Menu Utama

ABIM Diperalat Anwar Hentam Utusan Dan Kosmo?

Bongkak sungguh Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) apabila menyatakan bahawa mereka tidak menjemput akhbar Utusan Malaysia atau Kosmo ke majlis yang dianjurkan mereka kerana mendakwa kedua akhbar milik UMNO itu tidak beretika.

Lebih menjengkelkan apabila NGO para belia yang mengaku mewakili “Islam” itu menjelaskan bahawa kedua akhbar itu tidak layak bercakap mengenai soal etika.

Dalam dakwaan tersebut, Presidennya, Amidi Abd Manan menegaskan bahawa kononnya Utusan dan Kosmo telah mencabul etika kewartawanan berdasarkan laporan yang bukan sahaja tidak adil bahkan memperbodohkan pembaca.

Sebagai contoh, mereka mempersoalkan kewajaran Utusan dan Kosmo yang menyiarkan dakwaan mengenai dua orang lelaki yang dikatakan mirip Anwar dan Azmin, serta terlibat dalam skandal rakaman video seks!

Namun, benarkah tuduhan ABIM itu?

Sebagaimana kita maklum, memang benar Utusan dan Kosmo ada menyiarkan gambar lelaki-lelaki yang rendah moral itu. Namun perlu diingat, Utusan dan Kosmo tidak pernah menuduh mereka berdua adalah benar-benar Anwar dan Azmin.

Hakikatnya, mereka hanya melaporkan berita mengenai lelaki yang dikatakan mirip kepada Anwar dan Azmin sahaja.

Oleh kerana mahu membuktikan laporan mereka itu benar dan lelaki-lelaki jalang itu benar-benar mirip Anwar dan Azmin, maka akhbar-akhbar itu menyiarkan gambar mereka di dada akhbar masing-masing.

Pun begitu, Utusan dan Kosmo tidak lupa untuk mengkaburkan bahagian “sulit” kedua lelaki yang mirip kepada Ketua Pembangkang dan Timbalan Presiden PKR itu. Mukanya dan susuk fizikalnya jelas, hanya bahagian “sulit”nya sahaja yang tidak.

Itu memang etika kewartawanan di seluruh dunia! Sila merantau dan pusing keliling dunia. Kemudian sila baca laporan-laporan akhbar media ternama. Jika ada gambar atau berita seumpamanya, sudah tentu itulah caranya mereka menyiarkan gambar “panas” itu!

Jadi, dimanakah kewajarannya ABIM menuduh Utusan Malaysia dan Kosmo tidak beretika? Atau diri mereka sendiri yang tidak beretika? Atau “Brother” Anwar yang memerintahkan “kader baru”nya bertindak begitu kepada Utusan dan Kosmo?

Sepatutnya, ABIM perlu cermin dulu diri sendiri sebelum menyatakan pihak itu beretika dan pihak ini tidak beretika. Cuba lihat dan siasat terlebih dahulu siapa “Abang Besar” mereka itu!

Sebagaimana kita tahu, Anwar memang begitu sinonim dengan ABIM. Kononnya, dialah “pengasas” ABIM. Padahal, dia rakan-rakannya yang bersusah payah tubuhkan ABIM, tiba-tiba saja dia “hijack” dan mengaku ABIM itu dia yang punya…

Bai’ah yang pernah dilakukan oleh para pemimpin ABIM terhadapnya memang bukan lagi menjadi rahsia. Malah Anwar dikatakan selalu memanggil bekas-bekas Presiden ABIM ke rumahnya untuk “beramah mesra”.

Perkara ini diceritakan sendiri oleh salah seorang bekas Presiden ABIM kepada saya dan beliau pernah menyelar Anwar secara berdepan tentang soal sokongan dan anjuran Anwar mengenai fahaman pluralisme yang menyesatkan ramai umat Islam di dunia.

Patutnya, Amidi perlu selidik tentang kebenaran mengenai Anwar. Apakah benar dia tinggalkan jam tangan OMEGA ketika “bersama” China Doll? Jika ia fitnah, mintalah Anwar tunjukkan jam tangan tersebut. Siasatlah dahulu siaran Utusan dan Kosmo sebelum menghukum media itu sebagai tidak beretika.

Apakah ini gambaran mengenai “belia Islam” pada masa akan datang? Tidak hairanlah jika Rasulullah SAW sudah berpesan tentang tanda-tanda akhir zaman di mana para pemuda Islam amat nipis Iman dan mudah diperdaya oleh janji palsu. Mungkin juga Presiden ABIM ini salah seorang darinya?

Jika benar, maka memang benarlah telahan saya bahawa yang tidak beretika di dalam isu ini ialah Amidi dan ABIM yang dipimpinnya, dan bukanlah Utusan atau Kosmo sebagaimana yang dituduh oleh “kader Anwar” itu…






30 Komen to ABIM Diperalat Anwar Hentam Utusan Dan Kosmo?

  1. iPas says:

    kah..kah…kah… “HARAM JADAH” betul lah Abim nin…..

    ps: gambar sek Kak Wan dgn Ambinga tak ada ke….. aku pun nak tengoh gak….

    kah..kah..kah…

  2. nangkabulat says:

    Sampai ‘Mampos’ lah ABIM ni jadi perkakas, BARUA dan seterusnya penjilat ANWAR al JUBO. Yang melapor berita pulak uang salah tapi yang BALUN China Doll tak salah pulak…memang sial puak-puak n.

  3. umnototok says:

    Itu sebab eluk kalau Pertubuhan atau NGO2 tak guna perkataan Islam, sebab bila mereka jadi ahlinya maka mulalah merasakan yang mereka ini adalah lebih Islam dari orang lain.
    Pandang baju ajelah….nanti kalau aku nak jadi org Islam yg waraq dan alim…aku pakailah serban dan ketayap…dapatlah tiket kesyurga…..

  4. tengkudin says:

    ABIM memang dari dulu lubuk aljuburi…
    OMEGA!! oooo OMEGA!! dimanakah dikau..heheh

  5. akmal says:

    tajuk yg salah sepatutnya abim diperbodoh kan oleh anwar.

  6. siamang gagap says:

    Bekas presiden abim sendiri pernah menegur anuwar secara terbuka. Anuwar seperti biasa buat muka stim dan menagih simpati.

  7. raja kongkiak says:

    pelindung kerakusan hak muuu berZakar Ah Nuar..apa nak hairan..

  8. Bulan Empat says:

    Bukan susah nak jadi sial. Ikut saja Anwar akan jadi sial lah. ABIM perlu menukar nama kerana yang pasti pseudonym itu langsung tak sesuai lagi.

    Mungkin boleh diganti dengan PUNDEK.

    Ha, ha apamacam ??

  9. wong pinn ter says:

    presiden ABIM skg budak mentah lagi, mane tau cerita2 ini. kurang intteligent

  10. antibelit04 says:

    Kita lihat kenapa kes murtad..isma yg betul betul kempen? Kenapa abim tak macam isma? Sebab abim ni pungkoknya pd anu war….

  11. Bujang Senang says:

    Utusan itu lebih layak jadi kertas tandas saja. Dah jadi penyebaran fitnah dan hasad dengki UMNO no 1. Semakin lama, semakin orang tidak membelinya lagi.

    • syaa says:

      sudah la.suara keadilan ,harakah lagi buruk sangka,hasad dengki dan bapak fitnah.ada kau kisah?tak usah tipu la.bukan sume rakyat bodoh mcm kau.

  12. baba says:

    abim tu beretika sgt la sebab tu mereka mempunyai pemimpin yang mendewakan peliwat.

  13. batang naik says:

    aik….ABIM pun nk sokong LGBT & pluralisme jugak ker….

  14. pasdaplaknat says:

    ABIM boleh menegur Utusan dan Kosmo mungkin mintak ‘slow’ sikit dr segi pendedahan, tapi itu bukan masalah utama negara. Masalah dan yang membahayakan maslahat umat Islam negara ini ialah aktiviti dan etika yang melibatkan Anwar serta kumpulannya.

    ABIM masih ‘terkenangkah’ Anwar yg telah ‘mufarakah’ dengan jemaah tu sejak sekian lama?

    cukup2lah..lebih elok ABIM fokus mcm mana nk pulihkan ‘anak tarbiah’ mereka yg telah rosak itu..Anwar..

  15. TUBIR says:

    Siapa juga yang membuat teguran terhadap UMNO,BN dan segalanya yg bersangkutan akan diandap agen anwar atau dah kena jubor dgn anwar itulah yang melanda BN dan umno .Pada hakikatnya ramai orang orang melayu yang melihat kepada umno walaupun bukan menjadi AHLI UMNO .UMNO kena ingat tu ,kalau setakat orang orang umno sahaja yang mengundi BN maka BN akan menerima nasib yg lebih buruk dari PRU12 yang lalu .Kepada blogers yg menyokong BN fikir fikirkanlah jangan terlalu sombong orang benci tau ……jangan lebih lebih bodek tu .

    • pasdaplaknat says:

      Siapa yang sombong bro?

      Serbu gereja pun kerja UMNO, Video China Doll pun UMNO, air karat berpuluh tahun di Kelantan pun UMNO?

      habis tu org lain jd pondna ke just tgk UMNO? power sgtkah UMNO Tuhan berikan sehingga boleh aturkan segalanya?

      inilah bodoh dan rosaknya Aqidah macai2 PAS spt TUBIR.

      Jangan lagak sombong atas muka bumi Allah ini TUBIR. Setakat pencacai PAS yang jahil murokab itu sahaja yg beri undi Insya Allah akan ranaplah Pakatan Haram nanti.

      Jangan angkuh sombong TUBIR dengan kebodohan PAS dan skutunya, kemenangan PRU13 ditakdirkan sebagai muhasabah, asbabnya ramai org UMNO dan rakyat atas pagar protes kepimpinan PAK LAH. Dan pada masa yang sama Allah hendak perlihatkan bagaimana rupa sebenar PAS Laknatullah in menipu rakyat dengan Islam

      Segala penggadaian termasuklah menggadaikan Islam pd kuffar sudah berlaku dan jelas dilakukan oleh PAs sert sekutunya

      Tunggulah Insya Allah gelombang meruntuhkan Pakatan Rakyat@ Pakatan Rosak akan tiba PRU13 nanti. Insya Allah berkat doa ramai lagi yang bencikan Pakatan Haram, Insya Allah dgn QUDRAH dan IRADAH Allah semoga UMNO BN menang besar untuk menstabilkan kembali negara dan perundangan.
      Biar dihukum anjing2 pembangkang@Yahudi ini seckup2nya

      Bagi yang angkuh sombong cmm ko TUBIR jgn perasan hebat, mcmlah bangsa laknat Pakatan Haram itu banyak sgt…jangan rasakan undi rakyat itu berkuasa dr Ketentuan Allah..

      jgn jadi meroyan jika PR kalah teruk, sbb bangsa korang bangsa yg fanatik dan akan melakuan kerosakan dari pada bermuhasabah dan bermunajat pd Tuhan bila berlaku sesuatu yg tidak dikehendaki

      • Tubir says:

        Penyakit yang dihidapi pas sudah menular kedalam umno .Kalau dulu hanya pas saja yang suka maki hamun orang kata orang itu kata orang ini .Sekarang umno pun dah sama naik dan sudah sama taraf malah lebih tinggi lagi.dulu Pas kata umno tolak islam ,sekarang ni pulak Umno kata pas jual islam …apani boring lah broo.
        Allah maha berkuasa lagi bijaksana tidak tercapai fikiran kita akan kekuasaan allah .lihat negara barat maju juga dengan izin allah .Israil digeruni ditimur tengah juga dengan izin allah ,Maka tidak mustahil dengan izin allah Parti lain selain dari BN akan menerajui negara selepas PRU13 nanti .
        Dan sebagai orang yang menyokong UMNO dan kerajaan jangan keterlaluan ,Bloger bloger banyak membantu dan juga bloger bloger banyak merosakan umno serta BN.Jangan jadi macam penyokong Pas apa yang pemimpin diaorang semuanya betul .

        • pasdaplaknat says:

          Sekarang ni UMNO dianggap tidak Islamik dan buruk dikalangan pencacai PAS. jadi PAS kena tunjukkan mana dia cara Islam yang betul dan UMNO yg dikatakan jahil dan teruk ini boleh cermin dan ikut.

          Mana dia? setelah mendapat KUASA, PAS bertuhankan kuasa untuk melaksanakan Islam, kononya..jd mana dia? setidak2nya tunjuk dan buktikanlah seinci dua perlaksanan Islam pada pengikut atau pemimpin UMNO?

          Balik2 PAS makan rasuah balak, pemimpin PAS ckp alaa..UMNO lagi teruk..rasuah berbillion (fitnah lagi), so PAS yg mendabik dada konon Islamik, kafirkan org lain yg diluarnya, tetiba benchmark untuk sama2 buat maksiat??

          gilakah namanya itu atau saja nk menipu Allah??

          Dan UMNO berhadapan dengan kegilaan orang2 PAS dan PR yg mmg sanagt gila dah untuk menumbangkan UMNO? Adakah itu Allah redho? berpakat dengan puak laknatullah DAP yg sgt racist dan anti Islam..

          so mcm mana ko nk suruh rakyat buat pilihan skrg?

          nk serah Malaysia ni bg PAS dan SEKUTUNYA ROGOL habis2an buang sepenggal..lepas tu dah buas dengan gelodak NAFSU syaitan mereka, barulah rakyat kena buat decision semula?

          ko nk test market dulu lah tumbangkan UMNO? No way man..fool man lah.. lainlah kalau 3 tahun dulu PAS buktikan mana dia model yg di war2kan hebat dr kerajaan BN, melalui skala2 model kecil di negeri2.

          ini Kedah sakan melahap balak, kronism, sifat bangang MB yg keras kepala dan pantang dinasihati, mau roboh Madrasah dgn alasan yang CUKUP JAHAT dan TIDAK SYAREI..kualiti air sgt teruk dengan caj yg ckup mahal, sistem perbandaran yang kelam kabut, sampah pun baru belajar nk urus, tergedik2 nk perintah jugak? ini step back 20 years..baiklah amik UMNO..

          so takkan kerana nk jd ‘liberal’, kita kena iakan benda yg tidak logik??

          Perang saraf dgn PAS dan Pakatan HARAM bukan level ‘usap belakang lagi’, level keras yg berhadapan dgn manusia2 yg jahat lagi busuk hati..

          lihatlah 1 Mei lalu..nk berlembut lagi ke??

          sorry bro..not my way..

  16. Bujang Senang says:

    Utusan Malaysia = Utusan Haram Jadah

  17. hutanbatu says:

    Aku baca utusan sbb utusan berita benar

  18. djray says:

    Hidup UTUSAN.. Hidup Kosmo.. dulu, sekarang dan selamanyer.. hihi.. kami sentiasa melanggan berita-berita benar dari utusan dan Kosmo.. Syabas Utusan, Syabas Kosmo.. teruskan membuka pekong manusia-manusia bersih tapi busuk tuh..

  19. Ikhlas Menjawab says:

    Dah lama x sempat jenguk MykMU, rupanya ada mangkuk baru kat sini, selain mangkuk2 lama yg telah dikenali. hahahaha…

  20. Ikhlas Menjawab says:

    Mcm mana nak bentu kerajaan? Br dapat negeri pun, dah mula haram paper sana, haram paper sini.

    Akan lebih jadi demokratik kah kita jika PR memimpin atau akan jadi seperti Singapura di awal pemerintahan LKY?

    • pasdaplaknat says:

      Itulah cakap tak serupa bikin..kalau pd org lain mereka mahu bebas sebebas2nya macam KERA dlm HUTAN

      merusuh sesuka hati nk buat demo kat mana2 ceruk..Polis dan Gov jgn halang..itu hak asasi konon..ngoklah

      tp bila pd mereka, bakar Utusan, pijak Utusan, boikot Kosmo, haramkan wartawan tertentu masuk majlis.. kepala hotak Anwar lah.. ckp bab BERSIH tp mereka sndiri KOTOR lagi MENIPU!!

      itupun masih ramai yg BUTA PERUT dgn PR??!!

Leave a Reply