Menu Utama

Siapa sebenarnya ulamak dalam PAS ?

Orang kata dalam PAS ada ulamak, kita pun ikut cakap orang dan percaya dalam PAS memang ada ulamak.. Tapi apakah kita tau apa sebenarnya ulamak tu? Dalam PAS artis boleh jadi ulamak.., pemain bola boleh jadi ulamak.., penyanyi boleh jadi ulamak.., dan kafir pun dah setaraf dengan ulamak… Boleh ke macam tu?

Sepatutnya, nak jadi ulamak mestilah terdiri dari orang-orang yang layak. Tambahan pulak kalau ulamak tu berfungsi mendidik masyarakat. Mana boleh main tangkap muat saja untuk ditabalkan jadi ulamak?

Ulamak bukan boleh main pilih ikut suka.. Ulamak pun tak boleh dinilai dengan jubah, serban, janggut serta tanda hitam kat dahi. Jadi bukannya senang seseorang manusia tu kalau nak dianggap sebagai ulamak..

Tahu tak.., orang yang kita nak panggil ulamak tu mestilah yang bukan dari ahli dunia. Dia pula mestilah ahli ugama yang tidak berpihak ke mana-mana kecuali Al-Quran, Hadis, Ijmak dan Qias. Kalau hanya menyebelahi satu-satu pihak demi parti, itu tak layak digelar ulamak..

Bila ulamak tak memihak dan juga tak terpengaruh dengan urusan duniawi, barulah segala kenyataan dan nasihat serta tunjuk ajarnya tegas. Ini selari dengan syariat dan amalan yang dituntut oleh agama..

Kalau dah kriteria nya macam ni, barulah dia boleh menjadi contoh. Ulamak macam ni lah yang menjadi pelita kepada masyarakat. Orang pun dah tentu akan dengar apa yang dia cakap sebab kesederhanaan dan juga keikhlasan yang terpancar dari percakapannya.

Ahli dunia yang menyamar jadi ulamak tak layak untuk mendidik masyarakat. Mereka-mereka tu sendiri dah rosak dirinya dan perlu dididik kembali ke jalan yang betul. Orang yang selalu menyamar ulamak ni banyak kita boleh jumpa dalam politik..

Kita sebenarnya kena berjaga-jaga dengan orang yang tak malu menyamar ulamak ni… Perkara dunia akan sentiasa diduniakan…, perkara Akhirat pun akan diduniakannya juga. Senang cakap.., segala-galanya akan ditransfer jadi keduniaan.

Bila ada orang buat yang baik dan yang makruf, ada sahaja komennya dan ada sahaja yang tak kena. Tapi.., yang maksiat dan mungkar berlaku di tepi hidungnya, dia buat-buat tak nampak pasal kepentingan peribadi dan juga pasal mileage politik.

Orang macam ini tak lagi menyuruh kepada yang baik dan mencegah kepada yang jahat. Siapa yang memihak dan setuju dengan dia, orang itu dia akan pertahankan walaupun berbuat dosa.. Tapi kalau ada yang membantah dan tak memihak pada dia, alamatnya difatwakan masuk neraka…

Kesimpulannya.., dengan ulama dunia macam ini, masyarakat akan jadi huru hara dan lintang-pukang. Jika ulamak dipilih dikalangan ahli-ahli politik, rosaklah kesyumulan Islam sebab ukhwah islamiyah tak lagi diutamakan sebab sudah dikaburi dengan perjuangan politik semata-mata..






11 Komen to Siapa sebenarnya ulamak dalam PAS ?

  1. Spin1001 says:

    betoi tu pak long… ulamak PAS sekarang melindung orang yang meliwat dan berzina kerana lebih mementingkan janji2 kemewahan duniawi… sedih biler difikirkan kedudukan ulamak PAS nih… ada ilmu agama, pandai mentafsir Quran dan Hadis tapi tidak mengikut lunas Islam sekiranya tidak memihak sebelah mereka… dah buta hati dan senang diperdaya oleh anwar…

  2. Muhammad says:

    Itu bukan uLarmak tapi ulaM’mak sejenis mkn yg boleh dimkn kahkahkahak…..

  3. PAS sedia bekerjasama dengan Umno untuk hal-hal tertentu tetapi sama sekali tidak akan berpakat dengan parti nasionalis itu.

    “Dengan Umno, kerjasama boleh tetapi untuk pakat tak ada. Bincang untuk pilihan raya adil dan lebih demokratik, kita bersedia,” kata Abdul Hadi dalam sidang medianya tengahari tadi.

    Abdul Hadi berkata, pelbagai kerjasama yang telah PAS buat dengan Umno termasuk dalam isu nukleur, Palestine dan juga berusaha sama-sama untuk menghadapi masalah ekonomi melalui Majlis Perunding Ekonomi Negara (Mapen).

    Beliau menjawab soalan wartawan ekoran sikap Umno yang terus-terusan mengajak PAS bersama dengannya.

    Untuk menjawab sikap Umno yang terus-terusan membuat kenyataan meminta PAS meninggalkan Pakatan Rakyat, Abdul Hadi berkata, “Itu kena tanya Umno, kenapa tawar PAS sampai begitu sekali, susah sangat ke hingga tawar PAS.”

  4. bluekang says:

    PAS penuh dengan ulamak bodoh dan penipu..pengikut dia 1000x ganda bahalul..bukan ulamak tapi pukimak..

  5. khahar Muzafar says:

    Pulamak? ke Ulam Mak?Orang-Orang PAS kena buat review terhadap pelajaran ugama mereka, supaya selari dengan AL Quran dan Hadith, jangan cakap jer berdegar, kampung kena gadai

  6. raplahjingaa says:

    Kaji definasi ulamak dan anda mungkin sampai ke perkiraan yang nyata…..dalam PAS tak ada seorang pun ulamak….yang ada hanya individu yang senang dengan gelaran ulamak yang di berikan oleh pengikut-pengikut mereka akibat ketaksuban….alaaaa macam ayah pin tu….hehe

  7. Mohd Hanif says:

    Yang ramai dikatakan “ulama” oleh PAS ialah yang membawa fahaman Wahabi dan tidak mengikut jumhur ulama sebenar.Dalam PAS ada Syiah,Wahabi dan Muktazillah.Kalau ada yang berpegang dengan manhaj Ahli Sunnah Wal Jamaah yang sebenar hanya segelintir, itupun takut nak tegur kecelaruan yang diajar oleh Tok-Tok Guru mereka.Berhati-hatilah jika mereka memerintah kerana fahaman Wahabi ini adalah satu fahaman yang melampau sehingga mengeluarkan fatwa mengkafirkan sesiapa sahaja yang tidak mengikut mereka.Syukran.

  8. Anti Ungrateful Immigrants says:

    MuSHITdol AmPAS Tok BABI Garu Nik Najis – ULARmak, PUKImak, JImak, SAmak, NAIK LEmak, BABI DALAM SEmak….

  9. paku says:

    jangan main tibai je cakap kawan…walaupun puak kamu x iktiraf ulamak dalam pas sebagai ulamak…jgn menghina ikut hawa nafsu..kerana segala percakapan dan penghinaan yang kamu sebut akan di pertanggungjawab kelak…Wallahu’lam…

  10. pemancung says:

    Adakah orang yang mencaci-caci neh orang Islam yang takut kepada Allah. Bila azan berkemundang bergegas pergi ke masjid menunaikan solat. Mengerjakan solat sunat tahajud… menangis memohon ampun kepada Allah kerana takut akan bakaran api neraka yang amat panas. Apabila mendengar ayat-ayat azab gementar rasa hati mereka… kalau yang mencaci neh tak der ciri-ciri tersebut sahlah kamu sahabat-sahabat syaitan benci pada setiap ketaatan suka mencari jalan perpecahan dan menjauhi kebenaran.

  11. Maafkan Semua says:

    Bismillahirrahmannirahim
    Wahai sahabat2 semua (UMNO & PAS) sudah2dahlah…masa untuk kita bersatu telah tiba!
    Siapkan jentera2 anda yg selama ini anda asah biar tajam dgn kejap. Yang mengasah disebelah Akhirat bersiap sedia dgn kekuatan anda begitu juga yg mengasah disebelah Dunia perkemaskan benteng ada. pertelingkahan yg tercetus antara kita seperti satu keluarga semata2. biar dicincang takkan putus. Pada malam2 nanti. Menangislah pada Yg Maha Esa memohon ampun segala tutur kata atau perbuatan yg telah byk menyinggung sesama kita. Pegang pada Hati Nurani di dada dan ampunkan semua manusia walau lidah kelu berbicara dan tangislah agar semua manusia dapat mengampunkan kita. Anda semua mesti berani dgn apa yg bakal tiba untuk menhancurkan islam secara besar2ran. Subhanallah

Leave a Reply

Threesome