Menu Utama

Petrol harga 16 sen seliter kalau Anwar jadi PM??

Dalam satu ceramah di Brickfields semalam, Anwar janji yang dia akan turunkan harga minyak petrol dalam masa 24 jam kalau dia jadi PM dan Pakatan menang PRU13. Spy nampak, Anwar dah mula pakai balik modal lama macam masa PRU12 dulu..

Anwar ni macam biasalah.. sapa boleh lawan dia punya jurus kungfu kencing kuat yang terkenal tu.. Tun Mahathir dulu pun hampir kena kencing dengan mat bontot ni. Tapi nasib baiklah Tun M lebih bijak tak bagi Anwar jadi PM.., kalau tak, susah kita baii..

Spy terfikir jugak.., Anwar ni tak sedar ke yang rakyat dah makin meluat pada dia? Tengok sajalah audience yang datang ceramah dia di Brickfields tu tak sampai pun 300 orang.. Dulu kalau Anwar buat ceramah, mesti ribu-ribu punya yang berduyun tiba.., tapi sekarang ni dah lain sebab ramai yang dah tak rela dibohongi oleh Anwar.

Lagi satu.., kenapa teruk sangat kena tunggu 24 jam kalau Anwar nak turunkan harga minyak bila dia jadi PM.? Kalau betul Anwar ni utamakan rakyat.., masa pengurus pilihanraya umum Pakatan menang majori nanti terus lah umum harga minyak turun.. Alahhh…, setakat janji je takkan lah tak boleh kot Anwar?

Spy nak tengok jugak kat mana Anwar nak gagau duit untuk tampung subsidi minyak tu nanti.. Sekarang ni Najib dok pening kepala fikir macam mana nak cover duit subsidi tu untuk jaga hati rakyat. Kan bagus kalau Najib pun pandai janji kosong macam Anwar…

Spy pun kadang-kadang pelik dengan manusia zaman sekarang ni.. Banyak sangat yang mudah terpedaya dengan janji kosong.. Anwar janji minyak turun dorang percaya…, Nik Aziz janji nak bagi syurga pun dorang percaya jugak.. Nasib baik tak ada orang yang janji mati boleh hidup balik kalau lawan kerajaan.., kalau tak, mesti ramai yang akan “syahid” masa lawan dengan FRU..

Kita janganlah jadi bodoh sangat untuk percaya pada janji-janji kosong dan tak masuk akal.. Anwar dan Nik Aziz tu sedang bodohkan rakyat bila dorang janji macam-macam untuk dapat undi.. Bila kita percaya, maknanya kita memang bodoh lah.. Kalau bodoh pun janganlah tunjuk sangat.. Malu baii…

Kita memang marah kalau minyak naik.., tol naik.., barang keperluan naik.. Tapi kita akan jadi lagi marah kalau kena tipu dan harga minyak, tol dan barang keperluan tak turun lepas kita bagi undi kita pada puak-puak yang pandai janji kosong..

Korang cuba fikir.., kenapa Anwar hanya berani janji minyak akan turun tapi dia tak pernah cakap berapa yang dia akan bagi turun? Sebabnya, kalau dia menang dan dia turunkan lima sen punnn.., korang semua tak boleh kata apa.. Dia akan kata, dia dah penuhi janji dia..

Patutnya, korang kena mintak dia janji turunkan harga minyak macam di Venezuela.. Seliter minyak kat situ cuma 16 sen je baii.. Berani ke Anwar janji macam tu?

Dan satu lagi, Spy rasa Anwar tak payah nak susah-susah janji nak turunkan harga minyak kalau dia menang nanti.. Sekarang ni kan dia tu penasihat ekonomi di Selangor, jadi kenapa dia tak suruh balaci dia si Khalid Gagap tu turunkan harga makanan, barang keperluan dan jugak cukai di situ.?

Kan Selangor tu negeri paling kaya dalam Malaysia.., takkan lah Anwar tak boleh buat kot? Dia kata dulu dia adalah menteri kewangan yang terbaik di Asia Tenggara, jadi kenapa nak urus tadbir ekonomi Selangor pun Anwar tak mampu?

Tak payahlah Anwar nak sibuk janji ke hulu hilir nak turunkan harga minyak.., cukuplah dengan jaga kebajikan rakyat di Selangor tu.. Jadikan Selangor sebagai model pemerintahan kerajaan Pakatan.. Itu baru betul..

Ini tidak.., macam mana rakyat nak percaya kan Anwar kalau negeri-negeri Pakatan pun tunggang langgang macam diuruskan oleh orang gila? Kalau setakat pandai berjanji tapi tak pandai tadbir negeri.., Spy rasa Nik Aziz lagi hebat dari Anwar..

Anwar hanya mampu janji turunkan harga minyak.., tapi Pok Nik terus janji syurga dan pahala kepada sesapa yang join parti jumud dia.. So, sapa lagi hebat baii…? Kalau Spy, mesti pilih Pok Nik jadi PM sebab dia boleh bagi syurga… Ada bidadari ooooo dalam tuu… Hehehehehe…






111 Komen to Petrol harga 16 sen seliter kalau Anwar jadi PM??

  1. bujuk says:

    Aku ingat betul Anwar janji petrol 16sen seliter… memang aku tak caya. Tapi kalau turunkan harga petrol, eeeemmm aku percaya.
    Kalau nak Anwar berucap didengari oleh ribuan orang apa kata bagitau Hishammudin benarkan perarakan BERSIH… ada berani?
    Isu ekonomi s’gor, k’jaan negeri memang tiada kuasa nak tentukan harga… semua bawah kuasa kementerian hal ehwal pengguna. Tapi pi tanya Najib berapa cukai s’gor yang k’jaan rembat? Kalau s’gor tak bantu, tak tau camna Najib nak urus m’sia. Janji PR pada rakyat ada dalam buku JINGGA, insyaAllah siapa pun jadi PM m’sia akan jadi negara kebajikan.

    • Mullah TTDI says:

      Saudara bujuk

      Anwar memang seorang pemidato yang hebat, tetapi isinya dan tindakannya adalah kurang berbanding ucapannya. Sebenarnya Kerajaan Selangor mempunyai banyak kuasa: cukai pintu,cukai tanah, parking tempat kereta dll. Apa kata, Kerajaan Selangor sekarang dibawah pimpinan Tan Sri Khalid dan Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadikan Selangor sebagai negeri contoh Pakatan Rakyat dari segi pengurusan ekonominya dan pentadbirannya? Ini tidak. Hanya Lim Guan Eng sahaja yang mendapat tumpuan media massa dan elektronik. Dari segi pentadbiran dan juga penstrukturan semula bekalan air di Pulau Pinang… Janji Buku Jingga hanya tinggal janji sahaja…..

      • bujuk says:

        Cukai yg. tuan sebut bawah PBT, semua tahu PBT masih perlu bayar cukai pada k’jaan pusat dan urusantadbir sendiri. Saya ada hadiri perjumpaan bersama PBT dan dimaklumkan k’jaan pusat sudah tidak memberi bantuan sepertimana semasa BN perintah. Seperti turap jalan dan sebagainya… ini menunjukkan k’jaan pusat telah menganaktirikan s’gor dengan menidakkan peruntukan seperti dibawah pentadbiran BN. Dalam masa sama semua kemudahan dan kepentingan PBT perlu diteruskan, ini adalah sebab cukai yg. tuan sebut tidak dapat disubsidikan.
        terima kasih.

        • jebat says:

          aku dah agak jawapan ini yg akan keluar.. Pakatan haram dah hilang kredibaliti.. Kaki putar,pembohong.. Tengokla.. Anwar aljuburi bapa segala pembohongan so anak2 buahnya pun sama..

          • bujuk says:

            Ini bukan putar, tapi kenyataan. Terimalah hakikat bahawa BN perintah m’sia seperti semua harta negara adalah milik parti sedang harta negara adalah milik rakyat m’sia. Perkara ini org. tak suka, tak cukup pulun semua projek k’jaan untuk kroni semua hasil negara juga dirompak parti. Ini tak betul…

          • zach says:

            kesian.. pnulis ckp xsampai 300org… hahahahaha… ramai la org bn kne tipu

          • zach says:

            bila manusia xdpt terima kenyataan..

        • me2 says:

          Sy tk pasti sejauh mana level utk akses tuan ttg peruntukan utk negeri selangor…tp setahu saya bg 2 negeri lain yg juga dikuasai oleh PR peruntukan melalui ICU, JPM untuk kerja-kerja kecil termasuk naiktaraf jalan masih ada oleh kerajaan persekutuan, untuk jalan persekutuan dan jalan felda semuanya dibawah peruntukan kerajaan pusat oleh kementerian kerja raya dan dikonsesikan untuk satu tempoh tertentu dan masih berkuatkuasa….dr segi agihan kerja sapa jugak yg memerintah, kronisme tk dapat dielakkan smada dipihak sini mahupun sana, pada saya yg penting org yg diberi peluang perform dan tahu berkongsi dan bersyukur…terimalah hakikat

    • zumazore says:

      aku sokong janji AL-JUBURI ni… dan aku yakin sepenuhnya sebab aku tahu memang minyak petrol akan turun sampai 10 sen seliter pun aku leh percaya… TAPI aku berani tulis kat sini hanya minyak sahaja yang dapat subsidi tapi subsidi yang lain akan di mansuhkan .. maksudnya duit untuk subsidi yang lain tu akan di gunakkan untuk menampung subsidi minak so pusing balik kena gak rakyat… sebab nua tak bohong sebab dia hanya berjanji untuk minyak sahaja tak untuk yang lain…
      kita tengok sapa yang akan kenananti..kalau dia benar2 ikhlas aka dia akan janji yang barangan subsidi yang lain pun tak akan di hapuskan!! …ada bran?

      • Arty says:

        200% i agree with u. Definitely DSAI will reduced d petrol price 2 prove tt he is a man with words but in return other prices will automatically increased. It is just a turn table like he himself…

      • rimau_jantan says:

        Zumazore memang dah bangang, bodoh sombong, pemimpin macam nuar aljuburi pun dia tak dapat menilaikan kredibilitinya. Ko sokong pemimpin kaki bontot, kaki zina, kaki temberang wat pe?. itu namanya ko memang bangang!

    • din7447@sbh says:

      Kepada anwar ibrahim, bertaubatlah….cukup-cukuplah tu menipu rakyat…dan janganlah buat perkara yang tak elok, mcm gerakan perhimpunan haram nie, takder membawa kebaikan pun, kerosakan adalah…jangan mencontohi negara2 arab…konon, mau reformasi…akhirnya negara kafir…barat menyerang dan membunuh mereka sendiri…iniah akibatnya kalau, kita tidak memikirkan kebaikan dan keamanan negara kita…yg untung org luar….sebab kita bergaduh sesama sendiri….dan yg rugi kita…berkelahi sesama sendiri…..cukup2lah….kita org islam semuanya bersaudara…..kejap lagi kalau kita dah mati dalam kubur, mcm mana nak jawap soalan malaikat…siapa saudara kita?…kalau kita asyik bergaduh jer….

      • zach says:

        sedara din…. sbnrnya sedara yg xpaham ttg bersih nie… ini rasa luahan dan suara rakyat.. bersih bkn utk gaduh sesama sendiri cuma perarakan utk menyampaikan momurandum dan ingin menyampaikn msg pd kerajaan dan pada smua rakyat malaysia ttg keluh kesah rakyat bawahan.. PERARAKAN AMAN….. adakah ini salah jika pihak kerajaan mengizinkan nye??? adakah perarakan ini akan kucar kacir dan menyebabkn huru hara jika keraajaan yg mendahulukan rakyat mengambil insintif ini dgn terbuka??…salahkah bg sedara jika rakyat impikan sebuah negara yg adil… yg maju dari segi kebajikan rakyatnya.. yg dahagakan pilihanraya yg adil.. knp harus guna cara yg lama andai ada alternatif yg lebih baik…. aku mengharapkan sedara sama2 join bersih ini.. bkn utk mana2 parti politik… tp utk kita rakyat dan anak cucu kita nanti… inilah perjuangan

        • zumazore says:

          masalahnya zach….
          BERSIH SANGAT KE KO ORANG?, ADIL SANGAT KE KO ORANG?, ISLAM SANGAT KE KO ORANG?, SAMPAI NAK WAT PERARAKAN “BERSIH”…. dah namanya keADILAN (adil ke) sampai malu satu negara pasal pemilihan cabang dan ranting ko orang buat, paling banyak skandel sex, talam 2 muka punya pemimpin, burukkan negara kat luar negara, kalau jadi pemimpin asik nak tepis pasal skandal je dari buat kerja untuk rakyat, cakap berapi tapi action lemau semacam,… DAPig, kalau rasuah main jutaan RM sampai yang bengkrap pun leh ada bahagian, pelakun blue di jadikan pemimpin, si gangster di jadikan pemimpin, kalau sangkut rasuah main bunuh2 sampai kerajaan pulak di salahkan… PAS lak Pandai Anguk Sahaja… sampai yang kapir buat ceramah kat surau pun mereka boleh anguk tanda setuju, sebenarnya sapa yang patut ceramah pada sapa? pasal skandal bini orang mereka paling arif, kafir mengkafir mereka no satu, fatwa sesuka hati, slogan mereka ” bia miskin kebulur tak pa asal boleh dengar ceraah hari hari makan jamuan hari hari…
          dahla tu malu-malu lah kat budak budak yang baru nak naik macam aku ni… dah tua dah… BN buat macam2 nak kasi rakyat bersatu tapi hang sebok kasi celaru pemikiran rakyat, nak apa lagi… tanya pok ajis taun ni berapa DI masuk kat kelantan? masjid tak terbina tapi stadium nak bina lak… rosak ULA MAK

          • zach says:

            sedara… bersih bkn utk pr… tp utk kita rakyat… kamu xmahukah… pilihanraya yg bersih??kamu xmahukah taraf hidup kita dipertingkatkn??tanya diri sendiri apa hak kita sbg rakyat????

          • Pelajar Cemerlang says:

            Pilihan raya tak cukup bersih ke zach? dulu kata pilihanraya berat sebelah. sekarang dah banyak negeri dah Pakatan Rakyat ambil. Masih tak bersih ke? mau Amerika dan Israel datang uruskan pilihan raya kita baru BERSIH?

        • rimau_jantan says:

          Sebenarnya pilihanraya kita adil cuma kalau pakatan kalah aje dia kata tak adil. kalau pakatan menang, knape dia kata bersih?.

          • Mullah TTDI says:

            Betul rimau_jantan dan zumazore
            Kepada zach, bertaubatlah. Apabila Pakatan Rakyat menang 5 negeri dan beberapa kawasan Pilihan Raya Kecil, pemimpin Pakatan Rakyat (PR) mengucapkan tahniah kepada SPR kerana pilihan raya adil, bersih dan saksama dan juga kepada rakyat. Kalau Pakatan Rakyat kalah, mereka tuduh BN, UMNO dan juga SPR kerana pilihan raya tidak telus, tidak adil dan macam-macam lagi pertuduhan.
            Rakyat sudah pandai, zach….. Mereka dapat tahu mana yang baik: BN atau pun PR….

    • Pelajar Cemerlang says:

      Dear Saudara Bujuk,

      Isu putar belit ini memang tidak asing bagi pakatan rakyat yang menerajui selangor kini. Kami sekumpulan pelajar cemerlang dari UiTM telah termakan janji jenis Putar Belit PR ini.
      Kami mengambil pinjaman SUK dari kerajaan selangor BN. kami melihat bahawa perjuangan PAS menjadikan Pinjaman PTPTN ditukar kepada Biasiswa Penuh adalah suatu sandiwara politik kerana di Negeri Pakatan sendiri tiada Biasiswa Penuh untuk kami.

      Putar belit pertama:
      Kerajaan Selangor Pakatan Rakyat hanya memberikan Biasiswa penuh kepada pelajar cemerlang dengan terma dan syarat yang tidak adil. Syaratnya perlu 3.7 GPA. Walhal, pihak universiti menetapkan 3.5 untuk pelajar cemerlang. Akibatnya ramai pelajar cemerlang tidak dipandang cemerlang oleh Kerajaan Pakatan Rakyat ini.

      Walhal, kami ingat setelah Kerajaan Selangor BN jatuh kami akan mendapat biasiswa penuh. Rupanya janji keling semata-mata.

  2. abgsudin says:

    kat selangor ada cukai ke?

    hahahahaahahahahaha

    • Tuan gedukngok says:

      Rumah maksiat berlambak ada le……merata-rata! Kalo dicukai sepenuhnya setiap rumah tu memang kaya semula la Selangor. Tapi camna nak cukaikan, duit hasil semua masuk poket bapak-bapak gengster….ada berani kalid nak ambil balik? Jangan harap….nanti DAPigs, penaung mereka, kasi warning kecot teloq kalid. Yang kaya big bro DAP. PKR dgn PAS terkulat-kulat je la macam melukut ditepi gantang!

      • bujuk says:

        Jangan sebarang cakap, POLIS dibawah KDN. MB s’gor minta tubuh polis sendiri tak bagi… habis salah siapa kalau apa yg. tuan sebut betul.

        • raplahjingaa says:

          Pulak…….spin jangan tak spin….makin lama makin laju pulak tu…..nak polis sendiri ya ? agak-agak lah siapa akan menjadi ketua poilis yang khalid nak tubuhkan…..Ronnie kot…

        • shayzet says:

          hoi bodoh…apa punya bangang la kau ni…..mana ada negara kat dunia ni buat pasukan polis sendiri kat negeri yg mereka perintah….pr je yg terkinja2 nak buat…untuk apa ? senang nak kontrol jenayah bawah jagaan dia nanti….

          • bujuk says:

            Kan engkorang bising kata ada rumah urut haram, dan berbagai tempat maksiat dan salahkan k’jaan negeri yang tiada kuasa penguatkuasaan untuk bertindak… siapa bodoh sekarang? Pegilah lapor polis untuk tindakan kenapa nak salahkan negeri pulak? Tapi peliknya, Pahang yg. jadi pusat judi terbesar engkorang tutup mata jeeee….

          • bujuk says:

            Shayzet… TM,TNB,POS dan banyak lagi GLC ada polis sendiri, lu cerita apa? Lu tau ke apa lu tulis? Malah di US ada sherif sendiri di setiap bandar…

          • BEN2 says:

            BUJUDK

            KEDAU DAN TEMPAT MAKSIAT DLM BIDANG KUASA PBT. PBT BAWAH STATE. POLIS KT POS DLL TU POLIS BANTUAN. BIDANG KUASA TERHAD. FIKIR DULU. UTAMAKAN FAKTA……….

        • kelat biru says:

          bujuk yang banggang…

  3. begCD says:

    sebulan dua boleh ler dia tanggung 16sen seliter….
    gebang tak ingat punya nuar chinadoll

    pi raaahh

    • zach says:

      yg ckp 16sen seliter org umno penulis yg ckp.. anwar xckp pn.. dia cuma ckp minyak turun.. 2 la aku ckp penulis dlm n ie kaki putar… cian bdk2 umno

  4. politikar says:

    memang boleh turunkan harga minyak dan harga barang kalau pemimpin penyangak yang dok rembat harte rakyat di kenakan tindakan undang-undang seperti rampas semua harta yang dia seleweng

  5. megat rambai says:

    buku jingga?tu semue janji kosong je..

  6. Farid says:

    Report ni kena ada org verify..al maklum lah berita yg datang dari org fasiq ni kena double check.

    Anyway korang tak nak kah harga minyak turun????
    Petrona punya untung RM61 billion. RM30 billion kasi gomen. RM20 billion hak milik IPP. Kat situ hang dah boleh tgk cara2 nak turunkan harga minyak. Hangpa semua jadi Menteri ni nak jaga rakyat kah atau nak jaga towkey IPP tu?? Kalau nak jaga towkey tu..berhenti keje..then jaga depa (towkey), kita nak businesses ear profit..i mean norma profit and not superprofit.

    • raplahjingaa says:

      pehh,,,,hang buat equation macam orang jual goreng pisang…….ni yang aku malas nak layan bebudak PAS bila depa cakap pasal ekonomi…….lebih-lebih lagi pasal minyak…….apala yang depa tau selain drp taik minyak…heh…heh

    • zumazore says:

      BRO FARID…
      jangan lah jadi bodo. malukan PR je la lu ni bro… dulu penyokong PR kata ” kita kan (malaysia) pengeluar minyak dunia kenapa tak AMBIL sedikit dari minyak tu bagi kat rakyat , supaya rakyat tak terbeban …. ” itu kata2 kata al-jumud PR…
      cuba ko perhatikan keuntungan PETRONAS tu dari hasil perniagaan minyak yang di gali dari hasil bumi malaysia .. dan keuntungan dari cukai yang di beri pada kerajaan akan di salurkan pada rakyat untuk persekolahan , perubatan , pembangunan , dan lain2… cuba ko pikir lak jika kerajaan ikut cakap al-jumud PR , apa yang kerajaan dapat untuk bina negara? …minyak akan digunakan untuk bersiar-siar, untuk ke kenduri kendara, untuk ke jamuan makan , untuk melepak kat tepi pantai…… hasilnya tak nampak sangat berbanding cara kerajaan meniagakan minyak tu…sebab tu sekarang ni ko pi klinik ngan duit RM1 pun ko leh dapat ubat!
      ada seorang aci kat tempat kerja aku kerja bercerita… anak dia yang kerja kat singapork tu kemalangan jalan raya dan hasilnya patah kakinya, maka dia mohon cuti 2 hari untuk ke sana … balik dari melawat anak dia aku pun tanya pasal anak dia, dia kata kaki anak dia dah kena simen, tapi dia mengeluh.. aku tanya kenapa? dia jawap masa kat hospital singapork tu sama je masa yang di amik oleh hospital di malaysia TAPI kena bayar SD70.00 untuk jumpa doktor aje.. untuk ubat dia mengeluh lagi.. wey tarak 300 tak payah cerita laa…ini cerita benar dan aku berani bersumpah atasnya…
      kita kat sini bayar keluar hospital je baru berapa je bro… itu pun kata kerajaan zalim… zalim macam mana aku pun tak tau…
      itu aku belum cerita pasal polis kat indon lagi… nanti la senang2 aku cerita kat ko..
      yang penting ..bro bila nak taubat!!!

      • shayzet says:

        si farid ni….mana tahu bersyukur……dpat telan je mana nak pikir2 lagi….tu yg bengap je sekarang ni

      • zach says:

        utk pengetahuan sedara hospital di singapura semua bertaraf bintang… semua pakar beb..len kali siasat la dlu cerita 2 bhai… aku keje singapore.. bila kerja disana kita diharuskn bli insuran.. sbb smua bnda disana segala2nya duit.. tp utk rakyat dia byk keistimewaan k.. i2 yg aku tahu

        • zach says:

          lau ko nk bandingkn malaysia ngn singapore ttg kebajikan.. hahaha.. kita jauh ketingalan.. ank muda sana lau xdpt keje.. dpt elaun tiap2 bulan de… hari raya cina dpt bonus utk smua warga negara dia.. nie kerajaan diorng yg bg ikut keuntungan taunan negara.. taun nie lau xsalah sorang dpt sgd350.. 5juta penduduk beb.. ko kira la bpe kerajaan dia bwk keluar.. ttg gaji?? diorng ader penyelarasan… tokey2 xley men letak harga gaji bhai tp kerajaan diorang mainkn peranan… malaysia??? lantak la… jnji tokey je yg kaya.. harga umah keta jauh lebih rendah bhai.. barang elektronik ngn pakaian jauh lagi2 murah… gaji sgd1000 katsane dh mmpu bli hp yg keluaran baru.. gaji rm1000 malaysia pikir 5x pn ingat xmampu bli… itulah malaysia.. yg penting malaysia boleh… boleh apa entah la

          • flash says:

            zach saja nak tanya. . hospital kerajaan kat sana bayar lagi mahal ke murah dari kat sini? n nk tanya jugak, kalau org tu tak mampu nak beli insurance, bole ke dia bayar rm1 tok mintak doctor tengok?

          • zach says:

            dh tentu la… rakyat dia..

          • zach says:

            soalan bg hensem sket… soalan ntah apa2.. abis ko ingat rakyat singapura yg xmampu abis 2 saket dibiar mati mcm 2 je ke… bodonye

    • shayzet says:

      mana kau tahu 20 billion milik IPP ?….aku nak tanya kau la….apa yg kau tahu pasal IPP ? apa yg diaorang buat sampai kau kecoh2 ni ?

      • bujuk says:

        KUALA LUMPUR, 13 Jun: Rakyat Malaysia tidak yakin bahawa jawatankuasa khas kabinet BN yang ditubuhkan untuk menilai subsidi gas dan Perjanjian Pembelian Tenaga yang ditandatangani antara Tenaga Nasional Berhad (TNB) dan Penjana Tenaga Bebas (IPP) akan memihak kepada rakyat apabila masih tiada tindakan diambil ke atas skandal kehilangan saham bumiputera sebanyak RM52 bilion.

        Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng (gambar) berkata, hanya Suruhanjaya Diraja atau jawatankuasa dwipartisan yang terdiri daripada wakil BN dan Pakatan Rakyat (PR) yang terpilih sahaja akan dapat mengembalikan keyakinan umum bahawa rakyat Malaysia tidak akan terjejas dengan rundingan semula IPP.

        Ini, katanya berikutan rakyat telah kehilangannya ketika Tun Dr Mahathir Mohamad mewajibkan perjanjian subsidi gas yang berat sebelah dan tidak adil yang memberi kelebihan kepada IPP.

        Katanya, kerajaan telah memperuntukan RM54 bilion saham bumiputera tetapi hanya RM2 bilion sahaja yang tinggal dan masih dipegang oleh bumiputera, RM52 bilion telah diagihkan kepada beberapa pemimpin UMNO dan BN untuk kepentingan diri sendiri.

        Lim dalam kenyataan kepada Harakahdaily menambah, sekiranya RM52 bilion saham bumiputera masih dipertahankan, ekuiti syarikat bumiputera kini dengan mudah akan melebihi 40%.

        “Inilah sebab utama yang mana BN enggan untuk mengambil tindakan ke atas mereka yang bertanggungjawab terhadap skandal kehilangan RM52 bilion saham bumiputera dan atas sebab itu jugalah, rakyat Malaysia tidak yakin bahawa BN akan menyebelahi rakyat dalam rundingan semula dengan IPP berkenaan,” ujarnya yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang.

        Menurutnya, mereka yang terlibat dalam skandal kehilangan RM52 bilion saham bumiputera dan IPP semuanya adalah kroni-kroni BN yang menikmati subsidi yang bernilai berbilion-bilion ringgit disebabkan oleh percaturan politik.

        Katanya lagi, stas sebab itu jugalah, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak begitu yakin menegaskan bahawa kerajaan beliau tidak akan melihat kepentingan IPP tetapi sebaliknya akan memastikan segalanya akan menyebelahi rakyat, bunyi seperti kosong dan langsung tidak menyakinkan ketika kerajaan BN menolak untuk mengambil tindakan dan memaksa semua yang terlibat dengan skandal saham bumiputera RM52 bilion untuk mengembalikan semula keuntungan haram yang dinikmati dan menyerahkannya semula kepada bumiputera miskin dan orang Melayu.

        “Inilah sebabnya DAP menyokong cadangan Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah yang mencadangkan agar sebuah Suruhanjaya Diraja ditubuhkan bagi menyiasat perjanjian IPP dan subsidi gas untuk kebaikan 27 juta rakyat Malaysia.

        “Mengapa hanya seorang ahli parlimen BN iaitu Tengku Razaleigh Hamzah sahaja yang dapat melihat kesan pemotongan subsidi dan kenaikan kadar tarif elektrik terhadap kos sara diri rakyat Malaysia yang biasa?” soalnya.

        Ahli parlimen Bagan itu juga mempersoalkan adakah ahli Parlimen BN yang lain terikat dengan IPP dan sanggup melihat pemotongan subsidi kepada golongan miskin akan tetapi langsung tidak menyentuh berpuluh-puluh bilion ringgit subsidi gas yang dinikmati oleh IPP sehingga membolehkan keuntungan tahunan sehingga berbilion-bilion ringgit.

        “Suruhanjaya Diraja atau jawatankuasa dwipartisan yang terdiri daripada wakil pemimpin BN dan PR adalah sangat penting bagi memastikan tiada sebarang perjanjian tersembunyi terhadap Perjanjian Pembelian Kuasa antara TNB dan para IPP,” ujarnya.

        Dlm. BN Ku Li aje yg. aku respek selain Saifuddin.

        • Pelajar Cemerlang says:

          Dear Bujuk,

          Perjanjian IPP memang berat sebelah. Tetapi haruslah kita semua maklum tentang kejadian ”you diam , ini urusan kerajaan” yang tuan Anwar bin Ibrahim sendiri katakan didalam meeting kepada IPP semasa beliau menjadi Menteri suatu ketika dahulu. Pendapat saya, masih terdapat ramai pekerja2 kerajaan yang sentiasa kerja terbaik untuk memastikan kerajaan mendapat perjanjian terbaik. Pekerja yang tak baik sudah pun di BERSIH kan contohnya Anwar Bin Ibrahim ini.

          Isu tenaga ini adalah isu global. Saya percaya, jika kerajaan pakatan rakyat memerintah mereka akan mencari jalan mudah seperti membina logi tenaga ATOM yang harganya murah untuk rakyat.

          Tenaga Renewable adalah baik. tetapi kos terlalu tinggi dan jangka hayat sangat rendah. Cuba buat di kelantan dahulu. Privatization adalah cara terbaik kerana wang kerajaan kelantan tak banyak. Lebih baik memulakan sesuatu daripada hanya bercakap sahaja.

    • kelat biru says:

      aku baru balik thailand..minyak diaorang rm3 lbh seliter..bersyukur kat malaysia, kerajaan BN asih menanggung subsidi yang banyak…

      • Bebas Sokmo says:

        berapa byk kene byr tol kat siam, dan berapa byk road tax org siam byr? kereta berapa harga org siam beli?

        • Pelajar Cemerlang says:

          Ini isu minyak atau isu kereta? tak faham la bro bebas sokmo.

          Mau elak tax kereta? cuba la keta hybrid. Kalau bro mau tolong ekonomi jepun dan eropah sangat (komplen beli kereta tax mahal), apsal ada kat Malaysia lagi? Sila lah tukar kerakyatan.

          Mau tol murah? ikot la jalan takda tol. ada banyak la brader.

      • zach says:

        bodonye… hahahahahaha… thailand ader minyak ke?? weyyyy atoiii tulun2… aku hampir2 sewel ngn kenyataan ini

  7. Tuan gedukngok says:

    Ko ni dah dapat penyakit mabuk ‘alam fantasia’ ke? Bagi la seratus sebab pun, seribu ke, time pangkah, kalo dia tak pangkah BN, dia pangkah DAPigs. Ada juga yg pangkah sebab mereka nak mereka nak make sure ada sorang dua pencacai dalam dewan tu…..atau tukang sorak!!

  8. jebat says:

    korang salah faham bukan minyak petro yg aljuburi nak turunkan tp minyak urut batin la.. Tak caya baca harakah.. Iklan ubat kuat banyak kat dlm tu..

    • shayzet says:

      bukan la…tapi minyak lintah tapa kot…..senang nak tenyeh cinadoll dapig tu…..

      • zach says:

        kenapa otak ko bodo cm keldai???

        • zach says:

          dari potong subsidi rakyat.. apa salah kurangkan insentif pd ipp?? salah ke lau kurangkan insetif pd syarikat pembekal yg tiap2 taun untung??? salah ke cik keldai… bila jadi rakyat jgn bodo dan bila jadi pemimpin jgn bongkak.. kalau otak taraf keldai diam2 duduk jgn nk mencelah

          • jebat says:

            yang hentam depan belakang itulah keldai… Penjilat pun keldai..

          • zach says:

            bila bual ttg subsidi diorng kalih topik sex… bila bincang ttg keadilan utk rakyat… ttg sex jugak mereka minat..bila bincang ttg nasib bangsa… ttplah cerita sex yg diutamakan… sdarlah sedara semua… xguna semua i2..

    • kahkah says:

      bukan harakah…haramkah…tu yang betul nyer…

  9. stingray says:

    9) Kerajaan PAS akan menjaga Alam Sekithar dan hak Pengguna. ( tikus kat kota Bahru tu dh lebih besar dari kucing dh bro)
    10) PAS akan amalkan Kerajaan seperti Kerajaan madina yang telah diperintah oleh Nabi Muhammad.
    Sepuluh sebab kenapa Rakyat Bukan Islam sokong PAS untuk memerintah Malaysia.” ( memang la rakyat kapir sokong,sebab patung2 budha kat kelantan tu dh sama besar dgn ULTRAMAN dh )

    4) Jenayah akan di hapuskan melalui Hukum Hakam Hudud. ( abih la AnWar ner sula sampai mati dan berani ke langkah mayat ustz karpal )

    2) Negara Malaysia akan dapat satu penyelesaian dalam masalah sosial. ( depan blkg pun boleh )

    Kerajaan PAS akan memberi keutamaan kepada Rakyat ( jernih betul air paip kat kelantan tu )

    3) Negara Malaysia akan dapat menghayati Kerajaan yang bebas dari rasuah. (memang la sebab
    Rasuah ditukar nama menjadi Hadiah – dpt hadiah mengerjakan haji bkn rasuah haji )

    6) Kerajaan PAS akan amalkan PRU yang bersih. ( mcm kalah bersih kat sarawak tu yea )

    • Mak Jemah says:

      setuju sesangat kt Stingray… pandai sesangatlah dorang ni tulis 10 sebab yer? tak sedar kena btg idung sendiri… tak sedar2 diperalat cina..

  10. payids says:

    Aku selalu baca komen2 puak pakatan rakyat. diorang ni semua tak penah nak jawab soalan tapi selalu pusing balik dengan pertanyaan. Aku tau kalau diorg jawab mesti kantoi punya.

    • bujuk says:

      Memanglah dah kuasa mutlak masih pada k’jaan pusat. Lepas PRU 13, insyaAllah kita jawab terus kalau PR berpeluang memerintah m’sia.

      • raplahjingaa says:

        “‘ Kita ” tu siapa…..? hmmm

        • shayzet says:

          insyallah pr tak dapat perintah malaysia pru13 nanti…..pasal diaorang niat memang nak jahanamkan negara ini…..dap nak kaut semua hasil malaysia dan hasil melayu….lepas tu tinggal kan malaysia bersama taik2 palat kat pkr dan pas…..itu je yg diaorang nak…..tapi si pas dan pkr ni tak tahu….jilat je bontot dapig…….

          • bujuk says:

            Itu namanya prasangka buruk, yg.korang tak tau UMNO/BN dah rompak 52bilion saham bumiputra. Engkorang mesti kata, takpa asal melayu kan…. tapi sebenarnya depa ambik hak bumiputra… korang sanggup putus saudara bahagi harta pusaka dengan adik-beradik tapi umno ambik harta korang buat bodoh jeeee…

          • zach says:

            cik keldai bersuara lg… hahahaha… mmg semua penyokong umno tgl yg kaki fitnah… cerita sex…yg pandai2 pergi mana ea??? apa alasan cik keldai ckp pr nk jahanamkan negara??? setahu aku selangor byk insentif utk rakyatny… mati pn dpt rm2500.. air free… tp selama bn pegang xpnh pn dpt free.. boleh la 3thn bnding ngn 54 tahun. pelaburan yg paling tgi pnang… skunk kelantan pn dh maju sket… org ckp bersatu kita maju… dlu pas 1 kita dah brtiga..

          • Bebas Sokmo says:

            pendapatan perkapita melayu paling rendah dibandingkan dgn org cina dan india…..hasil melayu tak byk sebenarnya.

      • kelat biru says:

        ade hati nak perintah malaysia..tidak sesekali aku memangkah pengkianat bangsa dan negara..mampos pas, pkr dan dap..hidup melayu

        • zach says:

          setakat undi ko xpayah nk heboh2 r..

          • zach says:

            nanti bila tubuh sedara dibaluti kain putih… yg mana tika itu taraf sedara sama level dgn semua… bila wang bukan lagi ukuran/… dan tika dtg suara yg brtanyakan baik buruk hidup sedara didunia… jawablah… melayu.. melayu… melayu… dah xley hidup dah… sbb tika 2 sedara dh mati… melayu mudah lupa ok….

    • zach says:

      soalan pe 2 de… bg r tahu.. biar aku jwb… xpn ramai lg ahli pr dlm nie ley jawab

  11. Farid says:

    Eh Umno ada bukan islam support ke..?? Dia org support sebab UMNO tak laksanakan Islam…kalu UMNO laksanakan islam sepenuhnya…maka melompat lah Chua Soi Seks tu…Eh Umno ni takut kat MCA kah???

    • stingray says:

      memang betul MCA komponen BN..tapi dulu2 ada ularmak bg fatwa berkongsi kuasa dgn org kafir adalah haram..tp skrg ni tiba2 jea jd halal smpai berpelukan dgn boss DAPig..tiru UMNO ke?..

      • zach says:

        ulama mana?? kuasa yg macam mana?? kuasa yg membenarkan perjudian?? kuasa yg mcm mana sedara??

        • zach says:

          tika pas mahu haramlkan judi di kelantan… sapa yg masuk campur?? apa kata tpm?? apa kata org2 umno?? knp kita sebagai umat islam tidak support… biarlah hanya dikelantan… kita tgk kalau ok.. n dapat diterima oleh rakyat non muslim disana alhamdulilah la….

    • stingray says:

      so DAP support PAS sebab PAS tak laksanakan Islam ke?..kalau PAS laksanakan Islam sepenuhnya…maka melaompatlah kit siang gan benggali tua tu…eh PAS ni takut kat DAPig kah???

      • raplahjingaa says:

        Bullseye bro !……tengok dia nak spin apa pulak….

      • zumazore says:

        tetnyata yang menang sekarang ni ialah kapal sink tu… sebab dia pernah kata ” mau bina negara islam ka dey, kasi langkah mayat saya dulu la dey”.. so PAS pun mengeletar kepala lutut… so jalan terbaik dan terbaru kali ni ialah tubuhkan ” NEGARA BERKEBAJIKAN ” SO kapal sink tak membebelsebab tak ada nama islam kat situ… yang menang ialah DAP.. tepuk tangan tepuk tangan ramai ramai..

    • shayzet says:

      UMNO mana ada takut kat MCA…..diaorang hormat je pasal sama2 dalam komponen….tak mcm liPas tu…..melukut tak tentu pasal…buang identiti, hilang arah tujuan berpolitik…..hilang serban….memang dasar pak jangoat Pas mcm ni la….

      • bujuk says:

        Hormat ke… CSL bagi worning pada UMNO, PAS perlu buang perjuangan Islam dulu sebelum masuk BN. Diorang sergah Hishamudin julang keris keramat sampai nangis minta maaf. Ketua bhg. UMNO bkt. bendera kena gantong jawatan kritik KSK. Hantar memo pada Paklah pasal IFC malah kata UMNO punca cina tolak BN dan banyak lagi, itu yg. korang kata hormat.

        • jebat says:

          setidak2nya cina mca tak bg tazkirah dlm masjid.. Pas yg dikatakan lebih islam dari umno ditazkirahkan oleh wanita dap..

          • bujuk says:

            Hebatnya org. PAS mampu pulak berkhutbah dalam gereja, kuil dan tokong. Ada pemimpin UMNO yg. mampu buat camtu? Aku ingat lagi di Sg.Siput Samy Vellu rasmi masjid, apa UMNO dah mati ke di Sg.Siput masa tu?
            Lagi satu kau tak faham pun antara tazkirah dengan sumbangan kerajaan dan YB sebagai wakil k’jaan sampaikan bantuan apa masalah? buka aurat memang salah tapi dia bukan Islam sedang Rosmah pun tak tutup aurat juga, kenapa korang ok jeee…? atau pada korang Rosmah tak tutup aurat takpa sebab dia UMNO?
            Macam tu UMNO adalah lesen untuk buat maksiat kan?

  12. Spin1001 says:

    apabila aku jadi PM, aku akan bagi minyak percuma kat rakyat, bukan 16sen/liter, bukan 10sen/liter, bukan 5sen/liter tetapi PERCUMA… Aku akan mintak Petronas sponsor, kalu tak boleh jugak, aku mintak derma dari kontraktor2 yang nakkan projek2 kerajaan negeri… buku jiggay aku upgrade jadi buku kelabu asap…

  13. Farid says:

    Apa la reply standard primary school ni…

  14. kwek mambo says:

    Tak yah turun yang lain suruh dia turun kepala butuh dia dulu,pantang lepa nak tonjol tak kira depan belakang nak muntah,sampai terpancut air pekat dia dalam mulut cna dol dah lah panjang macma buag kabu,tu ya ng kak wan sayang barang baik ma

  15. politikar says:

    elok bagi keris kat pas dengan umno biaq mampuih habis orang melayu bunuh sama melayu … haprak
    mca ngan gerakan pun tak gaduh dengan dap macam umno dengan pas … hai kena jajah lagi lah bangsa melayu nih …sombong bodoh

  16. Wong Pin Ter says:

    Salah satu tarikan dan keunikan PAS berbanding UMNO di kalangan masyarakat Melayu/Islam Malaysia adalah kepimpinan Ulama dan penubuhan Negara Islam. Apabila kedua-dua elemen ini telah diketepikan sebaliknya sibuk memperjuangkan prinsip dan kepentingan pihak lain maka tiada apa sebab lagi untuk Melayu/Islam untuk menyokong PAS. Sebenarnya PAS akan mendapat sokongan majoriti Melayu /Islam jika dia tidak bersengkongkol dengan puak-puak haram DAP dan PKR serta kekal dengan prinsip perjuangannya berbanding UMNO. Namun kerana PAS lebih mengutamakan sokongan bukan Melayu dan Islam maka golongan inilah yang akan kuat menyokong mereka bukan kerana mahu memberi kuasa atau berkongsi kuasa dengan PAS tetapi hanya semata-mata mahu melemahkan kuasa politik Melayu/Islam.

    • bujuk says:

      Aaaa… UMNO dah nak karam baru cerita pasal Islam, masa kuat ada dengar risalah Islam yg. PAS bawa? Lagi ditekan adalah, Tu royalti minyak T’ganu ditarik masa PAS memerintah, sama juga dgn. K’tan boleh UMNO bagi sebab? kalau bukan nak hancurkan PAS dan org. melayu. Sekarang suruh PAS keluar PR sedang UMNO bergayut dgn. BN. Tak cukup tu ambil ahli bersekutu lagi, SPR, PDRM, JPN dan segala kekuatan k’jaan nak hancurkan PAS. Apa masalah kalau biar PAS tadbir k’tan dgn. aman, kalau nak amik k’tan guna proses demokrasi yg. betul, tak rasuah, daftar pengundi hantu dan lain2. Hari ni bila PAS gabong PR baru kata PAS dulu perjungkan Islam, tapi dulu fitnah macam2 kata sesat, jumud, ketinggalan dan sebagainya yg. negative.

      • mrSkandal says:

        Royalti minyak ni ada sebab²nya mengapa BN tak beri kepada kerajaan Kelantan ketika dibawah pemerintahan PAS.

        1) PAS akan menggunakan duit ini untuk Parti mereka dan bukan disalurkan kepada rakyat.

        2) PAS ingin menggunakan duit itu untuk kebajikan rakyat supaya rakyat tak perlu bersusah payah untuk berusaha untuk memajukan diri sendiri. Disini ada disadvantage-nya iaitu seandainya diberi tongkat maka seseorang itu tidak mahu berusaha..basically membuatkan rakyat menjadi malas

        3) PAS ingin menggunakan duit tersebut untuk finance para pemberontak di selatan wilayah thailand termasuklah pembelian senjata bagi melawan kerajaan pimpinan buddha. Ini akan menyebabkan Malaysia secara keseluruhannya akan bertanggungjawab dalam mencapuri politik negara thailand.

        4) PAS ingin menggunakan duit tersebut untuk sekolah agama rakyat (SAR) dimana segala silibus atau ilmu pelajarannya hanya fokus kepada kebencian terhadap kerajaan secular atau kerajaan yang terlalu berlembut kepada kuasa barat.

        5) PAS ingin menggunakan duit tersebut untuk menampung perbelanjaan ahli² jawatankuasa mereka dalam berkempen.

      • jebat says:

        budak2 pakatan tak leh pegang duit byk2 nanti habis cina doll dilanggannya..

      • bujuk says:

        Jawapan korang semua menunjukkan korang semua tamak harta dan kuasa hingga harta dan kuasa orang pun korang nak rampas. Lepas tu korang bising kenapa PAS tak maju, tak buat masjid, sistem air bersih, banjir dan sebagainya sebab takut kalau k’jaan PAS kaya rakyat hidup aman makmur dan ekonomi baik BN takda can nak tawan balik k’tan. Tapi realitinya tampa royalti UMNO masih gagal tawan k’tan. Berbalik pada t’ganu UMNO guna royalti untuk rasuah rakyat hingga malas berusaha, bina stadium runtuh, masjid runtuh, menjana ekonomi orang luar seperti monson cup dan tah hapa2 projek untuk kepentingan kroni bukan untuk rakyat. Tapi korang semua suka UMNO buat camtu pada org. melayukan, sebab korang yg. sebenarnya perlukan tongkat untuk hidup mewah.

        • jebat says:

          bujuk2 mudahnya ko berkata2 pasal terengganu.. Ko mcm aljuburi hebat berpidato hebat juga balun jantan betina.. Ko nak banding kebajikan antara kerajaan pakatan haram ngan kerajaan BN terengganu.. Bagai langit dgn bumi.. Diterengganu warga emas dihantar mengejakan haji secara percuma, setiap anak dibekalkan dengan komputer, ibu tunggal diberi pelbagai bantuan, belia dibantu dengan pelbagai kemudahan, bantuan membaiki rumah yg uzur. Hari ini atap melayang hari esok akan dipasang kerajaan terengganu. Diselangor bumbung rumah flat melayang pakatan haram hanya mampu berjanji hingga sekarang tak sampai2.. aku tengok yg duk melawat taman tamadun islam yg dikatakan membazir tu org selangor ngan kelantan.. Celik mata luas2. Jangan dok menyondol je bujuk..

        • kelat biru says:

          ko jgn hina terengganu bujuk banggang..rakyat terengganu penuh dengan penuh kebajikan..macam2 bantuan kerajaan..hanya pendokong2 pas je yang x pernah bersyukur..mampos pas

          • Bebas Sokmo says:

            ye org tggnu dpt berbagai jenis dana….tapi tggnu tetap no 2 @ 3 yg termiskin dimalaysia. jalan utamanya iaitu jln jerangau jabor dan jalan Kemaman ke kemasik mcm jalan cowboy.

        • Pelajar Cemerlang says:

          Dear bujuk,
          Membina ekonomi yang kekal menjanakan wang bukan kerja mudah. Tidak ada jaminan dalam hal-hal perniagaan. Semuanya risiko. Ironiknya, semakin tinggi risiko, semakin tinggi pulangan. Kalau bujuk tanya pakar ekonomi mana di dunia ni pun tak boleh nak bagi jaminan bahawa teori2 mereka akan berhasil 100%.

          Tetapi, akibat perangai orang melayu bercampur dengan ketidakfaham islam yang mendalam ini orang islam di malaysia hanya akan melaburkan kepercayaan atau wang kepada perkara yang CONFIRM sahaja.

          Contohnya, kerajaan terpaksa buat ASB, KWSP yang tidak akan RUGI dengan jaminan kerajaan. Walhal ini adalah cakap2 orang bodoh. Skim2 ini tidak ada langsung di luar negara. INI khas untuk orang melayu yang berfikiran sempit.
          Saya harap tuan bujuk bukan antara mereka yang mahu 100% pulangan baru mahu melabur.

          Rugi setakat mencuba untuk meningkatkan ekonomi tidak perlu dipandang salah oleh rakyat. Bayangkan jika semua perkara harus 100% untung baru kerajaan laburkan duit. Program Research di Universiti pasti tidak mendapat pertolongan langsung kerana pulangan 100% tidak dapat diperolehi kerana risiko penyelidikan adalah tinggi.

          Perlu juga bujuk sedar bahawa dizaman Mahathir, kelantan mendapat peruntukan yang banyak. Tetapi malangnya ianya tidak disalur untuk projek2 asas seperti sistem air. Sedarlah, jika kelantan melakukan PFI untuk projek air bersih mereka, kelantan sudah ada air bersih. Duit ternyata bukan isu dalam privatization. Kelantan tidak ada duit pon boleh dpt Air, Elektrik, sistem kumbahan dan lain2. Tetapi pelabur risau kerana Kelantan Islam PAS yang pelik akan menyebabkan pelaburan mereka akan rugi dan sia-sia.

      • jebat says:

        pas cakap tak serupa bikin.. Dulu kutuk umno tak perjuangkan negara islam tp skrg pas pun dah tukar prinsip.. Dulu kata umno pelihara pemimpin giler seks tp skrg dia dok bela anwar aljuburi yg terang2 menyudu saiful ngan cina doll boleh.. Dulu pangkah bukan islam haram skrg dah jadi halal.. Untuk pas semua halal..

  17. JanPKNK says:

    Nuar Brahim mana mau bidadari…. hehehe…. BIDADADADA dia mau la……. hahahaha

  18. aziramsa says:

    apalah yg bujuk tu merepek. duit royalti tu memang ptut daah diberi kat rakyat. bila dah diberi spin plak kata rasuah rakyat. entah apa2 la u ni. kalau tak beri kat rakyat, u spin kata tak bagi hak rakyat. dah bagi, u spin plak kata rasuah rakyat. ada jgk manusia mcm u ni ye. betul la Allah ciptakan manusia ni unik. Unik sebab byk perangai. Usah dok mengata org terengganu la. Nampak sgt jeles. Sepatutnya PAS kelantan buatlah kerja betul2. Biar ikhlas kerana Allah. Barulah berkat pemerintahan tu.Kalau tak mampu…usah ckp byk ler.

  19. abu says:

    tajuk artikel mcam sial…….
    ni nak kelirukan pmbaca lah kan…..

    Spy Leman, bawak2 lah bertobat
    jngan mengencing orang…….

  20. abu says:

    aik, mane komen aku ?????

  21. Jojo says:

    Ingatlah….BN tak bersih,BN tak sempurna….tetapi nak biarkan Pembohong Besar Anwar menjadi PM adalah berdosa besar….org yg berbohong bahawa the numbers of BN MP is increasing by hours in supporting 16sept….uh…aleh..aleh..dia bohong..lawyer zul kulim pun anwR kencing…tapi ahli junub pkr tetap sokong..karpal pun suruh anwar taubat…karpal yg dulu kata dia ada bukti anwar peliwat….oleh itu…haram hukumnya memilih pembohong,almunafik,peliwat,pemfitnah sebagai pemimpin

  22. pakjabit says:

    nak langgan china doll harge 16sen kalo die jadi PM aku percaya la… bhahahahaa

  23. OrangBukit says:

    Sdr. BUJUK…..(nasib baik tak busuk),

    Kao ni serupa cam C4 jugak. Putar belit berlagak pandai, berlagak tahu, berlagak cekap dan 1001 macam lagak lagi. Kalo betul terer beno…tunjukkan bukti apa yang kao sebutkan tentang duit, tentang tawan kelantan dll. Ada member ako org Kelantan kata…kerajaan bagi duit ambo ambik. Tapi bila masa nok pakah…ambo pakah pah…(Pas le tu)…

    Cam ni serupa la spt kao…membesar, belajar, hidup semonya di bawah keuntungan yang diberi oleh kerajaan…mungkin UMNO, mungkin Perikatan, mungkin juga BN…ambik jo…bilo ore beri…tapi pakah tetap pakah pah…itulah mu.

  24. ada otak guna says:

    Salam, Buat penyokong Tegar hamPAS dan BiaDAP yang tegar…Siapa yang lebih berani pertahan islam daripada Haji Hadi dan Nik Aziz….Buat penyokong hingusan PAS dan PKR…bahawa Tun Dr Mahathir semasa menjadi perdana Menteri ketika merasmikan persidangan tahunan MCA, mengistiharkan Malaysia adalah negara islam….(Adakah Nik Aziz,Haji Hadi, Anwar Munafik) berani mengistiharkan bahawa akan menjadikan Malaysia negara islam semasa perhimpunan DAP ataupun PKR hatta dalam perhimpunan PAS pun Haji Hadi tak berani nak cakap pasal penubuhan negara islam)

    Kalau nak cakap bab negara kebajikan…itu dah lama BN buat, itu dah lama BN kata bahawa ciri-ciri negara islam adalah mementingkan kebajikan dan sifat-sifat mulia…sekarang baru PAS sedar..itu pun sedar sebab nak undi CINA bukan sedar kerana Allah…Beranikah Nik aziz dan Haji Hadi bersumpah dengan Nama Allah bahawa mereka mengugurkan perjuangan negara islam kerana ia tiada dalam AL-quran dan bukan kerana nak undi kaum CINA dan menjaga hati DAPig…

    UMNO tak bersih, tetapi antara memilih orang yg gila nak jadi PM dan penuh dengan rekod mengkayakan Kroni yg enjoy dengan towkey Cina masa jadi TPM tapi kini bercakap tentang rasuah…Belah lar ANwar PENIPU….Mana kotak rahsia…tapi anwar menipu tak pa, sebab dia terdesak..tapi penyokong dia, yg diberi Allah otak dan akal masih percaya akan penipuan berterusan ANwar, 16sept, Berbilion-bilion investment dari Arab nak masuk Permatang Pauh kalau menang Pilihanraya, Punahsihat Ekonomi Selangor….semua salahkan kerajaan pusat, kenapa tak buat itu dan ini semua salah kerajaan pusat, kalau dah macam tu…lebih baik serah saja pemerintahan kan BN,sebab tak ada makna PR perintah..sebab semua tak boleh buat dan salahkan Pusat…Itu anak tadika pun boleh jadi MB…semua jawapan standard…masalaha kerajaan terdahulu, ini pusat tak nak bantu, kami tak dapat duit dari pusat, pusat bagi duit untuk pembanguan,ambik duit tu untuk kayakan kroni….

    Direct Negotation…LGE, Cm penang…pun cakap aja pandai…dia pun buat direct Nego…tak pula penjilat DAP and PKR or hamPAS bising….

    Kalau apa pun yg penting jangan jilat Bontot DAP dan jangan Pilih ANwar Pembohong sebagai pemimpin…kalau PKR tak jilat bontot DAP dan tak ada kroni anak beranak sahabat handai dalam pemerintahan tertinggi….mungkin PKR akan menjadi parti yg baik….

    Semua yg pandai dah lari keluar dari PKR, hanya hampas dan tuli masih dalam PKR

  25. meg dollah says:

    petrol dr batang pipe dia boleh la 16 sen se liter

Leave a Reply