir baik buruk dh

  6. Kublai Khan says:

    Sebab tu nanti bila masa mengundi berfikir lah dahulu sebelum memangkah…jangan tersilap pilih…pilih lah kerajaan yang bekerja membantu rakyat bukan nya kerajaan yang hanya banyak memberi alasan dan menyalahkan orang lain.

  7. selendangbiru says:

    Setakat pecah tanah jerlah lepas tu mulalah keluar kisah projek terbengkalai yg PAS akan reka….kononnya terbengkalai atas sbb kerajaan pusat tak hulur peruntukan, dah masak dengan cara PAS! bila leader dah tua tp masih gila kuasa PAS setakat mat jenin lah…PAS always zero minded.

    • jebon says:

      kalau pecah tanah sapa2 buleh. nak pecah duit jah susah

      • StinGray says:

        janji semua org boleh ckp…..bodoh betul cai2 PIS ni…kalau si tua kutuk tu kata nak buat lif pi bulan pun depa percaya….sumbat duit dalam karung byk2…..bila dh byk jd la mcm tabung memali….lesap…..bodoh bertingkat la cai PIS ni…

    • Telescope says:

      Sejajar dgn logo pas…its hollow inside.

  8. ayh_chor says:

    Tektik lame la tu…asal dkt je PRU mule main wayang..hahahahaa

  9. Kajang pak malau says:

    Orang nak bina Highway pun jadi masalah ke?

    Sepatutnya kita gembira kerana akan dapat kemudahan dan sama-sama doakan supaya projek ini berjaya.

    • selamber says:

      malau..malau..ko ni..mmg bagus la kalau dpt dibina highway seperti yg dicadangkn tu..tp yg jd persoalannya..kenapa?..bagaimana?..bila?..siapa?..& yg utamanya adakah realiti atau fantasi shj bro?…ko faham ke..tp ko tentu buat2 tak faham kan

    • jebon says:

      betul tu ambo setuju sangat2.wat gapo nak dengki2.ni bila dah ada penyakit PHD ni sudah nak ubat.

    • StinGray says:

      Malau…hangpa nak buat tangga pi bulan pun org tak marah…tp yg org marah, janji dulu pun tak sudah lagi, dh buat janji baru pulak…..

      Pelik la hang ni malau…kena tipu idup2 pun hang gembira…apa dah jadi dgn hang ni….

      Malau…sekali dua kita kena tipu boleh la kita ckp kita teralpa, tapi kalau dh 22 kena tipu, itu dah tahap bengong kekal….hang nk jadi bengong tegar kekal ke???….

    • raplahjingaa says:

      Masaalah tu idak la malau…tapi malau hang tolong cerita sat projek apa yang kerajaan kelantan dah buat yang kosnya melebihi 50 juta ?

      ini pulak 1.8 billion…agak-agak la malau, ni malau hang dah derma ke ? nik ajis dah derma RM 5000.00, hang bila pulak nak derma ?

  10. akmal says:

    ni lah cara pas menipu penganutnya.klu mcm ni senang la jadi mb.jgn pulak nanti ada pemimpin pas kata sapa ada anak dara yg belum kahwin boleh dikahwinkan kepada pemimpin pas boleh dapat dapat pahala dan ganjaran yg besar.mmg lucu la pemimpin pas ni.

    • jebon says:

      setahu aku yg menipu rakyat bkn pas tp umno.mu ni gampu kecek. kelik jaga lembu tu sungguh pak mu nak ni umah bini muda dia pula.

      • raplahjingaa says:

        setahu hang ? nampak sangat hang tak tau apa….hari-hari dok berkesidai kat markas PAS, masuk angin keluar asap…bila nampak orang lain maju sikit….mula la busuk hati berdengki…typical cai PAS.

  11. melayu juga says:

    sebagai rakyat kelantan kami tetap tabah walaupun telah dinafikan hak oleh kerajaan persekutuan.kalau kerajaan negeri xmampu kenapa kerajaan pusat x membantu?adakah kerana kami majoriti melayu?kalau kelantan miskin kerajaan pusatlah yang memiskinkan kami.royalti minyak kelantan kami tidak akan halalkan setaiap sen yang digunakan kerajaan pusat dunia akhirat.pelaburan FDI disekat,dana pembagunan negeri dtahan.kerajaan pusat belanjakan untuk urus perkihidmatan awam shj dikelantan.kami akan berdiri dengan kaki sendiri walau tanpa bantuan kerajaan. zzzz di iskandar malaysia/nusajaya jalanya lebar dan besar tapi ianya untuk kemudahan rakyat singapura begitu juga pembangunan di johor bahru.
    jika lebuhraya kelantan dibina,orang BN,pakatan semua boleh guna tanpa mengira status politik,agama dan bangsa.yang pastinya majoriti pengguna adalah melayu,islam kelantan.
    dulu saya umno,sekarang pas selamanya.

    • HackerXP says:

      demo boleh saja nak menipu kata kerajaan pusat tak bantu Kelate.

      tapi hakikat & realiti tak dapat disorok.

      Pembinaan & baikpulih Jalan – Kelantan RMK9 -Sudah Siap

      Pembinaan & baikpulih Jalan – Kelantan RMK9 -Dlm Pembinaan – Mendahului Jadual

      Pembinaan & baikpulih Jalan – Kelantan RMK9 – Ikut Jadual

      Pembinaan & baikpulih Jalan – Kelantan RMK9 – Lewat

      Itu belum termasuk lagi beratus projek pembangunan yg telah memberi impak kebaikan ekonomi utk rakyat Kelate sejak 1990.

    • pasdaplaknat says:

      bukan tkmau membantu rasanya..tp membantu anjing liar yang tersepit, itulah analogi membantu rejim PAS Kelantan.

      Satu2nya negeri yg sikap kebanyakkan rakyatnya sombong dan angkuh apabila bergaul dgn masyarakat negeri lain.

      Tanyalah dimana2 kampus IPTA bagaimana sikap anak negeri yg ajar oleh Rejim Pork Nik ni?

      Jangan fitnah lah PDI disekat sdngkan Tok Pa sndiri berusah anak tarik pelabur luar seperti mana Pulau Pinang dan Kulim High-tech ditarik pelaburan FDI asing berbillion melalui kerajaan Pusat.

      Bangsa penipu kaki fitnah mcm ko ni ni menggambarkan majoriti rakyat Kelantan yang bodoh sombong. Allah tak turunkan Rahmat bg rakyat yg angkuh macm ini wpun dikatakan org Kelantan ini cerdik ‘akal’.. ya cerdik pemutar belit mcm Pork Nik. maaflah bukan nk mengutuk rakyat kelantan tetapi fokus kepada mereka yg menghambakan diri pada Rejim PAS Laknatullah.

      Bila DS Najib ajak salam perdamaian kepada Pork Nik untuk ‘berbincang’ itu tandanya adalah sesuatu yg Kerajaan Pusat nk banu secara underground.. supaya bangsa Cina dlm BN tk pertikai bantu pembangkang..

      Tetapi bodoh sombongnya Rejim PAS yg diektuai oleh malaun Pork Nik itu menolak segala perbincangan, supaya mereka kekal angkuh dan sombong.

      Kelantan negeri yg kaya dengan sumber alam, mempunyai gunung ganang yg banyak sebagai kawasan tadahan, tetapi mengapa Rejim PAS gagal sediakan prasaranan air bersih yg menyeluruh?

      mengapa tidak mampu Rejim PAS bagunkan ekonomi negeri internally dgn sumber dan kepakaran anak2 negeri yg berkerja merata2 di luar?

      Majoriti anak2 Kelantan sangat inginkan balik kerj adi Kelantan..sbb itulah queue petukaran guru di Kelantan antar ayg paling tinggi di Malaysia.

      belum lagi dikira bidang2 sains dan kejuruteraan?

      mengapa? sbb Rejim Angkuh PAS GAGAL menyediakan peluang kerja..atau tarik pelaburan.. kalau sangka buruk sgt dgn Kerjaan Pusat, tariklah sndiri pelaburan sbb Pork Nik kan baik mcm adik beradik dgn Lee Kuan Yew- gateway Yahudi dan Mat Saleh-Singapura..itu hub pelaburan terbesar rantau ini..

      tp mengapa zero? sbb itulah Allah nk beritahu org2 penipu mcm Rejim PAS ini tiada apa2 melainkan menyalahkan org lain.

      Bangsa PAS ini bangsa yg suka salahkan org lain dr bemruhasabah untuk baiki diri..sbbitulah gagal.

      Jangan bohonglah dulu UMNO.. skrg PAS selamanya melainkan tipu helah untuk tarik lg ramai org lain jd bodoh dan hamba sahya PAS.

      Renunglah sndiri selama 22 tahun..cuba ziarah2 lah negeri2 lain yg dibawah BN..

      PAS melalak mcm anjing tp nk bina masjid pun tkmampu, mcm mana nk bina lebuhraya 4 lorong tanpa tol?

      lepas tu minta derma pulak? bodoh punya kerajaan Kelantan.. tgjwb pemerintah untuk bina jalanraya, Pork Nik pula mengaku di ahanay beri RM5 ribu? MB beri RM 5 ribu utk buat projek Rm1.6 billion? buat ke macai PAS oii?

      • selamber says:

        ambik kau…hehe..malayu juga nak menipu..kalau bos pun menipu pencacai2 lg la kaki penipu..tp BODOH sbb asik kene tipu je dengan bos sendiri yg mmg penipu..hehe..tukar nma je la jadi PENIPU JUGA..baru sesuai

    • bajuk says:

      pigi dah melayu juga hang ni seko buta,kerajaan PAS ambil kelantan banyak benda dah dibuat oleh kerajaan BN sebelumnya.Dikelantan banyak sangat sumbangan BN kalau nak banding dengan PAS.Tanpa BN dah tentu kehidupan di kelantan tak seselesa mana.Ambil cth terengganu dahlah PAS ambil negeri yg dah banyak kemudahan selesa tapi bila ambil tak pulak dia majukan asyik2 fikir kerajaan BN zalim.Pemikiran kamu ni rendah sangat keilmuannya.

  12. pasdaplaknat says:

    Tok Pa sndiri cukup kecewa dgn sikap Pork Nik dan Rejimnya
    beliau sbg anak jati Kelantan cuba untuk tarik pelaburan asing FDI ke Kelantan..

    mcm mana nk tarik FDI asing kalau jalan raya pun xde.. bekalan air pun low pressure mcm air kencing budak umur 3 tahun?

    mcm mana nak tarik pelaburan asing jika pelabur lihat Rejim PAS ini mcm anjing yg langsung xsebulu dgn kerajaan Pusat.. asyik nk cakar je.. dasar tk menyokong..buat apa buang duit kt negeri bermasalah.
    pelabur mana berani tanggung risiko melabur di negeri yg mcm ditabir mcm ala koboi. jenayah tk terkawal, tembak curi sana sini.. rasuah terhormat jadi amalan pentadbiran PAS Kelantan, pelabur asing takut,..nnt mereka ditindas..

    so, sblm nk salahkan Kerajaan Pusat, cubalah muhasabah dulu keadaan diri sendiri-mcmlah rakyat negeri lain tk pernah sampai ke Kelantan..jgn duduk bawha tempurung PAS lama2 kalau nk maju dan berjaya dunia akhirat.. PAS penipu!

  13. melayu juga says:

    sekurang2nya kami cuba sendiri bina lebuhraya..melayu BN sama melayu je berani buka mulut dengan cina kecut batu pelir mung.eh suka hati melayu kelantan la pergi mampos BN.peduli apa aku,kalau PEMIMPIN OTAK LEMBU, ANAK BUAH OTAK TAHI LEMBU>NFC.Kami rakyat perbumi malaysia takkan tunduk.kami tak pernah terhutang budi dengan sesiapa.

    • selamber says:

      …cuba la..cuba lagi ye..tak salah kalau cuba tp jangan salahkan org lain kalau gagal..ye..sabar ye..cuba..tp jgn cuba-cuba je..hehe

    • Pasdaplaknat says:

      Kami? Sape? Rejim PAS?
      22 tahun br nk cuba?? Setelah selesi kenyang ganyang hasil bumi, balak, tanah rakyat??
      Lepastu peras ugut rakyat pulak utk bina jalanraya?! Wei bongoknyer!! Aku pun nk jd MB klu mcm tu punya senang utk bodohkannrakyat!!

      Krjn BN bukn cuba…tp DAH BINA BERLAMBAK MCM2 PRASARANA UTK RAKYAT NEGERI LAIN!!

      British penjajah tu lg awal bina jalanraya utk penduduk negara ini..malulah weii retorik PRU utk menipu rakyat!! Nmpk sgt think thank bodoh PAS berterusan nk pukau rakyat kelantan dgn menipu guna agama!

      Tkn selamatlah dunia akhirat bg puak2 PAS laknatullah!!

  14. melayu juga says:

    hanya indon je menyokong umno supaya senang dapat PR..kalau setakat 2,3 generasi kat malaysia xperlu nak berlagak.

    • selamber says:

      siapa yg berlagak nih!!..ko tak perasan ke??..hehe

      • Pasdaplaknat says:

        Macai PAS kelate sekor ni racist nkmampos dgn bangsa dia…sndiri yg nafikan seruan agama letak persaudaraan Islam no 1…PAS penipu!

        • melayu juga says:

          bukan racist,tapi hakikatnya ko indon. org islam bersaudara seluruh dunia.tapi kalu bangsa indon datang malay rosak jadinya.
          bagi duit royalti kami boleh buat jalan.jalan2 cari makan..kami boleh hidup pun kalau xde lebuhraya,xde air dirawat.ribuan tahun dahulu kami hidup sampai generasi hari ni,xde air pun xpe.air mineral tiap2 hari pun xpe.
          syukur alhamdulillah.kalau ada lagi baik..kalau xde kami boleh usaha sendiri.kami bukan bangsa yang memrlukan ‘tongkat’.

          • raplahjingaa says:

            Aik ? tak perlu tongkat !! hehe…masa aku belajar dulu..kalau biasiswa lewat sikit keluar….hangpa la yang dok melalut kecoh-kecoh kat bangunan HEP….student lain buat bek jer..

            Cakap…siapa pun boleh cakap..

          • Patriot says:

            Ko ni pening ke, sekejap kata islam sedara sedunia, pastu kutuk indon, indon pun isle jugak, ko ni pehal?
            Yelah, takde ape2 pun takpe, dahtu tak yah la angkut pindah carimmakan kat kl, dok la minum air keruh kat kelantan tu. Ni tak, besepah orang kelantan kat kl ni…paling ramai, nape ek?

    • bajuk says:

      ye ke,indon sokong umno,tahan pada PAS yg menyokong dan disokong puak GAY.

  15. melayu juga says:

    harta milikan bumiputra dimalaysia masih rendah dari dulu..
    kalau bangga dengan negeri kaya anda,selidiklah penghuninya melayu ke bukan melayu..kalau bukan cina maknanya indon lah tu.

    • Pasdaplaknat says:

      Pemilikan bumi tu puncanya perangai laknat pemimpin dan macai PAS PR lh… Jika ada melayu nk kaya sj cpt2 dicantas dgn fitnh konon kroni UMNO lh, rasuahlah…dibunuh cpt2 reputasi sesama Melayu oleh kedengkian melayu PAS haprak!!

      Tp klu cina india jd billionaire sikitpun xbunyi psl rasuah..mcm mana DAP sdng gembeling sakan kayakan kroni Cina DAP PAP di pulau Pinang… Ada macai bingai PAS bising pasal Bayan Muntiara??
      Ada macai PAS kedah yg bahlol2 tu kesah Company Bellaview kroni DAP tu tgh pulun nk runtuhkan Madrasah??

      Weiii xpyh nk lwn hujah byklah PAS tgh muflis dan DAYUS mcm pondan!! Menyalak sakan dgn UMNO yg muslim…tp menikus bila dpn DAP…uweekkk..jijik punya parti!!

  16. melayu juga says:

    apa daaaa,melayu kelantan jumpa geng2 senegeri nak dengki ke..ini lah sikap melayu kuno primitif.eh kalau cina,india jumpa geng dia kau tak dengki ker? cakap bahasa dia lagi,kami melayu..cakap melayu.PASDAPLAKNAT tak buka minda hanya fikir dalam kotak.

    • Pasdaplaknat says:

      Hujah bodoh yg tk konsisten melambangkan bodoh dn bebalnya anjing pencacai PAS!

      Dulu Potk Nik haramkan dh bangsa Melayu..konon nasionalis…alih2 mereka sndiri bngsa PAS terutama yg di kelantan hidup penuh assobiyyah..penuh kebencian pd UMNO dgn menolak segala hujah Al-Quran tentang kewajipan bersaudara(perpaduan ummah)

      Tkhabis2 salahkan UMNO hatta kalau katak mati atas jlan pun UMNO jg salah! Inilah mentaliti rosak pencacai PAS ditambh dgn assobiyyah perkauman kelantan PAS yg mcm katak bwh tong najis..bodoh angkuh tp lupa diri sndiri kotor dn busuk!!

      Cubalah perhatiksn dn muhasabah keadaan negeri RejimPAS ninyg dhoif, penuh maksiat, jenayah dlm kemunduran!

      Cara ko hina Indonesia pun menandakan puak PAS laknatullah lah perkauman dn menghina bangsa yg Allah jadikan!!

      Sedar lah diri ngok oiii..duduk dibawah kebodohan dn kesombongan! ! TAKSUB DGN NEGERI YG MUNDUR TP PERGI NEGERI ORG BUAT MCM NEGERI SNDIRI?! Tk hormat org lain, itulah tarbiah kotor Rejim Pork Nik pd pencacai2 PAS

      • melayu juga says:

        suka hati lah..kami bukan asobiyah sesama kelantan tapi lebih selesa dan sejiwa berbanding keturunan indon lain yang lebih melampau asobiyah.
        kami merantau seluruh malaysia,tengok keadaan melayu lebih kurang sama je dgn kelantan..bahkan melayu kelantan jauh lebih baik ekonominya.tak perlu lah bangga dengan negeri kaya kamu itu.

        • raplahjingaa says:

          sat melayu…sat indon…hehe

        • bajuk says:

          ramai org melayu kelantan keluar kerana faktor kemiskinan.Terima kasihlah pd negeri2 lain yg diperentah BN kerana menerima dgn terbuka puak ni.

        • Pasdaplaknat says:

          Tk mengaku pulak macai ni assobiyyah. Tp berjela posting kt atas taksub nk mampus dgn negerinya yg mcm katak kodok bwh tempurung!

          Org lain pn ada kelemahan dn kejayaan, tp org lain realistik, akui kelemahan, xde nk bodoh sombong mcm MACAI PAS KELATE ni… Berbangga dgn minum air karat, dibwh pemerintahan KORUP dn MUFLIS IMAN! melainkn hya kuat berbohong dn menyalahkn org lain.

          Sedarlah betapa Allah bencikan hamba2Nya yg SOMBONG? Tapi Allah lg benci pd org miskin yg sombong!!

          Negeri yg dikelilingi nikmat tp rakyatnya xdpt rasa nikmat tu… Pulau Pinang pulau ajer, tp bekalan air bersih cukup, dn semua rakyat rasa nikmat tu, fikirkanlah mengapa 22tahun PAS gagal?? Ya sbb PAS mewarisi ciri Munafiq.. Petah berckp hukum org tp mereka sndiri tk ikut, xbuat apa yg dilafaz!

          Negeri Kelantan jauh lbh baik ekonomi?? Penipu nyer… Fakta mn ko amik?!

          Ko study tk statistik berapa byk rkyt kelantan MEREMPAT di negeri lain?? Kalau dh ekonomi bagus buat apa pergi cari kerja di negeri org??

          Ngok le macai assobiyyah ni

  17. neutron says:

    MELAYU = MELOYA… SAMA SAJA… dengki tengok Kelantan bawah pembangkamg sampai sanggup aniaya sesama umat…. itu lah MELAYU AMNOO

    • selendangbiru says:

      Apa beza dgn melayu hamPAS….susah hati tgk kemjuan org lain…zero minded!

    • Pasdaplaknat says:

      Bodoh oiii xde sap nk dengki dgn makhluk bodoh sombong!! Cuma meluat dan memalukan bila negeri yg ditadbir oleh org bodoh sombong yg adyik slahkn org lain!!

      Tk malu ke ha!??? 22 tahun tadbir negeri kaya hasil tp xde output hasil utk dirasai?? Yg kaya jd terlalu kaya dam yg miskin jd terlalu miskin di Kelantan!!! Zakat hanya wujud wktu pilihanraya?? Jahil dn bingoknya penganut2 PAS yg xsedar diri ni

      • neutron says:

        Ya itu dia MELAYU BODOH suda naik hangin sama mamak…. negeri kaya hasil??? sapa yang rembat macha??? kat Mesia ni bukan AMNOO HAPRAK yang rembat ka…. MELAYU yang MISKIN satu MEsia sebab MELAYU MALAS??? SEBAB AMNOO CELAKA YANG TAK BUAT KERJA DIA LE….. PERJUANGKAN MELAYU KONON…PIIIRAHHHHH

        • melayu juga says:

          setuju..
          tah2 beriya2 kata perjuang melayu tapi hakikatnya bangsa melayu tak pernah berubah tahap ekonominya.
          malu la kat kelantan yang negeri termiskin ni.ramai melayu bepeluang jadi usahawan,berniaga.sewa kedai murah.
          negeri umno,melayu susah nak survive.
          kenapa?fikirlah sendiri.pegangan aset hartanah juga masih hak milik persendirian melayu lagi.negeri anda mungkin kaya infrastrukturnya,tapi tidak membantu pertumbuhan ekonomi bangsa sendiri.sampai bila harapkan bantuan kerajaan.usahalah sendiri,kami boleh usaha bina lebuhraya tanpa bantuan kerajaan persekutuan.

          • raplahjingaa says:

            oooo….sewa kedai murah…macam bazzar tok guru tu ke ? aku setuju sangat…memang murah !! hehe

            hangpa nak bina lebuhraya ? titi sekeping pun tak mampu, ada hati nak bina lebuhraya..mercu pembangunan KB seperti yang di sebut-sebut tok guru hang…TESCO tu pun swasta yang bina !!

            TESCO jadi mercu pembangunan…aku ni kesian jugak kat hangpa…busuk-busuk hangpa pun, hangpa orang melayu jugak..walaupun pegangan agama PAS hangpa boleh di pertikaikan…aku terasa jugak simpati..

            Tapi nak buat lagu mana…hangpa yang suka macam tu, tapi jangan la dengki dengan kemajuan orang lain…kemajuan negeri lain…hangpa pun banyak jugak menumpang kan…kan…kan..

        • raplahjingaa says:

          Dey aneee…hang ti IC pun dok merah lagi…toksah lah cakap pasal politik kat malaysia ni, besyukur la orang malayu mau terima hang kat sini…kalau idak, lebih-lebih pun hang dok jual ubat gigi sireh tepi jalan chinnai.

          Dey…mahmohan singh apa khabar ? aku dengan ekonomi India negeri hang nak jatuh merudum…penuh la rumah hang nanti dengan adik beradik hang dari sana.

      • melayu juga says:

        eh kalau meluat cuba la sound depan2 batu sebijik,dalam ni boleh la,kalau depan xberani punya.
        dalam ni bincang lebuhraya,bukan anti kelantan.nampak sangat ko keturunan indon.
        negeri kami miskin kerana dianaktirikan oleh bapanya,bapa tak bagi duit,ramai lagi yang sudi membantu.
        walaupun negeri miskin,kami tak paksa orang menderma.
        kami rakyat kelantan bukan anjing liar tersepit atau katak bawah tempurung.kami melayu,islam.

        • raplahjingaa says:

          Negeri miskin salahkan orang lain….typical cai PAS.

          • StinGray says:

            negeri hang miskin sbab MB hang tu bodoh…org suruh panggil pelabur…dia pi panggil setan berkawan dgn dia sapa suruh….

            Sudah la….Tokgaru hang tu mana pandang bangsa melayu…hang jea yg tergedik-gedik bangga jadi melayu kelantan…

        • Patriot says:

          Jangan cakap melayu la, cakap isle je, kang tok guru marah,kan tok guru pesan, melayu ni tak penting..dia tak bangga langsung dilahirkan melayu. Ko nak bangga buat apa.?
          Nasib baik tuhan lahirkan dia sebagai melayu yang otomatiknya kena islam, kalu lahir jadi adik kit siang? Neraka tempatnya

    • raplahjingaa says:

      laaaa…keling nak cakap pasal melayu ? alaaa hang, mentang-mentang hang dengar kelentong si tua tu nak buat highway…hang sibuk nak masuk jarum…kot-kot dapat la hang kerja bancuh tar…hmmmmm

      hang ni…tapi aku berterima kasih jugak kat hang, kalau tak dak hang dan keturunan hang…sapa la nak bancuh tar buat highway…

  18. Tubir says:

    Aku cadangkan kelantan keluar dari Malaysia dan tadbir negara sendiri .Lepas tu kelantan boleh lah carigali minyak sendiri dan kalau tidak puas hati boleh perang dengan Malaysia .Kelantan boleh mintak bantuan dari sinapura tak da hal sebab MB baik dgn lky.
    tentang orang kelantan ni memang perangai dia orang macam tu ,kalau dia jumpa orang negeri dia kita ditingalkan …..saya pernah kena masa kat luar negara dulu masa belajar .Aku memang tak berapa suka pada orang kelantan ni dan mintak dijauhkan anak anak aku berkahwin dengan orang kelantan kalau bolehlah .
    Pelabur tak akan masuk kekelantan selagi isu air tidak selesai .Isu air berlebihan juga jadi masalah dikelantan ni (banjir)ini merupakan masalah besar .Kalau kerajaan kelantan nak buat lebuhraya boleh ……kalau tak cukup duit boleh cagarkan tanah atau negeri tu .bukan jual cuma cagar ja .OK tak

    • melayu juga says:

      bagus cadangan u..
      aku cadangkan ko keluar malaysia dulu.
      ni sekor lagi keturunan indon.tak reti bahasa.ko tau x kenapa?sebab ko xlayak kwn dgn org kelantan,sebab ko indon mehh.
      padan muka ko,baru tau kuasa org kelantan.
      kalau berani kenapa xtumbuk jer org kelantan masa tu.sah2 la ko ni batu kote sebijik.pengecut bodoss.goblok

      • Tubir says:

        Marah nampak! kenapa marah itu pendapat aku kalau kau tak setuju itu kau punya pasal la.Tak ada gunanya BN merampas kelantan .BN sepatutnya melupakan kelantan terus dari senarai politek ,Kalau pun kerajaan BN mampu memerintah tidak banyak pembangunan boleh dilaksanakan dikelantan ni …..Kelantan lebih kurang sama macam Bangladesh.Banyak persamaan kelantan dengan bangladesh.Orang bangla banyak merantau dinegara ini mencari rezki begitu juga dengan orang kelantan bersepah kat JB ,selangor dan KL .Orang kelantan ni kuat berpuak depan kita cakap lain belakang cakap lain .Apa yang dibanga sangat PAS memerintah kelantan selama 22 tahun ?Sebelum ini pun BN pernah memerintah kelantan …….orang kelantan kena terima hakikat kelantan sukar untuk dimajukan selagi rakyaat kelantan terlalu sombong bodoh dan suka bergaduh .sesetengah orang kelantan belum cukup bertemadun didalam soal bercampur gaul .Bagi yg marah aku minta maaflah tapi itulah kenyataan .

        • melayu juga says:

          mmg la lbh krg sama jer kita manusia ni,bangla ke apa ke xkisah.ada 1hidung,2mata,1mulut,ko xsama ke?
          eh tapir,suka hati org kelantan la nak pi mana pun dalam malaysia.knp?xpuas hati?
          rezeki ada dimana2 dan halal selagi tak btentangan dgn syarak.
          tapir ni hati busuk sebab tu sakit hati tgk org kelantan.keturunan ko layak hidup kat indon je..

          • StinGray says:

            fizikal memang la lbih kurang sama…tapi hati lain2….memang la rezeki kat mana2…tapi mana pi rezeki kat kelantan tu…tu la…dpt MB asik berceramah maki hamun org jea….org lain semuanya kafir….tp kat tempat yg dia kata pemerintah kafir la org2 dia beratur cari rezeki…emmmmm…

          • Pasdaplaknat says:

            Apehal ko sikit2 asyik hina org Indon haa??
            Keji la perangai macainp PAS Kelate ni, bongkak dlm kebodohan!!

            Sedar diri dulu dn jgn hina mkhluk Allah yg lain demi nk tutup kelemahan puak ko!!

            Ko blh tnyelah di mana2 pn org Klatn PAS tidk disenangi olh org tempatan krn sikap muka tkmalu buat puak mcm kabilah arab, buat mcm tmpt mak bapak dia, tk hormat uruf tempatan.. Muka tk malu sama mcm perangai pork nik jg yg ckp xde lapik dn fikir maslahat umat,

            Xde sape nk sakit hati dgn KAUM BODOH SOMBONG PAS ni weiii…tp benci meluat dgn sikap bodoh yg suka menyalahkn org lain… 22thn Allah berikan apa yg PAS gilakan…iaitu KUASA..tp mana dia Islam?? Masjid sebutir pn xblh buat, jijik lh weii puak mu nk ghoyak pasal Isle?? HANCING WEII!

      • StinGray says:

        aii…marah nampak…bini org kelantan ka??..hehehe

    • bujuk says:

      Tak sedar Najib kata hutang M’sia 55%.. dulu ada menteri kata M’sia akan bangkrap kalau bagi subsidi minyak. Cerita Scorpion tak selesai lagi..
      Cerita NFC ada ke logik kabinet tak tahu menahu? 250 juta di labur.. kabinet tak tau.. siapa yg. hendak d bohong? setelah isu PKFZ yg. kata PM kena tipu.. bukan sorang tapi 2 PM kena tipu dengan 2 menteri MCA. Bukan juta.. tapi bilion duit rakyat hancur lebur. masih nak percaya pada UMNO. Sekarang TunM keliling m’sia kata UMNO merudum sebab TunA. Tapi dia lupa masa dia serah UMNO pada TunA, UMNO dah tinggal nyawa ikan. Tapi bila TunA meningkatkan sokongan rakyat.. TunM tak puas hati dan tikam belakang.. antara sebab utama UMNO merudum 2008. Semata2 sebab TunM tak puas hati dengan perancagan TunA membina negara.

      • Tubir says:

        Itu sebab kita sebagai rayaat kena bijak memileh diPRU13 nanti .Kita tidak mahu anwar ,kita tidak hendak Najib ,Kita mahu orang orang baru parti politek baru …..Jawatan PM kita swastakan ….siapa yang baik jujur serta bijak kita beri jadi PM kontrek dgn kuasa terhad,PM tiada kuasa mutlak .Jadi PM hanya satu jawatan …jawatan menteri lain tidak boleh pegang terutama menteri kewangan .

  19. Pasdaplaknat says:

    Macai2 PR PAS bhujah TERHOYONG HAYANG mcm org mabuk… Kejap Indon, kejap Melayu, pastu assobiyyah Kelantan, kata tolak nasionalis, tp mereka sndiri PAS yg SESAT tk tahu mana identiti.

    Bace baliklah posting korang wahai balaci PAS oii..stkt menang Loyar Buruk dn putar alam kt sini korang akan kekal lah bodoh dn jahil dlm kesesatan, mundur dn jumud mengalahkan kabilah Arab, ade sape nk cmburu dgn kobodohan korang menjilat2 PAS yg hya bijak terapkan budaya jahiliyyah moden, Islam hnya jd bhn retorik utk kekal berkuasa di Kelantan.

    Bukalah mata, musafir lihat negeri org, jgn bodoh taksub spt katak PURU bawah tempurung REPUT! Lagak angkuh sombong!! Tp xde hasil, takat pndai brcakap je serupa org Munafiq!

    Kalau taksub sgt dgn PAS, anak2 Klate yg ngok mcm macai kt ats tu jgnlah hijrah ke negeri lain, dudukle dlm Kelantan tu. Ini ckp tk serupa bikin, kutuk sana sini pd UMNO, hijrah ke negeri UMNO tdbir juga…cehh

    PAS LAKNATULLAH!

    • melayu juga says:

      oi bengong,
      mmg aku duk klate pun.
      knp xpuAS HATI?
      bukan taksub tapi ko n umno yang xboleh trima kelantan kat malaysia ni.

  20. Ikhlas Menjawab says:

    Bujuk dah nak mula sokong Pak Lah pulak dah!
    Haru lah puak2 PR ni!
    Naik bosan pun ada gak !

  21. melayu juga says:

    apa es la budak ni..yang krjaan negeri nak bina lebuhraya untuk kesenagan rakyat malaysia jgk.lebih baik mintak sedekah dari minta dengan kerajaan persekutuan.
    sokong ku-li sebab dia faham rakyat kelantan.
    pernah minta lebuhraya dengan pm dari g.musang ke k.bharu,tapi masih belum terima jawapan jgkk sampai hari ni..
    aku xnak pakai pun lebuhraya ni,bukan laluan aku pun.tp kesungguhan kerajaan kelantan menguatkan sokongan aku terhadapnya.

  22. Buka minda says:

    Tahniah tok guru. Cadangan buat lebuhraya tu sngat bagus. bagi peluang rakyat yang mahu beramal soleh membuat sedekah jariah. walau seketul batu, pasti Allah merahmati.Kita hidup ni tak lama mana. semuga dimudahkan pula urusan kita di dunia, lebih-lebih lagi urusakan kita di akhirat. Org yang dengki tu biarkan aje. Mcm BN aje yg boleh buat mcm2. Memang dia dah buat mcm2 yg merugikan rakyat dan negara, mcm cerita P Ramli, satu untuk kau dua untuk aku, dua untuk kau, empat untuk aku. heh..he..kira-kira mcm tu lah yg aku nampak BN ari ni. Tak salah tukar krjan melalui p/raya. negara kita tetap malaysia. Berhijrah dan tukarlah supaya menjadi lebih baik.

  23. WTF says:

    KESIAN PADA PENYOKONG4444 PAS & PASMA, DUIT DERMA PENYOKONG4444 PAS & PASMA SEMUA KENA TIPU DGN PAS & PASMA!!!

    http://www.astroawani.com/news/show/lebuhraya-rakyat-dua-anak-syarikat-kerajaan-negeri-kelantan-disaman-rm230-juta-28950

    KEPADA PENYOKONG44444 PAS & PASMA, LAIN KALI BILA MENULIS JANGAN MENDAHULI TAKDIR YA!!!!

    TAKE BEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEERE KELAKNAT KE ATAS MU WAHAI PENYOKONG44444 PAS & PASMA

Leave a Reply

Threesome