Menu Utama

Kenaikan 13%: Macai Pembangkang Mula Menyalak

SUASANA pagi di deretan kedai makan yang terletak bersebelahan Bangunan Kompleks Belia dan Sukan Paroi, Negeri Sembilan, sibuk dengan pelanggan yang mendapatkan bekalan makanan pagi mereka.

Di antara deretan kedai tersebut, kelihatan 3 orang, dipercayai kakitangan Jabatan Belia dan Sukan Negeri sedang menghadap sarapan pagi masing-masing dan berbual dalam nada yang kecil tetapi serius.  Dari ‘lagak & gaya’ penulis percaya mereka adalah antara kumpulan 1-54 yang termasuk dalam golongan penerima kenaikan tertinggi sekali iaitu 13%

Penulis yang duduk berhampiran, mampu juga mendengar buah butir yang dibincangkan dan seperti dijangka ia adalah berkenaan dengan kenaikan gaji kakitangan awam antara 7% – 13% yang diumumkan Perdana Menteri semalam.  Ternyata mereka tidak berpuas hati dengan jumlah kenaikan yang katanya tidak setaraf dengan kadar kehidupan semasa.

(Walaupun belum ada pengumuman dibuat oleh mana-mana kerajaan negeri mengenai kenaikan kakitangan awam masing-masing tapi penulis pasti yang semua kerajaan negeri BN akan turut mengikut praktis sama yang diumumkan Perdana Menteri semalam.  Maka itu tidak hairan isu ini menjadi topik hangat di kalangan kakitangan awam persekutuan dan negeri di seluruh negara).

Macam-macam rasa tidak puas hati yang dilontarkan, semua berkisar kepada jumlah kenaikan yang mungkin diterima masing-masing dan bandingan dengan sebilangan syarikat swasta yang membayar jumlah kenaikan gaji yang menurut mereka jauh lebih tinggi dari yang diumumkan kerajaan semalam.

Cukup pukul 8 pagi, masing-masing beredar masuk ke pejabat yang terletak bersebelahan – membuatkan penulis yakin mereka adalah kakitangan Jabatan kerajaan yang penulis sebutkan di atas.

Penulis pasti, sikap tidak tahu bersyukur oleh 3 orang yang penulis percaya kakitangan Jabatan Belia dan Sukan Negeri Sembilan ini tadi, turut dikongsi oleh segelintir penjawat awam yang lain diseluruh negara, terutama yang menjadi penganut tegar fahaman pembangkang.

Nak disalahkan mereka 100% pun tidak adil juga kerana telah selalu disogokkan oleh pemimpin pembangkang seperti Anwar Ibrahim bahawa Malaysia dibawah Pakatan harami pembangkang mampu memberi yang lebih baik untuk negara ini – termasuklah faedah menarik untuk kakitangan awamnya.

Sedangkan mereka lupa bahawa DAP, antara komponen utama Pakatan harami telah mengeluarkan kenyataan melalui Setiausaha Publisitinya Tony Phua yang Pakatan harami akan membuang hampir separuh kakitangan awam sedia ada yang disifatkan tidak efektif dan membazirkan wang negara.

Selain itu, tidak ada sekelumit pun disebut di dalam kitab anutan puak-puak Pakatan ini (Buku Jingga) mengenai kakitangan awam dan faedah yang bakal diterima mereka kerana pemimpin Pakatan harami tahu, keutamaan perlu diberikan pada majoriti yang tidak membentuk kumpulan kakitangan awam ini tadi, atau mereka akan kehilangan lebih banyak kerusi.

Jumlah kenaikan 13% untuk kumpulan sokongan ini pada hemat penulis amatlah wajar.  Mengikut kajian mengenai gaji oleh Persekutuan Pengeluar Malaysia (FMM) pada 2010 (kaji selidik 2011 masih belum dikeluarkan), majoriti syarikat membayar kenaikan tahunan antara 7% – 10% – satu jumlah yang lebih rendah dibanding apa yang diterima oleh kakitangan kerajaan seperti diumumkan Perdana Menteri semalam.

Tak lagi disebut, kakitangan awam juga menerima pencen setelah capai umur persaraan dibanding dengan kakitangan swasta yang tidak menerima apa-apa melainkan wang yang disumbang ke dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang belum tentu cukup kalau tidak ada perancangan kewangan yang baik dari sekarang.

Kita harap mana-mana penjawat awam yang rasa tidak puas hati dengan kenaikan yang pada mereka tidak wajar ini, mereka wajiblah meletakkan jawatan mereka jika benar ada maruah.  Ramai lagi orang diluar sana yang mahu mengisi jawatan tersebut.






70 Komen to Kenaikan 13%: Macai Pembangkang Mula Menyalak

  1. P164 says:

    Tahniah kepada pejawat Awam diatas kenaikan gaji. Semoga dapat terus berkhidmat dengan lebih efisen lagi, Yakinlah dengan kerajaan UMNO dan Barisan NasiOnal… sewajarnya semua kakitangan awam mengundi calon barisan Nasional pada pru akan datang… Insyallah…….

    • C4 says:

      semua kakitangan awam tidak perlu mengundi calon barisan Nasional pada pru akan datang… ini …..

      semua kakitangan boleh memilih siapa yang mereka suka dan parti mana yang mereka suka pada pru akan datang…

      tidak ada dalam surat tawaran kerja dan syarat perkhidmatan mereka kena undi BN…..

      • P164 says:

        Bagi mereka yang bersyukur, wajar berbuat baik untuk orang yang telah berbuat baik. Ramai penjawat awam orang PR yang x reti beruntung…

        • C4 says:

          apa hak mereka sebagai rakyat malaysia kalau tidak boleh memilih kepimpinan mereka sendiri..????

          bukan ke kebebasan ini diberikan oleh pelembagaan malaysia ?????

          jangan jadi BODOH lah saudara ….

          • ma$$ says:

            jadilah PANDAI, pilih pembangkang!! gerenti jadi GENIUS.

            “tidak ada dalam surat tawaran kerja dan syarat perkhidmatan mereka kena undi BN…..”

            memang pun kerajaan adil dan baik.tak paksa. ni negara demokrasi.

          • selamber says:

            mereka2 yg menyokong pakatan haram ni kbnyknnya org yg kecewa & xbrpuas hati dgn krjaan..jd mereka akan anggap tindakan mereka ni bijak & betul..tetapi akhirnya mereka akan jd BODOH dgn tindakan mereka..kebebasan konon..bebas tak bertempat

          • jebat says:

            komen budak pra sekolah dr c4.. tak ada isi..

          • P164 says:

            kalau x suka dengan kerajaan, x yah masuk sektor perkhidmatan awam bangang..
            kerajaan malaysia dr dlu smpai sekarng bn. Kerja lah kt swasta kalau nk tau…

          • pasdaplaknat says:

            Betul tu, penjawat awam dikira BODOH dan jika memberi undi kepada Pakatan Rakyat/Haram

          • pasdaplaknat says:

            Betul lah tu C4, penjawat awam dikira BODOH dan BAHLUL jika memberi undi kepada Pakatan Rakyat/Haram.

      • mRsTURDY says:

        Ingatlah..kalu Pakatan menang sebhgn besar akan hilang pekerjaan…!Ramai org bukan melayu nak kuasai sektor awam pulak…!

      • mqzan says:

        sokonglh PR..dh menang nnt,50% kakitanggan kerjaan akan dibuang..blh apply kerja dgn C4..dia mmg perlu pekerja utk backup dia dlm mykmu nnt..hahahahaha

  2. duluPAS says:

    Saudara, Pekerja Swasta hanya dianugerahkan kenaikan gaji 4-7% sejak tiga tahun lepas. Tahun ini dijangka lebih rendah.Jadi bersyukurlah pekerja-pekerja kerajaan.

  3. penyokongketuanan says:

    Betul tu, ramai lagi yang mahu mengisi jawatan kalau mereka nak kosongkan. Kakitangan kerajaan adalah golongan yang beruntung di Malaysia. Mereka dibela dengan pinjaman perumahan, keistimewaan rawatan hospital, gaji yang dibayar pula tepat pada masa, walau apa jua keadaan. Bersyukurlah nasib anda lebih baik dari golongan petani sawit yang pendapatannya turun naik. Juga pekerja swasta yang dikenakan VSS dan agak kerap lewat dibayar gaji atas banyak sebab. Kedudukan mereka tak kukuh sebagaimana pekerja kerajaan.
    Kakitangan kerajaan menikmati pencen selepas persaraan, orang swasta mana dapat? Bersyukurlah.
    Kakitangan kerajaan menikmati ganjaran perkhidmatan yang tidak ditolak dari gaji mereka sendiri, orang swasta kena tolak gaji ke KWSP. Bersyukurlah.
    Kakitangan kerajaan menikmati kadar faedah rendah bila beli rumah, orang swasta kena bayar faedah tinggi bila pinjam bank. Bersyukurlah.
    Kalau orang kerajaan bergaji 1000, lebih beruntung dari orang swasta brgaji 1500, kerana mereka akan menikmati separuh gaji walaupun tak bekerja lagi bila bersara. Bersyukurlah.
    Sangat payah untuk jumpa majikan swasta yang menaikkan gaji sebanyak 13%. Bersyukurlah.
    Kenaikan yang diberi lebih baik dari skim SBPA yang dibatalkan. Bersyukurlah.

    Ya Allah, kami bersyukur kepadaMU atas rezeki yang talah Engkau berikan. Selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

    • C4 says:

      “…..kakitangan kerajaan adalah golongan yang beruntung di Malaysia. Mereka dibela dengan pinjaman perumahan, keistimewaan rawatan hospital, gaji yang dibayar pula tepat pada masa, walau apa jua keadaan….”

      bukan kat malaysia jea macam tu … kat negara lain pun lebih baik dari itu ….

      • kid says:

        kat mana..?congo..? bersyukurlah dok Malaysia ni

        • Moooohyideen says:

          Kalau nak jadi negara maju, jgn compare dgn Congo la… Tu pun kalau ada cita2 nak jadi negara maju…

          • jebat says:

            kalau nak jadi negara yg aman makmur,maju berpendapatan tinggi jgn pilih pemimpin yg main bini org,suka meliwat,buat demo bodoh ditengah jalan.. baru betul mooo…

          • selamber says:

            moo..moo..belagak pandai tp BODOH..nak negara maju tp demo sana sini..nak jatuhkan kerajaan pastu huru hara sana sini..cmtu ke gambaran negara yg korang inginkan..keje BODOH

  4. m8 says:

    kalau company bawah 5 orang jangan harap le nak gaji banyak, kalau dapat 2000 tu pun kira dah bertuah walau pun kerja berbelas tahun gaji lebih kurang tu je, kalau banding gaji juruteknik gomen + – dekat 3000 kalau swasta 2000 je. tu lom masuk kena tolak KWSP, bila pencen gomen dapat 1/2 kadang2 dapat 3/4, ada yang dapat full.

  5. C4 says:

    naik 13% pun disertai dengan kenaikan harga melebihi 13% tidak memberi makna apa-apa pun ……

    sebab Najib Perdana menteri yang BODOH dalam dunia….

    kerana nak BN menang PRU ni sanggup tabur duit pada rakyat….

    • P164 says:

      apa yang ko mengarut ni bro…
      Hj Hadi tu lagi bangang sama cm anwar

      • C4 says:

        alahai Najib tu jahil murakab …. mana tahu hukum hakam agama….

        cucu kepada pengerusi judi malaysia…

      • mRsTURDY says:

        Pemimpin PAKATAN semuanya bangang! Org kasi masuk TV1 berdialog, mcm Tien Chua mlm td tue tak menjawab soalan..Berpusing2 & terkebil2 kena smash dgn Exco Pemuda dan MP Kota Belud..Depa nie bila berdepan macam ayam berak kapor…Muahaaaaaa!!!Minggu Lepas Teresa Kok pon sama..Ada ka dia kata Mendiang Zainal Rampak??!Maknanya sapa org melayu yg masuk DAP bila mati akan diapnggil mendiang!!MUahaaaa!!

    • armandulA says:

      Jadi ikau nak naik berapa peratus ? 100% kah pergi mabuklah lu. Kalau hendak upah tinggi pergilah berhijrah ka Singapura atau Korea. Bagi orang-orang yang seperti golobngan ikau ni langsungb takm layak berkhidmat di negeri tersebut kerana kemahiran & kelayakan ikau amat rendah. Rakyat negeri tersebut langsung tak pandang sebelah matapun pada orang-orang mabuk masih tak sedar diri dah lah kebolehan takat hampeh kelapo ada hati nak gaji besar macam rakyat negeri maju konon eksss…!!!

  6. C4 says:

    sebagai kakitangan kerajaan mereka berhak memilih apa-apa parti pun..sapa2 jadi calun pun yang mereka suka…

    tidak semestinya calun BN, tidak ada dalam mana akta atau undang2 pun mereka kena undi calun BN….

    kalau dapat calun BN perangai macam BABI lagi susah….

  7. C4 says:

    TOLONG KEMUKAKAN PADA AKU PELEMBAGAAN, AKTA, UNDANG2, GENERAL ORDER, PERKELILING PERBENDAHARAAN ATAU PERKHIDMATAN AWAM, TREASURY INSTRUCTION, APA SAHAJA PERATURAN…..

    YANG MELARANG KAKITANGAN AWAM MENGUNDI PARTI PEMABANGKANG???

    • P164 says:

      Ko x fhm konsep, kalau x ska dengan kerajaan, x yah kerja gomen. Kerja dengan PAs je.. sengal.. x reti nk bersyukur…

      • C4 says:

        mana peraturan nya ???? cakap biar ada fakta …. jangan dok merapu tak tentu hala….. soal kerja dengan soal sokongan dua benda yg berbeza….

        • Cfu says:

          C4,memang la tidak ada peraturan yang menghalang kakitangan krj memilih parti. Tapi dah nak makanpun bergantung kepada gaji yang krj BN bagi, maka kenalah bersyukur dan terima kasih. Contohnya ayah dan mak hang bela bagi makan, pakai dan belanja lain, takkanlah hang nak terima kasih pada mak/ayah orang lain?Aku bersyukur & terima kasih PM DS Najib.

        • selamber says:

          C4..apa kata ko cuba nasihat kat kakitngan kerajaan yg tak menyokong kerajaan atau yg menentang supaya diorang tak bekerja dlm sektor perkhidmatan awam lg..lg bagus..suruh diorang behenti keje pastu pandai2 la diorang nak keje kat mana..bole..buat tau..

      • Moooohyideen says:

        Habis tu cukai kena bayar jugak???

    • P164 says:

      aku kalau x suka kt orang tu, aku x keja dengan dia. Kutuk2 tp makan gaji dengan kerajaan. Buat malu je..

    • Anti Ungrateful Immigrants says:

      Woi C4 khinzir pink DAPig.Yang ko menyalak kat sini apasal? Gov buat baik pun salah, tak buat baik lagi la salah…ko nak apa sebenarnya ni????

      • C4 says:

        apa kau yang bodoh sgt ni…. lain org cakap ….. lain yg kau faham ….

        patut lah kau sebodoh dan setaraf dgn lembu2 shahrizat…

        • Fazli Yusof says:

          Anwar tak bodo C4….dia tau membezakan mana lubang cipap ngan lubang bontot….pandai nuar kan C4…kekekekeke

    • Azman Fi says:

      Apa bila kita katakan C4 BODOH dia marah, kita pun tak kata,tetapi bila kita baca comment2nya ternyata naluri ini tak boleh terlepas utk mengiakan kebodohannya didalam hati.Hehehehe ….
      Mmg lah tidak ada dlm perlembagaan AKTA, UNDANG2, GENERAL ORDER, PERKELILING PERBENDAHARAAN ATAU PERKHIDMATAN AWAM, TREASURY INSTRUCTION, APA SAHAJA PERATURAN…..YANG MELARANG KAKITANGAN AWAM MENGUNDI PARTI PEMABANGKANG,ini memang jelas dan tak payah suruh untuk dibuktikan atau ditunjukkan.Kerajaan BN Malaysia sememangnya adil,cekap dan bijaksana.Kerajaan BN tidak perlukan pekeliling atau akta untuk memaksa kakitangannya memgundi BN,cuma apa yg perlu Kerajaan BN hanya tunjukkan kepimpinan yg cekap dan bertanjungjawab, karisma yg ada ini lah yg telah menyebabkan dan mendorong BN sentiasa dihati pengundi kakitangan Kerajaan. Rakyat Malaysia juga tidak suka dipaksa dan dikongkong pilihan mereka.Kita juga tidak mahu ada pekliling yg memaksa kakitangan kerajaan mesti menyokong atau mengundi kerajaannya,jika ini berlaku alamatnya kesiannya nasib kakitangan Kerajaan yg di perintah oleh Pktn Pmbkg seperti Selangor,Ppinang Kedah dan Kelantan kerana terpaksa mengundi Pktn Pmbkg walaupun berperangai seperti beruk yg mendapat bunga dan seperti tikus membaiki labu,malahan seperti malaun dan perompak yg tak habis2 menyalahgunakan wang Rakyat untuk kepentingan Partinya. Kita pun tak sanggup nak membiarkan kakitangan ini terpaksa mengundi Kerajaan yg serupa ini.
      C4 kata negara lain beri lebih baik dari Kerajaan BN beri,yea kah ?Kalau ada pun,kita tak payah lah tenggok atau hairan dgn negara tersebut,kerana kita pun bukan tinggal di negara tersebut,ada lah lebih baik kita tenggok atau perihatin kepada Negara yg Kerajaannya yg kita sendiri duduk atau nikmatinya. Ini lebih cerdik dan bijaksana.Yang rakyat perlu lihat sekarang ini dan faham ialah kepimpinan yg ditunjukkan Kerajaan Negeri yg dijajah oleh Pktn Pmbkg ? Yg terpaksa meminjam duit kerajaan pusat BN untuk membayar gaji kekitangannya,yg ada tu hingga ketahap terpaksa menyeleweng duit peruntukan jalanraya akibat terlalu miskin/dafisit dan tiada kepakaran untuk menjana pendapatan negeri dan kebolehan mentadbir. Malahan yg lebih hina lagi,kerajaan Pktn Pmbkg siap boleh PAU 10 % duit BR1M untuk dijadikan pendapatan dan perolehannya. Yg bodoh dan peliknya dgn muka sadin Puak Pktn Pmbkg boleh keluarkan pekiling lepas tu katanya tak salah sebab nak ajar rakyatnya sedekah? Ini ke kerajaan atau Parti yg lebih baik C4 ?Ini lah yg rakyat bimbangkan,dan harus tahu kenapa Kerajaan BN sentiasa menjadi pilihan.. tak perlu pekililing atau berbai’ah sumpah laknat pun. BN bukan tiada maruah dan kekuatan untuk mendapatkan sokongan dari kakitangan kerajaannya,lagipun mejoriti kakitangan kerajaan bukannya tiada akal atau agama untuk bershukur dan berterimakasih,cuma segelintir je yg tak beriman itu pun sebab pegang kepada fahaman dan ajaran Parti Ajaran sesat PAS,berideologikan pemikiran Komunis DAP,dan berfahaman songsang PKR … Sebab itu lah terjadi kepada mamat 3 org yg sedang minum kopi di Bangunan Kompleks Belia dan Sukan Paroi, Negeri Sembilan.3 ekor je hehehehee …

    • armandulA says:

      Itu hak ikau nak menyokong pembangkang eden apo perduli tu semua ek ? Tetapi peganglah semua amanah & tanggungjawab yang telah diberi kek ikau sebagai penjawat awam. Jangan asyik nak mengular,konceng orang lain kunun sibuk memanjang tapi kerja tak buek,kek pejabat asyik bukak komputer layan facebook kutuk orang yang tak sealiran ideologi dengan geng-geng ikau. Time gaji ikau jolok ATM tapi kojo zero. Bilo boss marah ikau kutuk bagai nak rak kata orang mengampu UMNO. Kerja ikau asyik hadir ceramah politik di semua lokasi dalam negara ni. Tu kolobehan ikau. Lain kali tugas hakiki itu kena diutamakan dulu untuk kebaikan orang ramai,ni tak makan gaji haram setiap bulan. Pandai pulak kutuk kerajaan kata dapat duit dari sumber haram tapi duit itulah yang memebesarkan lagi poghut gondot ikau serta keluarga. Hampeh betul puak-puak ikau ni tak tau bersyukur pemberian rezeki dari Allah.Bersyukur itu bukan bermakna mesti mengundi BN sewaktu PRU tapi laksanakan segala tanggungjawab ikau di pejabat jangan asyik memonteng sakan.

      Pasal berhujah ewah..ewah bukan main hebat ikau yo pandai pulak kaitkan perlembagaan,peraturan,undang-undang dll tapi bab kerja kenapo tak ikut arahan seperti Peraturan Am,Perauturan Am Kewangan,Perkeliling Perkhidmatan dsbnya ? Semua main langgar montang-montang ado kuaso kek tangan macam lagak diktator. Bolum ikau jadi pemimpin kerajaan dah sasau mabuk kuaso,agak eh kalau ikau dapek jadi PM ontah macam mano ikau tarah duitb rakyat masuk kocekm kau macam Anwear Ibrahim semaza dio jadi TPM/Menteri Kewangan dulu habih berjuta-juta duit kerajaan dicilok masuk akaun dio kek Bank Israel.

  8. FIRAS says:

    PEMBANGKANG NI MEMANG KAKI BANGKANG. GAJI NAIK 100% PUN DIA BANGKANG.

  9. duan says:

    C4 ..ko memang bingai tahap gaban. Kerajaan buat baik pun ko tak bersyukur…PKR/PAS/DAP baik sangat ke?

  10. umnototok says:

    Begitulah ucapan orang2 yang TAK BEFMORAL!!!
    Mana mereka kenal kebaikan???
    Mana mereka reti bersyukur???!!!
    Mana mereka reti berterima kasih???
    Mereka rasa hebat bila dapat bertelagah dengan pihak yg tak sebulu dgn mereka..
    mengaku kalah/salah tidak sekali…kan slogan mereka… lawan-tetap-lawan…
    Memang dasar orang berhati Yahudi dan bertuhankan Syaitan….
    Tak percaya….tenguk lepas post ni mesti ada sajalah hujah dan helah mereka…

  11. MrK says:

    C4, apa masalah sebenarnya sampai masuk PELEMBAGAAN, AKTA, UNDANG2, GENERAL ORDER, PERKELILING PERBENDAHARAAN ATAU PERKHIDMATAN AWAM, TREASURY INSTRUCTION. Cuba fahami P164 catatkan.”Bagi mereka yang bersyukur, wajar berbuat baik untuk orang yang telah berbuat baik”. Tidak adapun perkataan DIPAKSA MENGUNDI BN. What is the issue????? Saudara tu C4 (sejenis bom) jangan marah sangat nanti kepanasan takut nanti meletup. Memanglah kita ni semua tak pandai tapi kami pandai bersyukur atas rezeki pemberian ALLAH. Jangan jadi PANDAI TAK TERIKUT BODOH TAK TERAJAR.

  12. Oang Melayu says:

    c4 ni memang bangang tahap babi hutan yang warna hitam tu…hati memang hitam melekat dah tahu nak bezakan baik buruk….main lubang bontot lagi baik dari lubang pantat…ada ka patut….takde akai punya orang….ni semua ANU-war punya penangan la ni…tu yang dia taksub sangat tu…

  13. Bulan Empat says:

    Dikabarkan berita kenaikan saraan ini telah mematikan selera Anwar untuk tibai Wan Azizah.

    OH No, cannot be. Kita tak rasa begitu. Bagaimana besar dan ganasnya selera Anwar untuk merampas kuasa serentak jadi PM baru, sebagaimana yang kita tahu, begitu besarlah jugak selera seks nya.

    Kita pun nampak Anwar tak pernah cukup dengan Zizah sorang. Dia perlu lelaki muda macho. Dia juga perlu Doll Doll i.e. chinese doll.

    Jadi sesiapa yang kurang tahu jangan pandai buat andaian. Tak baik itu firnah namanya. Dengan mengatakan nafsu seks Anwar sudah berkurangan adalah fitnah yang paling besar. Jangan buat dosa dengan fitnah sebegini.

    Bertobatlah dari buat fitnah. Kerana nafsu seks Anwar sentiada besar, bergelora lagi ganas. Seganas lautan cina selatan musim tengkujuh timur laut.

  14. layarilah laman portal web berita terkini freemalaysiakini2

  15. tony gunawan says:

    masih ingat julai 2007 ,pak lah mengumum kenaikkan gaji kakitangan kerajaan sebanyak 30%!
    tak sampai 9 bulan sudah bungkus!

  16. bujuk says:

    Kerajaan flip-flop, banyak sangat dah kerja2 k’jaan yg. sia-sia. K’jaan dah berhabis jutaan ringgit untuk kajian, kertas kerja, meeting, perjumpaan, penjelasan isu2 SBPA alih2 ikut SSM dengan penambahbaikan. Apa guna buat SBPA, sekadar habiskan masa, buang duit dan syok sendiri ke…?
    Terima kasih kerana k’jaan masih ada hati pada kakitangan(pekerja). Kalau setakat nak tambah gaji 13% rasanya tak perlu usung SBPA seluruh m’sia dan berhabis juta ringgit. Cukup sekadar meeting ringkas antara kementerian, kesatuan pekerja. Benar-benar buang masa.. banyak sangat kerja sia-sia kerajaan sekarang, alih2 patah semula ikut sistem lama.
    Golongan pekerja patut berterima kasih pada pembangkang dan NGO yg. turut berjuang untuk menidakkan SBPA yg. sangat berbeza dan hanya menguntungkan segolongan pekerja sedang yg. lain tertindas.
    Pasal UNDI tak perlu terikat kerana masing2 ada jasanya antara BN dan PR. Pilihlah siapa yg. tuan2 fikir lebih baik dan bermanafaat pada tuan2 mengikut apa yg. dah dilakukan dan janji2 untuk melakukan. PR ada buku jingga, dan BN ada KPI. PR janji negara kebajikan dan BN janji keamanan dan sejahtera(adakah tuan2 rasa kita aman dan sejahtera dari kecurian, rompakan, keselamatan dari warga asing, samseng dan sebagainya d luar sana).

  17. ASKM, PENAT JER AKU TULIS SEMALAM, BILE CHECK TAKDER LAK MASUK.

  18. INTIFADAH says:

    MACAI HUTANG KELILING PINGGANG, NAIK GAJI BANYAK MANA PUN GERENTI TAK CUKUP. SEBAB TU HIDUP TERTEKAN DAN DOK SALAHKAN KERAJAAN ITU & INI. MACAI-MACAI, HANG DAPAT KEJE PUN DAH 1000 RAHMAT, KALAU HANG TAK SUKA, BERHENTI KEJE LAH. KEJE DENGAN PAKATAN DAPAT GAJI & BONOS KEBIH BANYAK KOT? RAMAI LAGI RAKYAT MALAYSIA YANG BERMINAT GANTIKAN TEMPAT HANG. MACAI-MACAI….. BUAT MALU KAUM JER LAH.

Leave a Reply