Menu Utama

22 Tahun Nik Aziz “Berkerusi”, Apa Yang Didakwahnya Di Kelantan?

Mursyidul Am PAS, Datuk Seri Nik Aziz Nik Mat mencabar Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakarian untuk menjadi orang tengah debat antara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dengan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim.

Nik Aziz berkata begitu ekoran kesanggupan Mufti Perak itu untuk menjadi orang tengah di dalam muzakarah di antara UMNO dan PAS untuk menyatukan umat Islam di negara ini.

Menurut Nik Aziz, tiada sesiapa yang mahu terima Tan Sri Harussani sebagai orang tengah untuk muzakarah tersebut kerana Mufti Perak itu dikatakan menghentam PAS sebelum ini dan ia dikatakan amat menyakitkan hati Mursyidul Am itu.

Menjawab persoalan Tan Sri Harussani yang mempersoalkan sikap PAS yang kemarukkan kerusi pada pilihanraya, Nik Aziz menegaskan bahawa dia memerlukan “kerusi” untuk berdakwah.

Sedap betul Nik Aziz bercakap. Tapi, dia tidak sedar bahawa apa yang dikatakannya itu benar-benar menunjukkan bahawa dirinya penuh dengan sikap ujub, takbur, tidak boleh ditegur, prejudis, buruk sangka dan banyak lagi sifat mazmumah yang dizahirkan.

Apa perlunya Harussani menjadi orang tengah debat di antara Najib dan Anwar? Tiada sebarang petanda pun majlis debat itu akan berlangsung. Nik Aziz bermimpi atau “syok sendiri”?

Lagipun, Najib dan Anwar merupaka orang politik. Harussani pula bukan orang politik. Beliau adalah seorang ulama dan tidak sesuai untuk mendengar atau menjadi orang tengah kepada pertelagahan dua ahli politik. Lainlah jika ia adalah bicara agama…

Tan Sri Harussani adalah individu paling layak untuk menjadi orang tengah pada muzakarah UMNO – PAS kerana beliau adalah seorang ulama yang adil dan tidak berat sebelah. UMNO beliau tegur, PAS pun beliau tegur. Siapa yang salah, beliau tegur dan siapa yang benar, beliau sokong.

Muzakarah yang Harussani cadangkan itu ialah demi perpaduan ummah dan bukan untuk politik. Di dalam Islam, perpaduan umat Islam adalah amat penting, malah lebih penting dari politik.

Contohnya, ketika perang Sifin, perang saudara di antara umat Islam yang bertelagah kerana politik di antara penyokong Muawwiyah RA dan Aisyah RA, demi perpaduan umat Islam, seorang sahabat telah mengangkat Al-Quran di tengah medan perang untuk menghentikan pepecahan itu.

Seterusnya, muzakarah di antara penyokong Aisyah RA dan Muawwiyah RA berlangsung dan ia berjaya menyatupadukan umat Islam yang bertelagah ketika itu.

Jadi, tidakkah Nik Aziz fikir bahawa muzakarah di antara UMNO dan PAS di negara ini mampu menyelesaikan masalah pepecahan ummah yang juga disebabkan oleh perbezaan fahaman politik sahaja?

Besar sangatkah politik dan “kerusi” di pandangan Nik Aziz sehingga menolak perpaduan umat Islam di negara ini?

Perlu diingatkan pada Nik Aziz bahawa dia sudah mempunyai “kerusi” di Kelantan sejak lebih 22 tahun yang lalu. Malah dia memiliki “kerusi” yang paling “empuk” dan “tinggi” di dalam negeri Serambi Mekah itu.

Namun, apa yang dia buat setelah mendapat “kerusi” di negeri itu? Majukah Kelantan di bawah “kerusi” yang Nik Aziz miliki?

Apakah dengan “kerusi” itu, Nik Aziz berjaya mentarbiyah, mendidik akhlak, berdakwah mengimarahkan agama Allah dan mengIslamkan sami-sami Buddha di Kelantan?

Tak payah jauh, baru-baru ini heboh di laman Youtube mengenai sepasang remaja Kelantan yang ditangkap pengawal keselamatan di dalam tandas di mana si budak perempuannya dalam keadaan tidak berseluar dan kekasihnya merayu agar mereka dilepaskan.

Begitukah dakwah Nik Aziz dengan “kerusi”nya? Apa yang Nik Aziz dakwahkan dengan “kerusi”nya itu? Nik Aziz berdakwah atau berdakyah? Kalau benar Nik Aziz berdakwah, tidak akan wujud aktiviti pelacuran yang begitu aktif tidak jauh dari pejabatnya di Kota Bharu!

Inilah jadinya bila seorang ustaz biasa “perasan bagus”, seolah-olah dia seorang ulama dunia terbilang. Bila ditegur ulama muktabar, dimarahnya kembali ulama tersebut. Sikap manusia jenis apakah ini?

Sudahlah Nik Aziz. Umur makin lanjut dan kesihatan semakin uzur. Berubahlah segera sebelum ajal menjemput. Sampai bila mahu hidup bertongkat langit? Bila dimasukkan ke liang lahad nanti, tahulah malaikat mengajar orang yang memecah belahkan umat Islam di Malaysia…






23 Komen to 22 Tahun Nik Aziz “Berkerusi”, Apa Yang Didakwahnya Di Kelantan?

  1. Setongkol says:

    bagi contoh ulama dalam umno yg menjadi contoh dalam perjuangan umno kerana bangsa agama dan tanahair..

    • jebon says:

      ulama dangdut ada la

    • Umnoover says:

      Umno follow ulama yg takde kepentingan politik. Itu sebab susah nak cari ulama umno. Ulama politik ni dlm PAS aje, dahtu kata nak berdakwah kena politik. Kalau tak berat sebelah takpe, ni memanjang liPAS betul ke salah.

  2. DUATONGKOL says:

    dah lama nak tanya Soalan CEPUMAS ini: boleh tak agaknya dapatkan statistik yg sah mengenai berapa ramai orang yg bukan Islam yg telah dapat di Islamkan oleh TGNA? Satu… sepuluh, berbelas, berpuluh, beratus, beribu?!? saja nak tengok berapa handal sangat dia ni!!

    Kalaulah dia handal sangat dia tak dok kat Kelantan jer berpuluh2 tahun jadi jagoh kampung jer… pergi lah ke seluruh Dunia menyebar syiar Islam mcm Ulama2 yg tersohor yg lain!! Ade bran?!! Jawapan yg sebenarnya: DIA memang TIDAK ada kelayakan utk berbuat demikian. Malu lah sikit pada diri sendiri tu! Mengaji pong tak habih!!! belum lagi ‘mengkaji” !!! Itu yg nak action cakap berdegar2. Tak payah jauh2lah… ade berapa ramai org asli di Kelantan tu yg dah dpt di Islamkan plak?? nak masuk hutan utk berdakwah pong tak pernah agaknya! MALU lah!!! Kita boleh bagi lebih “respect” pada mubaligh2 Kristian yg sanggup menggadai nyawa & harta benda mereka utk meredah hutan belantara kat AFRIKA tu!! (atau pong kat Sarawak?) Bengong tak habih2!!

    • jebon says:

      tak payah nak menunjuk2.aku rasa kau ni ada penyakit gila nama kot.buat sikit dah nak heboh sekampung

    • Umnoover says:

      Ulama taik kuching. Deraf hudud pun tak penah sebar kat rakyat. Orang cina sampi skg tak faham hudud tu amende.

  3. tengkudin says:

    ada..K POP PAS KElantan dakwah terbaru PAS!! hehehe

  4. StinGray says:

    22 Tahun Nik Aziz “Berkerusi”, Apa Yang Didakwahnya Di Kelantan?

    Dakwah 1 – Marilah mengkafirkan sesama Muslim.

    Dakwah 2 – Undi lah PISPAS jika anda berminat masuk ke Syurga.

    Dakwah 3 – Kempen meminum Air Karat berperisa selipar bersama MB.

    Dakwah 4 – Jom bermesra bersama syaitan.

    Dakwah 5 – Kempen mempertahankan kejuaraan kes tertinggi HIV peringkat kebangsaan.

    Dakwah 6 – Bersantai bersama RM600 juta di samping keluarga dan kroni tercinta.

    Dakwah 7 – Siri Kuliah menghafal doa pecah perut.

    Dakwah 8 – Orang Asli tiada di hati.

    Dakwah 9 – Membangun bersama Islam Tidur bersama Patung Buddha .

    Dakwah 10 – Kempen melonjakkan kadar kemiskinan tertinggi (4.8%) peringkat zon Pantai Timur.

    Dakwah 11 – Melancarkan hari Cinta Bahasa peringkat Serambi Mekah dengan tema Celako..Celako..Celako.

    Dakwah 12 – Merasmikan litar lumba untuk Mat Rempit & Bohsia di Pantai Cahaya Bulan.

    Dakwah 13 – Mempromosikan bulan pengampunan Dosa Zina peringkat DUN Selinsing.

    Dakwah 14 – Memperkenalkan HUDUD POLITIK CAP ALAGAPASPISPUS.

    Dakwah 15 – Menggantikan perarakan Maulud Nabi kepada perarakan Ambabiga LGBT.

    Dakwah 16 – Menghulurkan sedekah fisabilillah kepada syuhada berok kuning demi MU PELIWAT.

    Dakwah 17 – Berjaya sambil tersenyum mencapai tahap 3.2% kadar pengangguran berbanding 0.8% di negeri Melaka.

    Dakwah 18 – Berjaya mendirikan 543 – 542(jum. masjid di Kelantan) = SATU Masjid selama 22 tahun pemerintahan.

    Dakwah 19 – MengKambingkan projek Kambing Jamnapari dengan jayanya.

    Dakwah 20 – Menggunakan Dinar Emas sepenuhnya menggantikan RM di Kelantan.

    Dakwah 21 – Dengan rasa syukur & bersahaja telah berjaya mengeluarkan air mata 415 peniaga2 Pasar lambak Arked Uda & Pasar Besar Lama MPKB.

    Dakwah 22 – Telah berjaya melahirkan kafir2 harbi yang fasih membaca Al-Quran dan Hadis.

  5. bujuk says:

    D K’tan ada kempen tutup Aurat, ada kempen Solat, ada kempen Qiamulai, ada Tazkirah Ramadhan, ada tazkirah pagi Jumaat dan banyak perkara kibaikan yg. ada d k’tan takda d negeri lain. Ingat bila TGNA buat cuti 2 hari seminggu supaya galakkan hubungan keluarga, pusat kata tak produktif tapi sekarang dah tiru.. Alhamdulillah. Dulu K’tan bagi cuti bersalin 60 hari kerana iktiraf ibu2 yg. berkorban untuk keluarga dan kesejahteraan serta hubungan ibu dan bayi.. pusat kata nanti mereka lupa cara nak kerja.. Alhamdulillah sekarang dah tambah sampai 90 hari pulak ikut pilihan. Tapi jumlah cuti bersalin untuk wanita masih sama tak berubah. Maknanya kalau dulu boleh beranak 5 orang, sekarang tinggal 3. Jangan ambil contoh perkara buruk kerana d mekah pun orang masih buat maksiat. D sekolah agama dan Azhar pun ada maksiat.. itu bukan kehendak pentadbir, tapi kelemahan yg. d tadbir. Sebab tu Allah suruh laksanakan HUDUD sebagai pencegahan. Alhamdulillah, pegawai2 d k’tan kurang d tangkap rasuah berbanding negeri lain.. inilah kesan tazkirah yg. berterusan dari guru yg. murshid. Kita selalu juga dengar pemimpin(menteri) cakap jangan rasuah..tapi scandal rasuah mereka tak dapat d tutup. Ini jadi penggalak kepada rakyat untuk rasuah juga, kerana bidalan mengatakan ‘bapa borek anak rintik’, iaitu anak ikut apa yg. bapa dia buat bukan apa yg.bapa dia cakap.

    • selendangbiru says:

      lepas tu pergi sana sini buat ceramah penuh dgn menfitnah sesama islam…jgn cakap pasal hukum hakam dan jgn sebarangan bercakap….benarkah ditanah haram Mekah ada maksiat, tunjuklah bukti bujuk….org pas cakap pagi malam dah tak boleh pakai dah….zero minded.

    • nik aziz gedebe says:

      ambo malu, celako celako celako, 22 tahun ambo joli katak jadi menteri besar kelate,makan tanggung berak tinggung.
      sapo ghoyak kelate kebelakang.. kelate sumo ado..rasuah,pelacuran,pemimpin pas main tino, ceramah fitnah sokmo deh, yang terbaru paling ambo suko “Kpop kelate” ..ambo molek cakap nak jadi MB kelate sampai mati. pucuk dan akal ambo memang dah lamo mati pon..hahahaaaa..

    • pasdaplaknat says:

      kah..kah..kah bujuk..
      hang duk menipu dan jaja RETORIK @ PEMBOHONGAN plastik kosmetik Rejim PAS Pork NIK tu?

      Ni aku nk ckp ko bujuk.. Islam ni bukan kempen plastik..Islam ni pengamalan melalui hati yg kenal dan ikhlas pada Allah Ta’ala.

      Biar sedikit tetapi istiqamah.

      Macam mana Pork Nik dan sekutu Rejimnnya nk lahirkan rakyat yg beramalan syariat yg betul2 sedangkan Pork Nik sendiri pun tak kenal Allah..

      dia sendir merapu dan menghina Allah dan nabi berterusan dgn hujah aqal jahatnya semata2 benci pd UMNO.

      UMNO telah gerakkan penerapan Islam berzaman dh sejak merdeka lagi,,sebb itulah aku yg tk mengaji pondok PAS pun boleh ko panggil ‘IMAM’..

      Jangan ko syirikkan Islam dengan parti syaitan PAS. Islam tertegak bukan dengan cara busuk dan khianat PAS.

      HUDUD dan segala perundangan Islam ada WAJIB, tapi jangan bohong seluruh umat dengan fitnah tak buat HUDUD itu telah kafir.. nk hukum org lain kafir ini berat dan ditakuti perkara itu akan berbalik pada si pengata tadi.

      Allah SWT itu Maha Mengetahui keadaan Hamba-Hamba-NYA, mana satu yg penipu gunakan HUDUD sbg senjata politik mana satu yg ikhlas pada amalan yg termampu.

      mcm manalah PAS Laknatullah nk buat HUDUD sedangkan tapak beragama pun rapuh, Aqidah pun xbetul..asyik siang malam ckp pasal HUDUD tp dgn HAWA NAFSU AMMARAH.. bukan krn Ubuddiyaah..

      Allah Ta’ala takkan pandang org2 yg menipu dan membohongi manusia dgn agama untuk dapatkan keuntungan dunia spt PAS Laknatullah

      PAS dalah parti dan kumpulan Laknatullah! Semoga Allah melaknat pemimpin2 mereka sehinggalah pencacai2 bawahan hatta yang mencetak bendera atau yg memacak buluh jika benar di sisi Allah mereka ini perosak Islam. Semoga Allah datangkan keberatan bala musibah jika mereka enggan balik kepada jalan Allah, dan jika benar mereka itu sesat..AMINN!

  6. baba says:

    haram tak nampak apa pun islamnya kelantan ni di bawah nik ajis. yg kita nampak, maksiat berleluasa, hiv paling tinggi dalam malaysia.

    • pasdaplaknat says:

      Itulah..mereka itu penipu!

      Islam ini agama mukjizat yg Allah janjikan keindahan dan Rahmat, musuh jahat macam manapun akan tertawan dgn kehebatan Islam jika kita beramal ikhlas..

      tp mana dia tempias ketinggian dan keindahan Islam 22 tahun malaun bernama Pork Nik itu perintah??

      sbb dia bukan laksanan Islam..tp ISLE PAS.. Islam yg diubahsuai untuk kepala hotak pemimpin sesat PAS.. ambil sekerat ayat ini buang sekerat ayat lain

      Kalau ayat Allah perintah suruh tolah ghibah (umpat cacai), berdamai sesama umat itu sebahagian dr pada kesempurnaan Iman, mereka tolak sbb mereka nampak tk untung untuk undi.. manakala ayat Allah cerita pasal HUDUD siang malam mereka jaja sbb UMNO xbuat..

      nak tambah lagi ‘perasa’ bg panas buat pencacai mereka, di putar belitnya mereka tentang HUDUD, kafirlah bila xbuat HUDUD..tolak hukum Allah lah.. mcm2 retorik fitnah yg mereka ciptakan melebihi yg Allah perintah..

      inilah kaum PAS laknatullah yg berlebih2an, dan mereka sendiri kufur pada perintah Allah!!

      Silalah pergi ke Kelantan dan rasai sendiri.. tidak rasa nilai keindahana Islam melainkan TAKSUBNYA pada parti PAS!

  7. ewwann says:

    kalau setakat berkempen, berceramah, bertazkirah tapi usahanya takda pun tak guna jugak!kenapa kepala otak ko sempit sangat bujuk? apa mata ko asyik nampak rasuah saje ke? dok menyalak rasuah sana sini. setakat meyalak takde bukti baik ko diam! jangan main sedap mulut je macam tok guru pelacur agama ko tu.. bercakap macam dosa tu terkecuali untuk puak2 korang plak. kita ni memang tak terkecuali dari melakukan dosa.. tapi jangan la plak berusaha jadi kayu api neraka.. nauzubillah min zalik..

  8. selendangbiru says:

    lepas tu pergi sana sini buat ceramah penuh dgn menfitnah sesama islam.

  9. akmal says:

    ada apa, buat dakwah , dia dakwah kat org klantan supaya banyak buat sedekah.buat masjid kerajaan negeri tak payah keluar duit rakyat semua boleh besedekah,buat highway rakyat semua kena bersedekah.pas buat ceramah kena sedekah.sikit hari lagi org klantan yg ada anak dara boleh bersedekah untuk dikahwin kan dgn pemimpin pas .

  10. raplahjingaa says:

    Entah apasal aku tak boleh tengok gambar nik ajis dgn lee kuan yew kat atas tu….rasa nak tergelak…nik ajis macam poyol jer….

    nik ajis…nik ajis…hehehehe

    • pasdaplaknat says:

      dua ekor celaka besar buat umat Islam
      jika tk bertaubat pok Nik tu semoga dia dptlah balasan Allah.

      smpai skrg xpernah dia pernah mintak maaf apa2 pun atas ‘fatwa’ sesatnya dan celuparnya percakapanya dengan ayat2 ‘majaz’ (sindiran) jahat pada UMNO. Sedangkan UMNO tk smpai tahap mcm yg beliau gambarkan..

      inilah punca rosakkan perpaduan umat bila ada sekor dua org2 yg bertopeng agama dan berserban ‘tinggi’ tidak mengajak pd cara Islam yg Hikmah, sebaliknya cucuk jarum syaitan sana sini supaya terus bergaduh dan berpecah!

  11. jamal says:

    salam,

    hati2 la kalu nak kutuk org2 agama…
    cube g dengar ustaz2 ceramah…dalami ilmu agama…belajar hukum halal dan haram…
    tgk ape yg slah TGNA pada agama…tgk ape salah kebanyakan pemimpin UMNO pada agama…

    bertaubatlah…pegila dalami ilmu agama

Leave a Reply

Threesome