Menu Utama

Ketua Menteri kiasu yang tak tahu malu..

Ketua Menteri yang paling kuat menipu dari P.Pinang iaitu Lim Guan Eng baru-baru ini telah mengeluarkan satu kenyataan yang seolah-olah memperlekeh dan memperkecil-kecilkan kenyataan TS Muhyiddin Yassin mengenai penurunan kadar jenayah dalam negara.

Timbalan Perdana Menteri telah menyebut, pada tahun lalu, indeks jenayah keseluruhan dilihat menurun sebanyak 15 peratus manakala jenayah jalanan susut sebanyak 35 peratus berbanding tahun 2009.

“Penurunan ini bukan kerja mudah untuk dilaksanakan, namun Polis Diraja Malaysia (PDRM) berjaya melakukannya walaupun NKRA menangani jenayah baru dimulakan sejak pertengahan 2009.

“Kejayaan membanggakan ini adalah kerjasama semua pihak dengan PDRM termasuk komuniti penduduk dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO),” katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dengan pegawai dan anggota Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi.

Muhyiddin menambah, walaupun indeks jenayah dilihat semakin menurun, kerajaan perlu berusaha keras bagi menukar persepsi masyarakat yang terus beranggapan kadar jenayah di negara ini masih tinggi.

Katanya, sepanjang tahun lalu juga, hasil kajian mendapati, kadar kebimbangan masyarakat terhadap jenayah menurun sebanyak 5.7 peratus berbanding tahun 2009.

Kenyataan Timbalan Perdana Menteri ini bagaimanapun tak disenang oleh Guan Eng. Pemimpin chauvinist dari DAP ini pula mengatakan, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyatakan kebimbangan beliau walaupun berdasarkan statistik rasmi menunjukkan kadar jenayah telah menurun tetapi persepsi masyarakat adalah sebaliknya.

Tan Sri Muhyiddin juga dituduh oleh Guan Eng sebagai gagal memahami bahawa orang awam bukan sahaja perlu berada dalam keadaan selamat tetapi mereka juga harus berasa selamat.

Kata cina kiasu ini lagi, TPM tidak mempunyai statistik untuk menunjukkan kejayaan memerangi jenayah dapat mengubah persepsi masyarakat sekiranya mereka berasa pada bila-bila masa mereka boleh diserang atau masih mendengar serta melihat kejadian jenayah.

Persoalannya sekarang, siapakah Guan Eng untuk menegur TPM dan mendakwa beliau gagal memahami kebimbangan rakyat?? Apa sebenarnya yang cina Melaka ini tak puas hati?

Cina buangan dari Melaka ini patut berasa malu kerana apa yang diperkatakannya adalah seumpama meludah ke langit dan akhirnya jatuh ke muka sendiri.

Tak lama dulu, Guan Eng sendiri pernah mengeluarkan kenyataan bahawa kerajaan DAP di P.Pinang berusaha gigih untuk membanteras jenayah.

Dan Guan Eng juga pernah berkata, kerjasama dan usaha polis membolehkan Pulau Pinang menjadi No 1 di Malaysia dalam penurunan Indeks kadar jenayah sebanyak 27%. Dan dalam 3 tahun, jelas sekali bahawa Pulau Pinang kini Lebih Bersih, Lebih Hijau dan Lebih Selamat.

Jadi, bolehkah Guan Eng berikan statistik yang menunjukkan kejayaan membanteras jenayah di P.Pinang mampu mengubah persepsi masyarakat negeri itu berasa selamat?? Ini soalan yang sama dia ajukan kepada Timbalan Perdana Menteri..

Inilah bukti bahawa cina kiasu yang menjadi Ketua Menteri ini memang kaki putar belit dan kaki penipu. Dia nak memalukan TPM kononnya apabila membidas statistik penurunan kadar jenayah negara, tapi akhirnya dia sendiri termalu kerana dia juga pernah bercakap benda yang sama..






32 Komen to Ketua Menteri kiasu yang tak tahu malu..

  1. Jebat says:

    Lge anak haram cina kristian ni patut sumbat dlm penjara (ISA).Cina anak haram ni la yg lagakan bangsa cina yg berugama lain dgn bangsa melayu berhati hati la dgn anak haram cina kristian ni wahai rakyat Malaysia.Hapuskan lge.Hidup Malayu n Islam.

  2. paklang says:

    Surohlah tokong cina dan gereja buat pilihanraya, Tak payah nak ajaq kita macamana nak uruskan Islam..

  3. MANA ADA CINA TATAK TIPU. TATAK TIPU BUKAN CINA. PENANG PUNYA OLANG PILIH INI MACAM PUNYA OLANG APA BIKIN.

    SEMUA OLANG TAU MA. INI CINA BUKAN BAIK PUNYA CINA. INI TATAK GUNA PUNYA CINA.
    SIKALANG SAPA BOLOH, PENANG PUNYA OLANG BOLOH MA….

    • Farid says:

      Eh korang ni tak ada spirit 1 Malaysia yg dicanangkan oleh Ulamak No wahid Umno la…Pok Jib

      • Gen2Felda says:

        1 malaysia untuk dinikmati rakyat yg.menyokong pembangunan dan keharmonian kaum untuk sama2 kearah negara berpendapatan tinggi 2020..

        lim kit sial pendokong aliran komunis middle malaysia yg.anti hak2 melayu.

    • Gen2Felda says:

      ini cina melaka …2008 cina dan melayu penang angkat dia jadi taiko..
      2013,,rakyat penang hantar dia balik melaka…itupun kalau orang melaka nak terima..

  4. Anti Ungrateful Immigrants says:

    Teringin aku nak ludah muka cina harbi babi ni….

    • Farid says:

      Berani korang ludah MCA??? Tu teman setido korang!

      • zumazore says:

        farid RM14K…. LGE tu bukan MCA tapi DAP la BANGANG…. KO NI RAKYAT NEPAL ke

      • tenno says:

        Lge ni ler yg kene lempang dgn pak ali aritu kan??

      • Anti Ungrateful Immigrants says:

        Aku bukan takat berani, kalau ada peluang pun aku nak. Especially Chua Soi Lek racist tu. Tapi UMNO tidak sekali-kali jadi barua cina MCA. Dalam BN, UMNO big boss membawa suara majoriti. Dalam PR, DAP taiko beb. Walaupun PAS parti Islam, tapi pentadbiran ikut telunjuk DAP babi harbi. Apa cerita kalimah Allah yang Nik Najis n Anwar benarkan kapir laknak guna? Kenapa PAS anjing bukan lagi memperjuangkan negara Islam tapi negara kebajikan? Kenapa Nik Najis n Hadi Awang mempertahankan Anwar mati-matian walaupun ada bukti kukuh dari segi rupa, perincian tubuh n lenggok badan dan video seks tu Anwar Juburi? Tak boleh kah PAS anjing ambik pendekatan yang lebih proffesional? Seperti tunggu siasatan habis dijalankan baru boleh bercakap pendirian mereka mengenai kes video seks Anwar tu. Kenapa PAS menggelupur macam anjing kena cucuk jubo? PAS dah tak popular sebab sekarang mereka dah terajang agenda Islam dalam lubang jamban. Tinggal barua2 macam farid ni jer lagi yang masih buta2 sokong. Lepas PAS tumbang nanti, manusia2 tolol ni merayu nak masuk UMNO beb…

        • Gen2Felda says:

          betul tu broo..

          dalam BN= Umno dominan
          dalam PR= Dapigs dominan

          Soo..melayu dan islam boleh terjamin dibawah sapa?

          • Anti Ungrateful Immigrants says:

            Tapi tak guna cakap kat orang macam C4. Budak tolol tu tak akan faham walau kite terang macam mana pun. Bagus C4kan aje barua tu…

  5. Sesumpah says:

    Syarat-syarat untuk mendapatkan status sebagai Bangsa/Kaum Malaysia ialah :

    1. sanggup memansuhkan sekolah vernakular ( SJK )
    2. sanggup menerima konsep Ketuanan Melayu
    3. bersedia untuk tidak mengungkit soal Hak Istimewa Orang Melayu
    4. sanggup menerima Islam sebagai agama rasmi negara
    5. sanggup taat kepada Raja-raja dan Sultan-sultan Melayu
    6. sanggup menggunakan Bahasa Melayu sebagai pertuturan seharian
    7. sanggup kembali berkhidmat kepada negara selepas tamat pengajian di luar negara
    8. sanggup berkongsi pembahagian kek ekonomi negara dengan kaum-kaum yang lain.

  6. Muhammad says:

    Celako LGE Dapig,kalau rasa nak hidup selamat tiada jenayah duduk dlm hutanlah…

    dlm hutan boleh kawan ngan Pok nik ngan Hadi besi mmg sesuai dan selamat dunia akhirat….

    Dapig rasis,Pas celako!

  7. jebat says:

    ustaz lim guan eng..idola ahli pas dan pkr..

  8. Telok_Blangah says:

    UMNO dan PAS sama2 Islam…..Kenapa UMNO sebagai pemerintah pada masa sekarang ni tidak melaksanakan syariat Islam sepenuhnya? Mengapa selalu mencari kesalahan orang lain (PAS)? Laksanakan dahulu tanggungjawab pemimpin dlm soal negara Islam. Pertama soal peribadi diri, anak2, keluarga. Soal aurat mcmana?

    • Farid says:

      Hello..yg penting UMNO nak tengok boleh tak org Pas suruh org bukan Islam macam Theresa Kok tutup aurat. UMNO punya side , eg isteri pemimpin2 UMNO jangan persoal yer walaupun depa Islam, depa maksum tau!

      • Telok_Blangah says:

        Sbb sebahagian besar pemimpin di dlm UMNO yg kurang pemahaman Islam. Sbb itulah jadi mcm tu…Tp dilihat penyokong2 UMNO kebanyakannya soal asas agama boleh tahan gak. Tp mengapa tidak melihat peribadi pemimpin mereka ? Adakah selari dgn Islam? Yelah….contoh paling senang ialah soal aurat…

      • jebat says:

        masalahnya pas dok canang sana sini dia sempurna.. Dia islam lebih pd org tp bila elizebeth wong berbogel buat maksiat pas sokong.. Baghal punya pas kalau mengata org tak baik diri sendiri mestilah lebih baik.. Tapi aku tengok 2×5 je.. Tak yah nak ngaku baik la..

        • Gua caya sama lu Jebat. Sekarang kita tunggu kot abang Tuah tetiba muncul dengan hujah kesetiaan nya pada raja . Setia nya hingga sanggup mengkhianati sedara nya sendiri.

        • Gen2Felda says:

          pompuan cina dap masuk masjid tak tutup aurat bertazkirah pada lelaki pas dan isu besarnya adakah dia dah bersuci dari hadas dan nifas?

    • jebat says:

      aku heran.. Pas cakap soal hudud sampai terlupa kebajikan rakyat dikelantan.. Semua masalah berkaitan rakyat dilepaskan kpd kerajaan pusat.. Kalau itu tanggungjawab kerajaan pusat lebih baik tak yah wujud kerajaan negeri.. Janji bina rumah kos rendah sampai 20 tahun perintah pun tak buat2.. Jelajah ceramah ‘agama’ ada masa pulak.. Sumber air yg kotor diberi minum kpd rakyat.. Kalau masalah kecil tak boleh nak selesai jgn dok sembang perkara2 yg lebih besar.. Selesakan dulu rakyat negeri baru boleh jadi contoh kpd BN..

      • aloya says:

        Itu rupa nak perintah negara? alamat jagi mcm Papua New Guinea tahun 1960an la, PASberg!!!

      • Telok_Blangah says:

        Tidak dinafikan sumber kewangan Kelantan memang terhad. Maka, keperluan utk rakyat ada yang lompang. Tetapi sebelum UMNO menyalahkan PAS 100%, berilah hak kerjaan negeri kelantan soal royalti minyak sbgamana termaktub di dlm perjanjian antara petronas dan kerajaan negeri.Biarkan PAS menggunakan wang tersebut dan menguruskannya demi rakyat. Jika dilihat mash gagal PAS menguruskannya, boleh dipersalahkan.

        Ini tidak, PAS seperti diikat kaki dan tangan tapi disuruh berlawan dgn UMNO….Saudara di dlm UMNO, lihatlah saudaramu PAS juga Melayu bukan cina atau India atau mamak yg mengaku Melayu. PAS 100% Islam di mana 95% Melayu…

        • zumazore says:

          ko kan yang nak kita orang ” CUBA ” pilih P.R pada PRU13 nanti kan… ingat ayam telur ka nak cuba cuba…. BANGANG!!!

        • tenno says:

          dimana silapnya? ahli umno sendiri pernah berkata yg tak payah2 diusik kelantan krn sedare seagama suatu masa dahulu….biarla umno kalah tp org melayu tak kalah…

          Bantuan perkapita setiap tahun tak pernah miss…bantuan peruntukan air bersih juga diberi RM600j..jadi takkan pas nak mintak bantuan yg melebihi peruntukan negeri2 lain…mana adilnya…soal royalti minyak tu hanya wujud sekitar 5-6 tahun kebelakangan ini, takkan pasal minyak pas nak menafikan ketidakmampuan membawa pembangunan kelantan sejak 20tahun lalu? utk masa sekarang biarla mahkamah tentukan….usaha dah buat, tawakkal la, org melayu ni bila kita berbudi, lebih2 berbahasa dia membalasnya..UMNO tak perjuangkan bangsa…tak kira mamak, india, cina atau apa shj bangsanya waima negrito sekalipun…janji islam anutannya…

        • raplahjingaa says:

          woii…..dol royalti minyak amende….kelantan mana ada minyak ?? ada pun hampir 200km jauh dari pantai !! malu la sikittt……hidung tak mancung pipi terserong-serong……itu hak kerajaan persekutuan…kalau bagi kat hangpa pun….bukannya hangpa reti nak guna duit tu….dok perabih di kemboja

    • jebat says:

      sudah muak aku membaca dan mendengar kononya BN tidak mengikut syriat islam dalam pemerintahan.. Kalau pas berani cakap mesti berani buat.. Ambil contoh diselangor negeri yg mempunyai populasi penduduk seperti malaysia keseluruhannya.. Dimana dasar2 islam yg pas idamkan.. Aku tengok kedai nombor ekor tetap melambak, lesen arak diperbanyak kan lagi, rumah2 urut mcm cendawan tumbuh lepas hujan,konsert tetap diluluskan.. Kalau pas kata BN tidak islamik pada dasarnya tunjukkanlah modelnya dan laksanakan.. Jangan asyik dok melalak.. Mana bijak pandai pakatan haram tolong jelaskan kpd aku.. Klu aku puas hati jawapan korang ari ni aku masuk pakatan korang kita sama2 laksanakan hukum allah..

      • Gen2Felda says:

        kat kelantan dah 20 tahu tak bina masjid..tetiba wally selipor dengan bangganya umum nak bina stadium bola..

        aku rasa mungkin mereka pikir semayang kat stadium lebih afdal kot?

  9. Anti Ungrateful Immigrants says:

    Tak lama nanti PAS & DAP bubar jadi 1 jer parti. PBA – Parti mix babi+anjing. LGE babi harbi masa tu jadi MuShitDol Am PBA Tuan Guru Khalifah Lim Guan Eng. Farid & C4 time tu hari2 pergi sembah kaki LGE.

  10. Rindu Damai says:

    DAH SIKAP KIA-SU … MEMANG AK PERNAG RASA PUAS AN BERSYUKUR. PIHAK KEAMANAN
    BUAT KERJA SALAH….. TAK BUAT KERJA SALAH. Yang menyampahnya Pencacai-pencacai Melayu
    yang sanggup jilat buntut DAP demi kepentingan politik. SEDAR-SEDAR LE. Jangan sampai nasi dah
    jadi bubur —- semua akan menerima balanya , bukan PAS bukan UMNO saja.

Leave a Reply