Menu Utama

Nasib Kedah: PEMANDU Buta, MB Separuh Buta

KATA orang, inilah jadinya bila memilih Pakatan politik pura-pura sebagai kerajaan negeri, meletakkan emosi mengatasi kebolehan dan kewibawaan memimpin.  Inilah yang boleh penulis rumuskan dalam soal kacau bilau yang mengoncang pentadbiran negeri Kedah hari ini.

Menyerahkan peranan Menteri Besar kepada sebuah jawatankuasa PEMANDU yang tidak tahu selok belok pentadbiran negeri adalah umpama menyerahkan kerusi pemandu bas kepada seorang buta.  Pengakhirannya, bas dan penumpang (rakyat) dibelakangnya akan sama-sama jatuh masuk gaung.

Ustaz Azizan seperti yang diketahui umum kebelakangan ini mengalami masalah kesihatan yang serius.  Penulis dimaklumkan, matanya sudah kurang nampak di kedua-dua belah.  Ketidakupayaan Azizan inilah sebenarnya yang menyebabkan krisis politik di Kedah hari ini kerana resmi orang buta atau hampir buta, dia menggunakan deria pendengarannya untuk mengganti fungsi mata yang sudah rosak.

Bergantung kepada suara mana yang berbisik, haluan itulah nanti yang akan diikutinya.

Nampak sangat dah PAS dah tak upaya nak memimpin.  PAS Pusat baik apatah lagi PAS negeri, semuanya gagal menyelesaikan masalah yang kecil sangat macam ini.  Macam mana 2 Exco biasa boleh jadi kuasa penentu mengatasi kepimpinan yang lebih tinggi atas?

Ada yang saran UMNO ambil kelebihan di masa sekarang, tapi apa cara yang UMNO nak masuk campur?  Lainlah kalau ada usul undi tidak percaya dalam persidangan dewan negeri yang akan datang, mungkin disitu UMNO boleh tumpang sekaki.

Sebaiknya UMNO biar saja beruk-beruk ini bergaduh sama sendiri sampai terjungkam.  Inilah masanya rakyat lihat ‘color’ sebenar Pakatan haram yang berangan besar nak menjadi kerajaan persekutuan di Malaysia ini.

Untuk selesai masalah ini mudah saja.  Azizan perlu kemuka usul kepada Sultan Kedah bagi dewan undangan negeri dibubarkan dan satu pilihanraya negeri diadakan.  Kembalikan semula kuasa memilih kepada rakyat.

Kita lihat rakyat nak ‘Jawatankuasa’ jadi Menteri Besar atau ‘orang’ jadi Menteri Besar.

Dari sini pun dah nampak bodoh dah keputusan mengadakan Jawatankuasa untuk menjalankan pentadbiran kerajaan negeri.  Ada ke jawatankuasa, nampak  sangatlah bodohnya PAS ini.

Sebenarnya isu di Kedah ini berkait rapat dengan banyak isu yang melanda Pakatan Rakyat kebelakangan ini.  Selepas Anwar secara terbuka menyatakan keinginan melindungi keselamatan Israel, kini Kedah pula diletak dibawah pentadbiran ‘jawatankuasa’.  Semua ini menggambarkan ketidak bolehan memimpin.

UMNO dan BN jugalah yang lebih stabil dan patut menjadi pilihan rakyat.  Apa pun masalah, semua boleh diselesaikan dengan bijaksana, takdelah kelam kabut macam sekarang.






105 Komen to Nasib Kedah: PEMANDU Buta, MB Separuh Buta

  1. Moooohyideen says:

    Eh dulu pun bukan Tun M dua tiga kali masuk hospital buat operations????

    • isue sekarang ni bukan masuk sepital ke ape ke.. tapi soal kepincangan dan berteraburnya kepimpinan PAS di kedah sekarang ni..

      ala, bape kali masuk sepital pun. pentadbiran Dr. M terbaek… banyak perubahan besar terutama di sektor ekonomi .

      • bujuk says:

        terbaik sampai 100 bilion dia lesap.

        • StinGray says:

          buktikan???..

        • pasdaplaknat says:

          Bayan Mutiara RM1.1 billion kroni Lim DAP tu dh confirm bujuk..PR Penang tgh ‘lapar’ skrg ni..

        • bujuk says:

          bila ada tuduhan, orang yg. d tuduh kena buktikan dia tak bersalah…haha.
          Ada ka tertuduh mintak siasat/audit semua TUN siap anak cucu…. dasar UMNO bila kena batang hidung habis semua suku-sakat dia tarik sekali.

          • pasdaplaknat says:

            Bujuk..ape point ko ni? meroyan ke mana?

            Dasar PAS lah yg kotor dan busuk..buat salah mcm mana pun tetap di pertahankan sampau BUSUK. Yg peliknya yg ckp benar DITENDANG.. Hasan Ali tu buat dosa apa yg kena pecat?

            Wajibkah dia wala’ pd kepimpinan PAS yg dikuasi oleh puak MUNAFIQ?

        • syaa says:

          fitnah la kau ni.

    • P164 says:

      Biasalah pemimpin masuk hospital. Kalau dah x mampu tunaikan amanah yang berikan, berundur lah dengan cara terhormat. Ni dah ramai yang bersara, ada orang tu smpai sekarang jd mb lagi.. X tau lah nk komen

      • Moooohyideen says:

        Laa….article tu kata sbb tak sihat dan masuk hospital…hang punya komen lain la pulak…

        • nampak benor tak bace sampai habis..
          lau bace habis pon…mesti kurang pemahaman…

          aku suke ayat ni “Untuk selesai masalah ini mudah saja. Azizan perlu kemuka usul kepada Sultan Kedah bagi dewan undangan negeri dibubarkan dan satu pilihanraya negeri diadakan. Kembalikan semula kuasa memilih kepada rakyat.”….

          hehehe….ade bran?…

          oh…one more thing…
          nik aziz aq rase lagi banyak masuk wad…kesian la kat rakyat kelantan sebab masih duk ditakuk pemerintahan yang dah tak efektif…

      • C4 says:

        MANUSIA BIASA LAH SAKIT …… TAK KAN SIHAT SELALU ….. ITU PUN NAK JADI ISU ….

    • StinGray says:

      mooo…tapi negara stabil jea…tak le sampai nak ada “Jawatankuasa Sekodeng”..

      hang ni…kalau bg contoh mesti tak kena…elok sikit dari bujuk punya contoh jea…cuba bg cth yg lain plak mooo, kalau tepat cth yg hang bg, aku bg tau hang…

    • C4 says:

      itu pun nasib baik Mahataik tak mampus ????

  2. tengkudin says:

    org citer lain ..ko citer pasal masuk spital pulak..

    ko tak nak citer pasal nik ajis masuk spital berapa kali ke??

  3. Moooohyideen says:

    Pincang ke pengurusan Kat Kedah tu..aku check tak ada apa2 pun…..

    Anyway kepimpinan BN yg byk senatorship tu sttle dulu yer…RM250 juta camner??

  4. mr_vakoou says:

    hang jgnla hina klu org sakit..esok hang sakit bru tau..bab sakit jgn perli2…bukan kerja kita..tp yg pelik tu apsl geng pusat tu dok kacau pentadbirn sbb 2 ekor beruk tu yg minta sdgkan 8 lg okayje bodohla geng pusat nie…mcm mn nak jd pemandu

  5. Anak Lenggong says:

    Ngape kat kedah je ada Jawatankuasa pemandu untuk memantau MB..kalau benar2 nak lakukan buat la sama kat kelantan tu baru adil..sebab kedua-dua negeri ini diperintah oleh Pak Lobai PAS..tapi yang sebenarnya..kebanyakan pemimpin PAS pusat tu gila kuasa serta pada mereka setiap apa yang mereka fikirkan adalah betul dan tak boleh dibantah..

    • Moooohyideen says:

      Selagi untuk kebaikan rakyat tak ada masalah…. kat dalam UMNO, salah guna kuasa macam mana pun…wpun ada agensi pemantauan dan penguatkuasa…ada tindakan nak diambik???

      • untuk kebaikan rakyat konon…

        hahaha…. bukan untuk kebaikan rakyat, tpi realitinya mmg PR dah tak caye kat azizan… tak lame la tu…

        salah gune kuase?… hahahaha….tang mane yang salah gune kuase tu?.. cube ckap..
        bukan ke bapak segala penyalah gune kuase anwar ibrahim?…

      • StinGray says:

        dah byk yg kena tindakan dah mooo…hang jea yg buat2 tak tau…hang jgn plak jadi mcm bujuk & melayu islam tu…depa tu munafik…hang jgn mooo…

    • syaa says:

      puak pakatan haram ni pandai ngata orang jer,tapi dia yg lebih teruk.pakai kopiah ngan jubah tak semestinya masuk syurga kalau dah nipu kuat.

  6. raja kongkiak says:

    Sian jerangau-jerangau pembangkang, yang mati-mati dok tutup mata dan telinga agar tak nampak/dengaq apa yang dok dan sedang berlaku di dalam mangkok pas di kedah. Aku dok di kedah jadi aku tau apa yang jadi ayam dan jadi itik di dalam kerajaan kedah.
    ingat kata ostat” tak aku kelapaq nak jadi MB, dah depa lantik akau, laaaa nih depa nak tendang aku pulak..””
    Sebenaqnya tak dak satu pun pas buat di kedah yang boleh orang ternganga tengok..apa yang depa buat selama nih macam tukang rumah dok”repair” apa yng Bn buat dulu..paku sana paku sini. Kalau bagi depa buat yang baru..haha alamat kata dari subuh sampai senja dok lagu tuhh laaa
    Rerangau dan penyokong pas kena terima. PEREBUTAN KUASA,GILA KUASA, MAU KUASA, AL FULUS, PROJEK TAK DAPAT,DUIT TAK DAK.” dan banyak lagi adalah punca dan punca A balun B,B tendang A.. Pakat nak Keghekah kat situ (kata orang kedah).
    JADI…secata total PAS@PAKATAN bukan parti yang layak untuk memerintah negeri..apatah lagi negara..hahah

  7. Moooohyideen says:

    Zaman internet ni ko tak payah dok di Kedah pun… Kalau sekadar dok kat Kedah tapi bwh tempurung buat per…

    Anyway ko name kat kita org Pemimpin PR yg kaya selepas memegang tampuk kuasa macam Pemimpin2 dan keluarga org umno ni.. Ada kaya macam Daim???

    • “Zaman internet ni ko tak payah dok di Kedah pun… Kalau sekadar dok kat Kedah tapi bwh tempurung buat per…”

      moooo….cermin dan check diri ko dulu…

      ok … heeee…

      • StinGray says:

        mooo…tak baek hang hina org2 kedah mcm tu.. btw..hang percaya ke dgn internet ni mooo…boleh jadikan saksi dan bukti ke internet ni mooo…boss bujuk kata, tu semua tak bleh percaya…hang pikir mcm mane???

    • P164 says:

      Azmin Ali, Anwar ibrahim tu mana dpt duit banyak2 ye Moo.. Ko tlong siasat bole

    • jebat says:

      HA..HA..MOOOO BUAT2 TAK TAU KE.. MOO DAH PERGI KE RUMAH KEKASIH ANWAR..AZMIN ALI..FERRARI LAGI TU..KERJA APA YA SI AZMIN TU..

    • ttibe lak nak masuk isue kaye2 ni ape hal?… dari dulu asik2 kaye, asik2 250m, asik2 bom sampai mati…tu aje lah modalnye..

    • Cfu says:

      Daim memang dah kaya sebelum menceburi politik. Kekayaan Daim atas usahanya sendiri dan berkat membayar zakat. Orang PAS tak kaya-kaya sebab tak mau bayar zakat.Bila kita bayar zakat, harta kita telah dibersihkan dan Allah swt akan menggandakan lagi. Ni yang malas nak ajar bab agama kepada hang Moo. Nanti mai pondok aku, belajaq agama.

    • bangkano says:

      He ele pi tengok kekayaan anak Anwaq tu Nurul Izzah dia dok ada beratus-ratus juta dolar AS kat dalam Israel National Bannk atas fix deposit apa ceriter..? Mana dia sakau wang sebanyak tu..? Dah tentu duit tu di sakau melalaui ayah nya kaki pecah amanah semasa jadi TPM & menteri kewangan dari tahunn 1996 – 98 dulu…!!!

  8. penyokongketuanan says:

    Apa orang Pas kata tak penting. Rakyat melihat bahawa Kedah diperintah oleh Jawatankuasa (baca .. exco). Exco lagi power dari MB. Masa Bn dulu kalau MB dipertikaikan kewibawaan, dia turun. Osman Arop turun, Sanusi Junid pun turun. Kenapa Azizan tak boleh turun? Dia dah tak ada kuasa lagi, buat apa duduk situ? Pas Pusat dah tak percayakan dia, keluar parti ajelah. Tak faham lagi ke bila orang dah tak percaya? Join Jati lagi bagus.

    Ya Allah selamatkan kami dari kejahatan mereka yang zalim.

  9. Anak_Nogori says:

    Zizan ada berani minta bubar dewan ka?…saya raguinya…yg depa berani cabar Najib debat ngan Imam Mahadi tu je..

  10. raja kongkiak says:

    Ada jugak yang tak kenai. yang mana satu parti politik dan yg mana satu ngo..kacau laaaaaaaaaaaaa….sebab tuh laaaa tiap kali kita tanya jawab bunyi macam lain..hehe

  11. C4 says:

    KESIAN PEMAMDU BUTA ….

    TAK ADA ACCIDENT KERETA KE????

  12. C4 says:

    “Nampak sangat dah PAS dah tak upaya nak memimpin.”…..

    KETAWA NAK TERBERAK AKU ….

    20 tahun PAS memerintah Kelantan ???? UMNO tak mampu nak tawan pun….sampai hari ini …..

    • tengkudin says:

      PEmbangkang sampai sekarang tak mampu nak tawan Putrajaya..hahahhaa..

      KETAWA nak TERBERAK AKU!! hehehe

    • Cfu says:

      20 tahun PAS perintah Kelantan. Hudud tak terlaksana pun. Sebab takut Karpal Singh picit teloq.

      • bujuk says:

        UMNO lagi teruk dah 54 tahun perintah m’sia, nak sebut HUDUD pun tak berani usah kata nak laksana.

        • StinGray says:

          ishhh hang ni bujuk…puak Taliban pun tak berani nak sebut HUDUD PAS hangpa ni…

          • bujuk says:

            hehe… aku tak suruh sebut HUDUD PAS. Aku mintak sebut HUDUD ALLAH. Ada mana2 pemimpin UMNO yg. berani sebut kalau saya jadi Presiden atau Tim.presiden atau Naib Presiden saya akan perjuangkan HUDUD untuk ahli UMNO yg. beragama Islam. Ada..?

          • selamber says:

            apa HUDUD tu?

          • syaa says:

            bila nak pilihanraya,baru nak cite hudud.bedosa la puak pas ni.hudud jadi bahan politik.hudud pilihanraya…tapi langkah mayat karpal,lim guan eng,lim kit siang.tak jadinya hudud pas ni kalau takut pada dap.pas bukannya takut pada ALLAH,tapi takut pada dap..bangkai la pas.

      • Moooohyideen says:

        Bododh punya Cfu- Huduh Bill dah pass…tunggu consent Kerajaan Fedral Jer… Federal kan kerajaan sekular Pok Jib dan Bik Mama…

        • selamber says:

          buat bil hudu pun cuma mcm buat karangan spm je..mana nak laku..bnyk kekurangan..bnyk kesalahan..mcmna nak lulus

    • Cfu says:

      Ada sorang kawan aku bangsa Cina yang sokong DAP. Dia kata DAP lebih suka join dengan PAS sebab senang dapat lesen arak, lesen judi di Kedah. Bahkan bela babi depan rumahpun boleh. Dia kata kalau dengan UMNO susah sikit nak dapat semua ni.Sebab UMNO lebih tegas dalam bab Islam berbanding PAS.

      • bujuk says:

        Bukan sebab UMNO suka rasuah ke…
        Pasal lesen ni hang kutip kat longkang mana? Berapa lesen sebelum dan selepas 2008? jangan sebarangan fitnah.

        • StinGray says:

          bujuk..yg hang tuduh umno suka rasuah tu apa definasinya…fitnah ke fatwa…sekali pun hang tak bleh nk sorok perangai khawarij hang ni…maintain bangang jea….

        • pasdaplaknat says:

          bujuk..hng ni Munafik tegar..
          Dlm Al-Quran jenayah rasuah ini Allah Firman sbg penyakit/masalah umat..maknanya tk mengira parti atau puak, xde pulak ada dalil ckp PAS dijamin dr rasuah?, PAS rasuah tp cover elok2.. rejim Menantu Pok Nik lebih ARIFF kn..kn.. 🙂

          lainlah pasal Yahudi yg Anwar puja tu..mmg jelas Allah laknat bangsa ni..just the only one!

          • bujuk says:

            Bila masa pulak aku declair dalam PAS takda RASUAH?
            Tapi dalam UMNO SELALUNYA(bukan semua) mereka d lindungi sebaliknya dalam PAS mereka akan d asak.

          • selamber says:

            sape yg melindungi..SELCAT ye?..hehe

          • pasdaplaknat says:

            kalau ko xdeclare gitu..better ko jgnlah ckp pasal org lain rasuah..observe puak ko yg sesat dlm segala hal tu dulu ye..
            dh molek baru layak la ‘manis’ tegur org lain.. ini puak sendiri pun terpalit dgn najis..
            pegi nasehat Rejim Pork Nik dulu tentang dosa dan kezaliman pd rakyat.. jgn hanya cari salah org lain dgn bikin fitnah.

          • StinGray says:

            budak pasang bendera DAP tengah cuba2 nak berhujah…tu yg kelongkang jea bro…

    • syaa says:

      pru13 insyaallah berjaya

    • syaa says:

      insyaallah pru13 bn berjaya tawan kelantan dan malaysia

  13. raja kongkiak says:

    Ostat pi check mata kat spital…hahhahaahahah berduyun puak “tebas tiang” sampai kat mentaloon.. Bukan nak melawat tapi nak tengok kalau-kalau boleh bust isu dan mudah mudahan ostat akan jatuh dari kursi Mb..hahah ..macam ikan pedukang sambaq ketoi kumuhan…puak-puak tuhhh …letihhhhhhhhhhh!!

Leave a Reply