Menu Utama

Khalid Ibrahim jaga Hal Ehwal Islam.., satu penghinaan besar buat PAS.

Selepas upacara perlantikan dan mengangkat sumpah Dr Yunus sebagai exco baru di Selangor bagi menggantikan Dr Hasan Ali yang telah dipecat dari PAS, Menteri Besar Selangor Khalid Ibrahim telah mengadakan satu sidang akhbar berkenaan rombakan exco negeri tersebut.

Didalam sidang media berkenaan, Khalid Ibrahim mengumumkan Dr. Yunus akan memegang portfolio Adat Resam Melayu serta portfolio Belia dan Sukan manakala Portfolio Hal Ehwal Islam, Infrastruktur dan Kemudahan Asas akan dipegang oleh Menteri Besar Khalid Ibrahim.

Dr. Rani pula hanya akan memegang jawatan Pengerusi Skimsel dan Dr. Shafie Abu Bakar yang merupakan antara nama yang dicalonkan sebagai exco telah diberi amanah memegang jawatan Pengerusi PADAT.

Sekali imbas tiada apa-apa yang janggal kerana exco Selangor yang baru diganti oleh wakil PAS juga. Tetapi persoalan dikalangan ahli PAS ialah, kenapa Dr Yunus? Kenapa bukan Dr Rani yang merupakan Pesuruhjaya PAS di Negeri Selangor?

Malah.., bukan saja perlantikan Adun Sijangkang, Dr Yunus sebagai exco baru Selangor telah melukakan hati penyokong-penyokong PAS.., tetapi yang lebih memilukan ialah bagaimana portfolio Hal Ehwal Agama ‘dirampas’ oleh Menteri Besar Khalid Ibrahim dari PKR.

Ini merupakan satu penghinaan yang paling besar kepada PAS. Tindakan Khalid Ibrahim mengambil alih portfolio Hal Ehwal Islam yang selama ini dipegang oleh PAS, menunjukkan bahawa tiada wakil PAS yang tahu pasal Islam selain dari Dr Hasan Ali.

Rakyat Selangor sekarang ini tertanya-tanya, apakah relevannya Khalid Ibrahim memegang portfolio Hal Ehwal Islam yang sebelum ini di pegang oleh Dr Hasan Ali? Bijak sangat ke Khalid Ibrahim didalam soal hal ehwal agama?

Seluruh rakyat di negara ini tahu, setiap urusan didalam sesuatu bidang hendaklah diberikan kepada orang yang paling layak. Bukannya boleh suka-suka sahaja jawatan tersebut diberikan kerana ia mungkin akan lebih menghancurkan.

Secara bandingannya, seseorang doktor tidak dibenarkan memeriksa dan memberi ubat kepada pesakit melainkan setelah dia lulus dalam bidang perubatan dengan baik. Jika ahli akademik berlagak doktor yang memberi ubat, tentulah memudaratkan pesakitnya.

Kemusnahan akan terjadi apabila orang yang tidak berilmu dalam aspek pengurusan bercakap mengenai soal urusan umat. Yang jahil berlagak seperti orang alim…, baru menghafal sepatah dua ayat sudah berlagak hafiz, bukan ulama mengaku dirinya ulama kononnya untuk dihormati dan dikagumi.

Maka jika keadaan ini berlaku.., bersedialah kita menerima akibatnya.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Apabila sesuatu urusan diserahkan kepada bukan ahlinya, maka tunggu saat kehancurannya.” (Hadis riwayat Al-Bukhari)






24 Komen to Khalid Ibrahim jaga Hal Ehwal Islam.., satu penghinaan besar buat PAS.

  1. pasdaplaknat says:

    Salam, tekejut jg bila berita laporkan Khalid Gagap yg sebut kalimah Arab pun xbetul, tetiba pegang Portfolio Agama?
    Ya Allah, bala besarlah buat umat Islam Selangor, sekular PRK ni pegang portfolio penting umat Islam..

    Inilah strategi2 ejen2 anti Islam yang mahu menyekat ketinggian Islam, cukup terang lg jelas PR satu REJIM yang cukup ZALIM!

    ZALIM pd org baik, ZALIM pd agama dan bangsa, meletakkan org yg bukan ahlinya pd agama, malah meletakkan seekor sekular sbg hal ehwal agama.

    Nampak sgt PR sgt takut dgn Islam, dgn aktivit2 HARAM yg cuba ‘dihalal’kan oleh gerakan pularalism PR laknatullah ini..

    Syabas org Selangor.. ANDA MESTI PILIH!!! hahaha

  2. Anak Lenggong says:

    Kah…kah..kah..YB bagi sebuah parti yang mengatakan konon nya mereka lah pejuang Islam sejati cuma layak jaga portfolio Adat Resam Melayu serta portfolio Belia dan Sukan sahaja…ape ke hee..yoep..takde Pak Lobai PAS yang layak ke…tu laa jangan main cakap dan tunjuk lagak jee udah terbukti PAS bukan berjuang berlandaskan islam sehinggakan rakan sebantal pun dah tak percaya…Pak Lobai PAS cuma layak dijadikan hamba tunggangan dan kuli batak sahaja..itu lah hakikat sebenarnya..
    Yang tergelak nya bapak segala permasalahan dan kemusnahan Selangor dijadikan exco yang memegang portfolio Hal Ehwal Islam..makin senang sikapir mempermainkan umat islam di Selangor ni disebabkan siGagap tu cuma boneka jee..adusss…kesiannya rakyat selangor..

  3. pasdaplaknat says:

    last2 mati akal..puak2 balaci PAS akan ckp ini semua kerja UMNO lah..UMNO yg aturkan smuanya… tu ayat penipu paling lastlah utk lepaskan diri…

    Pakatan Munafiq.. ckp angkuh cmm Tuhan itu tidak wujud bg mereka.. satu persatu Allah tunjukkan..dgn Izin-NYA, kajahatn dan kesesatan benar2 berlaku..

    aku tktau nk ckp apa lagi..menakutkan.. Nik Ajis boleh syok dok maki org UMNO, sdgkan syaitan tgh ‘meratah’ jemaaah ISLE dia.. PUNOH lah!

  4. tony gunawan says:

    apa bising -bising sangat ni orang-orang umno,PRU-13 dan dekat harap-harap jangan wujud lagi pembelot seperti hasan ali serbu sini serbu sana ,tindakan untuk menakut-nakut pengundi bukan islam!tindakan khalid ibrahim tepat pada masanya!pisang tidak berbuah 2 kali!

    • P164 says:

      Ko tahu x tempat apa yang kena serbu to Tony… ko lebih pentingkan pengundi daripada akidah umat islam. AKu x tau lah nk cakap.. Kt akhirat nanti x da pas dan pkr yang dapat bela ko…

    • sungai siput says:

      tony gunawan

      jadi benar lah , PR gila undi bukan islam, pasal itu bermatian pertahan kan issue LBGT

      orang islam jarang terlibat dengan sex luar tabie ini

      tindakan khalid meruntuhkan kepercayaan pengundi2 PR, salah strategi lah korang ni…

      UMNO jugak yang untung nanti…

    • pasdaplaknat says:

      aku rasa ko ni kafir dah Tony.. ko ni bukan Islam.. forget it.. shit guy!

  5. Brother_Borak says:

    Salam. Dia telah menunjukkan perkara yang sebenarnya. Mula-mula krisis dalam exco Selangor ni apabila MB Gagap menyatakan ingin menggunakan duit zakat untuk pentadbiran negeri Selangor. Hal ini dibantah dengan keras oleh Dr. Hassan Ali yang pada ketika itu adalah Pesuruhjaya Pas Negeri Selangor. Dr. Hassan Ali menyatakan bahawa beliau tahu kemana duit itu akan digunakan. Pelaburan haram mana yang akan MB laburkan dengan duit itu. Semuanya Dr. Hassan Ali tahu, maka dengan itu beliau membantah. Kesan daripada tindakan bantahannya itu, Dr. Hassan Ali telah digugurkan dari jawatan Pesuruhjaya Pas Selangor. Tempatnya digantikan dengan orang lain. Orang itu mudah untuk dimanupulasikan. Kini segala-galanya telah terbuka, portfolio yang banyak duit itu telah dikosongkan dengan seberapa segera walaupun belum tamat tempoh rayuan. Kini ianya telah menjadi milik MB Gagap. Kita percaya pada masa akan datang dengan gagapnya dia akan berkata “ Kita akan gunakan duit zakat untuk pentadbiran Selangor”. Pada ketika itu tiada siapa yang akan membantah kerana orang tersebut telah dipecat. Pada suatu waktu duit rakyat telah digunakan untuk membayar kos guaman ADUN mereka. ADUN tersebut tak perlu keluar duit pun. Gaji ADUN ada tapi tak nak bayar duit guaman. Inilah sebenarnya yang diidamkan oleh MB Gagap untuk menjawat porfolio tersebut.

    SUDAHKAH ANDA MENDAFTAR SEBAGAI PENGUNDI? Jika belum… DAFTARLAH SEKARANG DENGAN SPR.

    BELILAH BARANGAN BUATAN MELAYU DIKEDAI MELAYU

    BOIKOTLAH BARANGAN CINA DAN KEDAI CINA

  6. raplahjingaa says:

    Hina sungguh PAS dimata DAP ! exco agama pun pi bagi kat PKR !
    so tinggal la PAS dalam kerajaan selangor sebagai dirty job element….

    tukang tidur makan tar atas jalan..tukang bawa banner the rocket merata alam….tukang jaga parking ! sedih aku tengok….

    PAS…PAS tak ada ke sikit pun rasa terhina depa ni semua….

    • pasdaplaknat says:

      betu tu Raplah, pemimpin PAS je bodoh..
      sangka baik dgn dajjal..
      selembar demi selembar Anu-war kikis dan tendang PAS..
      jgn ckp pasal Islam lg..Islam sudah tiada dlm kamus Pakatan Dajjal-PR!

      PAS dihina begitu rupa, EXCO agama punya portfolio PKR sekular rampas dari PAS… Khalid Gagap yg sebut kalimah arab pun salah(khalid), mcm mana dia nk baca Al-Quran di khalayak jika disuruh beri ucapan sbg perasmi majlis2 berkaitan Islam?

      Hinanya PAS, Anu-war sudah semakin cekang menguasai PAS.. IBU PARASIT!

      • pangalila says:

        memamg dah x relevan lgi,pas dan koncunya..segala yg baik tu dah x nmpak oleh mereka,
        petanda kehancuran jika kita turut terjebak dlm anutan agama mereka…na’u’zubillah…

  7. pasdaplaknat says:

    SILA BACA : PAS BARU Mungkin Berlaku

    Petikan Artikel dari :http://blogtamingsari.blogspot.com/2012/01/pas-baru-mungkin-berlaku.html

    …..Pas kini pada dasarnya sudah terbahagi dua. Sejak pemilihan pada muktamarnya Jun tahun lalu, pepecahan parti itu semakin melebar. Faktor Dr. Hasan Ali jelas memainkan peranan yang signifikan.

    Nik Aziz sebaliknya mempunyai perjuangan yang sudah tidak jelas. Ketaksubannya kepada Anwar Ibrahim dan DAP menyebabkan perpecahan itu semakin membesar. Nik Aziz selaku Mursyidul Am parti, setaraf Ayatullah dalam sistem pemerintahan Iran, semakin banyak membuat kesilapan.

    Pendekatan Islamnya kini sudah dipecahkan oleh beliau sendiri apabila bersekongkol dengan cauvinis DAP dan kultus Anwarisme, PKR.

    Nik Aziz sejak berdekad enggan menerima UMNO kerana didakwanya berpendirian assabiyah, atau kebangsaan.

    Penganalisis politik melihat Nik Aziz kini sudah menjadi sebagai satu liabiliti. Nik Aziz yang mempunyai kebencian yang amat mendalam terhadap UMNO, sejak sekian lama hanya menyuntikkan agenda peribadinya ke dalam Pas….

    Selepas Kuasa BN, Kuasa Pembangkang, Kuasa Ketiga ini akan bergerak bersama-sama NGO-NGO Melayu Islam yang lain atas misi penyatuan ummah. Mereka percaya tanpa penyatuan ini, DAP akan menguasai negara ini.

    Hasan tidak akan membenarkan DAP menguasai negara ini. Beliau sudah tahu siapa itu DAP. Beliau yang berada dalam Exco Kerajaan Negeri Selangor selama lebih tiga tahun amat arif terhadap taktik licik yang dimainkan oleh DAP. Beliau tidak mahu orang Melayu terperangkap.

    Orang Melayu di atas pagar akan menjadi sasaran utama gelombang ini bagi memastikan kuasa itu tercapai. UMNO dan Pas sebenarnya diharapkan akan menjadi broker kuasa utama di negara ini semula atas nama tiga cabang tersebut.

    Saya difahamkan satu perancangan sedang diatur untuk melancarkan gelombang ini tidak lama lagi, mungkin Februari ini. Kuasa Ketiga ini akan membawa gelombang yang tidak boleh dilakukan oleh Pas, yang terlalu menjaga hati DAP dan Anwar atau UMNO yang kini berdiri atas pendekatan wasatiyyah atau kesederhanaannya dengan bangsa-bangsa lain.

    Gelombang ini akan mendapat sokongan padu daripada golongan ulama dan para akademik. Marilah kita tunggu wave, kebangkitan gelombang ini. Hasan ternyata semakin bertenaga dan garang. Beliau sedar apa yang berlaku dalam Pakatan Pembangkang kini tidak memihak kepada Islam, Melayu dan Raja-Raja Melayu.

    Kita pun sebenarnya nampak perkara itu. Hasan akan menjadi vehicle untuk bergerak ke arah itu. Dan memperbetulkannya.

    Kesimpulannya, corak politik Malaysia akan lebih menarik lagi. Kedatangan Kuasa Ketiga ini tepat pada masanya sebelum PRU-13 yang kini berada di hujung jalan.

    Sumber

    Wallahhu’alam.

    Artikel penuh sila ke laman : http://blogtamingsari.blogspot.com/2012/01/pas-baru-mungkin-berlaku.html

  8. pasdaplaknat says:

    SILA BACA : PAS BARU Mungkin Berlaku

    Petikan Artikel dari :[http://blogtamingsari.blogspot.com/2012/01/pas-baru-mungkin-berlaku.html]

    …..Pas kini pada dasarnya sudah terbahagi dua. Sejak pemilihan pada muktamarnya Jun tahun lalu, pepecahan parti itu semakin melebar. Faktor Dr. Hasan Ali jelas memainkan peranan yang signifikan.

    Nik Aziz sebaliknya mempunyai perjuangan yang sudah tidak jelas. Ketaksubannya kepada Anwar Ibrahim dan DAP menyebabkan perpecahan itu semakin membesar. Nik Aziz selaku Mursyidul Am parti, setaraf Ayatullah dalam sistem pemerintahan Iran, semakin banyak membuat kesilapan.

    Pendekatan Islamnya kini sudah dipecahkan oleh beliau sendiri apabila bersekongkol dengan cauvinis DAP dan kultus Anwarisme, PKR.

    Nik Aziz sejak berdekad enggan menerima UMNO kerana didakwanya berpendirian assabiyah, atau kebangsaan.

    Penganalisis politik melihat Nik Aziz kini sudah menjadi sebagai satu liabiliti. Nik Aziz yang mempunyai kebencian yang amat mendalam terhadap UMNO, sejak sekian lama hanya menyuntikkan agenda peribadinya ke dalam Pas….

    Selepas Kuasa BN, Kuasa Pembangkang, Kuasa Ketiga ini akan bergerak bersama-sama NGO-NGO Melayu Islam yang lain atas misi penyatuan ummah. Mereka percaya tanpa penyatuan ini, DAP akan menguasai negara ini.

    Hasan tidak akan membenarkan DAP menguasai negara ini. Beliau sudah tahu siapa itu DAP. Beliau yang berada dalam Exco Kerajaan Negeri Selangor selama lebih tiga tahun amat arif terhadap taktik licik yang dimainkan oleh DAP. Beliau tidak mahu orang Melayu terperangkap.

    Orang Melayu di atas pagar akan menjadi sasaran utama gelombang ini bagi memastikan kuasa itu tercapai. UMNO dan Pas sebenarnya diharapkan akan menjadi broker kuasa utama di negara ini semula atas nama tiga cabang tersebut.

    Saya difahamkan satu perancangan sedang diatur untuk melancarkan gelombang ini tidak lama lagi, mungkin Februari ini. Kuasa Ketiga ini akan membawa gelombang yang tidak boleh dilakukan oleh Pas, yang terlalu menjaga hati DAP dan Anwar atau UMNO yang kini berdiri atas pendekatan wasatiyyah atau kesederhanaannya dengan bangsa-bangsa lain.

    Gelombang ini akan mendapat sokongan padu daripada golongan ulama dan para akademik. Marilah kita tunggu wave, kebangkitan gelombang ini. Hasan ternyata semakin bertenaga dan garang. Beliau sedar apa yang berlaku dalam Pakatan Pembangkang kini tidak memihak kepada Islam, Melayu dan Raja-Raja Melayu.

    Kita pun sebenarnya nampak perkara itu. Hasan akan menjadi vehicle untuk bergerak ke arah itu. Dan memperbetulkannya.

    Kesimpulannya, corak politik Malaysia akan lebih menarik lagi. Kedatangan Kuasa Ketiga ini tepat pada masanya sebelum PRU-13 yang kini berada di hujung jalan.

    Sumber

    Wallahhu’alam.

    Artikel penuh sila ke laman : [http://blogtamingsari.blogspot.com/2012/01/pas-baru-mungkin-berlaku.html]

  9. umnototok says:

    Kita tunggu ‘Imam Mahadi’ bagi perintah kepada Khalifahnya..
    untung2 di Selangor nanti hukum liwat yg didakwa ‘lapuk’ mungkin bolehlah digubalkah atau dimansuh terus…..
    Ini samada suatu petanda malapetaka kepada PAS atau mungkinkah petanda keruntuhan Islam di Malaysia???!!!
    Sanggupkah KITA hanya pandang sebelah mata???!!!

  10. StinGray says:

    Apa la kawan aku Bujuk nak komen ni…mcm sampah jea depa buat kat PAS….tu la Allah dah pesan, jgn percaya sgt dgn kapiaq2 ni….DAP gan PKR ni, bkn suka dgn Islam ni bujuk…sekarang hang tengok sendiri…

    tak tau la aku..samada puak2 hangpa ni amik iktibar dak pada isu ni….lpas ni hangpa sanggup tidoq atas jln lagi dak pasai DAP gan PKR???…emmmmmm

  11. bluekang says:

    PKR take over pasal nak please DAP harbi….but aku pun read between the line..itu menunjukkan PKR sendiri pun dah tak percaya and mengiktiraf keislaman PAS…PKR said they can do better…PKR punya islam lagi real mah..

  12. conan barbaric says:

    dr rani kawasan dun dia di meru banyak reban ayam haram… bau busuk sebab tu tak layak

  13. tony gunawan says:

    kalau hasan ali tu begitu baik ,begitu iman kenapa sampai sekarang umno pun tak jemput hasan ali menyertai umno!sebab orang umno tau dia tu akan membawa masalah kepada BN terutama rakan-rakan umno iaitu mca ,mic,gerakan !

  14. tanpa nama says:

    Tuan TG,

    Kalau diangkut hassan ali ke dalam umno, puak pembangkang kata hassan ali “confirm” dibeli. kalau tak diambil, korang kona baik punya…

    sampai ke-sudah tk sudah2. kalau camtu, baik kita tanya kenapa PAS jaga hal melayu je, bukan dia kata umno ni assabiyah.. hanya bela hal melayu je?

    lepas tu mula lah keluar jawapan lain, kita mengamalkan perkongsian kuasa.. asalkan boleh berkuasa.. kita chin-chai la sikit.. esok-esok biarlah kawan dari DAP pulak jaga hal keagamaan.

  15. Yop Tulin says:

    Ish..ish..ish..tak tau nak komen apa lagi.. MALU BESAR KEMALUAN AKU!! Apa lagi nak duduk dalam jemaah PR? iNI PETANDA AKHIR zaman, orang jahil memegang portfolio agama!Kalau PAS duduk juga dalam PR bermakna ia parti paling tak ada maruah, telur 2 bji dalam seluar tu baik potong saja tanam depan ofis SUK Selangor tu!

  16. Gen2Felda says:

    pas hilang portfolio agama…
    diganti dengan portfolio melayu dan adat resam…

    setahu aku bab melayu ni pas gelar assobiah…RIGHT TO YOUR FACE !!!!

  17. Bulan Empat says:

    Kita tak jangka musibah yang menimpa PAS akan dianggap malapetaka kepada mereka. Pemimpin PAS merupakan pejuang kental, cekal tetapi bolih disoal iman nya.

    Ini kerana bebal mereka, putar belit mereka dan lidah banyak cabang mereka.

  18. takbai says:

    kah…kah…kah…kah

    PAS dah jadi anjing kurap kepada tuan PKR dan DAP. Islam PAS yang bacul. ada baik nya ahli2 PAS kerat punai dan bagi anjing makan lagi bagus.

Leave a Reply

Threesome