Menu Utama

Dong Zong Lupa, Cina Kurang Nak Jadi Guru

BILA nak dekat-dekat pilihanraya ini, NGO perkauman yang ada kaitan dengan pembangkang, terutama DAP dan PKR menjadi semakin lantang bersuara.  Ada sahaja isu yang nak dibangkitkan.  Walaupun isu itu dah lama tapi dia pilih nak dekat-dekat  pilihanraya ini jugaklah nak berbahas tentang isu itu, tak cukup berbahas nak berdemo pulak lagi.

Yang penulis maksudkan ialah Dong Zong, pertubuhan pendidikan rasis yang lantang memperjuangkan isu ini dari sudut perkauman orang cina –  yang boleh berbahasa Mandarin sahaja.

Cina yang berbahasa Hokkien dan Kantonis, tidak mendapat perhatian mereka.  Ini yang pelik, sangka kita cina semua cina, rupanya tidak ya.

Penulis tidak minat mahu terikut-ikut rentak perkauman Dong Zong ini dengan cenderung bercakap soal rasis ini, cuma penulis nak mengulas hasrat pertubuhan rasis ini hendak mengadakan himpunan pada 25 Mac 2012 di ibu pejabat pertubuhan tersebut di Kajang.

Demonstrasi itu sudah sah mendapat restu DAP dan Pakatan harami lah secara keseluruhannya.

Motifnya membantah tindakan Kementerian Pelajaran menghantar guru-guru tidak boleh berbahasa Mandarin ke sekolah-sekolah rendah jenis kebangsaan cina.

Apa rasional bantahan yang seumpama ini?

Ramai sangat ke guru boleh berbahasa Mandarin dalam kor perguruan kita?  Sedikit yang ada itupun nak ditempatkan di sekolah-sekolah jenis kebangsaan cina pulak.

Tapi yang lebih utama untuk pengetahuan Dong Zong, jumlah orang cina yang memasuki perkhidmatan perguruan amatlah kecil.  Mengikut laporan, kurang 10% daripada keseluruhan 430,000 warga pendidik yang ada di seluruh negara sekarang adalah terdiri daripada orang cina.

(Kita kata orang cinalah sebab senang jumpa yang boleh berbahasa Mandarin ini dari kalangan bangsa tersebut walaupun ada juga orang Melayu dan India yang boleh berbahasa Mandarin, tapi jumlah itu tersangat-sangatlah kecilnya)

Dari jumlah itu, nak dipecahkan pula kepada guru-guru yang boleh berbahasa Mandarin, gamaknya berapa ramai yang tinggal?

Perkara ini yang terlepas oleh Dong Zong sebagai pertubuhan bukan kerajaan yang kononnya amat menitik beratkan pengajaran dan pembelajaran dalam bahasa Mandarin ini.  Kalau mahu jumlah guru boleh berbahasa Mandarin yang cukup, Dong Jiong sepatutnya mengadakan kempen menggalakkan kaum tersebut dan penutur bahasa Mandarin masuk dalam kor perguruan.

Sudahkah ini dijalankan?  Sebab sepengetahuan penulis orang cina tidak dididik sejak kecil untuk menjadi guru tapi businessman dengan matlamat menjana wang dan lebih banyak wang.

Lagipun nampak lemak betul Dong Zong ni.  Sudahlah datuk nenek moyang kita dahulu mencipta sejarah sebagai negara pertama dalam dunia yang membenarkan sekolah jenis kebangsaan, Dong Jiong naik lemak minta sekolah jenis kebangsaan itu dipenuhi oleh guru yang mahir dalam Mandarin sahaja pulak.

Ini namanya sudah bagi peha nak celah peha.

Penulis rasa cukup cukuplah kerajaan dan Kementerian Pelajaran melayan pertubuhan rasis yang berselindung di sebalik memperjuangkan pendidikan bahasa Mandarin ini.  Malaysia hari ini sepatutnya sudah lama menghapuskan sekolah jenis kebangsaan ini sebab ia tidak diamalkan dalam mana-mana negara di dunia, pelik kita saja yang mengamalkan sekolah jenis vernakular yang macam ini.

Tapi memandangkan itu sudah tercatat dalam perlembagaan, maka kita redha.  Tapi janganlah berlebih-lebih dengan minta guru berbahasa Mandarin saja pulak yang layak mengajar di sekolah jenis kebangsaan.  Dalam perlembagaan kata sekolah jenis kebangsaan dibenarkan, dia tak sebut Mandarin ke kantonis ke?

Kalau Kementerian Pelajaran turutkan kehendak pertubuhan rasis Dong Zong ini, nanti orang India pulak minta sekolah jenis kebangsaan urdu, malayalam, hindustan.

Tak ke haru?






10 Komen to Dong Zong Lupa, Cina Kurang Nak Jadi Guru

  1. KUKUKAMBING says:

    Siapa kata tercatit dalam perlembagaan?
    tau tak menurut perlembagaan sekolah nenekular ini status nya adalah haram! .Harap penulis Check balik.

  2. Aku adalah cikgu yang mengajar di sekolah menengah cina. Sekolah kami memang banyak melayu daripada cina. Result SPM meningkat dan paling baik dari segi kuantiti dalam daerah aku. Reporter cina mai tangkap gambar pengetua dan penolomg kanan saja. Kami cikgu-cikgu melayu yang dok bertungkus lumus menaikkan nama sekolah sikit pun tak pandang.Memang cina tak minat jadi cikgu, mungkin pasai gaji sikit kot. Lelaki pulak kalau ada pun yang jenis lembik. Dong bengong ooi, kalau tak tau apa jangan dok sibuk. Kalau atak dak melayu, sekolah cina pun tutup. Sedar dirilah sikit si sepek ooi.Korang harap melayu bangang dalam PAS dan PKR saja lah nak “bunuh” kami. Tapi sorry.Kami melayu yang mempertahankan kedaulatan bangsa dan tidak rela maruah tergadai macam PAS dan PKR.

  3. tony gunawan says:

    sejak dari dulu umno pun tak pernah layan tuntutan mereka!
    tapi petik bila PRU ,umno pula minta kaum cina undi BN!!!!!!!

  4. tony gunawan says:

    KEPADA kawan-kawan yang berketurunan cina dan india nasihat saya kepada anda semua adalah undilah PR pada PRU yang akan datang!
    kalau PR berkuasa, isu pendidikan ini akan diselesai dengan cepat dan dapat memuaskan semua pihak!
    JANGAN HARAP UMNO untuk membantu anda dalam isu pendidikan!
    mereka ni hanya melihat isu ni dari sudut perkauman!
    ingat hilang bahasa hilang budaya!

    • raplahjingaa says:

      Pakatan haram nak selesai masaalah ?? hahahahahah…dey tonik, hang tolong cerita kat aku sat…masaalah apa yang pakatan haram dah selesaikan ??…haram satu pun tak dak !!

      ermm…by the way, dengar cerita exco-exco selangor pakatan haram, makan angin sakan kat luar negeri…sorang sampai 40 ribu ringgit depa spent..

      apa cerita ?? depa seronok makan angin..pecacai kat malaysia, makan asap !!

      asap pun…asap lah !!

    • selamber says:

      BODOH punya pencacai pakatan haram sekor ni..dah mcm ‘anjing menyalak bukit’..hapah pun takde..tah dia faham ke dak..

  5. BOGIMAN says:

    SEKOLAH SEK U10 SHAH ALAM SAMPAI SEKARANG UMNO SA TAK PERNAH PERJUANGKAN. BN SHAH ALAM BUAT APAA NASIB TOK KALID PERJUANGKAN SEKOLAH.
    OLEH KERANA RAMAI MELAYU DUDUK DI SEK U10. MAKA KEMENTRIAN PELAJARAN LULUS UNTUK PPD-PETALING PERDANA BAGI SEKOLAH RENDAH JENIS! TAMIL DI ALAM BUDIMAN SEK U10. AMEK KAU..BESOK TIMBUL LAGI ISU GURU TAK SERUMPUN.

  6. bujuk says:

    Kerajaan bertegas lah sikit.
    Kalau aku jadi menteri aku tukar semua sekolah tamil dan cina d bawah k’jaan kepada sek. kebangsaan. Benda ni ada dalam penyata Razak kalu tak silap, tapi BN lemah ikut sangat cakap parti komponen. Sek. Tamil dan cina bukan tak boleh, tapi mereka kena buat sendiridan bayaii sendiri. macam sekolah swasta… Bukan apa, tapi kita taknak ada rakyat m’sia tak tau berbahasa melayu selepas tamat sekolah. Jika ini berlaku, amatlah malang sekali…
    Kalau nak politik juga, k’jaan boleh bagi peruntukan atau bantuan pada mereka tapi bukan bantuan penuh. Hanya bantuan pendidikan sebagai menunjukkan tanggungjawab memberi pendidikan.
    Tak kira la BN/PR menang lepas pru13, aku harap benda ni akan d ubah demi kebaikan rakyat dan negara M’sia. ketepikan hal-hal lain.

  7. azhar says:

    nak tunggu tahun depan dong zhong berhimpun memperkatakan kekurangan murid cina disekolah cina hingga terjadi banyak sekolah cina kekurangan murid dan dari segi kos membazirkan wang rakyat jadi mereka tak perlukan guru pulak.

    tahun 2000 kelahiran orang cina lebih kurang 126000 dan sekarang dalam darjah 6.tahun depan mereka melangkah ketingkatan satu.tahun 2006 pula kelahiran org cina lebih kurang 85000 dan akan masuk tahun satu.keluar 126000 masuk 85000.kekurangan 41000.tentu banyak lebihan kelas,sekolah dan gurukan.

  8. DOG ZONG says:

    Dog Zong ni dulu dah tau negara ni Tanah Melayu yang datang kesini buat apa, duduk negara China elok-elok semua berkaitan dengan Cina ada disana….disana pun kena usirlah kot, sebab tu yang melarikan diri kenegara ni .Dah mai sini nak buat kecoh disini pulaklah kot..!!!!!!!!Kalau dah tak suka negara ni pergilah negara mana yang boleh bagi semua yang dituntut oleh mereka ini…buang masa saja layan Dog Zong ni..

Leave a Reply