Menu Utama

Islam Itu Usang Dan Jumud! – Anwar Ibrahim

Baru-baru ini saya menonton satu rakaman video di Youtube mengenai Anwar yang menyampaikan satu ucapan di Pusat Islam Liberal Indonesia, Komuniti Salihara, Jakarta.

Di dalam ucapan tersebut, Anwar memperkatakan tentang minatnya terhadap buku-buku karangan Salman Rushdie, termasuk The Satanic Verses.

Menurut Anwar, karya-karya Salma Rushdie sangat indah karangannya sehingga dia mengaku terlalu minat untuk membaca karya-karya penghina Islam yang dijatuhkan hukuman mati oleh pemimpin tertinggi Iran, Ayarollah Khomenei.

Komen Anwar mengenai karangan Salman Rushdie itu bagaikan terlalu indah lenggok bahasanya melebihi kesusasteraan agung karya Allah SWT, iaitu Al-Quran Al-Karim yang tiada tolok bandingnya sehingga hari kiamat.

Tak mengapalah. Itu hak Anwar untuk meminati dan memuja Salman Rushdie dan karya-karyanya. Itu biasa bagi saya untuk mengetahui perkara tersebut kerana Anwar selama ini memang pro-Yahudi.

Namun, saya benar-benar terkejut dan sangat marah dengan satu kenyataan Anwar yang menyatakan bahawa Islam itu sangat usang dan jumud sekiranya agama Allah itu mengongkong kebebasan umatnya.

Begini kata-kata Anwar…

“Jadi saya, kalau Islam itu mengongkong kebebasan..Islam sangat usang dan jumud,”

Astaghfirullah Al-Azim. Kata-kata itu seolah-olah membayangkan saya kepada kebebasan secara mutlak yang dituntut oleh Anwar, Ambiga dan konco-konconya.

Setahu saya, silalah rujuk kepada mana-mana ulama muktabar atau cendekiawan Islam sebenar. Sudah tentu mereka akan berpendapat bahawa Islam adalah merupakan sebuah agama yang tidak memberikan kebebasan kepada umatnya untuk melakukan apa saja yang mereka suka.

Contoh yang paling mudah adalah solat. Islam mewajibkan umatnya melakukan solat sebanyak lima kali mengikut waktu-waktu yang ditetapkan iaitu subuh, zohor, asar, maghrib dan isyak. Bila disebut wajib hukumnya, maka mahu atau tidak mahu, umat Islam mesti taat pada arahan tersebut tanpa kompromi.

Maksudnya, umat Islam tidak boleh melakukan solat sekali, dua kali, tiga kali atau empat kali sehari. Dalam masa yang sama, solat zohor tidak boleh dilakukan pada waktu asar, maghrib, isyak atau subuh melainkan diberikan ‘rukhsah’.

Selain itu, solat juga tertakluk kepada rukun-rukun yang ditetapkan dan meninggalkan salah satu rukun tersebut akan menyebabkan solat tersebut tidak sah. Tiada kebebasan di dalam solat kerana kita tak boleh makan, minum, sembang dengan rakan, main game atau membuang air kecil ketika bersolat.

Itu baru satu contoh mudah yang memperlihatkan bahawa Islam tidak memberikan kebebasan secara mutlak kepada umatnya untuk bebas melakukan apa saja yang mereka suka.

Katakanlah manusia difitrahkan suka berjima’. Maka jima’ tersebut perlulah dilakukan secara yang dihalalkan oleh Islam. Di dalam Islam, jima’ hanya boleh dilakukan bersama isteri atau suami yang dinikahi secara sah menurut hukum yang ditetapkan.

Begitu juga, Islam tidak pernah menghalalkan jima’ sesama jenis atau pasangan yang belum dinikahi. China Doll dan Siam Dolls halal dijima’ sekiranya sudah dinikahi oleh seorang muslim. Tapi jika belum nikah, bersentuhan pun sudah dikira haram.

Tak tahulah hukum mana yang Anwar pakai. Tapi itulah hukum yang saya pegang yang disepakati oleh sunnah wal jamaah.

Dari beberapa contoh yang saya berikan itu, jelas sekali Islam tidak memberikan kebebasan mutlak kepada umatnya. Ada yang dibenarkan dana ada yang tidak. Semuanya tertakluk kepada hukum. Dan hukum inilah yang dikatakan “mengongkong” Anwar?

Seorang umat Islam yang faham agamanya tidak pernah menganggap Islam mengongkong kerana dia melakukan segala hukum Islam itu dengan senang hati dan penuh keimanan. Lainlah jika kita suka langgan China Doll atau “lubang kunyit”, memang “mengongkong”lah pandangannya.

Pada saya, Anwar memang liberal dalam hal ini. Fahamannya terlalu bebas. Mungkin sebab itulah dia dikatakan mempelopori fahaman pluralisme yang difatwakan sesat di Malaysia.

Tapi, Anwar jugak yang nak diangkat isterinya untuk menjadi Perdana Menteri ke-7? Orang yang mengatakan Islam itu usang dan jumud pun mahu diangkat menjadi pemimpin? Na’uzubillah min hadhassyaitonirrajimmmm…wallahua’alam.






49 Komen to Islam Itu Usang Dan Jumud! – Anwar Ibrahim

  1. umnototok says:

    UNTUK DITENGUK-DENGAR SENDIRI OLEH BALACI2, JAMBU2, PENCACAI2 ANUWAR, DAN PARASIT2 DALAM PAS…..
    SENDIRI INGATLAH!!!

  2. ape agaknye komen bebudak PAS pasal bende ni eh?… hehe…

  3. melayu_islam says:

    org bodoh je pcaye…x habis nk burukkan anwar…nampak sgt gne ape cre nk jatuhkan anwar…goyang same nuar le tu….buat le lagi…semakin meluat dgn umno….ABU….

    • orang bodoh akan pecaya cerita tanpa bukti macam penyokong PR selalu pecaya cerita dari pemimpin mereka… ape yg x menyebelahi PR akan dinafikan kebenaranya walaupun dengan bukti kukuh…dan mereka akan cakap cerita tu bodoh sedangkan sebenarnya mereka membiarkan diri mereka dibodohkan oleh pemimpin PR…

      sajung la lgi anwar tu…hahahaha….

    • P164 says:

      ABAI…
      Asalkan bukan Anuwar Ibarhim

    • StinGray says:

      org bodoh jea yg menolak kebenaran….mana nak abih burukkan Anwar, byk sgt keburukkan yg dia dah buat..tu pasai tak abih2…ngok..

    • selamber says:

      sedar la sikit wahai melayu islam..ko tu konon melayu islam tp asik nak dok membela manusia songsang tu..dah terang2an memnghina Islam pun ko asik nak dok bela dia..ape kejadah melayu islam ko ni..buat malu Islam je islam ko ni..BODOH

    • yon76er says:

      Nama ajer melayu_islam memalukan umat ajer. x guna otak buat PERTIMBANGAN..GUNA KEPALA LUTUT AGAK NYA

    • Jack says:

      Oi babi, mungkin hati kau dah tertutup untuk terima kebenaran. Selidiki dulu fakta dan bukti sebelum kata ini fitnah. Apa yang boleh buat hati dan minda kau terima bukti2? Kau hanya percaya membuta tuli terhadap peliwat tua itu. Otak ada ke????

  4. Bulan Empat says:

    Anwar tetap akan diikut dan disanjong oleh segelintir mereka walau apa jua kepincangan yang didedahkan.

    Agak nya kalau Anwar mula sembahyang pakai colok pun tetap ada orang yang buat sama.

    Nauzubillah

  5. Moooohyideen says:

    Satu lagi Spin Off umno. Tak pa …sapa yg tabur fitnah, kelak dia kena jawab. Kalau betul bawak Full Except of the speech, bukan sebahagiannya darinya sperti selalu yg umno buat untuk kepentingan kesinambungan politik mereka.

    • P164 says:

      ABAI…. Asalkan bukan AnuWar Ibrahim…
      UMNO mempunyai ramai pengikut setia.. Pembangkang lagi bnyk menabur fitnah… Islam di politkan untuk kepentingan peribadi…

    • haha..yela kan…sape yang buat fitnah, mereka yg kne jawab nnti….

      besepah fitnah puak PR buat demi jatuhkan UMNO takpe la kan… PAS ade tolong ampunkan… kauorang lak dengan bodohnya pecaya walaupun bukti takde…

      tpi bile keluar cerita buruk pasal pemimpin PR, korang kate tu futnah walaupun dengan bukti…

      orang pikir gune akal mooo, bukan gune nafsu….

    • jijan says:

      Sudah ler moo..ko yg selalu fitnah…ko tak pikir…..bodoh mcm lembu ko ni…

    • StinGray says:

      mooo..rasa2nya hang penah tak buat fitnah kat sini..hang rasa mcm ner???..

    • Darth Anwar says:

      Dah bawak full video clip China Doll pun kau tetap spin dan tetap menolak kebenaran.

      • jijan says:

        Dah otak dia tak boleh nak PK….tak berfungsi…Aku lebih percaya kalu org tu dah bersumpah dengan Nama Tuhan yang aku sembah. Ko sembah apa Moo? Sembah Lembu atau burit Anwar?

        ….Saiful bersumpah, Najib bersumpah, Eskay bersumpah, Umi Hafilda bersumpah…..

        Kalu Otak dah beku ..mcm moo ler jdnya…

    • selamber says:

      BODOH sekor lg ni..
      ..asal bukan anwar ibrahim..ABAI

    • yon76er says:

      lEMBU memang camtu..ikut kata Tuan dia ajer…Tak betul Mooooooo@Lembu

    • Jack says:

      Spin off kepala bapak kau Moo….
      Aku harap kalau Anwar jumpa adik kau atau anak kau yg jambu2 tu. lepas tu baru kau tau siapa Anwar.

  6. umnototok says:

    Haah, Bulan Empat agaknya gitulah hakikatnya….tak caya cuba tenguk apa yg orang mengaku ‘Melayu Islam’ di atas, dahlah buta hati, tambah pula buta mata!!!
    Mata dah jadi mata ikan kering…..

  7. tony gunawan says:

    cerita fitnah dan bohong!!!

  8. djray says:

    Mufti Pahang dah pesan semalam, kalau hina Islam leh bawa kepada murtad.. perlu bertaubat. kalau sanjung penghina Islam macam mana? x satu bot namanya? Please lah guna otak sikit.. bodoh x leh diajar.

  9. Bulan Empat says:

    Pencacai NUAR macam SIOL (perkataan popular budak2- walau pun kita bukan lagi budak- kita pinjam sekali kali)

    Benda yang memang sudah sah dikata spin. Ceramah yang disiarkan dalam tex lengkap pun dikata spin.

    Video yang memang sah muka dia, badan dia, belalai dia pun disalahkan UMno sbaotaj kata mereka.

    Ini dinamakan SIOL of the highest degree.

    Kita tak nak berperasangka terus menerus tapi kita tahu Allah maha kaya. Hanya Dia yang akan memberi jawapan pada segala persoalan.

    • pasdaplaknat says:

      hehe letih kita lyn balaci2 bodoh Nuar..
      kdg2 pikir adakah mereka2 ini akan dikekalkan tanpa Hidayah Allah smpai akhir?

      Ksihan sekali krn ditipu mudah oleh Nuar..TANPA APA SATU PN PENGORBANAN utk rakyat..rakyat yg dikerah berkorban utk Nuar!

      Sedrlah diri balaci2 Nuar!

  10. Bulan Empat says:

    Subhanallah, Alhamdulillah, Lailahaillah, Allah akbar.

    ABAI, ABAI, ABAI. Sebelum mengutuk elok lah kita mulakan dengan kalimah zikir suci untuk mendapat pahala sunat dari ibadah sunat. Memperjuang yang hak juga satu ibadah . Ibadah umum fardhu kifayah.

    Walau pun dalam memperjuangkan yang hak akan ada kutuk mengutuk dengan perkataan kotor dan laknat. Ibarat dalam peperangan. Peperangan menegakkan bangsa dan agama adalah ibadah. Dalam ibadah itu ada pembunuhan dan kekejaman mengikut landasan betul dan bukan penganiayaan. Membunuh untuk mengelak dari dibunuh.

    Kita sudahi dengan wabillahi taufik wal hidayah.

    ABAI ABAI ABAI

  11. melayu_islam says:

    sbb ape aku kte org bodoh je percaye…sbb penulis ni sendiri yg menampakkan kebodohannye…
    pertama…sari kata tu terang2 highlight yy warna hijau tu saja..x ambil keseluruhan ayat…ada perkataan KALAU…
    bg pencacai bengong mcam korang terus je faham kononnye anwar kate islam tu jumud.. tp bagi aku…selagi x ada teks ucpn penuh x leh pcaye…

    kalau nk iut stakt teks tu saja aku pon blh kte..

    KALAU IKUT KEFAHAMAN ISLAM ORG UMNO,SEKAT KEBEBASAN ORG UTK BERPOLITIK, GUNA APA CARA UTUK KEKAL KUASA,AMAL KAN POL. KOTOR, HINA SUNAH X JADI MASALAH,…JADI BAGI SAYA ISLAM(AMNO)TU JUMUD DAN MENGONGKONG KEBEBASAN dan MENYUSAHKAN RAKYAT…

    cmne betol x tafsiran aku tu..stuju x tafsiran sesuke ati aku mcm penulis ni sesuke ati menafsir kate2 org laen…

    kalau x stuju x de maslh…aku x kisah..teruskan makan fitnah…
    sesungguhnye balasan Allah amat pedih…

    jatuhkan amno bn GE13 utk hapuskan kaum maha pemfitnah..Allah bersama gol.ulama dan PR..InsyaAllah…ABU…

    • Bulan Empat says:

      ABAI ABAI ABAI sebelum kita semua di CIbaikah.

    • Jack says:

      Perkataan kalau je alasan kau? Dia letak syarat pada Islam kalau tak mau jumud mesti beri ada kebebasan.
      Kita terima Islam tanpa syarat.
      Cuba pikir pakai otak sikit tak boleh ke????

      • melayu_islam says:

        jack..aku dah kte…mcm2 care blh tafsir kate2 org lain..tambh lg ambik 1/2 je..terserah mau fikir ape..pd pandangan aku..amno mmg dah tkt sgt dgn amwar sbb blh goyangkan kuase kerajaan…sbb tu gune ape care tuk burukan amwar..apepon kte tggu hasil PRU13 nti..tgk sape rugi sape untung main pol murahan mcm ni…dgn rkyt dah semakin cerdik, maklumat hjg jari..plihn ditangan masing2..

        • melayu_islam says:

          kalau amno msh x sedar meke dah membosankan rkyt dgn cipta kes2 yg x masuk akal jgn marah kalau rakyat memilih org lain pule menjadi gomen nti..

        • Jack says:

          Aku harap kalau kau tak percaya article di atas ni kau pergilah secara diam2 cari article original ucapan dia.
          Dan kau tunjukkan kepada kami. Nescaya kami akan terima.
          Kau carilah kebenaran.
          Dan aku mintak satu je.
          Kau bagi SATU je bukti bahasa:
          Dia bukan peliwat
          Dia bukan tutoh

        • Jack says:

          Aku harap kalau kau tak percaya article di atas ni kau pergilah secara diam2 cari article original ucapan dia.
          Dan kau tunjukkan kepada kami. Nescaya kami akan terima.
          Kau carilah kebenaran.
          Dan aku mintak satu je.
          Kau bagi SATU je bukti bahasa:
          Dia bukan peliwat
          Dia bukan tutoh cina doll dalam video tu
          Dia bukan pembela murtad Lina Joy
          Dia bukan pembela pluralisme
          Dia bukan fitnah Najib
          Dia bukan gila kuasa
          Dia bukan yang cuba beli mp BN untuk 16 sept
          Dia bukan anak haram- Dan serta kan nama ibu kandung dia.

          • melayu_islam says:

            ko yg tuduh org..ko cri la sendiri..kenape plak si penuduh(kau la) suruh org kene tuduh buktikan sendiri kesalahan sendiri…undang2 mane ko pakai…

            sesedapnye ko mintak…kalau leh aku pon nk mintak ko buktikan jugak…

            najib rosmah xterlibat dlm pembunuhan altantuya..

            rosmah x belanja sakan di luar negara…

            sharizat x baham duit lembu

            x berdagang dengan israel

            umno x terlibat politik wang/judi/arak/maksiat…

            x rompak duit rakyat..

            cmne jack????..boleh buktikan umno bn x buat sume tu…boley x?????

  12. Invesiblemen A Mahdi says:

    Bung Anuar Bin Ibrahim hanya tinggal Islam pada nama sahaja.Lambang syaitan dan betuankan Iblis. Itu sahaja nilai yg ada padanya.

  13. Jack says:

    Memang sah dia ni bangang….buang masa aku je….

  14. bujuk says:

    Jelas artikel ini sekadar untuk burukkan Anwar… sama juga halnya isu Anwar iktiraf Israel, apa yg. sebenar adalah Anwar tidak pernah mengiktiraf Israel selagi ia tidak mengembalikan hak rakyat Palestin, Itulah syarat pengiktirafan Israel. Apakah Israel akan iktiraf PALESTIN? kerana ia umpama mengharamkan Israel.
    Samalah dengan isu ini…
    Islam adalah agama yg. memerdekakan manusia, maknanya Islam membebaskan manusia. Jika sebelum kedatangan Islam, wanita tiada nilai harga diri tapi Islam telah mengangkat martabat wanita. Maksud sdr. Anwar Islam adalah agama yg. membebaskan manusia, apakah beliau maksudkan manusia bebas melakukan apa saja? tidak, tapi maksudnya Islam membebaskan manusia melakukan fitrahnya mengikut peraturan2 yg. d tetapkan Allah. Penulis tolong buktikan maksud Anwar ‘bebas’ adalah boleh melakukan sesuka hati walaupun melanggar undang2 dan tatasusila kemanusiaan, dalam ucapan tersebut. Janganlah membodohkan orang lain bila anda bodoh.
    Janganlah petik kata-kata orang lain mengikut kehandak anda, tapi petiklah mengikut kehendak orang yg. bercakap. Inilah punca UMNO tidak d percayai lagi, kerana memetik ucapan d luar kontek kefahaman orang banyak untuk memenuhi nafsu pimpinan UMNO.

Leave a Reply