Menu Utama

BR1M Dikatakan Rasuah, Tapi…

Setakat ini sejumlah 4.59 juta permohonan Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) telah dibuat oleh mereka yang layak dengan 3.58 juta permohonan  mendapat kelulusan. Manakala sehingga 13 Februari 2012 pula sebanyak RM600 juta lebih baucar BR1M  telah ditunaikan oleh pemiliknya.

Angka-angka di atas hanyalah sekadar makluman saja, fokus penulis sebenarnya lebih berkisar kepada pelbagai kisah menarik & pelik berkaitan bantuan kewangan RM500 tersebut.

Semalam, MB Perak YAB Datuk Seri Zambry ada mengulas isu parti Pas meminta ahlinya menyerahkan 10% atau RM50 dari keseluruhan RM500 duit BR1M untuk dimasukkan dalam tabung pilihanraya Pas.

Tidak wajar Pas kutip BR1M

LUMUT 3 Mac – Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir menyifatkan tindakan Pas meminta ahlinya menyerahkan sebanyak 10 peratus daripada wang Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang diterima, sebagai perbuatan yang sangat tidak wajar.

Menurut beliau, sebagai sebuah parti yang melaung-laungkan prinsip negara berkebajikan, Pas sepatutnya menasihatkan golongan miskin menggunakan wang bantuan secara berhemah dan untuk tujuan kebaikan.

“Pas tidak patut memaksa mereka menyerahkan bantuan yang diterima untuk kepentingan parti pula. Buatlah cara lain, kasihanilah rakyat,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Kejohanan Rali Malaysia (MRC) 2012 pada Majlis Perbandaran Manjung di sini hari ini.

Sumber: Utusan Malaysia

Kenyataan Datuk Seri Zambry itu ada kaitan dengan pendedahan blog Taiping Central perihal surat pekeliling Pas Kawasan Taiping Pas berkaitan proses mengepau duit BR1M milik ahlinya. klik sini.

Nak tahu apa komen pemimpin Pas?

Sementara itu, Pesuruhjaya Pas Perak, Ustaz Abu Bakar ketika dihubungi berkata, beliau tidak menafikan dakwaan sebaliknya menyerahkan kepada rakyat untuk menilaikannya.

Katanya, itu mungkin sebahagian daripada aktiviti Pas Cawangan Kamunting sebagai salah satu cara ahli-ahli parti untuk bersedekah dan tidak fikir wujudnya paksaan di kalangan mereka.

“Itu merupakan satu cadangan yang baik dalam menggalakkan budaya bersedekah dikalangan ahli..mungkin itu adalah sebahagian daripada aktiviti dan program amal yang mereka laksanakan atas dasar tanggungjawab terhadap parti..malah mungkin juga dilaksanakan di Badan Bukan Kerajaan (NGO) lain,” katanya ketika dihubungi.

Abu Bakar berkata, itu terpulang kepada masyarakat untuk menilai baik buruk niat Pas Cawangan Kamunting dalam cadangan mereka supaya setiap ahli yang menjadi penerima BR1M agar memberi 15% daripadanya kepada Pas cawangan.

Sumber: PerakNews

Dalam pada pemimpin Pas & PR merungut dan menuduh bantuan BR1M adalah rasuah, haram dan dikatakan sebagai umpan politik Barisan Nasional, sempat pulak Pas mengepau atas dasar sedekah & derma pula ye?

Hidup mati parti Pas sejak 61 tahun, siang dan malam hanya tahu menyuruh rakyat berkorban untuk Pas.

24/7 hanya tahu berceramah politik dan tiapkali itulah juga asyik mengusung tabung, tin milo dan uncang duit minta sedekah.

61 tahun yang sia-sia yang menyusahkan rakyat, banyak mudarat berbanding manfaat. Namun bila saja di beri secebis kuasa, kereta mewah dan rumah besar juga yang jadi perkiraannya dulu.

Berbeza dengan 66 tahun sejak UMNO ditubuhkan, usia Perikatan kemudiannya Barisan Nasional (BN) juga mencapai puluhan tahun sejak diwujudkan, nawaitu perjuangannya tetap berkhidmat demi rakyat.

Pelbagai bantuan serta pembangunan dijalankan semata-mata untuk memenuhi mandat yang diberikan oleh rakyat. Kemerdekaan digapai, beban rakyat diringankan dan negara dimajukan, banyak manfaat berbanding mudarat.

Penulis percaya ramai kalangan kita pernah didendangkan dengan pelbagai versi khabar angin & tuduhan yang motifnya untuk menggagalkan BR1M disamping untuk mencemar imej BN.

(Photo: Blog MyMassa)

Misalnya sebelum & selepas waktu permohonan BR1M mula di buka, ramai kalangan kita di bisikkan dengan gossip & cerita angin bahawa tujuan pemberian bantuan kewangan RM500 BR1M ini sebenarnya untuk mengesan rakyat Malaysia yang tidak aktif membayar cukai pendapatan.

Bukan sedikit yang tenggelam dengan bisikan jahat tersebut walau sebenarnya ramai yang jadi tukang sambung cerita sedemikian adalah antara makhluk Allah s.w.t yang paling awal beratur panjang mendapatkan borang dan mengisi permohonan.Tukang canang berita itu majoritinya terdiri daripada penyokong Pas dan PKR. Niatnya satu – sabotaj.

Selain itu, ada juga yang bertindak lagi jauh menyebarkan pula borang palsu BR1M yang meminta nombor akaun pemohon dan meminta data alamat mengundi pemohon walau sebenarnya dalam borang asli tiada pun diminta maklumat itu semua.

Kemudiannya datang pula cerita-cerita sensasi lain yang menuduh kerajaan menggunakan duit pinjaman serta menggunakan dana KWSP untuk menampung pemberian bantuan itu.

Kerajaan melalui Kementerian Kewangan dah terangkan bahawa wang KWSP tidak diusik malah tiada pinjaman dibuat hanya semata-mata untuk menjayakan program BR1M

Tapi pernahkah jawapan rasmi  sedemikian mampu memuaskan hati insan-insan yang bebal seperti jurubisik-jurubisik PR itu?

Jangan harap, sebabnya matlamat mereka menimbulkan desas-desus sedemikian tak lebih tak kurang hanyalah untuk menyentap perasaan khalayak, itu saja.

(Photo: Blog Anak Seberang)

Pun begitu, walau sedemikian banyak cubaan, propaganda, khabar angin dan tuduhan dilemparkan terhadap BR1M & kerajaan BN, namun tidak sedikit penyokong Pas, PKR dan DAP yang tumpang semangkuk beratur  ‘mengambil wang rasuah Br1M’  tersebut.

Barangkali dah terdidik sejak azali siapa sahaja beriktikad menyokong PR automatik mukanya menjadi setebal tembok, tiada perasaan malu dan tiada segan silu untuk menjilat kembali tuduhan, ludah & kahak sendiri.






179 Komen to BR1M Dikatakan Rasuah, Tapi…

  1. StinGray says:

    Semalam aku ke Bandar Tun Razak..selepas melepasi Balai Bomba jln menjadi sesak…ingatkan ada kemalangan..rupa2nya berduyun penduduk2 sekitar beratur untuk claim BR1M di Dewan sebelum Stadium Bolasepak..

    Setibanya aku dihadapan lokasi tersebut, aku tengok bukan main ceria lagi depa2 yg dah claim duit tu..yang paling melucukan ada sorang pak lebih yg berperwatakan lebai kulup PAS dgn megah menahan sebuah Teksi utk pulang ke rumah atau nak pi shoping kot…

    Dalam hati aku, merasa jugak pak lebai tu naik Teksi dgn hati yg tenang..mungkin terus pulang ke rumah atau pi shoping…wallahualam..

    • pasdaplaknat says:

      bg puak balaci PAS..bg mereka segalanya halal..bg org lain haram.. senang je mereka punya hukum…
      apapun moga terbuka hati mereka untuk memilih siapa krjaan yg berjasa utk rakyat.. dr memilih PR yg memperbodohkan mereka..

    • C4 says:

      duit tu duit rakyat dia berhak dapat nak hairan apa????

      • Fazli Yusof says:

        Duit tu memang hak rakyat la bodo…tapi parti hang kata haram la bodo…..dah duit rakyat yang PAS nak amik 10% tu kenapa la bodo….kah…kah…kah….

  2. Anak_Nogori says:

    Ya…yg saya tahu kalau BR1M tu rasuah..sudah tentulah haram hukumnya…mana mungkin duit haram diserahkan 10% utk kepentingan parti PAS.

    Atau PAS mengamalkan haram pada orang lain makan, tapi kalau mereka makan sendiri tak haram hukumnya.

    Atau dalam kitab PAS ada mengajar mereka….bercampur yg haram dan yg halal, maka halallah hukumnya.

  3. bujuk says:

    Aku nak tanya satu je… kenapa sebelum serah baucer RM500 tu ada sesi penerangan dari pemimpin UMNO/BN berjam-jam? apa kaitan pemimpin UBN ni sedang mereka bukan menteri atau pegawai k’jaan? Malah ada cerita ugutan tak dapat lagi tahun depan kalau tak undi UBN.
    BR1M adalah hak rakyat yg. SAH dari segi undang2 kerana d beri oleh k’jaan. Yg. merasuah tu adalah UMNO kerana meminta rakyat yg. terima bantuan tersebut membalas jasa dengan mengundi UBN.
    Rakyat tak salah ambil HAK mereka tapi UMNO bersalah mengugut rakyat undi UBN.

    • Anak_Nogori says:

      Jadi maksud ko bujuk..pegangan kitab ko…halal la amik bende yg dia tahu haram…gitu?.

      Apa yg salahnya sebelum diberikan BR1M tu ada sesi penerangan..yg beri kerajaan…yg buat sesi penerangan tu pun orang kerajaan.

      Kalau UMNO salah kununnya merasuah utk minta rakyat yg terima bantuan tersebut…apa Nik Aziz tak salah ke merasuah orang Asli semasa PRK diKelantan tu dan minta orang asli tu undi PAS?.

      Jangan amalkan double standard la kawan…jijik sungguh.

      • bujuk says:

        Aku tak pertikai orang kerajaan bagi penerangan, tapi apahal orang UMNO/BN yg. tiada jawatan k’jaan pun bagi penerangan politik. Apa ke jadahnya?

        • Anak_Nogori says:

          Yg bagi penerangan tu pun biasanya wakil2 rakyat…wakil2 BN kalau kwsn tu kwsn Pakatan Haram..Penghulu..JKKK dsb..depa2 tu orang kerajaan lah…takkan nak suruh Nik Aziz kot kasi penerangan pasai BR1M.

          Apa la hang ni bujuk?.

          • selamber says:

            adussss!!…..ko ni bujuk..

          • pasdaplaknat says:

            symptom meroyan bujuk dtg lagi..hhaha.. teruskan…bertanya soalan2 bodoh..

          • bujuk says:

            Aku pertikaikan wakil2 BN… yg wakil2 rakyat dan JKK masih ok lagi. Tapi apa masalah TGNA tak boleh sedang dia MB dan adalah pegawai k’jaan jugak. Kenapa wakil2 PR yg. jadi YB dan pegawai k’jaan tak boleh? sedangkan peruntukan tersebut bukan HAK MILIK BN. Kalau hanya wakil BN berhak mereka kena keluar peruntukan sendiri. Itu kalau nak TELUS dan d lihat TELUS. Jika tidak memang jelas lah BN nak RASUAH pengundi.

      • ape masalahnye lau ade penerangan..kau sendiri pun tak pasti ape isi kandungan penerangan tu… kot2 penerangan tu untuk nasihat penerima supaya gune duit tu sebaiknya dan lain2..

        bende macam ni pun kau nak pertikai…kenapa hasad dengki dgn buruk sangka teruk sangat dalam jiwa penyokong PR ni?…

        kau kate kau hanye dengar cerita..haha…dari sape bujuk?…
        dari anwar ke?…

        minded ko tu cube la twist siket kepade kebaikan… jng nyusahkan diri duk pikir bende buruk…

        kerajaan bagi bantuan, PR nak dengki dengan macam2 fitnah…bile tak bagi PR kate kerajaan curi duit rakyat…

        kire ok la, kalau nak harapkan PR…bukan makin menyenangkan rakyat..tapi makin mebebankan rakyat.. janji dah la tak tertuani, sewa tu sewa ni dinaikkan, aset negeri dijual…

        rosak la….

        • StinGray says:

          bro electro…berhujah dgn bujuk ni, mcm berdebat dgn iblis..keje dia menolak kebenaran jea…sekarang ni PAS dah ada dirangking ke2 selepas israel yg buat kelaknatan dimuka bumi ni…

        • syaa says:

          memang betul apa elektromagneticpulse cakap.pakatan haram ni dengki dan hatinya busuk bangkai.TAKBIR..

    • Fazli Yusof says:

      Kah…kah…kah….kalau dah ada sesi pendengaran selama berjam jam….pasaipa dok tunggu jugak….dah duit pun haram….pi la balik….kerajaan tak rugi satu sen pun kalau hangpa yang tak tau bersyukur tu tak amik duit BR1M….hek elehhhh….kah…kah…kah…..Pelik aku statement hang bujuk….Rakyat memang tak salah amik hak mereka….tapi kenapa yang dikatakan ‘hak rakyat’ tu hangpa boleh haramkan….kah…kah…kah…..hang bodo la bujuk

      • bujuk says:

        duit tu tak haram kerana memang HAK rakyat. Yg. haram tu mengugut rakyat supaya memberi undi pada UBN yg. haramjadah.

        • HackerXP says:

          ugut? selamber je kawan2 aku pi ambik voucher kemudian beratur claim RM500. tunjuk ic, tandangan, kaunter sahkan semua betul, dapatla RM500.

          dah lebih 30 orang rakan aku yg dah berumahtangga ambik duit BR1M, takde sorang pun di suruh undi BN.

          hang jelous la bujuk sebab kerajaan pukatan rakyat tak mampu nak ringankan beban rakyat.

        • selamber says:

          hehe..trima duit tak haram..mengugut pulak yg haram..hehe..ko punya pusing bujuk mengalahkan paria la..mcmna hukumnya boleh bertukar2 ye..hehe

        • pasdaplaknat says:

          tudier.. anjing PAS bujuk Munafiq ni mula maki hamun dh..bile xde org maki dia..dia maki org..HIPOKRIT!

          aku xdgr pulak dpt BR1M tu wajib/dipaksa/diugut utk undi BN…fitnah xhabis2 Munafiq sekor ni.. yg aku tau PAS mana ntah ada lah UGUT ahli supaya sumbang duit ‘rasuah’ tu pd PAS 10%..

        • kaninaboo says:

          babi la ko bujuk…meroyan je..ko dah amik duit dahlah..lagipun ko mana tau halal haram…bodo abngang…makan pantat babi la ko

    • StinGray says:

      bujuk..hang nk tanye 10 soalan pun sama jugak…hang pusing2 lpas tu kena kat batang hidung hang…

      ini usaha kerajaan BN, biaq pi la depa ckp berjam pun…bukan mcm ceramah puak hang, lpas ceramah berjam-jam lpas tu dok pusing karung pow duit org miskin…pendek akai la mamat ni…

      • bujuk says:

        kita pusing karung tapi tak paksa orang, mereka Iklas demi perjuangan. Berani ko kata zaman nabi dulu POW duit umat Islam untuk perjuangan Islam. Kalau UMNO tak mampu kutip sumbangan ahli dan penyokong jangan salah orang lain. Tanyalah diri sendiri sanggupkah menyumbang pada parti anda atau anda berjuang untuk poket anda.

        • HackerXP says:

          ooo.. PAS pusing karung usung uncang selama 61 tahun tak pe nooo?

          bujuk, nabi Muhammad, saidina abu bakar, hidup sederhana walaupun asal usulnya usahawan yang kaya.

          Pas pulak 61 tahun usung karung usung uncang mengepow duit rakyat dah macam jual tiket tengok konsert, nak makan dgn pemimpin pun kena bayar. giless.

          udah tu asyik mengepow, bila dapat kuasa kereta bertukar ganti, rumah makin besar, elaun & gaji pemimpin pulak makin naik tapi rakyat di suruh bagi duit memanjang.. langsung tak sama dgn nabi s.a.w dan sahabat baginda.

          • bujuk says:

            Takpalah kita letak gambar rumah/mahligai pemimpin UMNO dengan PAS. Nilai sendiri yg. mana namanya rumah dan yg. mana namanya Istana. Takdahal…
            bab kereta tak boleh nilai jika hak K’jaan. Tapi kalau milik peribadi..ok.
            Masalahnya UMNO tak mampu pun pusing karung…bro.

        • pasdaplaknat says:

          bujuk Munafiq..kenapa ko samakan pengorbanan di zaman Nabi dengan kesesatan PAS..ko ni sial lah bujuk xhabis2 samakan PAS yg Aqidah pun sesat jauh dgn kemulian para Sahabat..

          PAS usung karung duit itu utk kaut dana dr pencacai2 bodoh PAS..lglah kotor.. buat ceramah maki kutuk fitnah UMNO lepas tu ckp itu jihad..utk tarik duit..duit tu plak entah kemana dibelanjakan..xde ape2 penyata.. balun je..kan..

          • bujuk says:

            Kalau sesat mana MUFTI yg. ramai2 sebut PAS sesat. Setakat IMAM …LAKNAT takda sapa nak dengar. Ko meracau la sorang2..

          • Fazli Yusof says:

            Laaa…ulama pondok geting Abdullah Saamah kata Pas dah sesat jauh….macam mana tu bro bujuk…..

          • bujuk says:

            Apa FATWA dia yg. K’jaan ikut?
            Apa jawatan dia yg. boleh keluarkan FATWA?

          • Fazli Yusof says:

            Dia tiada jawatan dalam kerajaan negeri tetapi dia ulama…..nak pertikai lagi ke…..budus

          • bujuk says:

            Siapa bagi gelaran ulamak kat dia..? hang bagi ka? hang ikut sorang2 la..

          • Fazli Yusof says:

            Laaaa….nik ajis pulak sapa yang pandai pandai gelar dia pukimak…ehhhh….ularmak….kah…kah…kah….

          • bujuk says:

            TGNA pergi luar negara pun orang Respek.. berapa ramai negara luar hantar menteri mereka jumpa TGNA. Mufti Perak pun jumpa TGNA peluk lagi.. Maaf la aku tak nampak Mufti perak peluk pemimpin UMNO. Acu tunjuk gambar kalau ada…
            Maknanya mufti pun respek TGNA, malah masa PRU10, KULI pernah tawarkan jawatan MUFTI pada TGNA kalau tak bertanding PRU. Maknanya semua pihak PAS, UMNO, RAKYAT dan orang luar iktiraf TGNA. Malah nama beliau antara pemimpin Islam paling berpengaruh dalam dunia..

          • neutron says:

            Kah..kah… cacai Ameno tarak mampu ulas apa Bujuk cakap juga…kenapa TGNA tersenarai sebagai salah seorang ISlam paling berpengaruh di dunia… kenapa itu Mufti tarak label TGNA sesat… jawab la macha…

        • senang je bujuk….

          PAS hanya pandai minta simpati rakyat dengan minta derma… kemane duit tu pergi even kau pun tak tau kan?..

          pembangunan dan bantuan tuk rakyat mane pegi?..

          ape maksud kebajikan PAS?…

          kebajikan untuk rakyat atau suruh rakyat jage kebajikan PAS?…

    • bangKano says:

      Kerajaan yang memegang kuasa la ni ia lah BN jadi wajar depa bagi ceramah pada penerima BR1M jelaih kan tentang semua dasaq kerajaan dalam membantu rakyat tak kira pahaman politik. Kalo PM tak nok bagi bantuan tak merasa lah kita RM500 tu. Pemberian ikhlas dari kerajaan bukan nok umpan mengundi BN tu ada la hak rakyat tak dak paksaan. Tak macam kerajaan DAP Penang kasi RM100 pada warga emas kemudian mintak penerima duit tersebut undi PR dalam PRU13 sebagai satu syarat wajib untuk dapat RM100.

      Sungguh licik lagi haprak parti ultra kiasu ni….!!!!

      • bujuk says:

        Kalau iklas takda la ceramah berjam2 dan ugut rakyat…

        • Anak_Nogori says:

          La…kan aku dah cakap pasal Nik Aziz kasi rasuah kat orang asli diPRK Galas dulu tu..berceramah gak ugut rakyat gak…tak iklas gak kan..

          • bujuk says:

            hang p kg. orang asal d GuaMusang pun tak percaya cakap hang sebab diorang tak dapat pun apa yg. hang sebut. Yg. dapat 4-5 orang yg. jadi saudara baru Islam. logiknya kalau nak rasuah bagi pada semua pengundi.

        • selamber says:

          ok..ok..takpe..lain kali nti mitak wakil kerajaan suruh rakyat sokong PAS je masa serah BR1M tu ye..kalau mcmtu dah tak haram dah…kan bujuk

        • StinGray says:

          hang ni bujuk takde kesabaran langsung..tunggu sekejap pun nak membebel…tapi sudahnya hang dpt tak duit tu bujuk???

          hang ni pun satu bujuk…yg hang pi reserve GRO tu awal sgt sapa suruh…tunggu la duit tu dah ada kat tangan hang, baru la booking…kemaruk betul la hang ni..

          bujuk..takde contoh lg pasai anak hang ke ari ni…hehehe

        • pandipory says:

          duit br1M500 dah makan jadi tahi, yang bising2 buat apa..

        • kaninaboo says:

          ko pun amik BR1M ke bujuk..mana ko tau ceramah berjam2..heehhe…babi la ko dah amik duit mengutuk…dasar hati setan macam ketua ko nik ajis jugak…ulamak sesat…

    • INTIFADAH says:

      KO NI MEMANG BUTA POLITIK. UGUTAN & KENYATAAN BENAR PUN TAK DAPAT BEZAKAN? BIAR AKU BAGI TIUSYEN KAT KO. UGUTAN IALAH ANCAMAN KEPADA SESEORANG. ADAKAH ANDA RASA TAK SELAMAT JIKA TIDAK TERIMA ATAU MENOLAK BR1M? JAWAPAN TIDAK JEJASKAN DIRI PUN. JADI INI BUKAN LAH UGUTAN. APA YANG UNGIN KERAJAAN NYATAKAN DI SINI, JIKA BN KALAH. TIADA LAGI BR1M UNTUK RAKYAT. PEMBANGKANG PASTI HAPUSKAN SKIM INI KERANA PEMBANGKANG TIDAK PUNYA KEMAMPUAN URUSKAN PEMBAYARAN YANG NILAINYA BERATUS JUTA RINGGIT UNTUK RAKYAT. DAH FAHAM KE MASIH BEKU OTAK TU? OTAK KLU DAH DISUNTIK DENGAN PELBAGAI HASUTAN, MEMANGLAH ROSAK JADINYA. TUGAS SYAITAN MENGHASUT MANUSIA AGAR TIDAK DAPAT HIDUP DENGAN AMAN & MAKMUR. SUPAYA HURU-HARA NEGARA. JANGAN JADI PENGIKUT SYAITAN. BERHATI-HATILAH SUPAYA TIDAK MENJADI ALAT HASUTAN SYAITAN. SEMOGA KITA BEROLEH HIDAYAH, AMIN….

      • bujuk says:

        K’jaan PR dah buat dulu lagi bila bagi RM100 pada warga Emas dan lain2 BN baru nak buat sebab nak PRU. Sebab tu BN pening bila rakyat kata UMPAN PRU – BN tak boleh nak sangkal.
        Semua tiru idea buku jingga yg. d campak dalam tong sampah ‘KONON’. PR nak hapuskan TOL, BN kata BANKRUP.. tut.tut. K’jaan hapuskan TOL ceras-kajang Ada BANKRUP tak?
        Maknanya dimana ada usaha kita boleh berjaya bukan semua tak boleh sebab nak bantu kroni dan diri sendiri saja.

        • Fazli Yusof says:

          Laaa….BN pening ke bujuk….aku tengok sambutan rakyat kat BN makin ramai je….ke aku rasa PR yang pening….pasal tu la BR1M pun hangpa nak pertikai kan….budus

          • bujuk says:

            Tunggu PRU13 d Umumkan, baru jelas siapa yg. PENING. Aku setuju ramai yg. datang majlis BR1M sebab ada habuan, apakah rapat umum BN selepas PRU d Umumkan dapat sambutan juga. Sama2 kita saksikan…

          • StinGray says:

            hehehe..bujuk dah tension…

          • Fazli Yusof says:

            Laaaa….bujuk….nanti PRU 13 nanti kalau BN menang besar, aku harap ko terima ketentuan Allah yea bujuk….kah…kah…kah….

          • bujuk says:

            Allah dah tentukan, takkan tak terima. Pernah ke PAS mengamuk sebab kalah PRU? Tapi UMNO pernah mengamuk walaupun hanya hampir2 kalah 1969 masa 13 mei.

          • Fazli Yusof says:

            Laaaa….yang kalah pastu salahkan pengundi hantu tu sapa tu bujuk….

          • bujuk says:

            Itu bukan salahkan tapi bukti..

          • StinGray says:

            boleh bg buktinya bujuk…aku tunggu ni…

          • bujuk says:

            bagitau ko buat apa? bukan boleh ubah keputusan… PAS dah bagitau polis dan hakim pun tak boleh ubah keputusan jugak.
            Ada ke Tuan Hakim kata apakah kerana 100 orang pengundi hantu maka keputusan pilihanraya akan berubah. Masalah d sini wujud pengundi hantu… jadi keputusan patut d batalkan. Macam kesalahan jalanraya, apakah sebab tangkap 100 orang langgar undang2 jalanraya maka hanya 100 orang saja yg. lakukan kesalahan? yg. lain semua baik atau sebenarnya 100 orang tu hanyalah 10% dari keadaan sebenar?

          • StinGray says:

            tu contoh la bonggok…bukan bukti la bodoh…menipu jea keje nya parasit sekoq ni…cepat la bujuk, bg bukti..bukti tau..bkn cth…paham kan…

          • bujuk says:

            benda ni dah masuk mahkamah la bro.. lu cerita apa. Yg. lekat nuuuun.. kat sabah bila hakim batalkan kemenangan Yong Teck lee…. tak ingat tahun bila. Sebab ramai pengundi hantu… maknanya memang wujud pengundi hantu nih.

        • Anak_Nogori says:

          Pasai tu awai2 aku duk sentuh pasal Guan Eng rasuah warga tua dgn duit judi RM100 dan Nik Aziz rasuah RM300 pada orang asli diGalas dulu tu…tapi ko kata tak rasuah plak..yg BR1M ni ko kata rasuah…jangan double standard lah..jijik sangat aku rasa bujuk.

          Pasal rasuah dan ugutan Guan Eng dgn Nik Aziz tu…tak nampak pun sebarang penerangan dari Pemimpin2 BN..yg turun semuanya dari pemimpin Pakatan Haram..apa duit rasuah itu bukan dari duit rakyat juga ka?…kamon la bujuk..sekali lagi jijik sungguh kamu ni..

          • bujuk says:

            Tak sama bro…
            cth. ko bagi rm2 pada anak ko tiap2 hari pergi sekolah dengan ko bagi rm2 suruh dia beli rokok(sedangkan kanak2 bawah 18 tahun tak boleh beli rokok).
            PR bagi kepada semua warga Emas tak tunggu PRU dan tampa syarat undi PR, Tapi BN bagi BR1M dekat PRU dan suruh rakyat undi BN.

          • StinGray says:

            bapak mana yg buat mcm tu bujuk???..hang sorang kot…asal bg cth mesti nak libat anak bini…tak relevan langsung cth hang…

            ramai yg pulangkan duit tu bujuk…duit judi bujuk ooiii, tak kan nk ambil…cuba hang pikir cth2 yg lain..aku tunggu ni….

          • bujuk says:

            Semua k/tangan k’jaan pulangkan gaji kerana duit gaji dah bercampur duit judi, arak, rokok, sumber syubhat, riba.. boleh camtu?
            Cukup.. la, jangan tipu orang kampong.

          • StinGray says:

            hang ni tolol ke apa bujuk…semua duit pembayaran gaji kpd kakitangan kerajaan telah diasingkan dari semua unsur2 tersebut…depa ada byk account la bujuk…hang ni main sebat jea..

          • Anak_Nogori says:

            aku bercakap dalam konteks rasuah la bujuk..kalau BRIM rasuah..kasi orang tua,kasi orang asli tu pun sudah tentulah rasuah jugak..beri ada kepentingan dan kena mengena dgn PRK Galas…kalau nak kasi duit zakat…boleh kasi kat pusat zakat kan..kenapa buat satu program diGalas utk bagi rasuah tu pada orang asli?..rasuah la tu kan….dan semua orang tahu..nak kasi tu sudah tentulah nak mereka undi parti tu kan…rasuah la tu kan bujuk?.

          • bujuk says:

            bro… siapa ajar hang k’jaan ada banyak akaun? siapa ajar hang duit judi, arak dah d asingkan? hang tak tau baik tak yah cerita. P tanya menteri keuwangan dulu….
            Anak negeri pun satu..
            Zakat untuk saudara baru, ko nak bagi pun boleh. Kalau ko Islam kan saudara baru, sunnah untuk bagi bantuan pada mereka malah ada masanya di tuntut. Ni nak tunjukkan Islam mengalu-alukan mereka. Majlis tersebut bukan majlis politik, tapi majlis mengislamkan saudara baru. Takda ceramahh politik pun d situ, bukan semua orang asli d situ d kumpulkan dan dengar ceramah politik kemudian baru TGNA bagi duit. TGNA jumpa terus saudara baru tersebut dan bagi sumbangan dalam majlis kecil meraikan mereka, bukan majlis meraikan TGNA. Macam ko balik kampung kebetulan ada jiran ko meninggal, dan ko bagi sumbangan dan ucap takziah. Salah ke?
            Isu orang cerita dalam media ko bagi sumbangan tu hal media lah apa kena mengena dengan sumbangan ko, kecuali ko panggil media dan juru gambar dan mintak siarkan berita tersebut… itu berbeza.

          • StinGray says:

            pasai dah tanye menteri kewangan la aku bg tau kat hang yg tak cerdik2 ni…hang mane tau pasal account ni bujuk….pasang bendera DAP atas pokok tau la hang…hang bkn org bijak bujuk..tu pasai ari2 kena bodoh kat sni…paham kan..

          • bujuk says:

            hehe.. ko temberang budak UMNO boleh, aku sorry.

          • StinGray says:

            fuyooo…takbur juga puak2 PAS ni…pasai tu Allah tak redha parti hangpa jadi pemerintah…..

        • HAMBA ALLAH says:

          TAK PAYAH KO NAK MEROYAN LAH BUJUK. KO TUNGGU JERLAH PRU 13 NI. KO TAU LAH UNTUNG NASIP PADA PENGKHIANAT BANGSA, AGAMA & NEGARA. SAMPAI KOMUNIS & YAHUDI PUN KORANG BELA & SANJUNG. PR SEKARANG IBARAT RETAK MENUNGGU BELAH & SEPERTI TELUR DI HUJUNG TANDUK. TUNGGULAH SAAT PR AKAN TERSUNGKUR JATUH PARAH. REBAH YANG PASTI SUKAR UNTUK BANGKIT KEMBALI. PR SEKARANG DAH GALI LUBANG KUBUR SENDIRI.

    • yon76er says:

      Kah…kah…kah..bujuk2 kesian betullah aku dgn ko nie… buka dan baca baliklah kata 2 dan cita2 korang puya blog atau surat kabar lama korang…mula2 klata rasuahlah, haramlah dan mcm2 lagi perkataan yg korang bagi atas nama Br1M nie. skarang jie Tub…tub Dah jadi Hak Raayat lak!!!!!!!!..dan diselitkan dgn ugutan BN/UMNO pula…SPIN LIGAT2 LAGI lah bujuk…apa pon BN buat bagi ko semua HARAMkan …ko layak ker atau dah pi shopping ker anak beranak dgm RM500.+ RM100 ank ko dapat tuu…serupa mcm Ayoh Wan diatas buat MUKA TEMBOK..

    • C4 says:

      sebelum duit BR1M diberikan …. pemimpin UMNO bagi takirah dulu ….

      supaya undi BN ….. peduli apa kertas undi dan pensil kat tangan kita ….

  4. dacing says:

    Eh aku pun dapat jugak baucar, xde pun sesi penerangan berjam jam.

    Penipu la bebudak pakatan jijik. Sekejap jer dah dapat baucar. Tak sampai 10 minit dah settle.

    Duitnya pun dah settle. Alhamdulillah syukur. Terima kasih BN.

  5. Pak Long says:

    Bujuk…, please grow up!!!.

    • Cfu says:

      Bujuk, kalau ikut hati aku, duit BR1M tu patut diberi kepada rakyat yang betul-betul sokong BN sahaja. Tapi bila kesian tengok kemiskinan rakyat Kelantan tak tergamak pula. Dah bagi tak bersyukur, macam-macam fitnah, haram la , rasuah la & macam-macam lagi. Tapi masuk poket juga. Tak malu……

      • bujuk says:

        tak heran pun kalau korang guna duit UMNO. Nak bagi 1juta sorang pun aku tak peduli…

        • Anak_Nogori says:

          Sama la kes Khalipah Umar hang siamal makruf nahi mungkar tu..kasi duit RM100 dari duit judi tu..kita pun tak peduli.

          • bujuk says:

            kalau tak peduli kenapa ada demo pulangkan duit Rm100… kenapa kata duit judi sedang gaji k/tangan k’jaan pun campur duit judi juga.

        • StinGray says:

          bujuk dah giler…hehehhehe…yg hang menyalak haram halal pasai duit BR1M, apa citer…dan2 dah tak heran plak…

          tu la bujuk, yg hang pi amalkan isim PASPISPUS tu sapa suruh…kan dah giler sebelum waktu…

          • selamber says:

            ha’a..td pasal rm500 bukan main hairan..tp dah ni 1juta dah tak hairan pulak..hehe..menghairanln la ko ni bujuk..

          • selamber says:

            ha’a..td pasal rm500 bukan main hairan..tp dah ni 1juta dah tak hairan pulak..hehe..menghairankn la ko ni bujuk..

          • StinGray says:

            wow..hang bg double trouble kat bujuk ke…

          • bujuk says:

            tentulah ada bezanya antara duit RAKYAT @ K’JAAN dengan duit UMNO. Kalau duit UMNO korang nak buat apa pun HAK KORANG. Tapi duit K’jaan 5 sen pun kami ambik tau sebab HAK RAKYAT.

          • neutron says:

            Sedara/i Bujuk…ini cacai Ameno dia worang tau itu duit BRIM duit rakyat… bukan duit Ameno…cuma dia worong hati sudah hitam tarak boleh mau beza duit rayat sama duit Ameno… itu pasal dia worang suka songlap duit rayat… MELAYU AMENO= MELAYU HAPRAK… sedar tarak sedar itu touke KRIM pun sama kulit dengan MAMAK… itu yang kutuk kutuk mamak tarak mau boikot kedai mamak ka?? kah..kah…

        • yon76er says:

          metematik nya bukan susah bujuk…………BN=UMNO+MIC+MCA+dll=kerajaan=BR1M=Raayat 1 Malaysia….faham . tapi ko bujuk jenis BODOH mcm siMoooo@Lembu=c4@AHJ mana nak faham…

          • bujuk says:

            idea ko hanya laku temberang pada ahli BN sahaja. Hang sembang kat luar orang kata salah guna KUASA, mana ada HAK K’JAAN adalah sama HAK PARTI?
            Tunjuk aku undang2 mana tulis macam tu..?

          • melayu_islam says:

            yang dia tau..songlap lagi boleh sbb duit krajaan duit amno juga..dia lupa..duit krajaan tu dari mana..dari cukai..titik peluh rakyat juga…rakyat semuanya amno bn kah…kalau mau dabik dada kata duit krajaan tu duit bn saja lah..baik x payah kutip cukai dari org pr lah..tu baru adil…tu baru boleh kata duit kerajaan tu 100% duit amno bn…

      • C4 says:

        sebab bukan semua duit tu penyokong BN jea yang bagi……

        penyokong pembangkang juga bayar cukai

        • Anak_Nogori says:

          ya..dipenang dan kelantan pun penyokong pembangkang juga membayar cukai..tapi kenapa tak ada pemimpin BN yg tolong kasi pada penerima?…adakah pakatan haram tu pk tu duit parti?…bukan duit rakyat.

          • bujuk says:

            YB UMNO yg. tak datang untuk bagi sumbangan… nak buat macamana. Takkan nak paksa pulak… Lain cerita pasal BR1M kerana wakil PR pun d halang datang majlis bersama PM walaupun ada jemputan… hang P tanya Noh Omar sebab apa?

          • StinGray says:

            bila tak bleh jwb…hang spin citer yg hang mampu buat…hang belajar takat mane bujuk…takat tinggi pok nik hang tu ke???

          • bujuk says:

            ni kesah benar… ada dalam utusan bro.

          • StinGray says:

            bleh bagi date utusan tu..utusan tau bkn harakah…

          • bujuk says:

            awatnya… orang UMNO semua nak kena suap ka? hang cari sendiri la…. baru lagi tak sampai 2 minggu.

          • StinGray says:

            alaa bujuk..kalau hang tau bg jea la date…hang tak tau kot…hang ni bujuk kalau tak spin sehari 30 hari hang period kot…

  6. tony gunawan says:

    dasar tiru pakatan rakyat!

    • Anak_Nogori says:

      Jadi dasar pakatan haram dulu tu pun kasi duit rasuah la ye..

    • sungai_siput says:

      takde sapa nak tiru PR tu …..

      cuba cerita sket

      adakah UMNO meniru PR didalam membenarkan golongan pendakwah kristian menggunakan nama Allah

      membenarkan dakwah memurtadkan orang islam di selangor

      menyokong negara israel

      menghalalkan permusuhan sesama islam

      menyokong komunis sebagai pejuang kemerdekaan, rentung polis2 melayu islam di bakar

      mengangkat lim guang eng setaraf khalifah umar al khattab

      menyokong dai a’uzubillah samapilah kepada ayat terakhir alquran sebagai kata2 politik

      menyokong ambiga pejuang kes murtad lina joy dan juga LGBT

      banyak lagi lah kalau mau di type

      • pasdaplaknat says:

        puak Pakatan Haram skrg xde isu nk bantai BN..
        mereka sgt kotor skrg.. penasehat agama MB mereka berbini dua tp masih bodoh pergi layan bini org..
        lepas dh bodoh buat maksiat..lepastu balaci2 ni tlg cover mcm nk mampos..

        Tuhan dh tunjuk jelas..Aqidah pun songsang failed punya parti..dirty! so bab2 lain xyh haraplah!

      • yon76er says:

        Bro, tuu semua HALAL bagi mereka..(PR)

      • HAMBA ALLAH says:

        BETUL TU, AKU SOKONG KENYATAAN SAUDARA. PADA PAKATAN HARAMJADDAH NI, YANG HARAM TU HALAL BUAT MEREKA. YANG HALAL DIHARAMKAN PADA YANG TAK SOKONG MEREKA. PENYOKONG DUNGU SEPERTI BUJUK OTAK DAH BEKU & DAH SEBATI DENGAN HASUTAN SYAITAN DARI PEMBANGKANG. KEAMANAN & KEMAKMURAN NEGARA YANG TELAH DIPERJUANGKAN OLEH DATUK NENEK KITA SELAMA INI HANYA PERMAIANAN BUAT MEREKA. IKAN BUJUK HIDUPNYA DALAM LUMPUR, DAH SEBATI DENGAN KOTORAN. MANA BOLEH FIKIR.

    • selamber says:

      Waduh2 tonyXguna..ko ni..maknanya selama ni mmg pakatan haram mengamalkan keje2 haram la ye..sbb ko kata duit tu rasuah & kerajaan tiru pakatan rakyat.. hehe..ko ni mengecewakan bujuk la

    • StinGray says:

      isshhh…hang ni tonyXguna…takde sapa nak tiru puak2 hangpa meliwat tu…

  7. INTIFADAH says:

    HARAMJADAH PUNYA PAS, DAH LAH KATA BR1M RASUAH, GULA-GULA PANCING UNDI. MINTA LAK KAT RAKYAT MISKIN 10%. KEPALA BAPAK DIA, INI BUKTINYA BERTAPA MELARATNYA PAS SEKARANG SAMPAI MEMINTA SEDEKAH DARI RAKYAT YANG SUSAH. PERGI JAHANAMLAH PAS. PAS SEKARANG IBARAT GALI KUBUR SENDIRI. TUKANG TANAMNYA IALAH DAP & PKR.

  8. yon76er says:

    Kita tegoklah tak lama lagi Tok Guru Nicky akan mengHALALkan duit bantuan BR1M utk Ahli2nya bersedakah demi utk Parti Isle PAS…..takut nanti dapat 10% kawin Bini Baru…dah biasa degar tuuuu..

    • C4 says:

      apa lah penyokong UMNO nak bising sangat …

      kalau dah dapat duit tu …nak bagi sapa pun itu hak dia…..

      simple macam tu pun nak gaduh2….

      • HAMBA ALLAH says:

        ORANG KLU NAK SEDEKAH MESTI IKHLAS. KLU DIMINTA OLEH PAS, INI MACAM PAKSAAN PULAK? KLU TAK KASI 10% KATA TAK SOKONG LAH PULAK. SUNGGUH KASIHAN AKU PADA RAKYAT SUSAH YANG TERPAKSA SUMBANG 10% RM500 MEREKA. DAH LAH DAPAT RM500 JER, KENELAK SUMBANG PADA PAS UNTUK PAS BELI BENDERA & CETAK BUKU JINGGA. SEDIH-SEDIH…. 10% TU BOLEH BELI 2KG SUSU ANAK. AGAKNYA PAS INGAT AHLI-AHLI DIA SEMUA YG OTAI-OTAI SAJE KOT? ORANG DAH TUA, RM500 TAK ABIS PUN GUNA. JADI KENELAH DERMA 10%. WARGA EMAS DAH TAK BERPENDAPATAN, KERAJAAN BAGI RM500 ADA LAK SUKU SAKAT MINTA 10%, SUNGGUH KASIHAN……… ISH-ISH-ISH. COBAAN….

  9. yon76er says:

    Bagi aku senang ajaer bila dah kata HARAM..Jangankan ambil sebut pon tak nak tau…tapi bagi PAS ari nie HARAM tapi besok belum tentu lagi…mcm biasa kita DENGAR…”SUDAH TUKAR KAAAA”…

    • bujuk says:

      Ko salah… semua orang kata BABI tu HARAM d MAKAN tapi bila DHARURAT tiada makanan maka HUKUMNYA berubah… dah tak HARAM lagi. Bukan TUKAR tapi Korang tak ngaji habis..

      • Fazli Yusof says:

        Emmm…masalahnya….Malaysia sekarang ni sampai ke ketahap darurat tu ke bujuk….kekekekekeke

        • bujuk says:

          Dharurat tak…
          Hang bagi tau aku berapa ramai mampu beli rumah, kereta, tanah dan barang2 mahal tampa RIBA?
          Dalam Quran sebut RIBA haram tapi jual-beli halal. Tapi macamana nak beli tampa riba?
          Bayar PLKN yg. k’jaan punya duit pun ada RIBA. Nak belajar pun RIBA… bro.
          Dharurat tak?
          Hendak tak ko bagi pinjam rm50 ribu pada kawan atau anak saudara ko nak belajar tampa riba kalau ko kaya?

          • Fazli Yusof says:

            Errr….habis tu ko nak halalkan lah yek duit judi 100 tu….kekekekekeke

          • bujuk says:

            duit judi tetap haram.. dosa dia pada siapa yg. berjudi.
            Orang yg. dapat sedekah dari hasil judi tak haram sebab dia tak lakukan dosa. Apa dosa dia hingga wang yg. disedekah jadi HARAM?
            Tapi mungkin tak berkat…wallahualam.

      • StinGray says:

        hehehehe…bujuk sedang menghalalkan cara khawarij dia…bujuk ngok oiiii…bila plak darurat ni….siapa yg takde makanan langsung ni…ni citer pasai BR1M utk rakyat yg berpendapatan RM3k ke bawah….bukan pasai dalil makan babi masa darurat….betul punya gampang la hang ni…

        • bujuk says:

          Maksud aku AGAMA itu mudah dan bukan menyusahkan. Sebab tu kalau takda air pun kita kena solat. Kalau berjalan jauh Allah benarkan kita JAMAK SOLAT. Tapi ada syarat2 dia… tu aku kata p ngaji habis dulu.

          • StinGray says:

            hang ngaji kat mane ni bujuk…kat iran ke???…takde kena mengena langsung dgn isu yg diperbincangkan…

            so..bleh tak bg tau in details apa relation makan babi / jamak solat / dgn BR1M tu…kalau bleh laaa….tp biasanya tak boleh…emmmm

          • bujuk says:

            tu aku cakap hang p ngaji dulu, baru boleh faham.
            Memang takda kaitan secara langsung, tapi nak ceritakan ada hukum yg. berbeza dalam satu perkara yg. sama.
            cth. 1.Babi haram, tapi kalau darurat jadi harus.
            2.Solat zohor wajib, tapi musafir boleh jamak solat waktu asar.
            3.Riba tu haram tapi Allah halalkan jual-beli.Sedangkan ada sesetengah orang yg. kata jual-beli adalah riba.
            4. Terima BR1M halal kerana HAK RAKYAT, yg. HARAM adalah merasuah pengundi dengan BR1M bila pemberi minta pengundi mengundi satu2 parti.

          • StinGray says:

            hang meraban ape ni bujuk…aku tanye kaitan BR1M tu dgn babi hang..solat jamak hang..bukan hukum mkn babi hang tu…bodoohhhhh

          • bujuk says:

            laa… hang tak faham, mana ciku ke mustaqim ke bagi stingray ni faham sat. Aku suruh p ngaji taknak…

          • StinGray says:

            hai sampai mintak talian hayat yea bujuk….tu la kalau tak tahu nak tafsir jgn ikut sedap jari hang jea…hang selalu confused diantara contoh yg sebenar dgn jiwa politik menghalalkan cara hang…

            nape mintak tolong dgn ciku???…mooo. C4, melayu Islam, tony tak mampu ke bujuk…ciaannnn kantoi hang…

          • bujuk says:

            aku ngaku la… tak mampu fahamkan budak lembam. Takpa la… talian hayat ke apa.

          • StinGray says:

            hehehehe…bujuk2..

      • Fazli Yusof says:

        Bro Stingray….itu lah yang aku hendak cakapkan tu…..apa la benak sangat pasal duit bantuan tu ngan halal haram makan babi…..aku rasa kalau terdesak terima duit 100 ringgit bersumberkan babi tu kira apa yek bujuk….darurat ke apa…..cecite sikit….kah…kah…kah….

        • bujuk says:

          Aku tanya ko..
          kalau ko meniaga, ada seorang kaki judi datang beli barang pada ko. ko ambik tak duit dia sedang ko tau dia baru menang judi?

          • melayu_islam says:

            org mcm ni jauh sgt dh dgn agama…bile kte cbe tegor die kte mgarut lah,..ajaran pas lah…ntah nk tunggu sape dakwah baru nk ikut…nk harap tok menteri duk jga agama x leh arap..seleweng wang zakat..nk arap ustazah nk tegor..ustazah buat hukum sndiri..hukum Quran x nk ikut..x tau la nk jadi apa dgn org mcm ni..serupa mcm p bdakwah pd abu jahal…semuanya x betol..yg btl diri sendiri je…kebenaran tu bkn diberi tapi DICARI…..

          • StinGray says:

            bujuk…apa hubung kait duit judi dgn duit BR1M tu…details kan tafsiran ko tu…apa dalil hang yg duit BR1M tu disamakan dgn duit judi…kalau mampu laa…biasanya hang tak mampu….

          • bujuk says:

            boleh.. tapi hang mampu ke terima penerangan aku? biasanya hang tak mampu.

          • StinGray says:

            hang mane penah bg penerangan…hang bg temberang hang jea kat sni…bila nk bg ni bujuk…hang dh mati akai ke…

          • bujuk says:

            habis kalau temberang kenapa reply?

          • StinGray says:

            sekadar nak confirmed kan kemunafikan hang jea….seronok juga bila jentik2 puak khawarij ni…ingatkan bagus sgt, kena jentik sikit dah meraban…hang ni cpt panik la bujuk…

      • Anak_Nogori says:

        Ko lagi salah bujuk…duit BRIM ni dah sampai tahap darurat ka sampai PAS makan 10% yg dikatakan haram tu tadi?.

        kalau tak sampai darurat…haram la PAS makan 10% dari duit BRIM dan haram la orang2 PAS yg terima duit BR1M tu…tak gitu ke?..ke kitab ko ajar lain..

        Serabut sungguh la ko ni bujuk.

        • bujuk says:

          hang p la belajar habis kat ustaz hang. Tanya betul2…
          Aku bagi contoh macam kat atas tu..
          Ada sorang penjudi beli barang d kedai, haram tak peniaga tu terima duit penjudi tersebut?
          Haram tak duit tu dia sedekahkan pulak pada fakir miskin?
          haram tak fakir miskin beli beras dan makan hasil sedekah tersebut?
          hang jawab yg. tu dulu?
          siapa yg. berdosa dan siapa yg. tak berdosa.

    • bujuk says:

      yon76… ko kata yg. HARAM dengar pun ko taknak. Berapa banyak wanita bukan muhrim yg. ko jumpa bila keluar rumah?
      Ko beli kereta,rumah guna sistem riba ke tidak? Anak bini ko tutup aurat ke tidak? ko pernah tengok Rosmah tak bertudung tak?
      tu semua haram… bro.

      • StinGray says:

        kalau bawak bini org pi otel bujuk????..hang rasa ikut agama PAS mcm mane????

        • bujuk says:

          beza bawak/ pergi ambik dengan diorang datang cari..
          kalau orang datang, jadi tetamu. kalau tak suka pun kena tolong la takat yg. mampu.
          Tapi hari ni, orang lelaki datang rumah korang nak bawak keluar anak bini korang malam2 pun korang diam je… ni haram ke tidak?

          • StinGray says:

            dahsyat betul agama PAS ni…kalau tetamu kena layan…tak kira sapa dan dimana????..Islam ada batasan bujuk…nk tolong pun berlandaskan hukum laa…yg haram itu jelas, dan yg halal itu juga jelas….hang toksah tukar2 lagi utk selera politik haramjadah hang tu bujuk…kufur dan kapir hang nanti…atau hang dah berdaftar dlm golongan tu…

            hang sibuk nk mengkufurkan org, sudah nye hang sendiri yg kufurkan diri hang…hang ni sikat rambut tak pernah tengok cermin ke????

          • bujuk says:

            ye..lah. Kalau org. miskin kita bagi sedekah, org. lapar bagi makanan, org. dahaga bagi air, org. takut bagi perlindungan dan kalau orang UMNO bagi penyepak…. hehe, gurau sikit.

          • StinGray says:

            hehehehe bujuk2..aku tanye pasai bini org lepak dgn laki org dlm bilik hotel…yg hang plak merapu pasai org lapar, miskin, dahaga….soalan tak terjawab jugak….

            hang kontoi ke???…berkata benar la bujuk, walaupun pahit…

  10. tony gunawan says:

    duit angkat tapi undi tak semestinya kepada calon dancing!duit itu duit rakyat!

  11. C4 says:

    mana pulak haranm duit BR1M…..

    tu kan duit rakyat ….???? bagi balik kat rakyat ……

    • Fazli Yusof says:

      Ishhh…kan haram tu….macam mana kata duit rakyat…..

    • Fazli Yusof says:

      Kerajaan memang nak bagi pun duit BR1M yang dikatakan duit rakyat tu C4….tapi pemimpin hang kata duit tu haram…..bila dah berduyun duyun puak hangpa pi amik….baru lah kata sedekah 10% duit tu kat parti balik…..masalahnya yang cuba untuk aku fahami disini….kerajaan bagi balik duit rakyat….tetapi kenapa Pas nak amik duit yang tentunya hak rakyat…..makin ko spin….makin nampak la kebodohan ko C4….kah…kah…kah….Alaaa….buat bodo je C4….bukan ada orang nampak pun yang hang tu bodo…..

      • C4 says:

        biar lah dia kata haram ….aku kata tak haram….. aku memang suruh penyokong PAS ambik….duit tu….

        bukan duit kepala bapak UMNO punya ….

        • makgua says:

          abis tu duit kepala bapak ko ke…yang aku tau kepala bapak ko botak je macam kepala konek …hehe

        • StinGray says:

          biasa laa tu..org PKR memang jadikan PAS ni budak suruhan….

        • Anak_Nogori says:

          Tapi depa kata haram..bila dikaitkan dgn rasuah RM100 judi dan RM300 rasuah orang asli oleh tok guru ko tu…sudah tukar lah…dibenarkan makan duit BR1M tu sebab darurat dahhhh..hahaha…macam biasa..hukum sudah tukar ikut tekak dia..

  12. C4 says:

    Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir menyifatkan tindakan Pas meminta ahlinya menyerahkan sebanyak 10 peratus daripada wang Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang diterima, sebagai perbuatan yang sangat tidak wajar.

    AKU BAGI SEMUA SEKALI BUKAN 10%

  13. syaa says:

    puak pakatan haram ni jenis israil laknatullah.jenis tak reti bersyukur.orang bagi madu dia balas racun.nak harap pakatan haram,takde bagi apa pun.kecoh jer lebih.kalau puak pakatan haram ni tak tau nak menilai kaca dan permata takpa.tuhan tau mana kaca mana permata.tuhan tau siapa yang banyak kebajikannya siapa banyak tipu..mudah-mudahan puak macam kaca ni akan dilaknat tuhan dan binasa ketika pru13..berkilau tapi menipu dan tak berharga.itulah pakatan haram.tuhan binasakan pakatan haram yang dikepalai DAP kafir.AMIN…TAKBIR

  14. hoodymack says:

    ambik jugak ke???

  15. 52. “The road will be overcome by that person, who goes.” I wish you never stopped and be creative – forever..!

  16. hakim says:

    aku baca satu persatu comment.. aku dapati hujah bujuk lebih rational dan bernas. beliau lebih tenang dan kurang sangat kata caciannya.

    budi bahasa melambangkan akhlak dan kepanjangan akal penghujah.

    so pada aku, hujah bujuk lebih kuat dan lebih baik

Leave a Reply