Menu Utama

Kronologi Kehancuran Perjuangan Islam PAS

Kata YBhg Tun Dr. Mahathir disini, Karpal berjaya melumpuhkan cita-cita PAS untuk menubuhkan negara Islam apabila baru-baru ini menukar dasar itu kepada negara berkebajikan pula.  Dengan sinis beliau menyifatkan pemilihan PAS menyaksikan pemimpin luar parti yang menang.

Penulis pula berpendapat, tidak mungkin sejarah hari ini tercipta tanpa peranan yang dimainkan Anwar.

Kiblat PAS dalam soal perjuangan Islam ini berubah dari Mekah ke Taheran pada 1979 lanjutan daripada Revolusi Iran yang meruntuhkan pemerintahan pro barat Shah Iran.  Iran ni dia ikut mazhab Syiah, bukan mazhab yang kita biasa amalkan disini pun, Sunnah Wal Jamaah tapi itulah yang jadi kiblat baru PAS.

Anwar tak terpengaruh dengan revolusi itu walaupun dia tulang belakang ABIM, itu yang mendorong Anwar masuk UMNO, bukan PAS, berbeza dengan Mat Sabu.  Maklumlah, radikal, Mat Sabu kan radikal punya kaki.

Pada saat ini, memang seorang pun tak pernah termimpi PAS dan DAP akan duduk bawah satu payung akhirnya, apatah lagi nak mimpi PAS akan gugur perjuangan Islamnya tu demi kuasa politik hasil kerjasama dengan DAP dan PKR.  PAS begitu radikal dalam perjuangannya sehingga menyaksikan berbelas orang mati di Memali pada 1985 kerana percaya depa berjuang demi negara Islam dan mati mereka adalah syahid.

Nak nafikan pun tak boleh pasal PAS dah lancarkan dokumen Negara Islam yang terdapat di dalamnya soal undang-undnag hudud pada 2003, rujuk sini.

Hadi, Karpal, Nik Aziz, Kit Siang dan Guan Eng sama-sama veteran dalam arena politik Malaysia sejak era 1980-an lagi.  Tidak pernah sepanjang tempoh itu, kedua parti ini dapat duduk berdekat pun atas halangan isu negara Islam dan hudud ini tadi.

Tengku Razaleigh dah cuba dengan Gagasan Rakyat dan Angkatan Perpaduan Ummah pasca PRU 1990 tapi masih kira jauh jugak lagi pasal 2 fraksi yang berbeza walau dibawah payung yang sama (Semangat 46).

Paling hampir ialah pada 1999 melalui Barisan Alternatif (BA) yang menyaksikan Hadi Awang berpeluk dengan Kit Siang buat kali pertama.

Tapi kerjasama itu tidak bertahan lama kerana akhirnya DAP mengumumkan keluar dari BA pada 2003 akibat perselisihan dengan PAS berhubung agenda Negara Islam.  Keputusan itu ternyata tepat buat DAP kerana Kit Siang dan Karpal Singh kembali menang di kawasan masing-masing dalam pilihanraya umum 2004 dan PAS hilang kuasa di Terengganu tapi masih kekal di Kelantan.

Keluarnya Anwar dari penjara pada tahun yang sama menyaksikan tidak banyak perubahan kepada hubungan PAS dan DAP.  Tapi kelemahan pentadbiran Paklah sepanjang tempoh 2004 – 2008 memberikan durian runtuh kepada pembangkang yang berjaya memerintah di 5 negeri dan mengurangkan majoriti 2/3 BN.

Kesempatan ini digunakan Anwar untuk menubuhkan Pakatan Rakyat pada April 2008 (sebulan selepas PRU 12 berakhir) bagi menjustifikasikan kewajaran kerajaan campuran di Selangor dan Perak.  Di Kedah, Kelantan dan Pulau Pinang, solid milik masing-masing PAS dan DAP.

PAS berjaya meletakkan wakilnya sebagai Menteri Besar di Perak walaupun hanya mempunyai 6 kerusi kerana perlembagaan Perak tidak membenarkan wakil rakyat bukan melayu beragama Islam menduduki jawatan tersebut.  Disinilah turning point perubahan dalam hubungan DAP dan PAS dengan PAS mula makan budi dengan DAP yang merestui perlantikan Nizar sebagai Menteri Besar, bukan calon dari PKR.

Anwar merelakan ADUN Behrang dari PKR, Jamaluddin Mat Radzi tidak menjadi Menteri Besar walaupun PKR mempunyai kerusi kedua tertinggi selepas DAP.  Jamaludin kemudiannya keluar dari PKR dan mengisytiharkan diri sebagai ADUN Bebas mesra BN bersama ADUN Changkat Jering dan ADUN Jelapang sehingga menyaksikan BN kembali berkuasa.

Alasannya Jamaludin bekas posmen manakala Nizar seorang jurutera.

Apapun, pengorbanan Anwar dan restu DAP ini meletakkan PAS di pihak yang makan budi.  Bak kata orang melayu, dek terlalu banyak makan budi, tergadai body.  Dalam hal PAS yang tergadai bukan body tapi prinsip perjuangannya iaitu nak menubuhkan negara Islam dan melaksanakan hudud.

Dan inilah kesudahan yang kita semua lihat dalam muktamar yang lalu – negara Islam dan hudud digantikan dengan negara berkebajikan.  Manakala konsep kepimpinan Ulama 1983 dah mula sikkit-sikit jadi kepimpinan Erdogan (Anwarinas).

Ia memerlukan seorang bekas UMNO jugak untuk memusnahkan perjuangan Islam PAS dan menguasainya dari dalam.  Padanlah nama UMNO sering disebut pemimpin PAS walaupun dalam hal yang tidak berkenaan, mana tidaknya UMNO sentiasa menjadi duri dalam daging kepada PAS termasuk bekas ahli UMNO yang dipecat seperti Anwar.

Majlis Syura Ulama yang sepatutnya berperanan memastikan PAS tidak terkeluar dari landasan perjuangan Islam, sepatutnya sudah boleh dibubarkan akibat tidak berfungsi seperti mana sepatutnya.  Peranan menentukan hala tuju PAS sepatutnya diserahkan kepada proksi Anwar Ibrahim yang lebih arif bukan Nik Aziz yang makin nyanyuk.

Kebetulan atau apa, jawatan Anwar dalam PKR dan Nik Aziz dalam PAS sama-sama tidak demokratik, elok Anwar saja jadi Mursyidul Am PAS.

 

 






60 Komen to Kronologi Kehancuran Perjuangan Islam PAS

  1. C4 says:

    tak habis lagi dengan isu negara islam ……

    • C4 says:

      aku rasa takut UMNo yang hancur …… nampak nya dah jelas ….. banyak negeri jatuh ke tangan pembangkang ………..

      • C4 says:

        Demi kerpala singkong
        Demi Lim kit siang malam goncang telor

        Islam dilongkangkan

      • jebat says:

        pakatan haram menang sebab aku salah undi.. Jebat tak kan menderhaka lagi..

        • C4 says:

          tak apa PRU 13 ni undi lagi pakatan haram ……

          • khahar Muzafar says:

            Orang Melayu pangkah PKR dan HamPAS dalam pilihanraya ke 12, kerana tidak berpuashati kepada cara memerintah PakLah dan Khairy Jammaluddin, BUKAN KERENA MEREKA MENYOKONG DAN TERLALU SUKAKAN ANWAR IBRAHIN DAN JUGA HamPAS. Suasana pada masa ini telah banyak berubah, jadi janganlah Anwar ALJubori dan HamPAS mempunyai Ilusi yang sama. Boleh Belah, Orang Melayu bukannya Bodoh dan Dunggu macam Orang Orang HamPAS

          • kahkah says:

            kahkahkahkah…..dia sendiri duk sebut pakatan haram….ngaku ler tu….

      • raplahjingaa says:

        hmm….lebih banyak negeri yang dimenangi BN…..SIMPLE EQUATIONS….whats the verdict ? hangpa masih dok kat belah sana dalam parlimen….belah pembangkang….hehe…siannn.

      • pasdaplaknat says:

        ni C4 ngok.. PAS laknatullah ini akan hancur.. doa golongan ulama dlm PAS mahupun yg berkecuali akan beriringan..ko jangn bodoh lah C4,
        sudah sebut parti Islam..tp perangai busuk jahat mcm syaitan.. so UMNO sbg perti umat Islam mestilah tksetju..

        mengkafirkan UMNO sekian lama krn menolak ISLE versi PAStoghut selama berpuluh tahun.. siapa nk tnggung dosa tu? Hady Bawang? Nicky Wally? atau Mat Sabut 121?

        Insya Allah PAS akan hancur ranap lingkup tklama lagi!! org yg bermain2 dgn Islam utk kepentingan dunia adalah cukup jahat!

      • Arty says:

        Memang PR menang besar pd PRU 12. Itu pun kerana undi protes org Melayu terhadap UMNO/BN. Tapi jgn lupa org Melayu yg protes dahulu boleh buat undi protes sekali lagi kerana PAS ternyata hanya lah boneka d dlm PR malah sanggup menggadai kan bangsa & ugama demi kepentingan politik semata2 bkn demi bangsa & ugama. Jgn terkejut jika KELANTAN jatuh ke UMNO/BN pd PRU 13 nanti akibat undi protes terhadap TGNA/PAS yg semakin hanyut hanya utk memuaskan hati rakan2 dlm PR…

  2. C4 says:

    jelas sekarang sokongan rakyat kepada UMNO kian pudar …..

    masyarakat sudah celek ….. bukan lagi masyarakat tahun 60an ….

    yang mudah ditipu …… kenapa nak salahkan rakyat tidak mengundi BN????

    BN seharus mempersalahkan diri sendiri dahulu …. saya setuju dengan pandangan Tim Menteri pengajin tinggi dato saifuddin abdullah …..

    • Gen2Felda says:

      lagi banyak kau cakap..lagi banyak tahap bodoh ko keluar..
      seronok ke bercakap tanpa fakta? membuta tuli membabi buta tulis sekadar seronok jawab posting orang lain?

      ”’jelas sekarang sokongan rakyat kepada UMNO kian pudar …..” masa PRK manik urai sehingga merlimau kau tidor ke bro ??

    • Amri says:

      Kita tengok keputusan PRU akan datang….aku pun dulu undi protes tapi utk PRU akan dtg jangan harap la peliwat dan penghenjut China Doll nak dpt undi aku utk jadi PM Malaysia!! Ptuihh!!!

  3. CJ7 says:

    yg pasti, memang terbukti pas telah menipu ramai org selama ini. perjuangan asal telah berkubur. tak habis2 memecahbelahkan umat Islam di negara ini.
    umno pulak kena singkirkan semua pemimpin yg rasuah dan lembik takde telor!

  4. Farid says:

    Aku aku jadi chief BN, aku akan buat yg ni:

    i. admit je mistake BN now in the past, jangan dok deny atau nak lawan dgn Pas. Just admit and embrace it. lay down strategy berdasar kan prinsip Islam.
    ii. Ambik tindakan kepada who had made mistake/corrupt. Tak kisah Pemimpin atau ahli.
    iii. Ambik org yg berkebolehan melaksanakan kerja.
    iv. Bila dah ambik Islam, race would no longer be an issue already.

    Itu jer..Kalau UMNO buat macam ni, PAS tak akan gelabah tapi Pas akan join UMNO sbb Pas bukan lah agama, Pas hanya sebuah vehicle untuk melaksanakan dasar2 Islam…embracing UMNO when UMNO is in that state of condition would not an issue to me.

    Betoi tak C4.

    • stingray says:

      PAS sebuah vehicle untuk kelaksanakan dasar2 Islam..kitab atau sami mane yg ko rujuk ni..penubuhan PAS direstui dan disokong oleh pihak British,adakah Pihak British merelakan perlaksanaan dasar2 islam dimana jua pun, terima la kenyataan bahawa PAS adalah sebuah vehicle utk memecah belahkan org2 melayu..tau kah ko betapa sukarnya datok nenek ko dahalu berusaha menyatu padukan org2 melayu demi memerdekakan tanah melayu ni..siang dan malam mereka berckp soal perpaduan..tp bila dorang dh tak de korang yg berlagak terlebih pandai ni senang2 jea meruntuhkan apa yg dh dibina oleh generasi dahulu..ada yg menyatakan darah UMNO adalah halal,org2 UMNO kafir, tidak halal sembelihan org UMNO..semua yg UMNO dh buat adalah haram belaka…tetapi pernahkah ko terfikir mungkin diantara guru2 sekolah yg mengajar ko dahulu adalah terdiri dr ahli2 UMNO..adakah ko halalkan atau haramkan ilmu2 yg telah mereka turunkan pd korang..pernahkah ko terfikir ada diantara sedara mara ko adalah ahli2 UMNO yg ko telah memakan masakan mereka, adakah makanan mereka juga haram..pernahkah ko terfikir kedai2 makan yg ko kunjungi itu empunyanya adalah ahli UMNO,mcm mana dgn sembelihan nye..pernahkah ko memakan daging korban yg sembelihan nya mungkin dilakukan oleh org yg mengundi UMNO..pernahkah ko bertanya kpd bakal mertua ko dahulu, parti mane yg mereka undi sebelum ko berkahwin dgn anak mereka,supaya pernikahan ko menjadi sah..pernah kah bersembahyang berjemaah yg mungkin di imamkan oleh org yg mengundi UMNO..adakah ko memohan ampun kpd ALLAH selepas itu, yg ko telah melakukan dosa kerana menjadi makmum kpd imam yg tergolong dr golongan fasik,kafir dan sbgnye….pernahkah ko bertanya kpd amil2 yg menerima duit zakat yg ko kuarkan, parti mane yg mereka undi,supaya zakat yg ko kuarkan menjadi bersih..YG PALING PENTING SEKIRANYA KO DAH BERKAHWIN, TANYA ISTERI KO PERNAH TAK DIA MENGUNDI ATAU MENYENANGI UMNO, ADA TAK DIANTARA PEJUANG2 UMNO YG MENJADI IDOLA DIA..INI PENTING SUPAYA ANAK YG DILAHIRKAN TIDAK MENJADI ANAK HARAMMM.

      • C4 says:

        tak ada manusia mana pun dalam dunia ini tak mahukan perpaduan…..

        tapi perpaduan yang macam mana??? adakah perpaduan hanya dan semata2 untuk mengukuhkan kedudukan najib dan rosmah diputrajaya????

        kenapa baru hari ini UMNO bercakap soal perpaduan PAS dan UMNO?????

        kau lupa apa yang UMNO buat terhadap PAS????? UMNO sanggup membunuh ahli PAS….. berapa orang ahli UMNO yang telah dibunuh oleh PAS????

        PAS boleh bangun walaupun tinggal 2 kerusi DUN….. ketika itu UMNO tak pernah nak ajak PAS bersatu pun ….???? memandang PAS dengan cemuhan…

        tapi hari ini UMNO sudah gila talak ….. apakah PAS boleh melupakan peristwa dulu dengan mudah ??????

        • raplahjingaa says:

          Sebab la ni UMNO tengok PAS dah semakin seronok jadi kuda…..hehe…kami kesiannn

        • Gen2Felda says:

          umno ajak pas bersatu kerana kesian pas jadi lembu cucuk hidung dapigss..

          karpal kata ‘langkah mayat aku dulu sebelum buat negara islam’…
          Pelik….karpal hidup lagi pas dah buang negara islam…

          pas kata tak mahu negara sekular ,undang2 sekular yg.menyebabkan mereka memerangi umno, tapi fatwa pas berubah-ubah ikut rentak dapigs..

          PRK-DAP-Pas setuju kekalkan Sarawak negeri sekular?

          08/04/2011 7:40pm

          SIBU 8 April – Pakatan pembangkang, Parti Keadilan Rakyat (PKR)-DAP-Pas hari ini mengumumkan manifesto bertemakan “Jom Ubah Sarawak”, yang menggariskan 10 dasar, secara serentak di sini dan Kuching.

          Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail; pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang; Anggota Jawatankuasa Kerja Pas Pusat, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin melancarkan bersama manifesto itu di Kuching.

          Di Sibu, Pengerusi DAP Sarawak, Wong Ho Leng, mewakili pakatan pembangkang mengumumkan 10 dasar, iaitu: Kebebasan kepercayaan; Pentadbiran yang baik; Reformasi Tanah dan Suruhanjaya Tanah Pusaka Bumiputera; Pembasmian Kemiskinan; Hubungan Persekutuan-Negeri; Sarawak yang lebih hijau; Layanan adil kepada semua rakyat Sarawak; Kebudayaan dan Pendidikan; Hak Wanita dan Melabur Dalam masa Depan.

          Di dalam manifesto dua muka surat itu, pakatan pembangkang memberi jaminan kebebasan beragama dan mengekalkan status Sarawak sebagai sebuah negeri bersifat sekular. – Bernama

      • bujuk says:

        Apa yang ko meraban tahap cipan ni????
        Kalau nak tau org.2 yang cakap macam hang cakap dah masuk UMNO antaranya Mat Nor Deris tuuu….
        Aku rasa TGHH dan TGNA masih pergi kenduri org. UMNO kalau tidak sapa pulak nak baca doa dan tahlil?. Sapa pulak nak uruskan jenazah ahli UMNO?, kalau Johor ok la, tapi negeri lain rata2 tok imam dan bilal rasanya ahli PAS walaupun bukan semua tapi kebanyakannya.
        Dulu kecoh PAS boikot UMNO, tapi sebenarnya Org. Surau boikot org. tak pergi surau/masjid. Disebabkan majoriti ahli surau/masjid org. PAS dan UMNO tak pi surau/masjid(cuma jadi ajk je) surat khabar buat cerita palsu PAS boikot kenduri UMNO.

    • C4 says:

      yes bro ….

    • raplahjingaa says:

      laaa….. dah berangan jadi chief BN pulak dah…..sampai macam tu sekali….siaann

  5. Farid says:

    Award palin Bodoh Mykmu.net goes to…..(music pls)…Stingraaay!!!!

    Komen : Apa ko dok meroyan tu Stingray..???

    Apa cerita Datuk Nenek ni????? Untuk pengetahuan ko Datuk Nenek kita tak kuat jika tidak disebabkan Islam. Mslah ko ni tak dapat membaca sesuatu perkara atau komen sebab ilmu ko yg sebegitu cetek. Cubalah bukak minda sikit, byk baca buku2 agama. Pergi dengar Tazkirah. Baca site Pas sikit. Bila aku suruh baca, korang tak nak baca. Tapi boleh pulak baca Utusan hari ni…(Berita Condemn Pas dan Anwar penus especially Awang Selamat).

    Yg ko dok kecoh2 asal duit tu semua apahal?? Ko tahu kah konsep Pentadbiran Negara. Ko ingat duit tu dari Poket Tun M kaha, atau dari poket Najib atau Pemimpin2 UMNO?? Duit tu datang dari cukai ke atas Rakyat dan cukai keatas perniagaan yg dimiliki Rakyat. Bukan semua Rakyat sokong BN pun, tapi kena bayar cukai jugak kat gomen. Takkan kjaan nak buat konsep…barangsiapa yg sokong Parti tertentu, hendaklah menyalurkan pendapatan cukainya kepada Parti tersebut..balik2 duit tu pergi ke kantong BN jugak….Sebab BN Dapat Mandat untuk memerintah.

    Cuba tgk Hosni Mubarak…dari pada dulu rasuah dan mempertahankan Israel. So kalau kita jadi rakyat maka tak boleh bersuara kah?? Sebabnya duit yg kita makan adalah duit kjaan honi mubarak??? Macam tu??

    • raplahjingaa says:

      Peeh…..typical totok PAS….
      semua orang kat dunia ni ilmu cetek……depa saja yang pandai…..hehe
      semua orang kat dunia ni jadi kafir…..depa saja yang Islam….haha
      semua orang masuk neraka….depa saja akan masuk syurga…lol

      so kita lihat….kenapa Allah swt tidak mengizinkan mereka memerintah negara ni…..alhamdulillah, kita masih di bawah perlindungannya……kalau dapat kat puak-puak ni aka akan lingkuplah negara !!

      • C4 says:

        habis tu kat kelantan dan kedah dah lingkup ke ????

        • pasdaplaknat says:

          Kelantan mmg dh lingkup..
          lingkup akhlak lingkup ekonomi..lingkup keperluan asasi..
          tu byk budak kelantan hijrah ke kota lain.. xkurang jg yg jual maruah..

          Kedah pulak so far masih lg baru..kita tgk apa nk jadi.. cuma dasar Azizan skrg pn tkde ISLAMIK pn..tp tk bongok sgtlah mcm dasar Ajis Jamban atau Hady Bawang..

        • Amri says:

          Kelantan memang melingkup!!! Buta ke? Rasenya yang buat Kelantan tuh ade usaha nak maju ore Kelantan UMNO jer…orang2 Tok Pa! Org PAS? Sibuk berpolitik ajer! Keja ke mana…

  6. jebat says:

    ternyata antara kebijaksanaan pas dan umno.. Umno yg lebih jauh mengatasi pas.. Mungkin pencacai pas akan meroyan lepas ni.. Tp takpe itulah kebenaran.. Pas melaung2kan ‘membangun bersama ulama’, ‘negara islam’, ‘hukum hudud’, semuanya berkubur.. Umno yg tidak menggunakan slogan islam tetapi tetap mengamalkan dasar islam.. Sebagai seorang muslim tidak pernah kita dihalang utk kesekolah aliran agama, universiti islam ditubuhkan, badan2 yg menjaga kepentingan islam berselerakan dibumi malaysia.. Pembelaan islam amat tersusun.. Setiap permasalahan berkaitan agama ada institusi yg menjaganya.. Buktinya.. Pas tidak pernah menukar dasar2 islam yg ditubuhkan oleh umno selepas mereka memerintah kelantan,selangor,kedah dan peneng.. Mereka mengiktiraf tabung haji, pusat zakat, bank islam,masjid dan surau yg dibina sewaktu pemerintah kerajaan umno.. Seruan pas yg mengatakan itu semua tidak memadai adalah permainan politik. Apa yg mereka lakukan kpd selangor dgn kuasa negeri ditangan mereka.. Tidak satu pun institusi yg boleh dijadikan model kpd negeri2 lain.. Bahkan mereka hanya menumpang peninggalan kerajaan BN. Kesimpulannya memang pas diwujudkan utk berceloteh disana sini.. Mereka adalah tukang karut penghibur jalanan..

    • C4 says:

      apa yang saudara takut dengan PAS….

      bukan ke ???? media arus perdana UMNO menyatakan bahawa …..

      puluhan ribu anggota PAS, PKR dan DAP masuk BN ….

      puluhan ribu cawangan PKR, PAS dan DAP bubar ….??? tubuh UMNO…..

      pemimpin UMNO tak perlu takut pun…..UMNO kuat mempunyai segala2 kekuatan …

      UMNO mempunyai duit yang banyak, boleh beli calun yg menang … boleh kontrol media …

      boleh kempen menerusi jabatan kerajaan …..

      apa yang UMNO giler meroyan sangat ?????

      • raplahjingaa says:

        hush !! tak ada siapa yang takut dengan PAS….cuma PAS yang takut dengan bayangan sendiri……mana mai pulak UMNO takut dengan PAS…

        Sendiri buat sipnosis…pas tu sendiri yang meroyan tak ketahuan punca….siann

        • C4 says:

          so jangan cakap lagi soal perpaduan UMNo dan PAS….

          • Amri says:

            Kite kesian tengok parti kebajikan ops silap, parti Islam semalaysia (PAS) kena doggie style dengan DAP dan PKR…tuh ajer, tapi jangan la pasan kite terhegeh-hegeh sangat…malu la weh!

  7. jebat says:

    aku tidak perlu takut dengan pas atau umno.. Aku mempunyai akal utk berfikir. Aku bukan taksub kpd pemimpin.. Aku bukan mcm c4 taksub kpd aljuburi.. Ko tak boleh terima kenyataan.. Umno adalah kerajaan yang sah kerana lebih majoriti dari pakatan haram.. Soal rasuah itu hanya pandangan jumud ko.. Tak habis2 tuduh umno rasuah.. Bila mintak bukti tak ada.. Sebenarnya ko yg kurang melaksanakan hukum Allah.. Tuduhan ko itu yg fitnah.. Bukan ke itu membunuh..

    • C4 says:

      kalau dah kuat apa yang ajak PAS masok BN …..

      Aku bukan taksub kpd pemimpin.. seperti najib dan rosmah …..

      • jebat says:

        umno ajak pas utk kembali kejalan yg benar.. Salah ke.. Pas kan dah hilang arah sekejap membangun bersama ulama tp sekarang ulamak dah kalah yg tinggal barua aljubruri.. Mat sabu, mahfuz, husam bukan ke penyokong aljuburi yg telah sesat.. Takbirrrr.. Sekejap hudud pastu negara islam kene maki ngan karpal negara kebajikan.. Lepas ni apa lagi.. Negara halal juburi..selangor pun ada peluang nak jadi selangor darul juburi.. Byk sangat rumah gay..

        • C4 says:

          jalan kita benar sebab ada alquran dan hadis …..

          alahai jebat …. tulisan kau penuh dengan maki hamuan ….

          dah tak ada modal ke ???

          • jebat says:

            maki hamun? Tanya la ustaz2 ko.. Maki hamun tu haram ke?? Aku cume ikut ustaz mat sabu ngan ustaz mahfuz je.. Persoalan skrg..cakap pasal pembangunan islam.. Kenapa selangor tak buat mcm mana yg pas dok idam2kan? Mane dasar islamnya? Jawap la c4.. Aku suka jawapan ko..

          • bujuk says:

            Ko lambat la jebat, PRU12 lepas, Najib kata populariti BN kurang 50%. Tapi BN menang sebab kerusi banyak, tapi undi sikit.

      • raplahjingaa says:

        hmmm…..piangg punya statements…..malas aku nak comment….not gonna get myself that low…..

  8. Jasrishamsul says:

    malaysia mmg ngra islam dh

  9. Jasrishamsul says:

    mcmner pas nk tegakan ngra islam di ngra islam? sbb tu kena ubh ke ngra kebajikan

  10. Din Bramboq says:

    Cuba bagi TV 1 tu seminggu sejam sudah bagi PR bercakap .hampa tau la UMNO kuat ke letih.
    hari ni hangpa duk control semua pasai tu raayat tak tau hal sebenar .
    nak siar press confrence anuar pun tak berani cerita apa .
    Dengan juburi pun penakut ..koman UMPORNO sex distributer

    • raplahjingaa says:

      Rakyaat tahu la tu….sebab tu rakyaat tak kasi hangpa perintah Malaysia……hangpa buat la macam mana pun rakyaat Malaysia dah mengundi…..PR dah di reject rakyaat dari menerajui negara…..rakyaat tak mahu hangpa memerintah…sebab tu la BN masih di Puterajaya…..heh..heh

      • C4 says:

        tak apa lepas ni Pakatan rakyat ke Putrajaya

        pemimpin BN dan UMNO ke sungai buluh

        • jebat says:

          pakatan rakyat ke putrajaya??bila?bila?bila? Ha..ha.. Fobia aku dengar.. 16 sept dah berlalu.. Pakatan haram pergi melawat je la.. Dulu bangkang masa Tun Dr Mahathir buat putrajaya.. Korang dah kene sumpah tak kan dpt duduk putrajaya selagi umno itu wujud..

        • pasdaplaknat says:

          hahaha angan2 C4.. ko ckp mcm ko dh cula undi seluruh Malaysia..
          ko akan terkejut nnt bro..
          sape yg akan ke Putrajay ada sape yg akan ke Sg Buloh..
          rakyat biasa dh xsabar2 nk tendang Pakatan Haram terutama di Selangor tu!

          • bujuk says:

            Kenyataannya BN takut hadapi PRU13 sebab tu tak serik2 pujuk PAS bergabung sebab kawasan melayu kurang 70% PR akan menang. Tak caya tanya SB…sebab tu hari2 keluar cerita pasal PAS walaupun negatif memanjang.

  11. C4 says:

    Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) mengucapkan terima kasih kepada Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz yang akhirnya mengakui bahawa Umnolah yang begitu takut dengan Dasar Negara Islam yang dibawa PAS. Selama ini merekalah yang menuduh DAP begitu takut akan dasar itu.

    Namun kenyataan Nazri yang mengatakan “Kita lebih bimbang PAS akan berikan saingan lebih hebat jika mereka masih mempertahankan (dasar) negara Islam kerana wujud elemen dalam kaum Melayu yang berpandangan apa yang diperjuangkan PAS itu betul.” sudah cukup menceritakan hakikat sebenar. Memang benar apa yang PAS perjuangan sekarang ini adalah betul, selaras dengan sunnah Rasulullah saw. Beranikah Umno mengatakan PAS ini sesat? Hanya orang yang takutkan Islam sahaja yang layak dipanggil sesat.

    DAP kini sudah tidak takut pada dasar negara Islam kerana hukum-hukum Islam yang terkandung di dalam dasar itu hanya untuk orang Islam dan bukan Islam masih bebas mengamalkan undang-undang sivil. Selain itu mereka juga memahami bahawa dasar negara Islam itu adalah negara yang mementingkan kebajikan rakyat dan mengangkat definisi hubungan manusia dengan tuhan sebagai kiblat kehidupan.

    Orang Melayu memang menerima dasar itu kerana Islam begitu sebati dengan diri mereka. Slogan Negara Berkebajikan yang dibawa sejak Pilihanraya 2008 lalu adalah sebahagian dari huraian kepada dasar negara Islam. Ianya adalah dasar yang begitu dekat kepada rakyat yang Umno amat takuti dan risau.

    Rakyat kini semakin bijak untuk memilih. Orang Melayu, Cina, India dan kaum lain kini semakin terbuka menerima PAS. Parti ini semakin progreasif dan kini bersedia mengantikan Umno. Jelas, misi PAS ganti Umno semakin menjadi realiti.

    Herman Samsudeen
    Ketua Penerangan
    Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

    • pasdaplaknat says:

      hahaha bodohnye otak si makhluk PAS ini.. buat laporan yg nk nk menyedapkan hati perut mereka (PAS) yg sudah nk tercirit..
      muktamar baru nk akan melingkupkan PAS tklama lagi Insya Allah!!
      hnya org yg pernah join PAS shj tahu apa yg berlaku..
      stkt duk di kaki Ajis Jamban menjilat2 ibu jarinya busuk itu..ko xtahu ape yg berlaku wahai C4 ngok..

      yg pasti Cina dan India Kafir harbi cukup happy dgn kelakuan PAS skrg..apatah lagi boleh lagakan PAS ngok ini dgn NGO2 pro Melayu supaya bergaduh atau berlaku pertumpahan darah..

      manusia2 yg hitam hatinya serte bodoh penilikan seperti Herman Samsuharam ini sengaja mmbuat perang saraf yg sebenarnya ‘terbalik’ dr apa yg berlaku..
      nak gantu UMNO? hahaah mau pecah le perut org PAS nnt..

  12. C4 says:

    Umno Perlu Wujud Unit Tempur Siber Lebih Bersistematik – Ahmad Zahid

    BENTONG: Umno perlu mewujudkan “unit tempur siber” yang lebih bersistematik dan mantap bagi menangani isu-isu yang dibangkitkan pembangkang dalam alam siber.

    Naib Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, unit tempur siber parti ketika ini dilihat tidak memberikan perincian serta penghayatan pada sesuatu isu sehingga gagal menyampaikan maklumat kepada kumpulan sasar.

    Malah, katanya, unit berkenaan juga selalu kalah dalam menjawab isu-isu yang dibangkitkan pembangkang dalam media baru itu.

    “Berbanding pembangkang, mereka (unit siber) dikumpulkan dan mengupas isu mengikut tafsiran masing-masing yang kebanyakannya menjurus ke arah membelasah kerajaan.

    “Padahal kita ada kumpulan yang lebih besar tetapi mungkin satu unit tempur siber yang bersistematik perlu diwujudkan bagi membalas segala serangan,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan persidangan perwakilan Umno Bahagian Bentong di sini, Ahad.

    Turut hadir Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob yang juga Ketua Umno bahagian itu.

    Ahmad Zahid yang juga Menteri Pertahanan berkata, maklumat yang tepat dan jelas, penting bagi menarik masyarakat khususnya golongan muda dan pengundi atas pagar daripada terjebak dalam dakyah pembangkang.

    Terdahulu dalam ucapannya, beliau turut meminta semua anggota Umno memainkan peranan dalam memberikan penerangan mengenai dasar-dasar kerajaan dan tidak hanya berharap ia dilakukan oleh pemimpin mereka.- BERNAMA

    • pasdaplaknat says:

      Apa yang berlaku baru2 ini selepas Mukatamar PASpispus ialah pembersihan ‘etnik ulamak’ secara terancang dan terhormat oleh perwakilan yg mungkin juga di suapkan dgn habuan dunia..
      so PAS akan melalui fasa melingkup, manakala golongan yg ditarbiah agama (ulama) pasti kecewa dgn apa yg berlaku sbb kenderaan ‘rasmi’ mereka konon utk tegakkan Islam sudah dirampas sepenuhnya.. oleh glongan GILA.

      Dr timbalan presiden-naib presiden sehingga AJK kerja habis diganti oleh golongan berok yg Islamik pun tidak profesional pun tidak.. inilah wajah2 yg akan mencemarkan Islam selepas ini.

      So doa ulamak dan rakyat biasa akan mengiringi kerosakan PAS.. bermainlah dgn nama Islam tp menipu Tuhan, Nabi dan Umat.. PAS pasti akan lingkup Insya Allah–AMINN!!

    • Gen2Felda says:

      fuckatan mengelupurr..“unit tempur siber” yang lebih bersistematik dan mantap akan menyebabkan fuckatan tak boleh buat fitnah ikut suka tok nenek dia…

      counter attack dari BN akan menyebabkan fuckatan bukan dalam mood menyerang, tapi mood defensive….wakakakakakakaaa

  13. Gen2Felda says:

    kronologi kehancuran pas dah bermula…
    buang negara islam dan hudud bukan keutamaan, membuka topeng sapa disebalik serban itu..

    selain wang tabung memali yg.hilang, wang kohilal yg.lesap, tabung derma jihat yg.tak beraudit, kini rakan fuckatan mereka dan mula pandai buat silap mata…kemana pas selangor kini?

    Wang Yayasan Selangor hilang RM80 juta perlu penjelasan – GPMS

    SHAH ALAM 11 Jun – Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor digesa menjelaskan tentang dakwaan kehilangan wang Yayasan Selangor sebanyak RM80 juta ekoran salah tadbir urus pihak pengurusan yayasan itu dalam tempoh tiga tahun sejak 2008.

    Pengerusi Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) negeri Selangor, Mohd. Faizal Mohd Salleh berkata, dakwaan itu serius kerana ia membabitkan kepentingan orang ramai terutama orang Melayu di Selangor.

    Katanya, jumlah RM80 juta adalah nilai yang amat besar dan membabitkan wang rakyat yang diamanahkan kepada yayasan itu untuk membantu pelajar Melayu bagi mendapatkan pendidikan sewajarnya.

    ”Justeru, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan pengurusan Yayasan Selangor perlu memberi penjelasan mengenai perkara ini dan tidak boleh dibiarkan begitu sahaja kerana ia adalah wang rakyat.

    ”Tujuan penubuhan Yayasan Selangor adalah membantu pelajar Melayu kurang berkemampuan mendapatkan pendidikan ke peringkat lebih tinggi tetapi jika yayasan itu menghadapi masalah kewangan, di manakah mereka ingin mendapatkan bantuan,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

    Beliau mengulas kenyataan Ketua UMNO Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo baru-baru ini yang mendakwa Yayasan Selangor kehilangan wang sebanyak RM80 juta sejak parti pembangkang mengambil alih pentadbiran negeri ini selepas pilihan raya umum lalu.

    Mohd. Faizal berkata, pihaknya juga mendesak Menteri Besar mewujudkan satu jawatankuasa khas untuk menyiasat dakwaan tersebut termasuk amalan pembaziran dalam penganjuran sambutan ulang tahun ke-40 yayasan itu yang mencecah RM1 juta pada tahun lalu.

    ”Isu membabitkan Yayasan Selangor bukan isu baru, sebelum ini banyak perkara dibangkitkan mengenai kegagalan tadbir urusnya, tetapi sehingga kini tiada suatu tindakan khusus diambil kerajaan negeri berhubung perkara berkenaan.

    ”Status kehilangan wang yayasan tidak disiasat dan dinyatakan dengan jelas.” katanya.

    BUBAR DUN SELANGOR !!!

  14. jebat says:

    pakatan haram dah hilang integriti. 16 sept, hudud, negara islam tinggal kenangan.. Parti yg menggunakan slogan islam tetapi hidup dgn pura2..hidup dua alam mcm pemimpin umum diorang aljuburi

  15. freewifi says:

    apa pun BN dlm bahaya secara diplomasi sy sebut. rakyat ingati tukar kerajaan. BN dah buat silap sejak pemerintahan Pak Lah lagi. kita perlu kn kolon Tun M. 1 Malaysia org faham kita semua sama, kenapa tak diistilakan 1Mlaysia Berpelembagaan, rasa ramai yg faham, seperti dlm iklan T&C apply. tak payah najib buang masa terangkan nya seperti pak lah dgn islam hadarinya.

    kalau pembangkang perintah keadaan jadi baik terutama janji minyak turun, ekonomi naik atau lain2 nya, BN memelukan masa yg sgt lama nk bangkit mungkin umno bersendirian masa tu. masa tu akan belaku kebangkitan besar seperti sebelum merdeka, jikalau kepentingan, hak istimewa dn raja kedudukannya tergugat setelah pembangkang janji menghormatinya dah tiada lagi. masa tu lah org melayu bersatu dan kita perintah balik mingkin umno tak perlu rakan kerana MELAYU BERSATU!.

    moralnya di sini melayu perlu bersatu utk kekal kan kuasa d TANAH MELAYU sy kecikkan malaysia. maaf la. org melayu tak akan bersatu bila mereka dah berada di atas melainkan mereka di bawah dan d tindas serta kedudukan raja nak dihapuskan tahtanya.

    renong2 kan dan selamat beramal 🙂

  16. fauzi says:

    Pas memang menipu dari dulu pun, negara islam hanya agenda utk dpt sokongan semata-mata.
    Tengoklah agenda tu dah bertukar sesuka hati dan tidak mustahil bakal bertukar lagi lepas ni tambah2 bila bertukar pucuk pimpinan parti.
    Skrg ni penguasaan golongan ulama tidak sehebat dulu dlm Pas, cita2 negara Islam jagi longgar lepas ni kalau kump ini mendominasi balik dlm Pas idea negara Islam keluar balik….. habis kafir balik le UMNO..tipu org kg boleh le!!! Habis yg mati kat memali dulu kononnya mati syahid kerana
    perjuangkan negara Islam skrg jadi mati apa? MATI KATAK? MATI KUTU?
    PASPISPUS… ko org org main injit2 semut dgn Kak Limah lagi baik drpd dok menipu kejap Islam
    sampai kafir mengkafir, kejap bukan Islam siap keluar hujah baru..

  17. ROSAFID says:

    Saya Kata! Takjub betul dengan kepetahan, kelacangan dan kebiadapan C4 membuat hujah. Jangan dilayan manusia yang macam ini, mungkin kerana poket dah penuh dengan duit taik, Makan duit taik lalu fikiran pun macam taik sebab tu tiba2 muncul mempertahankan pemimpin2 bacul2 yang dia puja2. Orang macam ini, selagi di layan selagi tu lah dia makin naik angin. Dia tidak akan sesekali nampak akan kebenaran. Memang semua manusia membuat kesilapan tetapi bila kesilapan dah nyata tapi masih lagi di pertahankan bermati2an maka mana dia letak akal yang di anugerahkan olih ILAHI. Saya cadangkan tuan C4 ambil wuduk dengan sempurna, lalu lakukan solat hajat mohom ALLAH beri petunjuk kepada yang benar. Tak kisah lah DAP ka, PKR ka, PAS ka atau UMNO ka yang benar. Wallahu’alam, Wassallam.

  18. bujuk says:

    Memang patut C4 wujud, walaupun secara peribadi hujah2 C4 tidak menarik minda aku tapi dia berjaya dalam perang saraf untuk puak2 cai UMNO. Kalau lawan hujah yg. betul puak2 otai di KMU ni takleh fikir. Padanlah dengan muka ko orang.

Leave a Reply

Threesome