Menu Utama

Antara PAS Dan Islam, Mana Satu Pilihan Anda?

Kita seringkali dimomokkan PAS dengan perbandingan UMNO dengan Islam. PAS membayangkan bahawa memilih UMNO bererti memilih Melayu. Manakala memilih Islam pula PAS anggap sebagai memilih partinya.

Persoalannya, benarkah apa yang dimomokkan PAS itu? Atau ia tidak lebih dari kebobrokan PAS yang cuba memanipulasi aqidah umat Islam di Malaysia untuk mengundi parti mereka?

Sebenarnya, sejak di bangku sekolah lagi saya dibesarkan di dalam keluarga PAS. Sekali dua pada setiap bulan, bapa saya sering membawa saya ke rumah arwah Ustaz Fadhil Noor, ceramah Mat Sabu dan bacaan kitab ustaz-ustaz PAS di masjid berhampiran rumah saya.

Kadangkala, saya dibawa ke muktamar PAS. Ketika itu, saya masih di sekolah menengah. Namun, setiap kali saya mengikuti aktiviti-aktiviti PAS, saya sering membandingkan PAS dengan Islam yang saya pelajari di Maahad. Malah saya sering berbincang dengan ustaz-ustaz di Maahad mengenai perbandingan PAS dan Islam.

Malangnya, boleh dikatakan setiap kali saya bandingkan PAS dengan Islam yang sebenar dan setelah dirujuk kepada ulama-ulama di Maahad dan universiti, ia memberikan kesimpulan bahawa PAS adalah PAS dan Islam adalah Islam.

Lebih mengelirukan, apa yang diamalkan PAS jelas bertentangan dengan fitrah Islam yang sebenar. Ia benar-benar mengganggu saya.

Bila dikenang mengenai Amanat Hadi yang memang popular ketika itu, saya melihat PAS begitu menyimpang jauh dari Islam. Bila didengar maki hamun para pemimpin PAS ketika berceramah, parti itu dilihat begitu jauh dari uswatul hasanah yang disunnahkan Rasulullah SAW ketika berdakwah.

Malah, jika dikaji apa yangh ditinggalkan Rasulullah SAW menerusi ajaran, muamalah, dasar, siyasah, konsep dan akhlaknya, saya lihat UMNO lebih konsisten dan seimbang dalam hal-hal yang berkaitan Islam. Hakikat yang sebenar tersebut turut dipersetujui ramai ustaz-ustaz di tempat saya menuntut.

Jangan pula tuduh ustaz-ustaz saya orang UMNO kerana mereka memang bukan warganegara Malaysia, tidak layak mengundi, neutral dan tidak berat sebelah padangannya. Perkara pertama yang dirujuk ialah Kalamullah dan kemudiannya, Hadith Rasulullah SAW.

Sumber kami selepas itu ialah ijtihad-ijtihad para sahabat, tabi’in, tabi’ittabi’in, ulama-ulama mazhab dan yang muktabar. Kemudiannya, ialah qias ulama di zaman ini seperti Al-Fadhil Ustaz Yusof Al-Qaradhawi dan sebagainya.

Kemudian, barulah datang perundangan negara, logik akal, budaya dan sebagainya. Kami cukup puas berbincang dan berdebat. Tapi, saya dan rakan-rakan yang selalunya “mewakili” PAS, akan kalah pada akhirnya. Islam sangat jauh bezanya dengan PAS…

Saya tak tahu pengalaman para pembaca yang lain, namun itulah pengalaman saya mengenai perbandingan antara PAS dan Islam. Namun, saya tak mahu dedahkan di artikel ini mengenai perbandingan itu. Saya minta para pembaca cari dan kajilah sendiri kerana ia lebih manis untuk menyedari sendiri mengenai hakikat kebenaran tersebut…

Saya bukan memilih UMNO sekadar suka-suka. Saya tahu UMNO juga ada cacat celanya. Namun pada saya cacat cela UMNO lebih mudah diubati berbanding PAS yang mempergunakan Islam demi mendapatkan kuasa.

Melalui pengalaman saya, kami paling tak suka bila PAS mempergunakan firman Allah SWT untuk “membeli kuasa”. “Wala tasytaru bi ayati thamanan qaliila, qalilan ma tasykurun”. Jangan la jual kalamullah untuk politik! Allah larang. Firman Allah tu untuk Islam dan bukan untuk raih undi…

Tapi sekarang lebih teruk lagi bila ada pulak pemimpin kafir harbi yang baca ayat Al-Quran, lintang pukang! Sudahlah tajwid entah ke mana, sebutan salah satu hal, ditepuk tangan pula puak-puak PAS beri sokongan. Tak ke pelik muamalah begitu?

Apatah lagi bila pemimpin tertinggi PAS, Al-Musyidul ‘Am PAS, Nik Aziz Nik Mat yang menghalalkan carutan dan makian Shanon Ahmad. Katanya, “Allah pun memaki hamun Abu Lahab di dalam Al-Quran”.

Masalahnya, Shahnon Ahmah dan Nik Aziz tu Tuhan ke yang “halal” memaki hamun dan mencarut? Agak-agak la sikit. Itu pun dia diangkat jadi Mursyidul Am PAS? Nampak gayanya, ke jalan lainlah nanti di”rasyad”kan raasyid mursyidul ‘am tu nanti…

Jauh di dalam hati, saya sering berdoa dan memohon agar Allah berikan nur hidayahnya kepada saudara-saudara kita di dalam PAS. Busuk-busuk pun, mereka saudara seagama kita. Biarpun Hadi Awang tak mahu mengaku kita saudara dan tak mahu bersahabat dengan kita, kita tak boleh buang mereka begitu saja…

Ya Allah, selamatkanlah saudara-saudara ku di dalam PAS dan tunjukkanlah kebenaran yang sebenar kepada mereka. Semoga kami umat Islam di Malaysia bersatu dan berpadu bagi menghadapi ancaman kafir harbi dan pengaruh Yahudi Zionis Israel yang semakin menebal di negara kami ini. Aminnn…



« (Previous News)



95 Komen to Antara PAS Dan Islam, Mana Satu Pilihan Anda?

  1. Bulan Empat says:

    Islam itu agama, ikutan dan akidah sedangkan PAS sebuah pertubuhan parti politik sama saperti MCA, MIC, DAP, PKR, dan UMNO.

    Kalau di sebut PAS itu Islam , kurang berat hukumnya sama macam kita sebut UMNO itu Islam. Kerana akan ada penghuraiannya sebalek dakwaan sedemikian sebagai timbal balas.

    Tetapi jika kita hukumkan Islam itu PAS maka menyimpang dan lari lah segala galanya kerana Islam bukan PAS sama saperti Islam bukan Umno.

    PAS atau Parti Islam seMalaysia dari dulu telah tabalkan diri mereka sebagai parti agama yang harus diikut oleh semua rakyat dinegara ini selagi rakyat merasakan diri mereka Islam. Atau jika anda seorang Islam , maka PAS lah perjuangan anda.

    Secara kasar kita lihat, alangkah buruk nya agama islam jika PAS kita gunakan sebagai kayu pengukur sukatan iman, akidah dan taqwa kita.

    Islam melarang kita mengkafirkan sesama kita. Islam melarang perkara kotor, fitnah dan tipu daya. Islam melarang pengasingan umat berdasar kefahaman politik. Islam melarang banyak perkara yang terdapat dan diamalkan dalam PAS.

    Umno tidak bersih kerana Umno diterajui oleh sekumpulan manusia bukan rasul bukan malaikat. TEtapi Umno tidak patut juga dilihat terlalu sekular atau kotor yang boleh mempalit najis terhadap mengikutnya.

    Politik mengubah banyak perkara termasok hal hal keimanan dan ibadah. Kita kesal melihat tokoh besar agama saperti Harun Din, Ismail Kamus berpolitik.

    Kerana kita terlalu inginkan kutbah mereka, ceramah mereka didengar secara terbuka bukan dari khemah politik tertentu yang berkibar bendera diatas lambang parti yang mereka menjadi ahli. Keadaan ini menghindarkan kita yang dahagakan ilmu untuk menyertainya kerana tekeluar dari kerelaan mutlak kita sendiri.

  2. penyokongketuanan says:

    Bila agama dipolitikkan, ramailah mereka yang ditipu bahawa keahlian parti membawa maksud keredaan Allah. Mereka yang mendaftar sebagai ahli disifatkan sebagai bertaubat dan kembali kepada Islam. Kemudian pula diarak dan disanjung apabila mereka mengutuk dan memfitnah sesama Muslimin dengan berdasarkan ilmu yang cetek. Dalam pada yang sama menjulang musuh Islam yang bertopengkan Melayu atas alasan tamakkan kuasa. Beginikah sifat ulamak memperjuangkan agama? Cumanya Allah yang maha berkuasa telah menelanjangkan keburukan manusia sanjungan ini satu persatu, hingga tidak tinggal seurat benang pun. Begitu pun,masih lagi mereka yang mengaku memperjuangkan agama masih menyokong dan mempertahankan seolah-olah itulah jihad yang dituntut. Semoga Allah memberikan taufik dan hidayah kepada semua Muslimin dan Muslimat.

    Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim.

  3. Darth Anwar says:

    Orang-orang yang tiada ilmu kalau berdebat dengan PAS akan sentiasa kantoi dengan putar-belit PAS.

    Tapi kalau PAS berdepan dengan orang yang benar-benar kukuh ilmunya, PAS 300% pasti akan tumbang dengan hujah-hujah kebenaran.

    Malah, kalau kita cukup ilmu, kita boleh sampai kepada kesimpulan bahawa PAS itu HARAM sebagaimana haramnya ZINA. Literally. PAS itu wajib dipandang jijik dan keji sebagaimana kita pandang jijik dan keji kepada ZINA. Literally. Aktivis-aktivis PAS pula adalah sama tahap dosanya seperti para pengamal zina seperti pelacur, LGBT, free-sexers, gigolo, dll. Literally.

    • bujuk says:

      Siapa yg. benar2 berilmu dalam UMNO yg. boleh saing dengan TGHA, TGNA, Harun Din, Taib Azamudin, Harun Taib…?

      • StinGray says:

        kalau hebat sangat para ilmuan puak2 hangpa tu, kenapa melutut dikaki Anwar yg tak bermoral tu…kenapa tak angkat nama2 yg hang susun tu sbg PM…kenapa melutut dalam Pakatan Haram…tak layakkah para ilmuan hangpa tu utk menjadi PM…

        kalau dgn karpal singh pun hangpa terkunci mulut, toksah gebang pasai ilmu puak2 hangpa tu…dalam Pakatan Haram siapa yg memimpin dan puak mana pulak yg dipimpin…so dimana hebatnye para ilmuan hang tu bujuk…kat celah sari ambiga pun para ilmuan hangpa dah tersungkur…hebatkah depa bujuk!!!!!

        • bujuk says:

          sebut la ilmuan UMNO…

          • StinGray says:

            jawab soalan aku jugak..hebat ke ilmuan puak hang tu kalau dibanding dgn Anwar, karpal dan LGE….dok kata hebat sgt tadi tu…

            dah lebih 50thn UMNO/BN pimpin negara ni…tentulah para PM2 tu ilmuan….kalau dak tak kan dah lebih 50thn dok perintah puak2 hangpa yg byk ilmu tu kononnya…hang ingat ilmu ni dari satu sudut jea ke????…Rasullullah bkn saja hebat ilmu agamanya, tp merangkumi semua bidang ilmu, termasuk lah dalam bidang perniagaan…ilmuan hangpa tu, kalau bab ekonomi, dok pusing karung sedekah pandai la…tafsir hadith pun sekerat2..

            hang bg aku defenasi ilmuan tu dulu????…nak tengok hang paham tak maksud ilmuan tu…

          • bujuk says:

            zaman rasulullah dulu, bila nak berperang baginda mintak infak dari umat Islam jugak… semua sahabat infaq harta malah nyawa untuk islam. Hinakah rasulullah dan sahabat? Tak pandai ekonomi kah rasulullah? Sedarlah orang yg. paling pandai ialah orang yg. meminjamkan harta mereka pada jalan Allah. Ketahuilah wahai umat islam semua harta yg. kamu infaqkan d jalan Allah bukanlah percuma.
            Lagi satu nak bagitau… manusia yg. paling hebat adalah yg. paling takut/taqwa pada Allah. Beranikah hang kata nama2 yg. aku sebut tadi tidak hebat berbanding nama2 yg. ko sebut?
            Adakah ilmu yg. lebih hebat dari Ilmu Allah yg. ada dalam Al-Quran?

          • pasdaplaknat says:

            Bujuk..bujuk.. bile dh mati hujah akal karut ko..ko cari pulak hujah2 guna manhaj Islam..
            ko ni manusia CELAKA bujuk..
            sepanjang aku ikuti posting karut ko..70% penghujahan ko adalah bersandarkan SEKULARISM-PLURALISM dan 20% pemikiran sesat Qadariyyah.

            Tapi bila keadaan dh teruk..dh ko dh mati akal..cpt2 ko cri ‘fundamental’ Islam, iaitu perjalanan Rasulullah.

            Tapi masa ko tengah ‘MABUK’ berganding dengan parasit2 Islam spt Moo dan C4, ko LUPA dan BUANG habis segala bab Tauhid, Akhlak dan Hukum Allah yg di istimbtah secara JELAS.

            Nah tiba2 pulak ko angungkan si TUA LAKNATULLAH Pork Nikcy Ajis tu yg skrg ni ibarat SAMPAH dlm dunia Islam, dn juga segolongan dlm PAS!

            KO sesat bujuk..jgn ko samakan Infaq dan fissabilillah PARA SAHABAT AJMA’EN dengan kejahatan dan KESESATAN PAS

            PAS adalah agen penyesat Islam yg dirancang sejak zaman British lg dengan menggunakan tipu helah wajah Islam utk menentang kebangkitan Islam sebenar

            SBb itulah PAS menolak manhaj Ukhwanul Muslimin, PAS pakai sistem Sekular + campur rojak sikit2 bab Islam dlm bab politik shj.

            dan jgn sama sekali ko samakan Infaq sahabat Nabi spt Jutawan Islam Abdul Rahman bin Auf spt jahatnya menantu Pork Nik Ariffahmni mentekadarah duit rakyat di Kelantan..manakala si bapak mertua menjadi penipu dan Munafiq yg melindungi kejahatan kaum kerabat serta puaknya!

            Dlm pAS tiada infaq melainkan tipu helah derma utk digunakan menyesatkan umat Islam.

            dlm PAS TIADA ilmuan..krn sesiapa yg berilmu dn beramal pasti kena tendang…bila beramal kena ckp benar.. bila xberamal jd syaitan bisu dan ularma’ Su’u mcm Dewan Ulamak PAS.. pengecut dr berkata benar dan melawan REJIM Haram Pakatan Rakyat!

            Bujuk..ko ni bebal dan amat jahil! ko tipu diri ko sndiri tentang penghayatan dan kefahaman Islam..kemudian ko sebar2kan menunjukan kebodohan dan sesatkan ko dgn PAS

            PAS adalah puak yg ditolak oleh Nabi spt yg di tolak pd puak Khawarij dan MUnafiqun.

            PAS adalah dakyah besar buat umat Islam..yg mampu meruntuhkan Aqidah segaligus menjadi keluar dr Islam lantaran meletakkan agama suku politik suku.. disukukan Islam pd bab politik sehingga taklif halam haram dimansuhkan asalkan matlamat tercapai..

            PAS Laknatullah..ko jgn jd laknatullah sama..kalau dh jahil..jgn pamerkan kejahilan..pergi belajar agama betul2 sblm lagak mcm tahu!

          • bujuk says:

            hang tulis panjang tapi kosong… kutuk, marah dan gelar macam-macam. Apa yg. salah, apa yg. betul hang tak cerita. Hang ni syok sendiri laaa…

          • pasdaplaknat says:

            Aku hujah ada point.. sama ada ko taku nk bace atau dh kosong otak tk tahu nak balas.

            Format ayat aku yg mcm tu mmg dikhususkan utk ko bujuk..org mcm ko yg seribu satu muslihat tidak perlu dihujahkan dengan konsep ilmiah..

            lgpun level ko hanyalah BALACI.. klau betul ko join usrah..maknanya kepala USRAH ko pun sama bengap dan sesat cmm ko lah.. mudah2an PAS akan terkubur cpt Insya Allah!

        • raplahjingaa says:

          hang tolong cerita sat kat aku bujuk oiii, ilmu apa yang depa ada ??

          melainkan kelentong orang yang kurang upaya macam pecacai-pecacai yang dok ada !

          hehe..

          • StinGray says:

            bujuk…aku citer pasai Rasullullah berniaga bkn pasai Rasulullah pi berperang…hang melalut ape ni…dah tak boleh jawab, merata hang kencing…hancing la cik kak oiii..

          • StinGray says:

            bujuk…bila nak bg definasi ilmuan ni???..tengah bukak kamus dewan ke, atau hang tgh cari kat harakah…

          • fabregaz says:

            rasulullah nak pi berperang nak disamakan dgn ceramah pas?rasulullah berperang dgn org kafir pas berperang dgn sape?

          • bujuk says:

            Zaman rasulullah ada perang fizikal(betul-betul), zaman sekarang perang politik (hujah). Memang tak sama, tapi tujuan dan matlamat serupa untuk berdakwah dan tegakkan ISLAM. Allah tahu siapa yg. berjuang/berkorban kerana Allah atau kerana dunia, korang tak perlu kata bukan2. Tanyalah pada diri sendiri, korang berhujah d sini kerana apa? kerana dunia,UMNO atau kerana Allah?

          • pasdaplaknat says:

            Zaman Rasulullah lagi si Munafiq ni
            ko sebut ‘zaman Rasulullah’ tp ko sndiri berperangai Arab Jahiliyyah!

            Perang dlm zaman nabi adalah berdasarkan Wahyu dan Perintah Allah!

            Nabi wpun Kekasih dan Pesuruh Allah..tidak memandai2 dlm segala urusan agama atau RIAK spt Pok Nikcy sesat tu.

            Nabi adakala beri pandangan, sahabat beri, nabi terima yg Sahabat. Nabi juga ditegur oleh Sahabat, Biah mereka INDAH..MANIS..

            jauh sama sekali dr zaman ini..tidak ada langsung hal tersebut dlm PAS-Parti Penyesat Islam

            dan hal politik PAS di samakan dgn perang zaman Nabi?..Astaghfirullah.. ko ni makin hari makin sesat..makin jahat.

            Roh ko mati bujuk..smpai ko xboleh bezakan. ko letak kejijikan PAS sama level dgn perjuangan Islam?

            Ko tanya diri ko, ko fitnah, spin, ckp bohong atas niat utk sokong PAS-puak Munafiq atau krn bncikan UMNO atau krn Allah?

            jiak krn Allah ko akan tinggalkan PAS, ckp bab Islam secara ikhlas dan adil..tegur UMNO dr luar PAS..slg ko berintima’ dgn PAS ko tidak layak ckp bab Islam sbb AQIDAH pas dan MUSNAH!!

            ko paham tak PAS dh musnah AQIDAH..so PAS adalah sarang perosak Islam

            jadinya..jgn salahkan UMNO sbb UMNO xbuat apa yg PAS buat..wpun UMNO kurang tp UMNO xterlajak kacau agama, rosakkan islam cmm PAS..

            PAS tiba2 benarkan Allah dikongsi
            PAS benarkan org kafir gunakan segala manhaj Islam utk tumbangkan UMNO.sdngkan matlamat mereka ialah meruntuhkan Islam!

            maknya PAS bersubahat dgn Kuffar Harbi..

            niat apa kalau perbuatan pun dh xbetul..ko nk ikut Syiah Mat Sabu ke tibai bini org tp niat nk kaunseling?? atau Ostad Badrol bodoh tu???

            lu akal sempit bujuk.. amik Islam main cedok2..SESAT! ko yg jahil dn xphm Islam tp ko menyalak nyalak hari2 ckp org lain xfhm..ko je betul!

      • sungai_siput says:

        apakah hadi dan nik aziz alim di dalam ilmu pembelahan molekul molekul proton???

        ramai bujuk orang2 yg berilmu agama ada dalam UMNO

        Harun Din bujuk????

        Harun Din cakap orang kristian tak buleh pakai kalimah Allah…

        tapi hang dengan konco2 anwar israel kata boleh…

        tapi kan bujuk soalan kau lebih kepada melaga laga kan….

        • bujuk says:

          hang ngarut apa ni?
          nak ambik hujah Harun Din biar penuh, biar habis. Apa alasan dia, sama juga nak ambik hujah TGNA atau Najib ambik habis sekali dengan alasan dia.
          Aku tak kata Harun Din salah bila dia ada hujah dan alasan dia, begitu juga TGNA. Harun Din tak benarkan sebab bimbang nanti orang melayu Islam kata semua agama sama sebab semua tuhan adalah Allah. Sedangkan Allah itu ESA dalam islam, sedang agama lain ada tuhan2 yg. lain selain Allah. Inilah yg. menyebabkan mereka syirik atau kafir. Itu antara hujah dia…
          Sedang TGNA berhujah sebelum kedatangan Rasulullah puak2 kafir telah bertuhankan Allah tapi dengan cara yg. salah. Malah d sabah/sarawak mereka bebas guna Allah merujuk tuhan Kristian, lama dulu sebelum menyertai m’sia.
          Tapi apa alasan dan hujah Najib?

  4. bujuk says:

    PAS bukan Islam tapi sebuah parti yg. memperjuangkan Islam. Seperti juga UMNO bukan MELAYU tapi sebuah parti yg. perjuangkan Agenda bangsa Melayu.
    Tapi bila bersembang/bercakap dengan orang kampung tak boleh terang/hujah panjang2, untuk memudahkan mereka terbahagilah antara ISLAM dan MELAYU, antara AGAMA dan BANGSA. Seperti kata penulis PAS bukan ISLAM dan ISLAM bukan PAS… majoriti rakyat hari ini paham hal ni, tapi dalam M’sia PAS adalah sebuah parti yg. perjuangkan Islam. Kalau d Turki ada parti keadilan, d indonesia ada Nahdatul ulama, d palestin ada Hamas. D m’sia ada PAS. Apakah semua parti yg. d sebut amalkan Islam sepenuhnya… tentu tidak sebab tiada nabi dalam parti tersebut, jadi pasti ada kekurangannya. yang penting perjuangan mereka.. bersambung..

    • jebat says:

      apakah parti islam akan membela seorang peliwat,pendokong yahudi,menanam sifat kebencian kpd pemimpin,mengajar rakyat agar tidak bersyukur??

      • StinGray says:

        hehehe…PAS memperjuangkan islam konon…hang ni buta, pekak dan bisu ke???…islam ape bujuk….islam kafirkan org lain…islam halalkan darah org islam lain…islam bertuankan peliwat….ayah pin pun kata dia memperjuangkan islam jugak???…sebijik masjid pun tak bleh nk buat, sibuk citer pasai islam….

        sebenarnya PAS adalah sebuah parti politik yg memperdagangkan islam untuk ke putrajaya….paham kan bujuk….memperjuang dgn memperdagang tu berbeza….

    • bangKano says:

      Sebenaq nya perjuangan PAS bukan nya nok tegak kan islam tapi nok perjuang kan niat dapat kuasa politik boleh jadi kaya & mewah. Depa dok umpan rakyat bingai lagi bebai macam keldai ngan slogan negara islam & hudud. Tu semua slogan retorik murahan pemimpin haprak nampak waraq.Pemimpin Akal Sempit ni tau HUDUD memnang tok leh di laksana kan di Malaysia yang dok ramai rakyat pelbagai agama,bahasa,budaya & ideologi.Depa tau ada halangan perundangan,politik & perlembagaan negara nok laksana kan hudud tapi demi politik depa perbodo kan rakyat yang tak tau tentang perundangan & kompleksiti politik. Rakyat cuma terhangguk hangguk bila dengak kelentong Pemimpin Akai Sasau nampak
      waraq ni tak leh di persoai kan apa yang di perkata kan .

    • Cfu says:

      Bujuk, jangan bandingkan PAS dgn Nahdatul Ulama dan Hamas. Nahdatul Ulama dan Hamas tidak bekerjasama dgn kafir. Tapi PAS bekerjasama dgn kafir DAP yang jelas/terang-terang MENENTANG Islam.Jadi PAS hanyalah parti politik seperti DAP & PKR yg TIDAK perjuangkan Islam.

    • bujuk says:

      Kehidupan selepas Nabi, apabila Abu Bakar ambil alih telah ada golongan yg. taknak bayar zakat. Tapi Rasulullah telah senaraikan 10 sahabat yg. d jamin syurga antaranya khalifah yg. 4. Maknanya jika dapat mencontohi khalifah yg.4 adalah cukup baik. Sekarang Nabi dah tinggalkan kita lebih 1400 tahun, maka banyak percanggahan dan cabang serta ranting dari agama Islam yg. d bawa Rasulullah. Malah ulama rujukan umat Islam masa kini seperti Dr.Qadrawi pun ramai yg. pertikai, maknanya jauhnya kita dari Rasulullah.
      Jadi janganlah tuntut Islam yg. 100% dari PAS tapi usahalah untuk dapat lakukan Islam yg. 100% walaupun memang kita tak mampu. Kalau nak juga Islam 100% maka ubahlah diri kita seperti sahabat2 rasulullah yg. berkata ” kami dengar dan kami patuh”. Bila turun ayat tutup AURAT, maka wanita2 bertempiaran lari mencari kain untuk tutup aurat mereka. Bila turun ayat haram ARAK, mereka memuntahkan ARAK dari mulut2 mereka. Apakah IMAN seperti itu ada pada kita hari ini?
      Jangan pertikaikan orang lain sebelum pertikaikan diri kita sendiri. TGNA, TGHA dan saf pimpinan PAS bukan maksum.. tapi mereka adalah pemimpin Islam terbaik yg. kita ada. Letaklah pemimpin2 tak kira parti, kita sama2 tilik siapa yg. terbaik, paling zuhud, paling berilmu(agama).
      Nak tanya juga siapakah paling ramai dalam PAS dan golongan mana pula yg. paling ramai dalam UMNO? Ustaz, ulama, kontraktor, bisnesman, cikgu, profesional, orang kerajaan, petani dan nelayan, orang bandar atau orang kampong dan felda.
      Allah dah janji akan ada orang Islam yg. akan perjuangkan Islam d bumi Allah ini. Bila satu golongan lari dari perjuangan, Allah akan pilih golongan yg. lain menggantinya. Kalau benar PAS lari dari landasan Islam, percayalah pasti ada golongan lain yg. akan bangun perjuangkan Islam. Dalam PAS ada garis panduan dan QURAN dan SUNNAH d junjung, mereka yg. gelong akan d turunkan, mereka yg. salah d hukum. Tapi janganlah memfitnah… Allah maha mengetahui.
      Dulu aku pernah mintak sebut pimpinan UMNO yg. hebat Islam dia, zuhud kehidupan dia tapi korang tak berani letak nama. Bukan aku kata pemimpin UMNO semua rosak… tapi tak terjelas d pandangan siapa yg. rakyat boleh jadikan contoh dan idola sebagai pemimpin Islam.

      • anti pagan says:

        bujuk ohh bujuk. ko tak sedar, ko mencari statement statement untuk mengiyakan pas itu islam dan islam itu pas. sorry naik lorry bro aku nak follow ko. lebih baik aku cari parti islam sedunia PIS dari aku sokong parti islam semalaysia.

      • StinGray says:

        bujuk the three stooges tu adalah pemimpin islam yg baik pada kaca mata puak2 hang jea, bkn seluruh umat islam dimalaysia, jauh sekali dari pandangan masyarakat islam sedunia…hang kata depa terbaik, sebab depa tu jea yg hang ada…

        kalau hang betul2 ikhals bercakap soal islam, sepatutnya dah lama hang tinggal kan Parti sesat tu…depa bercakap soal islam siang malam pagi dan petang, tapi apa yg dah depa laksanakan dalam menyuburkan islam dimalaysia ni???…

        kalau hang betul2 nilaikan semua percakapan mereka tentang islam selama tempoh 20 tahun ni, semuanya dah terbalik dan berbalik…sebab hang terlalu taksub dgn depa, hang langsung tak terbuka hati utk menilai ilmu para alim ulama yg lain yg bkn berada dalam kelompok hangpa….

        hang kata…”Dalam PAS ada garis panduan dan QURAN dan SUNNAH d junjung, mereka yg. gelong akan d turunkan, mereka yg. salah d hukum.”….tu semua pembohongan diatas kertas puak2 hangpa…utk mengaburi mata2 org yg cetek ilmu agamanya….dengan garis panduan tu la, yg menjadi senjata puak2 hangpa utk menghalalkan cara demi memastikan bulan putih tidak berbicara sendiri..

        siapakah pemimpin PAS yg pernah dihukum???…mustahil tiada siapa yg pernah melakukan perkara2 yg hang mention kan tu..malah puak2 hangpa la yg sering menyembunyikan kemungkaran supaya parti hangpa dipandang mulia…

        sudah la bujuk…kemungkaran PAS dah tak dapat dibendung lagi…rakyat dah mula musykil dgn parti hangpa yg siang jadi setan malam jadi lebai…

        • bujuk says:

          Mantan Presiden PAS, Dato Asri muda pernah d tolak, tu yg. hidup lagi… Nakhaei juga d tolak, sebab tu terjun masuk UMNO. Cukup ke…

          • StinGray says:

            depa keluar dari parti PAS, bukan dihalau atau ditolak…jgn nk tukar sejarah bujuk….

            Hasan Ali kenapa tak sebut….

          • bujuk says:

            hang yg. tak baca sejarah…
            Dato Asri d pecat dalam satu mesyurat tergempar pimpinan PAS.
            Nakhaei kalah bertanding jawatan Tim. Presiden dan berundur dari PAS.
            HA d pecat kerana melanggar arahan parti tidak mengeluarkan kenyataan yg. merosakkan parti pada media musuh.

          • raplahjingaa says:

            Depa tu di beri akal untuk berfikir bujuk oiii !! yang tak berfikir atau mungkin tak ada akal…kekal dalam PAS !!

          • StinGray says:

            berundur dgn dipecat sama ke???..yg tibai bini org dlm keretapi tu, hangpa buat ape…skodeng skali ke???…yg bawak bini org dalam hotel tu dok segak dlm parti lg…bg bukti la asri tu dipecat…

          • bujuk says:

            cerita tepi jalan hang bawak banyakmana pun tak habis. Kalau aku ulas yg. ni hang ambik yg. lain…. sukati ko lah, asal bahagia.

          • pasdaplaknat says:

            hang bawk cerita lama yg penuh fitnah dan tipu tentang UMNO boleh pulak??
            sbb tu aku gelar ko MUNAFIK!

            betul ckp StinGray. bg puak Khawarij PAS, siapa yg dlm puak mereka shjlah yg Islam.. sampai Lim Guang Eng yg cukup jahat dan anti Islam itupun tiba2 diberi ‘selendang’ pujian dan doa dlm khutbah.. GILA punya SESAT PAS Laknatullah!

            Bukan main ko hujah memujuk2 supaya teruskan skong Pork Nik-makhluk keji dlm PAS perosak Islam yg nyata tu.

            Skt ko sorng yg sesat dan jilat org sesat teruskanllah..tp jangan samakan kehidupan Para Sahabt dengan perangai laknat pemimpin PAS, terutama Nik Najis dan Hadi

            Disebabkan uamt ini terlalu jauh dr zaman nabilah PAS boleh ‘yam seng’ tipu habis org Melayu-fitanh UMNO siang malam konon UMNO kafir, UMNO tolak Islam..

            ko boleh lagi pujuk dgn ckp PAS dan Pork Nik tu bukan sempurna.. ya UMNO juga tk sempurna..tp UMNO jauh lebih sempurna dlm segenap bab Islam berbanding PAS.. kanapa UMNO hendak ‘dibunuh’ oleh PAS??

            kenapa PAS bersepakat dgn AHZAB2 KUFFAR utk tumbangkan PM Islam? kemudian cuba untuk naikkan perosak2 Islam spt Anwar dan golong2n sekularnya??

            Kenapa ko masih berbohong bujuk?

            kenapa ko masih dendam pd UMNO sedangkan jika ko beriman dgn ayat2 Allah dlm Al-Quran. Taddabur dgn hati yg ikhlas, sgt jelas PAS telah jauh melanggar prinsip Aqidah dan Syariah!!

            Dr bab mengenal Ke-Esa-an Alalh pun PAS dn lingkup, bab Syariat, PAS tunggang terbalikan hari ini boelh..esok tk boleh..UMNO buat xboleh..PAS buat boleh..KEPALA HOTAK KO je yg terima sbb ko MUNAFIK!

            dan sekali lagi ko pamer sikap hujah akal sempt…nk tgk siapa Islam tgk lah tokoh dlm parti?

            weih tokong menatang ape dlm PAS kalau just pakai serban jubah tp tipu umat? tokoh apa mcm Mat Sabu si penjahanam akhalk tu?

            tokoh apakah yg hanya jd syaitan bisu dlm PAS, dlm saf Dewan Ularmak PAS?
            Harun Tiab tu kejap ko ckp Ularmak kejap ko bandingkan dia dgn pork Nik.. jd ko sbnrya yg xbetul bujuk..

            yg penting skrg bukan ‘kosmetik’ letak seban jubah..ckp itu ini..tp MUNAFIK-takbuat pun perlaksanaan Islam..
            tk bolh buat semua jangan tinggal semua..

            Xbolh buat HUDUD jgnlah pergi peruntuh Madrasah atau masjid.. atau tunggu dpt kuasa baru fikri pasal Solat, pasal Akhlak apsal Iman?

            Aku yakin Insya Allah UMNO tetap dipelihara dan diperbetulkan Allah wpun didtngkn musuh2 jahat lg bertenaga luar (Yahudi Israel Barat) spt Anwar dan DAP.. PAS pula akan dihukum Allah dgn kehinaan krn berpuluh tahun GHIBAH dholalah, Aqidah sesat, letak makhluk melebihi kuasa Allah, bersubahat dlm kemaksiatan..

            PAS Laknatullah..itu shj doa aku buat PAS.

    • fabregaz says:

      basically apa hg ckp tu teori prinsip saja..tp apa yg pas buat hari ni tak melambangkan apa yg hg ckp kan tu..artikel ni pun tak kata pas salah dari prinsip perjuangan tp salah dari praktis saja..

      • bujuk says:

        Alhamdulillah… hang faham.
        Dari segi praktikal, aku akui banyak lagi yg. belum sempurna kerana yg. sempurna hanya Rasulullah kerana baginda maksum, 2 kali malaikat belah dada dia cuci hati dia dan tambah azimat. Untuk menyempurnakan itu kita kena berjemaah supaya dapat saling menegur dan memperingati kesalahan dan kekurangan. Diketahui umum ramai orang yg. berilmu agama dalam PAS, maka itu besar harapan jika kita salah dan lupa mereka akan ingatkan kita. Tapi jika kita bersama golongan yg. kurang ilmu jika kita salah mereka takkan tegur kita dan ingatkan kita. Wallahualam…

        • StinGray says:

          Alhamdulillah…hang pun dah paham jugak bujuk….PAS ni ckp tak serupa bikin…lpas ni jgn nk dok merapu lg yea..teori lain buat lain…hang paham kan????

          • pasdaplaknat says:

            PAS dr dulu ckp melantun2 air litu tp satu pun tak buat.. MAsjid pn xboleh buat..Nabi dtg satu tempat bina masjdi dulu sbg pusat tarbiah..

            PAS? bukak pusat Snooker dlu dr bina masjid di Kelantan..

    • pasdaplaknat says:

      kepala otak ko ni sakit ke bujuk?

      tlg jgn cemarkan perjuangan Islam dgn perkataan PAS ok!

      PAS mencemarkan dan meruntuhkan Islam secara halus pd masa ditubuhkan dan secara terang2 selepas beberapa PRU..

      Jika ko ckp bab Islam..pasti nmpak sgt tempang dn jahil sbb ko tidak menuntut ilmu di jalan betul..ko disesatkan oleh fikrah sesat PAS.

      bila bercakap bab politik..dlm Islam langsung tidak wujud sistem parti.. yg wujud hanyalah sistem khalifah Islam. Tetapi dgn menyesuaikan keadaan seketika ini, Ulama’ masih khilaf dan majoriti membenarkan penglibatan dlm sistem politik Barat yg memanipulasi sistem demokrasi sekular.

      Jadi PAS usah claim sbg perjuang Islam sbb PAS diperingkat awal lebih kurang sama dgn UMNO.. UMNO membela Islam melalui WADAH melayu..

      PAS buat apa? perjuang Islam di mana? apakah wadah? kalau menghalalkan seribu satu yg haram kepada halal itu perjuanan Islam atau perjuagan SYAITAN?

      PAS bukan parti berkaitan Islam..PAS hanya parti politik kotor yg hanya pergunakan nama Islam utk lawan UMNO..

      bila UMNO terapkan Islam..PAS hilang punca..PAS ubah pendirian..

      PAS ubah Aqidah..PAS dekati ARAK..ZINA..

      PAS sekutukan Allah dengan agama lain.. PAS benarkan puak2 Kafir ganggu gugat Islam dengan helah tumbangkan UMNO..

      PAS dalah parti yg semoga dilaknat Allah lantaran menipu umat Islam..
      PAS kafirkan UMNO tanpa sebab..PAS asingkan JAMAAH krn politik

      PAS lah yg mensuku-suku kan agama ikut nafsu politik!

      hanya org bodoh jahil mcm ko saje bujuk yg masih terpesona dgn PAS.. kalau betul PAS itu ada sikit ciri kemanusian.. tp masih jauh lg dr Islam..mengapa HASAN ALI dipecat?

      apa dosa Hasan Ali disisi Syariat Islam berbanding Mat Sabu pelucah bini org, Lim Guan Eng, Lim Kit Siang, Ambiga
      KAFIR HARBI yg menunggu masa UMNO tumbang utk runtuhkan Islam..

      APA SALAH HASAN ALI di sisi syariat Allah?

      Apakah parti itu lebih tinggi dr Tauhid pada Allah?

      jawba bujuk..jgn selewengkan hujah ko dgn konar bab rasuah, bab Melayu atau pendek kata spin.. bab Aqidah adalah ASAS.. kalau ASAS pun PAS telah sesata, terkeluar.. bab lain2 dlm Islam PAS taida HAK lagi!

      AQIDAH ialah pintu masuk pd Islam..kalau pintu masuk dh salah.. jalan lain sahlah salah! ko pegi ikut apsela bujuk?

      Pasal UMNO..kalau dia xbetul dgn perjuangan Melayu..dia tk kn palit pd Islam..
      Setruk2 org UMNO belum berani buat cmm Ostad2 Iblis PAS yg bernarkan AL-Quran kalam2 ALlah dibaca secara kehinaan dlm ceramah2 sambil gelak ketawa..

      apakah itu Islam atau hina Islam?

  5. penyokongketuanan says:

    Apa tak cukup Islamkah kepimpinan kerajaan sekarang? Sebaik-baik pimpinan Pas, sanggup tunduk kepada tuntutan mereka yang anti Islam. Kepimpinan Pas sudah mengorbankan perjuangan untuk mendapat kuasa politik. Walaupun politik di agama kan, namun jawatan menjaga agama yang ditentukan oleh politik pun tak boleh dipertahankan. Negeri yang dah menang pun agama boleh tergadai kepada yang bukan ahlinya. Satu penghinaan besar kepada seluruh kepimpinan Pas, dan Melayu juga kerana kaitan warna kulit.

    Cara pemikiran Pas juga berbeza, hanya nampak negatif sahaja. Dasar memakmurkan Melayu Islam, ditentang. Dasar Ekonomi Baru, diperlekehkan. Sikap negatif inilah yang dipertonton, tak putus-putus dari dulu lagi. Yang Pas menyokong hanya isu Palestin sahaja, yang lain habis ditentang dan diputarbelitkan, sampai pejuang yang mempertahankan negara dari komunis pun sanggup dihina sebagai penjilat perjajah. Tak cukup lagi dengan itu, tokoh komunis pula diangkat sebagai wira. Wira Apa? Wira untuk bunuh Melayu! Sampai sekarang ini pun Pas bukan sahaja enggan memohon maaf, malah dizikirkan penghinaan ini berkali-kali, walaupun mengguris perasaan bangsa sendiri. perjuangan Islam?

    Negatifnya pemikiran pengikut Pas, dijeritkan “Projek lebuhraya 2.2 billion dapat pada peguam UMNO!!”. Yang mereka nampak hanya Umno. Terus ditentang habis-habisan. Orang Umno nampak perkataan ” projek 2.2 billion”. Takkan dia nak gelek sendiri tar jalan? Berapa banyak peluang yang akan dibuka kepada Melayu dengan adanya projek ini. Jika dapat pada syarikat bukan Melayu, adakah Melayu akan merasa dapat sebarang habuan? Tapi inilah realitinya, Pas akan ikut rentak lama juga, akan cuba untuk sabotaj juga. Sampai projek sendiri di Kedah pun disabotaj. Dah terbiasa agaknya.

    Para Pemimpin Pas tak mampu untuk melihat keuntungan jangka panjang, memang sejak dulu lagi pun. Projek KLIA, dibangkang, Jambatan P.P. dibangkang, Proton dibangkang, Putrajaya dibangkang, Lynas dibangkang, sekarang ni DEB pun dibangkang, sama nada dengan Dap komunis. Pas tak berdaya merancang masa depan. Konsep kerjasama dengan 2 parti lain juga hanya kerjasama yang longgar tanpa perancangan terperinci masa depan, sampaikan pembahagian calon pun jadi pertikaian.

    Ya Allah selamatkan kami dari kejahatan mereka yang zalim

    • pasdaplaknat says:

      AMINN

      nk lihat ketulenan kesesatan PAS xpyh hujah bukak kitab2 besar2..
      just tgk mcm mana mereka ‘sujud’ pd Kafir shj..mmh sah sesat dan rosak!

  6. tony gunawan says:

    Islam menghalalkan pembinaan kilang lynas????????

    • raplahjingaa says:

      hehe…tonik..tonik !!

    • StinGray says:

      tonyXgunaseduitpun…hang tunggu la kot2 mr bean reply yg punya komen yg bengap ni…tunggu yea…

    • penyokongketuanan says:

      Mati-mati aku ingat Tony orang PKR. Bujuk bukan main bangga dalam partinya terdapat wakil segenap lapisan masyarakat. Saintis Nuklear pun ada. Dia pun cakap Lynas tak bahaya, tapi orang Pas buat bebal aje. Tetap ikut juga komunis Dap berdemo. Tak tahulah pulak Pas berdemo kerana dah jadi hobi kot. Kalau Lynas dibina di Pulau Pinang, Dap takkan bantah, kilang yang tahap radiasinya lebih tinggi dari Lynas pun lulus pembinaannya di Batu Kawan. Biawak tu nanti akan dapat habuan yang banyak bila ceo Lynas jemput dia ke Australia. Dap untung besar kerana isu Lynas, mungkin sampai tak payah lagi cari dana pilihanraya yang lain. Pemimipin Pas lebih dengar nasihat komunis Dap dari nasihat saintis Islam, malah ahli parti sendiri. Kerana politik Tok Guru sampai sanggup menghina dan membodohkan pakar nuklear sendiri. Islam ke ni? Pemimpin yang dipilih adalah dari kalangan mereka yang lurus dan bebal, sampai diliwat oleh komunis. Kalau nakkan kebenarann kenapa tolak Jawatankuasa Khas Parlimen? Maknanya mereka takkan mengaku salah, walau apa pun bukti yang dikemukakan. Ini Islam ke? Cara serupa macam Dap yang kafir. Jangan nak banggalah ilmu tinggi konon, tetap bebal jugak.

      Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

      • bujuk says:

        hang p tanya kesan kilang Nadir bumi d bukit merah, perak. orang nak buat ujian tahap kebersihan/keselamatan radiasi d sana pun k’jaan tak bagi. Buat d luar kws. pun radiasinya masih tinggi….

      • penyokongketuanan says:

        Laa pergi Bukit Merah pulak,

        Isu Lynas didebatkan di Parlimen. Fauziah dan wakil-wakil rakyat pembangkang bertindak keluar dari Dewan Rakyat yang sedang bersidang. Mereka khianat pada rakyat yang memilih mereka untuk memperjuangkan isu rakyat di Parlimen. Mentaliti bodoh jenis apa ni? Lepas tu cakap sehala depan kamera yang tak boleh membalas di luar dewan. Dapat apa bercakap di situ? Bebal dan tak boleh diajak berbincang secara bertamadun, lari keluar dewan. Kalau setakat nak keluar dari Dewan yang bersidang, budak terencat akal pun boleh buat! Tapi hanya orang yang ikhlas memperjuangkan rakyat yang sanggup berbincang dan berpakat majukan negara, dan tak lari dari perjuangan. Nampak sangat ada isu peribadi, tak de kena mengena dengan kesejahteraan rakyat.

        Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim.

        • selamber says:

          hehe..agaknya nak pi pusing mana pulak bujuk lepas nih..

        • bujuk says:

          bacalah sampai habis, jangan sekerat2. Sebab apa mereka keluar dewan dan boikot PSC yg. d tubuhkan. Aku bagitau la.. antara sebab utamanya ialah ketua PSC yg. d tubuhkan katakan tujuan PSC adalah untuk melunakkan atau menutup tanggapan yg. kritikal terhadap isu lynas. Sedangkan sepatutnya tujuan PSC ditubuhkan ialah mengkaji dan kesan buruk terhadap rakyat dan negara.

          • penyokongketuanan says:

            Aku petik kenyataan Dato Seri Hj Hadi Awang di Mukktamar Tahunan Pas ke 57, 5 Jun 2011, di KUIZM;

            “Saya minta isu ini dirujuk kepada pakar. Kita ada pakar nuklear, Dr Rosli Che Mat, Ahli Parlimen Hulu Langat, dia PhD dalam bidang nuklear, Dr Dzulkefly Ahmad, bahagian keracunan. Jangan rujuk pada orang lain. Nak tahu pasal kelapa sawit, jangan tanya pakar getah”

            Ini kata Dr Che Rosli Che Mat;

            “Mereka menakutkan orang ramai mengatakan bahawa Lynas ni loji nuklear sedangkan dia hanya memproses bahan tabii iaitu nadir bumi daripada Mount Weld yang lebih rendah daripada kalau kita main lombong bijih, lebih rendah dari segi radiasinya”

            Samada pemimpinnya bebal, atau pengikutnya bebal, atau kedua-duanya bebal. Ini aku yang kata, bukan Dr Che Rosli. Hahahah

            Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

    • sungai_siput says:

      tony

      jangan campur lah hal2 politik ni

      lynas tu salah satu teknik2 pengurusan ilmu fizik yg bagus

      memang di galak kan negara islam belajar berkenaan pengurusan radioaktif

      takan lah dalam islam pun hal ni salah……

      kau ni tony adalah bukti kebodohan pengikut2 PAS dgn PKR

      main hayun jer cakap, main hayun je ikut orang, pakai akal tu tony, orang yang pakai akal tergolong dalam orang yg mensyukuri nikmat Allah

  7. Cfu says:

    Bujuk, hang perasan puak hangpa lebih baik. Kata Imam Al-Ghazali, orang yang semakin tinggi ilmunya, tidak akan mengaku bahawa dia yang lebih hebat daripada orang yang sedikit ilmu. Tapi TGNA dan TGHA sangat ego dan masuk bakul angkat sendiri.

    • bujuk says:

      Hang merepek apa?
      Bila pulak TGHA dan TGNA kata mereka lebih baik dan lebih hebat dari orang lain?
      Yg. biasa aku dengar orang lain kata mereka hebat… tu biasa la.

      • selamber says:

        macam ko la tu bujuk..macam tinggi ilmunya tp BANGANG tak sudah

      • fabregaz says:

        hebat apa??tak pnh pun dgr nak diangkat jd PM?

        • bujuk says:

          Siapa hebat antara PM dengan Tokguru?
          Tujuan kehidupan kita adalah Akhirat atau kematian. Hang letak PM dengan Tokguru… bila ahli keluarga hang mati, nak suruh siapa uruskan?

          • StinGray says:

            Tak kan MB lebih hebat dari PM plak…hang ni mcm mat sabu la…Pajero dgn Waja pun tak kenal???…sepusing sepusat la hang ni dgn dia…

            Bujuk…bila hang padam, wajib bangkai hang diuruskan oleh sesiapa dari kalangan org2 islam setempat….hang tau tak pasai FARDU KIFAYAH ni bujuk…

            bujuk ngok ngek…fardu kifayah ditafsirkan sebagai “perbuatan yang wajib dilakukan oleh seseorang atau sekumpulan anggota masyarakat Islam, tanpa melihat siapa yang mengerjakannya ( maksudnya bkn hak ahliPAS ). Apabila telah dilakukan akan hilanglah tuntutan kewajiban itu terhadap orang lain. Tapi bila takde seseorang pun yang melakukannya, maka semuanya berdosa, seperti mendirikan masjid/surau, hospital/klinik, menyembahyangkan mayat hang dll”…tak de kena mengena pun dgn org tua sasau & PASPISPUS tu bujuk oiii…

            hang dah booking pok nik nk uruskan bangkai hang ke bujuk????…

          • bujuk says:

            dunia mungkin PM lebih hebat dari MB. Tapi depan Allah nanti dia tak tanya hang jawatan apa dulu?
            InsyaAllah kalau aku mati nanti aku harapkan anak2 aku dapat sempurnakan jenazah aku, sebab anak2 lah yg. paling baik menguruskan jenazah ibu-bapa mereka. Walaupun ia adalah fardhu kifayah, ia tidak bermakna bila orang lain buat kita tak payah, sebab bila takda orang lain ia jadi fardhu ain kepada kita.
            Aku tak kata mesti TokGuru buat semua, tapi aku tanya siapa yg. ko pilih antara ke-2 nya untuk urus mayat ko atau ahli keluarga ko kalau hanya ada 2 orang ni saja?

          • StinGray says:

            ape yg hang merepek bujuk…kelaut nye jawaban hang….kalau dh mati mana ada kuasa memilih lg…fardu kifayah ni utk org yg hidup laksanakan ngok…lantak la sapa nk uruskan mayat aku…tu bkn urusan org yg mati tolol…teruk betul kefahaman hang dgn fardu kifayah ni….

            kalau setakat benda basis mcm ni pun ko tak paham, toksah citer pasal halal haram kat sini…hang tak malu ke dgn budak2 PASTI…fardu kifayah pun tak tau…boleh plak tanye nk pilih sapa yg nk uruskan mayat kita kalau kita mati…besar punya sesat…

            hang tau ke hang mati kat mana..kalau hang mampus kat somalia???..lg skali aku nk bg tau kat hang…urusan jenazah adalah fardu kifayah utk dilaksanakan oleh org2 islam yg hidup dikawasan tersebut…mana bleh booking2 ngok oiii…hang ni mcm cina kapir la..siap booking awal kubuq dan tau mana hang nk mampus….

          • pasdaplaknat says:

            Moslimat PAS si bujuk ngok ni terre berlakon dgn ‘projection’ indah2..
            yes..maksudnya ko tahu jgk bab Islam..
            maknanya ko byk ckp bohong tentang Islam krn nk tumbangkan UMNO

            APa kena mengena dgn sempurnakan jenazah ko dgn kaitan UMNO dn Tok Guru?

            ko bercerita seolah2 org lain xde langsung cita2 pd Islam. seolah2 ko shjlah yg paling ‘alim’..ini sifat UJUB dan RIAK Pork NIK Ajis yg ko copy paste

            Ko byk sgt MELANTAK ceramah air liur si tua kutuk tu sehingga ko rasa BONGKAK sama spt dia.

            Islam tidak meletakkan zahir sbg ukuran.. Zahir + hati baru dikira kecemerlangan disisi Allah.

            Skrg ni ko tidak dihormati krn ko MUNAFIQ. Ko berpura2 dlm ber bab2..
            bila kena pd UMNO ko hentam fitnah sama2 dgn pelacor2 politik lain spt Moo, C4 dn ko sndiri adalah jelas Pelacor Politik PAS.

            Islam bukan milik PAS atau milik org2 PAS. Islam milik umat yg BerTauhidkan Allah yg Esa, yng beramalan dgn Amalan Nabi.

            Amalan Nabi mendamaikan umat, amalah ko dan para munafiqun PAS ialah memecahkan umat, dan meraikan kuffar..awal2 lagi dah salah.. so jgn ckplah bab2 Furu’iyyah jika bab Asas ko pun dh CELARU!

            Ko ni ada laki ke tak bujuk?

            ko ni pompuan ke ha? stail ko tulis xmcm ‘pejuang’ Muslim..tp mcm Moslimat!

            dan.bab Lynas.. ko tu jahil dlm ilmu Fizik, ko malas menuntut Ilmu, just suka dgr fitnah PAS, so usah pndai2 nk jd ‘ahli’ dlm bidang SAINS..

            pegi study dulu pasal Earth RARE dgn daftar ke SPM amik Pure Science Stream, belajar asas Fizik dn Kimia dlu ye bujuk..bkn ape aku tgk ko nazak sgt otak..semua nk ko nk ‘menang’

            ni just jd BALACI pn terhegeh2 nk sambung fitnah Lynas..malu sket la bujuk..

      • sungai_siput says:

        itu puak2 PAS yang kata nik aziz dgn hadi hebat ….bujuk

        tak malu lah kau ni bujuk…

        • bujuk says:

          so… apa masalah hang?
          Yg. penting TGHA dan TGNA tak pukul canang kata mereka lebih hebat dari orang lain. Tak riak,takabbur dan lain2.
          Dalam keluarga, adalah kebiasaan untuk kita kata ayah kita hebat dari ayah orang lain. Tapi kalau orang lain kata ayah kita hebat… maknanya memang ayah kita hebat. Jadi aku mintak hang p tanya tok2 mufti yg. hebat, siapakah MB paling hebat kat m’sia?

          • StinGray says:

            dah tanye depa..yg betul2 hebat tak de…tapi yg sesat ada sekoq kat kelantan….

          • StinGray says:

            tp kalau org lain kata ayah kita peliwat???…apa makna dlm kitab khawarij hang plak….citer sikit bujuk…

          • bujuk says:

            Mufti perak p kelantan jumpa TGNA, bukan takat salam tapi peluk bro… jumpa PM pun dia tak peluk. Itu pandangan mata aku… dalam hati aku tak tau la.

  8. melayu_islam says:

    jgn dilayan org sakit mental bujuk…parti die sebe x kene.rasuah samna sini, duit sana sini, judi sana sini, maksiat sana sini ..mule nk buruk2kn parti org… siape mereka nahu menidakkan alim ulama terlibat dlm pol..bknkah semua bende yg kite lakukan ade dosa n pahala..termasuklah politik…siap yg berani mengatakan pol suku agama suku…kufurlah pada Allah..krana tidak membenarkan pahal dan doe dlm semua perkara…aku xkte sape…tapi renung2kan ye semue..

    • penyokongketuanan says:

      Masih lagi pegang amanat Hj Hadi 1981. Amanat laknat inilah yang memecahbelahkan banyak keluarga. Cerai berai kerana berlainan pegangan politik. Sembahyang dua imam. Malah ada yang terbunuh. Pengikut masih tak tahu malu menyebut ayat laknat tu. Tak takut Allah ke?

      Ya Allah selamatkan kami dari kejahatan mereka yang zalim

      • melayu_islam says:

        bkn mslh pecah belah ke ape..tu pilihan sendiri la nk gaduh ke ape..nk pcaye ke x..ni pgangan akidah la..ke ko brni ngaku pol suku agama suku…ko jwb aku..ko brani kte ke x????

        • jebat says:

          mana pergi duit sumbangan kpd keluarga mangsa memali?

        • penyokongketuanan says:

          AGAMA BUKAN POLITIK DAN POLITIK BUKAN AGAMA. HJ HADI BUKAN MAKSUM. NIK AZIZ BUKAN NABI. AGAMA ITU KEHIDUPAN. ISLAM PEGANGAN HIDUP. Bukan kalangan Umno yang mengkafirkan orang Pas, tapi orang Pas yang mengkafirkan orang Umno. Dah buat fatwa laknat, lepas tangan pulak kata pilihan masing-masing. Ptuuiih!!! Peganglah tali Hj Hadi, dan aku akan pegang tali Allah. Kita akan lihat nanti di akhirat kelak.

          Ya Allah peliharalah kami dari kejahatan mereka yang zalim

          • bujuk says:

            PAS tak kafirkan UMNO tapi pegangan UMNO yg. kata politik suku agama suku tu yg. menyalahi aqidah. Apakah jawatan Nabi sebagai ketua d madinah bukan jawatan POLITIK?

          • penyokongketuanan says:

            Jawatan Baginda sebagai utusan Allah kepada seluruh manusia, dan tidak sebagai ketua pentadbir seluruh manusia. Penduduk Yathrib memilih baginda sebagai pentadbir secara syura, dan bukan secara proses melobi dan berpolitik. Wallahu’alam.

            Ya Allah peliharalah kami dari kejahatan mereka yang zalim

          • bujuk says:

            hang sembang apa ni?
            politik tu bab pentadbiran la, tak kira lah pilih cara monarki ke, demokrasi ke.
            Tapi jelasnya dalam UMNO takda majlis syura seperti dalam PAS… betulkan aku kalau silap. Jadi sistem mana yg. menyamai Islam?

          • StinGray says:

            majlis syura puak hangpa atas kertas jea….realitinya hampehhh…adakah Hasan Ali diadil seadilnya oleh majlis syura PASPISPUS…usah bohong laa…rakyat dah celik dgn trick khawarij hangpa tu….

          • pasdaplaknat says:

            btul2

            PAS ni hnya parti atas kertas..mereka ni cukup perasan dgn DRAF..syok sndiri..
            skit2 DRAF..tulis.. pastu simpan lah kt bawha tapak kaki pork Nik.. kerja buat jauh dr apa yg ditulis..

            perlembagaan Isle konon..perlembagaan itulah yg menipu habis balaci2 bodoh dlm PAS.. org tk tgk tulislah..org yg betul ia tgk pd perlaksanaan..

            Al-Quran kalau beli simpan kt umah..xde nilai sisi Allah..tp hari baca, cuba faham dn amal..itu lbih mahal dr dunia dan seisinya..

            bujuk ngok..sedar diri lah!

          • bujuk says:

            UMNO draf pun takda… nak buat lagi jauh. Ada sayap ULAMA dalam UMNO? siapa yg. pandu arahtuju UMNO? Kalau menyalahi agama, siapa berani tegur Presiden?

          • penyokongketuanan says:

            Dalam Umno kepimpinan tertinggi parti yang meliwat akan dipecat dan ditelanjangkan. Ini fakta. Presiden parti juga tak boleh suka-suka bawa aliran hak asasi dan Liberalisme agama. Dalam Pakatan, kepimpinan yang berzina akan dibela, bukan sahaja oleh ahli parti sendiri, malah parti yang mendabik dada dengan ‘keIslaman’ pun akan bermati-matian membela, atas dasar tamakkan kuasa. Bukan setakat itu, malah kalau dia meludah pun, ada yang buka mulut supaya kahak mudah ditelan.
            Tak ada deraf, tetapi lebih dari setakat retorik kosong. Ada menteri kabinet yang khas untuk menjaga agama Islam sahaja. Bukan Penasihat, tapi Menteri penuh Persekutuan.

            Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

          • melayu_islam says:

            ek eleh…suci murni betoi umno bn ye..CSL tu ape citer..apesal lg mau angkat sesudah mgaku zina…biar la klau bkn islam pon…moral dah x ade..trang2 lg ngaku…siape yg tamakkan kuasa…TS syeikh kadir bilang umno tu amal pol. utk dapat kuase..cmne…amno x tamakkan kuasa ke..
            sape menteri tu…jamil khir ko kte nk jge islam puak2 amno n rakyat…punah ranah jadinye..baham duit zakat…ko x leh nafikanlah…dalam seba serbi amno dsah rosak…amno skrg bkn mcm zaman tunku dlu…semua ptgkan diri skrg..pikir poket penuh je…x yah sebut pasal amno jaguh tu, jaguh ni..buat malu je, n ko akan dapat malu sbb memepertahankan bende yg salah…mcm kes sharizat..mule2 kte x ade kes,fitnah la..lpas tu naik mahkamah….mulela spin..kononnye adil la, sprm jalan tugasla, apela..asal x kte org finah lg..

          • penyokongketuanan says:

            Hahahahha

            Aku kata Guan Eng berzina, Kita Siang berzina, Hannah Yeoh berzina.

            Sebab mereka tak pernah nikah ikut Islam. Hahahahah

            Kamu pernah tahu tak bagaimana upacara pernikahan Cina? Pergi pejabat pendaftar dan sain borang aje.

            Buat lawak bodoh, tapi tak per, sebab kelakar. Hahahah

            Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

          • melayu_islam says:

            zina apenye..CSL ko tu zina bkn dgn bini die..dgn betine lain…yg ko nk sebut psl guang eng bagfai ni pasai ape… perkahwinan die sah disisi undang… kalau mcm tu cine pon boleh kate hang pon zina dgn bini hang..sbb x kawin ikut cara depa…ape pnye statement da..tu la.. x pikir pjg..kan dah nmpk kurangnye kt stu..

          • penyokongketuanan says:

            Ko panggil lah di “zina Chua”. Hahahah. Sama macam aku panggil “Badrol khalwat” atau “Sabu bulu jembut” dan yang paling penting “Anwar Liwat”. Hahahah

            Ada satu negeri yang dipanggil orang Punai Sihat dimana tinggal 3 sahabat, Ah Guan, Hadi dan Nurul. Mereka amat berbangga dengan apa sahaja yang berwarna hitam.

            Hadi buka cerita, satu hari ayahnya menolong dia mewarna dan terluka jari terkena pisau. Darah yang keluar hitam warnanya. Wahhh!!! bagusnya, kata Nurul.

            Ah Guan pula menyampuk, ah pa saya lagi best. Satu hari dia terjatuh dan patah tangan hingga nampak tulang yang berwarna hitam. Wahhh!!!! bagusnya, sahut si Hadi.

            Waktu itu papa Nurul pun masuk lalu terkentut. Habis semua kerusi dan perkakas UMNO, eh salah, perkakas rumah dan mereka sekali, terus jadi hitam.

            Wahhh!!!! Nurul pun berkata. PAPA HEBAT!!!

            Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

          • melayu_islam says:

            apekebende ko merapu meraban ni…kalu x leh jawab hujah pon jgn le buat lawak bodoh…

          • penyokongketuanan says:

            Fikir betul-betul apa soalan ko. Kenapa aku tak kata CINA tu berzina? Kenapa kau tak tanya aku kenapa CINA tu makan BABI? Atau kenapa CINA tu minum arak? Atau kenapa CINA tu berjudi?

            Soalan bodoh, dapat jawapan bodoh lah

            Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

          • melayu_islam says:

            jawapan bodoh atau x leh jawab…kalau ko betol2 nk pertahankan amno cbe jwb soalan aku tu dgn jujur….x pyh la spin..brani krane benar..x yah bersikap pengecut…berselindung dsbalik komputer…hampeh…

          • penyokongketuanan says:

            Begini jelah, oleh kerana ko nak tahu sangat, Ini aku cilok dari wiki;

            Bahagian ini membincangan aspek-aspek sosial dan undang-undang poligami, khususnya poligini (seorang lelaki dengan banyak perempuan) dalam masyarakat Cina tradisional. Kebudayaan tradisional tidak melarang atau menggalakkan poligini dengan tersurat, kecuali sebagai cara untuk memperoleh anak-anak lelaki.
            Amalan poligini dalam masyarakat Cina tradisional hanya terhad kepada bilangan perempuan yang boleh didapat, serta keupayaan seseorang lelaki untuk menyara mereka. Oleh itu, poligini pada dasarnya terhad kepada golongan atasan dan kelas menengah manakala di kalangan mereka yang lain, monogami bolehlah dianggap sebagai norma. Rekod-rekod sejarah tertulis mungkin berat sebelah tentang kejadian poligami yang sebenar, kerana golongan elit bolehlah dianggap sebagai lebih ditonjolkan dalam rekod-rekod tersebut.

            Bini dia pun boleh terima, cuma du Malaysia tidak boleh mendaftar lebih dari satu. Puas Hati? Takkan masih berdendam dengan CSL. Atau sedara bini dia kot?

            Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

          • pasdaplaknat says:

            melayu_laknat
            apesal bebal je hujah ko..
            ape point ko ha?
            marah ameno? yg dlm MyKMU ni org bukan ameno..
            aku bukan org ameno pn..tp nape aku anti Pakatan eh?
            lu piki rle sndiri.. ngok..
            lu jgn selindunglah guna slogan2 Islam, pengecut..

            kalau betul Islam knapa berkawan dgn syaitan? dgn DAP? dgn peliwat?
            lu bohonglah…!

          • melayu_islam says:

            maksud ko org cine tu pemimpim je la bleh cari betine lain…zaman dulu2 boley la..tu gundik..siap bley duduk srumah dgn madu..yg CSL ni bkn cri gundik..cari betine lain..bezina..dah x bermoral x bermoral lah jugak..nk bela apenye…

            pelaknat..klu bkn org amno pon peyokong amno..same je lah…
            ape masalh ko…ko x bace ko posting aku sblm ni…ke pandang sblh mate je..seme yg aku tulis tu mejawab soalan ko..cume aku nk tau…1 je..ape beza MCA dgn DAp..dan knpe puak2 ko mrh sgt PAS kerjasame dgn DAP?????why…

          • penyokongketuanan says:

            Sebelum hang bawa isu Csl, tak pernah aku terfikir ada orang Islam yang akan mempertikai moral orang Cina. Hang ni perempuan ke? Atau sekadar pembaca Jackson Ng?

            Dalam Masyarakat Cina, tak menjadi salah hubungan seksual di luar perkahwinan. Kalau dah kahwin pun, isunya personal, antara dia dan isteri, tak menjadi kudis pada masyarakat pun kecuali Betty Chiew. Buktinya, CSL diangkat sebagai Presiden Parti, walaupun telah turun secara sukarela. Mereka tak kisah. Dan pada pengamatan akulah hang ni memang perempuan.

            Kenapa Melayu benci Dap? banyak sebab. Tajuk ni kena duduk sendiri. Ada lebih 3 juta orang Melayu yang benci Dap, tentu ada sebab. Orang perempuan yang tak boleh beza mana isu besar, dan mana isu kecil. Mulut tetap nak ngomel.

            Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim.

    • StinGray says:

      deyyy…kalau si minah bujuk tu tak lepak kat sini, siapa nak sara hidup dia…ni punca rezeki dia..sbg penyalak upahan cap ayam…hang pun sama kan….

      deyy…ini bkn soal politik suku agama suku…ni pasal politik puak hang tu tiga suku@mereng@merapu…tu yg jadi kufur…wah2..protect bini nampak???…

      • pasdaplaknat says:

        Moslimat PAS bujok tu hehe lengang lengok nk pekena dan sesatkan kita smeua bro..
        die kutuk2 habis2 DS Najib dgn ayat2 halus die..ayat2 ni pompuan je terre..

        pastu cpt2 dia puji2 puja Rejim PAS n Pork Nik yg zalim tu.. supaya kita jd lembut hati..
        gila punya method bujuk..luar biasa tebal muka tk malu langsung dgn penampilan yg xbetul..

        sedar diri bujuk.. org pakat baca tulisan ko..penuh merapu.. lg byk org memusuhi PAS pujaan ko lah dgn stail ko tu..

        bujuk = munafik!

      • melayu_islam says:

        why ko nk spin lg…aku tye branikah korang kte agama suku politik tu suku???klau x leh jwb..aku anggap korang brani melalak dgn kaum sndiri saje…pengecut..sme mcm najib…x moh lgsg time pdgn org lain…

  9. Fi sabilillah says:

    Baru aku taw..MCA,MIC tu melayu…gabung skali dengan UMNO….jadi BN….baru aku tau…dulu…pulau pinang diperintah oleh “melayu”…diorg suka sangat sampai tumbang “melayu” umno tu…skrng…naik cina DAP….org dok bising2x…sekongkol dengan cina la apa la…same je…x de beza pon…bnyak komplen…buat parti sendiri la der……

  10. hamba Allah says:

    kpd ahli PAS:>menutup satu pintu fitnah lebih baik dr melakukan 10 kebaikan>jgn memecahkan jemaah islam(umat islam)>mengumpat itu dosar besar>hadith ada terangkan jika bergaduh sesama muslim itu berdosa dan kalau mati ketika bergaduh dua2 masuk neraka ,jd kiaskan dgn keadaan pas dan umno>nabi berdakwah atas dasar kasih syg bukan kebencian>tahalufsiasi itu hanya ketika darurat seperti yg dilakukan oleh syeikh ramadhan albouty di syria srkng,hnya bila mngancam nyawa ummat>persalan saya,apakah aqidah tok guru nik aziz?msehn mnjadi tanda tanya.knp beliau xberterus trang dgn aqidahnya?>kalau ulama sibuk fikir kerja pemerintah,siapa nk sibuk fikir kerja ulama?>apakah bantuan Allah yg mngikut pandangan PAS dgn menang pilihanraya?atau pun semakin bertambah bnyk org kafir memeluk agama islam?atau semakin bersatu ummat?atau semakin berkasih syg ummat?>di sarawak islam dipandang serong oleh org kafir krn pergaduhan parti politik PAS yg mengangkat diri sebagai pembawa islam.inilh fitnah yg besar yg amat ditakuti krn boleh mnjauhkan org kafir dr memandangan keindahan islam>rasululah dikutuk/caci/disakiti krn membawa risalah tauhid bukan tanpa berselindung dbawah mana golongan kaum,puak2(parti) dahulu…apakah sama dgn PAS?>pernah PAS berani mengatakan dihadapan ahli2 DAP & the geng bahawa tuhan kita Adalah Allah?>>terlalu bnyk tafsiran Quran yg melencong oleh PAS.>>sekian…semoga Allah memberi hidayah kpd kita semua.mngikuti jalan nsabi saw yg lurus.amin

  11. hamba Allah says:

    kesimpulan:>bersabarlah..jgn tergopoh gapah..Allah xtanyakan apa sumbangan kita tp Allah tanya apa usaha kita dh buat.binalh generasi muda agar memahami agama dgn baik.menjadi pemuda yg benar2 bertaqwa.lame2 inilah generasi yg akn menggantikan generasi yg dh rosak ni..mcm buah jugak..kalau dh buruk buat ape lelah nak baiki yg dh buruk..baik jaga pokokny…siram dan baja agar buah yg terkemudian jd lebih elok.politik bukan jln yg terbaik..plilih lh jln yg lebih selamat dan x de fitnah..walaupun matlamat betul tp kesan2 nya ada dan sgt terok pd ummat.ummat akn berpecah2..tngok mcm mesir,apa dh jd??bukankah kalian tahu bhwa bila ada 2 mudharat..pilih yg lebih kurang mudharatny…tp cara mndidk ini mmg bersih dan selamt..buat ape nk pilih jln susah??

Leave a Reply