Menu Utama

Anwar Mungkin Menang Sorak, Bagaimana Jika Saiful Menang Kes?

Keputusan kes liwat II membabitkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan bekas pembantu peribadinya, Saiful Bukhari Azlan dijadualkan bakal berlangsung esok di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur di Jalan Duta di sini bermula jam 9 pagi esok.

Saiful menangis dihadapan rumah Allah memohon ditunjukkan kebenaran dakwaannya…

Anwar pun ke “rumah Allah” memohon ditunjukkan video seksnya? Ehhh…”kebenaran”nya?

Di dalam kes tersebut, Anwar, 63, dituduh meliwat bekas pembantunya itu di Unit 11-5-1 Kondominimum Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, antara 3.01 petang dan 4.30 petang 26 Jun 2008.

Sehubungan itu, Pakatan Rakyat telah menggesa para penyokongnya untuk beramai-ramai menghadirkan diri bagi menunjukkan sokongan mereka terhadap Ketua Pembangkang itu dan disasarkan mampu mengumpul seramai 100,000 orang membanjiri kompleks mahkamah berkenaan.

Biarpun secara logiknya dikatakan jumlah yang disasarkan tidak akan dicapai, namun dipercayai lebih 10 peratus dari jumlah sasaran (10,000 orang) akan berhimpun di tempat letak kereta mahkamah itu awal pagi esok.

Kepimpinan DAP, Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) sebelum ini telah menyatakan sokongan padu mereka terhadap Anwar dan menggesa agar sistem perundangan negara ini memberikan keadilan sewajarnya terhadap Ketua Umum PKR itu.

Bagaimanapun, agak malang bagi Saiful Bukhari apabila dilaporkan tiada seorang pun dari kalangan pemimpin pembangkang yang menyatakan sokongan mereka bekas pembantu peribadi Anwar itu, mahu pun meminta keadilan turut diberikan kepadanya.

Ketika ribuan para penyokong Anwar bersorak dan memberi suntikan moral kepada Ketua Pembangkang itu dihadapan mahkamah, dijangka tiada pun sorakan bagi pihak Saiful Bukhari meskipun menurut fakta kes, dia adalah mangsa yang diliwat.

Sekiranya ini berlaku esok, kemenangan dari segi sorakan dan jumlah sokongan penyokong dijangka akan memihak kepada Anwar.

Biarpun begitu, apakah riuh rendah sorakan itu menunjukkan Anwar bebas dari sebarang kesalahan bersabit kes liwatnya itu?

Apakah sekiranya Saiful Bukhari mampu mengumpulkan lebih ramai penyokong dan sorakan yang mampu menenggelamkan suara penyokong Anwar, maka pembantu peribadi Anwar itu boleh dianggap sebagai benar-benar mangsa liwat Anwar?

Jika jumlah penyokong dan sorakan yang menjadi ukuran untuk memenangi kes tersebut, mampukah keadilan sebenar dapat diberikan kepada kedua tertuduh dan pelapor tuduhan?

Jika demikian, apa pula fungsinya mahkamah, hakim, pendakwaraya dan barisan pembelaan?

Apakah mereka hanya merupakan ‘tok-tok dalang’ wayang kulit?

Pada penulis, biar apa pun, biarlah mahkamah yang tentukan. Biarpun sejuta yang hadir bagi kedua-dua belah pihak, ia tidak akan mampu menggoyahkan Hakim Zabidin, esok.

Selebihnya, kita wajar serahkan kepada Allah SWT bagi menentukan ‘hukuman dunia’ kepada mereka berdua dan ‘hukuman akhirat’ yang lebih adil lagi bijaksana.

Keadilan sewajarnya diberikan kepada kedua-dua belah pihak tanpa sokongan yang berdasarkan emosi mahupun kepentingan tertentu, khususnya bermotifkan politik.

Perlu diingat, kes tersebut merupakan sebuah kes jenayah dan bukannya kes politik.

Cuma, ia membabitkan seorang tokoh politik yang kemudiaannya mempolitikkan kes tersebut melalui ceramah-ceramah politiknya.

Penulis terfikir, sekiranya semua kes yang dibicarakan di mahkamah dan dipolitikkan, maka tiap-tiap harilah mahkamah di negara ini akan dibanjiri dengan ribuan penyokong plaintif atau defendan yang bersorak seolah-olah tiada kerja yang lebih bermanfaat dari berhimpun begitu.

Haru-biru jadinya jika beribu-ribu Mat-Mat Indon atau Mat-Mat Bangla kemudiannya meniru tabiaat ini dengan berhimpun di depan mahkamah yang membicarakan rakan senegara mereka yang datang tanpa izin di negara ini kelak!






22 Komen to Anwar Mungkin Menang Sorak, Bagaimana Jika Saiful Menang Kes?

  1. Mooohyideen says:

    Memang kami aka DSAI akan disabitkan…anyway kalau kes yg lintang pukang macam ni pun nak bela diri..kah kah..

  2. pasdaplaknat says:

    Aku lihat kes ini sistematik, bukti pun clear..yg lintang pukang dan gelabah berok skrg ini ialah SHEIKH ANWAR AL-JUBIRI
    (gelaran ini bukan aku yg beri tau..gelaran ini Budut bili 121 Hotel Perdana PASPISPUS yang award..setelah Karpal Singh kata liwat berlaku)

    ‘SEIH’ ANWAR AL-JUBORY lintang pukang gelabah beruk jelas sehingga terpksa mengerahkan sehabis mungkin balaci2 sama ada JAMBU MUDA atau JAMBU TUA utk membela kes peribadinya.. termasuklah budak2 berhingus spt Adam Adli FAsiq itu..

  3. pasdaplaknat says:

    AKu harap SEIH ANWAR AL-JUBORY tidak dipenjarakan..sbb aku nk tgk rakyat yg bahlol menyokong si berok laknat ini diperlihatkan sendiri bagaimana GAME politik ANWAR akan berakhir secara NATURAL..

    rakyat skrg too liberal.. so no way to force them ini adalah betul ini adalah salah.. so biarkan.. ANWAR letih dgn GAME laknat ini..

    JIka tidak UMNO terpaksa menggandakan kerja untuk terangkan puak2 sekular menyokong PR ini tentang kes liwat.. belum tentu mereka akan terima..

    so.. Insya Allah semoga Allah pelihara Malaysia ini dari PAKSI KEJAHATAN-PAKATAN RAKYAT daripada menghuru harakan MAlaysia atau memerintah.
    AMINNN! YA ROBBAL ALAMIN..

  4. safleyadmad says:

    aku x pasti smada zabidin bole trima ke dak “xpert opinion” tukang carut dari aus tu. stau aku, yg jadi masaalah ialah psal “handling procedure” n klau btul yg arif tu btul arif, ketidaksediaan si aljuburi brikan spl, brikan sumpah sudah jadi 1 indikasi positif utk saiful. Sayangnya xde prosekutor yg rajin brsungguh2 buat homework utk lawan hujah kaki belit si kerusi roda. Aku bukan dr bidang nie tapi dar SEMUA kes yg dwakili sikerusi roda idea yg dberikan olehnya (dia x smart mane pun) cuma bdasar frasa2 dr buku undang2 msia; x lebih dari itu. Cuma yg jadikan pendakwaan kalah ialah dorang kurang buat homework atas anggapan dorang “masih boleh cari makan walau kes kalah”.
    Kesimpulannya harap2 nikali biar kes yg dwakili sikerusi roda kalah supaya
    a) JATUH SIKIT TOCANG sikerusi roda.
    b) kembalikan konsentrasi rakyat @ cari makan dgn aman
    c) “..if a thief steals 10 gulden he must be hung; if he robs people
    on the highway, his head is gone.
    But anwar, when he steals ten tons of gold through his usury, is
    dearer than God himself!..” x berlarutan.
    Adakah anwar masih relevan lagi hidup didunia nie?

  5. tony gunawan says:

    hahahahah bukti clear? bukti apa yang clear?air mani dalam dubur? semua bukti boleh dicipta atau dihilangkan asalkan matlamat tercapai.tetapi ada satu bukti yang tidak akan berubah iaitu pemikiran manusia,mana logik seorang tua yang berusia >60 tahun ke atas mampu meliwat seorang pemuda yang berusia lebih kurang 20 tahun tanpa kerelaan,tambah pula badan tertuduh bukan bersaiz besar dan badan ‘mangsa’ pula bukan bersaiz kecil!harap-harap anda mampu menjelaskan!

    • raplahjingaa says:

      tu la…aku pun hairan macamana sperm anwar boleh sampai kat situ…

      hang cerita sat…agak-agak macam mana ?
      benda-benda ni hangpa lagi cekap…

      cerciter…cerciter..

      • Nam Ron Ittakul says:

        Hang tanya pasal apa sampel air mani anwar dok ada dalam burit saifol?…hang tau saifol baru ni dapat anugerah Guiness world book of record pasai dia punya jubur!…jubur dia dah jadi mcm bank ada freezer!…macam2 air mani ada tersimpan kat dalam hang tau C14 pun ada!…

      • Sperm bolih berjalan macam roket kot… misti ada orang yg tolong perah Kontol dia kasi keluar sperma atau Cinadoll tadah bawak pada Siful sumbat dengan corong minyak. Tu yg ada dalam dubur Saiful.Cubu fikir kalau nak dapat sempal DNA pun kena curi berus gigi atau tuala Bung Anuar Bin Ibrahim kerana dia tak mau bagi, ini pulak sperm yg ada dalam kerandut B.A.B.I.Hanya yg berfikiran sahaja yg dapat menilai.. tak kepelik namanya.Apa pun semoga Bung Anuar Bin Ibrahim bertaubatlah jangan Terusbuat. Tungguhlah waktunya hukuman Karma.

    • selamber says:

      waduh2 mana la datangnya mamat tony mabok ni..dah la toksah dilayan la..buat penat je layan org BANGANG mcm ni..makin spin makin nampak bangang la pulak..udah2 la tu ye tony..terima je la seadanya ye

    • mancini says:

      woi tony gunawan apa punya bangang kamu ni anwar liwat jubor bukan liwat badanlah,kalau hang tak caya cuba hang tonggeng depan nuar pasti hang kena liwat

  6. bangKano says:

    Lu memang genius bikin toeri omongan deh bikin orang lain bisa percaya. Kita memang bisa bikin andain tapi apa kah bener semua ramalan itu menjadi realitas ya bong…? Forecast kamu sama dengan tukang ramal jalanan cuma mau norak orang begok seperti kamu apa yang penting duit…dapat duit buat nyara diri dong ahhh…!!!!

  7. C1 says:

    woii…skang ni spaer yang toron saipul ni wei..

  8. pasdaplaknat says:

    Kita terima keputusan makhluk laknatullah Anwar ini BEBAS.. tp Insya Allah, semoga ada hikmah besar sebalik semua ini.

    Jika Anwar dipenjarakan, ‘penat’ lah DS Najib tiap2 bulan nk kena pikir cmne nk strategi buat anjing2 Anwar dr buat huru hara.

    Alhamdulillah..Insya Allah kerja kita lebih mudah.. GAME seterunya telah bermula selaras dgn pemecatan Dato Hasan Ali yang tinggi akhlak serta mendapat sokongan Bekas Timbalan Presiden PAS dlm sidang media smlm..

    Mungkin tahun 2012 ini akan banyak kepedihan politik.. setelah PAKSI KEJAHATAN (PR) ini menang kes..

    Wallahualam..

  9. Nam Ron Ittakul says:

    Lepas ni Pencacai2 Umno yang gentayangan dlm alam maya ni boleh duduk diam2 main jauh2..tah usah komen lagi pasal anwar, termasuk yang punya blog boleh tutup kedai tak usah tulis pasal politik!…gi tonggeng bontot kat belakang mati lagi baik!..kahkahkah!…apa lu org buat semua kantoi, lu org semua kena kencing!..dulu lu org laungkan ‘Kekalkan ISA’ tup tup Najib mansuhkan ISA…pastu sibuk bantah perhimpunan 901…last2 polis bagi kebenaran berhimpun…banyak lagi!..sekarang lu org bukan lagi kena kencing, tapi kena berak!..kahkahkah!…taraf lu org pencacai semua tukang pikul tong taik Umno!…kahkahkah!

  10. Nam Ron Ittakul says:

    Blog ni dah jadi macam blog Papagomo…bau taik…pasal ramai pencacai Umno tukang pikul tong taik berhimpun kat sini!…kahkahkah!

  11. Gullit says:

    suka sama suka…. jelas anwar kaki jubo

  12. Penganut PgayR dan setengah kaum PAS buka mereka peduli apa yg Karpal Singh maksudkan erti … “Suka sama Suka” semasa pembelaanya. Keputusan tak bersalah bukan bermakana tiada perlakuan LIWAT. Zaman Nabi Lut pun suka sama suka, tapi kerana tiada undang undang manusia seperti hari ini terhadap kelakuan luartabii untuk melarang ( hanya larangan Allah) dan menghukum mereka, maka hukuman terus dari Allah terjadi untuk menghapuskan kegiatan tersebut.

    Pembebasan Bung Anuar Bin Ibrahim mungkin akan menjadi INSPIRASI kepada peliwat peliwat atau jantan main jantan di Malaysia. Memandangkan pengadilan seperti yg dijalankan tidak dapat menyelesaikan kerana kekurangan bukti , maka kita tunggulah hukuman sperti apa yg berlaku kepada kaum LUT . Semoga Allah jauhkan orang orang yg beriman dari bala ini… wallahu’alam.

  13. bujai45 says:

    يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ (12) يَاأَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (13)

    Terjemahan:
    Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang.

    Hai manusia, sesungguhnya kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.

    Tafsir Ayat:
    Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka ,

    Allah SWT melarang mukminin dan mukminat agar mereka jangan terlalu banyak buruk sangka terhadap mukminin dan mukminat yang lain. Lebih-lebih lagi kalau mereka itu orang-orang yang dikenal sebagai orang-orang yang baik, jujur lagi amanah. Adapun terhadap orang yang suka melakukan perkara buruk secara terang terangan, seperti masuk night club, discotik dan lain-lain, maka berburuk sangka kepada mereka tidaklah di haramkan.

    Sa’id Bin Al Musayyab RA berkata: Sebahagian saudaraku daripada kalangan sahabat Rasulullah SAW pernah menulis surat kepadaku:

    “Hendaklah engkau letakkanlah segala urusan saudaramu pada tempat yang sebaik-baiknya selagi dia tidak mendatangkan kepadamu sesuatu yang boleh mendorong kamu berburuk sangka kepadanya, dan janganlah kamu berburuk sangka pada setiap kata yang keluar dari (mulut) muslim lain sedangkan engkau kenali dia orang yang baik, dan barangsiapa yang mendedahkan dirinya kepada tohmahan maka janganlah dia mencela kecuali kepada dirinya sendiri”. (Di keluarkan oleh Al Baihaqy dalam Sya’bul Iman)

    Kemudian Allah sebutkan sebabnya (‘illatnya) mengapa kebanyakan prasangka buruk terhadap mukmin lain itu dilarang.

    Sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa.

    Buruk sangka kepada sesama Muslim adalah dosa. Larangan serupa juga terdapat pada ayat lain, antaranya:

    “Dan syaitan telah menjadikan kamu memandang baik dalam hatimu persangkaan itu, dan kamu telah menyangka dengan sangkaan yang buruk dan kamu menjadi kaum yang binasa”.
    (Al Fath: 12)

    Dan menurut Ibnu Abbas RA: Ayat ini melarang mukmin berburuk sangka terhadap mukmin yang lain.

    Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain.

    Allah melarang mukmin mencari-cari rahsia orang lain, lalu didedahkan keburukan hasil intipan itu. Kita semestinya berpuas hati dengan tindak tanduk zahir dari seseorang. Lalu kita berikan pujian dan sanjungan sewajarnya terhadapnya ataupun sebaliknya mencela seseorang hendaklah berdasarkan amalan zahirnya umpamanya ia seorang yang melakukan maksiat secara terang terangan seperti pemabuk atau penjudi, bukan atas dasar apa yang tersembunyi.

    Oleh sebab inilah kita dilarang keras memasuki rumah atau bilik orang lain tanpa izin dan kebenaran penghuninya.

    Rasulullah SAW. bersabda: “Ada tiga perkara yang mesti ada pada umatku: Thiyarah (beranggapan sesuatu boleh membawa sial), hasad (dengki) dan suu’uzzan (buruk sangka).

    Seorang sahabat bertanya: Ya Rasulallah, bagaimanakah caranya agar ketiga-tiga perkara itu dapat kami hindarkan? Lalu jawab baginda SAW.: Jika kamu ada perasaan dengki maka segeralah beristighfar (taubat) dan jika kamu berburuk sangka (pada seseorang) maka janganlah kamu selidiki atau mengintip intip dan jika kamu thiyarah maka hendaklah kamu teruskan (pekerjaan itu). (HR Thabarany dari Harits Bin Nu’man)

    Dan janganlah sebahagian kamu menggunjing (mengumpat) sebahagian yang lain.

    Maksudnya: Jangan hendaknya kita menyebut keburukan orang lain yang dia benci jika mengetahuinya. Larangan “menyebut” disini bukan hanya terbatas pada ucapan lisan tetapi juga termasuk dalam bentuk isyarat. Dan maksud “yang dia benci” disini mencakupi tentang agamanya, dunianya, akhlaknya, rupanya, hartanya, anaknya, isterinya, suaminya, khadamnya, pakaiannya, perhiasannya dan lain-lain.

    Menurut Al Hasan: Mengumpat ada tiga bentuk, iaitu:

    Al Ghibah: Menyehut ke’aiban atau kecacatan seseorang yang ‘aib itu memang ada pada diri orang tersebut.
    Al Buhtan: Menyebut ke’aiban atau kekurangan seseorang yang ‘aib itu tidak ada pada orang itu (hanya direka-reka saja).
    Al Ifk: Menyebut ke’aiban atau keburukan seseorang hasil daripada apa yang didengarnya melalui mulut orang lain.
    Para ulama sependapat bahawa kesemua jenis mengumpat diatas adalah dosa besar (Al Kabaair). Selain mereka wajib taubat kepada Allah, mereka juga wajib memohon maaf kepada orang yang diumpat.

Leave a Reply