Menu Utama

Oooi Anwar, Berapa Kali Mau Tangguh Daa!!!

Dia digambar sebagai berani, hebat, ada karisma, tidak takut, perjuangan, pengorbanan dan apa segala ‘nan’ ‘nan’ yang lain dihujungnya.  Bila hujah macam Hitler, tegak tegak salur tekak mempertahankan benang yang basah.  Dek sebab itu agaknya asal ada kelibat Anwar, yang bodoh-bodoh asal PAS ni akan bertakbirlah.

Lagaknya macam Pahlawan terbilang.

Tapi p**k**mak ini sebenarnya adalah penakut maha hebat.  Buktinya hari ini bila alasan remeh yang digunakan untuk menyingkir hakim bicara, menyebabkan sesi bela dirinya yang sepatutnya berjalan hari ini, ditangguhkan ke 13 Julai 2011.  Kalau macam ini punya gaya, mau 7 keturunan pun kes ni tak habis.

Lawan tetap lawan, itu slogan keramat Anwar, tapi dalam hal bicara, dah tukar – tangguh tetap tangguh.  168 mukasurat penghakiman Hakim Dato Zabidi Diah yang mengarahkan Anwar bela diri, satu klausa (bukan satu muka surat pun) dari beribu klausa dalam penghakiman tersebut dipetik Anwar untuk menunjukkan Hakim bicara tidak adil!!

Tak ke bodoh namanya tu?

Anwar lupa atau buat-buat lupa, siapa yang mula kata Saiful saksi yang tidak boleh dipercayai?  Anwar kan?  Macam-macam yang dituduh bagi merosakkan kredebiliti Saiful sebagai saksi, tak sembahyanglah, bukan muslim yang baiklah dan sebagainya.

Bila pendakwa berjaya meyakinkan mahkamah (dengan hujah) bahawa Saiful sememangnya saksi yang berwibawa, pasukan pembelaan Anwar pusing kata Hakim tak adil pulak!!  Haiyaa, dia (Anwar) sendiri yang mulakan (tuduh Saiful saksi takde kredebiliti), kemudiannya nak salahkan Hakim pulak.

Macam ini punya manusia pun ada.

Penulis yakin, Anwar dah rancang semua ini dengan peguamnya, tujuannya untuk mempolitikkan isu ini.  Semua ini dah jelas sangat dah, sebab itu dari mula peguam Anwar cuba bunuh karakter Saiful.  Kita dok sangkalah yang Karpal benar-benar dah faham Islam sampai boleh ukur sama ada Saiful seorang saksi yang baik atau tidak, rupanya Karpal ikut rancangan yang siap diatur.

Sampai bilalah sistem perundangan di negara ni nak diperkotak katikkan oleh Anwar dan para peguam upahannya?  Isu-isu remeh ini patut ditangani berasingan supaya tidak menganggu kes yang sedang berjalan.  DNA asal air mani Anwar yang dijumpai dalam dubor Saiful dah match, lagi mau apa?

Dan Anwar kekal dengan muka tak bersalahnya, memang dah jenis itu, nak dibuat macam mana lagi.  Dalam hal yang dia terang-terang menipu seperti 16 September pun dia masih boleh tunjuk muka dan lagak berkeyakinan, apa lagi dengan benda lain?

Menipu tapi masih boleh buat muka konfiden memang antara ‘kehebatan’ Anwar, disamping pelirnya yang macam timun laut!!

 






281 Komen to Oooi Anwar, Berapa Kali Mau Tangguh Daa!!!

  1. Gen2Felda says:

    nuar berani memperkotak katik kan undang2 kerana dia didokong pasrael yg.bertopengkan agama..

    aku pasti kalau nuar masih dalam BN, pasti pasrael akan desak suruhan diraja siasat nuar dan video seks tu..Dan pasti dalam muktamar pas bukti video tu diterima bulat2.

    • C7 says:

      betul,.. betul… kalau najib duk dalam pakatan… mesti dia kena dakwa habis habisan kes terlibat bunuh altantuya… mesti telor najib kena ukur nak pastikan dia pernah ngentot itu awek mongolia… malangnya… najib dalam UMNO….

      biasa la bro ni politik malaysia.. sape kat atas.. gerenti kebal bai…

      nak tengok anwar kebal plak.. ko tunggu la.. UMNO lingkup lepas PRU akan datang… ko tengok la rosmah jadi slim macam ziana zain.. sebab susah hati….
      kah kah kah kah…

    • bujuk says:

      Sebab kau tak faham Islam, takpa kita tunggu keputusan majlis fatwa… Zahid dah minta majlis fatwa buat keputusan. Ok?

      • Sesumpah says:

        Selama ni ostad2 PAS yang wat fatwa sendiri ada rujuk tak kat majlis fatwa.

      • Tuan gedukngok says:

        Kalau keputusan Majlis Fatwa tak menyebelahi pahaman nkorang (yg senget tu) camna pulok? Tapi aku dah tahu dah apa yg nkorang akan cakap…kehkehkeh!!

      • ElectroMagneticPulse says:

        bujuk : jangan la cakap macam ko faham sngt islam tu.

        kes anwar : kenape la asik cari alasan je, kalau tak salah kenape nak tangguh2. berani kerana benar la kan. cepat habis kes, cepat la name baik dibersihkan dan dapat lebih ramai penyokong. tak nak ke? ermm..tu pun kalau tak bersalah la…

  2. chaca says:

    xtau la nak kata aper lagi ngan mamat sekor nie..rumah dah kata pegi kubur lak kata mari masih gak lagi xsedor2 diri.manusia cam ni pun ada..

  3. MAk Pidah APs says:

    Bagi org yg tak paham prosiding law macam tu lah. Husband akak (Lawyer) gelek kepala bila follow prosiding. Lintang pukang.

    Sepatutnya..tak der kes pun….

    • Gen2Felda says:

      husband ko lawyer mahkamah mana?

      dia geleng kepala tu pasal dia tak paham dan sebab tu dia loyer rendah jee…

    • Sesumpah says:

      Takde kes ape ke bendanya. Segala ruang dan peluang telah diberi seluas-luasnya tapi pihak peguambela nampaknya langsung tak memanfaaatkannya sejak kes ni dibawa ke mahkamah. Sehingga dah jadi Malaysia Book of Records iaitu rekod paling banyak tangguh kes. Aku rasa cukup-cukuplah kali ni, dah muak dah asyik delay…delay…delay.

      Anwar kata konspirasi dan fitnah, oleh itu buktikanlah kat mahkamah. Tolong tunjukkan bukti bahawa Najib dan UMNO terlibat dalam konspirasi ni. Mana alibi Kak Wan dan Nurul Izzah ? Dedahkan semuanya di mahkamah supaya rakyat dapat menilai mana yang betul dan mana yang salah. Masalahnya, kes ni dah berlarutan terlalu lama dan mesti ada noktahnya. Rakyat cuma nak tau sama ada Nuar bersalah atau tidak. Tu ajer. Susah sangat ke nak puaskan hati rakyat.

      • C4 says:

        kalau kau yang kena pun ….

        mesti kau pun sama asyik delay…delay…delay jea…..

        • Sesumpah says:

          Aku ni cuma rakyat biasa yang tak banyak duit nak bayar loyer. Lainlah mcm Nuar ada duit nak bayar loyer. Ko ingat murah ke nak bayar loyer. Ko tau tak setiap kali penangguhan kes, kos guaman pasti akan semakin meningkat.

          • C4 says:

            razak baginda pun banayak duit …. berjuta komisyen dari perimekar …… tu sebab dia lepas dari 302 kanun kesiksaan

        • Tuan gedukngok says:

          Salah ayat tu…bukan “kena” tapi “buat”….baru lah asik nak delay!

        • ElectroMagneticPulse says:

          biasa orang yang suke delay ni orang yang salah la…kalau tak salah..buat hape nak delay habis mase kat mahkamah…

    • jebat says:

      ingat semua lawyer tu ada prinsip ke? Asal boleh makan diorang makan tak kira benda tu terang salah atau tidak.. Tengok karpal dah la dulu tuduh anwar peliwat tp skrg bela pulak.. Memang kerja lawyer kaki pusing asal menang kes je.. Yg penting duit masuk haram atau halal tolak tepi..

      • C4 says:

        sama juga dengan zulkifli nordin tu ….

        loyer tak ada prinsip perjuangan …..

        suruh kosongkan kerusi buat PRK tak nak ….

        malu lah menumpang kemenang diatas kerusi orang …..

        zulkifli nordin loyer jalanan tak ada kelas tak ada maruah dan harga diri ….

        • PakLong says:

          Oklah C4, saya akan cuba panjangkan ‘statement’ kau ni pada lawyer zulkifli nordin supaya dapat dia menjawab. Tapi jangan putar poosing pulak bila zulkifli bertindak. Kau mesti bertanggung jawab di atas ‘statement’ yang kau buat. Baru anak jantan kan! Tunggu…

          • C4 says:

            suruh dia kosongkan kerusi buat pilihan raya kecil ….

            baru pemimpin anak jantan …..

            buat apa menompang kemenangan kerusi orang lain ….

            tak malu ke???? ti jenis loyer tak ada perjuangan …..

            PRU 13 ni mampus lah dia ….. nak mintak kerusi UMNO sudah tentu tak dapat …… nak masok PKR dah tak boleh …

            sam sebijik macam ibrahim ali …. menang pun menompang tiket PAS ……. muka tak malu sungguh orang macam ni….

            bukan anak jantan duduk kat chow kit jual bontot lagi baik …

          • tenno says:

            Masa adun bota masuk pas, bersorak2 nizar. Bila reporter tanya knp tak suruh adun bota letak jawatan kerana menang atas tiket BN, jawabnya ” Ini negara demokrasi, knp nak letak jawatan”.

          • C4 says:

            tak sampai dua hari ..dia dibeli balik oleh UMNO…..

            macam mana nak buat Pilihan raya kecil

          • tenno says:

            ye ker dua hari?? ko buat kiraan 1 hari ikut planet mana?? bukan ke ko ckp pasal substance??

          • man power says:

            C4: aku rase ko ni bodoh la

    • Tuan gedukngok says:

      Mak ke akak ni? Dia sendiri konpius nampak…..kahkahkah!!

      • pkr says:

        c4.. Ko suruh org jual bontot? Mak ko jual bontot jugak ke.. Aku nak.. Ala aku org pkr mcm ko jugak sukakan bontot.. Bontot mak ko ada mcm elizebeth wong tak?

    • bujuk says:

      Biaq pi la….
      Kes tak masuk akai, Ahad lepas aku jumpa Saiful ni di majlis kenduri tempat aku, tak nampak pulak macam budak kena liwat. Orangnya tinggi dan agak sasa, secara logiknya tak mungkin pemuda cam ni gagal pertahankan maruah dia. Lagipun dia dah jumpa Najib (PM) minta biasiswa sambung pelajaran, bekas wakil pelajar(mesti ada jati diri) pulak tu, takkan masih nak tonggeng depan Anwar takut kena buang keje?
      Aku tanya puak2 UMNO, siapa kalangan tuan2 sanggup buat perkara ni sebab takut kena buang keje?

      • Tuan gedukngok says:

        Dah balik keluar hujak logik lapuk yg diulang tayang berkali-kali. Dah berapa ramai orang dan bloggers bagi jawapan kepada hujah ko ni, tak paham ke, tak mau terima kenyataan? Sudah le, tak masuk akal ko sebab ko takde akal!!!

      • C4 says:

        orang UMNo sendiri pun tak percaya …

        cuma KMU jeas masih percaya dengan dakyah najib dengan rosmah

      • ElectroMagneticPulse says:

        kes tak masuk akai pale hotak… kene kat pemimpin pojaan ko semua tak masuk akal. kalau badan saiful besau pun. kalau anwar sorang je ok la… habis kalau dah body guard kat luar pintu jage die nak wat cane?. pelik betul… konon paham islam. tapi langsung taknak cari kebenaran. tolak bulat2.

      • tenno says:

        akal pendek mmg tak masuk, akal panjang nampak la… Alangkan nik aziz dgn hadi awang yg dah tua, belajar agama plak tinggi2 kat luar negeri pon boleh kene kencing dgn anwar inikan budak muda tak abis grad lagi.

    • PakLong says:

      Akak…, saya nak tanya kenapa tiada lawyer yang berugama islam sanggup membela Si Nuar ni. Saya cadangkan husband akak tampil membela dia. Jangan angguk geleng-geleng jer. Sebab dia amat faham court proceedings. Kami tak faham. Alhamdulillah.. Allah swt mengurniakan kami dengan akal yang boleh berfikir.

    • PANGKAH LAGI says:

      Gelek kepala sbb tengok perangai si nuar camgitu.habis semua di tutuhnya.Bila allah buka aib seseorang tu tandanya benci dan meluat terhadap hambanya.maka masuklah hambanya itu kelembah kehinaan.

  4. Gen2Felda says:

    mana pergi budak C4 nih?

    yg.bagi statment najib tak reti urus ekonomi sehingga harga barang naik tuh..

    • Sesumpah says:

      Jangan bimbang, tak lama lagi mesti ramai punya warga-warga asing dari tranungkite yang akan bermigrasi ke sini. 🙂

      • C4 says:

        kau perli aku ya…… kau orang pun sama masuk ke tranungkite …. jugak

        masuk tempat kau orang marah pulak ????

        • Sesumpah says:

          Aku datang sana cuma sekadar nak tau jer kot2 ada fitnah terkini ke. Kalo ada, bolelah aku counter attack korang. Ala serupa mcm koranglah jugak, nak boikot utusan konon. Tapi dalam senyap2 baca gak utusan kan.

          • C4 says:

            aku tetap baca utusan sebab aku nak tengok isu ….

            cuma aku tak beli jea….. kat ofis aku depa beli utusan prono ..

            aku baca tak jadi masalh pun…

          • ElectroMagneticPulse says:

            label utusan yang menyampaikan berita paling berkualiti tu porno, label UMNO porno. ni semua sebab pendedahan video seks yang bukan UMNO suruh pun. ttibe eskay tampil dedahkan. korang label2 porno2 ni. habis yang menyudu kafir cina dlm video tu korang taknak label die ape2 ke? hehe… aku tanye je…

    • C4 says:

      ya kau disini ….. kau jangan cakap banyak lah …..

      felda2 tu semua kena kencing oleh najib jea….

      • Gen2Felda says:

        ko yg.wajib tutup mulut !! ko sape nak kata warga peneroka tak happy dengan kerajaan?

        tulisan macam sial..takburr memanjang..pas takut masuk felda pasal felda majoriti penyokong BN..pi mampos lah ko C4 haramjadah,…pi lah mengadu dengan mazlan aliman yg.tak laku tuh…

        • bujuk says:

          Kalau semua orang felda sokong k’jaan apasal takut sangat pada mazlan Aliman sampai hantar FRU tangkap dia bila masuk felda?
          UMNO takut pada kebenaran yang dibawa Mazlan untuk orang felda, sebab tu awal2 dah suruh tangkap. Tapi tak berani berhujah karana UMNO korup….

        • C4 says:

          kalau betul semua felda sukakan najib …..

          disemua felda tu BN menang lah …..

          kenapa BN pun kalah kat felda????

          oh maki hamun …. tuduh PAS maki hamun rupa kau pun sama juga

          • ElectroMagneticPulse says:

            melayu perosak bangsa sedang mengutuk felda yang banyak berjasa pada orang melayu.

          • C4 says:

            aku mengutuk felda bukan untuk merosakkan nya ….

            untuk membetulkan nya …

          • joe says:

            Wahai C4, aku rase macam2 orang felda dapat boleh anggap dari felda dan aku yakin. kemudahan yang die orang dapat lebih baik dari orang yang duk kl dapat. mungkin miskin bandar lebih teruk dari miskin di felda

          • ElectroMagneticPulse says:

            untuk membetulkan? ape yang tak betolnye felda tu ek?
            anwar la yang tak betul sebenanye.. duk canang sane sini felda tak betul lah hape lah.

        • C4 says:

          macam aku ni tak pernah masok felda …..

          semua peneroka tu baik2 semua ke???

          tak tahu ke masalah sosial kat felda …. anak2 peneroka minum arak, main no ekor, menghisap dadah, kadar kecurian yg tinggi,pengganguran…

          apa yang UMNO buat????

          • jebat says:

            kelantan, peneng,kedah,selangor tak ada org isap dadah ke? Tak ada maksiat ke? C4 memang tak pandai berhujah.. Mcm budak2

          • ElectroMagneticPulse says:

            cakap macam semua jenayah belaku kat felda je… habis kat bandar ni takde ke semua tu? kat kampung ko takde ke jenayah macam tu? bende tu kat mane2 pon belaku. kalau takde felda, ape agaknye yang jadik kat melayu sekarang ni.

          • C4 says:

            tahun pun ……so apa tindakan UMNO/BN kalau dah tahu semua negeri macam tu ……????

            bukan ke BN kata rakyat didahulukan ?????

            so kena buat lah ….. sekarang ni tak nampak apa2 kesan pun… belambak temapat maksiat kat KL …. apa tindakan ..

            UMNO mintak happy hour panjang lagi ada lah ….

            supaya mabok sampai ke pagi …. ia lah malaysia negara islam contoh yang kesepuluh banyak minum arak…dalam dunia

          • joe says:

            Bro buat jahat tu sebab individu bro. benih baik campak kat laut pon jadi pulau. jgn berfikiran sempat la. kalo nak maju diri sendiri. nak jadi jahat pon sendiri. aku tak nampak kerajaan wat kempin menyundal. PR pegang selangor pon aku tak rase ade perubahan. yang cakap ade perubahan orang PR je. sian….

          • ElectroMagneticPulse says:

            ape bende la punye minded budak C4 ni… takkan la BN nak antar setiap sorang ade bodygad untuk jage dari diorang buat jahat. jenayah ni individu la. kalau diri sendiri tak buat, takkan jadi jenayah tu. kerajaan dah buat macam2 kempen untuk mencegah jenayah. tapi nak buat cane, masih ramai yang tak sedor2. bukan macam kerajaan PKR selangr, ngabih duit rakyat buat kempen anti ISA. manfaat kat rakyat ke? kat selangor tu rumah urut haram tumbuh macam cendawan, ape kerajaan PKR buat? ko nak attack gov pon agak2 la. jgn sampai menyerlahkan kesempitan fikiran ko tu.
            bende macam 2 pon takleh nak pk.

          • PANGKAH LAGI says:

            Hebat lagi kat kelantan.Baca harian metro muka depan.Yang buat kerja tu dari yg berkopiah dan tudung labuh.Laki dan bini orang lak tu.tahniah pas kelantan kerana ramai umatnya jadi begini.Patutlah ulamak dan islam telah ditong sampahkan

      • Gen2Felda says:

        ko ade buat statment kata najib tak reti urus ekonomi hingga harga barang naik kan? Ooooo..kalau macam tu…negara yg.tak pernah naik harga barang diurus dengan baik lah?

        ko kerja nak naik gaji tak? nak bonus tak? Soo..kampeni ko tak naikkan harga produk mereka demi menjaga kepentingan pelanggan dalam masa sama naikkan gaji pekerja siap bagi bonus? Ko rasa berapa lam kampeni cam tu boleh bertahan?

        • C4 says:

          dimana duit rakyat jutaan ringgit yang dipungut melalui cukai tu dibelanjakan????

          apa kah duit itu semua untuk rakyat ???….. bukan untuk pemimpin UMNO berjalan keluar negara sahaja ………bawa anak bini…

          • zonan says:

            ye btl 2 c4!najib g us bt pe??pakai kenderaan rasmi kera..jaan semata2 anak dpt ijazah!!bangang hal fmly pun pakai duit kera..jaan!!

          • ElectroMagneticPulse says:

            bengong giler korang ni. pemimpin UMNO BN pegi luar negara bukan makan angin bongok! mereka buat kerja. pelabur2 luar banyak melabur kat malaysia sape yang tarik? bile ramai pelabur melabur kat negeri pakatan, pakatan dengan muke tak tau malu cakap tu semua usaha mereka. ni la minded penyokong penjilat anwar. negara semakin maju, semakin modern. tapi pemikiran macam sampah.

          • C4 says:

            hei tell me now how much foreign investment masuk la ni…???

            yang banyak masuk kat negara ini pendatang asing byk lah

          • ElectroMagneticPulse says:

            hang p tengok berita tiap malam pukul 8…
            nak cakap banyak kat ko ni payah…

  5. Undang undang kita juga bolih dipersalahkan. Mereka salah kerana memberi terlalu banyak ruang untuk pesalah yang memang bersalah kerana mempunyai rekod salah yang sama bergerak bebas buat apa yang dia suka.

    Minta tangguh 158 kali dapat, minta tukar hakim, diberi pertimbangan. Ini scenerio yang agak pelik nampak macam ada satu dua dlm pendakwa memihak pada si penjenayah ini.

    • Sesumpah says:

      Anwar Ibrahim adalah insan anugerah. Tiada dalam mana-mana di dunia ni, mahkamah memberi layanan khas kepada yang tertuduh. Hanya di Malaysia sahaja benda ni berlaku.

      • C4 says:

        semua manusia anugerah allah bukan anwar jea…..

        • Sesumpah says:

          Tapi Anwar dapat title Anugerah Tuhan selepas ditabalkan oleh isterinya. Orang lain ada ke macam tu.

          • C4 says:

            apa salah nya isteri nya mentabal kan sebagai anugerah allah …

            aku pun mentabalkan bini aku sebagai anugerah allah….

          • Sesumpah says:

            Kak Wan tak cakap pon Anugerah Allah. Kak Wan cakap Anugerah Tuhan ye.

          • ElectroMagneticPulse says:

            hahahahah…anugerah tuhan yang suke memfitnah mencarut mengutuk orang bile beceramah. dan suke menipu. yang baik datangnya dari tuhan, yang tak datang dari manusia sendiri. so layak ke dengan latar belakang anwar yang buruk tu nak gelar die anugerah tuhan? taksub betol. kalau kat bini tu lain la sebab tuhan dah kurniakan ko seorang wanita yang membawa pada kebahagiaan. tapi kalau nuar tu kehadiran die dlm dunia politik hanya membawa pada perpecahan dan huru hara. layak ke anugerah tuhan macam tu? bini sendiri ade depan mate tapi masih duk menyudu cina dol. anugerah tuhan ke tu buat azizah?

        • Gen2Felda says:

          hadith mana ko pakai…statment ikut sedap pala lutut…patutlah ko ni sokong pas yg.suka tukar fatwa sesuka hati..

          Apa sebab pakatan pasrael dengan dapigs tak menyebabkan pas jadi kafir setelah pas sendiri keluarkan fatwa ””Orang-orang Islam yang berkongsi dengan orang-orang kafir untuk memerintah negara, menjadi kafir atau haram” – Hukum Dewan Ulama PAS Kelantan, Ogos 1963.”??

          • bujuk says:

            PAS berkawan dengan DAP sebab itulah caranya supaya PAS dapat memerintah M’sia. Dulu PAS dah bersama UMNO untuk perintah M’sia tapi ditendang keluar apabila pengaruh PAS semakin mengembang dalam BN.
            Pada tahun 1963 orang melayu Islam adalah majoriti dan boleh mentadbir secara sendirian sebab tu hukumnya berlainan dengan sekarang dimana bilangan melayu islam hampir sama dengan nonmuslim maka hukum juga berubah, jadi keperluan untuk bekerjasama untuk menentang kezaliman seperti perjanjian Nabi dengan kaum yahudi dalam mempertahankan kota madinah dari serangan kafir quraish.

          • ElectroMagneticPulse says:

            layak ke PAS nak memerintah malaysia?

          • C4 says:

            PAS layak memerintah Malaysia …..

            apa pasal tak layak???? ingat UMNO jea yang layak ke???

          • ElectroMagneticPulse says:

            dlm PR pun diperkuda. boleh ke nak langkah PR dan DAP untuk memerintah?

    • C4 says:

      besar sungguh jenayah yg dilakukan oleh penjenayah itu ……

      berbanding dengan penjenayah yang mengebom altantuya yang sedang mengandung…

      bagaimana lah perasaan manusia yang boleh menembak kepala seorang perempuan yang lemah….dan memasangkan bom…. C4 lah (aku lah tu)

      esik… dashat ….sungguh …. benda ini boleh berlaku di sebuah negara contoh islam yang paling baik dalam dunia …malaysia ku…

      • stingray says:

        C4 ada 4 saksi yg tak fasik ke? fitnah dosa tau..

        • Rosdi Ghani says:

          C4 takut ape pd dosa fitnah…nti dia pegi pd Waliselipar…pi minum air basuhan kaki Waliselipar…maka gugurlah dosa2 nya..

          • C4 says:

            macam orang UMNO juga pi minum air kencing rosmah dengan najib hilang dosa ….. segala dosa

        • C4 says:

          makahmah UMNO dah putuskan bahawa 2 anggota polis UTK dihukum gantung sampai mati….. apa kah ianya finah dari aku ????

          • jebat says:

            c4 dah minum air kencing elizebeth wong?

          • C4 says:

            belum lagi ,….. kau dah minum ke air kencing najib dengan rosmah ????

          • C4 says:

            kalau kau dah dapat air kencing rosmah dengan najib ….

            bagi aku sikit …… aku nak edarkan kat penyokong UMNO kat kampong aku tu ….. supaya mereka undi BN kat PRU 13 ni

          • PANGKAH LAGI says:

            Minum air kencing mak dan bapak hang lagi baik la.Terhapus sikit dosa

      • Sesumpah says:

        C4, tolong jgn ada-adakan cerita tanpa bukti kukuh. Kalau setakat cerita dongeng dari RPK tu, memang dah tak laku dah. Semua orang dah tau, tu cuma fitnah semata-mata. Sehingga ke hari ni, blom ada sesiapa pun yang boleh beri bukti kukuh utk kaitkan Najib ngn Tuya. Takkan gambar super impose tu nak dijadikan bahan bukti kot. 🙂

        • C4 says:

          sebab benda tu tidak dibicarakan ….

          kes yang dibicarakan adalah pembunuhan sahaja…..altantuya …

          apa kah anggota UTK tu boleh bunuh sesiapa sahaja ….dia suka

          tanpa ada kaitan atau arahan dari atas….

          • Sesumpah says:

            Ko sedap2 jer kaitkan Najib ngn Tuya. Ko tau tak ko dah fitnah orang. Ko ingat senang2 je ke pendakwaraya nak dakwa Najib kat mahkamah tanpa bukti kukuh. Takkan ko nak dakwa Najib pakai air liur jer. Kenalah ada bukti dan saksi, barulah boleh didakwa.

          • ElectroMagneticPulse says:

            ni la bile hati dah tak boleh terima kebenaran.
            bukti takde tapi masih yakin najib yang buat. tapi bile kene kat anwar yang siap ade bukti jelas dan nyata. ditolak bulat2 malah menuduh orang lain penyebar fitnah. sedangkan ko sendiri sedang melakukan fitnah. dan membela orang yang melakukan kemungkaran.

          • denesor says:

            C4, bagi la saksi. takpun video. baru la ada bukti. mcm kes idola hang tu.

          • C4 says:

            dah dakwa ke belum ???? cepat2 lah dakwa najib …

          • ElectroMagneticPulse says:

            boleh ke nak dakwa najib kalau takde bukti?.
            setakat buat cerita bohonog semua orang boleh…

      • Gen2Felda says:

        C4 percaya perjuangan dia adalah fisabillilah…sebab tu semua fitnah dan cerita bohong dia tak berdosa..

        lagi pon wally selipor dewa pojaan hati dia dah jamin syurga kepada penganot pas totok cam dia..

        kes pembunuhan atantuya dah selesai.Si pelaku dah dijatuh hukum…Ko bebal ke apa?

        • bujuk says:

          Alaaaaa.. tak payahlah ulang statement yang sama, penat la… tak kira la C4 ke Gen2 ke sapa2 ke… percayalah apa yg. korang nak percaya, masing2 boleh fikir logik dan tidak. Cuma persoalan aku dari dulu belum jawab siapa bekalkan C4 pada 2 specialbrance tu dan apa motif pembunuhan? yg. ni hakim tak jelaskan….

          • C4 says:

            aku lah …. nama aku C4….. he….he…he…

          • zonan says:

            bgs bujuk aku gah tgu jwpn dr puak2 United Malay No Otak sapa yg bekalkn c4 pada polis 2!puak umno jwplh xkn diam je kot?nak aku ingtkn kan ke?sapa yg jd menteri pertahanan masa 2 ke???

      • Farid says:

        Dalam Islam , kalau nak hudud kena ada 4 saksi, lepas hukum tu akan jatuh ke lebih bwh, qisas. Ini Hukum Tuhan , jangan permainkan.

        • jebat says:

          qazaf baru wujud selepas anwar dituduh liwat ngan main pelacur ke.. Sebelum tu tak pernah wujud ke.. Masa tuduh rahim tambi cik kenapa tak guna hukum qazaf. Tuduh rais yatim tak guna hukum qazaf.. Wahai barua2 DAP+pas+pkr sedar la.. Korang diperbodohkan sejak azali lagi..

          • C4 says:

            hukum qazaf dah lama ada cuma UMNO tak nak guna ….

            tak nak guna, dituduh sebagai hukum lapok, tak masok akal

            kenapa nak salah kan kepada PAS?????

          • ElectroMagneticPulse says:

            hukum qazaf tu boleh diguna kalau orang yang menuduh tu gagal nak bagi bukti, dengan kate lainya fitnah. so qazafkan lah die. tapi kes video ni dah ade bukti ‘teknikal’… video yang tulin.. bukan video edit…

  6. Tubir says:

    Inilah dia yang dinamakan undang undang yang memihak kepada yang berpangkat dan berpengaruh ……cuba kalau orang orang biasa dan miskin …..walaupun tak melakukan kesalahan ….tetapi kalau peguam pendakwa bagus ….dah tentu kena punya.Lagi pulak orang orang miskin tak mampu untuk ambil peguam bela yang handal handal sebab tak ada duit ………Kalau ada punpeguam dari biro bantuan guaman ……..dah tentu kalah …….kesian kan kita orang orang biasa dan tidak ada pangkat serta gelaran Datuk,Tansri ,Datukseri,tun dan sebagnya ……..ini hakikat bukan tuduhan ………
    Persoalanya kenapa anwar diberi segala kemudahan keistimewaan sedemikian rupa ……….Rayaat dah bosan dengan sindiwara ini…………bosan bosan ……bosan ……..oleh itu kita sebagai rayaat diminta mendaulatkan undang undang ……….jangan buang masa dan wang kerajaan ….atau rayaat akan bertindak ……untuk mencari kebenaran …….bila ini terjadi negara akan jadi uruhara………fikir fikirkan ………

    • C4 says:

      aku sendiri pun dah bosan dengan idea UMNO tak habis 2 dengan bontot lah…

      mahathir sekali…lepas tu najib pulak …lepas tu video lucah …..pulak

      bosan….bosan ….bosan…..cari lah idea lain nak jatuh kan sesaorang …. jangan lagi guna isu bontot dan video lucah…..

      betul tu kau kata kalau orang biasa dah mampus kena tali gantung ….kalau ahli UMNo biasa dah mampus….

      tapi razak baginda yang rapat dengan najib boleh lepas seksyen 302 kanun kesiksaan …

      lepas dari tali guntung ….. tapi kalau anak2 atau sedara mara kita kena sudah tenttu gojol kat tali gantung …

      • Sesumpah says:

        Ko fitnah Najib dan UMNO berkonspirasi nak menjatuhkan Nuar. Ko ada bukti ke C4 ? Isu bontot, isu video lucah ni sebenarnya takde kaitan langsung pun ngn UMNO. Ko ingat kitaorg hadap sangat nak jatuhkan Nuar ngn cara keji tu. Politik lucah bukan budaya UMNO tau.

        Apa hak ko nak kaitkan Razak Baginda ngn kes Tuya ? Kalau ko tau sangat pasal kes ni, kenapa ko taknak offer jadi saksi masa kes ni dibicarakan dulu. Lepas kes ni dah selesai, baru ko nak bising wat apa. Buang masa jer.

        • C3 says:

          tak habis2 fitnah… fitnah…

        • C4 says:

          bro kau cerita kat org felda boleh lah mereka percaya …. macam Gen2Felda tu…apa hantu pun kau cerita dia percaya…

          isu bontot dan video lucah ini kalau tak dapat “Green Light” dari najib atau UMNO atau rosmah…

          cerita ini mungkin tak keluar …..pun buat malu rakyat malaysia jea..

          “Politik lucah bukan budaya UMNO tau”….. aku nak ketawa terbahak2 bila kau cakap macam tu…

          • Sesumpah says:

            Lantak engkolah kalo ko nak sangat pertahankan Si Anwar Anugerah Tuhan ko tu. Aku tak rela Nuar jadi PM Malaysia. Ko kalo nak sangat Nuar jadi PM, ko punye pasallah. Aku tetap ngn pendirian aku yg Anwar tak layak jadi PM.

          • denesor says:

            sekarang ni puak2 PR akan cuba relate situasi / keadaan masa tu dgn kerajaan walhal kerajaan tiada kena mengena. aku rasa malaysia ni demokrasi. bebas bersuara. tak perlu kot kena green light dari DS Najib utk bersuara. Lahabau

          • ElectroMagneticPulse says:

            hahaha…pelik betul aku dgn C4 ni. yang kaitkan isue tu semua dengan UMNO anwar. bile ade ape2, anwar terus attack UMNO, lepastu orang macam ko pun pecaya bulat2 dan diperbodohkan. sebenarnye siapa yang nak jatuhkan siapa? siapa yang salu buat cerita buruk2 pasal UMNO dlm ceramah? siapa yang menyebar rase benci kat UMNO? anwar la. bukan aku tak penah tgok ceramah die… yang pasal isu video tu contohnya. bukan UMNO suruh pun eskay dedahkan. mereka yang nak dedahkan siapa anwar tu yang sebenarnya dan untuk membuktikan die tak layak jadi pemimpin. tapi dlm press confrence anwar terus tuding jari kat UMNO tanpa bukti dan secara tak langsung die dah mempolitikkan kes ni. bodoh betul. lepastu penyokong2 yang bute macam ko ni pecaya ni semua keje UMNO. bile anwar tuduh najib, rosmah dan UMNO macam2 ade korang mintak die 4 orang saksi, bukti teknikal macam video ke ape ke. takde, korang pecaya dan besorak reramai. tapi bile kne kat anwar sendiri, time tu lah mitak saksi lah ape lah. dulu mintak video, skrg video dah bagi. taknak pecaya dan tolak ia sebagai bukti. bak kata hadi “video takboleh jadi bukti, video bukan saksi” kepale hotak die la. seolah2 macam kenyataan orang bute teknologi lak..

        • C4 says:

          kau cakap ” takde kaitan langsung pun ngn UMNO”..

          kau pi cakap kat orang kampong dia percaya la….

          ini namanya politik tu kotor …..

          kalau nak jatuhkan sesaorang lawan ……

          dia akan buat apa sahaja ….

      • Gen2Felda says:

        isu bontot dan lucah tu semua ko tanya si mat jubo jilatan ko….
        lagi pon mat sabu yg.gelar nuar al-juburi
        kapal sink yg.istihar ada bukti nuar menjubo di parlimen pada 1997.

        C4israel meroyan tunjuk kebuduhan..Lagi banyak ko buka mulut..lagi banyak kita orang tahu tahap kesihatan mental ko yg.dah kronik tuh.

      • kid says:

        kurang2 kes bontot ada saksi, kes video ada video…siasat aje la ikut bukti2 tu, bawak masuk court, bukan tolak bodoh aje..ni tak, isu besr dlm bukti2 tu x nak terima, tapi konar plak kata semua fitnah..macam bila pencuri kena tangkap pecah rumah…bukan pencuri yg kena siasat, tp tuduh tuan rumah bodoh sbb x pandai jaga rumah..akai ada ka..
        BTW, kes altantuya tu, bukti nak tuduh najib satu pon takdak..fitnah le tu…

        • bujuk says:

          buktinya C4 hanya boleh dikeluarkan oleh menteri pertahanan yg. kebetulannya PM sekarang. Pelakunya kebetulannya pegawai khas PM sekarang. Tertuduh utamanya juga kebetulan adalah punahsihat PM sekarang. Tapi PM sekarang tak pernah disiasat?
          Malah ada akuan bersumpah terhadap PM sekarang yg. kemudian ditarik semula, kemudian orang tersebut hilang dari m’sia dan tak berani balik m’sia hingga sekarang. tolong jawab….

          • Sesumpah says:

            Ko fitnah Najib, ko ada 4 orang saksi tak ? Kalo takde kira Qazaf la tu.

          • bong says:

            nuar tu ada bukti kukuh ke berhubung C4 tu….meliwat sah bukti 101% nuar buat.. Video 200 % nuar kongkek…kalau gambar photoshop.. kami pun leh buat kat King Jubur Semalaya tu

          • tenno says:

            Bila masa menteri pertahanan jadi jaga stor ni??

        • C4 says:

          awak ingat nak bunuh orang dengan C4 tu senang ke???

          apa ingat manusia altantuya walaupun kafir …..

          boleh bunuh macam anak ayam???

          kalau tak ada green light dari atasan, UTK tu pun tak berani la….

          nak bunuh orang….

          apa kah ajaran islam suruh buat macam tu ke pada kafir????

          • Tuan gedukngok says:

            Macam-macam andaian boleh buat eg. ada greenlight dari orang atasan. Tapi mana dia “corroborative evidence/witness” (paham tak maknanya?) yg boleh mensahihkan andaian itu?

            Sekurang-kurangnya bila kita kata anwar takda moral, kita ada bukti video yg terang dan nyata (cuma pada nkorang je nampak kabur)…..sudah le C4 , ko pegi letopkan diri ko sendiri….abis cereta, kahkahkah!

      • jebat says:

        assalamualaikum c4.. Ko ni elok diazankan semula.. Mungkin bapak ko lupa azan dulu.. Selalu sangat kene rasuk..

  7. Peguam kepada Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini meluahkan keraguannya terhadap peluang mendapatkan pendengaran yang adil, sehari sebelum membela diri dalam perbicaraan kes liwat.

    Sankara Nair (kanan) memberitahu AFP bahawa pihak pendakwaaan hanya membenarkan pasukan peguam Anwar mewawancara lima orang sahaja daripada 25 saksi yang dijanjikan.

    Mereka masih belum mewawancara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isterinya, yang bertemu pengadu Mohamad Saiful Bukhari selepas didakwa diliwat, lapor agensi berita antarabangsa itu.

    “Tangan kami terikat ketika mahu memberikan Anwar pembelaan sebaiknya kerana pihak pendakwaan menolak memberikan kami semua saksi yang dijanjikan,” beliau dipetik sebagai berkata.

    “Bagaimana Anwar akan mendapat perbicaraan yang adik apabila kami hendak mewawancara saksi pihak pendakwaan pun tidak boleh untuk memutuskan memanggil yang mana,” tambahnya.

    Anwar, bapa 63 tahun dengan enam anak didakwa meliwat bekas pembantu berusian 25 tahun di sebuah pangsapuri mewah pada Jun 2008

    • stingray says:

      Apa nk di herankan umur 63thn meliwat pemuda berusia 25thn..datuk umur 80thn pun ada yg merogol cucu berumur 15thn..kalau dh bernafsu setan semua pun bleh buat..kan ke nurul kata bapak dia kuat dan hebat..tak caye cuba ko tadah pungkok ko pada dia, tengok berapa kuasa kuda di balun ko..

      • C4 says:

        setuju kalau dah nafsu macam setan …..

        bini yang lawa pun dah tak pandang dah….

        amah juga yang sedap…. dirogol

        • ElectroMagneticPulse says:

          kalau nafsu dah macam setan laknat…
          zizah yang halal tu dah tak dipandang…
          tapi cina yang kafir tu dibalun…

          • C4 says:

            betul aku setuju ….. mesti dibuktikan cara profesional

          • ElectroMagneticPulse says:

            kire bagi video yang tulin tu bukan care professional la ea?
            nak gune air liur macam anwar salu buat tu baru professional?

    • Gen2Felda says:

      keadilan untuk mangsa liwat tak pikir pulak

    • Gen2Felda says:

      Kenyataan Akhbar GAPS

      Tindakan anwar yang mahu mengenepikan Hakim kes liwat nya untuk kali ke 3 adalah tindakan yang amat luarbiasa. Ia lebih luar biasa bila Hakim tersebut menangguhkan bicara kes tersebut ke bulan Julai bagi membolehkan Anwar merayu tindakan Hakim yang menolakkan permohonan tersebut.

      Perbuatan anwar merupakan salahguna kuasa sistem perundangan dinegara ini. Mengenepikan Hakim tatkala OKT telah dipanggil membela diri setelah prima facie kes telah didapati adalah salahguna kuasa yang melampau oleh OKT.

      Kini sistem kehakiman negara sedang diadili. Semakin ramai rakyat melihat kompetensi sistem kehakiman dinegara ini amat nipis apatah lagi bila berhadapan dengan golongan politician elit sebagai OKT.

      Hakim-hakim dilihat memberikan layanan yang sangat istimewa bila berhadapan dengan OKT politician elit. OKT ini biasa nya akan diberikan layanan sehabis lembut dalam proses perbicaraan.

      Nampaknya Hakim dinegara ini kena belajar dari ketegasan Hakim di Amerika Syarikat yang memberikan layanan yang sama kepada semua OKT. Kes Dominique Strauss Khan Pengarah Urusan IMF adalah kes contoh untuk melihat ketegasan Mahkamah Amerika Syarikat berbanding Mahkamah dinegara ini.

      Manakala rakyat marhaen atau mangsa marhaen seperti Saiful Azlan Bukhari langsung tidak dipeduli tentang keadilan untuk mereka ini. Semacam ada 2 set layanan perundangan, 1 untuk OKT politician elit yang sangat istimewa layanan, 2 untuk rakyat marhaen yang langsung tidak dipedulikan nasib mereka.

      Masih ada lagi kah masa depan untuk keadilan bagi rakyat marhaen di Malaysia ? Selagi ada politician Zalim selagi itu lah nasib keadilan rakyat terus di bakul sampahkan. Syabas para hakim yang mengikut telunjuk politician Zalim yang berjiwa haiwan ini.

      Hamidzun Khairuddin
      Presiden
      Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS)

  8. Jebat says:

    Tak paham betul Undang2 Malaysia ni. Semua ahli politik kena letak jawatan lama mereka tapi bagi lawyer ni tak paya letak jawatan utk jadi ahli politik.Siapa boleh kasi tau sebab2 ?Undang undang Malaysia telah di malukan oleh Pengkhianat No1 Malaysia anwar ibrahim n geng lawyer hindu berlidah cabang.Hakim Melayu sudah jadi layu.Apa sudah mau jadi dgn Bangsa Melayu kita di Malaysia ni?

    • Sesumpah says:

      Zaid Ibrahim penah letakkan jawatan sebagai loyer bila pegang jawatan dalam kerajaan. Tapi Karpal Singh masih kekal sebagai loyer dan pada masa yang sama boleh pulak jadi ahli politik. Memang pelik sungguh.

  9. jebat says:

    spesis c4 memang byk dlm pakatan haram.. Sebab tu dap suka sgt.. Nak cakap soal agama tp tak pernah hayati pun.. Hujah pun meraban je.. Aku pun tak faham apa yg dikatakan.. Ko boleh panjat pokok kelapa tak? Beruk atuk aku sakit tak leh nak panjat ari ni..

    • mqzan says:

      x yah layan C4, time kes Anwar nk 4 saksi, kes Altunya x nk pulak bg 4 saksi… dia mmg kena kencing dari awal2 dia kenal DSAI.. klaulah semua pesalah jenayah yg dibuktikan dgn barang kes bila nk jatuh hukum.. boleh minta Hakim ditukarkan… alamat x yah buat mahkamah.. bg kat mak bapak sendiri jd hakim.. dah lah lawyer Anwar tu org dlm PR.. ibarat kata.. x kan lawyer sendri nak kata ank guamnya salah… keuntungan kes utk politik!!!

      • jebat says:

        berkatalah pas.. Anwar adalah pemimpin anugerah tuhan.. Pas bukan lah pejuang islam sejati. Dia boleh berubah mengikut kehendaknya.. Jika dulu bersatu dgn cina kafir tp sekarang.. Usah ditanya pas kenapa pendirian sentiasa berubah2.. Alasan sentiasa ada utk kepentingan diri. Pas tak kisah agama dan bangsanya diperbodohkan oleh dap. Kenapa pas masih tidak sedar? Ini semua kerana kuasa politik yg digilakanya.. 20 tahun perintah kelantan, 3 tahun perintah selangor,peneng,kedah melayu makin tersepit dan dikepit oleh dap dan pkr.. Org yg paling rapat dgn anwar pun sudah makin sedar. Yg tak sedar.. Mandi dulu segarkan badan..

    • C4 says:

      boleh mari aku ikat kan tengok kau ….

  10. Sesumpah says:

    Dasar PAS berubah hanya semata-mata nak tawan Putrajaya. Soal prinsip, soal perjuangan hakiki dah menjadi tak begitu penting bagi PAS. Bak kata ZulNordin, kita berpakat dulu, berbalah kemudian. Apa-apa hal, kena menang dulu. Memang pelik betul politik orang PAS ni.

    • Telok_Blangah says:

      Masih lg ada org yang percaya kpd Zulnordin 110%…..Sudah2 lah tu…..

      • C2 says:

        zulnordin kulim… tukang ulas bagi pihak umno untuk kes kes melibatkan Pakatan…

        bagus mamat ni kena tunggang… tunggang langgang…

        zul..zul…

        • C4 says:

          zulnordin tu ditunggang oleh UMNO jea…

          PRU 13 ni tidak ada tempat untuk dia…..

          tak kan UMNO nak bagi kerusi kulim kat dia

          sekarang ni zulnordin dok merapu macam orang giler ….

          buat lah kenyataan yang menyokong UMNO….

          kot dapat betanding tiket UMNO PRU 13 ni…

      • hamPAS NYOIR says:

        Pee aRR lebih percaya 115% kpd Lim Kit Siang Dan Lim Guan Eng pemimpin melayu lain..

      • Sesumpah says:

        Yang aku peliknya, korang pecaya plak 200% ckp Anwar Si Anugerah Tuhan tu. Memang lawak giler la korang.

  11. jebat says:

    BN ZALIM! Kah..kah.. Anwar aljuburi terus mampu utk tangguhkan lagi kes liwat.. Ayuh anwar.. Panjangkan talian hayatmu sebelum ke sungai buloh.. BN zalim.. Kah..kah..kah..kah.. uMno pun zalim.. Bilik kosong di sungai buloh belum berpenghuni.. Berhantu siot…

  12. Telok_Blangah says:

    Mcm2 hal yg berlaku di Malaysia skrg ni. Tanda2 akhir zaman di mana fitnah berleluasa dan bermaharajalela. Sumoga kita semua dijauhkan dpd fitnah2 dajjal…….

    • jebat says:

      anak dajjal dah ada dah skrg.. Ciri2 hampir sama tp bapak dia belum turun lg..

    • ElectroMagneticPulse says:

      siapa la agaknye yang lebih banyak menyebar fitnah ek. kalau tuduhan beserta bukti boleh dikira fitnah ke? orang akhir zaman macam tu la. banyak gunekan islam sebagai alat politik macam pas la. digunakan anwar untuk menghalalkan cara. lepastu anwar terang2 beserta bukti membuat kemungkaran mereka tetap bela anwar. ape je tuduhan kat anwar walaupun dah ade bukti terang tetap dianggap fitnah. ni la umat akhir zaman apabila kebenaran ditolak manakala kemungkaran dipertahankan. orang yang menegak kebenaran dicaci dimaki, sebaliknya orang yang melakukan kemungkaran dibela disanjung.

      • C4 says:

        begitu juga apabila kita banyak makan duit rasuah dan komisyen yang tidak halal…

        hati kita ditutup dengan kebenaran oleh allah …..

        apa sahaja yang pemimpin UMNO cakap semua kita percaya bulat2…

  13. kadiology says:

    anwar dah di perintah bela diri. ini lah masanya anwar nak bawak segala mak nenek saksi alibi yg dia boleh bawak.

    apsal anwar tangguh plak. bawak la saksi! mana saksi anwar yg boleh membuat kenyataan atas kandang saksi bahawa anwar ADA bersama dia pada 26 jun 2008 antara pukul 3.01 dan 4.30 petang. MANA!??

    tapi anwar pilih nak TANGGUH. ini berani ke?

    • Sesumpah says:

      Dia tangguh pasal mau bikin drama baru punya. Tuan director kena pikir skrip baru pulak.

    • ElectroMagneticPulse says:

      orang kalau dah salah memang macam tu. macam2 alasan dibagi sampai hakim pun dipertikaikan. dah terdesak. dah macam tu pun puak2 penyokong anwar masih nak pecaya lagi pada die.

  14. mrSkandal says:

    Boleh atau tidak saya katakan sekiranya Pakatan memerintah, para hakim dan peguam negara juga akan memihak kepada ahli² politik Pakatan Rakyat? Hehehehe

    Katanya Karpal Singh nak jadi AG..habislah korang orang melayu..tak lama lagi tiba lah masanya Singh banggali menyula-sula orang melayu hahahaha

    LKS- Timbalan PM
    LGE- Ketua Menteri PP
    Terdesak Kok- Menteri Wanita
    Tony Pua- Menteri Kewangan
    Ngeh Cock Am- Menteri Pertahanan
    Anak sedara Ngeh- Menteri Kerja Raya

    hahahah semua posisi penting beb..dan semuanya yang kontrol kewangan…

    Padan muka melayu bodoh sangat

  15. Tuan COPY PASTE says:

    “Tapi p**k**mak ini sebenarnya adalah penakut maha hebat” ——–> mencarut ajaran UMNO ker Pakatan? hhahaha… bagus artikle ni…hahah

  16. fauzi says:

    Seronok ni kalau dpt masuk salah satu Parti Pakatan Rakyat. Buat jenayah apa pun kalau kena tangkap, keluar ramai-ramai cakap ini konspirasi. Merompak, menyamun, mencuri, salah guna kuasa,merogol, meliwat buatlah apa pun semua penyokong akan keluar ramai2 termasuk ulama2
    yg pu**m*k PAS(ulama betul x termasuk ek!) bagi membela anda dgn mengatakan anda tak bersalah, malah Polis berkompromi dgn kerajaan, badan kehakiman x betul, kerajaan berkonspirasi, zalim dsbnya. Kalau kena tangkap sehingga dibicarakan pun tak apa..sbb Kapal Sink bakal tampil membela anda dgn segala putar belit dan muslihatnya.

    Kalau rogol @ berzina dgn anak bini dia org dan di depan dia org pun tak apa janji tak cukup 4 saksi sbb dia org hanya pandai pakai HUKUM QAZAF….bagi dia org tengok je, biar terbeliak biji mata…tak cukup 4 saksi katakan… nanti ulama dia org keluar statement menafikan benda tu utk tutup aib..siap dgn fatwa sekali… seronoknya jadi pengikut Kaum Pakatan ni. Korang tahu tak kat mana nak daftar jadi Ahli Bebal Pakatan Rakyat Haram Jadah ni? Seronok bebenor rasanya!!!!!!

    • tenno says:

      cuba tanya si c4…dialah hasil terbaik setelah bertahun masuk motivation camp PR…nik aziz dah gerenti dia syurga…heh3

    • Farid says:

      Jagnan main2 Hukum Tuhan yer. Hukum tyu tak berubah dari dulu sampai skg kerana Allah maha mengethaui apa akan berlaku dari dulu sampai khiamat. Hukum Allah yg tetapkan tetap menjadi hukum, kalau ko main2, nescaya allah akan timpakan musibah kat ko dalam hidup, kalau tak di dunia, di akhirat.

      sekian

      • tenno says:

        Aku tak mainkan hukum Allah aw. Jgn samakan hukum nik aziz dgn hukum Allah aw. Nik aziz mungkin guru ko, tp bukan guru aku. Dan ko jgn suka berlagak mewakili Allah aw. Jgn jual Islam demi kepentingan ko.

  17. C1 says:

    hahaha….

  18. Telok_Blangah says:

    Bila la pemerintah skrg ni (UMNO) nak menjalankan syariat Islam antaranya memertabatkan Mahkamah Syariah berbanding mahkamah sivil? Ingat, semakin lama rakyat mahukan Islam…..

    • kid says:

      hahaha..sebab Pas kata negara islam bukan keutamaan sekarang ni, maka Teloq Belangah sekarang ni kena rujuk UMNO plak untuk bina negara Islam…masa muktamar apsal tak enjut aje pasal negara Islam ni..walaq tak ketahuan..

    • Sesumpah says:

      Skrg ni matlamat dah bertukar, dulu PAS nak tubuhkan negara Islam, tapi kini fokus PAS cuma Putrajaya semata-mata.

  19. Tuan COPY PASTE says:

    Mahkamah Perancis menemui bukti kukuh bahawa syarikat Perancis, Armaris tidak pernah membuat bayaran kepada syarikat Perimekar sebanyak RM493 juta, tetapi bayaran itu sebenarnya dilakukan oleh kerajaan Malaysia sendiri.

    Penemuan itu ternyata bertentangan dengan kenyataan Kabinet Najib yang sebelum ini mengklasifikasi bayaran itu sebagai koordinasi dan perkhidmatan sokongan serta Malaysia tidak terlibat dalam pembayaran berkenaan.

    Pengarah Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Cynthia Gibrael berkata, dengan penemuan itu, dua lagi rasuah membabitkan pembelian kapal selam Scorpene terdedah hasil penyiasatan pihak berkuasa Perancis.

    Menurut beliau, pembongkaran itu pula berlaku ketika pendedahan 114 juta Euro bersama RM493 juta komisen kapal selam Scorpene belum dijawab oleh kerajaan Malaysia pimpinan Najib Razak.

    Katanya, dua rasuah tersebut bernilai masing-masing RM30 juta dan RM2.5 juta dan ia terbongkar setelah pihak berkuasa Perancis menjalan penyiasatan sejak lebih enam bulan lalu.

    “Bayaran itu, didapati memang ada dibuat tetapi tidak tahu kepada siapa dan besar kemungkinan ia dibiayai kerajaan Malaysia,” katanya ketika diminta mengulas perkara itu.

    • Tuan COPY PASTE says:

      sepandai pandai tupai melompat
      akhirnya jatuh ke dalam jerat
      sepandai pandai najib memantat
      akhirnya di paris telor kena kerat

    • Tuan COPY PASTE says:

      kah kah akh… DAN SEBULAN DUA LAGI KES MAT MONGOL AKAN DIBUKA DI PARIS… kah kah kah…

      kah kah kah…KANTOI ISTERI ROSMAH…. kah kah kah..

    • Tuan COPY PASTE says:

      berita ni untuk sesapa… yang hidup sepanjang hayat tengok TV3 dgn baca Utusan sahaja… kah kah kah kah

    • tenno says:

      Perenggan pertama ckp kerajaan malaysia yg bayar, perenggan terakhir ckp besar kemungkinan dibayar kerajaan malaysia???

  20. fauzi says:

    Farid kau memang bodoh… tahu tak bodoh!!!!! Kau baca ni betul2. Aku tak minta tukar hukum asal tu, bodoh! Pindaan ke atas hukum boleh dibuat dlm katagori yg berlainan. Contohnya, utk menjatuhkan hukuman sebat 100 kali keatas penzina humum asal ialah kena ada 4 saksi. Tapi kalau tak ada 4 saksi, enakmen lain perlu digunakan dan bukti2 lain yg diiktiraf oleh pakar diterima pakai dan hukumannya bukan lagi 100 sebatan, mungkin penjara beberapa tahun termasuk rotan… bangang! Dr. Haron Din pun pernah mengulas isu hukum ini dan enakmen2 lain yg berkaitan. Yg 4 saksi tu utk disabitkan dgn 100 sebatan dan terlepas hukuman di akhirat…. Bodoh ke apa kau ni?

    Kau tahu tak Farid, dlm suasana kehidupan skrg di mana penjenayah begitu licik….mereka tak rogol
    org tepi jln bagi org lain nampak…org berzina pun dlm hotel siap dikunci, pelacur siap ada bodyguard dan bapa ayam jaga depan pintu…sbb tu enakmen yg ada skrg pun enakmen khalwat sbb susah nak buktikan dgn 4 saksi. Tuhan tak bodoh malah Maha Bijaksana tapi org macam kau yg bodoh tak mahu pakai otak utk berfikir. Hukum asal Quran tak ditukar tapi pindaan dibuat dlm katagori lain dgn bukti lain dan hukuman yg lain. Kalau sebat 100 kali kena ada 4 saksi, kalau penjara bukti lain dgn enakmen lain. Ko faham tak?????

    Kau sedar tak…. kalaulah penggubal undang2 sebodoh kau farid berada dlm Pakatan Rakyat dan ini shj sumber hukum kau bila Pakatan memerintah (Tapi negara Islam dah tak de lagi dah tukar negara kebajikan), negara Malaysia akan jadi pusat maksiat. Bapa ayam yg ditangkap akan dilepaskan sbb tak ada 4 saksi, pelacur yg ditangkap terpaksa dilepaskan sbb tiada 4 saksi. Perogol dan peliwat dilepaskan kerana alasan 4 saksi. SIAPA YG BODOH? Sbb itulah negara kita perlu ada enakmen lain supaya penjenah ini tidak terlepas dan berleluasa begitu shj tetapi hukumannya tidak menyamai hukuman asal kerana tidak mengguna pakai humum asal. Hj Hadi sendiri semasa wawancara beberapa tahun lepas mengatakan hudud hanyalah 0.0000xxx drpd kandungan Quran dan kalau Pas memerintah Genting tak akan ditutup tapi mereka tetap putar belit bila tiba masanya. Pergilah tanya Hj Hadi. Skrg dah tak ada perjuangan negara Islam lagi bagi Pas yg ada ialah negara kebajikan….jadi undang2 mana pula nak dipakai?

    • Farid says:

      Oh maksud ko tak leh pakai undang2 islam..??? Kena ada enakmen lain??? Masalah enakmen tu dari common law..dan masalah yg lebih besar UMNO sendiri tak paham apa yg ada dalam undang2 Islam..

      Skg ko condemn Pas on Negara kebajikan ..Persoalannya salahkah?? Hari ni Najib kata pula BN dah lama jadi negara Kebajikan. Eh akalu Najib kata semua betul, org lain kata salah??

      Standard bodoh UMNO only apply in UMNO not elsewhere.

      • C4 says:

        negara islam yang memetingkan kebajikan:-

        kalau sakit jantung tak payah nak bayar deposit kat IJN ….

        sekarang ni kalau sakit jantung tak ada deposit mampus lah kau ….

        yuran pengajian tinggi tidak tinggi macam sekarang ni…..

        aku dulu RM200 jea satu semesta …. sekarang dah berapa….

        kadar letrik di kurang kan bukan nak membiayai IPP supaya untung ….

        kadar tol dikurangkan ….sebab bon yang diterbitkan semasa construction sudah nak habis…..

        rumah PPRT peruntukan dibanyakkan ….. bukan digunakan duit PPRT tu nak meraih sokongan politik….

        kemudahan asas rakyat, pelajaran dan kesihatan benda yang penting untuk rakyat hendaklah dikurangkan …. harga tidak dinaikkan seperti sekarang ni ….

        itu lah matlamat kerajaan kebajikan …… apakah ianya tak sama dengan kerajaan Islam?????

        • Sesumpah says:

          Ko nak kebajikan untuk rakyat atau ko nak jahanamkan negara sbb negara pon perlukan pembangunan jugak.

          • C4 says:

            bro kita ada akal diberikan oleh allah …

            berfikir lah sikit ….. menda2 free tu biar lah menyeluruh kepada semua rakyat ……

            pendidikan, kesihatan dan kemudahan awan (jalan raya, letrik dan air) …..bukan benda mewah sekarang ….. ianya diperlukan oleh semua rakyat malaysia …..satu keperluan yang mesti…..

            bukan projek PLKN, twin tower, PKFZ, bukan projek mewah, IRDA, dan lain2 ….

            apa salah nya tol dikurangkan …. sebab bon yang diterbitkan sudah habis dibayar …..

            fikir lah sikit untuk rakyat ….. rakyat yang memilih kerajaan … mana pergi nya duit cukai yg rakyat bayar berbillion ringgit tu ????

        • jebat says:

          pas nak tubuh kerajaan kebajikan? Betulke.. Bestnya.. Tp sebelum tu bg la free dulu kpd kanak2 pasti, guru2 yg ngajar al quran jangan la ambik duit kesian budak2..ustaz2 pas yg mengajar kat surau tak yah la ambik duit. Baru betul kebajikan.

        • stingray says:

          Islam menggalakkan penganutnya berusaha bersungguh sungguh mencari rezeki dimuka bumi ni,bukan asik meminta minta jea mcm C4 mamat cacat akal ni, asik nk free jea..semasa zaman keagungan islam dulu pembayar zakat lebih ramai dr yg mendapat zakat..kalau nk semua free lbih baik ko beramal solleh arap2 bleh masuk surga drpd meroyan tahan jubur AnuWar kat sni..kat surga semuanya free..

          • C4 says:

            bila aku bagi cadangan untuk berikan perkhidmatan free…

            bagi nak giler kau orang hentam aku …..

            pada hal nya …kau orang juga dapat manafaat nya ….

            apa lah buta perut sungguh puak2 UMNO ni….

            tu lah jangan makan duit rasuah projek banyak sangat ……

            bagi makan anak bini pulak tu dengan duit rasuah ……

            hati kita hitam dan dibutakan oleh allah ..dari kebenaraan …

            tidak terbuka fikiran kita …..langsung oleh allah

    • hamPAS NYOIR says:

      sapa kata org hamPAS cerdik , lihat saja bulatan pemimpin hamPAS Nyoir yg baru di lantik tu semuanya lepasan ITPA?……Hancur…Lepasan Zina adalah….

  21. Telok_Blangah says:

    Jk dilhat resam dunia skrg ni, yang baik dipandang jahat dan yg jahat dipandang baik. Yg Baik dikenakan hukuman dan yg jahat tidak dikenakan apa2……

  22. Farid says:

    tranungkite:

    Baru rakyat tahu kenapa Ani Arope tinggalkan TNB
    Harakahdaily

    TEMERLOH, 6 Jun: 15 tahun yang lalu, Tan Sri Ani Arope mengejutkan seluruh negara dengan tindakan beliau meletakkan jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Tenaga Nasional Berhad (TNB), akhirnya rakyat hari ini tahu bahawa peletakan jawatannya dilakukan demi menjaga kepentingan mereka, kata Pesuruhjaya PAS Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

    “Ramai yang menganggap (pengunduran Ani) sebagai satu tindakan biasa seorang staf yang meletakkan jawatan, mungkin faktor umur atau prestasi kerja. Hari ini, kita tahu ianya adalah kerana sikap tegasnya dalam membantah perjanjian yang sangat tidak adil antara TNB dan IPP (pengeluar bebas kuasa elektrik),” kata Tuan Ibrahim dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily hari ini.

    Ani sebelum ini di laman Facebooknya menyelar tindakan kerajaan untuk menaikkan tarif elektrik baru-baru ini sebanyak 7 peratus 1 Jun yang lalu dengan mendakwa ia berpunca daripada perjanjian yang tidak adil dengan IPP dan TNB.

    “Anda tidak perlu pergi ke sekolah bisnes yang canggih untuk memahami mengapa kita memerlukan peningkatan tarif – Cuma perlu tengok balik syarat-syarat yang diberikan kepada IPP.

    Dengan fasal ambil-dan bayar, dan dengan 40 peratus rizab berlebihan yang kita ada hari ini, satu pihak hanya perlu menghasilkan setengah keupayaan pihak lain dan dibayar 80 sen dengan kapasiti dipersetujui.

    “Bagus EPU — Unit Penyamun Ekonomi,” tulis beliau di laman Facebooknya minggu lalu.

    Ani mencetuskan kontroversi 15 tahun yang lalu apabila beliau lebih rela melepaskan jawatan beliau daripada menandatangani perjanjian berat sebelah, yang melihat penciptaan generasi pertama IPP, seperti YTL Power Services, Powertek dan Malakoff semasa pentadbiran Mahathir.

    Ani turut berkata TNB tidak boleh dipersalahkan atas hal ini kerana mereka tidak mempunyai kuasa untuk mengawal harga yang perlu dibayar kepada IPP.

    “TNB ialah budak belasahan. TNB tidak mempunyai kawalan harga yang ia perlu bayar kepada IPP. Pergi kepada punca masalahnya,” katanya.

    Kata Tuan Ibrahim, yang juga merupakan bekas Naib Presiden PAS, apa yang dibimbangi Ani kini menjadi kenyataan apabila kerajaan Barisan Nasional berdolak-dalih untuk menyemak semula perjanjian dengan IPP yang sangat tidak adil walaupun didesak pelbagai pihak.

    “Kerajaan tidak sanggup bertegas memotong subsidi sebanyak RM19 billion utk IPP berbanding tindakan mereka memotong subsidi ke atas keperluan rakyat.

    “Hari ini rakyat merasa bangga di atas ketegasan Tan Sri Ani Arop menentang dasar yang tidak adil ini. Syabas dan tahniah di atas pengorbanan beliau dalam menentang kemungkaran ekonomi yang dibuat tangan Umno Barisan Nasional ini,” tambah Tuan Ibrahim.

    Kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) mengumumkan kenaikan tarif elektrik sebanyak tujuh peratus bermula Jun 1 itu adalah sebagai langkah mengurangkan subsidi yang dikatakan semakin menghauskan perbendaharaan negara ekoran keputusan kabinet untuk menaikkan harga gas asli kepada RM3 mmBtu setiap enam bulan, dari RM10.70 juta unit termal British (mmBTU) kepada RM13.70 mmBTU sehingga mencapai paras pasaran menjelang 2016.

    • Telok_Blangah says:

      Patutlah segala perjanjian kerajaan dgn syarikat konsesi di OSA kan……

    • Tuan COPY PASTE says:

      oooo… BARU aku tau…. hahah

      Farid… boleh bagitau aku… berita ni keluar kat UTUSAN Malaysia, Berita Harian… TARIKH berapa haribulan? muka surat berapa? ahkahka… Kat TV3 plak… siaran buletin Utama brapa haribulan… slot berita ni pukul berapa..?? hakhaka

      pencacai UMNO ni RETARDED… elok lah kau copy berita2 macam ni lepas tu paste banyak2 kat sini Farid…..

      tapi lepas ni aku rasa.. kau mesti kena kutuk mundur plak sebab banyak baca , copy bahan dari tranungkite.. harakah.. keadilandaily… hahah.. aku bet… SEBAB :

      ahkahkhakahkahka… penyokong UMNO memang BODOH..

      • C4 says:

        apa masalah dengan copy and paste ????

        sebab itu lah bukti nya ….. bahawa statement tu bukan kita yang buat…

    • hamPAS NYOIR says:

      ini salah satu berita fitnah dan berita haramjadah daripada pemimpin yag kalah dalam pemilihan tim presiden hamPAS nyoir… nak cari glomour dengan mengeluarkan statement itu dan ini(tapi bukti perjanjian habuk pun takder)… nampak sangat nak cari pengaruh….kesian

  23. Anak_Nogori says:

    Apa ke bengap na kaldai2 DAP ni…kita tengah bincang pasal penyudu pelacur amoi tu minta tangguh lagi…pi cerita TNB letrik bagai ni pakai otak tak?.

    • Farid says:

      Org Myku.net ni kalau tajuk Pasal TNB ke, PKFZ, ke..asyik2 isu Anwar jugak yg korang bawak?? Apasal?? Berapa Byk RM dia ada curi??? Lihat hari ni…korang rasa Khir Toyo will be acquitted??? Counter Party dia dari Ditamas tu dah acquitted, org UMNO, pendakwa pulak gang UMNO…ha……ha….. katun sungguh. Cuba Khir Toyo masuk PR hari ni, gerenti tak selamat

      Standard UMNO sangat legal sistem ni…

      • Din Bramboq says:

        memang UMNO suka sex lucah habis JKKK tenguk gambar lucah depa bukan mau tau pasal TNB IPP tu semua …geng depa dah balun kering duit raayat.

    • Farid says:

      Maslahnya korang baca tak?? Korang ilmu cetek ada hati nak debate dgn org PR?? Podachitt!!

    • C4 says:

      cerita penyudu pelacur amoi tu tak penting itu ajenda najib dengan rosmah ….

      cerita TNB letrik lagi penting sebab melibatkan rakyat …

  24. Telok_Blangah says:

    Anak_nogori, x pe, isu semasa juga kan demi kepentingan rakyat. RAKYAT DIDAHULUKAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN…………

    • Farid says:

      Setuju! Tapi kalau towards the end, kos rakyat yg tanggung macam dalam kes IPP dgn TNB, itu bukan Rakyat di Utamakan?? Apa pendapat saudara?

      • Anak_Nogori says:

        Isu semasa pun..ikut tajuk la..bodoh ke apa?.

        • Telok_Blangah says:

          Pemerintah UMNO lebih suka bercerita pasal masalah rakyat atau seteru politik?

          • hamPAS NYOIR says:

            rejim pemerintahan PR lebih suka seksa org melayu cth di Penang…org cina bagaikan anak emas org melayu anak tiri tapi masih ada jugak bangang2 yang dari keturunan melayu yang sokong “Pee Raa’…

          • C4 says:

            rejim UMNO suka siksa orang melayu di kampong

            tapi kontraktor cina dilayan bagai anak emas….

            sebab bagi rasuah …..

          • Anak_Nogori says:

            Kompom bodoh budak2 PR ni…nak cerita TNB ka, IPP ka…ada tajuk khas dia la dol….apa bodoh2 sangat budak2 PR ni aaa?.

      • Telok_Blangah says:

        Sepatutnya subsidi IPP ditarik balik bukannya subsidi rakyat. Masa pilihanraya diminta pihak kerajaan berkempen kpd IPP jgn lg berkempen kpd rakyat kononnya merayu supaya dipilih menjadi pemerintah utk rakyat.Semakin lama rakyat dah makin bijak menilai…………………

  25. Telok_Blangah says:

    Situasi sekarang ni, slogan di atas telah menjadi RAKYAT DI’HULU’KAN, PENCAPAIAN DI’TAMAK’KAN oleh pemerintah yang tidak bertanggungjawab!!! Ini jelas dgn keperitan rakyat yg semakin hari semakin dibebani pelbagai kos sara hidup yang meningkat……

    • hamPAS NYOIR says:

      mana ada skrang barang harga murah….kalo nak murah lebih baik ko tinggal dalam hutan… senang semua dapat dicari tanpa bayaran…

      • Telok_Blangah says:

        Sebenarnya segala masalah berbalik kpd PENGURUSAN. Pengurusan yg cekap, amanah, efisien serta bertanggunjawab, masalah mengenai kenaikan harga barang2 yang ter’LAMPAU’ boleh diatasi. Jika kerajaan hadapi masalah kewangan, jgnlah dibebankan kpd rakyat dgn menarik subsidi. Kesan pengurangan subsidi melibatkan pelbagai tred yg mnyebabkan pelbagai inflasi. Kenapa tak tarik subsidi IPP?

        • hamPAS NYOIR says:

          kalo ko nak murah ko tinggal dalam hutan ataupun negara2 lain yg harganya barangnya lebih murah dari negara malaysia ni…

          • Telok_Blangah says:

            Bro, tolonglah jawab dgn ilmiah bukan emosi…

          • C4 says:

            ni lah yang bangang nya puak UMNO orang suruh jawap dia merapu…..

            orang suruh makan nasi dia makan tahi pemimpin UMNO

          • Farid says:

            Aku rasa most professional PAS lagi kaya pada marhein UMNO, tapi marhein UMNO punya lah berlagak….

        • tenno says:

          Betul, pengurusan penting dlm mengatasi kemelut ini. Pengurusan yg cekap akan menurunkan kos bolehubah pada tahap minimum. Tetapi membatalkan perjanjian IPP adalah salah satu penyebab pengurusan tidak cekap kerana ianya akan mengundang kos undang2 yg sgt tinggi seperti kes Timbermine dikelantan dan Riyapadu di Terengganu.

          Menarik kembali subsidi IPP juga tidak menyelesaikan masalah kerana kos jualan akan diserap oleh TNB dan akhirnya rakyat terpaksa membayar kadar tarif yg lebih tinggi. Inilah perjanjian yg termaktub dan dipersetujui oleh anwar ketika menjadi menteri kewangan.

          • C4 says:

            tapi ani arop kata EPU yang putuskan atas arahan Mahathir ???

          • tenno says:

            tun bukan perintah sendiri2….apa guna ada kabinet?? habis anwar duduk dlm tu buat apa….surf china doll dlm internet???

      • C4 says:

        hutan pun telah dirampok oleh puak2 umno dengan sultan melayu …

      • C4 says:

        tolong cerita sikit bagaimana harga barang mahal….???

        mungkin kau penjilat UMNO lebih arif dari aku???

        • shayzet says:

          hoi bangang….harga barang naik….kau tahu ke siapa naikkan ? kalau gula tu…siapa yg control ? kan komunis yg kontrol….pasal tu dapig senyap je…tak heran gula naik…pasal orang dia control mcm ayam kat sini…tepung…banyak lagi….diaorang ni memang nak jatuhkan kerajaan melayu ..bodoh…yg korang ni sanggup jadi pencacai basuh berak si kafir ni kenapa ? kesian sungguh…..kau ingat kalau Malaysia ni berperang, si cina ni nak ke tolong kerajaan ?…bangang jugak korang ni…yg korang melayu ni kecoh2 ni apa dapat….bangang tahap mangkuk jamban…..

          • C4 says:

            sapa yang bagi depa kontrol (kontol) ??? en hoi ….

            tu Gula prai, Gula cuping , tepung kat Lumut tu, ….

            sapa yang bagi ….. tolong bagi tahu aku…..

            pernas dulu cuba nak kontrol awat gagal ????

            sapa yang mengagalkannya ????

        • Farid says:

          Gu la komunis control??? Habis tu kjaan kat Malaysia ni control apa??? Memang lah komoditi subject to market price, but countries with comodities benefit. Singapore..lagi lah teruk…tapi rakyat dia lagi kaya pada kita..

          • C4 says:

            kalau gula pun boleh bagi komunis kontrol ….

            apa lagi lah malaysia pun komunis boleh kontrol ….

            berok mat yeh tu tak jawap soalan aku ….

            SAPA YANG BAGI ????

  26. zonan says:

    kasar bahasa 2,demo ingt org felda semua skng bn ko??nate bengong kawe ni org felda gok.demo tgu pru13 tgk bnyk mano bn blh prthn kn felda,dlu kawe sokong bn sbb bos felda ok,tp sejak isa pendek mat rasuah msk felda,jd benci sngt kt bn ni,org terbukti kaki rasuah blh bt bos felda,nate bewok mung gen2felda!!berapa ramai gen2 gn gen3 felda isap dadah???kt tmpt kawe berlambok penangih nate sungguh!

    • shayzet says:

      kalau ramai anak2 felda hisap dadah……itu pun salah BN jugak ke? bangang ke kau no….jaga dan didik la anak tu elok2….bukan mengajar memaki hamun mencarut…..tu la ikut sangat si wali selipar tu…..otak pun jadi…..ermmmm…..kesian sungguh korang ni……

    • C4 says:

      tahniah saudara ….. kembangkan faham itu ke masyarakat felda….

      betul bukan semua peneroka felda sokong BN

  27. iz says:

    bawak site TNB pulak..oi ni pasal tangguh mahkamah oi…

  28. Sesumpah says:

    Walau apa pun yang pastinya PRU13 nanti aku tetap nak undi UMNO. Dulu, kini dan selamanya.

    • C4 says:

      tak ada masalah ini negara demokrasi …..

      dan kau juga tidak boleh menghalang sesiapa yang nak mengundi PAS….

      • Farid says:

        C4 sama lah kita, kita undi party yg:
        Islam First, race and all these will come later,!

        • Sesumpah says:

          Islam dulu atau Kebajikan dulu ? hahahaha, lawaklah korang.

          • Telok_Blangah says:

            ” Bukanlah dikatakan kebajikan itu kamu menghadapkan wajahmu ke ke timur maupun ke barat akan tetapi sesungguhnya kebajikan itu ialah kamu beriman kepada Allah, hari akhir, malaikat, kitab dan nabi-nabi serta memberikan harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak-anak yatim, orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolongan) dan orang-orang yang meminta-minta; dan (memerdekakan) hamba sahaya, mendirikan shalat, menunaikan zakat; dan orang-orang yang menepati janjinya apabila ia berjanji, dan orang-orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah orang-orang yang benar (imannya); dan mereka itulah orang-orang yang bertaqwa. (Surah al-Baqarah:177).

            Bila kita kaji ayat-ayat tentang kata al birr, termasuk ayat di atas, maka akan didapat kesimpulan bahwa kebajikan itu menurut Mahmud Syaltut dalam tafsirnya di bahaginya menjadi tiga, iaitu birr dalam aqidah, birr dalam amal dan birr dalam akhlak.

            Maka cuba kita lihat Negara Malaysia yang dikatakan Negara kebajikan oleh Umno-BN sebagaimana disebut Najib. Apakah aqidah Negara Malaysia? Islam kah? Apakah amalan Negara Malaysia? Apakah Negara rasuah, kronism, pecah amanah, serta pelaksanaan cukai serta kenaikan harga barang, elektrik, petrol yang tak terbendung ini merupakan kebajikan? Apa lagi dari segi akhlak maupun halal/haramnya. Hakikatnya Negara berkebajikan adalah Negara Islam yang lengkap dengan cirinya yang meletakkan asas-asas aqidah Islamiyyahnya serta Negara yang dipandu dengan ajaran al-Quran dan al-Hadis serta dipimpin oleh mereka yang beriman dan bertaqwa kepada Allah. Nak harapkan Umno? Jauh panggang dari api!!!

            Nampaknya betapa kuat cengkaman minda sekularisme yang membelenggu pimpinan Umno-BN sehingga menghukum sesuatu berdasarkan benda semata. Banyak lagi tugas ulama muda Umno untuk mentarbiyyah pimpinan mereka.

            Itupun kalau nak dibanding, dikira dan dihitung… kebendaan duniawi, kebajikan kebendaan pun gagal dilaksanakan oleh Umno-BN terhadap rakyat Malaysia jangankan akidah & spritual. Sudah semoleknyalah… alternatif PR menggantikan BN dalam PRU 13 nanti bagi mempamerkan apakah sebenarnya Negara Berkebajikan yang dapat dipamerkan kepada rakyat keseluruhnya.

            Tak tengok, tak rasa dan kalau tak undi PR manakan dapat merasa!!!

          • tenno says:

            Mencari teori mmg mudah, kita keluarkan teori dan kita ceramahkan kpd org, mudahkan!. Masalahnya rakyat malaysia tidak pernah bertanya perlaksanaannya. Kita ambil contoh Enakmen Hudud Kelantan 1993 selepas bacaan pertama dibuat, apa tindakan susulannya? mana bacaan kedua dan perbincangannya?. Dan sepatutnya kerajaan pas harus memanggil pakar2 jurisprudence dlm islam utk membentang, menambahbaik dan mencadangkan kemasan. Tetapi apa yg terjadi enakmen tersebut dipendam dlm arkib dun kelantan. Dan separuh dari rakyat kelantan sendiri sebenarnya tidak pernah membaca apakah enakmen tersebut.

            Kita nak mengetengahkan konsep tanpa penerangan bagaimana perlaksanaan adalah ibarat org buta bertanya jalan. Tahu destinasinya tetapi tak tahu arahnya. Jangan tanya apa yang ada dimalaysia sekarang ni, telok blangah patutnya keluarkan paperwork bagaimana konsep negara kebajikan nak dilaksanakan. Bagaimana bentuk pengurusan ekonominya? Adakah esok kita mahu menutup bursa saham kita? bagaimana bentuk percukaian dgn bilangan perkapita rakyat diubah strukturnya. Bagaimana kerajaan mahu melindungi perdagangan yg semakin kompleks hari ini?

            Kalau semua nak berckp pasal kebajikan, yg sekolah tadika pon ada biji butirnya. Kita yg dah dewasa ni takkan nak bercakap jer, keluarla isinya! Masalahnya umat islam suka jadi burung kakak tua, di nyanyikan balik ayat2 tanapa dia sendiri tahu apa yg dinyanyikannya.

      • stingray says:

        tak ada masalah ini negara demokarasi…..

        dan kau juga tidak boleh menghalang sesiapa yang nak mengund UMNO..

        so kalau dah paham pasal demokrasi tak payal la ko menyalak mcm anjing kurap kat cni C4..terserlah keanakharamjadahan C4 ni..

  29. PgayR says:

    Puak puak pakatan rabak ni…mmg suka konar baring…spin jgn tak spin jgn sampai terbelit sudah

  30. Din Bramboq says:

    Saiful jumpa najib 24hb June 2008 nak minta biasiswa lepas dapat 1.1 pointer gagal kat Universiti.
    pas tu najib kata masa dia jumpa saiful ,tangan saiful menggigil .najib tanya kenapa kamu menggigil ?
    saiful kata anwar meliwatnya .Lepas dua hari dia membuat laporan polis kata anwar meliwatnya pada 26hb June 2008 .(Ingat fakta betul betul yg dilapor oleh utusan malaysia )…Tetapi hakim yg mendengar kes tersebut mengatakan saiful saksi berwibawa dan boleh dipercayai.

    Tulah yg buat org cerdik tergelak kapada penyokong UMNO yg percaya isu liwat 2.Memang hakim tu diarah baca skrip untuk jail anwar selepas 30hb june ni.
    kah kah kah 165x..inilah yg keluar dari fail karpal singh yg dilaporkan oleh saifuddin dlm Youtube
    Aku pun tak reti dgn mahkamah malaysia .habis semua minum todi pening….

    • C4 says:

      habis tu kenapa saiful bagi pulak bontotnya untuk disontot oleh anwar …..????

      awat tak lawan anwar ???? kawan aku cerita masa menuntut kat luar negara….

      pernah seekor mat salleh cuba nak sontot dia ….. dia lari ….

      awat saiful tak lari????

    • C4 says:

      senang nya failed universiti …. boleh jumpa najib nak biasiswa…???

      semudah itu saiful nak jumpa PM…..????? sebab nak biasiswa ???

      aku yang dapat biasiswa pun dulu …. tak pernah jumpa PM ???

      • jebat says:

        c4 betul ke ko dpt biasiswa? Biasanya org dpt biasiswa ni bijak tp aku tgk dr penulisan ko nampak mcm bebal n bodoh je..

    • tenno says:

      kan lagi senang anwar dijailkan terus…senang pr tak payah pikir2…bg peluang bela diri pon kata tak adil, bg peluang tunda pon kata tak adil, bg peluang lepas jer kata adil…kamus adil hanya anwar je boleh guna, saiful tak layak agaknya.

      Cuba kita lebih objektif. Buat apa berbahas benda yg subjektif sbb pemahaman manusia berbeza berdasarkan pendapat. Bagaimana agaknya kita nak ukur emosi org? Bagaimana juga kita patut letak respon org yg terancam ? kalau tanya 100 pakar pun 100 jawapan yg ada. Yg patut kita tanya knp air mani lelaki y ada dlm rektum dan perianal? Itu kan lebih mudah nak berbahas. lebih objektif.

      • Din Bramboq says:

        tenno nampak sangat kau cuma baca utusan meloya dan tenguk TV3 ..ko kena tenguk you tube ko kena baca suara keadilan baru ada cerita tu …susah apa jika isu liwat dua boleh ditipu dan dipalsukan apa susah nnak reka cerita air mani anuar kat pungkoq epol.mani cuma boleh simpan 72 jam saja boleh hidup sperma dia .ni dah 96 jam Jude prera simpan kat peti besi opis dia baru hantar ke jabatan kimia utk analisis ..ko tak tahu ker…mak ai lembab nya otak UMNO.

        kalau cerita 9 org yg duduk dlm kondominium tu boleh dilesapkan (saksi utama anuar) bersama anuar dari jam 11 pg hingga 5.00 petang pada 26 hb Jun 2008 ..apa ko nak heran.hangpa langsung tak amek tau dan biarkan diri ditipu oleh pemimpin najib pasal nak lepas tengkuk dari kes altantunya …tak tahu ker.Kenapa pendakwa raya tak panggil 9 org tu termasuk tuann punya kondominium tu ada bersama anuar pada tarikh pertuduhan .That why kes liwat 2 ini juga rekaan untuk penjara kan anuar .hang cakap apa pasal peluang bela diri….karutttttttttttttt. jer

        • tenno says:

          ko simpan sampai 72jam ker, 96jam ker, nak buat apa?? IVF ker, nak simpan buat baka masa hadapan ker?? Kita kaji dna air mani tu bukan nak test quality sperma okt…kita nak tengok DNA sequencing dia matching ke dgn DNA tertuduh. Utk pengetahuan ko din, DNA tu tak luput sehingga suatu masa yg pjg. Apa jadahnya polis nak tgk kualiti sperma anwar? hahah….ko ni klakar la?? Dan ada satu part dlm DNA ini yg membezakan manusia..ibarat personal traits ataupun dipanggil DNA fingerprints. Cuba ko carik dlm medical journo, boleh tak manusia yg pengsan atau tertidur keluar air mani? Utk pengetahuan ko, air mani takde dlm kantung. Kalau ko bukan manusia mungkin lain la sket…

          Tu sebab jgn baca suara keadilan shj, bukan aku suruh ko bukak utusan malaysia ke, tgk TV3 ker…. kan byk lagi medical journal yg ko blh comparekan dan baca supaya ko paham.

          nah ko baca ni:
          http://www.ombo.nsw.gov.au/publication/PDF/discussion/Forensic%20DNA%20disc%20paper.pdf

          Yg pasal 9 org tu ko kenalah paham. Yg ini baru prosidingnya. Anwar boleh la kemukakan bukti alibinya selepas ini. Wan Azizah dgn Nurul Izzah kan dah mengaku ada dlm kondo tu….walaupun aku tau wan azizah tu ada kat parlimen terima memorandum pasal ISA dari SUARAM ptg tu..9 org yg duduk dlm kondo tu siapa? kenapa ckp 9 kenapa tak ckp jer 18…takde pulak sankara nair cerita dalam court pasal 9 ni dh lesap? Agak ko la din, sapa tipu sapa ni?

    • Tuan gedukngok says:

      Kalau betol macam ko cakap ni din, ada skrip untuk jail anwar lepas 30/6 ni yg hakim tu diarah untuk baca, maka bila ia terjadi maka akan tergelak lah orang-orang UMNO yg tak cerdik sebab anwar masuk jail. Tapi takkan terjadi sebab karpal berjaya menangguhkan ke julai pulak. Lepas ni alamat tak naik pangkat lah hakim kita ni sebab tak berjaya ikut arahan yg dapat dipatahkan oleh karpal yg ultra cerdik tu. Hakim tangguhkan sebab nak tunggu arahan baru la tu, skrip baru. Cerita ini berdasarkan kepada apa yg saifudin cakap dalam youtube dari apa yg keluar dari fail karpal…hmmmm….yelah.

      Yg saifudin kata pasal 3 e-tiket untuk perjalanan ke hongkong pada tahun 2002 tu apa cerita yek? Walhal e-tiket baru digunakan bermula 2005….hmmm…kalo camni aku ingat aku gelak jelah: kahkahkah 166x!!

  31. C1 says:

    gua masuk dahhhhhh

  32. Nor says:

    Puak2 pakatan haram ni…tgh meroyan..spin dr tajuk asal….spin jgn tak spin jgn sampai terbelit sudah..

  33. C4 says:

    senang jea cerita nya ….. isu bontot saifol dan video lucah ini …..

    kerana anwar adalah musuh utama najib dalam politik sekarang ini…..

    untuk Najib terus berkuasa …. Najib kena “benamkan” Anwar secukup nya …. “by hook or crock”

    mereka bukan musuh baru, …. sejak dari dalam UMNO lagi….

    tak payah lah kita nak sibuk2 lagi…. dengan berbagai andaian …..

    • Din Bramboq says:

      Kalau PR menang Anuar naik jd PM kau dapat bayangkankan tak C4 siapa akan masuk dan mati dalam penjara ? Sesiapa yg terlibat dlm isu liwat satu liwat 2 sampai Video sex habis semua terguling ,bayangkan berapa ramai sedang bergantung pda najib untuk selamatkan diri termasuk TUN M yg menjadi lagenda fitnah politik malaysia .Tak percaya tanya TUN M kenapa dia fitnah anuar .depa dua tau lah cerita dia …..jawapannya …hahahahahaah…

      • Din Bramboq says:

        mamat bodoh mana lah nak main sex ada sorang lagi duk perati dalam bilik tu tak selesalah amoi tu nak mengerang pun.Lagipun mana ada video hitam putih lagi zaman la ni.kok ya pun askay buat apa nak rakam video saja tel lah ustaz rahim tambichik ..hang kol JAWI sat panggil polis tangkap anuar terus esuk dakwa kat mahkamah syariah .Lagipun aku penin pasai apa kes anuar saja kena dakwa di mahkamah civil sbb kes macm liwat ni zina ka khalwat ka semua urusan mahkamah syariah ..tulung habak sat akutak reti …

        • tenno says:

          nak habaq la kat hang sket nin…eskay tu masa dolu2, kawannya anwar ibrahim…dia bukan org umno pun…dia habaq cerita ni lepaih dia taubat…tp bukan dia sorang ja taubat…byk lagi la kwn2 anwar ni dah taubat…baguish la camtuu…

          bideo tu hitam putih? awat hang penah tengok ka bideo kaler dlm gelap…uiisshhh…teknologi tinggi tu aiii….mata kita pun nampak hitam putih kalau tgk dlm gelap…awat mata hang nampak kaler ka dlm gelap? mata kerokk kutt…

      • jebat says:

        kalau anwar aljuburi menjadi PM? Makin ramai peliwat di malaysia, amoi2 cina akan dibawa masuk utk santapan pengikut2 anwar aljuuuubuurii.. Suka lah din bramboq.. Aku taku anak ko diliwat nanti..

      • tenno says:

        Yg part nilah aku paling setuju dgn ko C4…tp ko kena buat pembetulan sikit jer…. anwar tu musuh org melayu/islam kat malaysia tolak pas dan pkr….

    • stingray says:

      C4..mungkin jugak najib musuh utama AnuWar yg telah membenamkan cita2 setan bontot ni nk jd PM..pasal tu la Aljuburi meracau sampai tak tau mane nk balun, depan ke belakang..sudah nye dua2 dia balun..tak payah lah kita sibuk2 lagi…dengan berbagai andaian..

  34. jebat says:

    c4 aku nak tanya ko.. Kenapa pas yg melaung2kan kerajaan kebajikan ttp masih mengenakan bayaran kpd anak2 yg belajar kat pasti.. Ustaz2 pas mengajar pun kenekan bayaran.. Ustazah mengajar mengaji meletakkan harga.. Apakah itu semua ilmu allah.. Kalau hal yg berkait ngan ilmu pun nak kena bayar apa kebajikan di kepala kamu?

  35. Din Bramboq says:

    jebat…awat hujah hang caroi sangat ..abeh negara kebajikan tu ustaz dan cikgu nak kena makan pasiaq ka.Hujah molek la sikit.Astagfirullah .awat bendul sangat ni….

  36. jebat says:

    kenapa dulu ustaz aku tak dpt bayaran pun boleh hidup.. Tak makan pasir pun.. Ilmu allah pun nak kene beli ke.. Masalahnya kalau disedahkan oleh anak murid tak apa ini siap bg tau jumlah kene bayar.. Kereta ada sampai 3 biji.. Dah kaya raya tp makan hasil ajar mengaji.. Kesimpulan nya puak pakatan haram hanya pandai bercakap pasal kebajikan tetapi pelaksanaan jauh sekali.. Sblm pilihanraya semua menabur janji tp lepas pilihanraya cabut lari. Dulu YB aku bn.. Aku kutuk gile2 aku pun sokong calon pkr.. Tetapi selepas pkr menang lagi teruk.. Tak nampak batang hidung langsung.. Tak sediakan pusat khidmat masyarakat, bantuan bencana pun tak ada jauh beza dgn YB BN.. Makin gaji buta je la..

    • Din Bramboq says:

      Ustaz mu tak dapat gaji pun tak per sebab dapat projek .mana ada ustaz UMNO susah paling paling jadi ustaz kemas.baguslah kalau jebat cakap macam tu ustaz dia tak apayah ambil upah .makannya dah faham islam dah tu.sapa yang ajar ustaz dan ustazah mulut merah dapat bayaran di TV..jangan ambil satu conth terpencil untuk buat hujah nampak sangat kita terdesak dan BEBAL.

      Mungkin jebat tak tahu ramai ustaz ustaz sekolah agama raayat gaji rm 500.00.Relex jebat jangan bengang samapai hujah pun jadi lintang pukang.ilmiah sikit.

      • jebat says:

        gaji rm500.. Aku percaya.. Tapi itu kes terpencil.. Yg kaya hasil ajar di surau pun ramai beb.. Jgn nak nafi.. Jgn berselindung disebalik janggut..

  37. man power says:

    C4 yang bodoh dan bangang!!!!

  38. neutron says:

    Aslkm, Kita ni sama sama saja… Ada yang nak pertahankan apa yang dia orang percaya pasal CekDet/Najib dan ada yang nak pertahankan apa yang dia orang percaya tentang Anwar… Puak CekDet/Najib kata puak Anwar taksub tapi mereka tak gelarkan diri mereka tu taksub pulak walau sanggup berpatah arang pertahankan 2 orang tu…

    Walaupun atau katakan lah. pemimpin pemimpin mereka tu tak terlibat memfitnah… tak confuse ke kenapa mangsa mangsa Anwar ni dapat beberapa projek/jawatan dari kroni kerajaan selepas Anwar masuk jel?? Kenapa 2 orang body guard yang tak ada apa apa kaitan salah faham dengan HantuToya sanggup nak bom dia?? Waa… bodyguard menteri boleh bawak bom sana sini… kat US pun tarak camtu…korang tak confuse jugak lagi ka… saya percaya korang ni tau jugak fikir logik cuma dah TAKSUB… nak buat camana

    • stingray says:

      yang paling confused depan pun dia tibai belakang pun di taruk…TAKSUB…nak buat camana

    • Tuan gedukngok says:

      Siapa yg confused? Orang taksub je confuse, sebab kebenaran yg terserlah tidak seperti yg mereka jangkakan, tidak seperti yg mereka inginkan! Sesapa yg taksub dgn anwar takkan buleh terima hakikat yg mamat ni peliwat (hakim kata, bukan aku kata – rujuk keputusan mahkamah persekutuan kes liwat1), tunjuk bukti cam mana pun. Orang yg mereka percayai 1000000000% warak macam anwar takkan gi spa balun china doll…kan, kan, kan. Tunjuklah video terang matahari camana pun, ini pulak video terang-terang bulan ja. Sebab apa mereka confused? Sebab ketaksuban, mereka tak boleh menerima kenyataan, bukti, hujah, logik macam mana kita kemukakan pun. Fanaticism breeds irrationality which in turn confuses the fanatic when faced with facts and evidences that proved him wrong. In the end, this will be reflected in his behaviour the kind of which shows suicidal tendencies. Itu pasal ada kes orang letopkan diri sendiri konon berjuang atas nama Islam.

      • neutron says:

        aslkm, adakah anda telah pasti100% hanya dengan melihat video?? adakah anda 100% pasti keputusan mahkamah tidak di atur?? banyak sudah yang kita lihat kat Malaysia ni yang berat sebelah… anda ialah seorang melayu bodoh yang suka diperbodohkan oleh beberapa kerat pemimpin UMNO dari dulu hingga sekarang hanya kerana TAKSUB….

        • tenno says:

          Adakah anda pasti 1000% anwar tidak melakukannya? adakah anda pernah berdua2an dgn anwar dlm aktivitinya? Adakah anda sanggup menyerahkan akidah kerana anwar? Adakah keputusan membebaskan anwar pada 2004 telah diatur? Hanya kerna taksub….(isi la perenggan yg last tu…aku tak sampai hati).

        • Tuan gedukngok says:

          Cakap tu bagi la bukti bila kata mahkamah berat sebelah. Persepsi yg konco-konco anwar jaja tak main laa. Sebab main cakap je, maka anda adalah seorang yg teramat bodoh dikencingkan kan sekerat pemimpin yg bertopengkan kewarakan padahal balun depan belakang, tibai reta dan duit kerajaan berbiliun, minta sedeqah dari yahudi, muka dah hilang seri, asik menipu, membohong dan menangguh bicara dari dulu hingga sekarang hanya kerana TAKSUB…..wakakakakakakaa!!!!

  39. jebat says:

    dulu berjuang negara islam kini negara kebajikan, dulu gelar anwar aljuburi tetapi kini berpelu, dulu karpal sigh lah yg paling lantang menghalang penubuhan negara islam tetapi kini dijadikan tuan besar dlm pakatan.. Dulu pas melaungkan akan membina rumah murah utk rakyat kelantan tp kini tak buat pun.. Dulu tuduh BN jual balak tp kini gua musang dah gondol.. Kah..kahh..ini yg nak dibanggakan tentang pas.. Kalau lu pun sama jgn cakap lebih2.. Munafik namanya

  40. DAPjahanam says:

    ..alo bro Anuwar…lu jgn la tangguh2 kes lagi..lu takut masuk Sg. Buluh Resort ka? jgn takut, sana lu makan free, ada ramai bodyguard, lu punya moto pilihanraya kasik sama itu mangkuk2 hayun PKR utk PRU13 berkempen… “tangguh tetap tangguh” ahahaha….. 🙂

  41. Telok_Blangah says:

    Kalau betul DSAI takut, dah lama beliau lari keluar negeri….

    • k says:

      anuar memang berani, aku sokong. cuma aku kesian bini dia. bini dia ni nampak gelabah dan tertekan. bini dia ni tak berapa berani. penafiannya tentang video sek anuar agak tidak meyakinkan. sebenarnya wan azizah sangat tertekan dan malu. tapi demi perjuangan dia terpaksa kata org dlm video tu bukan suaminya. demi tuhan, dia sedang berbohong. pru 13 jadi saksi, klu pr kalah, pasti anuar tu akan ditinggalkannya.

Leave a Reply

Threesome