Menu Utama

Tol Di Kelantan: Belum Pun Memerintah Dah Mungkir Janji

PAS sudah memerintah Kelantan selama 21 tahun, bukan satu jangka masa yang singkat tu ya.  Bayi yang lahir pada tahun Nik Aziz angkat sumpah buat pertama kali sebagai Menteri Besar Kelantan pada 1990, kini sudah berusia 21 tahun, dan masih menatap wajah Nik Aziz sebagai Menteri Besar.

Arus pembangunan yang begitu pesat di negeri-negeri selain Kelantan sepanjang tempoh tersebut begitu pesat sekali, Kelantan terpinggir dan tidak banyak berubah.  Termasuk yang tidak berubah itu ialah Menteri Besarnya yang kita yakin sekali akan pegang jawatan tersebut hingga mati!

Tapi bukan itu yang nak penulis kongsikan hari ini.

Tulisan penulis hari ini adalah merujuk kepada kenyataan Husam Musa, Exco Kerajaan Negeri Kelantan beberapa hari lepas mengenai cadangan pembinaan lebuhraya bertol 4 lorong menghubungkan Kota Bharu dan Kuala Kerai sejauh 63km, agak sedikit mengelirukan penulis.  Keliru kenapa?  Kejap lagi penulis terangkan.

Kata Husam, lebuhraya tersebut akan dibina oleh pihak swasta melalui konsep penswastaan (tiru kerajaan BN) setelah kerajaan pusat tidak meluluskan peruntukkan untuk membina lebuhraya tersebut yang dijangka bernilai RM 1.9 billion.

Disini yang penulis keliru tu sebab Pakatan Rakyat yang dianggotai PAS beria-ia nak hapuskan tol di seluruh Malaysia kalau berjaya memerintah kerajaan persekutuan besok.  Janji ini dinyatakan secara jelas dalam buku Jingga yang dikeluarkan mereka.

Tapi PAS pulak nak membina lebuhraya bertol?  Macam mana sekejap kata nak hapuskan tol di seluruh negara tapi buat lebuhraya baru di Kelantan, kena tol?  Ini bukan penulis sorang saja yang keliru, rakyat jelata turut keliru sama.

Apa justifikasi Husam nak mengenakan tol?  Bukankah kerajaan PAS kerajaan berkebajikan kononnya, bagi free sajalah.

Untuk pengetahuan pembaca, dalam soal peruntukkan tidak diluluskan ini, tidak timbul soal tidak adil atau balas dendam kerana memang kerajaan persekutuan tidak pernah membelanjakan duit rakyat untuk tujuan membina lebuh raya dimana-mana negeri pun (termasuk yang diperintah BN).

Semua lebuhraya di Malaysia adalah dibina oleh pihak swasta melalui konsep penswastaan yang sekarang nak ditiru oleh PAS.  Sekadar menyebut beberapa, lebuhraya utara selatan dibina oleh pihak PLUS, Lebuh Raya Pantai Timur oleh MTD Prime Sdn Bhd dan LEKAS oleh Lebuhraya Kajang Seremban Sdn Bhd

Memang sekarang PLUS dimiliki kerajaan melalui Khazanah, tapi itu hanya berlaku pada 2002 (setelah lebuhraya siap), sebelum itu PLUS dimiliki oleh Kumpulan Renong milik Tan Sri Halim Saad.  Bila ambil alih, bukan aset saja yang dimiliki kerajaan tapi hutang juga, maka itu kutipan tol untuk lebuhraya utara selatan diteruskan.

So, apa cerita sekarang?  PAS bina lebuhraya dengan kerjasama pihak swasta, boleh kutip tol, kerajaan BN tak boleh?  Itu hal yang pertama, apa hal pulak dengan janji nak menghapuskan tol dalam buku Jingga tu?

Petikan Buku Jingga Mengenai Tol

Ini untuk rakyat nilaikan tahap kebolehpercayaan puak-puak ini.  Macam-macam yang negatif dituduh kepada kerajaan BN dalam isu tol ini tapi rupanya depa pun buat perkara yang sama juga, bukan setakat itu saja, justifikasi yang digunakan pun sama macam kerajaan BN (penswastaan).

Ini belum lagi kita sebut soal kemampuan kewangan, kebolehan, keupayaan, syarikat mana dan sebagainya ya, baru cerita tol saja ni.






66 Komen to Tol Di Kelantan: Belum Pun Memerintah Dah Mungkir Janji

  1. mamat says:

    Memang konfiuslah Pok Nik nih…Semalam cakap lain esok cakap lain lak. Semalam kafir esok Isle lak. Macam-macam yang tak konsisten. Pencacai Pakatan Rakyat pun konfius sebab pakai ulamak Terompah yang bising bila dipakai tetapi hanya layak letaknya dikaki sahaja.

    • sokor says:

      tak perlu sakit kepala hingga kompius, poknik mmg cenggitu, trademark dia.. sebab tu kalau dia cuba berkata benar orang akan pelik, dan selalunya besok lusa dia akan spin.. cuma puak2 depa ja boleh terima, pasal sama2 sengal!

    • Gen2Felda says:

      satu demi satu topeng dan nanah fuckatan terbuka hujab demi hijab sejak sembahyang hajat MEGA kat stadium melawati untuk minta Allah tunjuk kebenaran.

      orang gila pon geleng kepala tengok tahap celaru identiti oleh pas sekarang…dah buang negara islam dan hudud bukan keutamaan, patuh dan ta’at membuta tuli pada dap , tutup sebelah mata cerita 12 melayu kat gereja di DUMC dan kini nak mansuhkan bacaan Quran sebelum azan subuh…apa lagi nak digadai untuk dapat undi cina PRU13 agaknya..

    • zaidsaif says:

      Bukan itu saja.Dulu Niki Ajiz proclaim akan jual Putrajaya jika PAS berjaya tawan Putrajaya.Katanya membazir.Sekarang senyap tak berketip.Sibuk nak jadi PM kat Putrajaya.

      • yon76er says:

        Dah jual Putrajaya, pas tuu nak memerintah katna…agaknya..kalaulah dah rampas Putrajaya…satu lagi Rajaporno tuu nak letak mana..Oppps terlupa lak, dia ho;iday kat Sg.Buluh Resort masa tuuu…

    • wan says:

      kerajaan PAS tk usah berlagak nak buat lebuhraya…22 tahun tadbir…air AKSB PUN tk selesai…parti ceramah mmg tk reti buat keja

  2. politikar says:

    tak buat lagi laa broo… tak ada majlis pecah tanah perasmian yang di buat janganlaa dok tabur fitnah lagi pasal lebuhraya bertol yang akan di buat ni, bagi konfirm dulu laa
    yaa lah dulu “bailout” halim saat Rakyat yang tanggung bukannya kerajaan tanggung sama macam indahwater mas dan ipp
    hang dapat apa bila kera jaan bailout plus aka halim saat dulu ?
    dulu pemimpin umno sedunia samy veluu yang juga menteri pengangkutan tak mau bagi lebuhraya dekat Melayu Kelantan buat sampai Terangganu saja sebab kerajaan Kelantan tak mau lebuhraya di kenakan Tol
    kalau Melayu tak sedar lagi umno sanggup korbankan bangsa sendiri seperti di Kelantan tak taulah
    sekurang-kurang di Kelantan adalah jugak perasaan tak di kenakan Tol

    • sokor says:

      sengal.. kalau dah husam kuar kenyataan akhbar cenggitu, fitnah kejadahnya.. kalau nak pusing pun rujukla balik keratan kat atas tu, baca pun tidak, siapa fitnah siapa…?

    • yon76er says:

      Bro politikar, tuu dulu sekarang dah lain…sama gaklah PAS dulu utk ISLAM tapi sekarang PAS rela GADAI ISLAM utk dpt kuasa yg diterajui KAFIR DAPigs…jadi KALDAI…

    • anom says:

      aku antara anak kelantan yang terpaksa merempat mencari rezeki di negeri orang….lebih 20th memerintah kelantan semakin hancus…banyak khazanah negeri sewaktu era bn dulu habis dijual kepada kaum asing…yang tinggal hanya serban nik ajis belum dijual… tunggu pru 13 ni kot….

  3. hadi says:

    pas pkr dap memang jenis cakap tak serupa bikin..menipu je kerjanya..

  4. bujuk says:

    Aku baca 2X artikel diatas, tak jumpa ayat lebuhraya tersebut akan dikenakan tol oleh kelantan. Yg. ada pembinaan secara penswastaan. Yg. kata ada tol hanya penulis dan bukan kenyataan Husam(k’jaan kelantan). Atau aku tersilap?

    • stingray says:

      selalunye silap dan silap selalu…

    • ElectroMagneticPulse says:

      kau ade bace gambar keratan akhbar kat atas tu?…

      • sokor says:

        depa kalau dah bab ludah jatuh kemuka, baca beriban kali pun takkan faham bro.. diaorang alergik dengan benda2 yang betul.. kalau depa sakit perut berak cirit-birit pun depa “spin” kata sakit perut sebab selsema…

    • sokor says:

      dia tak jumpa takpa sebab orang baca harakah nih mmg sengal sikit, susah nak faham..

      diulang.. ” Mungkin akan ada tol nanti tapi kadarnya lebih murah dan berbeza mengikut musim”

      .. ada perbezaan tak antara ” Mungkin akan ada ” dan ” Mungkin ada” dan ” akan ada” .. rasanya kalau guna “Mungkin akan ada” tuh dah kira compom ada la tu.. ye tak?

      • yon76er says:

        Spinlah sebanyak munkin, …nak kata apa pon katalah….yg pasti PAS dah tak seperti mana yg dipimpin oilh yg terdahulu.Berpolitik utk ISLAM..Eloklah tuu berkawan dgn orang2 sperti Nuar, LGE, LKS, Karpal Singa, Ambiga …Bagus sangat2…Penang dah nak jadi mcm Singapork,(apa pon dulu bolih demi Islam, dah mula ditarik) Selangor dah kuda olih CINA Kristian DAPigs..(JAIS yg salah & “I’m SORRY” statement MB Bengap)..Masih tak sadar & nampak apa yg berlaku…Lepas nie tak tahu apa lak yg nak Jadi…..

    • snakeriver says:

      kalo dibina secara penswastaan… maknanya akan dikenakan tol.. bujuk… hang jangan purak2 pengsan pulak

    • anom says:

      dah nama lagi swasta…..kau ingat swasta ni free ke…..apa la bahalul sangat….

  5. edd_usm says:

    mengucap weeii….dok fitnah ja…tak kira masa…

  6. stingray says:

    Tak lama lagi kluar la fatwa politik Hardy&Nicky…dlm islam kita tak panggil TOL..tp SEDEKAH / WAKAF…suatu perkara yg dimuliakan dlm islam….

  7. jujur says:

    hai dah 21 tahun memerintah kelantan baru nak terfikir nak buat lebuhraya,apakah muslihat PAS dlm isu ni,adakah takut isu pembangunan akan menghantui pemimpin2 PAS kelantan atau hanya nak beri janji manis kpd rakyat kelantan lebih2 lagi pilihanraya akan tiba tak lama lagi.dan sudah pasti isu tol akan menjadi isu hangat dikalangan rakyat,sedangkan umum tahu bahawa kerajaan PAS kelantan adalah kerajaan yang termiskin di malaysia.agak2 ada tak individu atau syarikat KEBAJIKAN yang sanggup taja free buat lebuhraya dikelantan yg berharga 1.9 billion ataupun mungkin C4,bujuk,politikari dan ahli2 PAS yg lain sanggup pungut tol setiap kali habis ceramah yg dilakukan oleh pemimpin2 mereka.mari kita renungkan bersama….

    • sokor says:

      jangan lupa tokeh2 singapore yang dapat projek ladang rakyat.. rasanya mmg menguntungkan sebab memendekkan perjalanan para pengeksport barangan thailand ke negeri2 lain dan secara tidak langsung bisnes orang thai berkembang maju..

      • yon76er says:

        Dah 21 tahun memerintah baru nak buat..tuuu pon tah jadi tah tidak..Biasalah org PAS/PR berjanji setinggi langit tapi menunaikan nya belum tentu lagi…Jalan kampong pon berlubang sana sini nak buat Lebuhraya????..KUIH RAYA bolihlah aku ingat depa buat….

  8. ElectroMagneticPulse says:

    first dah la ko ni berburuk sangka… lepastu fitnah pulak tu…
    kau tak puasa ke C4?…

  9. Tubir says:

    Husam dah tau kelantan akan jatuh pada PRU 13 nanti sebab tu dia nak buat lebuhraya tu .Jadi segala masalah akan ditanggung oleh kerajaan yang baru ………..Macam MRT kat kl

  10. lady_j says:

    ” Kerajaan Negeri Kelantan Merancang Bina Lebuh Raya 63 Kilometer Dari Kota Bharu Ke Kuala Krai

    KOTA BHARU 10 Ogos – Kerajaan Negeri Kelantan merancang membina lebuh raya empat lorong sepanjang 63 kilometer antara Kota Bharu ke Kuala Krai yang bakal menyaksikan penduduk negeri ini membayar tol buat pertama kali selepas lebih 20 tahun pemerintahan PAS di sini. Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan negeri, Datuk Husam Musa (foto) berkata, pembinaan lebuh raya itu dijangka menelan belanja RM1.9 bilion termasuk kos pengambilan tanah. Husam mendakwa, permohonan mereka sebelum ini untuk pembangunannya di bawah Rancangan Malaysia Ke-9 (RMK9) dan Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK10) tidak mendapat perhatian Kerajaan Persekutuan, justeru kerajaan negeri mengambil keputusan membangunkannya sendiri sebagai jalan negeri secara penswastaan. “Kerajaan negeri mengambil keputusan memulakan sendiri pembangunan lebuh raya ini tanpa menunggu lagi Kerajaan Persekutuan kerana mungkin Kerajaan Persekutuan tidak melihatnya sebagai keutamaan mereka. “Tujuan kita ambil inisiatif ini untuk membantu anak Kelantan terutama yang pulang berhari raya mengelak kesesakan yang teruk, kalau ada jalan terus dari Kuala Krai ke Kota Bharu, kita jangka masa perjalanan hanya akan mengambil masa antara 30 hingga 40 minit sahaja. “Memang ada pihak swasta yang sudah datang sebelum ini dan membuat beberapa cadangan tetapi kita perlu melalui beberapa proses dan penilaian terlebih dahulu,” katanya selepas mesyuarat mingguan Exco Kerajaan Negeri di sini, hari ini. ”

    http://paskangar.blogspot.com/2011/08/kerajaan-negeri-kelantan-merancang-bina.html

    jelas kat atas tunjuk bayar tol. dan source pun blog pembangkang. so nak spin apa lagi?

    kat buku jingga cakap akan hapuskan tol. tapi kat atas jelas akan buat tol. apakes?

  11. sokor says:

    Berapa lama jangkamasa antara kedua2 kenyataan di atas dikeluarkan? pada masa yang sama? selang sejam ? selang 6 jam? selang sehari? ..

  12. gbot says:

    fokus kepada isu asal: isu lebuhraya bertol.

    C4 sekali lagi tukar topik.

  13. zumazore. says:

    LARIKAN TAJUK NAMPAK… BERSALAH?

  14. bangKano says:

    Pemimpin pemimpin hamPAS ni semakin hari semakin bebai,kalut dan semakin keliru pikiran depa ni. Ini menunjuk kan depa ni cuma tau nok kritik tapi tak tau bagi idea bari lagi kresatif. Ada idea pun cuma idea ciplak UMNO/BN gak..!!

  15. C4 says:

    apa lah UMNo ni mangkok sangat ………. tak buat pembangunan salah ….. nak buat pun salah ….

    bila hati dah busuk tu memang macam tu lah ……….

  16. cincaluk_ulamraja says:

    aku pun pening dgn pas nie….sekejap tak boleh sekejap boleh..apara pun otak.
    otak udang ker otak letak kat kepala lutut.

  17. yeop says:

    kalau kutip tol pun, cofirm duit tol tu masuk tabung jihad pas..bila tol bankrap, salahkan umno..tau dah skrip drama puak2 ni..

  18. Anti Ungrateful Immigrants says:

    Tog Garu Babi Nik Najis sokong majlis fatwa penang larang masjid pasang Al-Quran guna pembesar suara! Syabas Tok Garu Nik Najis. Kapir harbi guna nama Allah dalam bible – Nik Najis sokong. DAP bantah penyerbuan gereja – pun dia sokong. Lepas ni apa pulak? Dia nak cakap hak kristian untuk tarik orang Islam masuk kristian sebab tu hak diorang? Atau orang Islam boleh murtad sebab tu hak asasi manusia? Memang sah babi tua ni wajib diperangi…

    http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/4908-larang-guna-pembesar-suara-selaras-syarak

    http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0814&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_08.htm

  19. stingray says:

    alaa C4…lantak la dorang nak kata ko setan…dh memang tu kejadian ko, nk buat mcm mane…tak kan nk salah kan ibu mengandung plak…dosa tau C4….

  20. tungau jantan says:

    teman kalau pok nik aziz bercakap…seduit pon tak percaya… karut dan tak boleh pakai termasuk balacinya jugak… mana lak tumpahnya pembohongan nik aziz kalau tidak kepada husam.. anak bapak katakan…

  21. UMNOPORNO says:

    UMPORNO JUBO LEMBU..mcm taik perangai sekor2 pncacai UMNOPONO nih..aku sumpah smpai mapus aku x kn pangkah UMNPORNO….BODO NK MAMPUS UMPORNO BEE END….Pembela melayu konon tp pembela kroni…BONGOKKKKK UMPORNO nihh..

    • yon76er says:

      Nuar, Bini & anak2 & Madu/ Lim Kit Siang & Lim Guan Eng /Karpal & Govin Sing / Nikky & Menantu…..ko nak cita pasal UMNO puya Kroni……cermin muka ko dulu laaaaa….UMNOPORNO

    • selamber says:

      hekeleh…bangang punye umnoporno..bodoh tolol bengap..memang elok mampus je org mcmni

  22. Telok_Blangah says:

    Bila la Islam nak bersatu? Kenapa UMNO begitu sibuk menawan Kelantan? Kan Kelantan Org Melayu juga yg memerintah. Pergilah tingkatkan usaha menawan Penang tue….

    • anom says:

      nak tawan kelantan sebab nak bangunkan negeri melayu islam yang lebih 20th ketinggalan arus pembangunan…..aku anak kelantan dah 12 th merempat kerja di negeri orang ….ambo nok graso jugok klik krijo di kelante…..tapi malang peluang kerja tak ada …kalau adapun gajinya ciput je….

      • yon76er says:

        Kalau aku , biarkan saja Nikky drgn Labu2nya…(Raayat Kelantan)..Depa memeng suka dok mcm tuuu…Kelantan tuu pon bukan ada apa yg istimewa pon..anak dara byk yg Janda…Lelaki pon pemalas nak kerja….Klu ada Pelabur nak melabur pon , confirm BUNGKUS Projek sebab depa mana suka nak kerja…main Dam Haji sukalah..

      • Telok_Blangah says:

        Setahu aku negeri paling miskin ialah terengganu. Minyak banyak, mana hasilnye pergi? Mmm….anom ni, cuba tgk rakyat Johor plak. Berapa ramai kerja di Singapura? Kenapa mereka bekerja di Singapura? Tidak bekerja di Johor? Cuba selidik. Selamat………….

        • zumazore. says:

          RAKYAT JOHOR KERJA KAT SINGAPORE? RAMAI SANGAT KE ? TAK KIRA RAKYAT SINGAPOR YANG KERJA KAT MALAYSIA.. NAK CERITA BIAR BERFAKTA JANGAN CERITA JE..
          MALU LA JADI ORANG YANG TAK BERFAKTA…
          KALAU NAK KERJA KAT SINGAPOR PUN APA KE HALNYA ?.. MEREKA NAK DUIT LEBIH.. KAT JOHOR BUKAN MACAM KAT KELANTAN YANG MEMANG TAK ADA KERJA UNTUK RAKYATNYA..
          FAKTA YANG PALING BANGSAT AKU BAGI IALAH KO TENGOK NOMBOR FLAT KENDERAAN KAT JOHOR.. SEKARANG NI DAH JNB**** , BETAPA MEWAHNYA MEREKA, BUKAN MACAM SELANGOR N PENANG… ITULAH NIKMAT MENYOKONG KERAJAAN.

          • Telok_Blangah says:

            Pembangunan bersandarkan no flat kenderaan…..hahahahaha

          • peace says:

            adoiiii…aku org johor, keje n tinggal kat johor…hang nak sembang per? nak ckp johor xder keje sampai kna ke singapore cari keje?…lawakla ko nih..mcm yg zumarore ckp diorg keje sbb nk duit lbh sbb gaji tinggi kat sana tp ptg blk dok kat johor balik sebab makan mahal,umah mahal,minyak mahal..sanggup keje jer tp tinggal kat sana xsanggup semata2 nak duit lebih jer.

            kat johor gak bersepah org kelatan hanya semata2 nak kerje kilang n jd cashier..bila aku tya sana xder keje..bukan sorg jer malah bawak adik beradik n anak beranak..setakat nih xder plak aku terjumpa org ganu dtg johor semata2 nk cari keje kat sini…

  23. m.basir says:

    pas bukannya nak jual putrajaya tapi nak lelong putra jaya macam tu juga dengan lebuhraya utara selatan, jambatan pulau pinang, ditentang hebat oleh lim kit siang dan puak puaknya sebagai membazir wang rakyat, api sekarang siapa yang paling banyak guna jambatan pp kalau bukan anak beranak lim

  24. Pak guard says:

    Salam bro,
    Very good article. Mintak kebenaran menggunakan perenggan2 diatas untuk promosi kpd pemuda2 kelante.
    twit: myguarding

  25. Not a kelantanese but living in kelantan says:

    Sedap rmai2 dok pakat mengumpat kepimpinan negeri kelantan..skrang harga brg smua naik dgn tol2 skali naik..tahniah la kt pengundi2 BN..teruskn mengundi parti yg menzalimi rakyat2 malaysia..asalkn m’sia terus aman katanya..akan amankah bila rakyat2 byk masalah kewangan dan kes kecurian bertambah2..keselamatan xterjamin..pemimpin terus menerus makan duit rakyat..akhirat sana pndai2 la jwb ttg amanah yg dberikn oleh rakyat kpd pemimpin2 kerajaan m’sia..tahniah pengundi BN!

Leave a Reply

Threesome