Menu Utama

Kerajaan PR Telus & Adil? Ptuuiih…

Gegak gempita merata jagat alam siang malam ke hulu hilir mendakwa diri telus, integriti, adil dan berwibawa. Akhirnya kantoi juga segala dakwa dakwi comel lote itu hanyalah propaganda setaraf tahi khinzir saja.

Itulah bahana yang perlu pemimpin PR terima apabila kantoi besar setelah speaker DUN Selangor Datuk Teng Chang Kim dari DAP tersilap hantar SMS kepada bekas pemimpin Pas yang juga bekas Exco Agama negeri, Dr Hasan Ali yang kini merupakan Adun Bebas.

SMS dalam bahasa Inggeris itu antara lain berbunyi: “Ini mungkin penggulungan terakhir bagi exco, peluang harus digunakan sepenuhnya bagi menjelaskan tentang kejayaan kita sejak empat tahun lepas.”

Speaker DUN Selangor, Teng Chang Kim (DAP) / Mkini / 27 Mac 2012

Konon nak merancang untuk menonjolkan kejayaan diri dengan harapan akan mendapat liputan positif dalam media massa, lain yang di angan-angankan malu pula yang dapat. Kesian.

SMS yang di terima ADUN BN dari Dr. Hasan Ali.

Kalau dah dalam dewan yang mulia pun, speaker yang sewajarnya menunjukkan contoh ketelusan & keadilan serta sepatutnya tidak bias dalam melaksanakan tanggungjawab namun masih sempat merencanakan politik propaganda, payahlah kita nak yakin segala yang di takbir urus sepanjang 4 tahun PR memerintah Selangor benar-benar telus, terbuka dan adil.

Selama ini galak betul menuding jari menuduh kerajaan BN tidak adil, tidak telus dan integriti kurang. Hakikatnya empat jari merujuk pada diri mereka sendiri.

Bak kata pepatah, “macam ayam jantan gah berkokok tapi tahi lekat di ekor sendiri. Malu weh. Tapi pemimpin PR dan penyokongnya pernah kenal erti malu ke?

Lagi satu, apa sangat kejayaan kerajaan PR Selangor yang nak dihebah dan dibanggakan? Rumah urut yang kian bertambah mengalahkan cendawan tumbuh lepas hujan itu kah?

Atau nak berbangga dengan kejayaan meningkatkan aktiviti maksiat yang makin bersepah dan GRO dari China yang mesra alam mengalahkan kucing siam? Asrama & pusat kemahiran untuk pelajar miskin pun tergadai, sampah sarap bersepah dan lampu jalan sekejap menyala sekejap gelap, ada hati nak berkongsi cerita pasal kejayaan.

Jika penulis adalah penyokong Dap, PKR atau Pas mahunya setahun tak keluar rumah malu nak bertemu dengan jiran tetangga dan rakan taulan. Mana taknya kalau dah bertahun mempropagandakan perihal betapa telus dan adilnya perjuangan parti yang disokong alih-alih realiti sebenarnya jauh langit dari bumi.

Mereka hanya gah mendabik dada konon memperjuangkan ketelusan & keadilan walhal semuanya omong kosong bagai ketuk tong drum bertalu-talu bingit telinga bunyi bisingnya tapi isi di dalam yileks. Adil, telus dan bebas konon, ptuih…



« (Previous News)



113 Komen to Kerajaan PR Telus & Adil? Ptuuiih…

  1. bujuk says:

    Apa kesalahan speker?
    Kat mana salah guna kuasa dalam ayat tersebut?

    • selamber says:

      BODOH la ko ni bujuk..atau buat2 bodo ko i

      • bujuk says:

        ye..la, apa yg. bodohnya… bagitau la.

      • StinGray says:

        hang tau tak apa maksud bias tu bujuk…betul kata hang tu selamber…

        • bujuk says:

          apa yg. salah aku tanya…? bias la, terbalik la, tergantung la aku peduli apa. sekarang ni salah ke tidak…?
          ada undang2/ peraturan tak boleh buat camtu ke?

          • StinGray says:

            hang kencing tepi jalan pun takde undang2 yg boleh hukum hang…tapi tu beradaban nama nye….sebab tu hang tak beradab agaknya…layak ke jadi speker kalau tak bermoral dan beradab…napa la benak sgt hang ni…

          • bujuk says:

            cecita adab apa?
            yg. aku nampak dai silap hantar… biasa manusia tersilap. semua orang pernah salah telephon orang dan terima call dari orang yg. salah. Tapi itu tak d namakan tak beradab. Tapi kalau salah call kemudian marah2 orang yg. ko salah call, memang takda adab la. Tapi TCK takda marah2 kan?

          • jebat says:

            pakatan haram kerajaan ‘adil dan telus’…suci lagi murni..

    • C5 says:

      UMNO dan BN dah tak modal dah ….

      bawak cerita jamban …..

      dan terdesak nak menang ….

      almaklum lah dah tak dapat projek kat selangor….

      kalau dapat projek kat selangor berisi lah poket Ketua bahagian UMNO…

      poket Ketua bahagian UMNO selangor dah kantoi…..

    • jijan says:

      Soalan paling bodoh…..

    • mustaqim says:

      bujuk….

      aku tak dapat cari peranan speaker dalam wikipedia…tapi aku tahu speaker tak boleh bias esp apabila dalam dan berkaitan dewan..luar dewan dia kena bukan atas kapasiti speaker fine sbb dia dah pakai baju DAP/UMNO/PKR/PAS dan dia ahli UMNO….

      cuba ko google/yahoo speaker dewan rakyat bias then ko akan tahu berapa banyak tuduhan kecaman dan lempiasan pada speaker bn yg dikatakan bias….

      kalau ko malas nak type aku paham…dah biasa dah …so ko klik je ni http://malaysia.search.yahoo.com/search;_ylt=Axt7wmRmZnJP5AgAPcrjPwx.?p=speaker%20dewan%20rakyat%20bias&fr2=sb-top&fr=yfp-t-739-s&rd=r1

      aku tak cari byk la tapi aku cuba cari nas dari PR…sbb kalau aku taruk nas dari BN ko kata umno macam2….so ini lim kit siang kata….http://blog.limkitsiang.com/2012/03/15/not-sub-judice-to-discuss-nfc-in-parliament-court-ruling-shows/

      so kalau ko baca sms tu dan ko relate kan dengan undang2 yg speaker tidak boleh bias walaupun dia ahli PKPASDAPUMNO dll….ko akan paham…itupun kalau ko nak bukak hati ko pada kebenaran laa…kalau x….semoga ALLAH bukakkan hati8 kita semua…:):)assalamualaikum

  2. HackerXP says:

    bujuk tak tahu peranan speaker agaknya.

    kot ye tak dapat mengasingkan diri dari menjaga kepentingan parti, takyah lah memandai nak menunjuk arah propaganda.

    kerja propaganda tu kerja mb dan balacinya. dah tau kamu jadi pengerusi belajaq la jadi orang tengah yang adil &tak bias.

    • selamber says:

      Itu la pasal bro..bila kita kata dia BODOH makin menunjuk2 pandai pulak..hehe..makin terserlah la keBODOHannya..hehe

      • jijan says:

        Kalu ko baca statement2 bujuk sebelum ni pun aku tgk memang LOW CLASS…Nak buat2 pandai konon tapi bodoh jer tgk….lg satu kalu tgk pemimpin PR ni…ntah ler….mcm tak kena jer kalu dia org jd menteri….sbb IQ rendah sgt…dah sama taraf dengan BUJUKKKKKKKK

  3. salleh mohamad says:

    laaaa..mcm tu punya bodo pun nk berdebat kt sini..nmpak sgt IQ ikan bujuk..tau ke apa itu bujuk? sejenis ikan sungai yg suka makan tahi..kl tk caya tnya org tua2 dulu..masa zaman tandas kt sungai dulu ikan ni banyak kt bwh tandas tunggu tahi org berak..!!

    • jijan says:

      Kecik2 dulu makan banyak kepala ikan ko t bujuk ni….tu sebab bebal tahap nak mampus…..PRU13 nanti bujuk ckp BN tak adil….Maksud ADIL pun tak tau…….mcm mana nak ADIL. Go To Hell BUJUKKKKKKKKKKKKK….

  4. spana hidup says:

    Selama ni aku sonok dok baca komen bujuk..bukan apa syok tengok dia dok tunjuk bengong dia..mati2 aku ingat dia ni org cerdik..

  5. layarilah laman portal web berita terkini DAN PERCUMA Freemalaysiakini2

  6. C5 says:

    Yang pasti dan jelas adalah agak payah untuk UMNO dan BN mendapat kembali selangor…

    hanya media UMNO dan BN sahaja yang berkokok riuh sekampong …

    UMNO dan BN dah menang di selangor…

    najib yakin 100% dapat merampas kembali semua kerusi DUN dan Palimen seluruh malaysia ….

  7. tengkudin says:

    laaa..boleh main sms pulak..

    exco pandai membute…adun Pakatan H?aram main fesbok..dapat kat speker pulak main SMS pulak..

    hancur sidang dewan selangor ni buat dek pakatan haram ni..jangan lepas ni exco kangkang buat tarian bogel dalam tu sudah la..hehehe

  8. C5 says:

    Ha….ha….ha…. PADAN dengan muka kau…..laki sharizat…. hoi….

    Masa kau jadi CEO kat Malaysia Technology Park dulu bukan main sombong, bongkak, riak nya kau ….

    Berlagak nak mampus sungguh semua orang ni tak betul kau sahaja yang betul…..

    Maki hamun ,marah, orang baling-baling fail kat orang… …apa ingat orang ini anjing ke???

    Baling lah fail kat hakim nanti …. ya….. dah ada orang baling kasut…kau baling fail pulak….

    Seronok nya aku BABI ni Datuk Ismail kena dakwa……

    Sekarang Shahrizat letak jea jawatan….. terus kau kena dakwa Pecah Amanah (CBT) ….

    Macam mana laki Menteri Pembanguan Wanita ni …boleh pecah amanah ?????

    Baru kau tahu langit tinggi rendah…… Muka kau kat mahkamah macam muka tahi……

    Rafidah Aziz akan ketawa ….. BESO……

    Mari kita ketawakan Shahrizat dengan laki nya…. hep…hep …horey ….

  9. siti says:

    Ya Allah… apsal taip ayat macam tu tuan/en C5. sepatutnya gunakanlah ayat yg menunjukkan kematangan dalam mengeluarkan hujah. jangan guna ayat yg menunjukkan betapa (maaf) rendahnya tahap pemikiran diri tu. semua org berhak mengeluarkan pendapat, tapi pendapat tu biarlah berasas dan menggunakan adab yng baik. itu pon kalau tahu makna adablah lah…..

  10. stongkol says:

    elahai…ayat penyokong mykmu baik sangat ke..penuh maki hamun,mencarut..cermin dulu nak komen..

    • even ayat teruk, tapi x la bodoh sangat untuk sokong PR… so sape yg sokong PR ni bawah dari bodo kot…

      ayat penyokong je… tapi PR bukan setakat penyokong, siap dengan pemimpin sekali mencarut sampai keluar patwa mencarut xpe sebab tuhan pon mencarut… hahahaha….

      looser memang macam tu agaknye kot…

    • selamber says:

      ..ko ada cermin tak..cetengok cermin yg ada pada ko tu..ada..nampak tak..macam beruk..hehe

  11. ehem2… lets talk about science shall we?
    ( aku sedar aku dah lari tajuk ) pada penyokong PR yg rase diri diorang tak bodoh, bace ni sat. at the end of this, korang akan sedar betapa bodohnya orang yg sokong PR termasuk ketuanya. isue Lynas.

    Membetulkan maklumat ‘menyesatkan’

    Oleh Prof Dr. Ismail Bahari

    Prof Dr. Ismail Bahari ialah pensyarah di Universiti Kebangsaan Malaysia yang juga penyelidik bidang keselamatan sinaran dan keselamatan industri lebih 30 tahun.

    TERLALU banyak maklumat salah yang boleh ‘menyesatkan’ pembaca yang saya dapati pada temu bual dengan seorang yang dikatakan sebagai ‘pakar nuklear’, seperti mana dilaporkan dalam akhbar terbitan parti pembangkang baru-baru ini.

    Bukan tujuan untuk memperkecil-kecilkan kepakaran ‘pakar nuklear’ yang ditemu bual itu, tetapi untuk membetulkan daripada sudut fakta ilmiah semata-mata.

    * Panel penasihat Agensi Tenaga dan Atom Antarabangsa (IAEA) yang membuat penyelidikan dan keputusan bagi projek Lynas Advanced Manufacturing Plant (LAMP) di Gebeng, Kuantan telah menyembunyikan maklumat tentang wujudnya bahan-bahan uranium dan thorium dalam projek tersebut.

    Untuk penjelasan, panel IAEA ini adalah panel pakar yang dipertanggungjawabkan untuk menaksir kesan dan risiko radiologi akibat pelaksanaan projek Lynas ini. Bermakna, mereka dipanggil untuk memberi pandangan bebas terhadap isu radionuklid semula jadi bahan-bahan uranium dan thorium.

    Ini telah disebut dengan jelas dalam laporan panel pakar IAEA itu sendiri, agak pelik jika hal ini tidak disedari sekiranya laporan ini benar-benar dibaca dan difahami oleh ‘pakar nuklear’ berkenaan.

    * Kadar bahan radioaktif dalam nadir bumi adalah rendah tetapi jumlah yang dibawa masuk besar.

    Istilah tepat sepatutnya ialah kepekatan aktiviti bukan kadar bahan radioaktif. Jika kepekatan aktiviti radionuklid adalah rendah seperti diakui oleh ‘pakar nuklear’ itu sendiri, maka dosnya sudah pasti rendah.

    Aras dos rendah kepada pekerja Lynas dan orang ramai sekitar kilang Lynas telah dilaporkan dalam Penaksiran Impak Radiologi (RIA) yang dibentangkan kepada pihak Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB).

    Perlu ditekankan bahawa operasi Lynas tidak memekatkan kepekatan aktiviti thorium. Kepekatan aktiviti thorium dalam pekatan lantinid adalah sama dengan kepekatan aktiviti residu (iaitu sekitar 6 Bq g-1)

    * Bahan buangan mengandungi uranium dan thorium dicampak ke dalam kawasan pembuangan seluas 48 hektar, kemudian menjadi pekatan yang menghasilkan gas radon selain habuk-habuk thorium dan uranium.

    Sedangkan, ‘bahan buangan’ tidak dicampakkan ke dalam kawasan pembuangan sewenang-wenangnya. Sebaliknya, disimpan sementara dalam sel yang direka dan dibina khas, selaras dengan piawaian antarabangsa yang diiktiraf selamat.Kaedah kejuruteraan yang digunakan ini serta sifat fiziko-kimia uranium dan thorium itu sendiri akan memastikan tidak berlaku penyebaran gas radon/thoron serta habuk mengandungi uranium dan thorium yang memudaratkan manusia.

    Perlu ditekankan bahawa RIA ke atas projek ini mendapati potensi penyebaran gas thoron adalah sangat kecil dan sukar diukur. Perlu ditekankan juga persekitaran semula jadi sendiri mempunyai uranium dan thorium yang masing-masing membebaskan gas radon dan thoron.

    * Betapa bahan uranium yang terdapat dalam projek Lynas ini adalah sama dengan yang digunakan dalam loji nuklear Fukushima di Jepun.

    Sedangkan, ini adalah maklumat yang sangat tidak lengkap, menyesatkan malahan berbahaya. Memang U-238 terkandung dalam bahan proses Lynas adalah sama jenisnya dengan yang digunakan dalam reaktor nuklear di Fukushima tetapi kepekatan yang terdapat pada kedua-duanya adalah berbeza ‘ ibarat langit dan bumi’.

    Uranium semula jadi (seperti yag digunakan oleh Lynas) terdiri daripada 0.7 peratus (%) U-235 dan 99.3% U-238.

    U-235 adalah bahan belahan dalam bahan api nuklear yang sangat penting untuk memulakan tindak balas nuklear. Dalam bahan api nuklear kepekatan U-235 diperkaya menjadi 5%.

    Dalam reaktor nuklear Fukushima yang menggunakan bahan api MOX atau campuran bahan belahan oksida, U-235 tidak digunakan dalam bahan api nuklear tetapi digantikan dengan Plutonium-239 (radionuklid ini tidak terdapat secara semula jadi dalam alam sekitar dan tidak ada dalam bahan pekatan yang digunakan Lynas).

    Sepekara lagi, uranium bukan hanya ada dalam bahan api nuklear dan pekatan lanthanid Lynas (28 ppm) sahaja tetapi wujud dalam baja (boleh mencapai 400 ppm) dan arang batu (> 100 ppm).
    Secara anologi, ‘pakar nuklear’ berkenaan seolah-olah menyatakan bahawa tanah di Pahang atau keseluruhan Malaysia mempunyai persamaan dengan reaktor nuklear di Fukushima hanya kerana ia mempunyai bahan uranium yang sama.

    * Bahan buangan Lynas boleh mencemarkan air dan alam sekitar.

    Sedangkan, hasil kajian RIA mendapati bahan buangan Lynas tidak mencemarkan air dalam alam sekitar. Sama seperti kilang-kilang lain di Kawasan Perindustrian Gebeng, setiap pelepasan kilang ke persekitaran hendaklah mematuhi syarat-syarat ketat yang ditetapkan oleh Jabatan Alam Sekitar (DOE) dan AELB.

    * Gas radon akan terbebas ke udara. Partikel alfa yang dihidu juga boleh merosakkan sel tubuh dan kromosom manusia.

    Sedangkan, maklumat ini tidak lengkap dan sekali lagi menyesatkan. Memang benar gas radon dihasilkan tetapi ‘pakar nuklear’ tersebut tidak pula menyatakan bahawa gas radon daripada thorium (lebih tepat disebut thoron) mempunyai jangka hayat yang sangat pendek, cuma 56 saat.

    Ini bermakna dalam masa 56 saat gas thoron terbentuk dan dibebaskan ke udara, ia akan segera menyepai menjadi radionuklid pepejal yang jatuh ke bumi serta tidak membahayakan. Dengan kepekatan aktiviti yang kecil, kemungkinan thoron dihidu dan memudaratkan adalah sangat tipis.

    Pakar Nuklear ini lupa atau sengaja lupa menyatakan bahawa risiko dikawal dengan Had Dos. Selagi Had Dos tidak dilampaui, risikonya boleh diterima. Had Dos ini digunakan kerana kita perlu ingat bahawa kita sentiasa terdedah kepada uranium dan thorium semula jadi.

    Selagi ada uranium dan thorium, selagi itu kita terdedah kepada radon, thoron dan zarah alfa. Pendek kata kita tidak boleh kata kita tidak hendak didedahkan kepada radon, thoron atau zarah alfa atau sinaran sebab kesemua ini berada di mana-mana sahaja di muka bumi ini.

    Sebaliknya, berdasarkan kepekatan aktiviti Th-232 yang ada dalam bahan mentah dan residu pemprosesan Lynas, serta sifat fizik gas thoron itu sendiri telah ditentukan secara saintifik tidak mampu mencemarkan alam sekitar sehingga ke tahap dikatakan berbahaya kepada manusia yang menghidunya.

    * Pelan pelupusan sisa adalah tidak lengkap.

    Sedangkan, sebagai ‘ pakar nuklear’, beliau tentu tahu bahawa pelan pelupusan sisa bukan setakat melupus sisa dengan menanam, tetapi turut merangkumi penggunaan semula sisa tersebut dengan selamat. Dengan cara ini, isu pelupusan kekal mungkin tidak diperlukan.

    Jika perlu dilupuskan, Lynas pula sudah mereka bentuk dan membina tapak pelupusan sementara yang mematuhi segala syarat dan kriteria pembinaan tapak pelupusan kekal (sungguhpun bukan matlamatnya untuk menjadikan tapak tersebut sebagai tapak pelupusan sisa kekal).

    * “Sebagai rakyat Malaysia, kita perlu menolak industri ini kerana tidak ada level radiasi yang selamat”.

    Sebagai seorang pendidik dan penyelidik bidang keselamatan sinaran dan keselamatan industri selama lebih 30 tahun (dan masih berkhidmat dengan selamat), saya amat terkejut dengan kesimpulan yang dibuat oleh ‘pakar nuklear’ itu.

    Sama ada disedari atau tidak, beliau sebenarnya menyatakan bahawa kita boleh hidup dalam dunia yang bebas daripada dedahan sinaran atau radiasi. Bukan pakar nuklear pun tahu, ini tidak benar sama sekali. Sama ada kita hendak atau tidak, kita sentiasa terdedah kepada sinaran dari bumi dan matahari.

    Malah terdapat beberapa tempat di negara kita yang mempunyai aras sinaran semula jadi yang lebih tinggi daripada aras purata tanah- tanih Malaysia. Sila rujuk hasil kajian aras sinaran di kawasan lombong bijih timah di Perak, Selangor dan Pantai Pasir Hitam di Langkawi.

    Begitu juga, cuba lihat di Ramsar, Iran; Kerala, India; Grand Junction, Colorado, Amerika Syarikat dan tempat-tempat lain yang disahkan mempunyai aras sinaran semula jadi yang jauh lebih tinggi daripada apa yang bakal dibebaskan oleh Lynas.

    Persoalannya, adakah penduduk di tempat-tempat tersebut semua cacat dan terencat? Malah, kajian ke atas penduduk di Ramsar, Iran mendapati penduduk di sana mempunyai jangka hayat yang lebih panjang daripada rakyat Iran di tempat-tempat lain.

    Rujuklah dokumen ilmiah sebelum membuat pernyataan tidak tepat, salah dan mampu menyesatkan. ‘Pakar nuklear’ tersebut pernah belajar dan memperolehi ijazah pertama dalam bidang Kejuruteraan Nuklear dan Fizik di Amerika Syarikat. Tidakkah beliau terdedah kepada sinaran semasa pengajiannya?

    Tentulah ada. Maka, adakah beliau atau keluarga beliau mengalami apa-apa kecacatan akibat dedahan sinaran tidak kira rendah mana pun tahapnya?

    Pakar Nuklear sepatutnya mendidik masyarakat tentang fakta sebenar sinaran dan kesannya, dan tidak menyesatkan masyarakat dengan maklumat yang tidak lengkap dan salah.

  12. C5 says:

    hanya kerajaan BN dan UMNO sahaja yang adil dalam dunia ni…..

    kerajaan didunia lain tak adil ….

    • bukan nak ckap sal adil…bukan nak ckap satu dunia…

      atleast kat Malaysia BN lebih baik membela nasib rakyat,.

      nak harapkan PR?… hahahaha… pegi berambuss…. orang bodo je sokong PR….

    • jebat says:

      tak lah c5..’saidina abd aziz’lim guan eng pun adil..tengok rumah2 yg dibina harga juta2 kat peneng kan adil utk org kaya..

  13. C5 says:

    Najib,UMNO, BN, Rosmah sedang kecut perut samada boleh kekal lagi tak BN …
    Memerintah Malaysia ini…..

    Nampak nya sekarang ini Najib sedang kalang kabut sikit…..

    Negeri agak sukar untuk dipertahankan …. Rakyat negeri Perak akan mengajar Najib, UMNO, BN, Rosmah kali ini….

    Kenapa Najib kerap sangat pergi Negeri Perak, Parit Buntar, Taiping, Gopeng , Teluk Intan, Bruas, … tu sebab lain kali jangan main rampas negeri orang dengan cara kurang ajar ….

    Bini orang boleh Najib rampas macam penyamun… tapi negeri belum tahu lagi….

    • najib kecut?…. hemmm…. iyeke…

      pegi tgok lgi sekali… bukan ke kerajaan PR ke yang banyak masalah sekarang ni… x habis2 dengan macam2 isue… kerajaan BN pimpinan Najib terus maju kedepan, nasib rakyat terus terbela…

      jgn bongkak sangat bebudak PR… haha…

      • jebat says:

        puak2 pakatan haram tak kelam kabut ke?? yg duk ceramah tiap2 mlm tu apa dia???he..he..nik aziz je yg cool sbb sakit lutut tak leh nak bergerak sangat..

        • C5 says:

          kita tak kelang kabut…. ianya akan dizahirkan semasa PRU nanti….

          baru UMNO terkejut beruk….

          kecuali UMNO menipu masa PRU

          • selamber says:

            sapa yg tekejut beruk ni C5..hehe..sapa yg baraing2 atas jalan..sapa yg buat demi sana sini..UMNO tak de pun sampai mcmtu..tp semua tu kan puak2 korang yang macam beruk..kalau tekejut..hehe

          • jebat says:

            c5=c4=beruk..he..he..sama je tu…

          • StinGray says:

            ada sekoq mamat tu pun terkejut berok jugak..sampai dok menyorok kat dalam kedutaan turki…

  14. baba says:

    sepatutnya hujah penggulungan pembangkang di dun selangor juga harus mendedahkan segala kepincangan pentadbiran kerajaan selangor satu persatu. biar mereka gulung dulu , lepas tu bn gulung plak.

    • C5 says:

      Seronok jadi ketua Wanita UMNO Malaysia dapat duit kerajaan 250 juta:

      1.Beli condo di Bangsar RM 13.8 juta
      2.Beli condo di Singapura RM 9.9 juta
      3.Beli Mercedes Benz RM534,622
      4.Beli tanah di Putrajaya RM3,363,507 juta
      5.Bayar hutang kredit kad RM593,500 untuk ahli keluarga
      6.Bayar hutang kredit kad RM122,402 untuk diri sendiri

      Hari Raya Hindu Shahrizat dengan keluarga nya ????? AHLI2 UMNO YANG MENGUNDI BN TU DAPAT KE BUAT PINJAMAN SEBANYAK RM250 JUTA???? KESIAN MEREKA MENGUNDI BN …….NAK BUAT PINJAMAN PUN SUSAH ……..

      yang ini pun kena dedah lah ….

      • jebat says:

        Dah report ke belum? jgn jatuh kes mcm Dr Hassan Ali dipecat tanpa dipanggil membela diri..islam tak suruh mcm tu..

        • C5 says:

          apa lah bodoh dan bahalul nya kau ini…. hassan ali boleh membela diri …tapi dia tak nak….

          senang jea isu hassan ali ni dia nak jadi MB selangor….. sebab itu janji UMNO pada dia masa keputusan PRU 2008 …sekiranya PAS bergabung dengan UMNO…..

          tapi PAS pusat tak mahu bergabung dengan UMNO…. maka meroyan lah hasan ali dengan UMNO….

          • jebat says:

            jgn duk fitnah…kalau ko islam la kan c5.. hassan ali dipecat tanpa ada pertuduhan pun..balaci dan malaun mcm ko ni mana nak percaya..

          • StinGray says:

            dah tak suka mcm2 la songgeh hang cpai..dulu bkn main lg puja hasan ali ni….pakar motavasi la katakan…la ni????…..emmmmm

      • omega says:

        seronok jadi ketua pembangkang, bebas balun depan dan belakang sebab ada tukang lap ngan tisu.

    • jebat says:

      ish..ish..tak terbaca aku..zalim nya kerajaan.. tp aku hidup dgn aman,damai,rezeki pun bertambah.. malaysia yg dikatakan mempunyai kerajaan zalim dan boros tp menyajikan kehidupan yg lebih sempurna kpd rakyatnya.. alhamdulillah..

      • bujuk says:

        aman ke anak2 nak keluar p kedai pun kena colek dan bunuh? damai ke Lynas sebelah rumah, nak pegi kerja siang2 pun perompak masuk? rezeki bertambah camana kalau dulu rm1 ribu dah cukup makan sebulan, sekarang rm2 ribu tak cukup lagi sebab harga barang naik lebih banyak dari gaji. Walaupun bab rezeki ni Allah dah tentukan dan tak bergantung pada gaji dan pendapatan.
        Sedarlah kemewahan, kehebatan dan lainnya bukan bermaksud kebenaran. Apakah US yg. hebat adalah lebih benar berbanding Palestin yg. sentiasa berperang dan tak cukup makan? Percayalah kebenaran adalah apabila kita menurut segala perintah Allah dan meninggalkan segala larangannya walaupun dalam keadaan susah payah, matlamat kita(umat Islam) adalah akhirat dan bukan dunia.

        • selamber says:

          iye la..ko nak org Islam jadi terus miskin..kononnya zuhud..pastu sebelah rumah pulak bangsa cina dgn rumah banglo 3 tingkat siap dgn sekuriti lg..lepas tu mengeluh kata bangsa lain kaya..hehe..apa punya mentaliti pembangang..Islam bukan agama untuk dipandang hina la..Zaman Nabi SAW. pun digambarkan sbg kedua2 latarbelakang..& Nabi saw. juga menyarankan Islam berniaga & bila berniaga tentu ada persaingan..begitu juga kebanyakan para Sahabat A.S..kebanyakannya adalah saudagar..

          jadi kenapa mesti nak meletakkan diri kita pada tahap yg randah dengan bangsa2 lain yg lebih maju..sepatutnya kita juga punyai azam untuk menyaingai bangsa2 yg sedia kaya..jd dari situ la kita dpt memartabatkan bangsa kita..& dari situ juga kita dpt memelihara Islam daripada dihina..tak kan nak selama-lamanya nak biarkan bangsa Melayu Islam terus layu sedangkan bangsa lain yg terus kaya raya kat negara kita..lepas tu salahkan kerajaan jugak..hmmmm..mentaliti pembangang

        • StinGray says:

          bujuk…hang bg aku nama satu negeri atau negara dalam dunia ni yg takde kes bunuh dan rompak??…1 nama jea….aku tunggu ni…

          • bujuk says:

            tak la sampai budak 4-5 tahun pun dia bakar. Lagi satu, rakyat luar sampai guna bom C4…. hui..kejam bro. Kalau samseng buat tahan lagi, ni polis khas TPM.

          • StinGray says:

            tak bleh jawab ke???..tu la jgn byk sgt berkhayal….mabuk nanti…kalau hang nak semua elok belaka, jgn jd munafik, jgn sembah pok nik & anwar tp sembah Allah…byk2 bersyukur…jgn buat fitnah tak tentu hala…insya Allah boleh masuk syurga….haa kat situ semua elok2 belaka…

            Tuduhan hang pada Polis Khas TPM tu berat bujuk…karpal singh pun tak berani nak tuduh mcm tu…aku selalu tertanya tanya apakah agama hang ni bujuk??…

          • bujuk says:

            Aku boleh bagi tau ko negeri yg. aman, damai dan penuh kebajikan serta jauh dari kezaliman… nak tau, negeri Akhirat dalam syurga.
            Utk pengetahuan hang aku jawab saudara jebat yg. kata m’sia aman damai murah rezeki. Aku tanya mana lagi aman dan damai dan murah rezeki berbanding Madinah di zaman Nabi?
            Zaman tu ada perang, malah peperangan antara saudara dengan kabilah arab mekah. Jadi keamanan dan kedamaian bukan terletak pada rukun damai dakda gaduh, bunuh, rompak dan sebagainya. Tapi apakah terlaksana hukum Allah. Adakah tidak ‘amal makruf nahi mungkar’? memang takda negeri yg. tiada pembunuhan dan rompakan, tapi apa hukuman dan tindakan keatas mereka. Apakah hukum Allah d laksana atau d permainkan? itu penanda aras umat Islam dalam menentukan aman damai.

          • bujuk says:

            stingray hang boleh nafikan 2 pembunuh tersebut bukan dari unit polis khas yg. iring PM dan TPM? Ini rekod mahkamah la bro… bukan saje2.

      • C5 says:

        pi jalan2 kat negara lain lah ….bro jangan jadi katak bawah tempurong….

        negara lain pun amam….. mudah cari rezeki …. bukan kerajaan UMNO atau BN bagi rezeki …allah taala…. bagi rezeki.. jangan kufur dengan allah …

  15. C5 says:

    Pemimpin2 UMNO dari Ketua Bahagian sampai Ketua Cawangan UMNO,Negeri Selangor dan kebuluran…..DUIT KOMISYEN…

    Sejak PKR memerintah Selangor, almaklum lah tak dapat projek lagi….

    Kalau BN perintah dapat lah projek …. Boleh masuk komisyen sikit ….

    • jebat says:

      betul c5..sejak UMNO kalah..pasir tak di korek,rumah urut dan maksiat makin kurang,selangor makin bersih,mempunyai tuan speker yg adil..aku penyokong tegar dan totok pakatan HARAM

    • bujuk says:

      sejak PR perintah, pemimpin BN dah kurang projek(takda duit) sebab tu mintak PM jadi pengerusi perhubungan (banyak duit) untuk rasuah rakyat. UMNO selangor ketandusan pemimpin…, siapa yg. boleh d angkat dan berkelayakan jadi MB selangor kalau BN menang?
      dalam DUN takda siapa yg. berketerampilan dan mampu berhujah dengan fakta. Tampa rasuah dari pusat(PM) rakyat nak sebut nama UMNO pun taknak.

  16. C5 says:

    Pemimpin2 UMNO dari Ketua Bahagian sampai Ketua Cawangan UMNO,Negeri Selangor dan kebuluran…..TAK DAPAT DUIT KOMISYEN…

    Sejak PKR memerintah Selangor, almaklum lah tak dapat projek lagi….

    Kalau BN perintah dapat lah projek …. Boleh masuk komisyen sikit ….

    Kesian Ketua Bahagian dan Ketua Cawangan UMNO…..

    • jebat says:

      kesian..kesian..ANWAR punya pasal nik aziz kene balun..

    • selamber says:

      ala..toksah nak gebang la C5..sejak PKR ambik alih lebih banyak & lebih besar keburukan seperti yg ko sebut tu..jgn nak menutup kelemahan dengan membuka kelemahan org lain..baru je sepenggal memerintah..bayangkan kalau dah menjangkau 50 tahun..apa akan jd pada selangor?..kencing je pandai..

  17. hahaha….ape2 pun lah….

    tgok je nnti PRU-13….

    rakyat bukan bodoh macam penyokong PR yang dibodohkan…

    • omega says:

      Hee.hee, kalu betul mcm sdra kata, maka rakyat dah makin jelak ngan sendiwara semasa. Asal anuwar je seks dan anuwar tak boleh dipisahkan.

    • C5 says:

      dan rakyat pun bukan sebodoh penyokong UMNO….dan pengundi BN…. tu sebab UMNO/BN kalah kat kelantan, kedah, penang,perak dan selangor…..

      • selamber says:

        maknanya UMNO (BN) bukan la seperti pada tanggapan korang tu..walau pun kekalahan di beberapa negeri tp UMNO menerima dgn hati terbuka..takde la sampai buat penentangan & baring2 atas jalan & belakon mati..hehe..tp itu dulu..untuk akan datang Insyaallah..UMNO (BN) akan mengambil balik negeri2 yg kalah..jd bersedia lah wahai pencacai pakatan haram ye

      • StinGray says:

        Banyak tu jea negeri2 kat malaysia???..loyar buruk la hang ni…org loyar buruk ni kuat temberang…

  18. selamber says:

    MEROYAN2 pencacai pakatan haram ni..C5..C5..kesian ko ni

  19. Cfu says:

    C5, kalau hang rasa kerajaan dah terlalu zalim, tunggu apa lagi? Berambus la ke Bangladesh atau Afrika, kot-kot aman sejahtera di sana.

    • C5 says:

      NEGARA MALAYSIA INI BUKAN KEPALA BAPAK PEMIMPIN UMNO ATAU BN PUNYA ….

      • selamber says:

        habis tu yg ko pun buat negara ni macam ‘kepala bapak’ ko napa pulak..ko ingt ‘kepala bapak’ ko si nuar tu bole bantu ko ke?..

        • StinGray says:

          Rakyat pilih dan Allah restu..tu yang sampai sekarang UMNO/BN masih jadi pemerintah di malaysia ni….hang tak pernah terfikir ke kenapa Allah tak restui perjuangan hangpa??….kalau hang percaya pada Allah la..

  20. melayu_islam says:

    hasad dengki saja.. dia kan dr klangan pr juga..mesti la sokong Pr..walaupon sokong x semestinya dia x berlaku adil dgn pembangkang di selangor…kalau xadil dah lame pembangkang selangor buat hal..msj dia tu utk tunjukkn kejayaan slangor…x kan suh mesej sebarkan keburukan selangor plak..
    mesej tu utk hasan ali…yg dia bg pd bn tu pasai apa…nmapak sgt bersekongkol dgn bn utk menjatuhkan Pr…teserlahlah siapa yg berperangai munafik skrg..makin ramai yg x suka dgn hasan ali..
    Allah nk menunjukkan ada sorang tu yg kononnya ikhlas berjuang tu bermuka2 dgn org lain..ada hikmah di sebalik kejadian ni..

    • selamber says:

      Dah tu takkan dia nak bagi tunjuk kat korang pulak?..dah korang yg membuang dia..tentu la dia pun memilih kpd org yg memihak pada dia jugak..& nampaknya kebaikan yg kononnya korang baca dlm msj tu tp itu lah sebenar gambaran keburukan yg korang cuba tunjukkan walaupun mungkin tak disengajakan..hehe..
      jadi hikmahnya..ALLAH nak tunjuk kebenaran..semakin lama semakin banyak keburukan yg Allah tunjukkan dalam pakatan haram yg kononnya lebih islamiknya..sedar la wahai melayu islam

    • StinGray says:

      Hasan Ali hang kata munafik…yg bg msg tu dari golongan mana???….ahli sufi, ulama,ustaz ke???…Allah nk tunjukan perjuangan hangpa tu bertopengkan islam jea…bersekongkol dgn kapiaq laknat demi menuju ke puterjaya…byk hikmah di sebalik kejadian tu…makin ramai org yg percaya dgn Hasan Ali sekarang ni…

  21. bujuk says:

    Yg. kufur tu ialah bila Allah bagi nikmat tak tau syukur. Cth. Allah bagi mata tengok maksiat tak buat Ibadat dengan mata seperti baca Quran. Allah bagi akal fikir camana nak songlap harta negara bukan fikir nak laksanakan amanah Allah. Allah suruh amal makruf nahi mungkar tapi galakkan judi dan maksiat dan halang HUDUD d laksanakan. Ini orang yg. kufur.

    • StinGray says:

      org yg hari2 menabur fitnah, memutar belitkan hadith dan firman dipanggil apa pulak??

      org yg buas nafsunya tak kira dpn belakang digelar apa??

      org yg membangkang dgn tujuan jahat dalam kategori apa pulak???..

      Ahli kufur yg mengelarkan org lain kufur…emmmm …taubat la bujuk…

  22. melayu_islam says:

    ada otak pikiaq la sdiri pasai apa kajahatan berleluasa…dan Allah suruh ape utk membendungnye….

Leave a Reply