Menu Utama

Akhbar Cina: Lim Guan Eng Sudah Gentar!!!!

KETUA Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng semalam menyatakan kerisauannya yang Pulau Pinang mungkin tidak mampu dipertahankan oleh DAP dalam pilihanraya umum akan datang.  Ketua Menteri yang dipaliti dengan pelbagai skandal salahguna dan rasuah itu, menyatakan hal ini kepada akhbar harian cina, Nanyang Siang Pau yang kemudian menyiarkannya sebagai berita utama di halaman 6.

Beberapa hari lepas pula, Lim Guan Eng dipetik akhbar sama, menyatakan bahawa isterinya, Betty Chew yang kini juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Laksamana, Melaka tidak akan mempertahankan kerusi tersebut, malah tidak akan bertanding pun dalam pilihanraya umum akan datang.

Semua ini menunjukkan ketidakyakinan Guan Eng mempertahankan kerusi DAP sedia ada dalam pilihanraya umum akan datang, disamping baru ‘tersedar’ bahawa tindakan mencalonkan isteri sendiri itu adalah tindakan berbentuk nepotisme.

Bila kita sebut skandal, ini ada kaitan dengan pelbagai berita penyalahgunaan kuasa DAP di Pulau Pinang yang seboleh-boleh cuba disembunyikan dari pengetahuan rakyat.  Paling mencuri tumpuan, sudah tentulah skandal Bayan Mutiara bernilai berbilion ringgit yang sedang menunggu jawapan dari Guan Eng.

Kita mahukan jawapan yang sebenar-benar jawapan kerana ‘jawapan’ yang ada sebelum ini hanya menjadi bahan ketawa sesiapa yang mendengar (Guan Eng mencabar syarikat UMNO membida dalam projek tersebut – apa pula kena mengenanya?)

Itu belum lagi disebutkan tentang projek tempat letak kereta di Bukit Bendara bernilai RM 5 juta yang gagal disiapkan mengikut spesifikasi sepatutnya oleh anak syarikat kerajaan negeri, PDC Properties yang bertindak sebagai pemaju sehingga dicadangkan untuk diruntuh dan dibina yang baru oleh Guan Eng.

Begitu juga halnya dengan pembohongan DAP selama ini dalam isu tanah Tan Hak Ju yang menjadi isu terbesar DAP untuk menyerang pentadbiran terdahulu dengan tuduhan rasuah tetapi dibuktikan sebaliknya oleh Mahkamah Rayuan yang menolak keputusan oleh Mahkamah Tinggi terdaulu.

Dan sudah tentulah yang paling membingungkan kes moral membabitkan anak Guan Eng yang didakwa meraba buah dada seorang pelajar perempuan di sekolahnya sehingga sejumlah wang terpaksa dikeluarkan oleh keluarga Guan Eng untuk menutup kes tersebut dari menjadi isu besar.

Semua ini menunjukkan kelemahan pentadbiran kerajaan DAP di Pulau Pinang, yang penulis percaya mendesak Guan Eng mengeluarkan kenyataan yang sedemikian.  Tapi sudah tentulah bila bercakap tentang pembangkang seperti DAP, dia tidak akan melihat kesalahannya sendiri, sebaliknya meletakkan semua kesalahan kepada BN.

Kononnya menurut Guan Eng, pakatan harami tidak mampu menyaingi 3M (Money, Media & Machinery) yang dimiliki BN.

Inilah yang kita katakan Ketua Menteri bekas banduan ini otak benak.  Dia tidak boleh membezakan keputusan rakyat dengan pengaruh wang.  Seolahnya, kalau hak yang DAP menang itu sebab kuasa rakyat, kalau yang BN menang, itu kuasa wang.

Nampak sangat tindakan itu (menuduh BN menggunakan wang untuk menarik sokongan) adalah terdesak dan tidak keruan oleh seorang pemimpin yang mendakwa dirinya cekap dalam segala hal dan membawa ‘perubahan’ besar di Pulau Pinang, hanya dalam tempoh sepenggal menjadi Ketua Menteri.

Yang nyata, tindakan sistematik DAP ‘mengusir’ orang Melayu keluar dari bahagian pulau Pulau Pinang, akan menyebabkan protes besar-besaran yang membawa kepada tumbangnya kerajaan DAP.  Ia tidak langsung berkaitan dengan wang atau apa sahaja yang dituduhkan DAP kepada UMNO dan BN.

Ptuiihhh.






98 Komen to Akhbar Cina: Lim Guan Eng Sudah Gentar!!!!

  1. C4 says:

    “dipaliti dengan pelbagai skandal salahguna dan rasuah itu”……

    buktikan lah ….. baru anak jantan ….

    • konceng says:

      hang anak jantankah patutlah merapu sana sini meroyan sini sana..
      klau anak lelaki kalam(bahasa jawa nak tahu tya abon)

    • time ni la nak kuar anak jantan…
      kalau pembangkang buat cerita bukan2 sal BN atau UMNO.. korang takde lak nak sibuk mintak bukti yep?..

      ase diorang cerita je, automatik pecaya bulat2….

      kau dah buktikan satu bende C4… bukti yang puak2 macam hang ni duk bawah tempurung… dah belambak bukti ade.

      bagus la kau sokong biaDAP yang jual tanah, usir orang melayu kat pulau pinang tu yep..bagus…

    • yon76er says:

      Ko c4@AHJ dah diTransformasikan olih LGE jadi “komunis melayu”..dah jadi Hardcore Penjilat DAPigs …Tahniah…

    • pandipory says:

      apa susah…lu bukak guan eng punya seluar lor..belakang suluh itu nuar hantam belakang…mengon punya olang..puuihhh

    • paklang says:

      Hang jantan ke? Hang dok melalak macam orang kena sawan kat mykmu ni apa hal… buka blok sendiri .. tunjuk kan diri ..ada berani.

      Meroyan hang dengan Moo, mohan aka sharif sama je?

    • mustaqim says:

      kerajaan BN mmg bukan anak jantan…..sbbnya banyak kali dah jadi anak jantan tapi ramai yg tergadai akidah termasuk nak pertahankan keselamatan israel……..

      jadi xpa laa…xyah jadi jantan..janji ramai org islam x gadai akidah cam penyokong anwar…

  2. C4 says:

    Najib pun bercadang untuk meletakkan bini nya bertanding Parlimen rembau….

    tindakan mencalonkan isteri sendiri itu bukan tindakan berbentuk nepotisme…

    dalam UMNO…..

  3. Shah says:

    Nasib baik PRU 13 Wan Azizah kena disqualify. Wan Azizah tak mampu jaga Anwar. Jadi jaga institusi keluargaan baik-baik

    • tengkudin says:

      nak jaga camne..laki sendiri LIAR cari jantan dan CHINA DOLL ari ari..ehehhe…

      jijah pun tak leh control nafsu serakah laki dia..heheh

      • StinGray says:

        cian jijah…madu dia jantan ada betina pun ada…adil betul suami dia…sama rata sama rasa…

        • P164 says:

          macam tu pn masih setia lagi. istri memang patut taat pada suami, tp kalau suami dh meyimpang dari ajaran islam, x perlu taat lagi… Cian Kak JIJah

          • yon76er says:

            Lama Kak Jijah tak keluarkan….Dok umah memendam rasa agaknya…Kecian Kak Jijah Tak Tau camna nak jaga Lelaki Jantan Tua tuu…makin Tua makin Nakalkan…betul tak c4@AHJ, bujuk n SiMoooo@Lembu????

          • StinGray says:

            jijah tu bkn nye taat pun…tapi takut..kalau melawan nanti takut2 kena liwat la plak….tak selesa mcm masa dia muda2 dulu….cian jijah…

          • pasdaplaknat says:

            ha’ah kan..kak jijah hilang kemana lame xnmpak bertempik?
            adakah kecurangan Nuar Jebon tu telah tidk dpt disabar lg oleg Jijah..

            Jijah kahwin lalri dgn Nuar jebon dulupun atas dasar ‘kasih setia’ dan perjuangan jamaah yg suci..tp Nuar Jebon kotorkan segalany2..hehehe..

  4. Bulan Empat says:

    Dari mula pun kita lihat LGE hanyalah seorang anak kepada seorang kepala parti pembangkang yang pernah duduk dalam penjara, yang bercakap ikut apa bapak dia cakap, yang menyalak bila orang diam dan akan diam bila orang menyalak.

    Kita tak nampak dia sebagai seorang pemimpin taraf tinggi jauh sekali untuk jadi seorang KM di sebuah negeri dalam sebuah negara yang majoriti rakyat beragama Islam.

    Bila parti dia menang banyak kerusi di PP menendang keluar Gerakan yang memang tak ada gigi (taring jauh sekali) maka tetiba pucuk pimpnan parti dia yang juga bapak dia lantik dia jadi KM. Dia pun memang tak pernah menyangka sebagaimana pernah dia ungkapkan dalam interview akhbar bahawa dia seorang bekas banduan (mungkin bakal jugak) sekarang jadi KM.

    Moralnya apa yang kita boleh harapkan sangat terlahir dari orang macam ini dari kerusi seorang pemimpin. Tindak tanduk dia akan jadi carca marbar, kenyataan dia bunyi celaru contoh apa yang dia cakap mengenai Johor dalam satu meeting dengan delegasi Spore.

    Hal macam ini tidak dicakapkan oleh orang yang jauh visi nya kerana ini bakal menimbulkan kemarahan orang lain.

    Nasib juga DYMM Tuanku Ibrahim tidak ikut hati nya . Kalau tidak orang macam ini pasti disumbatnya dalam kandang anjing atau dikurung dalam stable kuda untuk satu malam.

    Dia diduga dengan susah sekarang diduga dengan senang setelah diberi jawatan. Ternyata dia tak sanggop menerima dugaan yang ke 2 itu.

  5. tony gunawan says:

    skandal Bayan Mutiara???????? bagaimana pula dengan umno,seorang peguam boleh menyapu bersih kontrak lebuhraya bernilai 2.2 billion!
    hebat betulkan umno!!!!!

  6. Anak Jantan says:

    hoi tony gunawan…buktikan la kalau kau anak jantan !!!!! hahahaha……kan dah kena balik….cakap orang boleh je…bila kena diri sendiri….sonyap je….mcm anjing ketakutan….bodoh

  7. C4 says:

    Lim Guan Eng Tak Gentar pun!!!!

    yang gentar sekarang UMNO..

    macam mana nak balik penang..

  8. Mooohyideen says:

    Bukan sekadar akhbar cina, semua media BN kat tv semua kondem PR, tiap2 hari 24/7.

  9. C4 says:

    penyokong UMNO dok bising soal jobuq….

    bekas menteri kabinet BN menipu kerajaan malaysia ….. tak sedar ….

    jutaan ringgit dia tipu…. yang kau dok bermian dengan isu lobang juboq….

    BODOH NYA PENYOKONG2 DAN PENGUNDI2 UMNO NI…

  10. Cfu says:

    Cuba perhati betul-betul pukul berapa komen C4 di atas . Jam 8.39pm, 8.40pm, 8.41pm, 8.44pm, 8.49pm, 9.00pm, 9.03pm, 9.04pm & 9.14pm. Sah C4 TAK SOLAT ISYAK. Sebab Waktu Isyak bermula seawal 8.39 ikut negeri.Kalau dah alim sangat sepatutnya waktu ni ada kat surau/masjid. Tapi C4 BUAT DOSA dalam MYKMU

    • StinGray says:

      no hal bro..depa ada pok nik…kecik punye hal tu…dosa zina, dosa tak solat semua bleh settle….untung sungguh puak depa ni….

      • pasdaplaknat says:

        Pok Nik pn lost power dh..
        dgr citer oghe Kelate.. Pok Nik kalo sambung ‘kontrek’ jd Tok Pekong PAS lg..Insya Allah Kelantan TUMBANG ke BN!

        sbb isu kroni2 Pok Nik melibatkan keluarga dan parasit2 yg bijak ambil hatinya memnyebabkan rakyat mula benci PAS!

    • omega says:

      kalu c4 ingat dosa dan pahala dah lama dia tolak tua kutuk nicky aziz dan anuwar.

      walau dia hidup tapi roh dah taka ada, sebab tu jiwa dia kosong dan saya rasa segala nikmat hidup telah Allah tarik dari kehidupan dia. Maka yang tinggal hanyalah syaitan yg penuh hasad dengki dan kufur kepada nikmat yg Allah berikan. Makin dia merapu makin ramai pengundi atas pagar yg benci ngan perjuangan pas dan pkr.

  11. selamber says:

    hehe..mana dia peduli hal dosa bro..asik citer fitnah..provok..pastu citer puki..dia tak peduli dosa & pahala pun..

    • syaa says:

      c4 ni mesin fitnah pakatan haram israil laknatullah.hati dah busuk hitam penuh hasad dengki.jenis tak tau bersyukur.jahanam.

  12. pasdaplaknat says:

    C4 menggila sakan sejak kes pendakwaan suami Shahrizat..bgnya mcm supplementary dose utk di abertambah meroyan..
    asyik mencarut..maki hamun.. ckp nonsense..mcm takbertuhan.. sudha tu ‘sahabt’ seperjuangannya bujuk berjaya membuktikan ‘patwa’ Pork Nik utk berkwn dgn syaitan…jgn kwn dgn UMNO xpe..nah dpt lah habuannya..

    akan rasa suatu hari nnt C4 ni akan betul2 jd gila dan sakit jiwa sbb byk sgt ckp bukan2 smpai mencarut tnpa henti, menghina agama dan manusia lain keterlaluan tnpa sebab.

  13. pasdaplaknat says:

    Isu penang..tnyalah Penangnite yg tk totok mcm balaci2 PAS.. Chinese dh agak bosan dgn perangai diktator Lim Sial ni..
    mmg Chinese akan tetap sokong DAP tp senyap2 mereka pn akui BN byk jasa dan bantuan buat mereka..dn DAP hanya bohong dan ckp byk

    TOl SUngai Nyior adalah penipuan nyata menifesto DAP-PR..mereka gunakan mcm2 alasan utk tipu sekali lagi pengundi Cina konon kena bg undi utk naik jd kerajaan Pusat pulak utk hapus tol tu? Menifesto dulu janji sakan..tidak pula ckp pasal kerajaan pusat.

    Isu perniagaan yg lembab di Penang, Komtar amatlah lesu, Prangin Mall dibangunkan sejak zmn BN, tp skrg lesu.. hnya area Penang Timur laut shj yg nmpk bernafas.. Cina hidup bergantung dgn bisnes..duit itu Tuhan mereka..tp DAP gagal..

    mgkin penggal ini mereka masih setia dgn DAP..tp Insya Allah mereka akan dpt Pay-back suffered oleh DAP yg gila kuasa pd next penggal..

    see..it..

  14. Lendir says:

    Hidup Mat Sabu…… ! OOpppps.

  15. syaa says:

    bukti jelas kerajaan umno dan bn telus dan jujur.tidak seperti yang pakatan haram fitnahkan.orang umno dan bn bersalah pun kena hukum.pakatan haram lebih busuk dan buruk.pemimpin mereka buat dosa,mereka pertahankan.anwar tak bermoral,,lim guan eng jual tanah,nik aziz kenyangkan kroni,badrul amin beromen bini orang,bila mereka nak letak jawatan?orang mcm nikah nak jadi pemimpin.jahanam pakatan haram.

  16. Moooohyideen says:

    Apa tindakan yg di ambik???? tak renew kontrak jer….

    Tu pun PR yg bwk isu ni dan menteri2 umno meriya2 menafikan.

  17. Moooohyideen says:

    Kes perbelanjaan anak Najib:

    i. Apasal lama sgt masa yg nak diambik untuk response??? Nanti org akan beranggapan ‘fabricated evidence”
    ii. Whistle blower pulak yg kena pressure kat Malaysia ni, nampak sgt kita hidup di dalam budaya rasuah, sbb whistle blower pulak yg mendapat tekanan.]
    iii. Ini kah gaya hidup berhemat aka ‘wasatiyyah ikut cara Najib???

    • pasdaplaknat says:

      si bongok ni dh kalah isu…cuba attack secara qualitative comment plak..
      ko ni mmg betul ckp bro kat atas.. HIDUP tp RUH MATI..jiwa kosong..iblis dan perusak hati masuk isi hati perut ko..

      sudahlah2 jd bodoh..ko bkn nk tongkat langit dgn Nuar busuk tu..bertaubatlah!

  18. Bulan Empat says:

    Anwar sebagai agent Israel bukan perkara baru. Sejak 1996 zaman Tun M Anwar sudah diberi fund untuk memporak peranda cawangan parti semasa pemilihan seterusnya menguasai supaya tiap sudut ada orang dia. Tapi zaman itu bukti on hear-say saja tanpa apa2 tangible.

    Sekarang benda ini diexpose siap dengan tangible evidence.

    Draft pengganti ISA akan disiapkan dan kali ini ruang tahanan lebih besar diperlukan untuk team team hang jebat ini.

  19. baba says:

    jgn kita terpedaya dgn helah lim guan eng. ini strategi dia utk tarik undi simpati dr org cina. jgn lupa tahun pru 2008, dap dah memang tau yg mereka akan merampas penang tapi dalam sidang akhbar mereka sentiasa menidakkannya dan mengeluarkan statement2 yg akan membuat pengundi cina simpati kpd mereka. jadi BN jadi alpa, terus serang habis2an si malaun ni.

  20. mustaqim says:

    aiyoo…apa nie mykmu……hari tu aku dah merajuk sbb penulis mykmu syok sendiri….

    la nie hangpa biaq pulak org sebut carut2 kat sini….adui…..apa ni c4….kita berlainan bantal..berlainan umur….apa pun lain…tapi ALLAH sama….Nabi sama….sbb politik je tak perlu la carut2 kat sini….

    apa mykmu admin tak jantan ke nak delete atau block atau faded kan carut2 nie……

    dulu org bencin harakah sbb takde isi asyik maki org cam buku SHIT….shahnon ahmad…mykmu nak ikut juga ke sbb nak popular….apa laaa…….buat dosa kering je c4

  21. Darth Anwar says:

    Saya minta MyKMU buat satu salinan entry terbaru Zul Nordin di sini. Cukup padat, pedas, bernas.

  22. PakL says:

    Tak payah la layan si C4 tu. Buat semak kepala je. Hidup NAJIB!!! Kalau takat C4 tu otak bukan kembang ke mana pun, habis2 kuat kemut kat lubang juboq bos dia.

  23. djray says:

    dalam BN.. UMNO buat hal UMNO, MCA buat hal MCA.. belum pernah lak aku tengok org melayu mati2 mempertahankan isu MCA.. Tapi dlm pakatan haram jadah ni.. depa mati2an support si Guan Eng yg terang2 jenis kominis.. apa bangang nya depa ni?

    • pasdaplaknat says:

      Itulah bodohnya Melayu Pakatan Haram..
      tktau lah apakah jasa besar Lim Kit SIAL tu berbanding DS Najib..melainkan beri duit judi haram sbg rasuah kpd org tua2 di Penang..hahaha..

  24. bangKano says:

    Woi C4 lahabau….hang ni dah sakit jiwa laa..sebab terlampau benci kat UMNO. Aku ni tak suka kat PR pasai pemimpin depa tu hipokrit/standard ganda tapi tak la membenci & fobia ekstrem macam hang tu kat UMNO.

    Aku nasihat hang pi baca dan paham kan semua isi kandungan teks alQuran tu semoga hang dapat pencerahan dari pelbagai kegelapan nurani…kan alQuran tu psikoterapi. Tapi jangan hang pi jumpa tokguru bomoh jampi serapah guna botoi ayaq mineral plak. Nanti dia hembuih hang ngan ayat ayat alQuran kunun nak rawat cagha islam halau setan & makhluk haluih yang dah bersemadi dalam pembuluh darah hang tuuu……!!!!.

Leave a Reply