Menu Utama

Untuk Bantu Anwar Kumpul Dana, Hadi Sanggup Sokong Israel

SEPANJANG isu sokongn ke atas keselamatan Israel yang disebut Anwar menjadi panas ini, tidak pernah sekali rasanya perkatan Zionis itu keluar dari mulut Anwar.  Yang kita tahu Israel dan hanya Israel sahaja itulah.

Malah Nik Aziz dan kepimpinan PAS berulang kali menyatakan bahawa PAS tidak menyokong penubuhan negara Israel kerana menganggap negara itu haram, maka itu dalam apa keadaan sekalipun, menolak kerjasama dengan negara tersebut.

Ini berlambak dalam google, bukan penulis sengaja reka apatah lagi nak dikata memfitnah PAS.

Justeru amat menghairankan bila Presiden PAS, Hadi Awang secara mengejut mengumumkan boleh berniaga dengan Yahudi tapi bukan zionis, seolahnya dikalangan orang yahudi hari ini ada tanda di dahi masing-masing menunjukkan siapa zionis ke tidaknya.

Apa motif pulak yang tiba-tiba Hadi memilih masa ini dan saat ini untuk menyatakan sokongannya kepada yahudi?

Kalau tengok dari kenyataan Hadi, dia menunjukkan yang zionis lebih jahat dari yahudi tapi Israel (yang merupakan negara yahudi) haram pulak penubuhannya, apa ni?  Kelentong dan putar belit apa yang cuba nak disampaikan ni?

PAS seumur hidupnya memang menentang yahudi dan Israel, zionis ni apatah lagi.  Tapi sebab seperti yang penulis sebutkan di atas sukarnya nak membezakan yahudi dan zionis, PAS pulun semua pun sama, yahudi.

Sebab itulah Mahfuz Omar dan Salehudin Ayub sanggup pilih dipenjara setahun dari membayar denda kerana mengadakan demonstrasi haram membantah kedatangan pasukan kriket Israel bermain di negara ini pada 1997.  Sebab fahaman PAS pada ketika itu dan sekarang inipun, Israel itu yahudi, yahudi itu zionis.

Walhal kalau nak diikutkan, apa yang zionis tentang budak-budak sekolah nak main kriket?  Tapi macam penulis sebutkan, zionis atau tidak bukan isunya kerana faham PAS ialah yahudi dan zionis adalah sama.

Sia-sia Mahfuz dan Salehudin tercatat rekodnya sebagai bekas banduan kerana diakhirnya PAS mengiktiraf juga yahudi, walaupun dari sudut perniagaan seperti yang disebutkan Hadi.  Itu bukan jalan kepada tak apa ada hubungan diplomatik dengan yahudi, asal bukan dengan zionis.

Apa pun, ia inline (selari) dengan banyak kenyataan Anwar mengenai Israel sebelum ini.  Sudah confirm PAS sekarang ialah anjing togel yang mengekor Anwar 24 jam untuk mendapatkan bulunya semula.

Nak gelak ke nak marah, itulah hakikatnya.

Tapi yang lebih utama, maklumat yang penulis terima mengatakan, kenyataan terbaru PAS ini ada kaitan dengan dana pilihanraya yang sedang diusahakan Anwar melalui badan-badan kewangan pro yahudi yang berpengkalan di Amerika Syarikat.  Untuk menjayakan usaha tersebut, Anwar dan Pakatan politiknya perlu dilihat pro yahudi.

Sebab itulah kenyataan Anwar dalam The Wall Street Journal (WSJ) dikeluarkan sekarang, sebab pilihanraya dah nak dekat, dan pilihanraya memerlukan dana, wang, money, kase’k.

Anwar tahu, yang susah nak ditune ini ialah PAS, jadi kata dua Anwar kepada PAS, sama ada ikut atau tertinggal.  Sudah tentu bila bercakap tentang duit, PAS akan lupa segala yang lain, termasuklah kalau terpaksa menyokong yahudi.  Cuma anglenya itu sahaja yang berbeza.

Eh tuan tuan, negara Islam pun boleh terbang, sokong yahudi besar apa sangat?

Pada Anwar, so long PAS dipetik sebagai menyokong yahudi – tidak kisah dari sudut pembacaan yang mana, itu sudah cukup untuk ditayang kepada penajanya diluar negara.  Sebab nakkan duit ni masuk atau Pakatan harami ini akan kalah lagi sebab takdak dana.

Ini taktik Anwar dan tanpa sedar, kita juga sedang menjayakannya.  Lagi kuat kita gambarkan Anwar sebagai pro yahudi, lagi masyukklah dana luar ke dalam PKR dan Pakatan harami.  Yang paling syoknya, perwakilan Hamas pulak datang Malaysia dan menafikan ada kaitan dengan Anwar, lagilah yakin puak-puak luar ini bahawa Anwar sememangnya pro yahudi.

Sama ada sedar atau tidak, kita semua terperangkap dengan mainan Anwar.  Anwar memang mahu dia dikutuk dan digambarkan sebagai pro yahudi kerana itu akan meyakinkan penaja Anwar di luar untuk menyalurkan wang bagi membantunya dalam pilihanraya umum akan datang.

Penulis gesa, ahli-ahli PAS tengoklah balik pendekatan yang dipilih Presiden korang ni.  Cubalah berani-berani sikit menegur keputusannya yang berkiblatkan kuasa, wang dan perut.

Memang Nabi zaman dulu pun mengadakan kerjasama dengan yahudi di Madinah, tapi yahudi itu bukan menentang Islam seperti yang berlaku pada hari ini.  Jadi yang Hadi sibuk nak iktiraf tu kenapa?

Tak payah pusing, undi BN, semua masalah ini boleh selesai.






76 Komen to Untuk Bantu Anwar Kumpul Dana, Hadi Sanggup Sokong Israel

  1. kassim selamat says:

    mcm mna dgn org Yahudi apco? zionis ke? pas dh telan taik sendiri

  2. Darth Anwar says:

    Saya setuju dengan Adamyan. Kita kena tengok balik strategi kita memburuk-burukkan Anwar dengan Yahudi. Strategi ini adalah strategi straight forward. Tapi ini adalah peperangan menentang kaum khawarij dan kaum ruwaibidhah. Dalam peperangan, strategi TIDAK boleh straight forward.

    Saya yakin atas sebab yang sama jugalah Najib telah membebaskan Anwar dari pertuduhan Liwat 2.0. Najib melihat pembebasan Anwar lebih menguntungkan BN drp merugikan. Anwar sendiri tahu Najib adalah antara strategist terhebat di Malaysia.

    STRATEGI SEKARANG:

    Kita perlu tukar strategi. JANGAN gambarkan Anwar pro atau anti Yahudi. Sebaliknya gambarkan bahawa Anwar adalah MUNAFIK dan PEMBOHONG. Itulah hakikatnya yang sedang berlaku sekarang. Dalam setiap penghujahan perlu ditunjukkan betapa bercabangnya lidah Anwar dalam dua keadaan berbeza: Dengan Yahudi dia tonjolkan diri sokong Yahudi, tapi dalam ceramah politik di Malaysia, untuk dapat undi, dia tonjolkan kerajaan Malaysia yg sokong Yahudi dan dia anti Yahudi.

    Puak-puak bodoh di Amerika dan Yahudi perlu disedarkan hakikat ini. Mereka perlu diberi maklumat bahawa Anwar adalah the next dictator yang mereka sedang naikkan dan bakal menentang mereka balik. Ini bukan pertama kali berlaku tetapi sudah banyak kali. Boleh Google untuk cari senarainya, tapi jgn percaya semua. Saddam Hussein contohnya adalah dictator yang dinaikkan oleh Amerika dan Yahudi untuk berperang dengan Iran, tetapi selepas itu anjing ini menggigit tuannya balik dengan cara menakluk Kuwait dan mengebom Israel dgn Scud. Ada ramai lagi diktator spt ini (raised by US then went against US).

    Kengkawan, re-assess our strategy.

    • Lut says:

      Anda bercakap tentang perlunya strategi yang tepat. Anda kaitkan dengan tindakan Najib membebaskan Anwar. Strategi lancau apa ni???? Apabila anda menyebut Najib membebaskan Anwar bermakna benarlah tuduhan pembangkang bahawa sistem kehakiman berada di bawah takluk BN! Saya rasa lebih baik anda duduk diam-diam, sambil layan kartun kat TV. T
      Komen anda itu bukan satu strategi, tapi terjun perigi.

      • bujuk says:

        hehehe… perancagan Allah lah sebaik2 perancang. yg. lain semua ke laut… UMNO tak boleh d percayai lagi.

        • StinGray says:

          bujuk munafik…kalau dah tau Allah adalah sebaik2 perancang, kenapa tak boleh terima kekalahan dan buat masa ini Allah masih memilih BN sebagai pemerintah…bukan kah Allah adalah perancang yg sebaik2 perangcang….

          • bujuk says:

            Kalau tak terima kekalahan… malaysia dah hancur, PAS dah serang putrajaya. Kami terima, sebab tu masa pengumuman calon yg. menang biasanya wakil calon PAS akan ada walaupun sudah tahu kalah, sebaliknya wakil UMNO biasanya tiada kalau awal2 tahu kalah, malah pernah kejadian wakil UMNO yg. juga mantan IMAM masjid negara tendang peti undi sebab kalah… ini tanda tak boleh terima kekalahan.

          • selamber says:

            Takde la sampai baring atas jalan menghalang kereta tuanku sultan..lg kurang ajar

          • bujuk says:

            mana lagi kurang ajar kata “kami mahu deril la NATANG” pada tuanku?

      • Darth Anwar says:

        Sedara. Saya rasa sedara penyokong BN. Saya juga penyokong BN. But you don’t know what I know, and you just have no clue what you are dealing with.

  3. Darth Anwar says:

    PASAL HADI

    Terlupa nak komen kebodohan kenyataan Hadi.

    Dia membeza-bezakan Yahudi dan Zionis. Ini serupalah dengan kata:

    – Makan tak membatalkan puasa kalau tidak masuk dalam perut (kalau tak masuk dalam perut orang tak panggil makan!!)

    Hakikatnya Yahudi itu Zionis, Zionis itu Yahudi. Di Amerika, kalau ada mana-mana Yahudi yang menentang Zionis, mereka sudah tidak memangil diri mereka Yahudi lagi.

    Samalah dengan dgn kes Melayu dan Islam di Malaysia. Anak Awang dan para juhalak yang mengikutnya akan membeza-bezakannya. Walhal di Malaysia, sudahpun terdapat statement yang jelas dalam perlembagaan bahawa Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu: Bangsa Melayu di Malaysia ditakrifkan oleh Perlembagaaan sebagai sesiapa sahaja yang beragama Islam, bertutur bahasa Melayu, dan beradab dengan adat-adat Melayu.

    Crystal clear. No more spin, please.

    • bujuk says:

      Kalu korang belajar tafsir… yahudi bukan sekadar orang yahudi, zionis, bani israel tapi lebih luas lagi iaitu mereka2 yg. amalan dan tingkah laku seperti bani israel zaman nabi dan nabi2 terdahulu. Antaranya manafikan amalan dan kata2/arahan nabi. Menghina nabi serta mempermain-mainkan suruhan dan perintah Allah. Jadi kalau kita ada sifat macam tu… jaga2, bimbang kita pun sama.

    • sungai_siput says:

      reverse psikologi dari darth anwar , di bayar untuk memburuk buruk kan BN dan Najib

      sekutu bujuk,c4,mooh

      “- Makan tak membatalkan puasa kalau tidak masuk dalam perut (kalau tak masuk dalam perut orang tak panggil makan!!)”

      sebab itu ada nya NIAT…. niat ini antara Allah dengan orang yg berpuasa sahaja.

      sudah2 lah darth anwar, ingat2 kau kecik kecik anak ke yg berforum kat mykmu ni….

      disini forumer nya bukan calang2 dan bukan macam forumer2 sebelah pembangkang yg kurang pakai otak dan terlebih ikut nafsu

  4. Putra Kulim says:

    Nuaarbraham punya pasai apa pun tak pa. itu hadiawang kata yahudi bukan zionis. habis zionis tu sapa???? jilat pun jilat lah janji dapat duit untuk pru13 nanti. Sesuai benarlah apa yang pernah dikatakan oleh hadi,,,…. negara Islam tidak ada dalam perlembagaan paspispus,

  5. penyokongketuanan says:

    Pada hemat saya, biarlah Anwar dikait dengan israel. Dulu Umno dikait dengan Apco, sekarang Anwar nak lindung israel. Kalau dana datang, sekatlah, macam-macam cara boleh buat. Bn pun bukan tak berduit. Kenapa nak hentikan kempen yang menampakkan kejayaan? Ingat Anwar ingat Israel. Ingat Anwar ingat liwat. Ingat Anwar ingat chinadoll. Ingat Anwar ingat 16 September. Ingat Anwar ingat Badrol khalwat. Ingat Anwar ingat curi nasi hujan panas. Hahahaha.

    Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

  6. melayu_islam says:

    (Memang Nabi zaman dulu pun mengadakan kerjasama dengan yahudi di Madinah, tapi yahudi itu bukan menentang Islam seperti yang berlaku pada hari ini. Jadi yang Hadi sibuk nak iktiraf tu kenapa?

    Tak payah pusing, undi BN, semua masalah ini boleh selesai.)

    baik x yah tulis..buat malu je..nmpk sgt jahil..perang Khaibar tu ape…yahudi x tentang nabi konon..siapa iktiraf israel..zionis n ahli kitab tu mcm amno n pas jugak…sama islam..tp fahaman lain2..ada alim ada jahil,ada baik ada jahat..bkn seme org yahudi tu zalim..kalu x, x kan ada yahudi/kristian masuk islam…yang jahatnya ZIONIS yg kejam budus…

    fahaman sempit perkauman yg dibawa amno bn x kemana2…rakyat sdah pandai menilai..smakin hari smakin mengarut penulis ni…meroyan x tentu pasal..nk nasihatkan..utk mengelakkan smakin ramai membenci/jauhi amno,jgn suka sgt menulis tanpa hujah yg konkrit main sesedap jari loyar buruk menyebbkan org smkin fedup dgn perangai jelik buruk umno hatta dari tahap ahli biasa, cacai hinggalah jerung besor pemimpim korang…cube bersikap sederhana sikit ikt saranan piem kau yg kau tunduk patuh tu..

    • penyokongketuanan says:

      Orang Melayu yang membesar dengan banyak dibantu oleh “dasar perkauman” sekarang nak tikam bangsa sendiri. Kalau hendak sangat hak persamaan kaum, campurlah dengan Dap, entah-entah Melayu ni memang orang Dap kot? Atau memang bangsa Cina yang menyamar jadi Melayu Islam? Kalau tak suka perjuangan Melayu dan Islam, tukarlah nama tu, jadi Cina, atau jilat Kit Siang komunis.

      Ya Allah selamatkan kami dari kejahatan mereka yang zalim.

      • bujuk says:

        bro.. ko tak percaya Allah yg. bagi semua rezeki dan tentukan nasib seseorang anak ADAM ke?
        Buang jauh2 la perkauman korang… Islam tak suruh buat benda ni.

        • penyokongketuanan says:

          Islam tidak perkauman, betul. Dan dalam perlembagaan Islam, hanya Muslim yang memilih pemimpin. bukan Islam hanya memilih wakil. Hak Muslimin tentu akan terpelihara dan dijaga dengan baik.
          Tapi kita di Malaysia bro. Undi kafir yang merompak sama nilai dengan undi Mukminin yang solat di Masjid. Dengan bertopengkan kaumlah kita dapat pelihara kemakmuran dan kesejahteraan Muslimin. Sedangkan mereka yang tidak berselindung di sebalik kaum terpaksa terkial-kial mendaulatkan Islam di Selangor. Kristian murtadkan ummah pun tak boleh buat apa-apa. Terpaksa pula hantar wakil pertahankan gereja. Orang Pluralisme rampas hak mentadbir agama, boleh buat apa?
          Atas dasar kaumlah Islam dibela selama lebih 50 tahun, kenapa nak ubah?

          Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

          • bujuk says:

            Siapa yg. bagi HAK tersebut kalau bukan pemimpin2 UMNO yg. kemaruk kuasa suatu masa dulu?’Sekarang baru sedar… tak masih nak tunjuk pandai, akhirnya nanti sebmua akan lebur. Ingat tahun 1998 bila Anwar d penjara, majoriti melayu menyokong PAS, UMNO guna taktik kotor pecahkan kawasan melayu supaya CINA/INDIA boleh menangkan calon BN. Sekarang banyak kws. melayu yg. tergadai pada kaum lain. Sedarlah.. tak kemananya dengan perancangan jahat UMNO.

          • penyokongketuanan says:

            Agaknya orang Pas buta sejarah. Tahu nak kutuk aje. Bila dah beri peluang mentadbir, tak boleh pertahankan Islam, tak pandai mentadbir. Lepas tu spin cerita 1998. Masa banyak menang pada 2008, tak de pulak cerita sempadan tak adil. Bila pemimpin yang dipilih tak pandai nak bawa parti ke depan, mula nak salahkan orang lain. Sampai cerita 1957 pun nak ungkit juga. Kalau sendiri bodoh jangan salahkan orang lain. Kalau terbukti tak pandai dan tak cekap, undurlah, bagi orang lain pulak. Agaknya memang dah ketandusan pemimpin berkaliber, sampai terpaksa ikut belakang Orang Liwat dan Pluralisme. Bodohnya memimpin sampai terpaksa tunduk, walaupun kena lempang dengan Kristian dan orang tak bermoral. Buat malu Islam dan Melayu aje.

            Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim.

          • selamber says:

            betul tu bro..puan bujuk..sedar2 la diri tu sikit wat ape nak asik menuding jari sedangkan diri sendiri bnyk kelemahan..jangan nak menutup kelemahan sendiri dengan membuka kelemahan org lain..pembaca & penyokong mykmu ni bukannya bodoh utk menilai bujuk..jgn pandai nak melaung2kan ISLAM tp sampai kpd satu tahap Islam cuma digunakan utk mainan poltik semata2..Inilah golongan yg lebih keji drpd org2 yg tak berilmu..sedar2 la wahai melayu islam

          • bujuk says:

            kalau betul bijak dan berani kenapa takut bila ajak berdebat…?
            Kita ada sejarah, jangan nak salahkan orang lain atas kesalahan UMNO. Bukan mengungkit, tapi korang ni tak sedar diri. Selepas bagi HAK warganegara pada bangsa asing, sekarang korang nak halau diorang macamana? silap2 korang yg. kena halau.. tu la bijak sangat orang UMNO. Gelojoh kuasa hingga anak-cucu terseksa… tu pun tak nak ngaku lagi. kalau ikut bapak UMNO (Dato Onn) merdeka pun taknak. Dapat kat Tunku, sanggup gadai hak melayu… ini sejarah yg. perlu terpahat kat kepala otak korang.

          • penyokongketuanan says:

            Jangan cakap macam tu bujuk, nanti komunis tu marah macamana? Kalau dia tak nak kawan kang macamana? Nanti kena hantar wakil lagi pergi kowtow kat gereja.
            Kalau aku lah, dengan orang liwat ni, tok sah kata nak bercakap, lalu sebelah pun aku geli, allergik. tak tahu lah orang lain, tidur sebantal pun sanggup agaknya.

            Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

          • bujuk says:

            Ini sejarah…
            Cina dan India d m’sia takkan hilang warganegara mereka sebab aku tulis macam ni. Sekarang terang2 ribuan rakyat cina,india dan indon masuk m’sia secara haram dan beranak-pinak d m’sia, apa k’jaan buat?
            10 tahun akan datang mereka mungkin jadi 1/3 rakyat m’sia. Waktu tersebut apa yg. UMNO boleh buat kalau Suharto, ramasamy atau Ah Chong anak bukan warganegara yg. jadi menteri dan PM?
            Hari ini UMNO dan jabatan pendaftaran mungkin suka ramai warga luar datang dan bagi IC supaya boleh mengundi dan UMNO/BN terus menang PRU.
            Tapi 10 tahun akan datang, UMNO/BN tak boleh buat apa2 lagi untuk membetulkan keadaan seperti berlaku d Sabah.

          • penyokongketuanan says:

            Malaysia itu sendiri pun adalah bertunggak kepada kaum pendatang. Di Johor misalnya, ramai dari Jawa, Bugis, Batak, Banjar, Minang, Riau dan banyak lagi. Negeri-negeri lain pun begitu juga seperti bangsa Siam di Kedah. Tak salah rasanya kalau mereka bermestautin dan beranak pinak di sini, asalkan jangan menuntut hak yang bukan-bukan. Sekarang Dap memperjuangkan hanya guru-guru yang mahir bahasa Mandarih sahaja yang mengajar di sekolah Cina. Satu masa nanti tak mustahil mereka minta Sekolah Menengah aliran Cina juga. Mereka rasa kuat sekarang atas sokongan Melayu Pakatan Rakyat. Ini baru cerita sekolah, kalau Pakatan memerintah tak mustahil mereka minta nak jadi PM pula. Dlam Gabungan Pakatan Daplah parti terkuat.

            Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

          • bujuk says:

            Baik hang toleh kiri-kanan hang, siapa yg. melayu? kalau ikut cerita hang ni maknanya tak berapa kerat yg. dapat hak istimewa melayu. Mungkin hang pun tak layak… habis kenapa julang keris? kenapa ugut cina/india? kenapa mintak kontrak?
            Hang tauu tak sejarah sebab apa nama Tanah melayu?
            Sebabnya org. melayu yg. berjuang pertahankan tanah ni dari penjajah sejak zaman kesultanan melayu melaka. Tak kira bangsa jawa,bugis,petani dan lain2. Itulah sebab namanya Tanah melayu dan bukan tanah cina atau India. Faham sikit…
            Sebab tu ada keistimewaan melayu dalam perlembagaan.

          • penyokongketuanan says:

            Tok Guru hang kata lain. Semua sama. Amacam? Join Umno ajelah, Dalam Barisan Umno parti terkuat, dalam Pas, dua yang lain tak menyokong pun keistimewaan Melayu. Satu nak perjuangkan “hak asasi untuk meliwat”, dan satu lagi nak hak samarata semua kaum, macam komunis. Kita sesama Islam, tapi bangsa tetap Melayu. Umno takkan suruh pengikutnya pertahankan orang meliwat dan berzina. Tak takut Allah ke?

            YA Allah selamatkan kami dari kejahatan mereka yang zalim

    • StinGray says:

      wah2 lajunye hang tukar topeng…sebelum ni bkn main melalak kata BN berurusan dgn yahudi APCO…kapal israel lalu pun dijadikan modal utk protect Aljub…sekoq lg mamat giler sitonyXguna pun pertikaikan menteri kita berjabat tangan dgn menteri israel…..bila boss hangpa putaq sikit, menggeletek hang spin…cian plak aku tengok hang ni, cacai sungguh..

      faktanya rakyat dah tau sekarang, PAS ni cuma sebuah parti politik sesat yg menghalalkan cara…lebih sesat dari yahudi….

      dulu2 sebut jea nama yahudi, puak2 hang la yg melenting sampai terburai serban…sekarang ni?????

    • bujuk says:

      Betul tu bro…

  7. melayu_islam says:

    dlm perlembagaan x de menghormati hak kaum lainkah..hak kaum melayu tetap terjaga dgn adanya perlembagaan..dsr PR meghormati perlembagaan dan menyokong kedaulatan YDPA..cube tgk balik ape amno dah buat dgn perlembagaan…raja2 dah x ade kuasa..lambng saje..hak kaum melayu sendiri terabai…kuota bumiputera dlm DEB tercapaikah..cmne korang boleh dakwa amno sja yg boleh jaga org melayu…ini ke maksud korang umno jaguh jga kaum melayu…

    dasar perkauman’ tu bkn dasar menguntungkn org melayu…dasar untung perut kroni2 kroni umno bn je…tgk senarai bilionair malaysia…cek spa yg tkaya di msia ni…sampai sepuloh org bilionair melayu????…

    • StinGray says:

      mana nk tercapai, sebab ada pelesit@parasit yg menyamar melayu islam dlm masyarakat melayu islam…terbaru..KR1M, yg menyamar melayu islam lah yg byk menentang, jd bodoh ikut telunjuk cina kapir harbi…puak mana yg byk mengganggu FELDA..puak yg menyamar melayu islam jugak…semua dasar kerajaan ditentang tak tentu hala, lpas tu meroyan salahkan sana sini…

      dasar perkauman dgn hak istimewa tak sama la tolol…bodoh

      utk pertahankan kemunafikan boss hang, hang terpaksa pulak jadi 10kali munafik…bodoh punya olang…mcm robot guna bateri cap ayam la hang ni…

    • bujuk says:

      Selagi BN berkuasa tak nampak DEB dan apa2 dasar yg. pro rakyat akan berjaya. Sebabnya… mereka dahulukan kepentingan diri berbanding kepentingan rakyat dan negara. Lihatlah sekeliling kita, siapa yg. bermewah2 dengan harta k’jaan.

  8. penyokongketuanan says:

    Artikel 153 perlembagaan memang keistimewaan Melayu, tapi cara penafsiran bergantung pada pemerintah. Kenapa nak percayakan tafsiran dari Melayu Pas, sedangkan terbukti dalam Pakatan Rakyat, Pas boleh diludah dan ditampar begitu saja oleh Dap dan Pkr. Isu Israel, Anwar enggan memohon maaf, isu Dumc, Khalid Samad pertahankan gereja, isu exco agama, orang yang kena tangkap khalwat jadi penasihat. Pas parti yang lemah dalam Pakatan Rakyat. Melayu tak boleh percaya pada Pas untuk menegakkan bangsa dan agama, kerana terbukti dalam 20 tahun memerintah Kelantan, cuma satu mesjd yang mampu dibina. Mana sekolah agama rakyat? Pas dah kena liwat dengan Anwar. Pas dah kena pijak dengan gereja. Pas memang lemah dan tak boleh membela Agama, sampai dasar perjuangan pun boleh tergadai.
    Nak tuding rasuah? Pas di Kedah tu buat apa? Pkr di Selangor buat apa? Dap di bayan baru buat apa?
    Jangan cakap la billionaire. Cuba cek balik, Berapa nama Melayu 10 teratas? Masih nak perjuangkan bangsa lain lagi?

    Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

    • melayu_islam says:

      bergantung pada pemerintah tu cmne…konon bela raja..tapi mader kurangkan lagi kuasa raja…tu ko ckp nk bela raja…tu la kau..umno ni x leh caye jaga kedudukan raja…harap pagar..pagar makan tuan…isu apekebende yg ko sebut byk2 ni..dlm byk2 isu tu ko paham ke ape sbnrye berlaku tu…kalo dgr dr mulut org mmg ikut sedap mulut diorg je nk ckp aje…hati2 trime ckp2 org yg blm pasti..tkt jadi ngumpat/fitnah…

      x de bilioner melayu tu maknenye tu bukti paling besar nyta lagi terang spnjang umno bn perintah 50 thn lebih gagal menaikkn org melayu dimata dunia…amno gagal membanggakan org melayu dgn dsr2 menguntungkan SEMUA org melayu tp hanya berjaya membuncitkan perut kroni2nya dgn untung luar biase….

      Ya Allah selamatkan bumi Malaysia ini dari pemimpim yg zalim korup tidak amanah…jayakanlah ABU spy aman damai bumi malaysia ini dari perosak bangsa…

      • StinGray says:

        ABU…tapi takpe pada DAP..PKR & ISRAEL…doa apa yg hang mintak kat tuhan ni….mcm doa dari org yg munafik dan kufur jea…takut2 nanti terkilas dkt hang plak…mcm bkn melayu dan jauh sekali islam jea mamat ni…

      • penyokongketuanan says:

        Mananya yang Tun M kurangkan kuasa raja? Masih lagi raja memerintah. Yang Dipertuan Agung tu apa? Adakah Raja-Raja Melayu dibawah kuasa Persekutuan?
        Kalau orang yang masih bekerja dengan tuan, mentalitinya macam tu kah? dengki tak habis-habis, bukan cari jalan macam mana nak kaya, tapi nak jatuhkan orang Melayu lain yang kaya. Kalau nak kaya, beerhenti kerja dan cari peluang yang banyak dibuka untuk Melayu bersaing dalam dunia perniagaan. Peluang-peluang sebegini tak banyak dapat pada kaum lain, ini dasar kerajaan Barisan. Hak sebeginilah yang dipertikai oleh Dap dan Pkr yang mahukan hak samarata semua kaum, dan hak untuk murtadkan Melayu. Bila HA bercakap dari luar Pas, bukalah minda dan dengar. Pas tak berdaya untuk memperjuangkan isu ini. Kalimah Allah pun tak boleh diperjuangkan, digadai pada Kristian.
        Gagalnya Umno, mampu memberikan rumah yang lebih murah pada Melayu. Gagalnya Umno, mampu membuka banyak peluang kerja pada belia Melayu. Gagalnya Umno mampu memberikan keuntungan luar biasa pada pelabur ASB. Gagalnya Umno mammpu melahirkan ramai usahawan Melayu. Gagalnya Umno mampu membina banyak masjid untuk Melayu bersolat. Gagalnya Umno mampu membuat banyak kereta yang mampu dimiliki oleh Melayu.
        Apa yang boleh dijanjikan oleh Pas? Berjayanya Pas ramai belia Kelantan terpaksa berhijrah untuk bekerja. Pada Agama pun kosong tak boleh janji apa, atau memang ada janji syurga ke? Atau janji pertahankan Islam? Mana? Mana Jihad? Cakap pun dah pusing-pusing, tak ada modal, yang ada cari salah orang lain, macam tong kosong, bunyi aje kuat, dalam tak ada apa pun.

        Ya Allah selamatkan kami dari kejahatan mereka yang zalim.

        • bujuk says:

          Sekarang kalau raja tak suka atau tak perkenankan satu2 perubahan perlembagaan, baginda tak boleh membantah kerana ia tetap akan berlaku. Contoh… jika parlimen gubal undang2 baru, menyekat kuasa Ketua Polis.. maka kuasa ketua polis akan tersekat walaupun Raja tak setuju. Sebaliknya sebelum ini(zaman TunM) bila raja Tak setuju maka kuasa Ketua polis tidak boleh d sekat. Ini contoh…

          • mustaqim says:

            itu sudut bujuk…sudut aku pulak sekarang ni kalau raja tak suka atau tak berkenan dengan perubahan sekeliling, raja terutama kerabatnya tidak boleh lagi memukul orang sesuka hari seperti kes … , Contoh…jika dulu raja ada kuasa mengampun pesalah dadah, bunuh bersamaan tali gantung, kini Raja tiada lagi kuasa itu. Sebaliknya sebelum ini(zaman TUN) bila Raja terutama kerabatnya tak suka maka ramai jiwa orang islam yang tidak bersalah dianiaya, ramai penjenyah yang diampun tetapi ttap tidak insaf malah terus membuat onar….DEMI ALLAH DAN ISLAM…MAHATHIR BERTINDAK BERANI MENGHENTIKAN DEMI KEBAIKAN RAJA TERSEBUT KERANA PERLU INGAT WALAUPUN DIMALAYSIA PADA ZAMAN MAHATHIR, ADA KES DAN ADAM MALIK MENDAKWA RAJA MEMBUNUH ADIKNYA DAN RAJA TIDAK BOLEH DIHUKUM…TAPI DISISI ALLAH RAJA TERSEBUT AKAN DIHUKUM SEBGAAIMANA MANUSIA BIASA…..

            SALAHKAH MAHATHIR MEMPERJUANGKAN AGAMA ALLAH bujukkk?????

          • bujuk says:

            Itu sudut undang2… maknanya semua guna undang2 yg. sama, tiada keistimewaan dari segi perlaksanaan undang2. Yg. ni aku setuju…. aku cerita pasal kuasa meluluskan undang2.

          • StinGray says:

            nak pusing jugak hang ni bujuk….emmmm

  9. kassim selamat says:

    dari segi jentera mmg pas paling kuat dlm pktan,.tapi dri segi kuasa,.pas bertaraf budak belasahan

  10. Cfu says:

    Bila PAS sokong Yahudi, siap dengan dalil bahawa nabi saw pun berniaga dgn Yahudi. Tapi kalau melibatkan BN, kenapa tak bagi dalil? Memang dah agak puak PR ni 100% memihak Yahudi.

    • bujuk says:

      Itu maknanya UMNO dan macai tak tau Islam. Buat kerja tak rujuk Quran dan Hadis…. bila orang pertikai, tak tau berhujah. Sebab tu bagilah orang yg. layak untuk memimpin, semua kerja bersandarkan quran dan Hadis… baru selamat dunia dan akhirat. Semua amalan dikira ibadat…

      • OrangPekan says:

        Dimana nak cari orang yang layak memimpin semua kerja bersandarkan Quran dan Hadis? Dalam PAS? Dalam PKR?
        Mustahil boleh jumpa. Walaupun UMNO tak sepenuhnya bersandar Quran dan Hadis, namun Islam dan Melayu terbela.Islam dan Melayu tidak terbela oleh kerajaan negeri PAS dan PKR. That’s a fact.

      • Cfu says:

        Bujuk, yang aku maksudkan ialah PAS boleh bekerjasama dengan Yahudi berdasarkan dalil. Tapi bila kapal Yahudi singgah di pelabuhan negara kita atas urusan perniagaan dgn kerajaan yg dikuasai BN, hangpa kata tak boleh pula. Puak PAS tau baca Quran sahaja tapi tak faham maksudnya. Puak PAS memang jahil tentang Islam dan kena belajar daripada UMNO yg lebih tinggi pengetahuan Islam.

        • bujuk says:

          Maksud TGHA yahudi yg. harus kita berurusniaga ialah yahudi yg. luar dari Israel atau negara haram Zeonis. Contohnya yahudi Amerika yg. selama ini m’sia berniaga. Yg. d haramkan ialah yahudi Israel yg. hari ini m’sia berurusniaga seperti APCO.

  11. tony gunawan says:

    Artikel 153 perlembagaan memberi kontrak lebuhraya bernilai 2.2billion kepada seorang peguam umno!!!!!!!!!
    apa u dapat penyokongketuanan?????

  12. bangKano says:

    La ni orang melayu dah semakin keliru istilah Yahudi,Israel & Zionis. Sampai depa anggap ketiga-tiga istilah tu makna nya sama saja. Kalo hang pa tak caya pi tanya puak puak hamlau PASasau tu…!!

  13. zumazore says:

    yang penting mereka ni sebenarnya dah terbelit dengan lidah mereka sendiri… dulu bukan main sebok pasal APCO tapi sekarang sendiri menyerah sebab mereka sebenarnya yang tak mengikut sunah. so YANG MENYOKONG P.R SEBENARNYA MEREKA YANG BERHATI BATU DAN YANG HATI ROSAK walaupun wajah mereka manis hanya di wajah.. tapi sebenarnya mereka ni hanya ikut aje.. otak zero!!!
    lihat sahaja cahaya wajah mereka.. kusam!

  14. Wong Pin Ter says:

    Sia-sialah Mahfuz Omar rela dipenjara setahun semata-mata membantah kehadiran pasukan kriket remaja Israel. Sia-sia jugalah Mahfuz Omar terjerit-jerit APCO-APCO di dalam Parlimen bila mana pada hari ini Presiden PAS pun telah keluarkan fatwa tiada kesalahan bekerjasama dan berniaga atau berhubungan dengan Yahudi. Semasa saya balik kampung di persimpangan tiga Assam Jawa-Ijok-Kuala Selangor nampak ada sebuah kedai makan milik penyokong tegar PAS telah merentangkan banner yang mengutuk Yahudi dan Israel. Bunyinya ” Pergi Jahanam Yahudi! Mampos Israel , Mampos”. Apabila tercetusnya isu Anwar Ibrahim hendak menjaga keselamatan Israel ini saya nampak banner ini pun sudah dibuang. Sedangkan banner ini telah direntangkan semenjak tahun 1995 lagi dan tidak pernah sekalipun ditanggalkan atau diganti dengan banner yang lain. Saya pasti kalau sesiapa dalam perjalan arah ke utara dengan melalui jalan Klang-Sabak Bernam pasti akan perasan dengan banner ini.

  15. Bulan Empat says:

    Hadi dan yang lain lain dalam puak sama memang kita tahu orang yang tinggi ilmu agama nya.

    Malangnya oleh kerana politik orang tinggi agama ini menjadi sebaliknya iaini dilihat rendah dan low class sekali pemikiran nya.

    Maka dalam hal politik tak perlu lah kita anggap Hadi seorang yang bijak dan tinggi ilmunya. Memadai kita lihat Hadi ialah seorang islam yang berbini lebih dari satu dan cakap dia sering merapu, ketengah tidak , ketepi pun tidak.

    Orang yang telah membuang perjuangan agamanya walau pun mereka masih berpegang rukun yang enam dan mengamalkan rukun yang lima.

  16. mustaqim says:

    PAS PAS PAS…..CUBA DENGAR APA KATA NIK AZIZ DI SINI…..dan ini adalah jawapan nik aziz dalam

    http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=26935%3Arakyat-belum-bebas-daripada-fahama……KOTA

    KOTA BHARU, 3 Jun: Pembebasan 12 sukarelawan rakyat Malaysia yang ditahan oleh rejim zionis Israel belum lagi membuktikan rakyat akan bebas sepenuhnya daripada fahaman Yahudi.

    Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, berkata selagi negara tidak menghentikan kerjasama dengan syarikat yang ada hubungan dengan Israel, APCO Worldwide.

    Jelas Tuan Guru, menarik balik kerjasama dengan APCO hanya sebahagian cara untuk menyingkirkan Israel, namun membuang rasa sayang dan cinta kepada Yahudi adalah jalan yang lebih baik.

    “Ini kerana Yahudi termasuk Israel adalah makhluk perosak yang wajib dihindari oleh sesiapapun,” ujarnya yang juga Musyidul Am PAS.

    Menurutnya lagi, Yahudi sejak zaman dahulu lagi bersifat jahat serta membunuh para nabi, bukannya masyarakat kampung biasa sekiranya tidak mengikut kehendaknya.

    “Setiap kali sembahyang kita membaca al-Fatihah, ada di antara maksudnya kita tidak mahu jadi pengikut Yahudi dan Nasrani,” ujarnya.

    Menyentuh tentang tangkapan yang dibuat oleh Israel terhadap 12 rakyat Malaysia, beliau memberitahu bukan sahaja di sana, Malaysia sendiri turut mengurung rakyatnya di bawah ISA jika tidak mengikut kehendaknya.

    Beliau bagaimanapun melahirkan rasa syukur terhadap pembebasan itu.

  17. mustaqim says:

    WAHAI PAS,..YG NI PULA AKU TAK DAPAT CARI DALAM HARAKAH…SO MENGIKUT KEBIASAAN HARAM PERCAYA SELAIN HARAKAH…SO TERPULANG PADA AKAL YG ALLAH BAGI TU….http://pahangdaily.blogspot.com/2012/02/nik-aziz-haram-bersekongkol-dengan.html

    “haram bagi mana-mana pihak bersekongkol dengan Israel dalam apa jua bentuk hubungan”

    SHAH ALAM, 22 Feb – Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (foto) yang mengadakan pertemuan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam menegaskan, adalah haram bagi mana-mana pihak bersekongkol dengan Israel dalam apa jua bentuk hubungan. Dalam satu kenyataan dikeluarkan sebentar tadi, Nik Abdul Aziz berkata, beliau berpandangan bahawa Anwar memahami pendirian PAS yang tidak mengiktiraf negara Israel dan menyokong sepenuhnya perjuangan rakyat Palestin. “Oleh kerana itu tidak berbangkit PAS telah menggadai prinsip perjuangan tatkala bersama Pakatan Rakyat,” katanya. Sehubungan itu kata Nik Abdul Aziz, beliau yakin, pihak Pakatan Rakyat tetap sepakat dalam menyokong perjuangan rakyat Palestin untuk membebaskan tanah airnya daripada cengkaman Israel yang zalim itu. Nik Abdul Aziz berkata, dengan memahami penjelasan Anwar, yang diberikan semalam, Pas kekal dengan pendirian yang telah diputuskan oleh Majlis Syura Ulama iaitu parti Islam itu sekali-kali tidak mengiktiraf negara haram Israel. “Maka PAS tetap istiqamah menyokong perjuangan rakyat Palestin yang dihina di bumi sendiri. Terserahlah kepada Datuk Seri Anwar untuk menerima pendirian PAS ini,” katanya. Menurut Nik Aziz, bagi beliau, pendirian PAS adalah wajar kerana kewujudan negara haram Israel merupakan suatu kezaliman, tanpa peri kemanusiaan dan menafikan hak umat Islam, malah merampas hak seluruh rakyat Palestin. “Tambahan pula, tindakan penguasa Israel yang tidak habis-habis menzalimi dan membunuh rakyat Palestin, termasuk kanak-kanak, wanita dan orang tua. Justeru, adalah haram menerima kewujudan negara Israel yang haram. “Pada saya, Datuk Seri Anwar memahami pendirian Pas yang tidak mengiktiraf negara Israel dan menyokong sepenuhnya perjuangan rakyat Palestin,” katanya.

    Dalam kenyataan yang dikeluarkan kira-kira 24 jam selepas pertemuan mereka, Nik Abdul Aziz berkata, Anwar telah datang menemuinya untuk menjelaskan maksud kenyataannya berhubung ‘keselamatan Israel’ yang disiarkan oleh Wall Street Journal, bulan lalu. “Mungkin juga beliau datang setelah mengetahui keputusan Majlis Syura Ulama PAS minggu lepas yang menggesa beliau menarik balik kenyataan dalam Wall Street Journal itu yang difahami sebagai menyokong Israel. “Majlis Syura Ulama juga menggesa, sekiranya kenyataan itu dilaporkan secara salah atau membawa maksud yang berbeza, maka beliau dinasihatkan agar mengambil tindakan undang-undang dengan menyaman Wall Street Journal bagi membersihkan nama,” katanya. Nik Abdul Aziz menjelaskan bahawa pertemuan mereka telah berlangsung dalam suasana harmoni dengan Anwar telah menjelaskan kesemua isu yang berbangkit. Pada pertemuan itu, Ketua Penerangan PAS Pusat, Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man juga hadir.

    SO ORANG PAS KENA DECIDE NAK PERCAYA PADA RUKUM PAS YG KEBERAPA…1)PERCAYA PADA NIK AZIZ 2) PERCAYA PADA HADI AWANG 3) PERCAYA PADA ANWAR 4) PERCAYA PADA DAP 5) PERCAYA PADA ALLAH

  18. pasdaplaknat says:

    Sbnrnya dasar UMNO BN terhadap Yahudi-Israel-Zionist telah jelas dan paling selamat buat masa ini.
    Sekian lama negara ini tertubuh tetapi kita istiqamah menentang kejahatan Israel dan berterusan menumpukan soal Palestin.

    Cuma isu perdangan dgn Israel ini sengaja digunakan oleh pencacai2 Nuar dan Maunafiq2 dlm PAS dlm usaha memerangkap dan menjatuhkan UMNO.

    Mmg para FUQAHA’ pun telah gariskan HUKUM FEQH berdagang dgn YAHUDI, dan ia adalah HARUS, dna TIDAK SAMA SEKALI SAMA TARAF dengan mengiktiraf keselamat Israel.

    Kita jgn terperangkap dgn mainan PAS yg sgt suka kelirukan Islam dan tidk ckp benar dgn hukum Allah..

    yg jelas melanggar soal Aqidah ialah cara Nuar menyokong Israel..bukan soal berdagang..

    Wallahualam..

    • bujuk says:

      kenapa pulak MEDIA UMNO hentam TGHA bila keluarkan kenyataan tersebut? Siap ada prof. yg. kata TGHA dah tergelincir?? ada yg. kata PAS dah sesat…

      • penyokongketuanan says:

        2 kenyataan yang berbeza. Siapa sebenarnya yang menentukan dasar dan halatuju parti? TGHA atau TGNA? Pkr pun serupa juga, bezanya cuma Presiden Pkr tak ada suara. Isteri mana boleh lawan suami. Kenapa dalam satu parti ada 2 Pemimpin? Tak cukup dengan itu ada Dewan syura lagi. Tak cukup dengan tu, AJK pusat pun pernah terdengar mahu mengubah perlembaan parti dengan mengankat bukan Islam sebagai pemimpin. Siapa yang memimpin Pas sebenarnya?

        Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

        • bujuk says:

          TGNA dah support TGHA… sebenarnya UMNO dan pemimpin serta prof. UMNO yg. tak faham.
          Yahudi d amerika dah lama m’sia berurusan dan berniaga. PAS tak pernah tentang, yg. PAS tentang berurusan dengan YAHUDI ISRAEL atau zeonis yg. mana hari ini m’sia mula berurusniaga walaupun kata pada rakyat tak iktiraf Israel.
          Semoga penjelasan ini dapat mencerahkan tuan2…

          • StinGray says:

            dalam semua hal yg dibicarakan di sini…hang sorang jea yg paham semua, org lain semua tak sehebat hang…hang ingat hang sapa bujuk???…satu benda yg aku paham hang ni bujuk, hang suka putar belit…yg lain aku tak paham pun apa yg hang paham….

          • bujuk says:

            Hang baca statement Mufti perak dalam utusan hari ni, mungkin hang faham kata2 mufti saja kut.

      • StinGray says:

        memang sesat pun….hang sedih ke la ni…hang pegang rukun yg mana bujuk…percaya pada DAP ke???

    • Bulan Empat says:

      Sebenar nya kita dibolehkan berurusan dengan Isreal jika urusan itu memberi menafaat dan islam/negara mendominasi dalam hal itu. Haram jika kita berurusan dengan mereka tetapi mereka yang dominasikan.

      Perdagangan dengan israel bukan perkara baru. Kita berjual beli, barang kita dieksport kesana samaada direct atau indirect.

      TEtapi kita tidak pernah import barang direct dari sana. Contoh yang pernah diutarakan ialah minuman Coke yang dikatakan product Israel yang dana disumbang direct untuk mereka.

      Coke diproses diMsia dengan teknologi mereka dan mereka meraih royalti jualan. Kita berdagang dengan US sejak dari dulu demikian dengan Coke yang datang melalui US.

  19. Bulan Empat says:

    Sesiapa yang kenal rapat dengan Hadi aku nak mintak tolong dia nasihatkan Hadi suruh dia konsetrate jaga bini bini bini dia kat rumah saja. Kalau bini ada 3 kita boleh agak bini pertama dia tentunya sudah expired, yang ke2 on the way to expiry tapi yang ke3 tentunya muda sikit banyak tahun lagi untuk expired.

    Dalam umur Hadi sekarang yang sudah mula nak ganyut dia sepatutnya fikir lebih sikit tentang bini ke3 dia, jangan asyik layan angan2 untuk jadi pembesar negara.

    Bini muda perlu diservis sekerap mungkin tak boleh abaikan macam bini tua yang tak asah selalu pun tak apa. Bini muda perlu diasah sekerap mungkin kalau tidak dia lari dengan orang lain.

    Kita bimbang sedar sedar saja sudah dihempap rakan satu kem, Mat Sabu. Mamat tu dengar saja bini orang naik nafsu tongkat ali dia terus naik 90 degree. Maklumlah jenis manusia jahanam.

    Kita takut Hadi jadi orang tua bangka yang kubur melambai lambai rumah kata boleh blah, boleh blah.

    Dasar Hadi tua nak mampossss.

  20. djray says:

    duit punya pasal.. gadai segalanya.. bila dah jadi mangsa yg ditipu, baru nanti nak lawan anwar.. maka jadi lah macam pak lawak biol masa tu..

  21. nazwan says:

    Issue israel ni sebaiknya jgnlah ada pihak yg nak mempertahankan israel ni. Memalukan sungguh. Boleh rosak akidah umat islam nt.
    Anwar = salah keluar statement yg pastinye x payah susah payah nk pertahankan. Mengaku shj salah ckp.
    Umno = APCo. Ulama sila beri penjelasan spya kami rakyat x salah tafsiran.
    PAS = x sokong anwar pye statement. Dan sepatutnye x payah susah2 nk backing anwar.
    PKR = follow anwar pye statement.

    Kesimpulan nye, ulama malaysia kena betulkan keaadaan yg bercelaru ni.

  22. bujuk says:

    SHAH ALAM – Bekas Mufti Perlis, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, tidak salah bagi umat Islam untuk berurusan dengan bangsa Yahudi yang tidak bermusuhan dengan Islam.

    Mengulas polemik berikutan pandangan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa berurusniaga dengan Yahudi dibenarkan tetapi bukan dengan Zionis, Asri berkata, “maka, kenyataan yang menyatakan bahawa kita boleh berurusan (dengan) Yahudi yang tidak menzahirkan permusuhan kepada umat Islam, adalah benar.”

    Bagaimanapun menurut beliau, pihak yang memerangi Islam, maka “dia dimusuhi tanpa mengira apapun agamanya.”

    Katanya, Islam adalah agama yang menghormati semua keturunan manusia.

    “Islam tidak menghukum seseorang disebabkan keturunannya. Islam juga tidak memaksa orang menganut Islam dan memerangi dan menghukum hanya kerana perbezaan agama. Demikian seseorang Yahudi tidak boleh dihukum hanya kerana dia berketurunan Yahudi atau beragama Yahudi,” katanya dalam satu kenyataan media.

    Jumaat lalu, Abdul Hadi melahirkan pandangan bahawa urusniaga dengan Yahudi dibolehkan tetapi tidak dengan Zionis.

    Bagaimanapun, kenyataan Abdul Hadi diselar Pensyarah Fakulti Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan Universiti Islam Antarabangsa, Datuk Prof Dr Mahmood Zuhdi dengan membuat perbandingan Yahudi sekarang dengan mereka yang hidup pada zaman Rasulullah SAW adalah tidak tepat dan bermotifkan politik.

    Beberapa pemimpin Umno mendakwa Pas sebagai parti politik yang tidak konsisten.

    Malah menurut Asri, permusuhan berlaku antara masyarakat Yahudi dan Nabi SAW dalam sejarah disebabkan sikap permusuhan mereka terhadap Islam, bukan keturunan mereka.

    Beliau seterusnya berkata, Nabi Muhammad mempunyai isteri yang merupakan seorang Yahudi iaitu Safiyyah Huyai.

    “Sahabat Nabi SAW yang dianggap ilmuwan ‘Abdullah bin Salam, juga seorang Yahudi. Baginda Nabi SAW dalam urusan muamalat pernah menggadai barang kepada Yahudi. Baginda juga menziarahi Yahudi yang sakit. Ini menunjukkan kita boleh berbuat baik kepada Yahudi atas dasar persahabatan yang tidak mengkhianati Islam atau atas asas dakwah.

    “Bahkan al-Quran dalam Surah al-Maidah membenarkan perkahwinan dengan wanita Yahudi dan Kristian yang dikatagori sebagai Ahlul Kitab,” kata Asri yang kini merupakan felo Pusat Pengajian Islam Oxford.

Leave a Reply