Menu Utama

PAS Mula Diresapi Amalan Kronisme Anwar Ibrahim

PAS dan PKR, walaupun berbeza dari segi idealogi dan matlamat perjuangan tapi mempunyai persamaan yang amat ketara iaitu KETUA SEBENAR KEDUA PARTI INI TIDAK DIPILIH SECARA DEMOKRASI.  Dalam hal PAS, Mursyidul Amnya lah, si Nik Aziz manakala dalam hal PKR, si penzina Anwar Ibrahim.

Namun, dari segi amalannya, PAS dan PKR sangat berbeza dengan PKR mengamalkan politik kronisme sejati – suami ketua umum, isteri Presiden, madu Timbalan Presiden dan anak, Naib Presiden.

Tak sebut lagi beberapa orang lagi yang menduduki jawatan-jawatan penting dalam PKR yang diketahui mempunyai kaitan rapat dengan Anwar Ibrahim macam Mustapha Kamil Ayub.

Manakala PAS tidak dan atas sebab itu juga PAS berani mengkritik Tan Sri Taib Mahmud yang meletakkan adiknya sebagai calon dalam pilihanraya negeri Sarawak yang baru lepas, walaupun tidak berani menyoal PKR yang lebih teruk lagi.

Kini, semua itu tinggal sejarah.

Kemenangan anak Nik Aziz dan Abdul Hadi Awang dalam saf kepimpinan Pemuda PAS memberikan bayangan bahawa PAS semakin diresapi amalan kronisme gaya Anwar Ibrahim dalam PKR.

Nik Aziz, umpama dewa hidup dalam PAS diketahui mempunyai pengaruh yang cukup meluas dalam PAS dan tidak sukar untuk Nik Abduh menang jawatan Timbalan Ketua Dewan Pemuda Pas yang ditandinginya.

Begitu juga anak Abdul Hadi Awang, Khalil Abdul Hadi yang menduduki salah satu dari 12 kerusi AJK Pemuda PAS Pusat.

Pada yang tak tahu, sekarang ini pun Nik Abduh adalah ahli Majlis, Majlis Perbandaran Kota Bharu dalam negeri Kelantan dimana Nik Aziz merangkap bapanya sebagai Menteri Besar.  Sengaja ditulis sedemikian rupa demi nak menunjukkan bagaimana taksubnya Nik Aziz kepada Anwar Ibrahim sehingga dia meniru dan mengadaptasikan amalan kronisme PKR ke dalam PAS.

Kemenangan kedua anak masing-masing Nik Aziz dan Hadi Awang ini adalah satu permulaan kepada dominasi empayar anak beranak dalam PAS yang kita yakin akan membawa masalah lebih besar kepada kepimpinan PAS di masa hadapan atas sebab percanggahan pendirian kedua bapa masing-masing yang berlaku sekarang seperti dalam contoh kerajaan Perpaduan.

Walaupun Mujahid Rawa, anak bekas Mursyidul Am PAS yang pertama Yusof Rawa juga mendapat tempat dalam saf kepimpinan Pemuda PAS tapi ia berlaku selepas kematian bapanya pada tahun 2000 sedangkan Nik Abduh dan Khalil menang jawatan masing-masing dikala bapa mereka berdua masih hidup malah memegang jawatan pula.

Kita semua menolak amalan kronisme sebab ia hanya akan menguntungkan sebelah pihak saja, sedangkan banyak pihak lain lagi yang menderita olehnya.

Dalam PAS ada beribu aktivisnya yang berjuang selama beberapa dekad dan masih lagi tidak mendapat tempat dalam kepimpinan PAS atas banyak sebab, dan kini salah satu sebab itu ialah kerana memberi laluan kepada ‘waris’ Mursyidul dan Presiden pulak.



« (Previous News)



28 Komen to PAS Mula Diresapi Amalan Kronisme Anwar Ibrahim

  1. Tubir says:

    Nik aziz kata tak salah …..sebab orang orang pas yang pileh…….lagipun masa zaman nabi pun buat macam itu………..tak caya tanya nik aziz ……..jangan mudah lupa ……..

  2. Muhammad says:

    Zaman nabi dulu diuji 3 TA,harta,takhta,wanita tapi nabi tolak sbb kuat iman kpd allah….zaman Pas sekarang Nik Aziz Wali Selipar (W.S) dan anak beranak gila Takhta dlm parti dan harta…..Mat Sabu icon juak Pas gila wanita kahkahkah……

    Citttt!! Podahhh!! Pok Nik W.S ikut nabi??? kahkahkahkah

    Klau nabi hidup lagi mngkin baginda malu besar pd nik aziz WS woooo!!…

    Nabi dulu bnyk bawa perubahan dlm Madinah,,Nik Aziz WS bawa kemunduran dlm kerajaan kelantan hingga isu air pun tak selesai smpai skrg…

    Pok Nik WS bkn ikut nabi tapi ikut Bontot tuan besar Dapig Lim Guan Eng..

    TakDirRrrr!!!

  3. DAPjahanam says:

    ..takpe la.biarkan..walau macam manapun..PAS tak patut berkawan dgn musuh Islam terang-terangan..parti DAP..cuba lihat negara Singapura diterajui PAP..Melayu langsung tidak dibagi muka untuk menjawat jawatan penting kerajaan rujukan DAP pulau pinang itu..fikir-fikirlah untuk masa depan anak-cucu anda..jika DAP ultra kiasu memerintah dgn bantuan parti Islam PAS…yang kaya mungkin anak cucu nik aziz , azmin, anwar ibrahim dan abdul hadi dan kroni2mereka..anak2 MElayu penyokong akar umbi PAS, PKR hatta UMNO sekalipun?? merana sepanjang zaman dan merempat di bumi yang dulu dimiliki…ingatlah perang saraf dan perancangan licik DAP..tak mustahil Malaysia di bawah DAP akan mengiktiraf Israel..na’uzubillah!!

    • C4 says:

      habis tu sapa yang bagi singapura pada lee kuan yew….PAS ke??

      tapi yang sudak kaya adik beradik najib anak2 mahathir anak menantu pak lah ….

      anak cucu nik aziz , azmin, anwar ibrahim dan abdul hadi dan kroni2mereka… belum lagi kaya…..

      • mrSkandal says:

        Pasal sebelum mereka jadi kaya kita rakyat jangan bagi kroni² Nik Aziz, DSAI, Hadi, LGE, LKS, Terdesak Kok, Ngeh Cock Ham, Nizar Jin dpd jadi kaya..pasal apa? Mereka ini sudah terserlah keangkuhan apabila baru diberi kuasa sedikit di lima negeri bawahan jajahan mereka..

        Kalau dibaginya satu Malaysia..hancuzzzzzz

        • Anti Ungrateful Immigrants says:

          Kalau Malaysia jadi macam singapork, boleh C4 jadi hamba abdi kafir harbi. Buleh dia Take Beer. Kadang2 boleh tutuh maknyah kat cokit, dah halal katako…hehe

  4. RAJA KONGKIAK says:

    SATU MALAYSIA sudah tahu akan keputusan yang “terpaksa” PAS lakukan sekalipun terpaksa memusnahkan semua segala-gala JANJI yang di lempar dan di canangkan kepada pengikutnya dan pengundi parti ini. PAS terpaksa korbankan semua ini semata-mata kerana takut undi DAP dan PKR tidak tercatat kepada kertas undi parti ini nanti.

    Inilah parti yang selama ini kononnya penuh dengan iltizam dan jati diri yang tidak akan berubah sekali pun di landa taufan dan halilintar! Ini adalah suara di atas PENTAS sahaja. Sesunggunya semua tahu PAS parti yang jati dirinya serapuh ranting pokok kapal terbang !.

    Sekali lagi PAS menipu seluruh ratusan ribu pengikut dan penyokongnya. sekali pun presiden nya menyatakan ulasan demi ulasan dalam bentuk nahu dan makna ayat serta prosa bahsa yang kononnya tidak sama, tetapi sebenarnya PAS adalah parti yang mudah di layak dan di pijak ideologinya oleh rakan-rakannya yang sedar waktu ini PAS tersepit di antara pengkikutnya dan juga penyokongnya.

    Tersenyum riang rakan sekolehnya yang dari sebuih sampai ke petang, bermuyla mahrib sampai ke imsak melihat apakah yang parti cap bulan ini mampu lakukan setelah menerima asakan demi asakan dari kumpulan yang mahukan PAS beralih arah. BERJAYA mereka melihat yang alim ulamak tersenyum kambing. Yang bersongkok hitam walaupun berjenama PAS juga senyum sinis, kerana puak ulamak sedang gundah gulana kerana “GEMPA BUMI” di dalam perjuangan PAS.

    Kita tunggu dan lihat sajalaaaahhh….bagaimana DRAMA AIR MATA pas akan pentaskan untuk memujuk hati penyokong PAS yang waktu ini pakat melengong sakan kerana baru tersedar bahawa mereka ibarat”TIPAH TERTIPU”….elok laaaaaaaa…Guan Eng pasti gelak besar! Hahahaha….

    • C4 says:

      dah hampir 20 tahun PAS memerintah kelantan …..

      adakah rakyat kelantan tertipu dengan mengundi PAS????

      cuba jelaskan ????

      • Tubir says:

        sebab ramai rayaat kelantan yang masih banggang ………dan takut tak masuk syurga impian yang pas jajakan …………….kesian orang orang islam dikelantan …..Nik aziz kena jawab diakhirrat nanti ……..

        • zach says:

          bertaubatlah sedari… hidup nie sebenarnye panjang.. tp mase 2 yg singkat… slagi ader waktu jdlah seorang kalifah

          • mrSkandal says:

            Maaf lah zach, tapi saya setuju dengan si Tubir itu. Walaupun kamu akan kata saya bodoh atau cetek pemikiran.

            Saya bercakap atas pengalaman saya sewaktu mengikuti ceramah² PAS disekitar gombak, kajang, ada sekali di Temerloh Pahang.

            Ketiga-tiga ceramah ini apabila kita menghayatinya betul² membuatkan orang ramai yg cetek ilmu Islamnya akan menjadi gerun untuk mempersoalkan PAS.

            1) Kalau kita cakap kita tidak puas hati- PAS akan kata kita sesat maka berdosa

            2) Kalau kita tak ikut NASIHAT PAS- mereka akan kata kita tolak sunnah Rasul (SAW) maka kita berdosa

            3) Kalau kita mempersoalkan kebijaksanaan PAS dalam pentadbiran- mereka akan kata mereka berserderhana maka adalah menjadi DOSA kalau kita (rakyat biasa) cuba mengkayakan diri kita dgn harta walaupun kita berusaha sendiri

            4) Kalau kita menuntut ilmu barat (engineering,arkitek, akaun) maka kita akan dilabel sebagai pengejar duniawi maka ialah adalah dosa

            So kita orang melayu nak jadi apa? Pekebun sepenuh masa? Penoreh getah?

            Hidup sederhana yang PAS cuba mengetengahkan? Sebagai orang kampung beratapkan nipah? Memakai pakaian kusut? Tidak mempunyai selipar atau sepatu untuk kesekolah? Itukah yang dikira sebagai sederhana??

            Kalau kita beli TV, komputer, laptop, memakai kot akan dikategorikan sebagai pengkhianat Islam? Jadi manusia bagaiman yang PAS mahu melayu jadi?

            Pakai turban? Jubah? Apabila kita hendak bermarketing ke luar negara haruskah kita berkain pelikat?? Berturban??

            Islam bukan setakat dipemaikaian sahaja saudara, Islam itu luas..Islam itu segala-galanya dalam kehidupan kita seharian..

            Islam tidak pernah melarang manusia untuk meraih kekayaan didunia dan juga Islam itu juga menyuruh kita bekerja keras ke jalan Allah..

            Kita sebagai umat Islam bekerja keras, berusaha sehingga berharta, bermakna kita mengkayakan Islam..

            Kita lulus University (tak kisah lah Uni mana pun) kita telah berjaya menjayakan Islam

            Kita sebagai umat Islam kalau mencipta microchip atau perkakas² modern juga kita telah berjaya memperkayakan Islam..

            Tetapi, apabila kita orang melayu yang beragama Islam ini TIDAK boleh terlalu cerdik..kerana apabila terlalu cerdik kita akan mula mempersoalkan sesuatu perkara..dan INI LAH YANG DAP TAKUT, DAN INI LAH JUGA PAS TAKUT, DAN INI LAH MEMBUATKAN PKR GOYAH..

            Jadi untuk memastikan melayu supaya TIDAK mempersoalkan DAP terutama sekalinya, maka DAP perlukan PAS untuk back-up. DAP akan memastikan PAS menggunakan ideologi ISLAM yang akan membuatkan umat ISLAM itu takut sehingga tidak berani mempersoalkan apa².

            Sedangkan BN TIDAK pernah menghalang mana² individu baik melayu, cina, india, kadazan, dusun, dayak, org asli daripada beriman ataupun berjaya..asalkan kamu ada usaha, maka kamu berhak untuk mendapat keuntungan..BN cuma sediakan kemudahan sahaja, pandai²lah kamu menggunakan kemudahan itu

            Tetapi DAP tidak suka melihat melayu masuk University modern..pada pemikiran mereka, orang melayu tidak layak untuk belajar sosio ekonomi, perakaunan, undang², dan sebagainya..

            Contoh: Parti PAP, tidak memberi peluang orang melayu mengambil apa² jurusan yang boleh membuatkan orang melayu berfikiran modern ataupun bijak..mereka akan diberi setakat Business Admin, atau khusus diploma sahaja..KERANA APA? Bak kata Anwar Ibrahim..

            KERANA KALAU MELAYU BIJAK NANTI PAP AKAN DIPERSOALKAN

            Sama juga dengan DAP…

          • Anti Ungrateful Immigrants says:

            Bertaubatlah zach. Buka mata, buka hati, nilailah yang mana menuju ke arah kebaikan, yang mana menuju keburukan. Yang mana mengangkat Islam, yang mana menghancurkan Islam. Berubahlah sebelum terlambat…Ya Allah, bukalah hati saudara seIslamku ini. Tunjukkanlah yang mana yang haq, yang mana yang bathil. Semoga Islam di Malaysia ni terpelihara sehingga hari akhirat. Aminnn….

  5. paklang says:

    Kalau PR memerintah…Malaysia jadi Negeri Anak beranak….Nik Aziz,Hadi, Karpal, Anwar, Lim Kit siang dan anak2 mereka….bukan Pakatan Rakyat…tapi Pakatan Pelaq

    • C4 says:

      bukan anak beranak pak lah, sepupu najib, menantu pak lah ????

      menjadi kan malaysia ini negara anak beranak????

      • mrSkandal says:

        Menantu PAK LAH dah tinggal sejarah brader C4..itu lah kesilapan UMNO

        Apakah PAS mahu ikut jejak sedemikian?? Tu pasal BN sudah tidak mengamalkan sistem anak beranak dalam politik..

        • Anti Ungrateful Immigrants says:

          Perbezaan orang UMNO n PR. Orang UMNO ngaku kesilapan mereka. Orang PR, kalau pemimpin diorang tutuh babi n ada bukti terang-terangan pun tak boleh terima kenyataan. Pegi mampos la PR!

  6. neutron says:

    Aslkm, pada yang dok kutuk TGNA da TGHA, bagus korang pergi ke Kelantan dan terengganu … cuba tengok dan selami gaya hidup harian dua dua orang ni.. baru korang akan faham betapa jauh beza gaya hidup pemimpin PAS dan UMNO…. siasat lah sepuasnya .. saya doakan hati korang semua akan terbit sedikit penyesalan dengan kata kata korang semua selama ini.. Amin

    • Tubir says:

      Saya sering kesana dan melihat sendiri kehidupan orang orang dikampung kampung op…..kelantan semuanya kampung ………Jauh ketingalan ……..tak ada peluang kerja ……kalau nakkerja kenalah berhijrah kenegeri orang …………Tu yang melambak kat KL dan JB .

      • zach says:

        jangan slahkan org merantau… dlm islam pn hijrah 2 1 kemulian… skunk kita di dunia akhir nnti entah disyurga atau pn neraka… hijrah jugak kn 2… hartanah makin lama makin tinggi nilainya.. mne tahu ader hikmah disebalik kemunduran

      • zach says:

        mgkin sedara terlupa… yg still stay tgl kt kelantan 2… bape ramai ea??.. yelakan sedara ckp byk yg berhijrah??.. sedara tgl mane??? byk ke aset?? stakat mju.. tp aset xmaju jgn ckplah

        • mrSkandal says:

          Zach apa kata kamu kumpul harta kamu selagi kamu masih berpeluang kerana BN memerintah..esok lusa Cina DAP perintah kita orang melayu akan jadi class ke-tiga tau mcm kat Singapura tu, nak beli rumah pun tak boleh…jadi saya syorkan baik kamu kumpulkan harta kamu sekarang

          Kelantan tak de apa zach..kehidupan mereka terlalu rilex bak kata TGNA berserdehana..

          Sini saya nak tekankan suatu benda, apabila kita terlalu sangat rilex, malas, nak mengharapkan bantuan RM200-300 jer daripada zakat dan kerajaan..maka otak kita akan menjadi lembab..kita akan ketinggalan, suatu hari nanti akan makan diri kita juga

          Tetapi itulah yang PAS mahu, PAS akan pergi kepada yang lemah dan tidak mahu berdaya saing dan menanamkan sifat benci terhadap BN atau mana² kerajaan yang memerintah.

          Sama ada PAS berada di Malaysia atau PAS itu berada di Singapura, ia akan pergi kepada mereka yang lemah dan menanamkan sifat benci terhadap kerajaan yang memerintah.

      • neutron says:

        Aslkm, saya suruh kamu tengok dan selami gaya hidup 2 tok Guru tu… bukan semua orang kampung… yang ko putar belit sampai cakap kampung kampung seluruh Kelantan apa hal… KB tu kampung kke,, pasimas tak ade bandar ke? . kalau tu pun tak faham… tak dapat den nak tolong ko

        • mrSkandal says:

          Hehehe Kelantan takde GSC cineplex

          • Anti Ungrateful Immigrants says:

            Kelantan der jalan tikus pergi golok. Boleh main Thai doll sane. Selamilah cara tok Garu Nik Najis ajar orang Kelate main puki pelacor. Jange main dale serambi mekah, main lua tak apo. Then, Kelantan antara paling ramai kena HIV di Malaysia. Patung budha paling besar di Malaysia pun kat Kelantan. Syabas Tok Garu Babi Nik Najis!

            Neutron – Aku tak payah tengok dan selami gaya hidup Tok Garu Babi Nik Najis sebab aku dah nampak. Apa kata ko yang selam kepala ko dalam air sampai mampos. Ko undi PAS kan? Dah dapat tiket..Dont worry beb… Guaranteed masuk syurga….

  7. dinzi says:

    Kalau Hadi Awang sakit kuat atau mati le, siapa bakal Presiden pas? Mat Sabu…… take a beer..

Leave a Reply