Menu Utama

Bersih 2.0: Dapat 5 Negeri Pun Tak Adil Lagi Ke?

Tahun 2007 bulan November, perhimpunan Bersih kali pertama diadakan.  Ketika itu alasannya proses pilihanraya yang dikatakan tidak adil mendorong rakyat membanjiri jalan mengiringi pimpinan pembangkang ke Istana Negara untuk menyampaikan memorandum kepada pihak Istana Negara.

Yang bodoh-bodoh berbaju kuning ni pun beraraklah dari Dataran Merdeka hingga Istana Negara atas kepercayaan proses pilihanraya tidak adil.  Sementara yang jadi tukang anjur tidak turut serta, tahu-tahu dah terpacul depan Istana Negara bila para penyokong sampai, konon macam depalah yang mendahului perarakan.

Terkecuali Mat Sabu sebab demonstrasi ni dah jadi darah daging dia.

Kononnya DYMM Yang Dipertuan Agung menyokong perarakan tersebut dan satu rejimen Kereta Kebal dari Sungai Petani sudah siap sedia digerakkan ke Kuala Lumput untuk melindungi peserta perarakan.  Akhirnya kita semua tahulah yang para macai dikencing.

Kali ini Mat Sabu, Ambiga dan pembangkang nak menganjurkan Bersih 2.o pulak.  Kalau diambil 2007 sebagai teladan, perhimpunan yang nak dianjur Julai ini pun semestinya berkenaan dengan pilihanraya jugaklah.

Sebab, takde apa yang ‘tidak bersih’ dipihak kerajaan sekarang yang nak sampai berarak ke jalan.

Nak kata pilihanraya tak bersih, pembangkang dah menang 5 negeri dan hampir sapu bersih kerusi parlimen dalam kawasan Wilayah Persekutuan Kualal Lumpur, kalau itupun masih tak bersih lagi tak tahulah nak cakap macam mana baru nak kata bersih.  Punyalah bersih sampai yang tak pass SRP pun merasa jadi Ahli Parlimen.

Tak kisahlah kalau institusi berparlimen di negara ni jadi bahan lawak jenaka disebabkan itu asalkan saja pilihan rakyat.  Begitulah adilnya SPR dalam menguruskan proses pilihanraya dinegara kita ni.

Tak tahulah kalau perarakan ni pasal nak ‘membersihkan’ Anwar Ibrahim yang terpalit pelbagai skandal seks dari dengan jantan sampai dengan pelacur cina, tapi tak mungkinlah sebab Anwar suci, mana ada buat dosa.  Terang-terang muka keluar video pun masih kata bukan dia lagi.  Macam itulah kebodohan pengikut pembangkang dibodohkan pemimpin mereka.

Kita yakin, dalang sama akan menjadi dalang sekali lagi dalam perhimpunan Bersih 2 ni iaitu Anwar dan pakatan pimpinannya.

Dan kalau bercakap pasal orang itu, parti dimana dia sendiri mengetuai (disamping isteri, anak dan madu) pun kelam kabut proses pemilihannya, apa cerita nak tegur SPR yang sejak merdeka dah mengurus 12 pilihanraya umum dan ntah berapa ratus pilihanraya kecil pelbagai peringkat?

Yang penulis faham, pembangkang ni percayakan karma, tapi bukan karmasutra tau, mentang-mentang Mat Sabu antara penganjurnya, asyik ingat itu saja ya.  Karma yang penulis maksudkan ialah kalau Bersih 1 tahun 2007 menjadi salah satu punca lonjakan kemenangan pembangkang 2008, Bersih 2 pula konon kononnya akan meneruskan tradisi itu dalam pilihanraya umum yang pembangkang percaya akan diadakan bila-bila masa dari sekarang.

Dan percayalah, demonstrasi Bersih 2 akan penuh dengan provokasi-provokasi ganas berani mati oleh macai pembangkang.  Bunga-bunga ke arah itu dah nampak dah bila pemimpin pembangkang sebut nak jadikan demonstrasi ni ala di Mesir dan Tunisia.  Tujuannya sebab nak dapatkan simpati rakyat supaya mengundi mereka bila pilihanraya umum diadakan kelak.

Penguatkuasaan kena tegas, sebab mana-mana tindakan yang diambil akan memberikan simpati rakyat kepada pembangkang, cuma yang membezakan itu adalah besar kecil kesan daripada tindakan tersebut.  Kalau kepala demo ini dtangkap, mungkin ada yang simpati kepada orang tersebut saja tapi kalau dibiarkan, rakyat terdiri dari peniaga kecil dan orang kebanyakkan disekitar Kuala Lumpur yang lebih ramai jumlahnya akan menerima kesan.

Itu yang PDRM dan kerajaan perlu perhalusi.






64 Komen to Bersih 2.0: Dapat 5 Negeri Pun Tak Adil Lagi Ke?

  1. bujuk says:

    Kalau PESAKA, NGO2,UMNO negeri PR boleh buat demontrasi dengan aman kenapa NGO pro PR nak buat demo tak boleh? Lagi pun bukan demo nak tentang k’jaan BN, cuma mintak pilihanraya adil – salah ke?. 2007 SPR janji nak guna dakwat kekal masa mengundi, ada wakil calon untuk undi POS yg. memantau, undang2 yg. sama untuk semua parti, tapi SPR perbodohkan rakyat dengan kerjasama Ketua Polis Negara dan peguam Negara kata ada sabotaj dakwat, tapi sampai sekarang tiada pendakwaan dan terbukti rakyat ditipu. Sekarang kenapa nak salahkan rakyat pulak bila nak demo? Pemilik gerai MPKB pun boleh demo, FRU tak kesah pun. GAPs berdemo hampir setiap bulan, releks je…. MB s’gor tak kata apa pun. Awat bersih nak demo tak boleh?

    • Tuan gedukngok says:

      Nkorang juga yg bodo tegar: yg nkorang pergi kata ala-mesir bagai, sapa suruh? Yg korang jadikan si mat sapu..eh silap, mat sabu tu jadi ketua wat apa….dia memang bingai. Sekarang padan muka, gali lobang besar-besar lepas tu berebut-rebut lompat masuk sendiri!!

      Kalo dapat putrajaya baru adil kot? Bersih kunun!

    • abu says:

      Selepas agak lama isu membabitkan Bazar Tok Guru reda, kini Persatuan Peniaga Pasar Lama MPKB kembali kelam kabut apabila menghantar memorandum kepada pelbagai pihak mendakwa kononnya mereka dianiaya.

      Isunya bermula apabila bekalan elektrik di pasar tersebut dipotong pada 10 Jun lalu. Ekoran itu peniaga di situ gelabah semula.

      Apa puncanya bekalan elektrik dipotong. Persatuan mungkin menyembunyikan fakta bil elektrik berjumlah hampir RM60,000 difahamkan gagal dibayar peniaga di situ sejak beberapa bulan lalu.

      Persoalannya sekarang siapa yang tidak menjelaskan bil tersebut, peniaga atau persatuan.

      Pemilik bangunan Pasar Lama MPKB, Sensa Timur Sdn Bhd difahamkan mengarah peniaga terbabit mengosongkan bangunan itu 31 Mac lalu, namun hasil campur tangan kerajaan negeri tempoh perpindahan dilewatkan sehingga akhir Jun ini.

      Pengurus Pemasaran Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK), Khalili Abdul Kadir berkata, isu terbaru yang ditimbulkan Persatuan Peniaga Pasar Lama MPKB ada kaitan bekalan elektrik dipotong kerana bil tertunggak begitu banyak.

      “Difahamkan peniaga terbabit sudah pun dimaklumkan mengenai tunggakan bil elektrik yang belum dijelaskan,” katanya.

      Pengerusi Persatuan Peniaga Pasar Lama MPKB, Salim Ahmad semalam dilaporkan mendakwa Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam menarik balik deposit di Tenaga Nasional Berhad menyebabkan bekalan elektrik dipotong.

      Persatuan itu juga dilapor menyerah memorandum kepada Istana Kelantan dan kerajaan negeri supaya campur tangan bagi menyelesaikan kemelut tersebut.

      Salim juga mendakwa peniaga berdepan dengan pemilih lot secara tidak adil di Bazar Tok Guru.

      Sebelum ini persatuan terbabit juga mengharap pemimpin Umno termasuk Pengerusi Perhubungan Umno Negeri, Datuk Seri Mustapa Mohamed membela mereka.

      Namun sehingga kini Umno mendiamkan diri, sebaliknya masalah mereka diselesaikan kerajaan negeri termasuk menawar lot di Bazar Tok Guru secara percuma selama setahun di tingkat bawah dan dua tahun di tingkat satu.

      Selain itu juga mengurangkan harga setiap lot sebanyak RM25,000 menjadikan harga ditawarkan RM63,000 jauh lebih rendah berbanding harga asal RM88,000.

      Tawaran memiliki lot di tingkat bawah dan tingkat satu dengan harga RM63,000 hanya sah sehingga 31 Mei lalu.

      Dan selepas 31 Mei sehingga akhir Jun ini harga setiap lot ditawarkan sebanyak RM70,000 dan setiap peniaga perlu mengurus sendiri pinjaman bank.

      Selepas 30 Jun tiada lagi sebarang diskaun diberi dan peniaga ditawar pada harga asal iaitu RM92,000 di tingkat satu dan RM88,000 di tingkat bawah.

      PMBK juga memberi peluang mana-mana peniaga yang mendaftar awal boleh memilih lot dan pendaftaran lewat akan diberi lot secara pengundian.

      Sebelum ini hampir setahun persatuan terbabit menjaja isu lot ruang niaga di Bazar Tok Guru sempit dan mahal. Mereka menggunakan Umno bagi menghentam kerajaan negeri.

      Sedangkan mereka lupa saiz lot dikecilkan berdasar kepada kehendak persatuan kerana mahu kesemua peniaga ditempatkan di tingkat bawah.

      Khalili berkata, peniaga yang mendaftar awal iaitu lebih 80 orang akan berpindah dahulu ke Bazar Tok Guru dalam masa terdekat ini.

      “Kumpulan kedua iaitu 200 peniaga yang memohon selepas 2 Mei lalu perlu menjalani pengundian bagi menentukan lot masing-masing,” katanya.

      Menurutnya minggu ini surat tawaran dikeluarkan kepada peniaga berkenaan iaitu berdasar kepada permohonan awal yang diterima PMBK.

      Persatuan Peniaga Pasar Lama hanya berbaki hayat 16 hari lagi. Sebelum ini difahamkan mereka menemui beberapa pemimpin PAS memohon maaf di atas kritikan dilempar kepada kerajaan negeri berhubung isu Bazar Tok Guru.

      Pada pagi Ahad lalu ada pihak tertentu menaikkan bendera PAS di sekeliling Pasar Lama MPKB sebagai memprotes bekalan elektrik dipotong.

      Pemilik bangunan juga sudah memasang tiang besi bagi membina pagar di sekeliling pasar tersebut untuk membolehkan projek pembangunan semula pasar dijalankan selepas peniaga berpindah.

      • pasdaplaknat says:

        ABU ngok..
        dah PAS tergedik2 sgt nak ‘negera kebajikan’ model lain dr BN
        awat potong bekalan leterik peniaga?? bagilah PERCUMA… itu MENINDAS RAKYAT tok guru wally selipar jamban.. cmne nk kebajikan ni??

        PAS ni ckp jer lebih..meleleh air liur mengutuk org.

      • zumazore says:

        betul lah aku baru nak tulis macam tu…katanya rakyat tertindas dalam kerajaan BN walaupun kat kelantan… masa ni lah tunjukkan pada kerajaan SEBAB DARI KENAIKKAN HARGA ELETRIK LAH MEREKA BERGELAP… masa nilah nak slahkan kerajaan, LAGI NAK BEST , PAS bagi tolong jelaskan bil letrik tu ..barulah NEGARA BERKEBAJIKKAN …
        nota untuk ABUduh : kalau dah tahap tu yang ko n kerajaan ko leh pikir maka tahap tu je lahh ko orang , lebih ungkin tak leh kot…

    • raplahjingaa says:

      Jealous la tuu…..

  2. Anti Ungrateful Immigrants says:

    PR dan anjing2 mereka tetap tolol sampai bila2….

  3. Gen2Felda says:

    demo ‘bersih’ adalah satu lagi agenda dapigs nak menjalankan jarum komunisnya agar kerajaan tumbang melalui rusuhan. Agenda ini didokong pula melayu pasrael yg.ketagih demonstrasi ganas dan merusuh memusnahkan harta benda awam..Kini demo ‘bersih’ yg.diketui oleh Ambiga Sreenavesan dan dijilat oleh mat sabu dan cacai pasrael yg.ketagih air kuning FRU tak lebih hanya gimik politik yg.bermotifkan merosakkan nama negara di dunia luar..

    Sapa Ambiga? Beliau adalah Bekas Presiden Majlis Peguam, seorg wanita Hindu yg terlibat:

    I. Pembela dan Peguam yg paling kuat Mempertahankan Kes Lina Joy

    2.Pendokong dan Pengerak IFC(Interfaith Comission)

    3.Kuat Mempertahankan Kes2 Murtad

    4.Menyeru Rakyat Sarawak Bangkit dan Berhimpun saperti Rakyat Mesir d Tahrin Square..

  4. Gen2Felda says:

    kali ini kita nak tengok hishamudin tun husin punya kejantanan nak settle kes kecik nih..adakah masih nak bersopan santun dengan perusuh yg.tak kenal erti bersyukur hidup dinegara maju aman makmur ini.

  5. IRWAN says:

    NGO kasi ajaq itu ambiga punya penjilat kaki

    • yon76er says:

      Biol2 pengikut Bersih nie terutama orang ISLAM tak tahu ker sapa Keling Pria Ambiga…..tulah bila kata BODOH, BinGAL, Tak Sekolah MARAH…..

  6. zach says:

    diorang dah takot

    • zach says:

      cianx2… apa yg salahnye aku pn xtahu… yg lg bagus polis n badan yg berkenaan jaga jln lagi bagus… nie dh ura2 kn nk halang habis2san…

      • zach says:

        apa punya tahp pemikiran… dimana korang rasa bersih harus ditolak?? dimana?? ader bukti ke diorng nk buat kerosakkan?? kalau kmu umno menghalang maknanya… malaysia bkn negara demokrasi la ea?? suara rakyat dinafikan… bodo

        • Tuan gedukngok says:

          Apa perlunya benda karut yg dipanggil bersih ni? Ada bukti ke pilihanraya Malaysia tak bersih? Tak buleh jadi kerajaan cara demokrasi nak guna demonstrasi ke? Rusuhan jalanan? Suara rakyat melalui peti undi daaa!. Rakyat mana yg ndak sangat demonstrasi ni? Nko orang je! Tak mewakili majoriti rakyat pun….bahalol!

        • pasdaplaknat says:

          ni Zach..nape bongok dan bahlol sgt penganut2 PAS dan PR?
          untuk apa buat demo bodoh tu? negara kita aman, cukup segala nikmat, kerajaan tidak buat kezaliman pd rakyat mcm Kelantan buat zalim pd org Kelantan tu.. so apehal nk buat kecoh2?

          Islam ajar ke buat kerja sia2 dan mengganggu org lain? itulah pilih [pemimpin bodoh dan nafsu besar mcm Mat Sabut.. so penyokong pun 100 kali bodoh la..

          • Gen2Felda says:

            yg.peliknya kata nak serah memorendum pada agong. Tapi apasal perlu berarak ganggu jalanraya dan rakyat lain yg.lalu jalan tu?

            jawapan nya senang je…bagi perusuh bertempur dengan polis dan gambar ‘keganasan’ polis disiarkan seluruh dunia untuk burukkan imej negara secara tak langsung sabotaj FDI masuk..

        • denesor says:

          apa ke akal semut la si zach ni. mai aku terang kat hang. hang dok sibuk berdemo. ramai2 siap bawak mai smua geng. dok buat sesak 1 jalan. buat haru satu kawasan. ni driver2 teksi,bus peniaga, org awam yang keja kat situ hangpa smua tak mau ambik kira ka?apa hangpa ingat org kat situ tunggul ka batu ka?haey pikiaq sikit. hiss aku geram btol la style2 org mcm hang ni zach.

        • yon76er says:

          Zack…Tolong kamu periksa sapa Keling Pria Ambiga tuuu dulu…jangan dok surport membabi buta……Maybe kesan nya kamu tak nampak sekarng tapi kemudian hari akan terjadi….Niatnya pada dulu lagi memang Pria nie ANTI-ISLAM …..Itu yg utama takda yg lain..HALUS cara mereka masuk jarum pd org2 Islam kita……TAPI JIKA KAMU SENDIRI BUKAN ISLAM MAYBE KERNA TUU LAH KAMU SURPORT DIA MACAM NAK RAK…..

    • raplahjingaa says:

      Kalau dah 2 ekor tu buat press statements…..tak dak lain nak lingkupkan melayu….yang mamat macam yap ah loy sekor tu……dah tentu musang berjanggut…..teringat aku macam mana robohnya kota melaka……..Insyaalah kurun ke 20 ni Fortress Malaysia kita akan pertahankan…..rakyaat dah tahu….bayang-bayang pengkianat dari jauh pun kita dah nampak….

  7. mqzan says:

    Kalau nk demo sebab isu rakyat ada mati kebulur x apalh.. tp ni demo isu yg sj nk dijaja PR utk meraih sokongan.. kaki demo ni x apalh duit dh byk.. jgn kacaulah org lain nk cari makan,… rasa eloklah engkau org demo depan rumah mak bapak masing2… dh lah keadaan biasa kat KL jem, ni nk tambah jem.. klau SPR x telus.. jgn mimpilah 5 negeri jatuh ketanggan pembangkang.. klau nk BERSIH sgt isu pemilihan dlm PKR peringkat ranting & cabang tu perlu bersih.. kat tempat aku.. pemilihan prgkat ranting pun kat umah n ank beranak.. je

    • yon76er says:

      Bro bkn nak BERSIHkan SPR puya kerja…tapi nak nak BERSIHkan nama & Perbuatan Al’Juburi yg lately nie dah memang KOTOR bagaikan NAJIS KINZIR@BABI……

  8. Gen2Felda says:

    ni suara hati bekas ahlul pas yg.dulu aktif buat demonstrasi.

    Perhimpunan Bersih amalan jahiliah

    LUKMAN MOIDIN
    Kedah Darul Aman

    PAKATAN pembangkang semakin teruja menanti tarikh 9 Julai untuk melancarkan satu lagi siri demonstrasi kedua himpunan Bersih yang ternyata bertujuan memperlekeh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan mencipta alasan kukuh jika mereka kecundang dalam Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

    Sebagai bekas penyokong fanatik Pas suatu ketika dahulu dan cenderung menyokong demonstrasi ketika Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) dipecat, saya ingin mengulas mengenai kaedah demonstrasi yang kini menjadi agenda pembangkang bagi mendapatkan sokongan rakyat.

    Penyokong pakatan pembangkang perlu sedar, ciri-ciri parti mereka begitu sinonim dengan sikap jahiliah dan terpesong dari nilai ajaran Islam. Malah bibit-bibit kehancuran parti pembangkang kian terserlah. Begitu juga pemimpin parti Pas yang kini ‘menelanjangkan’ parti mereka sendiri dan ‘mendedahkan’ sikap hipokrit dalam memperdagangkan agama untuk nafsu politik yang rakus.

    Satu demi satu kejahilan parti yang kononnya mempertahankan perjuangan Islam semakin terdedah. Isu video yang dikatakan ‘besi’ sebagai tidak relevan dalam sistem hudud jelas memperlihatkan kedangkalan seorang presiden sebuah parti yang jumud. Beliau terlupa melihat hukuman berdasarkan qazaf dan takzir. Saya masih tertawa hingga ke hari ini mendengar ulasan ‘tuan guru’ berhubung isu tersebut. Kenyataan ini akan mencemarkan kesucian agama Islam yang Allah SWT ciptakan sebagai agama sepanjang zaman dan kekal relevan dalam apa sahaja suasana.

    Isu demonstrasi juga amat jelas memperlihatkan satu lagi kejahilan sebuah parti yang kononnya menjadikan al-Quran dan sunah Nabi SAW sebagai pegangannya tetapi lari dari asas Islam itu sendiri. Hakikatnya mereka yang menjadi pemimpin parti ini telah dibutakan mata hati untuk melihat wahyu Allah dan sabda Nabi SAW sebagai panduan hidup bernegara.

    Apakah pemimpin dan penyokong pembangkang sengaja tidak mahu mengkaji sabda Nabi SAW: “Sesungguhnya Allah benci kepada orang-orang yang keji dan membuat perkara keji dan menjerit-jerit di jalanan.” (HR: Ibn Dunya dari Jabir RA)

    Apakah penyokong pakatan pembangkang khususnya ahli Pas yang beragama Islam sedar dan sanggup terlibat dalam demonstrasi Bersih yang sememangnya keji dan dibenci agama Islam? Mahukah mereka ‘mencipta’ sebab yang mewajarkan mereka berada dalam himpunan Bersih yang diasaskan oleh pemimpin parti mereka yang mendakwa memperjuangkan Islam sebagai cara hidup, tetapi berkiblatkan peribadi jahiliah dalam berpolitik.

    Mana hilangnya kewibawaan ulama dan ahli agama yang kononnya ramai berada dalam Pas. Jahil sangatkah golongan ini untuk menasihati pemimpin-pemimpin profesional mereka yang bukan berlatar belakang agama untuk berpolitik secara sihat dan berlandaskan syariat Islam.

    Ditambah dengan satu lagi sabda Nabi SAW: “Akan muncul tiga perkara buruk apabila dekat kiamat, iaitu masjid lengang, orang berjuang dan berjihad secara menjerit (demonstrasi atau tunjuk perasaan), dan manusia semakin tidak amanah.” (HR : At Tabrani)

    Jelaslah perjuangan pakatan pembangkang khususnya Pas yang menjadikan Islam sebagai tunggak perjuangannya amat jauh tersasar daripada syariat yang digariskan agama. Jika tindakan yang setaraf jahiliah sudah semakin sebati dengan Pas, maka penyokong fanatik mereka harus disedarkan.

    Malah penyokong Pas harus segera insaf dan sedar bahawa tiada ayat al-Quran dan hadis Nabi yang menyebelahi perjuangan parti yang diasaskan atas dasar kebencian terhadap UMNO pada tahun 1951 ini.

  9. Telok_Blangah says:

    Masalah menuntut pilihanraya adil ialah masalah sejagat tidak mengira apa parti sekalipun. Apa masalahnya diminta pilihanraya adil dan saksama? Bukannya diminta untuk pilihanraya bagi menjaga kepentingan sesebuah parti atau individu sahaja. Ia melibatkan semua pihak yang terlibat. Demo demi kebaikan adalah digalakkan.

    • zumazore says:

      KALAU GITU NANTI UMNO WAT DEMO UNTUK MEMBELA AHLI2 PKR YANG TERTIPU MASA PEMILIHAN YANG LEPAS TU… WEY MALU LAH ..PEILIHAN SENDIRI BETERABUR NI LAK NAK BETULKAN ORANG LAIN..BIO BENO KO ORANG NI… SENGAL OTAK KE?… YANG BACA KOMEN NI RAMAI ,YANG KOMEN TAK BERAPA RAMAI… TAPI NANTI IMPAK NYA TENGOK JE LAAA… SENDIRIKELAM KABUT ADA HATI NAK BETULKAN ORANG…TAH APA-APA JE LA P.R NI

    • raplahjingaa says:

      Apa yang tak adil……siapa pangkah PAS undinya di kira undi PAS….siapa pangkah UMNO undinya di kira undi UMNO….semasa pembukaan peti undi dan pengiraan undi…semua wakil parti politik ada di situ…..

      Tuan, melihat cara tuan berforum….saya menghormati tuan…nampak seperti ada keikhlasan, ada kebenaran….tapi tuan….tuan perlu berhati-hati supaya komen-komen tuan tidak menjadi komen typical bebudak PAS yang ada kat sini….yang hampir kesemuanya hanya saya layan secara sinis….sambil tersenyum

  10. joe says:

    Mengapa minoriti yang nak menguasai majoriti? Kami rakyat biasa tak memerlukan Perhimpunan Bersih yang sekadar nak menghantar memorandum. Kami nak cari makan dengan tenang, tiada kekecohan, tiada kesesakan lalu lintas, tanpa ada kerosakan barang-barang (akibat daripada perhimpunan tersebu). Tolonglah. Kalau macam inilah peel kau orang, empat negeri yang ada dalam genggaman kau orang akan kami pulangkan semula kepada yang lebih berhak, lebih bijak mentadbir. Itu janji kami.
    Rakyat Biasa

  11. Gen2Felda says:

    Jom joint Facebook Anti Bersih ambiga anwarinas !!
    http://www.facebook.com/pages/Malaysians-Against-Bersih-Rally/179609788759435

  12. Farid says:

    Joe : Rakyat biasa yg bodoh.

    Tak tahu bila kjaan yg korup dand sekular dan tak competent menyebabkan rakyat miskin. Rakyat yg miskin (juga disebabkan kadar inflasi yg tinggi) menyebabkan purchasing power berkurangan. Ini menyebabkan rakyat kurang pendapatan untuk support ekonomi.

    Mentaliti ko rendah. Ko tak pikir semua tu…

    Kalaulah ko kaya …ingat lah…zaman Nabi dulu…seorang sahabat tidak dapat turut serta dalam perang, kerana waktu itu hasil kurmanya melimpah, kemudia Nabi pulau selama (tak silap aku) 2 bulan.

    • Kublai Khan says:

      aku sokong wat demonstrasi “bersih” nih tapi buat ler kat Bukit Bintang /Jalan Bukit Bintang….boleh???? 🙂

      • Tuan gedukngok says:

        Buat kat Bukit Belacan amacam? Ramai kawan-kawan depa kat situ boleh join sama. Buatlah havoc sampai kepagi pun takpe!

    • joe says:

      Ello Parit kalau setakat nak hantar memorandum kenapa nak berarak dan berdemo? Hantarlah pakai Pos laju ke courier ke atau kau sendiri leh jadi peon hantar kemana memorandum kau nak hantar. Yang nak berdemo berarak menyebabkan kesesakan lalu lintas, ketenteraman awam, menjejaskan perniagaan buat apa? Kau ingat kau posting citer-citer nabi tu kau lebih Islamic. Kalau kau suka sangat nak berdemo, nak berarak kau pergi ajelah ke Thailand, negara-negara afrika yang bergolak atau mana-mana negara yang kau rasa lebih baik daripada Malaysia. Agaknya kau ni penganggur ye? tak kerja? sebab tu ada banyak masa nak berdemo, menjerit terpekik terlolong kat jalan raya bagi mendapatkan sebungkus nasi dan air kotak? atau duit poket nak beli rokok?

    • Tuan gedukngok says:

      Lingkupkan kerajaan sekarang yg bodo dan tak adil ni ikut peti undi la bangang. Tapi aku tahu memang tak bole punya!

      Janganlah nak gunakan demonstrasi jalanan untuk hasut rakyat – ala mesir kunun. PAS dah bertahun berkempen menerusi ceramah tak berjaya juga, jadi nak suruh rakyat merusuh untuk tumbangkan kerajaan. Bukan kita tak tahu niat sebenar bersih ni……nak tumbangkan kerajaan, sekaligus naikkan anwar yg tengah menggelupur dan nyawa-nyawa ikan tu.

      Kalau dapat Putrajaya habis tunggang terbalik segala apa yg kerajaan sekarang dah buat dan dengan rakusnya dia akan (salah)gunakan segala kuasa yg ada untuk: 1. batal kes liwat; 2. batal arahan pembekuan kegunaan note RM500 dan RM1,000; 3. (salah)gunakan undang-undang negara dan jentera kerajaan seperti polis, jabatan peguam negara, LHDN bagai untuk balas dendam ke atas semua mereka yg dianggap menganiaya dan mengkhianatinya selepas ditendang keluar dari UMNO; 4. benarkan pluralisma agama diamalkan di Malaysia; 5. bebaskan sesapa nak murtad macam lina joy……..dsbgainya dan last sekali tutup parlimen, declare emergency rule dan ambil kuasa penuh sebagai DIKTATOR sebagaimana yg telah dibuat oleh marcos, gadafi, kamal ataturk, dan ramai lagi. Jalan cerita dan diskripkan, cuma untuk dilaksanakan sahaja. DAP lagi suka. Lepas anwar jadi diktator dua tiga hari, DAPigs akan take over. PKR dan PAS jadi barua aje la.

      Mari kita belajar dari sejarah, dan halang demo bersih ni dari diadakan.

    • raplahjingaa says:

      hmmmm……farid….hang tak pi sekolah ka hari ni….???

  13. Sesumpah says:

    Nak wat perhimpunan Bersih 2.0. Korang buatlah aku tak heran pon. Yang aku herannya korang wat kat jalanraya yang boleh mengganggu peniaga-peniaga Melayu dan menjejaskan sektor pelancongan negara. Lagi satu, korang boleh kasi jaminan ker, takkan berlaku provokasi atau jenayah seperti kecurian dan pecah kereta ? Kalau korang dah kempunan sangat nak wat demonstrasi, buatlah kat stadium atau padang ke. Kalau setakat nak hantar memorandum, 5 – 6 orang pon dah memadai. Tak perlulah wat perarakan besar-besaran.

  14. Telok_Blangah says:

    Berkata Zulnordin 10-11 yang tak pernah lawat kawasan sejak jadi MP Kulim Bandar Baharu, “kalau demokrasi tak adil takkan mereka (PR) boleh menang di lima negeri.” Apa yang diucap oleh Zulnordin 10-11 ialah apa yang diucapkan oleh SPR serta para pemimpin UMNO Be End.

    Bagi mereka ukuran demokrasi itu adil atau tidak ialah sama ada pembangkang boleh menang kerusi atau tidak. Jika pembangkang boleh menang jugak walaupun satu kerusi maka sah demokrasi adil tapi kalau pembangkang kalah semua kerusi, tak menang sekerat pun… itu baru tak adil.

    Adil atau tidak dalam amalan demokrasi, berlaku semasa pelaksanaan bukan selepas keputusan. Adilkah demokrasi di Malaysia jika:

    1. BN boleh ceramah dan kempen siang malam dalam tv, terutama RTM yang jadi milik semua rakyat. Kempen mereka boleh sampai ke setiap rumah, asal orang tu tak pekak, semua boleh dengar. Sedangkan pembangkang nak ceramah payah nak dapat permit, kena buat di markas, takboleh tempat terbuka, tak boleh Anwar Ibrahim dan macam-macam lagi.

    2. BN boleh kempen dalam semua media utama bercetak, sedangkan pembangkang terhad. Harakah dan Roket untuk ahli sahaja, Suara Keadilan diharamkan terus, akhbar-akhbar bebas semua ditekan.

    3. BN boleh guna jentera kerajaan untuk kempen, guna peruntukan kerajaan bagi rasuah sewaktu pilihanraya, guna pentas kerajaan untuk kempen politik, guna cawangan Khas Bukit Aman untuk sebar propaganda dan macam-macam lagi.

    4. BN boleh masukkan sewenang-wenangnya pengundi luar (Sabah) dan warga asing (bagi IC) seperti yang berlaku di Selangor guna Jabatan Pendaftaran dan SPR, sedangkan nama yang didaftarkan melalui parti politik PR banyak yang ditolak.

    5. Undi pos diadakan kononnya polis dan tentera kena jaga keselamatan negara tak sempat pi mengundi. (Tentera kena pi perang lawan komunis?)

    6. (Banyak lagi… tapi ambik 5 tu dulu)

    Rakyat Malaysia yang menuntut keadilan dalam pilihanraya akan berhimpun di Kuala Lumpur pada 9 Julai ini dalam perhimpunan yang dinamakan Bersih. Zulnordin 10-11 kata itu perhimpunan yang dipimpin oleh puak-puak anti Islam..Pulak dahh! Apa kena mengena tuntut pilihanraya bersih dengan anti Islam?

    • Tuan gedukngok says:

      Rakyat Malaysia mana? Aku rakyat Malaysia jugak, tapi tak nak pun buat benda karut marut ni. Nkorang cukup-cukup la jadi barua orang yg bercita-cita tersangat tinggi tu.

  15. Telok_Blangah says:

    Inilah 7 Perkara Tuntutan BERSIH 2.0

    BERSIH 2.0 yang akan menganjurkan himpunan aman pada 9 Julai nanti menuntut reformasi terhadap 7 perkara iaitu:-
    •Pendaftaran pengundi secara automatik ketika berusia 21
    •Reformasi bagi sistem undi pos untuk para pengundi luar bandar
    •Penggunaan dakwat yang tidak dapat dipadamkan bagi mengelakkan undi berulang-kali
    •Capaian media aliran utama untuk parti pembangkang
    •Tempoh kempen minimum 21 hari
    •Kebebasan badan penguatkuasaan bertindak berhubung kesalahan pilihan raya
    •Menghapuskan rasuah pilihan raya

    • C2 says:

      apa yang BN UMNO takut sangat dengan memorandum ni…. HAIRAN gua,….

      belum apa2 lagi dah kata demontrasi ganas…

      tak paham aku…

      • Tuan gedukngok says:

        Memorandum tak takot. Tapi keganasan di jalanraya yg boleh terjadi yg kami takotkan! Wat apa main api. Kalo tak perlu kenapa nak buat juga?

      • pasdaplaknat says:

        C2 pulak dah.. mmg karut betullah pencacai2 PR ni!

        weii bro..bongok.. ko tgk tak cmne perhimpunan BERSIH dulu? apehal jd kt KL? kelam kabut ganggu lalulintas..peniaga2 rasa cemas..
        lgpun makhluk2 bongok mcm PAS PKR ni jenis anjing jugak..meyalak2.. bile duk ramai2 cmtu syok le buat provokasi.. lepas tu dah kacau habis satu KL.. Polis xboleh bertindak..kena tgk je.. igt KL tu bapak Anu-war dan Atok Mat Sabut yg punya ke??

        dan BN ke UMNO ke tidak kisah hal demo.. buatlah tempat2 yg tk ganggu khalayak ramai dan lalulintas.. nk berdemo 3 hari 3 mlm kt stadium ke..padang ke lantaklah.. tp disebbkan berok2 Pakatan Haram ni syok main atas jalan.. org lain yg sengsara.. trip2 bas ekspres tergendala, teksi, kete2 awam kena ‘sabar’ dgn perangai berok2 PR.. logik ke?

        • C2 says:

          aduh… tak faham aku…

          baru nak ber post dlm web ni dah kena… bongok…
          sebab post aku kat atas tu ker…

          nak kena puji UMNO BN baru tak kena caci maki hamun..

          hmmmm…. mentaliti.. aku tak mencarut pun rasa nya…

          kamu ni pasdaplaknat… memang macam ni ker reply post?

      • raplahjingaa says:

        Kalau dah di himpunkan semua mat gian kat KL….keling mabuk dari Kelang…dan mamat-mamat yang ponteng klelas……hang ingat apa akan jadi ??

  16. ANTI BERSIH says:

    BUAT APA NAK DEMO? KAN KORANG ADA RAMAI WAKIL DLM DEWAN RAKYAT. APA LAGI? BINCANG JE LA. BERHUJAH LA WAKIL2 RAKYAT DLM TU SAMPAI TERKINCIT PUN TAK KISAH. ITU BARU DEMOKRASI BERPARLIMEN. BUKAN DEMOKRASI BERDEMO JALANAN.ADA FAHAM?
    NI NAK BUAT DEMO APEHAL? SAJA JE NAK POPULARITI MURAHAN DAN SUSAHKAN ORG LAIN YG TAK NAK TERLIBAT. TAK KE BODOH NAMANYE TU?

  17. C2 says:

    kenapa SPR, UMNO… termasuk ZulNordin kulim hahaha… duk canang ayat ni…” kalau pilihanraya tak bersih.. Pakatan tak akan menang 5 negeri”… haahakhakka..

    …………..
    memang tak bersih…. kalau BERSIH… pakatan menang semua negeri…

    • Tuan gedukngok says:

      Itu yang ko angan-angan kan, kan, kan!

    • pasdaplaknat says:

      inilah angan2 org bodoh dan tidak bersandar pada kuasa Tuhan..
      itupun 5-1 negeri tk boleh tadbir.. mcm lanun…

      nak buat negara kebajikan kepala hotak PAS lah.. BN sudah buat kebajikan sejak 57 tahun dulu..

      nak buat kebajikan apa? rebat cukai tanah UUM tu.. satu kebajikan sekian lama BN buat.. semata2 utk meminimumkn kos pendidikan IPT.. ada biasiswa JPA, MARA, PERTONAS, TNB, TELEKOM.. nk menipu ape lg ha?

      pencacai2 PR silalah ke indonesia..tgk cmne ‘kebajikan’ pemerintah di sana.. sbb tulah berjuta org asing masuk Malaysia..

      penganut2 PR ni mau buat exchange citizenship.. pegi duduk negara lain…yg konon bagus sgt!

      • C2 says:

        aku perhatikan…. mamat ni suka maki hamun orang tak tentu pasal..kalau post orang tu tak sokong BN… ayat famous dia… “..penganut PAS PR.. bla..bla..”

        ‘penganut’ yer… heheh….

        takpe bang… post suka2… bagi pandangan aje…

  18. pasdaplaknat says:

    Lagi satu makhluk2 penganut, pencacai PAS dan PR

    Rasulullah Solallahu Alaihi wasallam telah ramal sikap jahil umat seperti PAS ngok ini melalui hadith2 soheh. Kalau tkmau percaya juga, tkmau beriman dgn petunjuk Allah dan Nabi.. tunggulah akan hancur PAS dan sekutu2 Ahzabnya yg menipu berjuang ikut hawa nafsu syaitan..

    sila lihat maksuh Hadith2 di bawah:

    “Sesungguhnya Allah benci kepada orang-orang yang keji dan membuat perkara keji dan menjerit-jerit di jalanan.” (HR: Ibn Dunya dari Jabir RA)

    Sabda Rasulullah lagi

    “Akan muncul tiga perkara buruk apabila dekat kiamat, iaitu masjid lengang, orang berjuang dan berjihad secara menjerit (demonstrasi atau tunjuk perasaan), dan manusia semakin tidak amanah.” (HR : At Tabrani)

    pencacai ngok PAS PR silalah baca.. manusia2 jahil akhir zaman! mengaji ilmu dan imarah masjid tkmau.. yg tergedik2 sgt nk buat ialah berdemo, ceramah politik, buat kecoh!
    parti Islam (isle) ape cmni???

  19. zumazore says:

    PADA HARI PERHIMPUNAN NANTI KITA RAMAI-RAMAI KIRA BERAPA CINA YAN AKAN TURUT SERTA…. ATAU EREKA NI AKAN NAIK KERETA BESA HANYA BUNYIKKAN HON AJE DARI JAUH TANDA BODOHKAN PERHIMPUNAN YANG JALAN KAKI TU (MAKSUD AKU MEREKA SOKONG + MEMBODOKAN )
    JANGAN LUPA KIRA CINA!!!!!!!!!!!!!!!!!????????????????

  20. 3036 says:

    PERANGI BERSIH 2.0 !!!!
    PERANGI BERSIH 2.0 !!!!
    PERANGI BERSIH 2.0 !!!!

    ALLAHUAKBAR.. ALLAHUAKBAR.. ALLAHUAKBAR..

Leave a Reply